În creaţia marelui Beethoven desluşim trăsături ale artei romantice. Dacă prin
genurile muzicale, el rămâne legat de tiparele clasice, prin puternica sa
participare subiectivă în procesul creaţiei, deschide calea muzicii romantice.
Întrucât sfera trăirilor subiective nu precumpănesc la Beethoven , el nu alunecă
spre subiectivismul exagerat, deşi creaţia sa conţine multe elemente romantice:
zugrăveşte stările sufleteşti subiective şi patosul protestatar, evocă natura
şi se inspiră din literatură. În privinţa stilului muzical, frângerea tiparelor
formale, determinată de conţinutul novator, părăsirea frecventă a simetriei şi
a echilibrului mijloacelor de exprimare, îmbogăţirea armonică şi orchestrală,
precum şi adâncirea contrastelor dinamice reflectă frământarea lăuntrică a
omului Beethoven, tipică romanticilor.
Pleiada
marilor figuri ale romantismului muzical se deschide cu un contemporan al lui
Beethoven, cu Franz Schubert (1797-1828).
Deşi ambii vieţuiesc în acelaşi oraş, Viena, în primele decenii ale veacului al
XIX-lea, creaţia lor este foarte diferită. De origine modestă, ambii muzicieni
au dus o viaţă de artist liber, neînrolat în suita vreunui principe. Ambii au
trăit în mijlocul oamenilor simpli şi au manifestat dispreţ pentru elita “de
sânge”. Diferenţa de concepţie şi, implicit, de stil se datorează formaţiei lor
spirituale şi structurii sufleteşti diferite.
Deşi
contemporani, îi desparte o generaţie, căci în anul naşterii lui Schubert,
Beethoven avea 27 de ani. Crescut în epoca răspândirii entuziaste a ideilor
Revoluţiei franceze, Beethoven a rămas mereu acelaşi luptător încrezător în
împlinirea înaltelor idealuri umane. În schimb Schubert îşi trăieşte copilăria
şi adolescenţa în Viena lui Metternich. Reacţia dură a “Sfintei Alianţe”
împotriva a tot ceea ce era înaintat în viaţa politică şi culturală a Europei
şi teama reînvierii spiritului revoluţionar, au dus la înăsprirea măsurilor
represive, la intensificarea cenzurii şi la zăgăzuirea oricărei tendinţe,
socotită periculoasă ordinii stabilite.
În
Viena lui Metternich, hrana spirituală era oferită cu multă grijă, educaţia
fiind lăsată în mâinile clerului catolic. Se încuraja o literatură şi o artă
care idiliza viaţa şi confortul mic burghez, limitând aspiraţiile omului la o
viaţă tihnită, fără larg orizont cultural, şi la măruntele frământări zilnice.
Mărginirea climatului spiritual caracterizează epoca cunoscută sub numele de Biedermeyer,
după pseudonimul unui ziarist care publica versuri dulcege despre farmecul
vieţii mic burgheze. Limitarea aspiraţiilor la obţinerea unui trai tihnit este
însoţită şi de o decadenţă a gustului artistic prin preferinţa pentru
spectacole frivole, lipsite de mesaj artistic. În timp ce aristocraţia se amuza
la opera italiană, la opera comică franceză şi la teatrul melodramatic, oamenii
modeşti frecventau cu nesaţ spectacolele de circ, de iluzionişti, luptele de
animale sau panoramele cu figuri de ceară.
Crescut
şi format într-un asemenea climat spiritual, Schubert nu va atinge înălţimile
gândirii şi năzuinţelor beethoveniene, în schimb el va zugrăvi bogatul univers
sufletesc al omului obişnuit. Îi sunt străine exagerările maladive ale
subiectivismului romantic sau depresiunile sufleteşti iremediabile, lirismul
său nefiind o pledoarie pentru singurătate sau pentru căutarea unui refugiu
consolator. El surprinde viaţa omului de rând, cu bogata sa viaţă sufletească,
cu bucuriile şi amărăciunile sale cotidiene în imagini lirice subiective.
Nefiind admis în cercurile aristocratice sau în slujba vreunui aristocrat, el
nu şi-a adaptat creaţia gustului salonului sau stăpânului.
În
Viena, capitala imperiului multinaţional, pulsa o fremătândă viaţă de
petreceri. Numeroase orchestre populare ale diferitelor naţionalităţi, venite
din toate colţurile, îşi prezentau arta lor, îmbogăţind folclorul citadin
vienez cu noi formule. Alături deländler-ul tirolez, de valsul vienez, de cântecul liric
german răsuna muzica maghiară, cehă, croată, poloneză şi slovacă. Ascultând în
copilărie repertoriul ”muzicii de casă”, Schubert îşi va făuri un limbaj
muzical din diferite elemente populare. Concizia şi francheţea imaginilor,
sinceritatea nedezminţită şi simplitatea populară a stilului său se datorează
contactului permanent cu creaţia populară. Nu găsim nimic din sentimentalismul
convenţional sau din afectivitatea retorică a operei italiene.
