„Muzica este ceva
admirabil şi totuşi omul este atât de puţin capabil să-i pătrundă secretele. Nu
rezidă ea chiar în inima sa?”
E. T. A. Hoffmann
Cultura
muzicală a secolului al XVII-lea oglindeşte plenar spiritul renascentist. Deşi
mugurii Renaşterii i-am desluşit încă din muzica veacului al XIV-lea,
elementele esenţiale ale acestui mare curent european s-au manifestat în
creaţia muzicală mai târziu decât în celelalte arte. În timp ce literatura
renascentistă a secolului al XIV-lea cunoaşte o mare strălucire prin cunoscuţii
poeţi italieni Dante, Petrarca, Boccacio, pictorii Giotto, Botticelli, în
muzica acelei vremi, dominată de tradiţia polifonică, începe a se fructifica
timid filonul popular.
În
cultura muzicală a secolului al XVI-lea, creşte numărul genurilor laice,
diversificate stilistic printr-un pronunţat specific naţional, şi se extinde
practica muzicii culte în rândul oamenilor modeşti. Totodată, perfecţionarea
instrumentelor creează noi posibilităţi de exprimare şi de înnoire a limbajului
muzical, graţie constituirii unor noi structuri arhitectonice muzicale, unele
dând naştere unor forme care persistă până în zilele noastre.
Situată
între finele secolului al XVI-lea şi mijlocul secolului al XVIII-lea, (alegând
ca date convenţionale anul 1594, data reprezentării primei opere, şi anul 1759
– data morţii lui Händel), epoca Barocului se desfăşoară pe un interval întins,
de la Monteverdi
la Bach. După unii cercetători, ea cuprinde trei perioade: cea timpurie
(1600-1650), cea mijlocie (1650-1700) şi cea târzie (1700-1750). Spre deosebire
de artele plastice, în muzică nu se poate vorbi de un stil baroc al epocii, ci
de o evoluţie stilistică în care se prelungesc elementele renascentiste,
alături de unele aspecte specifice. Uneori, termenul baroc este folosit în sens
peiorativ, desemnând ceva ostentativ de încărcat, mergând până la a semnifica
ridicolul.
Încă
de la finele veacului al XVI-lea, în timp ce arta renascentistă ajunge la
desăvârşire, se observă în muzica de curte şi cea religioasă unele note de
grandilocvenţă şi emfază, determinate de cauze social-politice. În viaţa
bisericii, Reforma a zdruncinat catolicismul, care căuta să se redreseze şi să
lupte împotriva protestantismului, luptă dată pe tărâm politic, provocând chiar
războaie, care nu au soluţionat însă criza bisericii catolice.
Conciliul
de la Trento
(1545-1563) a recomandat ca metode de atac instituirea ordinului iezuiţilor şi
a Inchiziţiei pentru controlul culturii şi strângerea legăturilor cu monarhiile
catolice. Pe lângă reprimările Inchiziţiei şi acţiunile tactice ale iezuiţlor
s-a încercat atragerea credincioşilor prin construirea unor biserici
monumentale, unde se desfăşurau procesiuni spactaculoase, cu o muzică capabilă
să emoţioneze şi să capteze oamenii.
Alt factor care a generat trăsăturile stilistice ale Barocului a fost
monarhia absolutistă. Dornică de a dobândi tot mai multă putere economică,
burghezia avea de luptat cu seniorii feudali, a căror opoziţie împiedica
dezvoltarea comerţului şi a noilor relaţii economice. Pentru a stăvili
rezistenţa aristocraţiei, burghezia a sprijinit monarhia absolutistă în formarea
statului centralizat, care limita drepturile seniorale. Faţă de supuşii săi,
monarhia s-a impus printr-un fast asemănător celui afişat de biserică. Curtea
regală trăia în opulenţă, manifestată prin solemnităţi şi recepţii de mare
pompă. De aici necesitatea unor construcţii somptuoase, cu ornamentări
încărcate şi cu o muzică măreaţă, menite să lase impresia de putere şi de
strălucire.
În continuă ascensiune, burghezia va
stimula o nouă cultură prin impulsionarea ştiinţelor. Descoperirile făcute în
diferite domenii, ca cele din astronomie (Galilei, Newton, Keppler),
descoperirea structurii celulare (Robert Hooke), a fiziologiei (William
Harvey), dezvoltarea chimiei (Robert Boyle), toate acestea au contribuit la o
nouă concepţie despre lume. Datorită dezvoltării mecanicii se intensifică
transportul (din acest secol datând prima cale ferată) şi, implicit, se
intensifică comerţul. Toate cuceririle coloniale au îmbogăţit burghezia, fapt
ce i-a permis să concureze cu stilul de viaţă al aristocraţiei sau cu cel al
principilor bisericii.
Prin gânditorii raţionalişti – Fr. Bacon, Th. Hobbes, Pierre Gassendi, Benedict Spinozza, John Locke,
R. Descartes – şi continuatorii Utopiei lui Morus se reduce rolul bisericii şi
se stimulează noua cultură laică. În literatură, prin John Milton, John
Dreyden, Lope de Vega (1562-1625), Calderon de la Barca (1600-1681), Carlo
Goldoni, Tirso de Molina (1585-1648), Pierre Corneille (1606-1684), Blaise
Pascal, Jean Racine (1639-1699), J. B. Molière (1622-1693), La Fontaine (1621-1695),
Nicolas Boileau (1636-1711), La Rochefoucauld , La Bruyere (1645-1696), se
afirmă estetica clasicismului.
Stilul
baroc a dominat, în special, arhitectura, caracterizată prin monumentalitate şi
bogata ornamentică, fiind reprezentată de Francesco Borromini, Lorenzo Bernini.
În pictură se remarcă Rubens (1577-1640), Rembrandt (1606-1669), Jordaens, Van
Dyck, Vermeer, Poussin, Caravaggio, Velasquez (1599-1660). Stilul baroc a
marcat vestimentaţia şi mobilierul, iar în muzică se face simţit prin anumite
trăsături contrastante cu simplitatea şi naturaleţea Renaşterii. Numele “baroc”
provine de la pictorul italian Federico Barocci, ori de la cuvântul purtughez
“barucco”, denumind o perlă asimetrică.
La
curţile regale şi în palatele princiare, muzica avea un important rol în
desfăşurarea festivităţilor. Uneori viaţa de la curte a imprimat un caracter
convenţional multor creaţii, căci interioarele palatelor, bogat ornamentate, au
influenţat muzica printr-o melodică încărcată sau prin genuri muzicale (opera,
baletul), a căror execuţie necesita un fast şi o bogată ornamentaţie. Atmosfera
de preţiozitate de la curte a stimulat şi o muzică instrumentală, fără un
conţinut emoţional bogat, dar şi dezvoltarea operei şi a baletului, graţie
posibilităţilor materiale de a monta spectacole grandioase. Totodată,
rafinamentul artistic al curţii a înlesnit evocarea unor subtile portrete
psihologice în muzica de clavecin şi cultivarea ariei
de curte de origine
populară (rustică sau citadină), ceea ce a adus un suflu viu în cultura
muzicală a aristocraţiei franceze.
Tendinţa
spre solemn şi festiv se datorează nu numai curţilor artistocratice, ci şi
ierarhilor bisericii care au construit catedrale mari, fastuoase, împodobite cu
picturi impresionante şi sculpturi majestuoase. Procesiunile solemne şi
ritualurile complicate erau executate de preoţi îmbrăcaţi în odăjdii aurite.
Muzica impresionantă de la serviciile divine ale catolicilor contrasta cu cea
sobră a protestanţilor. În mod firesc, muzica scrisă pentru aceste manifestări
cultice căpăta emfaza acestora, caracterizându-se, uneori, printr-o strălucire
exterioară. Datorăm bisericii stimularea dezvoltării genurilor aferente orgii,
iar datorită posibilităţilor timbrale ale acestui instrument s-au făcut
progrese mari în dramaturgia muzicală.
Şi
burghezia a determinat evoluţia culturii muzicale din epoca Barocului, căci ea
a impulsionat dezvoltarea manufacturilor, ceea ce a favorizat perfecţionarea
construcţiei instrumentelor. S-a stabilit familia viorilor ca unice instrumente
de coarde cu arcuş, care au înlocuit treptat lirele şi violele, iar invenţia
pianului va înlocui, mai târziu, clavecinul. Perfecţionarea instrumentelor va
da impuls creaţiei muzicale atât în operă, gen creat în spirit renascentist,
cât şi în muzica instrumentală, fapt ce va lărgi capacitatea expresivă a
muzicii şi va impulsiona crearea unor genuri şi forme muzicale, desprinse de
cuvânt şi de dans.
