“Să nu te încrezi în cel care nu
simte puterea muzicii, e apt de orice ticăloşie.”
Shakespeare
Renaşterea
este numele unei epoci din cultura şi civilizaţia europeană care a dominat
întreaga viaţă spirituală a continentului. Numele de Renaştere provine de la
una dintre trăsăturile caracteristice ale acestei perioade, cea de reînviere şi
valorificare a artei antice greco-romane. Renaşterea culturii antice pagâne,
dorită de gânditorii şi artiştii epocii, n-a fost factorul principal al
apariţiei şi dezvoltării noii culturi, ci doar un pretext pentru a aşeza în
centrul preocupărilor omul şi nu divinitatea. Acest nou concept, omul plasat în
centrul universului, este opera umaniştilor care au înlocuit treptat cultura
religioasă cu cea laică.
Cultura
europeană cunoaşte o mare efervescenţă după căderea Imperiului bizantin, de
unde se refugiază personalităţi de marcă în Europa. În acest secol au loc
remarcabile descoperiri geografice (ale lui Vasco da Gama, Columb, Magellan),
apare tiparul, se dezvoltă manufacturile, se perfecţionează uneltele, se
intensifică comerţul şi transporturile. Marile descoperiri ale ştiinţelor,
datorate lui N. Copernic, G. Bruno, G. Galilei, scrierile filosofice ale lui
Francisc Bacon şi ale umaniştilor Thomas Morus, Machiavelli, Nicolae Olahus, au
creat un nou climat spiritual. Este secolul savantului Erasmus din Rotterdam,
al marilor scriitori Shakespeare, Cervantes, Ronsard, Rabelais, Tasso şi al
artiştilor plastici Leonardo da Vinci, Michelangelo, Rafael, Rubens, Titian,
Tintoretto, Veronese, Caravaggio, Breugel, Dürer, Grünewald, Holbein, Cranach,
Rembrandt, Andrei Rubliov.
Ascensiunea
rapidă a burgheziei va duce la izbucnirea primei Revoluţii burgheze din Ţările
de Jos şi apoi a celei din Anglia. Totodată, acum au loc vehemente mişcări
îndreptate împotriva bisericii catolice prin Reforma lui Luther şi a celorlalţi
capi – Calvin, Huss, Zwingli –, precum şi măsurile Contrareformei. Faţă de
rigoarea şi austeritatea cultului protestant, Contrareforma organizează
ceremonii grandioase şi somptuoase, care oglindesc profundele transformări din
sânul bisericii catolice. Prin măsurile întreprinse, prin ordinul iezuiţilor şi
prin Inchiziţie, biserica catolică căuta să-şi refacă poziţia dominantă în
controlul culturii şi al educaţiei.
Dominată
în secolele anterioare de către biserică, arta cultă înclină acum, tot mai
mult, spre tematica laică, în timp ce în muzica religioasă pătrund elemente ale
practicii populare. Dacă în secolul trecut leagănul culturii muzicale europene
este Flandra, unde goticul atinge apogeul, în secolul al XVI-lea centrul
muzical se va muta în Italia, ale cărei şcoli muzicale sunt fondate de
franco-flamanzi. Pe pământul italian, cu o bogată muzică populară şi de o mare
cantabilitate, vor sosi muzicieni din Ţările de Jos, buni mânuitori ai tehnicii
polifonice, creând nu numai o şcoală muzicală care va străluci în toată Europa,
ci deschizând noi căi în limbajul muzical.
Italia
devine centrul de iradiere al noului stil renascentist, răspândit pe continent
şi în insulele britanice ca un mesaj al noii arte. Secolul al XVI-lea rămâne epoca
de aur a
polifoniei vocale, cu stilul polifonic coral a cappella şi, totodată, perioada în care
transformările limbajului muzical vor fi premisele noului stil armonico-tonal,
configurat în secolul următor. Arta polifonică flamandă, devenită la finele
secolului al XV-lea un limbaj european, va fi utilizată în secolul al XVI-lea
în diferite părţi ale Europei, unde vitalitatea cântecului popular va imprima o
puternică notă specifică, încât se disting diferenţieri naţionale ale
culturilor muzicale.
În
Italia, viaţa politică, economică şi culturală era dominată de cele cinci state
puternice şi rivale: Roma pontificală, republicile Veneţia şi Florenţa, ducatul
Milano şi regatul Siciliei. Datorită unor familii ilustre, ca d’Este, Rimini,
Malatesta, oraşele Mantua şi Ferrara îşi păstrează independenţa şi rivalizează
pentru gloria artistică cu celelalte oraşe. Atrăgându-şi în jurul lor savanţi,
literaţi şi artişti, principalele oraşe italiene se impun ca importante centre
artistice renascentiste. Locuinţele luxuriante erau pline de picturi şi
sculpturi de valoare, arhitecţii înşişi concepând palatele ca veritabile opere
de artă, în saloanele cărora muzica avea un rol principal. Pe de altă parte,
cântecele populare se cizelează, pregătind dezvoltarea unor genuri vocale şi
instrumentale, care vor concura creaţia religioasă, încă dominantă în viaţa
muzicală.
Încă
din veacul al XV-lea, în Italia, compozitorii valorificau cântecele populare,
rustice sau citadine, prelucrându-le la trei sau patru voci în villanelle,
canzonette, risppetti, strambotti, sonetti.
Adesea, apar în creaţia lor frottole cu ritm viu şi caracter popular
robust, dar şi cu o topică simetrică. De obicei, ele erau scrise izoritmic, ceea ce le imprima o notă de
simplitate, atât de necesară pieselor accesibile şi de largă circulaţie.
Ca
şi în secolul precedent, faima maeştrilor franco-flamanzi era încă vie, încât
erau chemaţi în Italia pentru a ocupa posturile de maeştri de capelă în
diferite oraşe sau diferite reşedinţe seniorale. Ei asimilează stilul simplu şi
limpede al frottolei, opus
savantei lor polifonii. În decursul primelor decenii ale secolul al XVI-lea
scade numărulfrottolelor armonizate, în schimb, villanella
şi canzonetta continuă
să se menţină în practică. Orazio Vecchi şi Claudio Monteverdi vor cultiva
aceste genuri populare, din care se va naşte, mai apoi, madrigalul
polifonic, al cărui stil va revoluţiona limbajul muzical.