Născut
în 1797, la Lichtenthal ,
o suburbie a Vienei, Schubert este atras de mic de universul muzicii, întrucât
în casa tatălului său, învăţătorul Franz Schubert, membrii familiei erau
instrumentişti amatori. În viaţa micilor funcţionari sau a intelectualităţii
săteşti, muzica ocupa un loc însemnat. Odată cu abecedarul, copilului i se
punea în mână şi un instrument muzical. În casa sa se interpretau creaţiile
accesibile ale marilor compozitori, alături de valsuri, dansuri şi cântece
populare, prelucrate pentru mici ansambluri de cameră. Varietatea acestei
muzici şi, mai ales, caracterul popular, au avut o influenţă benefică asupra
viitorului compozitor. Primele lecţii de muzică le primeşte de la tatăl şi
fratele său mai mare, apoi de la organistul capelei parohiale Michael Holzer
care, constatând rapidele sale progrese, va declară că ”nu mai are ce să-l
înveţe”.
În
1808, la vârsta de 11 ani este admis la Convictul orăşenesc din Viena, unde erau
instruiţi copiii-cântăreţi ai capelei curţii. Pentru formaţia sa muzicală, anii
petrecuţi în această şcoală au o deosebită importanţă. Aici şi-a continuat
instrucţia muzicală cu Wenzel Ruzciska şi cu A. Salieri, care i-a
dezvăluit stilul muzicii italiene de operă. La baza pregătirii sale nu a stat
un studiu îndrumat metodic, ci contactul strâns şi zilnic cu creaţia muzicală.
În afara repertoriului capelei, orchestra şcolii (unde era concertmaistru,
alteori dirijorul formaţiei), cânta creaţiile epigonilor clasici, semnate de
Gyrowetz, Wranitzki, Umlauf, Kozeluch, Romberg, de la care a învăţat intuitiv
meşteşugul orchestraţiei, dar şi pe cele ale marilor clasici, Haydn, Mozart şi
chiar Beethoven (Simfonia
a II-a).
Orizontul
său muzical s-a lărgit prin audierea operelor lui Gluck, Spontini şi Mozart,
care alternau cu operele comice franceze, bufe italiene sau cu Singspieluri
germane. Importantă pentru formaţia sa a fost practica corală şi parcurgerea
oratoriilor de Händel, Haydn sau a misselor de Michael Haydn, J. Haydn şi
Mozart. Împreună cu prietenii apropiaţi, se delecta executând creaţii camerale,
instrumentale sau vocale, printre care se aflau şi baladele de Zumsteeg, cu
lirismul lor rustic şi pitorescul legendei. În anii petrecuţi la convict a
început să compună, dovedind o febră creatoare puţin obişnuită, fapt care a
determinat pe conducătorii şcolii să-i permită să ia lecţii cu Salieri,
capelmaistrul curţii. Acesta îl îndrumă în spiritul operei italiene, neţinând
seama de atracţia tânărului pentru muzica populară germană, nici de înclinaţia
sa pentru imaginile simple, concise şi pentru limbajul muzical limpede şi
lapidar.
La
vârsta de 16 ani (1813), Schubert părăseşte colegiul şi, după zece luni de
cursuri la ”Seminarul pedagogic”, devine ajutor de învăţător la Şcoala din
Lichtenthal, alături de tatăl său, unde, timp de cinci ani, va preda copiilor scris-cititul.
În această vreme apar cele mai bune lieduri din creaţia sa: Margareta
la torcătoare, Trandafirul, Regele ielelor, Călătorul, Păstrăvul, Fata şi
moartea şi muzică de
cameră pentru ansambluri de casă. Pentru biserica satului scrie muzică religioasă,
pe care o execută formaţia condusă de Holzer. În corul bisericii cânta şi
tânăra Theresa Grob, pentru care Schubert a nutrit un puternic sentiment de
dragoste. Cerând-o în căsătorie, părinţii Theresei l-au refuzat, socotind că
viitorul său nu este cert, preferând un cofetar cu stare materială sigură.