Începând
cu perioada Barocului, muzica se eliberează de sub tutela altor arte, devenind
capabilă să exprime cu propriile ei mijloace trăirile omului prin imagini
generalizate, superioare celorlalte arte. Dezvoltarea ştiinţelor şi continuarea
tendinţelor renascentiste de a explica ştiinţific fenomenul muzical au dus la
solide cercetări acustice şi la teoretizarea armoniei, ce va deveni, la finele
Barocului, element fundamental de exprimare muzicală.
Încă
din secolul al XVI-lea, teoreticienii au determinat ştiinţific legile armoniei
şi ale organizării tonale. După Henrik Glareanus,
care în Dodekachordon (1547) atestă importanţa
modurilor major-minor şi adaugă la cele opt moduri ionianul şi eolianul, cu
plagalele lor, în anul 1555 Nicola Vicentino reia teoria greacă în Muzica
antică redusă la practica modernă. În 1582 apare Melopeea
sau raţiunea construcţiei melodiei deSethus Calvisius, iar Gioseffo
Zarlino fundamentează
legile armoniei în tratatele sale: Bazele armoniei (1558) şi Demonstraţiile
armoniei (1571).
Trăsăturile
stilistice ale Barocului, caracterizate prin grandios, festiv, ornamentaţie
încărcată şi ostentativă, nu sunt întru totul specifice muzicii din epoca
Barocului, întrucât în muzică ele nu sunt generale. Muzica prezintă aspecte
stilistice care ţin de spiritul renascentist şi, în general, de noul climat
artistic al timpului. Din punct de vedere stilistic, muzica Barocului va
îmbogăţi mijloacele de expresie şi va adânci dramaturgia muzicală prin
construcţii sonore mai ample. Dacă lanţul de fraze al genurilor renascentiste reprezintă
o succesiune de instantanee cu imagini izolate, statice, într-o oarecare
măsură, în genurile Barocului apar structuri care tind să redea viaţa în
mişcare şi trăirile omului în desfăşurarea lor.
Autorul
“teoriei afectelor” J. Mattheson cerea muzicii traducerea
stărilor afective procesuale şi urmărirea desfăşurării lor, aşa încât în
această epocă muzica se apropie tot mai mult de un limbaj al sentimentelor,
evocate în dinamismul lor. În consecinţă, dimensiunea expresiilor muzicale se
lărgeşte, lucrările devin tot mai ample ca durată şi variate ca mijloace,
tinzând către o profundă expresie a trăirilor.
Deşi
conţinutul este mai bogat, deşi ornamentica muzicală se dezvoltă mai mult faţă
de trecut, muzica Barocului redă, de cele mai multe ori, un echilibru
sufletesc, fapt ce dă ascultătorului de astăzi o stare odihnitoare. Raportată
la dimensiunile afective ale omului de atunci, muzica Barocului a fost însă o
artă în care neliniştea omului, fervoarea căutărilor şi patosul trăirilor erau
reflectate cu elocvenţă. Pentru acel om, muzica vremii era expresia unei
agitaţii spirituale, specifică vremii. Acest caracter îl întrevăd şi
muzicologii de astăzi, unii considerând Barocul ca o epocă a căutărilor, ca o
etapă de tranziţie de la
Renaştere la clasicism.
Desigur,
orice epocă reprezintă împlinirea unor căutări anterioare şi, totodată, poartă
în ea germenii noului. În acest sens, epoca Barocului desăvârşeşte
construcţiile muzicale polifonice, prefigurând jaloanele arhitecturale clasice.
De pildă, Bach este mai degrabă autorul care încheie marea epocă polifonică,
deşi în creaţia sa se simt elemente ce prevestesc structurile clasice. În
schimb, contemporanul său, Domenico Scarlatti (1685-1757), este mai aproape de
stilul clasic prin notele stilistice noi pe care le conţine muzica sa.
În
istorie există o alternanţă între epocile cu stiluri foarte unitare, urmate de
altele diversificate stilistic. În marea varietate a muzicii Barocului putem
desluşi diferite componente stilistice. O primă departajare stilistică o putem
face ţinând seama de apartenenţa la cultura şi tradiţiile popoarelor cu o veche
cultură muzicală. Putem vorbi de un stil al violoniştilor italieni,
caracterizat printr-un patos melodic ardent, tensiunea mereu înaltă a
desfăşurării muzicale şi printr-o claritate a structurilor şi a limbajului. Ei
dau modele de sonate preclasice, trio-sonate,
uverturi, suite şi deconcerti grossi. Un
anumit presimfonism se face simţit la organiştii germani, datorită adâncirii
expresiei realizată cu un limbaj muzical foarte dens, scriitură polifonică
complexă, armonii tensionate şi cu valorificarea expresiei timbrale a orgii.
Dacă
firea meridionalului se reflectă în melodia patetică a unor autori ca Arcangelo
Corelli, Antonio Vivaldi, Pietro Locatelli, dacă cea a
germanului, gânditor profund, este oglindită în presimfonismul organişitilor Dietrich
Buxtehude, Johann Pachelbel, Georg Böhm, Johann Kuhnau, Johann Froberger, Bach,
Händel, muzica claveciniştilor francezi exprimă spiritul
raţionalist al francezului, dar şi înclinaţia spre frivol a curteanului. Stilul
claveciniştilor francezi denotă eleganţă şi fineţe ritmico-melodică, discreţia
nuanţelor şi simplificarea mijloacelor de exprimare, ei având şi meritul de a
fi cultivat descripţia muzicală.
Din punct de vedere istoric, putem remarca trei direcţii stilistice. Cea
care reprezintă expresia plenară a stilului baroc se caracterizează printr-o
polifonie densă şi contraste dinamice, prin abundenţa relaţiilor armonice şi a
structurilor polifonice (fuga sau tema cu variaţiuni), reprezentantul tipic al
stilului baroc fiind Bach. A
doua direcţie stilistică este cea a rococo-ului, datorat vieţii de la curte, şi
se confundă cu stilul claveciniştilor francezi, care aduc în plus o tendinţă de
simplificare şi claritate. În muzica rococo-ului vom desluşi un proces de
înfiltrare a creaţiilor populare franceze care, împreună cu rafinamentul şi
eleganţa celei de salon, vor da o muzică de mare prospeţime şi lipsită de
preţiozitate. Tendinţa muzicienilor francezi de a zugrăvi scene din viaţă sau de
a schiţa portrete a dus la dezvoltarea efectelor timbrale şi a unui simbolism
muzical practicat în arta madrigaliştilor de altădată.
Rococo-ul
a influenţat creaţia europeană, datorită imitării vieţii de la curtea franceză
de către o sumedenie de curţi princiare italiene şi germane. În epoca Barocului
se întrevede o interferenţă stilistică căci, în pofida mijloacelor de
comunicare greoaie, a existat o largă circulaţie a valorilor muzicale. Situat
istoric la finele epocii Barocului, rococo-ul are şi caracterul unei anticipări
a stilului clasic, în ceea ce priveşte procesul de simplifcare a limbajului
muzical. Legătura rococo-ului cu viitorul stil clasic se va realiza şi prin
supravieţuirea unor trăsături în arta clasică. Astfel, stilul galant a fost
perpetuat prin Philipp Emanuel Bach până la Mozart.
Stilul
preclasic conţine ansamblul de trăsături stilistice din Barocul târziu, care
deschide calea formării stilului clasic din a doua jumătate a veacului al
XVIII-lea, deci el precede imediat clasicismul. Note preclasice întâlnim în
creaţia multor autori ai Barocului târziu, aparţinând celor trei şcoli
amintite. Spiritul preclasic se desluşeşte în muzica violoniştilor italieni, în
unele creaţii ale lui Händel şi în unele elemente stilistice ale rococo-ului
francez.
Antonio
Vivaldi şi Domenico Scarlatti pot fi consideraţi ca cei mai reprezentativi
autori ai Barocului de orientare preclasică, prin simplificarea polifonică şi
utilizarea, pe scară largă, a monodiei acompaniate, prin segmentarea fluxului
muzical continuu în unităţi sintactice bine conturate şi simetrice între ele,
dar şi printr-o scriitură instrumentală limpede, fluentă şi cu rare momente de
polifonie. În genul sonatei preclasice, Scarlatti aduce uneori două idei,
conturând expoziţia formei de sonată bitematică, dar şi momente de timidă
elaborare tematică, prefigurând secţiunea dezvoltării şi chiar unele elemente
ale reexpoziţiei tematice.
