Secolul
al XIX-lea marchează începutul unui nou stil în istoria culturii europene –
romantismul muzical. Puternicele frământări ale naţiunilor europene vor afecta
profund spiritualitatea epocii. Inimile artiştilor, fine seismografe, au
înregistrat toate prefacerile şi incandescenţa evenimentelor la care participau
activ, aşternând impresiile lor în nemuritoare creaţii. Unii dintre ei sunt
încă epigoni ai structurilor clasice, încât nu surprind adecvat spiritul
vremii, pe când romanticii, cu sensibilitatea lor înflăcărată, îşi revarsă
vâltoarea simţirii şi tumultul ideatic în forme adecvate noului climat
spiritual.
În
galeria marilor compozitori germani, la loc de frunte se află Robert
Schumann (1810-1856). Omul şi muzicianul Schumann
întruchipează pe romanticul german, aşa cum cel francez este ilustrat de
Berlioz, iar cel slav de Chopin. Complexa sa personalitate, de muzician şi
literat, a fost dublată de înalta conştiinţă a germanului dornic de a propulsa
pe culmi cultura sa naţională.
Născut
la Zwickau ,
în Saxonia, a fost fiul unui librar cu preocupări intelectuale, care a publicat
portretele celor mai de seamă oameni şi a tradus în limba germană opera lui
Scott şi Byron. Tatăl său edita reviste şi publicaţia enciclopedică “Galeria
portretelor celor mai de seamă oameni ai tuturor popoarelor şi timpurilor”.
Crescut într-un asemenea climat, micul Robert manifestă înclinaţii spre
literatură, scrie romanulSelene şi lucrări dramatice, talentul literar
al adolescentului înrâurindu-l ulterior pe compozitor. Făcea traduceri din clasicii antici şi aprofunda pe
Goethe şi Schiller. Gustul pentru
literatură s-a împletit cu darul de a evoca prin sunete imagini plastice,
primele sale creaţii fiind rezultatul impresiilor produse de lucrări literare.
Astfel,Papillons şi Kreisleriana sunt rodul imaginilor create în urma
lecturii operelor lui Jean Paul Richter şi E. T. A. Hoffmann.
De
mic studiază cu organistul Johann Kuntsch, la şcoală amuzându-se creionând mici
portrete muzicale. La liceu, cântă la patru mâini cu colegii săi simfonii de Haydn,
Mozart, Beethoven şi
este atras de muzica lui Bach şi Schubert. La 13
ani îşi executăPsalmul
150 cu o mică
orchestră, alcătuită de el. După terminarea liceului se înscrie la Universitatea din
Leipzig (1828), urmând dorinţa tatălui său, care murise în anul 1826.
Copil
fiind avea o fire deschisă, senină şi încrezătoare, dar ca adolescent a devenit
taciturn, melancolic şi visător, schimbarea fiind datorată, poate, şi celor
două evenimente tragice din familie: sinuciderea unicei surori Emilia şi
moartea timpurie a tatălui său, în anul 1826. După ce profesorul Fr. Wieck, sub
îndrumarea căruia începe a lucra, îl asigură că “în trei ani va face din
Schumann unul dintre cei mai mari pianişti ai zilelor”, etalon fiind atunci Moscheles şi Kalkbrenner,
el îmbrăţişează cu ardoare cariera de interpret. Voia să devină un virtuoz
concertist, dar un accident la degetul inelar i-a zăgăzuit planurile, aşa încât
s-a dărui creaţiei şi criticii muzicale, studiind compoziţia cu Heinrich Dorn –
dirijorul orchestrei Operei. Chiar în primele lucrări nu va urma canoanele
artei clasice, ci va tinde spre elaborări eliberate de orice clişeu formal.
Deşi
în tinereţe ar fi putut prezenta diferite influenţe, întrucât pregătirea sa era
lacunară în comparaţie cu contemporanii săi Mendelssohn sau Chopin, el a
dovedit o uimitoare forţă de invenţie. Găsim bogate detalii ritmice, dese sincope,
modulaţii neaşteptate şi noi efecte sonore. Improvizaţiile sale pianistice,
ce-l transportau în lumea visului, i-au dat o anumită uniformitate în
exprimare, deşi prezenta un nestăvilit flux de idei. Totodată, darul de improvizator nu a putut fi încorsetat
în marile tipare arhitectonice clasice, preferând genul miniatural. Foarte
cuprinzător a caracterizat arta sa Ceaikovski: “Muzica lui Schumann ne
dezvăluie o lume întreagă de noi forme muzicale, atingând coarde pe care nu
le-au atins încă marii săi predecesori. Găsim în ea ecoul acelor procese
spirituale misterioase ale vieţii noastre sufleteşti, a acelor îndoieli,
dezolări şi avânturi spre ideal, care zbuciumă inima omului contemporan.”
În primii ani de creaţie, a dat frâu liber
fanteziei sale, aşa cum mărturisea autorul: ”Când compun nu mă mai gândesc la
formă, compun pur şi simplu” (1838). Este perioada când scrie miniaturi
pianistice descriptive sau confesive, îngemănate în cicluri de piese
programatice. În schimb, peste ani (1853) considera că pentru “a compune în
forme libere, trebuie să stăpâneşti mai întâi formele consacrate, valabile
pentru toate timpurile”. Puternic ancorat în tumultul vieţii, Schumann ne
dezvăluie înrâurirea acestuia asupra creaţiei sale: “Mă frământă tot ceea ce se
petrece în lume – politică, literatură, oamenii. Reflectez la toate acestea în
felul meu, după care produsul acestor meditaţii îşi croieşte drum în afară şi
caută să fie exprimat prin muzică.”