Către
mijlocul secolului al XVI-lea, compozitorii flamanzi Adrian
Willaert (1480-1562),Philippe Verdelot (1508-1552) şi Jakob
Arkadelt (1504-1560)
scriu madrigale polifonice, în special la patru voci. Format la Paris , muzicianul flamand
Willaert activează la Veneţia ,
unde are ca elevi pe Cipriano da Rore, Gioseffo
Zarlino, Andrea Gabrieli. La Florenţa a activat
Verdelot, continuatorul lui des Prés şi profesorul spaniolilor C.
Morales, Fr. Guererro. Şi Arkadelt, şi Philippe de Montevor
avea o importantă contribuţie la dezvoltarea muzicii italiene din prima
jumătate a veacului al XVI-lea.
Din
arta polifoniştilor flamanzi, grefată pe cântecul popular italian, se naştemadrigalul polifonic. La origine cântec liric la două
voci, el devine piesă polifonică în stil imitativ, cu conţinut laic, ce
apelează la textele unor celebri poeţi, ca Petrarca şi Dante. Frazele
madrigalului sunt determinate de propoziţiile textului, fiecare frază având, de
obicei, un desen melodic tematic, expus pe rând de fiecare voce sau de grupuri
de voci. Spre deosebire de motet, expresia muzicală a madrigalului urmăreşte
îndeaproape sensul textului şi prezintă o mare varietate a mijloacelor de
exprimare. Numai madrigalul simplu (înrudit cu frottola
sau villanella) avea
o melodie strofică şi polifonie extrem de simplă, în schimb, în cel polifonic
linia melodică este foarte variată, cu ambitus mare şi ritmică vie, care traduc
prozodia cuvântului sau sensul emoţional.
Pe
scară largă s-au introdus cromatisme în modurile diatonice, pasaje acordice
alternând cu cele polifonice imitative. Apar disonanţe mai dure, mai puţin
pregătite, cu modulaţii neaşteptate şi anticipări ale gândirii tonale. Cu
subiect erotic sau pastoral, madrigalul are structuri simetrice cu imitaţii
stricte sau cu libertăţi ritmice şi melodice. În acest secol, modalismul
medieval evoluează spre sistemul tonal funcţional major-minor, organizarea
verticală rezultând din suprapunerile de intervale, care sunau consonant sau
disonant în raport cu vocea gravă.
Utilizarea cromatismelor s-a impus treptat, începând din secolul al
XIV-lea. În secolul al XVI-lea, teoreticienii mai aveau încă rezerve faţă de
întrebuinţarea alteraţiilor aparţinând tonalităţilor îndepărtate. Folosirea
cromatismelor a constituit unul dintre mijloacele îndrăzneţe ale
madrigaliştilor vremii. Înainte de a publica tratatul Muzica
antică readusă în practica modernă (1557), muzicianul şi teoreticianul Niccolo
Vicentino (1511-1572)
publică o colecţie de madrigale la cinci voci, în care apelează la cromatisme.
Înaintea sa încercase îndrăzneli tehnice profesorul său Willaert, autorul unor
creaţii pentru două coruri – cori spezzati. Şi la elevul său, Cipriano da Rore(1510-1565),
găsim un limbaj îndrăzneţ.
O
mare înflorire cunoaşte madrigalul în a doua jumătate a secolului al XVI-lea,
când zeci de maeştri italieni îl cultivă, printre cei mai notorii fiind Palestrina,
Andrea Gabrieli, O. Vecchi, Claudio Merulo, M. A. Ingegneri. În 1589, Felicio
Anerioeditează o colecţie de madrigale, intitulate Le
Gioe, ce cuprinde creaţii ale unor compozitori, grupaţi în
aşa-numita Vertuosa Compagna dei Musici,
o asociaţie ce sprijinea muzica laică, deşi membrii ei, fraţii Nanino,
F. Anerio, G. M. Animuccia(1545-1607), Francesco
Soriano (1549-1621), Luca
Marenzio, Gregorio Allegri(1582-1652), Ludovico
da Viadana (1564-1645)
şi Palestrina, erau toţi angajaţi ai
bisericii.
În
istoria madrigalului s-au impus trei nume mari: Luca
Marenzio (1553-1599), Carlo
Gesualdo da Venossa (1560-1614)
şi Claudio Monteverdi (1567-1643). Alături de motete la 12
voci, de o mare virtuozitate polifonică, de villanelle şi de arii alla
napoletana, L. Marenzio, spirit aristocrat binecunoscut în
cercurile prinţilor, scrie madrigale într-un stil cromatic. Cu toate acestea,
melodiile sale degajă ingenuitate şi oarecare reţinere, în contrast cu elevul
său, Monteverdi, care dă frâu liber inspiraţiei sale melodice. Cu ingeniozitate
elaborează madrigale cu melodii simple, diatonice, cu ritmuri originale, dar şi
cu cromatisme surprinzătoare şi structuri polifonico-armonice.
Arta
madrigalescă a lui Monteverdi atinge un grad de frământare dramatică
nemaiîntâlnită până la el, evocând cele mai variate simţăminte, de la gândul
suav de dragoste până la tragismul morţii, de la bucuria vieţii până la
suferinţa cumplită. Aşa cum în secolul al XIX-lea muzica beethoveniană va purta
pecetea personalităţii sale puternice, tot astfel, la răscrucea veacurilor al
XVI-lea şi al XVII-lea, creaţia lui Monteverdi constituie arta oglindirii unui
intens zbucium sufletesc. Tragismul madrigalelor şi, mai târziu, clocotul
tensionat al operelor sale dramatice vor fi, în bună măsură, oglinda propriilor
sale trăiri. Fiind un maestru al tehnicii polifonice, el încredinţează, adesea,
execuţia madrigalelor unei singure voci, celelalte linii polifonice fiind
atribuite instrumentelor. Îndepărtându-le textul, elocvenţa şi plasticitatea
melodiile sale nu-şi pierd din expresivitate.
Ca
şi Monteverdi, Gesualdo,
nepotul cardinalului din Napoli, şi-a zugrăvit în madrigale propriile
frământări sufleteşti şi pasiuni tumultuoase. Numeroase villanelle,
madrigale şi lucrări religioase, scrise cu măiestrie artistică, aduc unele
înnoiri de limbaj prin frecvente cromatisme, disonanţe şi contraste timbrale.
Melodica sa expresivă, alteori cu tentă dramatică, este colorată cu o polifonie
densă. Compozitor vizionar, după unii comentatori, stilul polifonic al fugilor
sale anticipă pe Bach, dar şi pe Wagner, prin numeroasele sale cromatisme, care
şubrezesc structurile modale şi pe cele tonale în devenire.