Dorind
să răspândească creaţia lui Schubert, prietenul său Spaun trimite editurii
Breitkopf & Härtel o copie a liedului Regele ielelor, iar
lui Goethe liedurile scrise pe textele marelui poet. Conservatorul Zelter,
consilierul muzical al lui Goethe, a subapreciat liedurile lui Schubert,
întrucât trimiterea a rămas fără răspuns. În schimb, renumitul bariton Vogl, pe
care Schubert l-a ascultat prima oară în opera Ifigenia
în Taurida de
Gluck, recunoscând valoarea liedurilor sale, le-a cântat la diferite serate şi
în concertele date la Viena
sau în alte oraşe austriece.
În
1818, Schubert acceptă slujba de profesor de muzică în casa contelui
Joh.Esterhazy de Galantha. Vara anului 1818 o petrece la Zelesz , în Ungaria, unde
cunoaşte cântecul popular şi muzica lăutarilor maghiari. Neputându-se acomoda
cu viaţa de curte, el renunţă la slujbă şi se mută la Viena , unde va trăi până la
finele vieţii ca artist liber, îndurând toate lipsurile inerente acestei vieţi.
Tentativele făcute pentru ocuparea unor posturi de profesor de muzică au eşuat,
fiind preferaţi muzicieni mai slabi, dar mai abili sau cu înalte protecţii. Va
mai petrece o vară la Zelesz ,
în anul 1824.
În
ultimii zece ani ai vieţii, a făcut trei turnee cu Vogl (1819, 1823, 1825),
străbătând diferite oraşe ale Austriei, unde au dat concerte publice sau în
case particulare. Restul timpului îl petrecea la Viena , unde lucra zilnic,
din primele ore ale dimineţii până după amiază, nepermiţând nimănui să-l
întrerupă. Apoi se consacra întâlnirilor cu prietenii, plimbărilor şi seara
participării la diferite spectacole. Multiplele sale lucrări sunt o mărturie a
bogatei imaginaţii şi a uşurinţei cu care îşi aşternea gândurile pe hârtie.
Creator
înzestrat cu o neobişnuită uşurinţă de a se exprima, cu viziunea clară şi
simplă a omului neviciat de viaţa curteană sau de salonul omului de afaceri, el
a surprins viaţa într-o muzică foarte limpede şi elocventă. Firea sa jovială şi
deschisă şi-a găsit numeroşi prieteni printre intelectuali de alte profesiuni
interesaţi de muzică, printre care erau poeţii Johann Mayerhofer, Ed.
Baurnfeld, pictorul Moritz von Schwindt, dramaturgul Franz Grillparzer şi
muzicienii Anselm Hüttenbrenner, Joseph Szalay, Joseph von Gahy.
El
era sufletul întâlnirilor zilnice, unde citeau opere literare şi discutau cu
înflăcărare probleme de artă, adunaţi în jurul unei mese, golind halbe de bere.
Alteori, strânşi în jurul unui pian, ascultau noile sale creaţii sau muzica
executată la patru mâini de către Schubert şi Gahy. Numele de “Schubertiade”,
date acestor reuniuni, denotă că el era fermentul acestor întruniri de artişti.
I s-a dat porecla de “Schwammerl” (bureţel) sau de “Kanewas” (ştie el ceva?),
ce vine de la obişnuita lui întrebare cu privire la zestrea spirituală a noului
membru. ”Schubertiadele” aveau loc în diferite case, la profesorul
Sonnenleither, la surorile Fröhlich, de unde liedurile şi muzica sa îşi luau
zborul, circulând în Viena şi în alte oraşe, deşi majoritatea nu văzuseră
lumina tiparului. Câteva lucrări tipărite au fost editate datorită stăruinţei
prietenilor săi, care au contribuit băneşte la realizarea primelor ediţii.
Jena
financiară, nemulţumirile avute cu editorii care ofereau sume derizorii, ca şi
semnele unei boli, i-au întunecat ultimii ani ai vieţii. Muzica scrisă în
aceşti ani, ciclurile de lieduri Călătorie de iarnă, Cântecul de
lebădă, Cvartetul de
coarde Fata şi moartea, Cvintetul
de coarde (cu
două violoncele), Simfonia a IX-a sunt străbătute nu numai de tristeţe,
ci de accente tragice şi de un viguros dramatism. Jurnalul său este mereu
presărat cu triste consemnări, iar cu privire la ultimii săi ani Mayerhofer
notează următoarele: “Viaţa îşi pierduse coloritul trandafiriu, pentru el
începuse iarna.” Cu toate acestea, tragicul nu a anihilat total viziunea lirică
şi optimistă din tinereţea sa, imaginile poetice romantice alternând cu momente
de viguros dramatism beethovenian.