Pentru
înaltele sale idealuri artistice a luptat şi cu condeiul, fondând împreună cu
profesorul Wieck şi cu prietenii săi Juluis Knorr şi Ludwig Schunke, în anul
1834, “Noua revistă muzicală”, prin care a militat pentru o artă nouă, sinceră,
opusă muzicii emfatice, fără un conţinut adânc de idei. Protestează împotriva
gustului îndoielnic şi a criticii de un pedant formalism, promovate de Fincke
la revista “Allgemeine musikalische Zeitung”, din acelaşi oraş. Schumann
menţionează faptul, că autori minori ca Herz, Hummel, Hiller, Kalkbrenner,
Bertini, Thalberg, Moscheles, au făcut să fie uitaţi marii compozitori:
Bach, Beethoven, Schubert, Weber şi să nu fie cunoscuţi de contemporanii
săi.
În
coloanele revistei sale prevala un ton elevat, datorat serioaselor sale studii
privind creaţiile lui Berlioz, Chopin, Liszt şi Mendelssohn, dar şi a rubricii
“Sfaturi pentru tinerii muzicieni”, unde oferea preţioase îndrumări pentru cei
interesaţi de creaţia muzicală. Remarcabilă este sublinierea calităţilor de
melodist şi orchestrator ale lui Berlioz, pe baza unei minuţioase analize,
infirmând aserţiunea istoricului francez J. Fr. Fétis că Berlioz “ar duce lipsă
de idei melodice şi armonice”. Protestând împotriva considerării lui Beethoven
ca exponent al frumosului absolut, el aprecia că: “Deşi titanul atinge cerul cu
coroana sa înflorită, el îşi întinde rădăcinile în pământul care-i este atât de
drag şi aproape.”
În
paginile revistei a consemnat evenimente muzicale din oraşul Leipzig, printre
care amintim doar de debutul tânărului violonist Henry
Vieuxtemps, de concertele orchestrei lui J.
Strauss-tatăl sau cele date de Liszt,
Berlioz şi Mendelssohn etc.
Un rol important în dinamizarea vieţii muzicale şi în răspândirea lucrărilor
timpului l-a avut cunoscuta editură Breitkopf, apariţiile ei editoriale fiind
salutate cu entuziasm în paginile revistei.
Imaginând
“Liga davidienilor”, care trebuia să lupte împotriva spiritului retrograd al
muzicienilor care invadaseră viaţa muzicală, Schumann îşi mărturisea aversiunea
împotriva stilului emfatic, a muzicii superficiale şi de aridă virtuozitate,
impusă de autorii minori la modă. Dacă “Liga davidienilor” era o creaţie
imaginară, activitatea ei rezumându-se la discuţii în cercul de prieteni din
jurul lui Schumann, în schimb ideile profesate sub egida ligii au stat la baza
activităţii revistei, scrisă în majoritate de Schumann. Semnând cu două
pseudonime, Florestan şi Eusebius, el îşi dezvăluie cele două atitudini extreme
ale firii sale romantice, pe luptătorul impetuos şi pe poetul visător. Aceste
aspecte contradictorii ale temperamentului său sunt oglindite şi în creaţia sa.
Revista
sa a avut un puternic răsunet, rămânând în istoria muzicologiei ca una dintre
cele mai importante publicaţii muzicale, prin opiniile critice şi preceptele
sale estetice, valabile în majoritatea cazurilor şi astăzi. El n-a întrebuinţat
ziarul pentru popularizarea propriilor sale creaţii, ci pentru descoperirea
noilor talente, ce se afirmau pe scenele europene. În primul său articol (1832)
anunţa entuziast apariţia unui tânăr genial, pe Chopin, exclamând: “Pălăriile
jos, domnilor, iată un geniu”, iar în ultimul articol (1853), intitulat “Noi
drumuri”, prezenta un nou talent, pe cel al lui Brahms.
Deceniul
al patrulea a fost foarte agitat prin fervoarea muncii creatorului şi pasiunea
luptătorului cu condeiul, dar mai ales prin viaţa sa sentimentală, care i-a
răvăşit sufletul. S-a îndrăgostit de Ernestine von Fricken, o elevă a
profesorului Wieck, care încurajase această legătură pentru a-l îndepărta de
propria sa fiică, Clara. Dragostea pentru Ernestine s-a stins repede. Între timp,
sentimentele vechi de prietenie pentru Clara se transformă într-o pasionată
dragoste. În pofida opunerii insistente a lui Wieck, căsătoria cu Clara devine
idealul impetuosului tânăr, care uzează de toate mijloacele, inclusiv acţiunea
în justiţie, pentru a-şi atinge scopul.
Pentru
a-l îndepărta de Clara, aprigul Wieck îl trimite la Viena , în anul 1838, unde
spera să aibă succes şi să se stabilească. Încercările lui Schumann de a se
integra în viaţa muzicală vieneză şi de a edita aici revista sa dau greş, lovindu-se
de obtuzitatea guvernului poliţienesc al lui Metternich. La Viena , descoperă, în schimb, Simfonia
a IX-a în Do major de Schubert la fratele
compozitorului, Ferdinand, lucrare dirijată în primă audiţie de către
Mendelssohn la 12 decembrie 1839.
Anul
căsătoriei sale cu Clara, 1840, se soldează cu o bogată creaţie de lieduri,
urmat de “anul simfoniei”, când scrie Simfonia I şi Fantezia simfonică, lucrare refăcută
ulterior cu titlul de Simfonia a IV-a (1851). În anul 1842, “anul muzicii de
cameră”, apar cele mai bune lucrări pentru formaţii instrumentale de cameră: Cvartetul
pentru pian şi coarde (1847), Cvintetul pentru pian şi
coarde (1844)
şi cele trei Cvartete de coarde (1841), dar şi oratoriul Paradis
şi Peri (1843). La Conservatorul din
Leipzig, instituţie fondată şi condusă de Mendelssohn, ocupă catedra de
compoziţie şi armonie.