Spre
finele secolului, în istoria madrigalului se înscriu două genuri noi, cel acompaniatşi
cel dramatic. În
madrigalul acompaniat, vocile umane sunt înlocuite cu instrumente, rămânând a
fi cântată vocal doar vocea superioară, păstrând însă ţesătura muzicală
polifonică. Primul pas către operă se face în madrigalul dramatic, prin
introducerea dialogului între grupe de voci sau între voci separate. Genul este
ilustrat de Adriano Banchieri (1550-1605) şi Orazio
Vecchi, prin mici comedii muzicale. În Amfiparnasso,
O. Vecchi tratează polifonic intriga din commedia dell’arte prin intervenţiile vocale ale
personajelor. Sub influenţa teatrului satiric, madrigalul dramatic sugerează o
acţiune dialogată, în care eroii se exprimă participând la ţesătura polifonică.
La Giovanni Croce
găsim personaje în spiritul noii commedia dell’arte,
anticipând opera bufă.
În
timp ce madrigaliştii căutau mereu noi mijloace de expresie pentru a mări
resursele expresive şi chiar pitoreşti ale muzicii, compozitorii de muzică
religioasă de la Roma ,
sub influenţa Contrareformei, caută simplitatea şi claritatea scriiturii
polifonice. Graţie cantabilităţii cântecului italian, ei n-au scris o muzică
impersonală, ci au folosit linii melodice liniştite, fără salturi mari, cu
disonanţe, pregătite şi rezolvate cu grijă, şi cu rare cromatisme.
Toate
aceste caracteristici tehnice ale polifoniei şcolii romane sunt ilustrate deGiovanni Pierluigi da
Palestrina (1526-1594),
care a slujit mult timp la capela pontificală. După Conciliul de la Trento (1545-1563) i s-a
cerut să simplifice muzica polifonică încărcată, care făcea ca textele să nu
fie înţelese de către toţi credincioşii. Scrie peste o sută de motete, a căror
perfecţiune n-au fost depăşită, scriitura deosebit de suplă şi claritatea lor
stilistică constituind un model pentru contemporani. Creând în limitele
stilistice impuse de biserică, constatăm un perfect echilbru între armonie şi
polifonie, o clasică simplitate şi echilibrul proporţiilor, demonstrând
măiestria cu care şi-a făurit stilul a cappella.
Adepţii
polifoniei s-au servit de creaţia sa ca argument în favoarea muzicii
polifonice. El sintetizează creaţia predecesorilor Josquin des Prés, Festa,
Animuccia, dând stilul clasic al Renaşterii, numit stile
osservato sau musica
riservata ce preţuia
expresivitatea de mare limpezime armonică a Renaşterii. Deşi practica muzicariservata în acel stil osservato,
creaţia sa se adresa celor receptivi la muzica polifonică densă.
Alături
de Palestrina, şcoala romană numără pe Giovanni Maria Nanino (1545-1607) şiGiovanni Francesco Nanino (1567-1621), Felicio
Anerio (1560-1614), Gregorio
Allegri (1582-1652), Marc
Antonio Ingegneri (1547-1592), Francesco
Soriano (1549-1521).
Predecesorul lui Palestrina, Giovanni Animuccia (1500-1571), ia parte la
congregaţia lui Filipo Neri (1515-1595), care prezenta în oratoriul (sala de
rugăciuni) mânăstirii San Girolamo della Carita pe lângă predici şi laudi
spirituali, cântări religioase monodice scrise pentru diferite
sărbători în stilul simplu al cântecelor populare. La congregaţia lui Neri se
alătură Palestrina şi Victoria, creatori ai unei muzici simple, dar variată ca
expresii şi apropiată de stilul muzicii populare. Asimilând stilul laudelor, Victoria
compune lucrări polifonice în care pulsează o puternică tensiune emoţională. Din cântările scrise pentru adunările lui
F. Neri, în special din laudi spirituali,
se va naşte genul nou al oratoriului.
Muzica
religioasă de la Veneţia
prezintă trăsături diferite de cea a şcolii romane. Oraş bogat, cu o formă de
stat avansată şi cu o burghezie prosperă, Veneţia era potrivită pentru
manifestări religioase pompoase. Catedrala San Marco avea două orgi, ceea ce
oferea posibilitatea execuţiei la două coruri, iar în anumite momente ale
slujbei cei doi mari organişti ai vremii, Annibale Padovane şi Girolamo Parabosco,
dialogau, realizând adevărate întreceri de virtuozitate, prefigurând stilul
concertant din veacul
al XVII-lea. În aceste condiţii, nu se mai practica stilul de echilibrare
clasică şi nici simplitatea, ci va domina virtuozitatea şi emfaza unei
strălucitoare polifonii, cu accentul pus pe puternice contraste sonore.
Şcoala
veneţiană are ca fondator pe flamandul A. Willaert,
urmat de elevul săuAndrea
Gabrieli (1521-1586)
şi nepotul acestuia, Giovanni Gabrieli (1557-1612),Cipriano da Rore,
nume reprezentative ale acestei şcoli. Aşa cum altădată se remarcase Ockeghem
în lumea muzicală, Andrea Gabrieli devine unul dintre maeştrii renumiţi ai
Europei, încât prin discipolii săi, veniţi de pe tot continentul, se va
răspândi arta italiană. El a excelat atât în polifonia vocală, laică şi
religioasă, cât şi în muzica instrumentală. Gustul pentru grandios a contribuit
la crearea motetelor pentru mai multe coruri.
Deşi
în secolul precedent muzica germană fusese tributară stilului polifonic
flamand, totuşi liedul polifonic şi coralul protestant, genuri înfloritoare în secolul al
XVI-lea, şi-au conservat specificul lor german. În creaţiile vocale,
compozitorii germani se bazează pe liedul popular, având melodia de
sorginte populară expusă la vocea superioară şi armonizată acordic. Datorită
structurii tonale a cântecelor populare germane, succesiunile de acorduri se
derulează în corale şi lieduri, în general, după principiile tonale, fără a fi
excluse unele reminiscenţe modale.