La
sfârşitul vieţii, două evenimente i-au înseninat sufletul. În preajma morţii
i-a parvenit aprecierea elogioasă a lui Beethoven cu privire la unele lieduri,
iar la 26 martie 1828 s-a organizat la
Viena unicul concert, alcătuit integral din operele sale,
printre interpreţi figurând Schubert însuşi, baritonul Vogl, cântăreaţa
Josephine Fröhlich ş.a. Rezultatul moral şi material întrecuse orice aşteptare,
deşi presa s-a ocupat de un alt eveniment muzical, un concert al lui Paganini la Viena , neglijând consemnarea
biruinţei sale. Se părea că, acum, calea i se netezise spre o recunoaştere
unanimă. Din nefericire, boala, care-şi arătase mai înainte colţii, l-a răpit
în luna noiembrie a aceluiaşi an.
Abia
după moartea lui Schubert, compoziţiile sale au văzut lumina tiparului. Multe
dintre ele au rămas rătăcite, fiind găsite după mulţi ani, altele rămânând
definitiv pierdute. Viziunea subiectivă, ca şi subtila diferenţiere a stărilor
sufleteşti, axarea pe analiza psihologică şi, mai ales, pe introspecţie sunt
note romantice ale creaţiei schubertiene. “Voiam să cânt dragostea, dar ea se
prefăcea în durere, iar când cântam jalea, ea se prefăcea în dragoste. Şi
astfel eram sfâşiat de dragoste şi de durere”, acest pasaj din însemnările sale
zilnice este emblematic, căci ilustrează rolul factorului subiectiv în creaţia
sa.
Departe
de a fi numai un jurnal intim, muzica sa, făcând apel la poezia lirică germană,
abordează teme variate, mergând de la tabloul de gen la o problematică gravă.
Limbajul său reflectă poziţia romantică a lui Schubert, în muzica sa dominând
lirica subiectivă. Acesta îşi are obârşia atât în muzica clasicilor, cât şi în
cea cotidiană, în muzica de casă, de petrecere, precum şi în cântecul popular.
În acest timp, valsul vienez, provenit din ländler-ul popular,
cunoscuse mare strălucire şi rafinament prin orchestrele lui J. Lanner şi J.
Strauss. El a asimilat muzica citadină vieneză, de mare accesibilitate şi
puternic ancorată în cântecul popular.
Crescut
în climatul spiritual al romantismului, Schubert a scris multe lieduri, gen
muzical bazat pe melodii simple şi pe imagini conturate de cântec. Spre deosebire
de aria de operă, cântecul, deşi urmăreşte un text poetic, nu realizează
imaginea succesiv prin ilustrarea muzicală a secvenţelor textului, ci prin
întregul cântecului făureşte o imagine unică, redând esenţialul din textul
literar. De aceea, linia melodică concisă şi cantabilă explică obârşia sa în
cântec.
Schubert
dezvoltă liedul, fructificând şi elemente provenite din alte genuri muzicale,
ca opera şi simfonia, realizând modele ale genului. Totodată, lasă să pătrundă
spiritul liedului în celelalte genuri. În genul simfonic şi de cameră, unde
dezvoltarea dramaturgiei muzicale implică alte mijloace, Schubert este
influenţat de procedeele liedului, fapt care explică unele scăderi în
construcţiile mari, dar ele asigură o expresivitate vie multor pagini de adevărată
poezie. Melodismul liedului, caracterul de cântec al tematicii, ca şi coloritul
armonic mai pregnant şi modulaţiile mai frecvente şi neaşteptate sunt trăsături
specifice romanticului Schubert.
Creaţia
cea mai variată şi cea mai bogată o constituie genul liedului. Cele peste şase
sute de lieduri denotă uşurinţa cu care crea şi bogata sa inspiraţie. Provenit
din cântecul popular, liedurile sale prezintă un acompaniament succint şi
sugestiv. Pianistul Schubert a avut un deosebit simţ al sugerării prin mijloace
instrumentale, elaborând formule de maximă simplitate, dar deosebit de
plastice. Dar el nu se mărgineşte numai la liedul-cântec, alcătuit dintr-o
linie melodică simetrică susţinută de un acompaniament concis, expresie unitară
a unei trăiri autentice, ci îl dezvoltă atât ca dimensiuni, cât şi ca varietate
de imagini.
Pe
lângă lirismul unor lieduri, precum Curiosul (imaginea tânărului care
aşteaptă răspunsul iubitei), Tu eşti liniştea mea (un cântec gingaş de iubire),
sau diferite instantanee din viaţa de toate zilele (Nerăbdare – neliniştea îndrăgostitului),
întâlnim imagini în care fantasticul se îmbină cu realul (Regele ielelor) sau
în care pitorescul naturii devine fundalul exprimării unor trăiri (Teiul). Alteori,
imaginile incită la meditaţie filosofică, ca în Alter-ego,
Călătorul, Pe mare sau Tânăra călugăriţă. Toate acestea
depăşesc sfera tematică de gen, limitele instantaneului tinzând către
reflectarea unei problematici mai complexe.