Împreună
cu Clara face numeroase turnee, ajungând în anul 1844 până în îndepărtata
Rusie. Încă din anul 1842 s-au arătat semnele unei boli nervoase, ale cărei
accese au devenit tot mai frecvente, încât medicul i-a recomandat schimbarea
mediului. Nesimţindu-se în largul său ca pedagog, părăseşte Conservatorul şi
cedează revista lui Oswald Lorenz (după el vine Fr.Brendel). S-a mutat la Dresda , oraş care nu avea o
bogată activitate muzicală, încât aici boala sa s-a agravat. Dezamăgit, spera
să se stabilească la Viena
sau Berlin. Şederea la Dresda
este marcată de noi creaţii:Concertul
pentru pian (1845), Simfonia
a II-a (1846), opera Genoveva (1847), Trio-ulîn re minor (1847), Album
pentru tineret (1848), Manfred, Scene din pădure.
Din
anul 1850 se mută la
Düsseldorf , unde nu găseşte liniştea mult visată, aşa încât
nemulţumirea accentuează boala sa. Fără calităţi dirijorale deosebite, munca sa
exagerată nu a dat roadele dorite la “Societatea corală şi orchestrală”,
condusă de el. Printre ultimele creaţii din această perioadă de depresiuni şi
insomnii se află:Concertul
pentru violoncel şi orchestră, uvertura Mireasa din Messina, numeroasecoruri. După o crâncenă perioadă de halucinaţii
şi tulburări auditive, în februarie 1854 se aruncă în Rin, de unde este salvat
de nişte pescari. În martie este internat în sanatoriul de la Edenich , de lângă Bonn,
unde are rare momente de luciditate şi unde îşi va da obştescul sfârşit peste
doi ani, în iulie 1856.
Opera
sa poartă amprenta personalităţii sale puternice. Evenimentele din viaţa de
toate zilele, ca şi peisajul naturii erau profund marcate de viaţa sa
sufletească. Lumea fantastică, cultivată cu predilecţie de romantici, are o
deosebită atracţie pentru Schumann. La el, imaginile fantastice sunt rodul
viziunilor sale personale, ele nefiind izvorâte din imaginile basmului.
Fantezia sa a brodat imagini din năzuinţele sale, din plăsmuirile sale sau din
critica realităţii imediate. El nu ticluieşte imagini lugubre sau demonice,
groteşti sau sordide, ci portretele sale fanteziste conţin trăsături veridice
ale unor personaje reale, ca Fr. Wieck, Clara Wieck, Chopin, Paganini, alături
de evocări ale unor fapte sau idealuri – Marşul davidienilor.
Poezia
muzicii sale se caracterizează prin imagini fantastice, ce exprimă adesea
avânturile şi năzuinţele sale frenetice printr-o muzică a introspecţiei. Tema
sa preferată este lumea sa lăuntrică. Subiectivismul său a eşuat în formele
mari ale operei şi oratoriului, în schimb a dat modele clasice ale miniaturii
descriptive şi ale portretisticii.
În
muzica instrumentală de cameră şi simfonică, ca şi Schubert, îmbină lirismul cu
dramaturgia simfonică, inerentă genurilor sonato- simfonice. Patosul avântat al
acestora, care alternează cu efuziuni lirice, ne înfăţişează cele două aspecte
ale temperamentului său. În pofida subiectivismului său, el subliniază legătura
compozitorului cu viaţa: “Artistul trebuie să trăiască în vârtejul vieţii, căci
în cameră se nasc rareori idei.” Considera că lumea exterioară trebuie redată
prin prisma trăirilor proprii, întrucât: “Cu cât muzica este mai specifică şi
cu cât prezintă publicului mai multe imagini individuale, cu atât va fi mai
reprezentativă, veşnic vie şi mereu nouă pentru toate timpurile.”
În
adolescenţă, scrie într-un stil asemănător clasicilor, fără un stil individual
profilat:Psalmul 150, o Simfonie şi fragmente dintr-un Concert pentru pian. Perioada
romantică propriu-zisă, desfăşurată în deceniul al patrulea, cuprinde creaţia
pianistică de la op. 2 la op. 23, scrisă în genul scurt romantic şi majoritatea
liedurilor. La maturitate (1841-1853), trăsăturile romantice se împletesc cu
elemente clasicizante în dramaturgia muzicală. Acum scrie majoritatea
lucrărilor de concert, de cameră, simfoniile, opera, oratoriul, poemul dramatic Manfred şi Scene
din Faust.
Prin
firea sa impetuoasă şi neliniştită, se opunea calmului senin al lui
Mendelssohn, care-l preţuia numai pe criticul, nu şi pe creatorul Schumann, pe
acest artist cu o inimă atât de fremătândă şi devorată de flacăra creaţiei. El
este un demn urmaş al lui Schubert, prin locul pe care-l ocupă pianul în opera
sa, şi el fiind un vestit cântăreţ al vieţii intime. Muzica sa este însă mai
rafinată şi mai cizelată, decât cea schubertiană. Deşi uneori apar slăbiciuni
de constructor în secţiunea dezvoltării a formei sonată, calitatea muzicii face
să uităm aceste neajunsuri regizorale.
Ca
toţi romanticii excelează în piese aparţinând genului scurt, din care transpar
frământările sufletului său, când torturat, când încrezător. Miniaturile
pianistice dezvăluie poezia şi verva sa tinerească, intimitatea şi răzvrătirea,
atâtea faţete ale sufletului său tumultuos. Sfera poetică este foarte întinsă,
de la fantasticul capricios şi bizar la graţia şi duioşia sentimentelor intime.
Lucrările
cele mai izbutite sunt cele destinate pianului, ele fiind un adevărat testament
al romantismului, prin atâtea genuri îndrăgite de el: foi de album, tablouri
miniaturale, scene de basm, piese nocturne, siluete graţioase, acuarele, eroi
de carnaval, piese lirice, dansuri stilizate, toate trădând o imensă imaginaţie
poetică. Originalitatea acestor creaţii îl aşază alături de marii romantici. El
tratează pianul cu totul nou: gândirea sa armonică aduce variate culori, ritmul
este mereu neliniştit, figuraţiile melodice şi armonice, împărţite la diferite
voci, conferă pianului valenţe orchestrale. Creaţia pianistică îl impune ca un
distins melodist, de o debordantă spontaneitate, cu o vădită libertate armonică
şi varietate ritmică.
