MARIUS CHIVU şi MATEI
FLORIAN
(în dialogul „De la muzică la literatură şi înapoi..”), agenda.liternet.ro/.../De-la-muzica-la-literatura-si-inapoi
Meritul
lui Alifantis, de pildă, e că l-a adus pe neuroastenicul Bacovia în pragul unei epifanii bonome.
Refrenul ăla folkist şi fără cuvinte cu care se sfîrşeşte Decembre e tot ce nu mi-l imaginam pe Bacovia să poată face. În fine, am senzaţia că
Arghezi cu De-abia plecaseşi... sau Blaga cuRisipei se deda florarul au cunoscut adoraţia unui popor întreg abia în momentul în care
poeziile lor au fost transformate în cîntece de Tudor Gheorghe.
Acum
mi se pare bizar că (fals)ermeticul Nichita a fost atît de cîntat de folkişti
şi m-am bucurat nespus că Loredana Groza a pus pe muzică Fata cu şosete de diamant a lui Cărtărescu.
De
la romantism la alternativ
Ca
orice fenomen popular, rock-ul a avut avantajul de a fi mult mai accesibil decît literatura.
Senzaţiile sînt imediate, accesul spre intelectualitate se află la doar un solo
de chitară distanţă, libertatea, simplă şi nemofturoasă, ca şi nonconformismul
de altfel, n-au mai presupus analize complicate, ci doar un teribil sentiment de
refuz.
Cartea
lui Emil Cioran, Pe culmile disperării, devine un titlu perfect pentru un album heavy-metal.
E
răspunsul cel mai bun, cel mai hîtru, dat unei întrebări care vizează termenii
"literatură" şi "muzică"...
M.C.: Exact. În timp ce rock-ul coboară de pe corzile chitării pentru a sonda adîncimile cuvintelor (vezi Bob Dylan, Cohen - inclusiv în romane, Tom Waits, Bruce Springsteen, Nick Cave - inclusiv în scenarii, şi alţii, dar nu prea mulţi), scriitorii caută acum directeţea, forţa, impactul riff-ului... Beatnicii declamau, citeau de pe scenă mulţimilor, duceau poezia on the road- făceau turnee, cum ar veni -, în timp ce unii muzicieni scriu jurnale, publică volume de versuri sau regizează şi joacă în filme. Dacă îţi aduci aminte, după '90 s-au publicat cărţi cu versurile lui Jim Morrison, Polirom l-a publicat acum pe Leonard Cohen, Mihnea Blidariu, solistul de
M.F.: Mi se pare foarte normal să se întîmple asta. Toate starurile
care şi-au cîştigat statutul de legendă şi au devenit în timp un fel de
bibliografie auditivă obligatorie, au dus linia melodică pînă la consecinţele
unui act poetic. Cred că toţi cei enumeraţi de tine pot fi numiţi poeţi în
aceeaşi măsură în care îi poţi considera muzicieni. Problema cred că e alta:
dacă hip-hop-ulchiar şi-a propus să urce poezia cartierelor pe scenă (consider că în
demersul lor au fost mai pertinenţi şi mai sinceri decît mulţi poeţi consemnaţi
de manuale) şi să o asorteze cu beat-uridansabile, Jim Morrison a fost proclamat poet, cred eu, la adăpostul
unui grup simplu şi eficace ca The Doors. Nuanţele sînt aici necesare. Scoate
din context chitara hipnotică de pe The End şi vei da de nişte versuri cel puţin îndoielnice, cel mult
incantatorii: Ride the ride the snake, ride the snake /
To the lake, the ancient lake, baby / The snake is long, 7 miles / He's old and his
skin is cold... Pe de altă parte, Cohen, Dylan şi, pe ultimele albume,
Springsteen s-au folosit de multe ori de muzică doar ca suport pentru poemele
lor, iar, în cele din urmă, muzica a fost cea care a rămas un pic şchioapă. În
toată povestea asta, dozajul echilibrat pare a fi cel care să facă diferenţa:
nu de alta, dar fără un refren eficace, chiar şi cel mai consistent text rap
poate rămîne doar vorbărie goală...