Sfera
tematică a liedurilor sale este foarte variată. Lumea sentimentelor intime,
lirismul iubirii, imagini din natură şi din viaţa cotidiană, legendele populare
constituie conţinutul poetic al liedurilor schubertiene. Rămâne străin de
lirica dulceagă a romanţei de salon şi de idilizarea vieţii rustice. Tema sa preferată
este confesiunea lirică. Expresii lirice ale sentimentelor candide găsim în Margareta
la torcătoare, Cântecul elveţian, Serenada. Perceperea lumii
înconjurătoare este legată de starea sa sufletească, ca în Mesagerul
dragostei, Laudă lacrimilor, Păstrăvul.
Schubert
împleteşte liedul cult cu cântecul popular, de unde rezultă concizia deosebită
a multor creaţii în acest gen. Uneori amplifică expresivitatea muzicală şi
tinde către dramatismul ariilor lui Gluck, Mozart sau Beethoven. Dramatismul
imaginilor implică nu numai o concentrare mai mare a melodiei vocale, ci şi un
rol mai amplu acordat acompaniamentului pianistic. De la susţinerea sonoră a
melodiei, acompaniamentul pianistic merge mai departe, subliniind conţinutul
textului cu ajutorul procedeelor instrumentale, comentând cele exprimate de
linia vocală sau prezentând expresii distincte.
Găsim
pagini în care acompaniamentul se desprinde de linia vocală, încât realizează o
expresie pe două planuri distincte. Folosind mijloacele simfonismului, Schubert
a dat un puternic conţinut dramatic unor lieduri, ele fiind deopotrivă tablouri
psihologice şi scene dramatice. Sugerarea imaginilor în acompaniament o face şi
cu ajutorul descripţiei muzicale, utilizând atât onomatopeea, cât şi sugerarea
kinetică. ÎnMargareta
la torcătoare mişcările
roţii sunt sugerate de desenul pianistic ostinat, iar în Regele
ielelor triolele
acompaniamentului redau trapul calului sau vuietul furtunii. Mişcările vioaie
ale păstrăvului sunt evocate sugestiv prin desenul sprinten al pianului, la fel
de sugestiv fiind redat şi foşnetul frunzelor din Teiul sau sunetele chitarei dinSerenada. Şi
ritmica pregnantă, provenită din muzica de dans, ca şi persistenţa formulei
ritmice unice, contribuie la configurarea puternică a imaginilor.
În afara
melodiei simetrice a cântecului de factură populară, el împrumută formule
provenite din inflexiunile interjecţiei, din declamaţia vocală, din recitativul
operei, din litania tragică sau din linia melodică instrumentală. Melodia cu
ambitus mare din liedul Atlas aminteşte de linia ariilor de
operă, iar inflexiunile melodice de mare tensiune emoţională din Margareta
la torcătoare ţin de
declamaţie, autorul alternând recitativul cu pasaje arioso. Linia melodică
sumbră şi monotonă din liedurile Fata şi moartea sau Umbra ţin de arioso, alteori ritmul sprinten
al dansului dă vitalitate unor melodii pline de prospeţime.
În privinţa arhitecturii liedurilor, Schubert a preferat forma strofică,
tradiţională cântecului popular german. Dar dramatismul imaginilor i-a cerut
schimbări în cadrul strofelor, ca în Margareta la torcătoare.
Cu succes utilizează forma tristrofică, tipică liedului, în Morarul
şi pârâul, La pârâu, Teiul, ca şi forma liberă a baladei – Regele
ielelor, Pribeagul. Mai rar apare forma monostrofică (în Marea) sau bistrofică ca înFata şi moartea.
În ciclul Frumoasa morăriţă (1822), ce cuprinde 20 de lieduri, pe
texte de Wilhelm Müller,
conturează drama unui tânăr îndrăgostit de fiica patronului, care face o
călătorie prin mai multe localităţi pentru a-şi însuşi şi stăpâni bine
meşteşugul. Întors acasă, vrând să-şi împlinească visul
de a se uni cu fata morarului, aceasta, în lipsa sa, preferase un abil vânător.
Şi în ciclul Călătorie de iarnă (1827, cu 24 de lieduri, pe versurile
aceluiaşi poet), asistăm la derularea destinului tragic al unui tânăr. Biruit
de viaţă şi înşelat în dragoste, el nu-şi găseşte altă scăpare decât în moarte.