Remarcabile
ca valoare şi concepţie sunt ciclurile de piese, reunite sub un titlu. Mai
toate piesele au titluri, ce previn auditoriul asupra imaginii redate, unele
având indicaţii precise, altele mai vagi. El nu descrie amănunte pitoreşti sau
detalii procesuale, ci, evocând prin titluri imaginea, redă prin muzică stări
afective. În acest sens, face următoarea precizare: ”Se susţine că o muzică nu
are nevoie de asemenea indicaţii. Dar ea nu-şi pierde deloc demnitatea din
cauza lor, un titlu fiind pentru compozitor mijlocul cel mai sigur de a preveni
evidenta deformare a caracterului lucrării. Doar este folosit de poeţi, şi ei
nu încearcă să pună sensul întregii poezii în titlul? Atunci de ce muzicienii
n-ar face acelaşi lucru?”
Tematica
psihologică a schiţelor pianistice este foarte variată, mergând de la
introspecţie în Piesele fantastice op. 12 şi analiza psihologică în Scene
pentru copii op.15 la
exprimarea simbolică a spiritului epocii şi a poeziei unor scene de bal dinCarnavalul op. 9 şi până la imaginile fantastice de tip
hoffmannian din Kreisleriana op. 16.
În
primul său ciclu pentru pian, Papillons op. 2 (alcătuit din 12 miniaturi),
evocă diferite figuri dintr-o scenă de bal. S-a inspirat din finalul romanului Anii
zburdălnicieide J. P. Richter, unde doi fraţi cu caractere
diferite, un poet visător şi un muzician înflăcărat, sunt îndrăgostiţi de
aceeaşi fată. Aflând că Wina este îndrăgostită de fratele său Wult, Walt,
pleacă fără a spune motivul depărtării. Schumann alternează muzica de dans cu
pagini lirice, piese fantastice cu cele groteşti ale măştilor de carnaval. După
concisa introducere lentă, se derulează un vals liniştit, un iureş al balului,
un dans greoi şi altul înaripat, o impunătoare poloneză şi un ecou de vals
vienez, o scenă lirică şi un înfocat dans, un întunecat dans vienez şi o piesă
fantastică, o poloneză avântată şi un vals lent, de fapt o veche melodie
germană cu care se încheiau nunţile germane.
Intermezzi op. au o scriitură mai încărcată şi un conţinut bogat,
forme ample şi ţesături polifonice. Dacă în prima piesă este un demn urmaş al
lui Beethoven, a doua are drept motto Meine Ruh ist hin (Mi-am pierdut liniştea din Faust), următoarele două
fiind inspirate din Macbeth şi cântecul popular Hirtenknabe.
Cea
mai strălucitoare lucrare Davidsbündlertänze op.6 (Dansurile davidienilor)
cuprinde 13 miniaturi fantastice, o frescă sonoră a frământatului său suflet,
cu veşnicele confruntări dintre Florestan şi Eusebius. Dacă acest caleidoscop
cu măiestrite tablouri este rodul improvizaţiei sale, Carnavalul
op. 9 este o suită de
tablouri de caracter şi schiţe umoristice, cuprinzând 20 de miniaturi inspirate
de motivul ASCH, locul de naştere al Ernestinei Fricken. Cu subtitlul “Darea de
seamă a lui Jean qui rit (erou din romanele pentru copii
ale contesei de Segur) din Augsburg asupra ultimului bal istorico-artistic al
redactorului”, Schumann realizează o schiţă simbolică, menită să evoce lupta
davidienilor împotriva artiştilor filistini.
Lucrarea
este o capodoperă a artei schumanniene prin inspiraţia sa de o tulburătoare
fantezie. În vârtejul carnavalului se succed diferite personaje reale:
luptătorul entuziast Florestan şi poetul visător Eusebius, Chiarina=Clara, Estrella=Ernestina,
Cocheta, Chopin, Paganini şi eroi ai commediei dell’arte: Pierrot şi Colombina,Pantalon şi Arlechin, alternate
cu piese lirice: Mărturisire, Plimbare, Pauză,
Recunoştinţă, un vals german şi în final Marşul
victorios al ligii davidienilor împotriva filistinilor. În pofida
diversităţii portretelor şi a scenelor expresive, suita este unitară prin
prezenţa motivului (Asch), care stă la baza temelor fiecărei miniaturi. Este o
tălmăcire literară a “Carnavalului”, de fapt o prezentare muzicală a
programului revistei fondate de el în 1834. Marşul davidienilor şi Preambulul,
înrudite muzical, încadrează această sugestivă şi pitorească frescă muzicală.
Sub
pretextul imaginilor fantastice, în Kreisleriana op. 16 (alcătuită din 8 piese), el îşi
clamează iubirea pasionată pentru Clara, fiind o genială răbufnire a sentimentelor
sale înfocate. Deşi contrastul fiecărei piese cunoaşte o anumită gradare,
piesele au un caracter mai unitar, străbătute fiind de un suflu de baladă.
Scrisă sub “zâmbet şi lacrimi”, Humoresca op. 20 conţine cinci piese în scriitură
polifonică şi ritm alert, piese intime, cu înduioşătoare cantilene sau accente
patetice, în stilul operei. CiclulNoveletelor
op. 21 sunt piese de
avânt şi fineţe, fiecare din cele opt piese având titluri sugestive: Studiu
de concert, Perpetuum mobile, Vals, Poloneză, Scherzo, Fantezie, Menuet.