Interferenţa
stilistică între compozitorii italieni, fancezi şi germani nu este
întâmplătoare, ci constituie o regulă. Amintim Les
Gouts réunis o serie
de suite pentru vioară şi clavecin de Fr. Couperin în care, conform titlului,
autorul îşi propune să alterneze şi să împletească gustul italian cu cel
francez. Totodată, dansurile dinSuitele
pentru orchestră de
Bach au şi o uvertură franceză la început. Interinfluenţele stilistice se
manifestă şi între organiştii germani de sud şi italieni, ca şi între flamanzi
şi germanii de nord.
Termenul
de preclasic este utilizat pentru a desemna etape foarte variate. Unii îl
întrebuinţează socotind creaţia preclasică întreaga muzică scrisă din secolul
al XIV-lea până la Haydn ,
pe când alţii o consideră drept perioada ce face trecerea de la Renaştere la clasicism.
Dată fiind caracteristicile epocii Barocului, socotim că este bine să numim
preclasic numai perioada Barocului târziu, în care este evidentă pregătirea
stilului clasic şi tranziţia la acest stil.
În
privinţa genurilor muzicale, stilul baroc va influenţa în special genul operei,
care va cunoaşte o mai mare dezvoltare în secolul al XVII-lea. Datorită
libretului, opera cere muzicii exprimarea unui conţinut mai amplu şi mai
complex. Dacă muzica Renaşterii era eminamente lirică, prin operă, muzica
abordează dramaticul. Montările luxuriante, abundenţa maşinăriilor şi trucurile
scenice sunt trăsături baroce. La fel, spre sfârşitul secolului al XVII-lea,
stilul baroc va fi prezent în operă, atât prin spectaculosul scenic, abundenţa
ornamentaţiei vocale, şubrezenia dramaturgiei, cât şi prin păstrarea operei ca
spectacol de agrement curtean. În opera franceză, stilul baroc se remarcă prin
diversitatea, pitorescul şi, mai ales, prin inutilitatea dramatică a baletelor.
După modelul operei, şi în muzica instrumentală se vor realiza suite de
imagini, aspecte diverse ale unor fenomene în defăşurare, încercând să redea
epicul, pitorescul sau chiar dramaticul.
Cele
două genuri de referinţă, configurate în veacul al XVII-lea, sunt muzica
dramatică şi de
cameră, care oglindesc noile condiţii spirituale, hotărâtoare
atât pentru creaţie, cât şi pentru activitatea interpretativă. Prin crearea operei, muzica dramatică
ilustrează renaşterea culturii antice şi a idealului umanist de a pune omul în
centrul tuturor preocupărilor. Numai la
Roma s-a preferat în operă o tematică religioasă (San Alessio de St. Landi), în celelalte centre ale
Italiei şi ale Europei tematica a fost exclusiv laică.
Perfecţionarea
instrumentelor a favorizat dezvoltarea creaţiei pentru grupe de 2-5 instrumente
şi pentru mici formaţii orchestrale. Muzica de cameră va fi creată fie pentru
divertismentul marilor seniori, capabili să întreţină formaţii la curte, fie
pentru desfătarea familiilor modeste, care practicau ele însele muzica.
Genurile muzicii de cameră, în special sonata, vor fi prezente şi în biserică.
Conţinutul acestora va trăda, uneori, o puternica vibraţie umană, desprinsă de
rigorea şi austeritatea bisericii. Încă din veacul al XVI-lea, dezvoltarea
artei corale (madrigal, chanson, lied) ne dovedeşte ponderea culturii muzicale
laice.
În
general, sfera tematică a creaţiei muzicale din secolul al XVII-lea ilustrează
un larg evantai. În operă, subiectele mitologice sunt preferate nu numai pentru
faptul că ele fac parte din tezaurul culturii vechi eline, dar şi pentru că ele
conţin sentimente profund umane şi un puternic conflict dramatic, redate cu
deosebită elocvenţă şi cu măiestrie artistică. La adăpostul simbolurilor
mitologice, se puteau strecura elemente de critică socială, cea făţişă fiind
nepermisă de monarhii autocraţi sau de Inchiziţie. Şi în oratoriile cu subiecte
din Vechiul Testament se pot găsi frecvent dense conflicte dramatice, aşa cum
în motete sau misse se strecoară tema suferinţelor şi
frământărilor omeneşti.
Noul
conţinut al muzicii, rezultat din surprinderea vieţii omului, a solicitat
transformări în tehnica şi scriitura muzicii, dar şi crearea unor noi forme. La
aceste înnoiri a contribuit şi perfecţionarea instrumentelor, care au înlesnit
crearea unor lucrări instrumentale şi deci realizarea unor forme specifice,
lipsite de ajutorul cuvintelor şi al gestului. Dacă crearea muzicii
instrumentale autonome marchează procesul separării muzicii de alte arte, în
schimb apariţia operei înseamnă reconstituirea sincretismului artelor, prin
unirea muzicii cu alte discipline artistice într-o creaţie unică. Totodată, procesul
de democratizare a muzicii va simplifica mijloacele de expresie, aşa încât în
locul stilului polifonic, cu complicate imitaţii şi canoane, se va folosi
curent monodia acompaniată,
care răspundea dorinţei de simplitate şi de a reînvia declamaţia muzicalizată
antică. Excesul de polifonie era consisderat un joc steril de sunete sau o
reminiscenţă a scolasticii savante.
Altă
noutate în tehnica limbajului muzical este stilul armonic.
Încă din secolul precedent, piesele corale polifonice se orientau spre tonalitatea
modernă şi noul mijloc de exprimare, armonia, înlănţuirile de acorduri cu
funcţiuni tonale prefigurând monodia acompaniată. Şi în formele vocale se va
încerca o desprindere de melismele vocalizate sau de complexa polifonie
imitativă, ce înăbuşea cuvântul, pentru a lăsa o mai mare libertate muzicii.
Prin monodia acompaniată se lega din nou muzica de cuvânt, în schimb, genurile
instrumentale, create în secolul al XVII-lea, se eliberează cu totul de acesta.
Din
dorinţa de a reînvia tradiţia antică a uniunii dintre cuvânt şi muzică, dar şi
din nevoia unei arte mai accesibile, muzicienii de la finele secolului al
XVII-lea şi începutul veacului al XVIII-lea se opun polifoniei, socotind-o o
artă prea complicată şi adesea formală, militând pentru monodia acompaniată. În
1601, în prefaţa cărţii Le Nouve Musiche (o colecţie de monodii acompaniate),
autorul ei, Giulio Caccini (cca 1545-1616), pleda pentru monodia
acompaniată, în care muzica se îmbină cu textul. Această practică a monodiei
acompaniate se răspândeşte în dauna polifoniei vocale, păstrată mai mult în
muzica religioasă şi în cea instrumentală.
Un
prim pas în cristalizarea muzicii instrumentale îl constituie trecerea
practicii polifoniei din muzica vocală în cea instrumentală, care o va utiliza
ca mijloc de configurare a unor complexe imagini muzicale. Eliberată de cuvânt
şi de gest, muzica instrumentală cunoaşte o mare dezvoltare, iar bogăţia de
imagini şi de conţinut au necesitat crearea unor variate forme muzicale, ca
fuga, tema cu variaţiuni, suita, sonata monotematică, uvertura şi concertul
grosso, unele mergând spre forme mai complexe.
Încă din veacul precedent, polifoniei vocale i s-au adăugat scriitura
armonică, monodia acompaniată şi “stilul concertant” (concertato), ca
reacţie împotriva complicaţiilor polifonice şi a căutărilor sofisticate. Compozitorii au preferat monodia
acompaniată, socotită mai aproape de natural şi mai accesibilă, căci prin
abordarea recitativului, textul devenea inteligibil. Totodată, monodia
recitativică reprezenta mai bine sentimentul exprimării sensului poetic, de
unde provine şi denumirea destile
rappresentativo, dată stilului monodic, în care linia vocală,
urmărind ritmia cuvintelor, are unduiri melodice ce traduc stările afective. În
prefaţa cărţii a opta deMadrigale (publicată în 1632), Monteverdi
arată că noul stil concitato (agitat) exprimă sentimentele “che
moveno grandamente l’animo nostro”, în opoziţie cu stilulosservato, conform
cu regulile tradiţionale.