Liedul polifonic german păstrează aproape nealterat caracterul intim şi
ingenuu, liniştit şi duios al cântecului popular, al acelui ireductibil
“gemütlich”, iar colecţia intitulată Lochamer Liederbuch (datând din sec. al XV-lea) a păstrat
pentru viitorime acest spirit al muzicii germane. Aceleaşi note stilistice se
observă şi la creatorii delied
polifonic din secolul
al XVI-lea: Heinrich Finck (m. 1527), Paul
Hofheimer (1459-1538), Adam
de Fulda, Thomas Stolzer, Ludwig Senfl (cca 1488-1555), Johann
Walter, Hans Leo Hassler (1514-1612), Johann
Eckhard (1553-1611), Hieronymus
Praetorius (1560-1629), Jakob
Handl Gallus (1550-1591).
Desprins
de biserica catolică, protestantismul a recurs la o serie de reforme în cultul
religios. În primul rând a renunţat la fastul slujbelor religioase şi la muzica
polifonică încărcată, în favoarea unei desfăşurări simple şi solemne, de o
nobilă expresie. Pentru a făuri o muzică mai accesibilă, Luther va prelua
melodii populare, cărora le-a alăturat texte religioase în limba germană,
creând astfel coralul protestant. Celebrul coral Eine
feste Burg ist unser Gott îşi
are originea în melodia “tonului de argint” a Meistersänger-ului Hans Sachs.
Coralul
protestant monodic are simetria cântecului popular şi structuri apropiate de
majorul modern Era cântat de întreaga asistenţă şi acompaniat adesea armonic de
lăută sau orgă. Johann Walter (1496-1570) a fost un apropiat
colaborator al lui Luther (1483-1546), care a scris şi el corale. Cu timpul,
coralul a fost armonizat la patru voci, iar frazele sale, determinate de
propoziţiile textului, erau marcate de coroane la cadenţele armonice. Coralul
armonic se va
îndrepta spre polifonie sau armonie figurată. În genul coralului au scris Sethus
Calvisius (1556-1615), Johann
Eckardt(1553-1611), Hans Leo Hassler (1564-1612), Michael
Praetorius (1571-1621).
La
finele veacului al XV-lea şi începutul celui următor, Josquin des Prés şi
contemporanii săi au introdus în cultura muzicală franceză cântecul laic
polifonic –chanson
poliphonique. Tenorul
acestor cântece era inventat de compozitor sau era de sorginte populară. Uneori
cântecul popular îşi pierdea din prospeţime şi vivacitate, atunci când era
supus unei polifonii savante, potrivită mai mult muzicii sobre amotetului şi missei decât naivei şi ingenuei chansone.
Claude Janequin (1485-1659) şi Claude
de Sermisy (1490-1562)
simplifică desfăşurarea polifonică a chanson-ei,
păstrând supleţea necesară imaginilor simple ale cântecului popular. Ritmurile
vii, dansante, şi melodiile cântate silabic de toate vocile dau un farmec
deosebit chansonei. Prin Janequin şi şcoala de la Paris , chansonacunoaşte
o perioadă de înflorire, ea fiind scrisă într-un stil melismatic sau
declamator, în formă strofică, cu variaţiuni, da capo sau rondo.
Compozitorii
francezi se preocupă şi de descripţia muzicală, realizată, în primul rând, prin
onomatopee. Ei deschid, astfel, drumul spre muzica programatică. Cea mai
reprezentativă piesă de acest gen este Bătălia de la Marignan de Janequin, care nu-şi pierde efectul
chiar dacă i-am suprima textul. O tematică foarte variată au piesele sale
descriptive: Trăncăneala femeilor, Strigătul
Parisului, Cântecul păsărilor, Vânătoarea sau cele ale lui Guillaume
Costeley (1531-1606)
– Cucerirea Calais-ului, Cucerirea Havre-ei
–, care, prin fineţea şi supleţea unor dantelării sonore, prefigurează stilul
de mai târziu al lui Couperin şi Rameau.
Flamandul
din Hainaut, Orlando Lasso (Roland de Lassus, 1530-1594),
supranumit în timpul vieţii sale “il divino”, este cel mai reprezentativ
muzician al timpului său. După studiile făcute în patrie, călătoreşte în toate
centrele europene, fiind apreciat ca un mare compozitor la curţile italiene din
Neapole, Milano, Florenţa, Palermo, în Anglia, Franţa şi, în final, la München , la curtea ducelui
Albert de Bavaria. Ca şi Josquin des Prés şi, ulterior, Mozart, el asimilează
în peregrinările sale stilurile diferitelor şcoli şi scrie peste 2000 de piese
în toate genurile: madrigale, chansone, lieduri
polifonice, motete, psalmi, ca şi prelucrări de cântece populare.
El nu a sintetizat doar diferitele stiluri muzicale, ci şi procedeele genurilor
muzicale ale timpului, remarcându-se prin echilibrate mijloace de exprimare.
Despre
el, Louis Niedermeyer spunea că: “Mai puţin pur şi mai puţin suav poate decât
Palestrina, l-a depăşit prin vigoare şi originalitatea armoniilor, prin bogăţia
remarcabilă a modurilor şi prin căutarea de a reda expresia dramatică a
cuvintelor, care fac adesea loc unei mari frumuseţi, dar şi a unora care nu
totdeauna sunt scutite de exagerări. A concurat pe Palestrina, prin crearea
“Psalmilor de penitenţă ai lui David” şi a biruit pe francezi cu chansone vesele. El atinge o mare expresivitate
dramatică, fără a recurge la decorul teatral al lui Gabrieli, şi zugrăveşte
frământările sufleteşti, fără nervozitatea excesivă a lui Gesualdo.”
Piesele
sale religioase şi laice prezintă o claritate a expresiei şi o solidă
construcţie arhitecturală. În ele remarcăm o atenţie deosebită dată frumuseţii
liniei melodice, suplă şi viguroasă, dar şi unor variate mijloace de exprimare:
imitaţii polifonice, inversări de motive, secvenţe melodice şi disonanţe, cu
care îmbogăţeşte expresia. A fructificat atât genul coral a
cappella, cât şi piese în care a folosit instrumentele. Spre
sfârşitul vieţii este marcat de spiritul Contrareformei, aşa încât înclină mult
spre tematica sobră a muzicii religioase.
Ultimul
mare nume al polifoniei Renaşterii franceze, cu o operă la fel de variată cu a
lui Lasso, este Claude Lejeune (1528-1600), muzician la curtea
regilor Franţei, atras de experienţele muzical-poetice ale „Academiei de Muzică
şi Poezie”, fondată de Jean Antoine de Baïf (1571) şi de muzicianul Thibaut de
Corneville. Abil contrapunctist se vădeşte în genul chansonei polifonice, în care foloseşte
îndrăzneţele cromatisme ale madrigaliştilor italieni. Dintre participanţii la
„Academie”, doar Lejeune şi Jacques Maudit dau lucrări de nivel
artistic, cu toate acestea ei singuri nu pot impune dorinţa lui Baïf şi a
colaboratorilor săi de a reedita poezia antică, declamată muzical şi
acompaniată de liră sau harpă.