Pe
lângă ciclul de piese, legate printr-o idee poetică, el adună diferite creaţii
sub un oarecare titlu. Astfel, în Piesele fantastice op. 12 îşi propune să redea momente din
propria-i viaţă sentimentală, ele fiind inedite confesiuni şi meditaţii asupra
sensului existenţei. Cele opt schiţe descriptive, surprind subtile nuanţe ale
vieţii sufleteşti, de la puternice frământări (Avântul, Noaptea) la senina
contemplare (Seara,
Visuri), de la tulburătorul neastâmpăr (De ce? Capriciile) la povestea abia
şoptită (Fabulă),
de la vârtejul sonor (Vis
zbuciumat) la ecourile unui vechi cântec studenţesc (Sfârşitul cântecului).
Dintr-o scrisoare către Clara, aflăm despre notele autobiografice aleUltimului cântec:
”În cele din urmă totul se termină cu o nuntă veselă, dar aici intervine dorul
după tine şi iată că dangătul clopotului de nuntă se contopeşte cu cel
funebru.” Dedicată lui Liszt, Fantezia op. 17 este un “strigăt dureros către Clara”,
un poem muzical în trei părţi.
În Carnavalul
din Viena op. 26 (1839)
adoptă forma ciclică, în schimb Scenele de copii op. 15 completează seria miniaturilor
în lanţ, ele constituind un benefic refugiu în lumea candorii şi purităţii, a
visării şi speranţei, răsunând şi ca un protest împotriva lumii înconjurătoare,
vlăguită de ambiţii şi meschine interese. Cei care vor să reînvie sufletul
imaculat al copilului, pot apela la acest mirific univers poetic, plăsmuit de
Schumann cu emoţia unei simple povestiri de la gura sobei sau despre ţări şi
oameni îndepărtaţi, cu evocarea jocurilor de-a baba oarba sau cu căluţul de
lemn, a întâmplărilor fericite, prea serioase sau
foarte curioase, cu puritatea viselor sau cu poezia lirică a povestitorului.
Cele
18 miniaturi lirice ale Albumului pentru tineret prezintă o scriitură accesibilă, având
un scop didactic, în schimb Scenele din pădure,
cu titluri evocatoare, au profetice şi transparente ţesături sonore. Lucrarea bachiană Toccata
op. 7 vădeşte unele
influenţe din Hummel şi Weber. Atras
de figura lui Paganini, îi transcrieCapriciile acestuia în Studiile
op. 3. Piesele nocturne Nachtstücke op. 23, cu titlul preluat de la Hoffmann , conţin piese
fantastice şi funebre, cu presimţiri sumbre.
Un
gen foarte mult practicat în prima jumătate a veacului al XIX-lea a fost tema
cu variaţiuni, ce servea, îndeosebi, ca mijloc de etalare a virtuozităţii
instrumentistului şi nu pentru exprimarea vieţii prin imagini poetice sau
procesuale. Acestei tendinţe spre virtuozitate a
variaţiunilor, ca scop în sine de valorificare a posibilităţilor tehnice, i s-a
opus Mendelssohn cu Variaţiunile sale serioase, iar Schumann cuStudiile simfonice op. 13, în care procedeul variaţional
are semnificaţii expresive. Nu
sunt un ciclu de variaţiuni, ci un amplu studiu pentru pian, căruia îi conferă
virtuţi orchestrale. Realizează o succesiune de tablouri cu variate expresii,
legate printr-o temă unică, şi prefigurează variaţiunile de caracter, în care
vor excela Brahms, Reger, Franck şi Rahmaninov.
În
anul 1835 termină pentru pian primele două Sonate (în fa diez minor şi sol
minor), în mică măsură apropiate de sonata-poem a lui Liszt. Sonatele
reprezintă etapa în care autorul confesiunilor şi a admirabilelor schiţe
miniaturale se îndreaptă spre arhitectonica genurilor de dimensiuni mai mari.
Ele nu sunt mari arhitecturi în care pulsează o problematică abstractă, ci
continuă a fi expresia unor pasionate trăiri proprii. Patosul romantic se
manifestă în sonatele sale prin tranziţii dinamice, prin frecvente modulaţii şi
puternice contraste ale părţilor. După expresia sa, Sonata
op. 11 în fa diez minor trebuia
să fie “un singur strigăt al inimii” către Clara, iar dedicaţia dată de către
Florestan şi Eusebius confirmă aceasta. În această lucrare transpare toată
individualitatea sa melancolică şi pasionată. Deşi conţine teme expresive,
dezvoltările sunt mai puţin convingătoare. În această sonată, Menuetul are două
trio-uri, formă pe care o vom regăsi în simfoniile şi în lucrările sale de
cameră.
Şi
furtunoasa Sonată în sol minor op.22 (1838) este scrisă în epoca disputelor
sale cu Wieck în privinţa căsătoriei cu Clara. Scriindu-i lui H. Hirsch, îi
face mărturisiri cu privire la concepţia sonatelor: “Dacă le-ai cunoaşte, ai
vedea cred, cât de multe forme noi sunt în ele. Când compun nu mai mă gândesc
la formă, compun pur şi simplu.” În pofida tendinţei sale de a scrie sub
impulsul fanteziei, ulterior va sublinia necesitatea abordării formei
arhitectonice tradiţionale, care este rezultatul unei îndelungi experienţe.
Negarea formei înseamnă înlăturarea experienţei de veacuri a culturii muzicale.
Având dezvoltări închegate şi o dramaturgie bine conturată, în Sonata
op. 22 nu recurge la
virtuozitate tehnică, ci cele patru mişcări poartă amprenta unei dense
frământări sufleteşti şi a unui avântat suflu romantic.
Intitulată
iniţial Concert fără orchestră, Marea
sonată op. 14 în fa minor este
clădită pe un motiv ce circulă în toate părţile, prefigurând sonata ciclică
dezvoltată de Franck. Cu tot bogatul arc afectiv, lucrarea suferă de
uniformitate tonală, trei părţi fiind scrise în aceeaşi tonalitate. Impulsul
romantic, sub imperiul căruia a scris sonatele sale, a generat arhitecturi
sonore mai complexe, cu un conţinut năvalnic, care atrage ascultătorul. În
pofida improvizaţiei fanteziste, ce domină desfăşurările muzicale, Schumann rămâne
ataşat formelor tradiţionale.