În
muzica de operă, în oratoriu, cantată, missă, modalităţile de scriitură erau
foarte diverse, dar domina monodia acompaniată, în care acompaniamentul se
realiza cu unbasso
continuo, executat la
lăută, mai ales la clavecin sau orgă. Dacă în muzica vocală linia basului
continuu este simplă, în schimb, în cea instrumentală ea va fi mai conturată.
Monodia
acompaniată n-a înlăturat polifonia şi scriitura corală armonică ca modalităţi
de scriitură. În missele şi motetele catolice predomină polifonia, pe când
în coralul protestant scriitura de bază este armonică. Atât basul, cât şi
vocile superioare vor avea o mai mare libertate de mişcare încât, similar
vocilor soliste din operă, ele pot dialoga între ele sau cu o formaţie
acompaniatoare, dând naştere stilului concertant. În muzica vocală, stilul
concertant apare în aşa numitele Concerti ecclesiastici deLudovico Grossi da Viadana (1564-1645), publicate în 1602.
În
Baroc, polifonia devine funcţională, fundamentată pe armonie. Deşi conceptul
armonic se prefigurează în veacul al XVI-lea, polifonia lui Palestrina nu este
determinată armonic, ci rezultă din suprapunerea vocilor. În Baroc, armonia a
devenit factor fundamental, încât Rameau va proclama în al său Tratat
de armonie faptul că:
“La melodie provient de l’harmonie.”
În
muzica vocală, monodiile sunt de tip recitativic, deschise, şi închise –
simetrice. Datorită versului, canzonettele, ariile şi ariettele vor avea structuri simetrice. Sub
influenţa muzicii instrumentale găsim linii vocale care împrumută structuri
motivice, bazate pe arpegii şi pasaje de tehnică instrumentală. Gustul pentru
virtuozitate va impulsiona dezvoltarea tehnicii de bel
canto, dominant la finele veacului al XVII-lea.
În
acest secol, madrigalul devine o piesă univocală, la fel cantata şi aria, ca de
pildă madrigalul univocal de Monteverdi, cantate “a una voce” de Giovanni
Bassani, cantata Vittoria de G. Carissimi şi arii de Al.
Stradella sau Al.
Scarlatti. Pentru monodia acompaniată se mai întâlnesc şi
termenii canzonetta, villanella, arietta,
ceea ce arată continua împrospătare a artei culte cu cea populară. Concepută în stil
reprezentativ (recitativic)
de compozitorii florentini (Jacopo Peri, Vicenzo Galilei sau Giulio Caccini),
monodia acompaniată nu va rămâne la această formă săracă din punct de vedere
melodic, ci ea se va îmbogăţi cu melodii largi şi cantabile. Şi în biserică se
va cultiva monodia acompaniată prin motetul univocal acompaniat.
În
Franţa, monodia acompaniată se întâlnea adesea sub forma „ariei de curte” (air de cour, în
care au excelat Boesset, Guedron, Bataille), provenită din cântece populare –chanson, brunette, vaudeville,
bergerette –
şi preluate în creaţia cultă. Alte cântece monodice acompaniate erau parodiile,
melodii de dans cărora li se adaptau cuvinte, cântate ca monodii acompaniate
şi, mai rar, prelucrate coral la patru voci. Opuse melodiilor de curte, în
popor s-au cântat numeroase cântece de critică socială. Astfel, în timpul
Frondei, au circulat mazarinadele,
îndreptate împotriva cardinalului Mazarin. Acompaniamentul monodiei se făcea cu
lăuta, clavecinul, orga sau, mai rar, cu viola.
În
Germania, genul monodiei acompaniate este cunoscut sub forma liedului
acompaniat, ilustrat
de către Heinrich Albert (1604-1651), elev al lui
H. Schütz, considerat un precursor al liedului. Alături de el, acest gen este
ilustrat de Adam Krieger (1634-1655) şi Wolfgang
Franck (1641-1695).
Acompaniamentele liedurilor sunt scrise pentru basso
continuo, dar ele conţin adesea şi ritornele instrumentale la cinci voci. Când
acompaniamentul se realiza cu lăuta, era notat în sistemul tabulaturii, iar
când era acordat orgii sau clavecinului linia melodică a vocii se scria pe un
portativ, iar dedesubt, pe un alt portativ, linia basului. Când armonia era mai
complicată, sub notele basului se scriau cifre, care indicau notele
acompaniamentului din bas. Numai atunci când armonia era simplă, se renunţa la
cifraj.
Naşterea operei în secolul al XVII-lea nu este doar
rodul unei deliberări de cenaclu, ci ea se datorează dezvoltării tehnicii
muzicale, care va oferi posibilitatea creării unei noi forme de muzică
dramatică, superioară faţă de manifestările anterioare de teatru cu muzică,
existente atât în arta populară, cât şi în cea cultă. Prin crearea stilului armonic, prin acompaniamentul în basso
continuo, tot interesul se îndrepta către vocea principală. Chiar
în madrigalul polifonic din secolul al XVI-lea se pot întrezări premisele
viitoarei opere.
Tot în madrigal se înfiripă primul pas al dialogului în muzică, germenul
creaţiei dramatice. Dialogul între
grupe de voci, între două voci şi între solişti, ne conduce către muzica
dramatică. Madrigalul dramatic conţinea dialoguri între personaje, însă
întreaga desfăşurare muzicală era continuu realizată la cinci voci. Madrigalul
reprezentativ Amfiparnasso (commedia
armonica) de O. Vecchi (1594) a fost reprezentat scenic cu
personaje, care îşi cântau rolul lor, susţinând polifonia la cinci voci din
culise, atunci când nu mai erau pe scenă. Deci madrigalul acompaniat,
reprezentativ şi dramatic, stilul armonic şi monodia
acompaniată sunt premisele tehnice ce pregătesc apariţia operei.
Dezvoltarea, pe căi diferite şi într-un ritm inegal, a teatrului şi a
muzicii a făcut ca sinteza cuvânt – muzică – dans din tragedia antică să se destrame.
În momentul realizării din nou a sintezei lor, viaţa artistică a Europei
cunoştea diferite manifestări teatrale, în care se intercala muzica sub forma
unor cântece, redate de personaje sau intonate de toţi eroii, mai ales în
scenele populare. În
reprezentaţiile religioase,mistere sau în moralităţi,
muzica era preluată deseori din repertoriul bisericesc, dar de multe ori era de
origine populară sau din repertoriul cult popularizat. În teatrul popular laic
(maskul englez, maggi în Italia, zarzuela în Spania), cântecele erau populare.
Printre
manifestările teatral-muzicale culte era cunoscută pastorala,
piesă redusă ca proporţii cu subiecte pastoral-idilice sau cu teme mitologice.
După Jocul lui Robin şi Marion (1285), reprezentat la Napoli , a urmat pastorala Orfeo de Angelo Poliziano, cu muzica
scrisă de Germi (reprezentată la 1574), şi Aminta de Tasso, cu muzica deEmilio Cavalieri.
Pe lângă madrigalul dramatic, a existat comedia
latină – o
comedie satirică presărată cu cântece, având texte clasice sau scrise în veacul
al XVI-lea. Apărute ca reacţie faţă de reprezentaţiile sacre, devenite stereotipe
şi neconvingătoare, comediile latine conţineau o critică extrem de
virulentă.
S-au
constituit aşa-zisele rappresentazioni a l’antique,
în care muzica vocală şi instrumentală, ca şi divertismentul coregrafic, ocupau
un loc însemnat ca intermedii sau făcând parte integrantă din acţiune. Pentru
aceste genuri de reprezentări au scris muzică Alfonso della Viola, Claudio
Merulo, Andrea Gabrieli. Şi în baletele de la curtea regilor
Franţei, acţiunea coregrafică era presărată cu dialoguri şi diferite arii, iar
în Anglia, baletul dramatic purta numele de mask. La sfârşitul
secolului al XVI-lea existau numeroase manifestări teatrale asociate cu muzica,
dar ele nu erau în întregime cântate, muzica fiind adăugată. Odată cu crearea
stilului recitativic (stile rappresentativo),
ce presupune o muzică strâns legată de ritmul vorbirii, precum şi realizarea
dialogului cântat, se fac paşi decisivi spre crearea operei.
În
acelaşi an scrie şi Caccini o operă, Euridice,
tot pe textul lui Rinuccini, dar aceasta nu depăşeşte realizarea rivalului său.