Ultimul ciclu, Cântecul de lebădă,
o culegere postumă, conţine lieduri pe texte de Rellstab şi Heine, precum şi
multe alte lieduri disparate, ca Pribeagul, Tu eşti liniştea,
Ave Maria, Laudă lucrurilor.
În
secolul al XIX-lea, muzica pentru pian se dezvoltă pe făgaşul evocării
lirismului subiectiv, creându-se piese de confesiune, alături de miniaturi de
gen foarte accesibile şi sugestive. Aşa cum liedul este adecvat cadrului intim,
la fel miniatura pentru pian se adresează aceluiaşi cadru restrâns al muzicii
de cameră. Hărăzită unui cerc intim, muzica sa pentru pian este accesibilă,
datorită legăturii strânse cu folclorul rustic şi citadin vienez. În
miniaturile pentru pian valorifică dansul, devenit mijloc de zugrăvire a vieţii
sufleteşti. Popularul vals vienez, provenit din ländler,
ocupă un loc însemnat printre piesele sale pianistice.
Scrise
pentru “Schubertiade” sau alte prilejuri, Valsurile pentru pian, mici bijuterii,
n-au nimic din poezia afectată a muzicii de salon, ci ele păstrează caracterul
robust al dansului popular. Pe lângă ritmuri dansante, Valsurile
nobile şi sentimentale op.
33 şi op. 18 conţin şi o serie de imagini lirice. Formula melodică a valsului
este prezentă şi în piese mai ample, intrând în configuraţia temelor din
creaţii simfonice sau de cameră: Simfonia a VIII-a, Cvartetul de
coarde în Sol major, Sonata op. 120 în La major pentru pian.
El
a cultivat adesea marşul, mai ales în
piesele la patru mâini, foarte preţuite în muzica de casă (Marşuri caracteristice, Marş
militar). Ritmul şi formulele de marş au pătruns şi ele în genurile
mari – Sonata op. 42, Simfonia a IX-a,
Cvintetul de coarde.Dintre cele mai notorii lucrări pentru pian la
patru mâini amintim Fantezia în fa(1828),
în patru părţi, al cărei profil expresiv aminteşte de cele patru părţi ale
simfoniei. Marele duet, despre
care Schumann credea a fi transpunerea pentru pian aSimfoniei Gastein, şi Divertismentul ungar au teme înrudite cu cântecele
maghiare.
Renumite
sunt Impromptus-urile şi Momentele muzicale, modele de
miniaturi pianistice cu vădite contraste emoţionale. Preluând de la
compozitorul ceh Worzischek modelul Impromptu-ului, el foloseşte
diferite procedee în aceste piese, ce sunt apropiate de universul liric al
liedurilor. Şi în Momentele muzicale surprinde diferite crâmpeie din
viaţa sa sufletească, cu spontaneitatea sa obişnuită. În aceste miniaturi,
Schubert face, uneori, uz de variaţiuni, constituind unul din rarele prilejuri
de virtuozitate pianistică din opera lui. Singura lucrare de mari dimensiuni,
cu caracter improvizatoric, este fantezia Călătorul, în care
strecoară efecte briliante după modelul lui Hummel (pianist improvizator, apreciat
de vienezi). Este, de fapt, o sonată liberă, în care cele patru secţiuni se
cântă fără întrerupere, alternând episoade de strălucire tehnică cu altele de
rafinament poetic.
În
genul sonatei pentru pian a lăsat 15 lucrări, plus 7 neterminate. Primele
sonate sunt scrise într-un limpede stil clasic, cu fluente şi cantabile linii
melodice. Unele sonate au un caracter improvizatoric, prin marea bogăţie de
imagini şi varietatea de atmosferă, dar şi prin surprinzătoare contraste
emoţionale. Întâlnim şi aici lirica liedului, ce contrastează cu momente de
furtunos dramatism. Faţă de sonatele beethoveniene, adevărate “simfonii” pentru
pian sau cele de virtuozitate ale lui Weber (denumite “sonate de
concert”), sonatele sale trădează lirismul intim al liedului, epicul baladei şi
poetica bucolică. Fără o logică fermă a construcţiei şi vigoare dramaturgică,
sonatele sunt mai degrabă naraţiuni cu elemente dramatice, decât expresii ale
unui conflict dramatic în desfăşurare.