Prin
imaginile lirice, descriptive şi fantastice ale miniaturilor sale, în care
varietatea coloritului compensează absenţa dimensiunilor mari, muzica sa pentru
pian prefigurează impresionismul de la finele secolului. În schimb, sonatele
sale, fructul elanului romantic, anunţă pe Brahms şi pe Franck, prin patosul
subiectiv şi prin procedeele de înrudire tematică între părţi.
Din
perioada romantică datează un mare număr de lieduri. Dacă suferinţele dragostei
le-a redat în creaţiile pentru pian, atunci împlinirea căsătoriei sale cu Clara
a cântat-o în lieduri. În 1840 scrie primul ciclu Liederkreis
op. 24 (pe versuri de
Heine), ciclulFlori
de mirt op. 25 (şapte
lieduri pe texte de Rückert), al doilea Liederkreis (pe texte de Eichendorf),
ciclul Dragoste şi viaţă de femeie op.
42 (Chamisso), ciclul Dragoste de poet op. 48 (Heine) şi numeroase lieduri separate.
El dezvoltă tradiţia schubertiană, conferind însă pianului o mai mare
contribuţie în configurarea imaginii. Succinte preludii, interludii sau
postludii încadrează partea vocală, comentând şi completând instrumental
imaginile textului poetic, tradus de linia vocală. Din noianul vieţii
sufleteşti, dragostea ocupă locul de frunte. Dar el nu se limitează la evocarea
idilică a iubirii sau la tristeţea despărţirilor, ci creionează subtile analize
psihologice. Astfel, ciclul Dragoste şi viaţă de femeie ne înfăţişează universul atât de bogat
şi de variat al sufletului feminin, prin impresionante imagini artistice.
Lirismul şi gravitatea liedurilor sale sunt o oglindă a conflictelor şi
a vieţii sale sufleteşti tensionate. Înclinaţia timpurie spre literatură
explică selecţia făcută de el în privinţa poeţilor, optând pentru texte
valoroase, concordante cu propriul său univers poetic. Creaţia lui Goethe,
Schiller, Heine, Eichendorf, Novalis, Chamisso, Burns, Byron a fost tălmăcită
în muzică sa.
În
ciclurile sale există un fir conducător, liedurile fiind legate de evoluţia
unui subiect sau de comunitatea unor idei şi imagini. Melodica liedurilor sale are rădăcini în folclorul
german. Spre deosebire de Schubert, care preia multe elemente din folclorul
german, el le filtrează, creând melodii cu sonoritate populară. Mai rar apelează la forma strofică,
preferând modificarea melodiei vocale la fiecare nouă strofă.
În
ciclul Dragoste şi viaţă de femeie schimbă arhitectura fiecărui lied, în
funcţie de conţinut. Primul lied, Când te-am văzut, este monostrofic, al doilea – El,
cel mai minunat – are
formă de rondo cu un epilog pianistic, iar al treilea – Nu
pot să cred –este tristrofic cu un epilog. Al patrulea lied – Inelul
de pe deget –
prezintă un refren de opt măsuri, urmat de două cuplete şi un epilog de patru
măsuri. În al cincilea liedAjutaţi-mă
surioare foloseşte
forma tripentastrofică cu o codetă, repetarea variată a ultimelor două motive
conferind o fervoare mai mare expresiei. Al şaselea lied este un veritabil
arioso cu trei strofe, în cele extreme recitarea fiind mai animată decât în cea
mediană. Al şaptelea lied – La pieptul meu, la inima mea – este un cântec de bucurie al mamei.
Aceeaşi repetare ostinată a unui motiv redă imaginea de fericire a mamei
care-şi contemplă copilul. Un epilog liniştit, ca un cântec de leagăn,
contrastează cu ritmul alert al liedului de formă tristrofică. Armonii grave
însoţesc litania ultimului lied – Acum mi-ai produs prima durere – cântecul monostrofic trist al femeii
văduve. După recitativul îndurerat, pianul reia,
ca o amintire, primul lied care închide ciclul.
Uneori recurge la o singură strofă (Trandafirul,
crinul, porumbelul sau Răsar din lacrimile mele), mai des
apelează la clasica formă tristrofică (Dedicaţie),
iar alteori abordează o arhitectonică complexă. Nicicând nu este retoric, ci realizează imaginile sonore
cu un deosebit simţ al economiei mijloacelor. Structura ritmică, unduirea melodică, conturarea
armonică şi arhitectonică sunt riguros determinate de conţinut. Simplităţii
melodice şi farmecului popular al liniilor vocale le alătură magistrale imagini
pianistice, acele creionări discrete dar elocvente ale emoţiilor sale. Maestru
desăvârşit al miniaturii pianistice, el s-a dovedit acelaşi subtil şi
profund analist al sufletului omului şi în lieduri.
Mai puţin izbutite sunt oratoriile şi opera sa, care necesitau o densă
dramaturgie, minuţios elaborată. O cauză a nereuşitei sale au fost şi libretele,
de slabă calitate dramatică. Oratoriul Paradis
şi Peri, deşi are pagini expresive, conţine puţine elemente
dramatice. Alcătuit de Schumann după poemul Lalla Rockk de Th. Moore, libretul îl înfăţişează
pe Peri, înger din mitologia indiană alungat din rai. Pentru a fi iertat de
păcate, trebuia să aducă de pe pământ preţioase ofrande: sângele luptătorului
căzut pentru apărarea patriei, ultimul suspin al fecioarei care-şi sacrifica
viaţa pentru iubitul ei şi lacrimile unui păcătos pocăit, după ultima ofrandă
el fiind reprimit în rai. Acţiunea dramatică lâncezeşte, iar muzica devine
monotonă. Paginile pitoreşti şi cele de analiză sufletească nu înlătură
lungimea fastidioasă a lucrării.