Subordonând total muzica cuvântului, el înăbuşea complet expresia muzicală, mai
ales că acompaniamentul nu avea decât rol de susţinere sonoră a melopeei
vocale. Totuşi, o mai acută expresie muzicală se realiza prin mici fragmente
corale.
În
acelaşi an, 1600, la Roma ,
compozitorul Emilio de Cavalieri prezenta Reprezentaţie despre suflet şi
corp (Rappresentazione di anima e di
corpo), o lucrare dramatică fără desfăşurare scenică, fiind piesă
de concert cu personaje abstracte: sufletul, corpul, sfatul. Ea este
considerată prima încercare de oratoriu, având stilul similar cu cel al operei
florentine, dar fragmentele corale trezind mai mult interes. În secolul al
XVII-lea, centrul de greutate al operei se mută la Roma şi la Veneţia.
Şi
florentinul Marco da Gagliano (1575-1642) se preocupă de drama
muzicală, încât scrie opera Dafne, în care
linia vocală are un contur melodic mai expresiv şi o construcţie simetrică,
fără fluctuaţia ritmică a recitativului. Noutatea exprimării muzical-dramatice
în stil reprezentativ, în care unduirea
melodică urmărea fidel sensurile expresive ale textului, a fost reluată de Claudio
Monteverdi (1567-1643),
care a îmbogăţit-o cu elementele expresive ale madrigalului. El nu se
mărgineşte a subordona melodia total cuvintelor, melopeea vocală având linii
variat ondulate. O ritmică mai bogată, disonanţe mai dense, o mare varietate a
timbrurilor orchestrale şi fluctuaţii mai ample ale liniilor melodice
îmbogăţesc expresia muzicală. Totodată, corul, cântecele şi dansurile abundă în
dramele sale muzicale, alături de alte mijloace vocale, care lipseau din
lucrările muzicale ale florentinilor.
Monteverdi
trece drept creatorul stilului concitato (neliniştit), mereu frământat, atât de
potrivit expresiei dramatice. În operele sale întâlnim şi fragmente orchestrale
descriptive. Anul 1607, data reprezentării la Mantua a primei sale opere, Orfeo,
constituie cu adevărat naşterea operei, el contopind versul cu muzica fără a
dăuna expresiei muzicale. Nu se rezumă doar la monodia acompaniată, ci
utilizează sinfonii(denumirea
uverturii), coruri armonice şi polifonice, toccate, ricercari,
dansuri, recitative, cântece strofice, piese instrumentale cu efecte
descriptive. Ca model de linie melodică, care traduce sensul textului
respectând şi prozodia, ne-a rămas arioso-ul Lamento di Arianna din opera Arianna. Din anul 1613, Monteverdi se
stabileşte la Veneţia ,
unde contribuie, prin numeroase opere, la dezvoltarea acestui gen, cele mai
importante fiind Întoarcerea lui Ulise (1641) şi Încoronarea
Popeii (1642).
Monteverdi
are meritul nu numai în perfecţionarea noilor mijloace stilistice, ci şi în
împletirea tehnicii operei cu aceea a madrigalului. N-a putut să se rezume la
expresiile sărace ale recitativului, voit de florentini un mijloc de exprimare
muzicală, ci i-a lărgit forma, aşa cum, mai târziu, Beethoven nu s-a încadrat
în tiparele genurilor clasice. Monteverdi îmbogăţeşte limbajul muzical cu noi
preocedee armonice şi frecvente cromatisme. Recitativul său nu mai este o
simplă declamaţie, susţinută de câteva acorduri, ci primeşte un caracter
expresiv prin unduirea melodică mai bogată şi prin acompaniamentul mai
elocvent. Acesta redă starea de spirit, adecvată textului, prin înlănţuiri
armonice, prin elemente ritmice şi melodice diferite. Pe lângă recitativ
foloseşte şi arioso-ul, intermediar între recitativ şi arie. El introduce
duetele şi alte ansambluri în desfăşurarea operei, iar orchestei îi conferă
rolul de amplificator al expresiei ideilor şi sentimentelor, precum şi de
comentator al acţiunii. Prin acest rol, orchestra se aseamănă cu corul din
tragedia elină. Monteverdi îmbogăţeşte orchestra prin creşterea numărului de
instrumente şi întrebuinţează noi efecte instrumentale.
În
secolul al XVII-lea, centrul de greutate al creaţiei de operă se mută la Roma şi Veneţia. La Roma , Marco
Marazzoli şi Domenico
Mazocchi (1590-1645)
nu se limitează numai la recitativul florentin, ci întrebuinţează cântece de
factură populară, dansuri şi coruri. În teatrul familiei cardinalilor Francesco
şi Antonio Barberini, operele ce se reprezentau erau mai spectaculoase, căci
părăsesc conţinutul tragic. San Alessiode Stefano
Landi şi Vita
di Santa Teodora au
fost ultimele piese cu subiecte religioase reprezentate de acest teatru, ele
fiind înlocuite de opere cu teme laice.
Cel
mai cunoscut compozitor roman este Luigi Rossi (1598-1653), care orientează opera
spre feeria de mare spectacol cu schimbări de decoruri. Stă alături de
Monteverdi în istoria operei prin limbajul muzical variat şi foarte expresiv.
În istoria operei, Roma rămâne locul de baştină al operei bufe, prin creaţia
lui Stefano Landi, Marco Marazzoli, Jacopo
Melani, care dau prototipuri ale acestui gen.
În
secolul al XVII-lea, veneţienii au făcut din operă un gen specific baroc,
diversificând tematica prin abordarea unor subiecte istorice sau a unor aspecte
din viaţa cotidiană, intenţionând a realiza portrete psihologice cu ajutorul
ariilor şi al comentariilor orchestrale. Întru totul baroc este stilul
montărilor grandioase, abundenţa maşinăriilor, trucurile scenice şi acţiunea
dramatică complicată. La sfârşitul secolului, spiritul baroc apare şi prin
abundenţa ornamentelor vocale, prin şubrezenia dramaturgică şi transformarea
operei într-un spectacol de agrement curtean.
Totodată,
Veneţia duce opera la nivelul cerinţelor unui public mai larg, ilustrând
procesul de democratizare al acestui gen prin mari spectacole cu figuraţii
inutile şi intrigi secundare, precum şi prin introducerea unor ariete,
apropiate de canţoneta populară. Aici se impun cântăreţii ca vedete, datorită
acrobaţiilor vocale realizate chiar în cadrul ariilor. Din saloanele curţii sau
ale aristocraţiei, la Veneţia ,
opera coboară, începând cu 1637, în teatrul public, până la sfârşitul veacului
deschizându-se alte şapte teatre de operă, pentru care vor scrie Monteverdi,
Francesco Cavalli, Marc Antonio Cesti.
Dacă
la început opera este un gen de divertisment al curţii cu subiecte mitologice,
începând cu opera Încoronarea Popeii de Monteverdi se deschide
drumul temelor istorice şi spre un filon mai realist în desfăşurarea muzicală,
cu momente coregrafice, interludii orchestrale şi arii mai ample. Mai rare
devin corurile, care cereau cheltuieli mai mari. Tematica istorică este continuată
de Fr. Cavalli (elevul lui Monteverdi), care scrie peste 40 de opere, devenind
unul dintre cei mai cunoscuţi compozitori de operă din Europa. Operele sale Didona, Egisto, Giasone, Xerxe s-au bucurat pretutindeni de succes,
contribuind la răspândirea genului în toate centrele europene. Deşi nu a avut
forţa expresivă a lui Monteverdi, el a contribut la dezvoltarea operei,
apropiind expresia muzicală de dramatismul subiectului.
Pentru
prima oară găsim la el denumirea de operă scenică (1654) pentru Nunta
lui Thetys şi Peleu, în locul denumirii dramma
per musica sau favola in musica a florentinilor. De la el a rămas în
uz termenul de operă. Contemporanul său, A. Cesti, se ocupă de forma simetrică
a melodiei şi de frumuseţea acestra, aşa cum reise din opera sa Mărul
de aur. Muzician multilateral, Giovanni Legrenzzi a cultivat atât
opera, cât şi cantata sau sonata da camera, fiind un bun polifonist şi un abil
mânuitor al armoniilor, efectelor timbrale şi al modulaţiilor.