Influenţate
de stilul clasic, primele simfonii poartă pecetea ordonatei muzici haydniene şi
a lirismului ingenuu mozartian. Scrise în tinereţe, ele sunt strâns legate de
muzica de divertisment, de serenadă. Destinate cercului de prieteni sau
ambianţei familiale, simfoniile timpurii au luminozitatea, seninătatea,
gingăşia şi vioiciunea specifice inspiratului compozitor de lied. Prin farmecul
popular al ritmicii şi melodicii, dar şi printr-o mai concentrată expresie, Simfonia
a III-a (1815) a
rămas în repertoriile orchestrelor alături de a V-a, cea mai
reuşită dintre cele timpurii, a cărei volubilitate, proporţionare şi lirism se
înrudeşte ca stil şi atmosferă cu Mozart. Influenţată de patosul eroic al
operelor lui Gluck şi de dramatismul beethovenian,Simfonia a IV-a – Tragica (1816) are momente mai adâncite,
deşi nu menţine profilul tragic până la sfârşit. După Mica
simfonie (a VI-a,
1818), ce reprezintă doar căutări, Schubert schiţează Simfonia
a VII-a, din care a instrumentat doar introducerea lentă şi o
secţiune din Allegro-ul iniţial.
Dacă
primele cinci simfonii indică filiaţia sa cu Haydn şi Mozart, următoarele două
simfonii trădează căutările unui stil simfonic personal. Simfonia
a VIII-a – Neterminată(1822) şi Marea simfonie (a IX-a, 1828) sunt izbutirile sale în
genul simfonic şi un început de drum al simfoniei romantice. În Neterminata, caracterul cantabil al temelor ne
indică obârşia lor în ländler şi lied, dezvoltarea temelor bizuindu-se pe o
armonie romantică şi contraste coloristice, dar şi pe prelucrări tematice de
tip beethovenian. Îmbinarea originală a lirismului cald cu patosul adâncit al
dramei intime, explică valoarea acestei simfonii lirice, unică în istoria
genului. În prima parte se impune contrastul între tema sumbră şi fatidică a
introducerii şi cele două teme principale, cea idilică şi cea lirică de
ländler. Partea doua este o amplă meditaţie lirică, unde calmului temelor
visătoare i se opune o impetuoasă şi violentă expresie, clamată de toate
instrumentele grave.
De
proporţii mult mai mari, Simfonia a IX-a are un profil foarte variat, cu ecouri
de cânt romantic, cu ritmuri de marş şi de dans, cu teme de romanţă şi elemente
populare maghiare. În pofida “lungimilor ei divine” (după Schumann), ea pare ca
“o operă gigantică, ce se distinge atât prin dimensiunile ei uriaşe, forţa expresivă,
cât şi prin bogăţia inspiraţiei” afirma Ceaikovski.
Uverturile de concert,
scrise în prima perioadă (1812-1818), aduc un dramatism mai accentuat, în genul
uverturilor lui Gluck. Mai concisă şi cu o adâncită dramaturgie simfonică este
uvertura scrisă pentru Harpa fermecată şi utilizată apoi la baletulRosamunde.
Ca
şi primele sonate pentru pian sau simfonii, muzica de cameră de tinereţe nu
prezintă o pronunţată individualitate, fiind tributară modelului clasic. Dintre
cele 18 Cvartete de coarde, doar cel în Mi bemol major şi în Si bemol major
depăşesc factura muzicii de gen a muzicii de divertisment familial. Cu Cvartetul
de coarde în do minor
(1820) stilul său se maturizează, vădind o tematică mai adâncită. Cvartetul
de coarde în la minor (1824)
are teme de lied, în prima parte şi în Menuet (Zeii Greciei), iar în Andante
realizează variaţiuni pe o temă din Rosamunde. Temele maghiare din final se regăsesc
în Divertismentul ungar. Luminozitatea şi
gingăşia acestui cvartet liric contrastează cu robustul şi dramaticul Cvartet
de coarde în re minor - Fata şi moartea.
Patosul viguros, adâncimile tragice din variaţiunile pe tema liedului (din
mişcarea secundă), care au dat titlul cvartetului, ca şi frenezia avântatei
cavalcade finale, aşează acest cvartet în galeria celor mai dramatice lucrări
de cameră din epoca romantică.
În
ultimele creaţii instrumentale, tinde spre tematica de profunzime filosofică,
spre dramatism mai intens, spre genuri de mari proporţii şi spre o sintetică
concepţie instrumentală. În Cvartetul de coarde în Sol
major (1826), una din
monumentalele sale creaţii de cameră, dramaturgia simfonică înlocuieşte total
imaginile de gen, muzica de divertisment sau meditaţia lirică liniştită.
Cvartetul întruchipează grăitor universul poetic al sumbrului lied Singurătate din ciclul de lieduri Călătorie
de iarnă. Mai pregnant se accentuează dramaturgia simfonică în Cvintetul
de coarde (cu
două violoncele), în care contemplaţia filosofică şi dramatismul agitat se
învecinează cu romantismul bucolic, depresiunea tragică cu seninătatea lirică
şi jubilaţia eroică.