Peregrinările trandafirului op. 112 (pentru cor, solişti şi orchestră) este o
suită de 24 de tablouri, variate ca atmosferă, şi cu admirabile schiţări
miniaturale, ce nu reuşesc să închege firul conducător al unei povestiri de
mari proporţii. De dimensiuni mai reduse, Recviemul pentru Mignon este o reuşită lucrare
vocal-simfonică, inspirată dinWilhelm
Meister de Goethe.
Dorinţa sa de a contribui la consolidarea operei naţionale germane nu a putut
fi împlinită, opera sa Genoveva op. 81 (1850), rămânând doar o încercare.
Având un libret fără gradări ale intensităţii dramatice, cu o lentă acţiune, el
a încercat să suplinească lipsa dramaturgică cu analiza sufletească. Rămân
valabile câteva pagini orchestrale şi uvertura, care evocă liniile esenţiale
ale conflictului dramatic, prin tema calomniei perfide, a dragostei sincere şi
a inocenţei recunoscute.
Tentaţia
abordării temei lui Faust l-a stăpânit îndelung, încât a scris o Uvertură şi 15 Scene din Faust pentru solişti, cor şi orchestră
(1853), ce constituie singura reuşită în genul vocal-simfonic. Şi eroul
reprezentativ al literaturii romantice – Manfred de Byron – l-a atras, scriind câteva
momente ilustrative şi o uvertură, valoroasă pagină orchestrală. Modificând
deznodământul lui Byron, face ca Manfred să moară izbăvit şi consolat creştineşte,
în schimb Uvertura, dominată
de strigătul torturii sufleteşti, rămâne mai aproape de concepţia byroniană cu
privire la răzvrătitul pribeag. El caută sensul existenţei şi demască
societatea care înlocuieşte noţiunea de om cu aceea de rob. În năzuinţa sa de a
găsi un suflet înrudit, geamăn, Manfred tânjea după Astarta.
În
Uverturile Hermann şi Dorothea (după Goethe), Mireasa
din Messina (după
Schiller),Julius
Cesar (după
Shakespeare), încearcă diferite profiluri psihologice şi dă câteva pagini
convingătoare, atunci când nu prezintă încleştări dramatice.
Începând
cu anul 1841 el va extinde sfera tematicii, depăşind cercul limitat al
trăirilor proprii prin abordarea genului simfonic şi cameral. Berlioz,
Mendelssohn, Schumann respectă arhitectonica beethoveniană, chiar dacă lirismul
lor, generat de propria lor structură psihică sau de literatură, îi fac mai
puţin apţi de a aborda marile teme ale vieţii şi ale omului. Prima Simfonie
în Si bemol major (1841)
prezintă o etapă intermediară între creaţia miniaturală, dominată de lirism şi
cea a lucrărilor simfonice ample. Această simfonie a Primăverii este mai mult o zugrăvire a încântării
şi a elanului, provocate de primăvară în sufletul omului, şi nu o imagine a
vreunui conflict dramatic. Ritmul sprinten al primei părţi, liricul cântec din
partea lentă şi verva finalului sunt imagini vii ale tinereţii şi ale
anotimpului renaşterii naturii. Scherzo-ul robust,
cu cele două Trio-uri, surprind
atât pe hotărâtul Florestan, cât şi pe visătorul Eusebius.
Şi Simfonia
a IV-a în re minor op. 120 (începută
în 1841 şi terminată în 1851) este dominată de elanul tinereţii şi de meditaţia
lirică. Ea este oglinda dualităţii firii sale, pe de o parte, impetuos
protestatar şi luptător vehement, pe de altă parte, visător romantic. Circulaţia
temelor, dintr-o parte în alta, conferă simfoniei o unitate de conţinut, tema
introducerii lente regăsindu-se în Romanţă (partea doua), iar un desen din Romanţă revine în primul trio al Scherzo-ului.
Şi tema Finalului este înrudită cu tema primei părţi.
Deşi
prezintă frânturi de trăiri subiective, Simfonia a II-a op. 61 în Do
major (1846)
este mai apropiată de spiritul simfonismului beethovenian. Izvorâtă din lupta
sa dârză împotriva bolii şi a depresiunii morale, ea este schiţată, după
propria-i mărturie: “Atunci când eram încă suferind şi, pot spune, că ea s-a
născut din rezistenţa mea împotriva stării mele fizice, pe care încercam să o
domin”. Dramatismul primei părţi redă această luptă crâncenă, iar lirismul
romantic al Andantelui şi verva spumoasă a Finalului completează această frescă
sufletească.
Ultima
simfonie, scrisă şi publicată ca a treia, Renana op. 97 în Mi bemol major a fost compusă pentru serbările de la Köln (185o), când episcopul
oraşului a fost ridicat la rangul de cardinal. Andantele simfoniei evocă fastul
ceremoniilor de la catedrală, în timp ce celelalte părţi zugrăvesc scene de
veselie populară. Subiectivismului romantic, ce domină creaţia lui Schumann,
nu-i sunt proprii marile forme simfonice cu conflicte puternic închegate într-o
dramaturgie simfonică, datorită atenuării contrastului tematic, prin palida
expresivitate a temelor, neglijarea ideii secunde şi prin dezvoltările lipsite
uneori de consistenţă. Totodată, gândind orchestraţia ca pianist, va aduce
factura pianistică în unele pasaje, înăbuşind liniile melodice cu neadecvate
distribuiri timbrale. Cu toate acestea, simfoniile sale atrag prin lirismul şi
cantabilitatea părţilor lente, prin dinamismul viguros al scherzo-urilor, în
contrast cu farmecul trio-urilor, prin patosul sincer al temelor primelor
părţi, dar şi prin frenetice finaluri.