Creaţiile
lui Cavalli fiind răspândite în toată Europa, el a fost solicitat în 1660 de
cardinalul Mazarin să reprezinte la deschiderea teatrului de la Tuileries opera Ercole
amante, cu ocazia căsătoriei lui Ludovic al XIV-lea cu infanta
Maria Theresa, iar pentru căsătoria lui Leopold I al Austriei cu Margareta
Spaniei, Antonio Cesti a scris (1666) opera Il
pomo d’oro. Şi la teatrul curţii din Dresda s-au
prezentat opere veneţiene de Antonio Caldara, Antonio Draghi prin activitatea dirijorului
teatrului, Carlo Pallavicino.
La
finele veacului, centrul activităţii muzicii de operă se mută la Napoli , unde se remarcă Alessandro
Stradella (1645-1682),
cu arii de mare lirism, dar şi prin virtuozitatea lor vocală, Francesco
Povenzale (1627-1704)
şi Alessandro Scarlatti(1650-1725),
ale cărui opere şi cantate sunt modele pentru stilul liric. Opera napolitană
dezvoltă bel canto-ul, în
dauna corepondenţei dintre text şi muzică, impunând forma ariei
da capo (compusă din
trei strofe, cu repetarea ornată a primei strofe) şi uvertura italiană (repede,
rar, repede).
Opera
napolitană va reprezenta tipul clasic de operă, care va influenţa creaţia
muzicală dramatică din marile centre europene. Ea se caracterizează prin
absolutizarea expresiei muzicale, ajungând ca linia vocală să nu ţină seamă de
expresia textului, ci să se desfăşoare într-o relativă autonomie, atât în ceea
ce priveşte sintaxa melodiei, cât şi, mai ales, prin pasajele de virtuozitate
din structura ariilor. Atât virtuozitatea, cât şi frumuseţea sonoră, devenite
condiţii esenţiale, au asigurat succesul absolut al operei napolitane, care
devenise, aşa cum se spunea, doar un “concert în costume”. În aceste condiţii, dramaturgia era
foarte simplă, rămânând ca opera să aibă doar o finalitate hedonistă.
Frumuseţea melodiei, abilitatea tehnică a sopranelor şi a castraţilor
transformă opera într-un divertisment favorit al marilor curţi europene, cu
excepţia Franţei, unde bel canto-ul avea baletul drept concurent.
Opera napolitană cunoaşte o atât de mare strălucire, încât în Europa se
vor da lupte între opera italiană şi cea naţională a diferitelor popoare. Dacă
în veacul al XVII-lea, creaţia de operă din diferite centre a fost stimulată de
opera italiană, în schimb, în secolul următor, opera italiană va încerca anihilarea
creaţiei locale.
În
Franţa, baletul de curte devenise un spectacol bogat în recitative, arii,
coruri, interludii şi decoruri bogate, gen în care s-au remarcat Piérre
Guedron (1565-1625)
şiAntoine Boesset (1587-1643). În timpul lui Ludovic al
XIV-lea, cardinalul Mazarin aduce o trupă italiană de operă, care reprezintă
(în 1647), între altele, opera Orfeo deLuigi Rossi. În urma succesului
operei italiene, se declanşează un curent pentru crearea operei franceze.
Compozitorul Robert Cambert (1628-1677) împreună cu poetul Piérre
Perrin scriu în 1660 o pastorale en musique,
pierdută însă. Cu Pomone(1672),
considerată prima comedie muzicală franceză, se deschide teatrul de operă.
Un
tânăr italian, Giovanni Battista Lully (1632-1687), cu un deosebit talent
muzical, vine în Franţa la vârsta de 12 ani în suita ducelui de Guise.
Dovedindu-se foarte abil în creaţiile de balet şi în improvizarea acestora,
este repede remarcat devenind, în scurt timp, muzician la curtea lui Ludovic
al XIV-lea. Acesta avea marea “bandă a celor 24 de violine” (Les 24 violons du roi),
care executa muzica în saloanele regelui. Lully se informează şi învaţă muzica
franceză, ajungând să se impună, prin priceperea sa, în postul de muzician al
curţii (superintendent). Anterior, înlăturase pe organizatorii spectacolelor de
operă – Cambert şi Perrin (care sunt închişi pentru datorii) –, încât Lully
obţine el privilegiu de a organiza „Teatrul de Operă” al curţii. Din acest
moment, compunând muzică de operă şi de balet pe gustul curţii, devine stăpânul
necontestat al activităţii muzicale de la curte.
Baletul dramatic francez,
practicat la curte ca un gen de sine stătător, este integrat în operă,
conferindu-i-se o mare strălucire şi noi virtuţi dramaturgice. Cu toate
acestea, baletele presărate în operele lullyste rămân doar ca o strălucitoare
expresie coregrafică de divertisment, culminând la sfârşitul operei cu o chaconne,
unde se poate aprecia întreaga valoare a inspiraţiei sale.
Deşi
italian din naştere, Lully îşi formează un stil vocal adecvat prozodiei muzicii
franceze care, în pofida vocalelor mai puţin deschise decât cele italiene,
prezintă o gradaţie subtilă în sonoritatea numeroaselor sale vocale. El conferă
declamaţiei muzicale o expresivitate specifică sonorităţii delicate a limbii
franceze. Ceea ce numesc teoretic francezii declamation lirique se deosebeşte de stile
rappresenativoitalian prin melopeea cu fine fluctuaţii şi cu ritmul
prozodiei de mare delicateţe.
Tot
Lully este acela care, spre deosebire de orchestra operei italiene, aduce
orchestrei franceze o mai mare varietate timbrală şi, totodată, o mai
organizată desfăşurare sintactică a muzicii orchestrale. Astfel, alături de
tematica mitologică specifică clasicismului, Lully se dovedeşte a fi un clasic
şi prin ordonarea limbajului muzical.
Cu
simţ melodic şi intuiţie dramatică, în operele sale, Cadmus
şi Hermione, Alcesta,Theseu, Psyche, Armida, Isis,
Phaeton, el
foloseşte arii în genul popularei chanson a danser, coruri viguroase şi expresive
recitative, modelate perfect pe specificul limbii franceze, dar şi multe
dansuri. Datorită unor momente dramaturgice mai consistente, hărăzite
orchestrei, el a dezvoltat ceea ce se va numi mai târziu uvertura
franceză (cu
structura: rar, repede, rar). Napolitanii ajunseseră deja la o structură tipică
a uverturii: repede, rar, repede. Numită sinfonie, prin
extensie uvertura a dat naştere simfoniei clasice. În istoria muzicii
coregrafice, Lully se înscrie cu comedii-balet(scrise
pentru comediile lui Moliere) şi balete (Des
Plaisirs, De l’Amour malade).
Drumul
deschis de el este urmat de Pascal Colasse (1649-1709), André
Campra(1660-1741), Andre Destouches şi Marc Antoine Charpentier (1634-1704); cu toate
acestea, opera încetează de a mai fi la înălţime. Opera de curte de la
sfârşitul veacului al XVII-lea nu mai poate supravieţui, nici chiar prin
Rameau, în secolul următor, cu toate elementele noi pe care le introduce.
După Franţa, urmează Germania a fi colonizată de opera italiană. La
Viena , reprezentarea
operei Egisto de Cavalli deschide gustul pentru
operă, încât se creează teatre de operă italiană, maeştrii italieni Antonio
Draghi şi Antonio
Bertalistabilindu-se la Viena.
În
Germania, războiul de 30 de ani (1618-1648) a pustiit ţara şi a împiedicat
dezvoltarea operei. Abia după terminarea războiului se construiesc multe
teatre, unde se reprezintă creaţii italiene, cu interpreţi italieni. Cel care
pune bazele operei germane este Heinrich Schütz (l585-l672, elevul lui G. Gabrieli la Veneţia ), cu opera sa, Dafne (1627), de o certă măiestrie vocală şi
instrumentală.
După
sobrietatea din timpul republicii lui Cromwell, regele Carol al II-lea
introduce în Anglia ceremonii fastuoase, după modelul curţii franceze de la Versailles. Numeroşi
muzicieni francezi şi italieni de la curtea lui Carol al II-lea dezvoltă
interesul publicului pentru teatrul liric. Pe scena engleză se impun opere cu
influenţă franceză şi italiană, aparţinând compozitorilor Matthew
Locke (1630-1677), Ch.
Coleman, George Hudson, Pelham Humphrey. Prima operă engleză
este Venus şi Adonis, de John Blow(1682),
scrisă pentru divertismentul regelui Carol al II-lea.