Spre
deosebire de lucrările de cameră simfonizante, Schubert scrie Octetul şiCvintetul de coarde cu pian – Păstrăvul (1819), al căror caracter şi
factură ţin de muzica citadină de divertisment. Unitare ca stil, ele sunt
puternic influenţate de intonaţiile populare ale cântecului şi dansului, de
unde decurge accesibilitatea şi popularitatea lor.
Cele
două Trio-uri în Si bemol major şi Mi bemol
major sunt scrise cu un patos înaripat, întrunind trăsături asemănătoare
creaţiilor simfonice de virtuozitate şi a celor de divertisment. Cu limpezimea
melodismului clasic, cu ecouri ale stilului galant, cele trei Sonate
pentru vioară şi pian sunt
mici bijuterii, în pofida scriiturii lor simple care le face accesibile şi
pentru învăţământul instrumental elementar. In schimbFantezia pentru vioară şi pian solicită interpreţilor un suflu mai
larg şi dispoziţie pentru bravură.
Gândind
în spiritul liedului, Schubert nu şi-a putut constitui un stil propriu în
muzica dramatică. Străin
muzicii retorice şi expresiei muzicale diluate, Schubert nu şi-a organizat
tensiunea dramatică într-o lucrare amplă. Dacă liedul spune totul într-un
interval de timp foarte scurt, muzica de cameră, ca şi simfonia, expun şi
prelucrează teme ample într-o dramaturgie muzicală relativ concentrată, în
schimb opera presupune o desfăşurare vocal-instrumentală complexă şi cere o
deliberare îndelungată. Deşi
a dorit, cu tot dinadinsul, să abordeze genul muzical dramatic, gen ce asigura
o notorietate autorilor, Schubert a fost mai puţin apt de a concepe lucrări de
mare dimensiune şi, ce-i drept, n-a avut parte nici de un libretist care să-i
înaripeze inspiraţia. Gemenii, Harpa fermecată,
Alfonso şi Estrella, Fierrabras, Contele de Gleichenstein au fost lucrări de succes efemer, care
nu s-au putut înscrie în marele repertoriu dramatic. Alături de amintitele
uverturi, în repertorii se mai înscriu dansurile foarte colorate din baletul Rosamunda.
Hărăzit
a deveni cântăreţ în capela curţii imperiale, Schubert a cunoscut arta corală
atât la Convict ,
cât şi la Lichtenthal ,
unde a şi compus muzică pentru capela satului. Creaţia corală numără circa 40
lucrări religioase şi 80 coruri laice pentru diferite formaţii. Un oratoriu
neterminat, Lazăr, Cântecul spiritelor deasupra
apei, douăRomanţe pentru cor şi cantata Cântecul de biruinţă al Miriamei probează dorinţa de a da creaţii
valoroase şi în acest gen, dacă moartea nu l-ar fi secerat prea timpuriu şi
dacă, aşa cum a dorit, s-ar fi perfecţionat în domeniul polifoniei.
În istoria limbajului
muzical, Schubert se înscrie printre romanticii care nu s-au putut desprinde de
rigorile clasice, dar care au contribuit la dezvoltarea limbajului prin
melodicitatea temelor, supleţea şi varietatea ritmică, iar în armonie printr-o
frecventă pendulare între funcţiunile principale şi secundare şi prin unele
modulaţii îndrăzneţe. În dramaturgia şi arhitectonica muzicală, el construieşte
frecvente desfăşurări expozitive în care tematismul constituie o osatură
necesară, iar în desfăşurarea muzicală foloseşte procedee variaţionale, pe care
le consideră elemente de construcţie, dar şi generatoare de tablouri diferite.
În domeniul timbral, el este mai liber decât marii clasici folosind, mai ales,
expresivitatea poetică a timbrurilor instrumentelor, în speţă a suflătorilor.
Arhitectonica muzicală de tip clasic, respectată în linii mari, face ca
eşafodajul lucrărilor sale de mari dimensiuni să aibă certă rezistenţă, în
pofida melodismului liric de tip lied şi a rezonanţelor romantice ale cântecului.
În muzica sa,
dramatismul şi profunzimea emoţională sunt realizate cu o diversitate de
expresii, închegate într-un admirabil echilibru sonor. Muzica sa expresivă şi
de mare simplitate se adresează tuturor oamenilor, căci în ea şi-a revărsat nu
numai propriile simţăminte şi gânduri, ci şi pe cele ale semenilor săi.
Comentarii
Trimiteți un comentariu