Pe
lângă simfonii a scris şi trei Concerte: pentru pian, vioară şi pentru
violoncel şi orchestră. Urmând tradiţia beethoveniană, nu concepe concertul ca
o lucrare de virtuozitate, ci ca una simfonică, simfonismul lui fiind dominat
de lirica subiectivă. Despre Concertul pentru pian şi
orchestră în la minor el
însuşi afirma: “Că este o lucrare intermediară ca formă între simfonie, concert
şi sonată mare. Văd că nu sunt în stare să scriu un concert de virtuozitate şi
trebuie să mă gândesc la ceva intermediar, între desfăşurarea muzicală
solistică şi cea orchestrală.”
Ideile
muzicale din prima parte sunt mai mult o confesiune a propriilor tensiuni
sufleteşti, lirismul lor de mare prospeţime fiind derulate într-un dialog
strâns între cei doi parteneri, la fel şi melodia graţioasă, cu un motiv ritmic
sprinţar din concisulIntermezzo, care ţine locul tradiţionalului
Andante. Intonarea variată a temei principale din final face nemijlocit
trecerea către ultima mişcare. Finalul cu temele sale dinamice şi de
mare prospeţime se revărsa ca un şuvoi continuu de teme, înrudite cu cântecul
popular german. Instrumentul solist nu este folosit pentru o muzică de mare
virtuozitate, ci el devine un mijloc de exprimare a subtilei sale trăiri,
tehnica sa pianistică descoperind noi sonorităţi şi expresii muzicale. Îmbină
armonios desfăşurărea muzicală a pianului cu cea a orchestrei, în care diferite
instrumente prezintă fraze solistice şi îmbină stilul de virtuozitate
pianistică cu cel simfonic.
Scris
mai târziu, în Concertul pentru violoncel şi
orchestră (1850)
autorul conferă rol solistic şi altor instrumente, el fiind străbătut de un
lirism dureros, de nelinişti şi frământări. Considerat de Pablo Casals drept
“una dintre cele mai sublime creaţii”, concertul reprezintă o fericită îmbinare
între tiparul tradiţional clasic şi sensibilitatea sa romantică. Scris în
ultimii ani de suferinţă, concertul pentru vioară n-a rămas în repertoriul
interpreţilor concertişti.
În muzica
de cameră: Cvartetul de coarde cu pian în
Mi bemol major op. 47 şiCvintetul de coarde cu pian în
Mi bemol major op. 44, trei Cvartete de coarde op. 41,patru Trio-uri, două Sonate
pentru vioară şi pian în la minor şi re minor (1851), patosul avântat alternează
cu lirismul meditativ sau cu cântul pasionat. În formaţiile cu pian, rolul
acestuia este covârşitor, fiind opus ansamblului de coarde. Cvintetul
de coarde cu pian, masiv
prin construcţie şi cu dialoguri tematice ingenios distribuite instrumentelor,
se impune prin scriitura complexă, cu bogate culori armonice şi dese reveniri
ciclice. Mai clasicizant apare Cvartetul de coarde cu pian op.
47 prin alura
clasică a mişcărilor centrale, cu cele două Trio-uri contrastante ale
Scherzo-ului, cu atmosfera intimă a părţii lente şi cu Finalul strălucitor. Legătura
ciclică dintre aceste părţi este şi aici prezentă.
Şi în cele trei Cvartete
de coarde op. 41
realizează organisme echilibrate şi unitare, cu teme cantabile şi cu o fină
paletă timbrală. Cele patru Trio-uri (op. 63, op. 68, op. 80, op. 110) sunt
de mare forţă expresivă, cu structuri impresionante şi o coloristică nouă. Cele
două Sonate pentru vioară şi pian în la op. 105 şi op. 121 în re minorprezintă o vădită
libertate a formei cu desfăşurări dense, prima fiind o sonată lirică, cea de a
doua cu contraste tematice puternice.
Romantic prin libertatea
temelor şi intensitatea lor lirică, el întrepătrunde formele, încât alături de
sonată stă suita, fantezia lângă variaţiuni, iar ciclul de tablouri poetice alături
de piesele de gen. Forma lied se lărgeşte cu elemente dezvoltătoare, dansurile
prezintă episoade dramatice, iar romanţele devin piese pentru pian.
Melodica de mare
prospeţime aminteşte de Schubert, idolul său din tinereţe, iar scriitura sa
polifonică de Bach. A dus pe culmi armonia beethoveniană prin figuraţii
armonice proprii, prin cadenţe evitate şi subtile disonanţe. Dacă a fost
depăşit de Chopin prin conducerea clară a vocilor şi prin forţa dramatică,
nimeni nu i-a egalat individualitatea sa poetică, care ne transportă în cele
mai intime şi misterioase unghere ale sufletului. Este un adevărat vlăstar al
romantismului german şi unul dintre cele mai fremătânde firi romantice, care ne
invită cu generozitate să retrăim uriaşa sa ardere interioară, bucuriile şi
suferinţele sale, dar mai ales “zâmbetele sale printre lacrimi”.
Creaţia
lui Schumann ni-l prezintă ca un artist ale cărui impulsuri romantice şi
evadări în lumea fanteziei au fost adesea zăgăzuite de tiparele clasice.
Romantic avântat, alternează imaginile visării cu cele ale patosului
înflăcărat, unele imagini sonore prefigurând impresionismul.
Schumann
n-a fost numai un subtil poet al pianului. Liedurile şi muzica instrumentală
ni-l arată ca un artist al melodiei cantabile şi al paletei sonore fin
discernate, cu care redă universul sufletului uman. Luptând împotriva tuturor
celor care considerau arta ca un divertisment sau o virtuozitate sterilă,
Schumann şi-a închinat activitatea sa de critic promovării muzicii de înalt
conţinut, muzicii adevărate. În ultimii ani şi-a strâns articolele într-un
volum “Scrieri despre muzică”, care rămâne un viu document al vremii şi o
mărturie a celor mai frumoase aspiraţii, consemnate de un mare poet al pianului
Comentarii
Trimiteți un comentariu