M.C.: Asta cînd nu este fundamental protestatar, căci atitudinea anti
a creat multe staruri, atît în poezie, cît şi în muzică. Atitudinea a fost şi
este un criteriu de valoare. Intenţia noastră de a găsi versurilor rock cele
mai apropiate referinţe literare şi viceversa se datorează şi acestui element
comun. Hipioţii sînt, de fapt, nişte beatnici rock, pentru că atitudinea şi
temele sînt aceleaşi: pe de o parte, revolta împotriva sistemului, pe de altă
parte, fragilitatea, dezabuzarea, drogurile, cu o tuşă mult mai agresivă în grunge. Şi, în general, putem găsi corespondenţe nenumărate şi
înrudiri de teme literare care pot transgresa epocile. Aron Biro spunea în Dilema veche că, dacă Bacovia ar mai trăi, ar fi textier pentru My Dying
Bride. Ceea ce e, totuşi, surprinzător, pentru că gothic-ul este un curent romantic. Oricum, dacă Bartleby al lui Melville
şi cu Meursault al lui Camus şi-ar fi făcut trupă punk, atunci Liam Lynch ar fi fost solistul
trupei, iar hitul lor absolut s-ar fi chemat My United States of Whatever... Stagger Lee al lui Nick Cave este Evaristo Carriego al lui Borges, în Venus as a boy zici că Bjork l-a citit pe Radu Stanca, Viţa de Vie are pe ultimul album acest
vers: "mai mult decît vina nu poţi să-mi iei", care este kafkian, Ada Milea scrie urmuzian şi s-a inspirat din Daniil Harms, Şerban Foarţă ar putea scrie pentru
RACLA... Şi aici Carmen Mezincescu ne-ar fi spulberat cu enciclopedismul ei underground.
M.F.: Pun pariu însă că Rîmaru dela RACLA n-ar putea
scrie versurile lui Foarţă. Dacă spun că, bunăoară, versurile astea de la Pink Floyd : Welcome
my son, welcome to the machine / What did you dream?/ It's alright we told you
what to dream sînt desprinse din 1984 al lui
Orwell unde am ajunge? Îţi spun eu unde am ajunge (asta ca să parafrazez
versurile lui Waters): foarte, foarte departe. Şi, în aceeaşi ordine de idei, ne-am întoarce
la dilema mea de la început. Ce te faci dacă nu ştii engleză? Oare muzica nu
poate fi prin ea însăşi o formă de poezie? Oare literatura bună nu se bazează
pe o melodie lăuntrică, pe un ritm al frazelor, pe o vibraţie necontrolabilă?
În fine, Thomas Mann ştia foarte bine ce face cînd i-a dat
naştere lui Adrian Leverkhün înDoctor Faustus.
M.F.: Pun pariu însă că Rîmaru de
M.C.: Da,
muzica poate fi ea însăşi o formă de poezie şi iată şi dovada: dincolo de
abordarea problematică, tematică, există şi perspectiva formal(ist)ă. Dumitru
Ţepeneag a scris - sub inspiraţie, culmea, textualistă - Zadarnică e arta fugii, un roman construit pe
modelul muzical al unei fugi, Costache
Olăreanu a scris jurnalul în cinci părţi Cvintetul
melancoliei, Mircea Horia Simionescu şi-a intitulat
tetralogia cu o parafrază după Bach: Ingeniosul
bine temperat, Răzvan Petrescu are o povestire intitulată Jazz în care un bărbat se duce să umple
nişte sifoane dar toată călătoria lui este scrisă sub impresia unei compoziţii
de Jan Garbarek... Poemul Ritmuri
pentru nunţile necesare al
lui Ion Barbu nu purtase el iniţial titlul Jazz
Band...!? Ca să nu mai vorbim de Pascal Quignard, Yann Apperry şi mulţi
alţii care-mi scapă tocmai pentru că, în mintea mea,
muzicile şi frazele sînt piesele indistincte ale aceluiaşi puzzle cultural. Aşadar, de ce muzicile n-ar fi, în sine, haiku-uri, sonete, poezii epice, narative (de la Tori Amos la Manowar ) ş.a.m.d...
M.F.: Eu cred că am să dau fuga pînă
M.C.: Iar eu o să pun la maxim nişte Cranberries - Yeats Grave, fireşte - şi o să citesc în fotoliu Blues pentru o pisică.
Suplimentul de cultură, Nr. 66 / 4-10 martie 2006
Comentarii
Trimiteți un comentariu