Format
la şcoala lui Lully şi la cea italiană, scurta carieră a lui Henry
Purcell (1659-1695)
s-a desfăşurat timp de 15 ani ca organist la Westminster şi
muzician al curţii. Aparţine spiritului britanic, căci nu va fi copleşit de
influenţele străine. El
a realizat opera naţională Dido şi Eneas (1689), utilizând procedee din opera
veneţiană sau franceză a lui Lully. Suprinde caracterele esenţiale ale eroilor
prin emoţionante arii, realizează coruri de mare expresivitate, balete şi
inspirate pagini orchestrale. Şi operele King Arthur (pe libret de John Dryden), Crăiasa
zânelor (după Visul
unei nopţi de vară de
Shakespeare) se înscriu ca reuşite lucrări dramatice engleze. Cu toate
calităţile melodice şi expresive, opera engleză după Purcell nu se menţine, ci
este înlocuită la sfârşitul veacului cu opera italiană.
Piesele în stil popular din Spania şi Portugalia au rezistat mai mult
colonizării cu opera italiană. Tradiţia popularelor zarzuela,
farsas, comedias harmonica, cu librete scrise de autori importanţi
(Calderon, Lope de Vega, Tirso de Molina), sunt ancorate în formule muzicale
ale teatrului muzical autohton, viu şi pitoresc.
Paralel
cu genul dramatic laic, se dezvoltă forma religioasă de muzică dramatică –
oratoriul – provenit din acele laudi spirituali,
scrise de Animuccia, Palestrina şi Victoria pentru congregaţia lui Filip Neri la Roma. Fiind o formă
dramatică de concert, oratoriul se execută de către solişti, cor şi orchestră;
un recitator (historicus)
redă în recitativ pasajele epice. 1600, anul reprezentării la Roma a lucrării de Emilio
Cavalieri, Reprezentarea sufletului şi a
corpului, este
considerat ca dată de naştere a genului. Istoria oratoriului este ilustrată de Giacomo
Carissimi (1604-1673),
devenit model pentru autorii francezi şi germani, de Alessandro
Stradella şi de Alessandro
Scarlatti.
În
Germania, H. Schütz scrie motete, madrigale, psalmi,
cantate religioase, Concerte spirituale (mici piese dramatice cu dialoguri),
precum şi Oratoriul de Crăciun şi treiPasiuni după Ioan, Matei, Luca, având ca
subiect Patimile lui Iisus. Suferinţele zguduitoare ale lui Christos, răstignit
pentru a putea mântui oamenii, sunt redate cu mare forţă dramatică. Fără arii
şi duete strălucitoare, oratoriul conţine recitative, arioso-uri, coruri şi
pagini orchestrale. Prin dimensiunea şi tensiunea lor dramatică,oratoriile şi pasiunile sale vor ieşi din cadrul
muzicii de cult constituind, aidomamisselor solemne, opere de concert care
oglindesc puternice trăiri şi conflicte umane prin scene de mare tragism.
În
Baroc, stilul vocal este determinat de cristalizarea operei şi a oratoriului.
În desfăşurarea sa, opera include diferite modalităţi de exprimare: recitativul
sec şi acompaniat, melodii închise cu segmente concise, provenite din genurile
populare, şi linii vocale extrem de bogate în expresie. Şi oratoriul a
contribuit la formarea unui stil vocal prin împletirea polifoniei vocale cu cea
instrumentală. Oratoriul nu renunţă la modalităţile de exprimare vocală ale
operei, dar acţiunea scenică fiind absentă, recitativele, arioso-urile şi
dialogurile parlando sunt mai rare. Limbajul muzical al oratoriului are
expresii vocale concise, pe care le găsim şi în cantată, dar şi pagini de
virtuozitate, datorită pătrunderii stilului instrumental.
În
genere, lucrările religioase, oricât de puternic ar fi dramatismul scenelor
biblice, păstrează o sobrietate asemănătoare celei impuse de clasicele subiecte
renascentiste. Şi preţiozitatea salonului artistic, fie el italian, francez sau
german, a impus o anumită reţinere. În lucrările de la finele epocii Barocului,
naţionalul pătrunde prin formulele muzicii populare mai mult sau mai puţin
stilizate. Această împrospătare a limbajului muzical baroc premerge dezvoltarea
limbajului clasic.
În
veacul al XVI-lea, genurile muzicii instrumentale sunt de esenţă lirică, fie că provin
din cântecul transpus, fie din muzica de dans. Odată cu transpunerea polifoniei
vocale la instrumente se va include în muzica instrumentală şi un dialog, ceea
ce înseamnă pătrunderea elementului dramatic în lucrările instrumentale.
Îndeletnicire
începută în Renaştere, construcţia instrumentelor ajunge în Baroc la o
dezvoltare tehnică capabilă de exprimări mai complexe. Genurile instrumentale
independente, apărute în Renaştere, se dezvoltă cu repeziciune, devenind apte a
reda stări sufleteşti şi procese mai complexe şi mai ample. Capacitatea
generalizatoare a muzicii instrumentale şi diversitatea formelor întrebuinţate
conferă creaţiilor instrumentale posibilitatea surprinderii diferitelor aspecte
din viaţă în desfăşurarea lor.
Încă
din Renaşterea târzie, muzica instrumentală s-a realizat prin transcrierea
muzicii vocale, prin autonomia muzicii de dans şi prin practica instrumentală
improvizatorică. Din transcripţia muzicii vocale polifonice provin ricercarul şi canzona. Ricercarul este transpunerea unui motet imitativ pentru instrumente cu clape
sau pentru un grup de instrumente. Putem găsi şi ricercare pentru instrumente monodice solo, în
care predomină tehnica de virtuozitate, dar şi pentru ansambluri instrumentale. Ricercarulprimitiv
era alcătuit dintr-un lanţ de fraze nemodulante, ca şi motetul. În motetul renascentist, ca şi în
primele ricercare, imitaţiile se făceau la octavă, mai rar la alte intervale.
Sub influenţa spiritului tonal, sunt mai dese imitaţiile la cvintă şi cvartă,
apărând frecvent opoziţia dominantică. Totodată, se găsesc contrateme, care
însoţesc temele cu imitaţii succesive.
În
Baroc se renunţă la diversitatea tematică şi se tinde spre unitatea tematică.
Nu mai sunt fraze diferite, ci una unică. Monotonia tematică este compensată de
fraze modulante, ce vor fi un valoros element de exprimare, alături de
variaţiunile temelor. Modulaţia permite expresia unor trăiri în mersul lor,
evocând transformarea şi dinamica procesului sufletesc, iar variaţiunea permite
o redare mai elocventă a schimbărilor afective, a atitudinilor sau a
conflictelor interioare. Provenind din motet, ricercarul va avea ca trăsătură caracterul sobru
şi sever al stilului polifonic religios. În schimb, canzona,
o transcriere a unei chansone, are o
dinamică mai vie, o ritmică stenică şi un caracter popular. Prin diversitatea
temelor, canzona tinde mai mult către epic decât ricercarul.
În
a doua jumătate a veacului al XVII-lea, ricercarul conţine modulaţii şi expuneri tematice
în alte tonalităţi, făcându-se pasul hotărâtor spre fugă, una dintre cele mai stricte, mai sobre
şi mai dense forme ale Barocului, clădită pe principiul imitaţiei subiectului
la diferite voci, pe existenţa contrasubiectului şi a unui plan modulatoriu
complex. Ea este o construcţie polifonică instrumentală bazată pe o temă unică
(subiect), imitată la treapta a cincea (răspuns) şi însoţită de o temă
complementară (contrasubiect). Nu sunt două teme, căci a doua nu contrastează
cu prima şi nu se aduce separat, ci ea completează sensul subiectului. După
expunerea subiectului şi a răspunsului, în strofa mediană apar o serie de
episoade şi reprize mediene – expuneri succesive în diferite tonalităţi.
Pasajele modulatorii sunt episoade construite pe segmente secvenţate. Expunerile
în diferite tonalităţi se termină uneori cu o pedală pe dominantă, alteori se
intonează subiectul în tonalitatea principală în diferite forme de canon.
Intrările în canon se numesc stretti, la
sfârşitul cărora apare repriza finală cu ultima intonare a subiectului.