Pentru
a reînvia modelele artistice ale Antichităţii, la „Academie” s-au făcut şi
încercări de a se uni poezia, muzica şi dansul în balete
dramatice, cu dialoguri cântate. Prima încercare de acest gen a
fost Ceres şi nimfele sale (1581). La primul spectacol scenic, Paradisul
amorului (1572), dat
la curtea Franţei, a participat toată suflarea, costumată adecvat, în frunte cu
regele în costum de Apollo. Viaţa de la curtea Franţei cunoaşte o perioadă de
apogeu prin spectacolele în care alternau cântecul cu dansul şi scenele comice.
Şi marii seniori invitau artişti şi literaţi în castelele lor, transformate din
sumbre fortăreţe în primitoare reşedinţe.
În
Franţa, muzica religioasă este reprezentată în această vreme de Jean
Mouton (m. 1522), Clemens
non Papa, O. Lasso, Philippe de Monte (1521-1613), un
redutabil rival al lui Palestrina. Faţă de muzica secolelor anterioare, în motetele şi missele din acea vreme compozitorii renunţă la
polifonia savantă şi abordează stilul simplu, expresiv, instaurat de Josquin
des Prés. Francezii îmbină, în piesele lor religioase, seninătatea şi
simplitatea palestriniană cu unduirile cromatice ale madrigaliştilor veneţieni.
Şi
în biserica protestantă franceză se cerea o muzică simplă, aşa încât Cl.
Lejeune, Claude Goudimel (1505-1572), Jacques
Maudit scriu psalmi
hughenoţi pe melodii
simple, armonizate. Lejeune a dat psalmilor săi atât factura simplă a monodiei
acompaniate, cât şi cea polifonică, tratând psalmii în formă de motet.
Totodată, el scrie muzică măsurată “à l’antique” cu acompaniament de lăută.
Pentru simplificarea ritualului şi a muzicii acestuia, Calvin publică Psaltirea
hughenotă (tradusă de
Clement Marot), colaboratorul său fiind Louis Bourgeois.
Ţară
cu o veche cultură, Spania secolului al XVI-lea se impune în
spiritualitatea europeană cu reprezentanţi de frunte ai literaturii, Cervantes,
Calderon, şi ai picturii – El Greco, Velasques, Goya. Dacă în arhitectură se
simte influenţa maurilor şi francezilor, în pictură cea a italienilor şi
flamanzilor, muzica spaniolă, datorită permanentelor schimburi culturale cu
compozitorii din toată Europa şi a călătoriilor întreprinse de spanioli în
importante centre europene, ilustrează secolul de aur al polifoniei iberice.
Înflorirea artei spaniole din acest secol se datorează numeroşilor compozitori
flamanzi, prezenţi la diferite curţi regale încă din secolul al XV-lea, în
special la cea din Catalonia, Aragon şi Castilia.
În
bogatul folclor spaniol s-au sedimentat elemente ale culturilor asimilate:
greacă, ebraică, arabă (sec. al XI-lea), iar în Evul Mediu vizigotă şi
mozarabă. Datorită mânăstirilor şi Universităţii, spaniolii asimilează cultura
muzicală europeană, ajungând ca în veacul al XVI-lea să realizeze o viguroasă
şcoală componistică. Fiind singura ţară rămasă fidelă catolicismului, în Spania
reforma protestantă nu a putut pătrunde, căci regii spanioli, împreună cu
papalitatea, au declanşat o zdrobitoare luptă împotriva ereticilor prin vestitul
Ignatiu de Loyola. În domeniul artelor, spiritul catolic, netolerant şi zelos,
este prezent prin note grave şi sobre, precum şi prin funciarul dramatism al
poporului spaniol, măcinat de o profundă evlavie, dar şi de ardente pasiuni
umane.
Stimulaţi
de creaţia franco-flamandă, cultivată la curtea regală sau la cele nobiliare,
spaniolii scriu într-un stil polifonic personal, doar Juan
de Anchieta (1462-1523),Pedro Escobar (m. 1514), Alfonso
de Alba, Francisco de Pendosa (1470-1528)
păstrează trăsături flamande. Moştenitoarea unei vechi tradiţii, cultura
muzicală spaniolă din acest veac are trei centre importante: andaluz, cu Cristobal de Morales, Pedro şi
Francesco Guerrero, Juan Vasquez; castilian, cu Anton de Cabezon, Tomaz Luis da
Victoria şi catalan,
cu Juan Pujol, Mateo Flechsa.
Activând
la diferite capele spaniole şi apoi la cea pontificală de la Roma (1535-1546),Cristobal Morales (1500-1553) compune alături de lucrări
religioase (motete,
misse) şi piese laice (madrigale,
villancicos, romances, canciones) în care îmbină trăsăturile
muzicii flamande cu cele italiene. El a scris şi misse
parodii, folosind ca teme diferite motete de N. Gombert, J. Mouton,
J. Richefort. S-a spus că, după zece ani de la moartea sa, Conciliul de la Trento a recomandat lucrările
sale drept model pentru liturghia catolică. El este primul autor spaniol care
îşi publică creaţia în diferite ţări (Italia, Germania, Ţările de Jos, Franţa),
apărând alături de alţi compozitori, cu epitetul de “hispanicus”. Se remarcă nu
numai prin măiestria tehnicii vocale, ci şi prin piese instrumentale pentru
violă şi orgă.
Seninătatea
şi luminozitatea sufletului andaluz străbat muzica elevului său, Francesco
Guerrero (1527-1599),
şi cea a lui Juan de Vasquez. Cel mai renumit compozitor din şcoala
castiliană este Toma Luiz Victoria (1540-1611), care şi-a făcut studiile la Roma cu Palestrina, datorită
unei burse oferită de regele Filip al II-lea, mare iubitor şi un mecena al
artelor. Din anul 1571 îi va succede lui Palestrina la “Collegium Romanum”. Revine
în ţară abia în 1589, când este chemat de regina Maria, fiica lui Carol al
V-lea. El îmbină rigoarea polifoniei flamande şi simţul artistic italian cu
simplitatea şi firescul muzicii spaniole tradiţionale în lucrări religioase – psalmi,
imnuri, motete, misse. Muzica
sa rivalizează prin profunzimea şi expresivitatea ei cu cea a lui Palestrina şi
Lasso. Renumite sunt cele trei motete dedicate Sf. Fecioare:Ava Regina, Alma Redemptores,
Salve Regina, scrise pentru două coruri şi cu
acompaniament de orgă.
Din
şcoala catalană fac parte cei doi Mateo Flechsa (unchi şi nepot), din ale căror
lucrări semnalăm Ensaladas, gen
muzical legat de sărbătorirea Crăciunului şi a Anului Nou. Este un fel de quodlibet – un potpuriu cu diferite cântece
liturgice şi laice pe texte în limba latină, franceză, italiană şi spaniolă –,
gen foarte răspândit la curţile spaniole.
Cu
oarecare întârziere, după ce stilul polifonic religios a
cappella se stinge în
Italia şi în Spania, el se va cultiva în Portugalia, încât la curtea din Lisabona
şi Evora au activat mai mulţi compozitori, printre care Manuel
Rodrigo Colino, Nicolas de Fonseca, Pedro de Gomboa, Cosma Delgade, Manuel
Mendes, Heliodore de Pavia.
Şi
la curtea Jagelonilor din Cracovia, încă din vechime, regii poloni au acordat un loc important muzicii
vocale şi instrumentale. Astfel, Valentin Gref Bakfark,
originar din Braşov, transcrie aici cântece şi dansuri poloneze pentru lăută.
În timpul lui Şt. Bathory, Albert Dludorays scria gaillarde,
villanelle cu
specific polonez, cu expresii melancolice tipice slavilor. La curtea regelui
Sigismund al III-lea (în timpul căruia Varşovia devine capitală Poloniei, în
anul 1595) era foarte cunoscută şi preţuită muzica flamandă, franceză,
spaniolă, italiană, sub influenţa cărora Jan Turnowski, M. Zielensky au scris lucrări cu tente poloneze.
Şi
la curtea Boemiei a înflorit cultura muzicală,
impulsionată de vienezi şi de cei din Innsbruck. La curtea de la Praga , regii au fondat o
capelă cu ajutorul muzicienilor flamanzi. În timpul regelui Rudolf, cultura
muzicală va cunoaşte o deosebită strălucire prin compozitorii germani Jacob
Kerle, J. Gallus, şi cehi, Krysztof Harantz Polzic şiJiri Rychnowsky, care introduc
elemente naţionale în creaţia lor.
După
perioada de strălucire de la începutul veacului al XV-lea, datorată lui
Dunstable,muzica
engleză este
umbrită de cea flamandă, mentorii muzicii europene timp de un secol şi
jumătate. În Londra Tudorilor, cultura muzicală prezintă trăsături stilistice
proprii, datorită influenţei creaţiei populare şi a caracterului intim al
muzicii de la curte. În timpul lui Henric al VIII-lea se cultiva song-ul,
cu o scriitură clară, apoi, datorită Caterinei de Aragon (prima sa soţie), a
pătruns intens în insulă muzica franceză şi italiană.
Prin
muzicienii italieni, prezenţi în Anglia, Alfonso Ferrabosco, L. Marenzo,
Giovanni Bassani, Giovanni Gastoldi, se preia madrigalul,
adaptat însă spiritului muzicii tradiţionale engleze. În acelaşi an, 1588,
apare culegerea de madrigale italiene Musica Transalpina,
dar şi Psalms, Sonets and Songs de William Byrd (1542-1623, elevul luiThomas Tallis),
unul dintre fondatorii şcolii madrigaliştilor englezi şi organist la capela
reginei Elisabeta. Într-o perioadă de sfâşietoare lupte religioase, el scrie
muzică atât pentru liturghia catolică, cât şi pentru ritualul anglican, fiind
foarte apreciat prin fastul şi bogata ornamentică, dar şi prin elemente ce
prefigurează stilul limpede şi expresiv al Barocului.
În
timp ce Shakespeare înfăţişa cele mai cutremurătoare pasiuni şi conflicte umane
în dramele sale, iar înfruntările religioase se dezlănţuiau cu furie, W. Byrd
scria pentru virginal delicate fantezii (fancy),
cu ritm de dans şi cu diafane linii melodice, în care regăsim frânturi ale unei
spiritualităţi trecute. Creaţiile sale deschid drumul înfloritoarei şcoli a
virginaliştilor englezi.
Dacă
până la domnia Elisabetei, la curtea engleză se cânta multă muzică italiană, în
timpul acestei regine se desfăşoară perioada de aur a muzicii şi a teatrului
englez. Se scriu numeroase lucări vocale, arii, song-uri, chansone, madrigale, şi piese instrumentale pentru violă şi
virginal. După victoria asupra Invincibilei Armade
(1588) şi stingerea conflictelor religioase, numeroase spirite alese, ca
Shakespeare, Th. Morley, W. Byrd, J. Dowland participă la
înflorirea culturii renascentiste engleze.
La
sfârşitul secolului al XVI-lea, muzica laică este ilustrată de Thomas
Morley (1557-1603,
organist şi muzician la curtea regală, care scrie madrigale,
ballate, canzonettecu o scriitură contrapunctică măiestrită), Thomas
Weelkes (1572-1623,
organist la colegiul din Winchester), John Wilbye (1574-1638) şi de ultimii madrigalişti
englezi:Orlando
Gibbons (1583-1638)
şi Thomas Tomkins (1573-1656), care
transcriu piese vocale pentru ansambluri instrumentale.
În
secolul al XVI-lea se duc aprige lupte între păstrătorii tradiţiei catolice şi
adepţii Reformei. După modelul lui Calvin, se interzic corul şi orga în
desfăşurarea liturghiei, preferându-se un limbaj simplu. Abia la mijlocul
secolului al XVII-lea, în ritualul anglican pătrund cântări corale polifonice
şi piese de orgă. În timpul lui Eduard al VI-lea şi al Mariei Tudor, adepţii
puritanilor au distrus sau scos orgile din biserici, după care a urmat o
perioadă de stabilitate şi de înflorire a muzicii religioase.
Compozitorii Christopher
Tye (1497-1572), Thomas
Tallis (1510-1685), John
Taverner (1495-1545)
vor scrie muzică religioasă tradiţională – psalmi, imnuri, misse – dar şi psalmi
reformaţi.
Acestea
sunt evenimentele şi autorii care au caracterizat secolul al XVI-lea în
genurile vocale. Muzica instrumentală, servă credincioasă a celei vocale, se va
manifesta, începând cu acest veac, ca o disciplină artistică care îşi caută
individualitatea şi autonomia.
În
epoca Renaşterii asistăm la cristalizarea şi dezvoltarea unor genuri
instrumentale, ca urmare a perfecţionării tehnicii de fabricare a
instrumentelor. Progresul meşteşugarilor facilitează confecţionarea unor
instrumente îngrijit lucrate, capabile de realizări sonore artistice, astfel că
apar în practica instrumentală anumite genuri, desprinse de muzica vocală.
Până
în veacul al XVI-lea, instrumentele însoţeau vocile, dublându-le şi, rareori,
având singure sarcina de a executa liniile polifonice, ce însoţeau melodia
principală, conferită vocii. În muzica de dans, instrumentele nu mai erau
dependente de voci. De obicei, linia melodică principală era însoţită de una
sau două voci instrumentale, ca un simplu suport sonor. Alteori, în muzica de
dans se cânta la unison, cu adăugarea unor instrumente de percuţie.
În
momentul în care instrumentele au putut produce o muzică plăcută, cu o
structură mai complexă, ele s-au desprins de voci, creându-se mici ansambluri
instrumentale, cu care se executa polifonie vocală transpusă. Aşa au apărut
mici piese la trei sau patru voci, conţinând fie muzică de dans, fie
transcripţii de motete, chansone sauarii, dând naştere genului ricercar (o transcripţie a motetului), canzonei şi fanteziei,cu
aceeaşi structură a ricercarului, dar şi cu episoade libere. Datorită
conţinutului mai variat, în canzone, (cu aceeaşi structură a lanţului de
fraze) existau dese alternări între pasajele polifonice şi cele acordice.
Pornind
de la transcripţia unei piese de dans, se trece către cuplul de dansuri: pavana-gagliarda,
Tantz-Nachtantz, passamezzo-saltarello, realizându-se astfel un
contrast expresiv şi, totodată, primul pas în dramaturgia muzicii
instrumentale. S-au adăugat apoi dansuri noi precum volta,
bransle, pivo, baletto, ballo, allemanda, couranta, giga.
A
treia categorie de genuri instrumentale, nelegate de cânt sau de dans, sunt
acelepreludii,
toccate şi teme cu
variaţiuni, precum passacaglia, ciaccona, follia, care oferă compozitorului, pe
lângă expresia muzicală propriu-zisă, şi etalarea primelor încercări de
virtuozitate instrumentală.
Instrumentul
fundamental în Renaştere a fost lăuta (luth,
liuto, vilhuela, Laute). Generată de prototipul arab al-ud,
ea a căpătat dimensiuni mari, fiind dotată cu multe corzi şi cu praguri pe
tastieră. Era capabilă să emită armonii bogate în acompaniamentele acordice,
precum şi pasaje armonice, condiţionate de intervalele dintre corzi. Ajungând
până la dimensiunile archi-liuto (teorba sau chittarone), acest instrument a fost
pivotul muzicii renascentiste, alături de orgă. Datorită
claviaturii, orga a permis execuţia unei muzici mai complexe şi cu construcţii
sonore mai diverse.
Notaţia
la lăută se făcea cu aşa-numitele tabulaturi,
realizate cu un portativ de linii, reprezentând coardele instrumentului. Pe
aceste linii se însemnau cu litere mici sunetele, care urmau a fi realizate pe
aceste coarde. Tabulatura de orgă era mai evoluată, căci conţinea un portativ
cu patru linii pentru linia melodică principală, sub care un alt număr de linii
servea pentru marcarea acordurilor. Tabulaturile au cedat în faţa sistemului de
portative, care a avut un număr variabil de linii, stabilizându-se la 11. La
începutul portativului, pe diferite linii se însemnau cu litere numele
sunetelor. De aici provin cheile. Pentru uşurarea lecturii, portativul de 11
linii a fost divizat în două segmente de cinci linii, primul având marcat locul
lui Sol, iar cel inferior locul lui Fa. Între ele, linia aferentă lui Do nu se
mai scria, fiind înlocuită cu liniuţa suplimentară. Datorăm lui Claudio Merulo
primele compoziţii pentru orgă, notate pe portativul general (Tocccate, 1598).
În
muzica laică, fundamentul armonic şi acompaniamentul polifonic se realizau culăuta, instrument
mai uşor de transportat. Dar acest instrument avea inconvenientul de a nu
permite libera desfăşurare a discursului muzical, fiindcă acordurile nu puteau
fi realizate decât în funcţie de dispoziţia coardelor, iar polifonia nu se
putea mişca liber pe aceste corzi.
După
modelul orgii s-a încercat crearea unui instrument de coarde cu taste:clavicordul, de
dimensiuni mici şi cu un mecanism bazat pe taste prevăzute la extrema lor cu o
lamelă, ce atingea perpendicular coarda. O coardă putea fi atinsă în mai multe
locuri de către taste diferite. Dimensiunile mici, ca şi faptul că lovitura
corzii se producea cu o lamă subţire, făceau ca sonoritatea să fie palidă şi
redusă ca intensitate.
Inventivitatea
meşterilor constructori a făcut ca un nou instrument cu claviatură să
înlocuiască clavicordul. Era clavicembalo, cu dimensiuni şi sonorităţi mai mari.
Putem spune că era un fel de lăută, căci tastele ciupeau fiecare câte o coardă,
având un mecanism de deplasare a unghiei la revenirea clapei. Foarte ingenios,
acest instrument avea sonorităţi de lăută (game şi arpegii liber desfăşurate),
dar muzicianul nu mai era dependent de acordajul instrumentului. Clavecinul (sau epinette, spineta, virginalul,
harpsichordul, Flügel) s-a perfecţionat, devenind gravicembalo, dotat cu două claviaturi şi cu
pedală.
În
muzica de cameră, după rebecul arab, viela cu arcuş, fidula medievală, au apărut în secolul al
XV-lea violele, instrumente cu şase coarde, mânuite cu un arcuş. Violeleerau
de patru dimensiuni (sopran, alto, tenor, basso) şi se cânta cu ele pe
genunchi. Aveau sonorităţi slabe, de aceea s-au căutat noi forme. Înrudite cu
violele erau lirelecu arcuş, de
formă asemănătoare, dar fără praguri pe tastieră, ceea ce permitea realizarea
glissando-urilor.
Către
sfârşitul secolului al XVI-lea se realizează formele noilor instrumente, ce vor
forma cvartetul modern: vioara, viola şi violoncelul, adăugându-i-se în secolul următorcontrabasul. Meşterii cremonezi Andrea Guarneri,
Antonio şi Nicolo Amati, Antonio Stradivari vor perfecţiona familia
instrumentelor cu arcuş, creând familia viorilor: vioara, viola, violoncelul şi
violone (contrabasul). În primul rând au micşorat numărul coardelor,
reducându-le la patru; au lăsat tastiera fără praguri, ca la viole; au creat
căluşul foarte curbat şi au mărit arcuşul, deocamdată lăsându-l tot cu bagheta
concavă. Apropiindu-se cel mai mult de sonoritatea vocilor, familia viorilor a
înlocuit, în scurt timp, pe cea a violelor, dând prilejul creării unei muzici
mult mai bogate în expresie, cu ambitus mult mai larg şi cu desfăşurări de
tehnică instrumentală, imposibilă la instrumentele trecutului. Era firesc ca în
secolul ce va urma, muzica instrumentală să ia un avânt deosebit.
Alături
de instrumentele cu arcuş şi cele cu claviatură, se dezvoltă şi instrumentele desuflat.
Ele se perfecţionează treptat. Participarea lor în practica muzicală va
determina un salt calitativ în veacul al XVIII-lea, când se va constitui
orchestra simfonică clasică. Instrumentele de lemn cu ancie sunt foarte
variate: chalmei va deveni haut
bois şi apoi
oboi, iar grave pommer sau bombard va deveni basson.
O formă timpurie a fagotului a fost courtall, krummhorn, cornamuse. Dintre instrumentele fără ancie
amintim recorder-ul (în
Germania, Blockflöte, în Italia, flauto a becco) şi flautul
traversier.
Trompeta
era întrebuinţată în viaţa militară, dar şi în biserică sau în spectacolele de
operă. Încă din veacul al XIV-lea, trombonul era cunoscut sub numele de sackbut,
făcând parte din formaţiile care cântau la diferite ceremonii de curte. La
finele veacului al XVII-lea îl găsim în marile formaţii orchestrale sau în
orchestra operei. Abia în secolul al XVII-lea instrumentele de percuţie pătrund
în orchestră: timpanul, toba mare şi mică, cimbalele, trianglul, clopotele,
carillon-ul.
În
muzica instrumentală din veacul al XVI-lea domină lăuta, cu transcripţii realizate după piesele
polifonice şi cele de dans. Francesco Spinaccino, Giovanni
Cavazzoni(Italia), Luis Milan, Miguel Fuenllana (Spania), Albert
Dludorays (Polonia), Arnold
Schlick (Germania)
sau John Dowland scriu piese de dans şi
transcripţii pentru acest instrument. Editorii francezi Pierre
Ballard şi Pierre Attaingnant publică colecţii de dansuri,
transcrise pentru lăută. Acestea sunt grupate câte două, una lentă urmată de
alta rapidă, conturând germenul viitoarei suite. La fel se prezintă şi muzică
pentru clavecin.
În
Anglia, unde muzica de virginal a cunoscut o mare dezvoltare, s-a
practicat intens procedeul variaţiunii, fiind utilizat de William
Byrd, Thomas Morley, Orlando Gibbons, John Bull, Giles Farnaby, Thomas Tomkins,
G. Cavazzoni, P. Ballard, Ed. Gaultier.
În
afara rolului ei în liturghia catolică, orga a favorizat tehnica polifonică,
datorită posibilităţilor ei de diferenţiere a timbrelor. Pentru orgă s-au scris ricercare,
toccate(cu ritm viu, specific instrumentelor cu claviatură) şi canzone. În aceste lucrări s-a făcut primul pas
spre crearea temei cu variaţiuni, prin reluarea variată a unei piese vocale
transcrise. Muzică de orgă au scris orbul Konrad Paumann, Paul Hofheimer,
H. L. Hassler (Germania),
francezul Jean Titelouze,
flamandul Adrian Willaert,italienii Cipriano
da Rore, Ludovico Viadana, Adriano Banchieri, Andrea şi Giovanni Gabrieli,
Orazzio Vecchi, Anibalo Padovane, Girolamo Padovane, Claudio. Merulo, Solomon Rossi, Gregorio Allegri,
Jan Sweelinck (Olanda), Antonio şi Hernando Cabezon (Spania).
Fie
în suite, fie ca piese separate, procedeul variaţiunii polifonice este specificciacconei, passacagliei şi folliei, toate la origine dansuri
populare. O melodie de opt măsuri este repetată cu un număr mare de variaţiuni
polifonice. În passacaglie, o formulă melodică ostinată se repetă continuu la bas,
în timp ce la vocile superioare se derulează variaţiunile. Acest procedeu îl
găsim, uneori, şi la ciacconă.
Variaţiunile polifonice se găsesc şi sub forma ariei cu variaţiuni sau a coralului
variat, în secolul următor, Bach dezvoltând cu deosebită măiestrie
această artă a variaţiunii.
Muzica
instrumentală se executa uneori pentru un public restrâns, în casele oamenilor
modeşti sau în saloanele aristocratice. Pentru această muzică de cameră, muzica
de dans a furnizat numeroase piese cu profil emoţional foarte variat. Se va
constitui în veacul următor genul suitei din dansuri cu caracter şi ritm
specifice. Pavana sugera solemnul, sarabanda,
iniţial vioaie şi frenetică, devine lentă şi gravă, chiar tragică. Popularul menuet,
stilizat în saloane, îşi pierde ritmia robustă devenind dans graţios. Dansul de
curte, ca gavota sau passepiedul, este expresia voioşiei sau
gingăşiei, iarloure şi musette evocau pitorescul vieţii rustice. Bourrée-ul
francez, gagliarda italiana, couranta franceză, giga irlandeză vor oferi imaginea veseliei, iar siciliana pe cea a gingăşiei. De origine
germană, allemanda, în
mişcare vie, devine piesa introductivă. Abia la sfârşitul secolului al XVII-lea
se configurează tipul clasic al suitei, compusă din
patru dansuri: allemanda, couranta, sarabanda şi giga.
Dacă
în secolele al XV-lea şi al XVI-lea, muzica instrumentală cunoaşte mai multe
tatonări, în perioada următoare, datorită perfecţionării continue a
instrumentelor, apar desfăşurări muzicale grăitoare, fără aportul cuvântului
sau al gestului care ajută la configurarea formelor şi a genurilor epocii
Barocului.
Comentarii
Trimiteți un comentariu