Fuga reprezintă
apogeul formelor polifonice, fiind cea mai reprezentativă formă a Barocului,
căci reflectă diferite şi contradictorii aspecte ale acestei epoci. Rigoarea
clasică a expoziţiei, inventivele canoane din stretti, ingenioasele recurenţe
şi inversări ale subiectului dau fugii o austeritate clasică, în timp ce
bogăţia de imagini din micile episoade, ca şi arcul dramaturgic variat, oferă
posibilitatea de a urmări multiple stări afective. Fuga nu are forme urmaşi,
dar unele elemente ale sonatei clasice se găsesc în fugă. Principiul
dezvoltării şi prezenţa sa în secţiunea mediană a formei de sonată provin din
fugă. În sonatele şi simfoniile clasice se găsesc pasaje fugate, adică
expoziţii de fugă în contextul unor dezvoltări.
Spre
deosebire de filiera motet-ricercar-fugă, terminată în Baroc cu desăvârşirea
fugii, altă succesiune, suita-sonata de cameră-sonata preclasică, va pregăti
apariţia unei alte forme, şi anume sonata clasică. Suita este un ciclu de piese provenite din
muzica de dans. Prin ritmul specific, tempo-ul şi caracter expresiv diferit,
ele pot exprima diferite aspecte ale vieţii sufleteşti. Într-o suită se
învecinează dansuri simple, de alură populară, cu cele graţioase şi cizelate,
de salon, iar tratarea muzicală poate fi făcută cu sofisticate polifonii, dar
şi cu armonii extrem de simple. Expresia ei se întinde de la atmosfera de salon
la tragicul profund, iar ca finalitate, suita poate fi divertisment sau muzică
de adâncă expresie a vieţii.
Suita
prezintă un ciclu de imagini de sine stătătoare, structura părţilor componente
fiind însă diferită. În suita Barocului, părţile sunt construite în formă
monotematică bistrofică, tristrofică mică sau mare, rondo monotematic sau
variaţiuni polifonice sau omofonice. Cea mai frecventă formă este cea
bistrofică monotematică, denumită de D. Cuclin formă S, constituită din două
strofe repetate. Fiind
monotematică, forma S este statică, cu toate acestea, imaginea muzicală are şi
un element dinamic realizat prin modulaţie. Tranziţia de la tonică la dominantă şi revenirea la
tonică înseamnă mişcare. Particularizarea se face prin caracterul temei şi prin
amintitele desfăşurări libere din fiecare strofă în parte, unde secvenţările
diferitelor motive din temă sau străine de ea pot oglindi evoluţii diferite.
Forma suită are două strofe. În prima se enunţă tema în tonalitatea
principală, o desfăşurare liberă conducând spre tonalitatea dominantei sau a
relativei, cu care se sfârşeşte. A
doua începe cu expunerea temei la dominantă, apoi o desfăşurare liberă readuce
tonalitatea iniţială. Forma S apare sub trei aspecte: simplă, cu double sau cutrio. În desfăşurarea suitei intervine
uneori şi principiul variaţional, folosit ca împodobire sau galanterie de
salon, fie cu uşoare sublinieri sau prin diferenţieri mai conturate.
Dansul
din suită se repetă integral, dar nu aidoma, ci variat. Reluarea dansului se
numeşte double, păstrând
aceeaşi schemă ca dansul iniţial. Prin folosirea double-ului
se părăseşte unicitatea imaginii. Un pas înainte, spre o exprimare mai
complexă, se face cu forma S cu trio. Trio-ul este un dans de acelaşi
gen cu primul, dar cu profil expresiv diferenţiat. Pentru ca elementul de
contrast să fie evident, al doilea dans era executat doar de trei
instrumentişti în loc de ansamblu. De obicei, al doilea dans este mai liric şi
mai liniştit faţă de vigoarea primului. Alteori, dacă primul este mai sobru, al
doilea are un caracter mai exuberant, rustic sau popular. Dansul de curte, gavota,are
drept trio unul rustic, pastoral, cu elemente onomatopeice ale cimpoiului, de
unde numele de musette.
Uneori,
părţile componente ale suitei sunt scrise şi în forma tristrofică sau rondomonotematic.
În forma tristrofică (ABA), B-ul contrasteză tonal, tematic şi ca expresie, iar
între secţiuni nu există punţi. Rondo-ul monotematic are un număr mare de
strofe (ABACADA), prima având funcţie de refren, care revine periodic, iar
celelalte episoade – denumite de francezi cuplete – uşor diferenţiate,
alternează cu refrenul. Episoadele nu sunt puternic contrastante, iar trecerea
de la refren la cuplete se face direct sau prin scurte tranziţii. În rondoul
clasic bitematic (ABACABA), revenirea cupletului secund are caracterul unei
idei secundare, diferenţiată sau opusă refrenului. În această structură se
poate desluşi tendinţa spre bitematism şi reexpoziţie, prefigurând trăsăturile
sonatei clasice.
În
unele suite găsim şi procedeul variaţional: polifonic, realizat pe bas ostinat,
şi ornamental în scriitura omofonică (în arii, sarabande sau gavote cu
variaţiuni), care realizează imagini diverse şi,
uneori, mai depărtate de sensul temei date. Începutul îl fac compozitorii cu ciaccona,
passacaglia şi follia,
unde, pe un bas ostinat de opt măsuri, se deapănă o serie de variaţiuni cu
încărcată ornamentică. Cu coralul variat, organiştii germani merg mai departe,
anticipând simfonismul german de mai târziu.
În
structura internă a suitei desluşim unele inovări, datorate adaptării formei la
un conţinut nou şi cerinţei de simetrie. În prima strofa întâlnim un desen
melodic la dominantă sau relativă, ce constituie un prim pas spre bitematism,
iar în a doua, în afară de expunerea temei la dominantă (sau la relativă), spre
sfârşitul ei, se reia tema în tonul iniţial, în aşa-numita formă S cu
reexpoziţie. Tot în strofa a doua, în locul expunerii temei la dominantă,
apare, uneori, un început de travaliu tematic, care prefigurează dezvoltarea
din sonata clasică.
Aceste
inovaţii le găsim şi în sonatele pentru pian de Domenico
Scarlatti (1685-1759):
o a doua idee în tonul dominantei sau relativei, iar în a doua strofă apare un
mic travaliu al uneia dintre idei şi chiar elemente de reexpunere tematică.
Sonatele sale pentru pian merg de la simpla formă a suitei până la prefigurarea
sonatei clasice bitematice cu dezvoltare. Precursor al lui M. Clementi, D.
Scarlatti prezintă în sonatele sale pentru pian o scriitură impecabilă şi
rafinament coloristic, stilul său instrumental anunţând tehnica pianistică
clasică.
În
secolul anterior, sonata era termenul folosit pentru a denumi o piesă sunată la
instrumente cu arcuş sau de suflat, spre deosebire de cantata,
intonată de voce, sautoccata, executată la instrumentele cu
claviatură. În secolul al XVII-lea şi la începutul celui următor, termenul de
sonată este întrebuinţat pentru denumirea suitelor. Treptat, denumirile
dansurilor dispar, părţile suitei fiind intitulate doar cu termenii de mişcare.
Se cunosc două tipuri de sonate: da chiesa şi da camera.
La
finele veacului al XVII-lea, sonata cuprinde părţile ciclului de suită. Cele
patru dansuri tipice suitei (allemanda, couranta, sarabanda, giga) vor genera
spiritul părţilor sonatei clasice. Sonata da chiesa cuprinde patru părţi: un preludiu grav
şi cantabil, un allegro fugat sau o piesă în forma S cu expuneri fugate, o arie
lirică şi o piesă vioaie, de cele mai multe ori de tip gigă cu ritmuri
provenite din muzica de dans. Sonata da
camera este o suită
de piese de dansuri, în care treptat se omit titlurile de dans. Spre finele
veacului al XVII-lea, genurile da chiesa şi da camera se împletesc, dând sonata preclasică.
În secolul al XVIII-lea, ambele sonate se confundă, iar în ceea ce priveşte
forma apar transformări, ce conduc la forma sonatei clasice.
Introducerea
ce preceda o operă, cunoscută azi sub numele de uvertură,
nu avea în secolul al XVII-lea o formă fixă. Al. Scarlatti a fixat tipul
uverturii italiene, alcătuită dintr-un andante prezentat între două allegro-uri
(deşi el a scris uverturi în forme foarte variate), în timp ce Lully a stabilit
tipul uverturii franceze: o mişcare lentă, urmată de una rapidă şi o piesă de
dans.
Din
uvertura italiană derivă concertul instrumental. Pentru a se obţine contraste
s-au introdus dialoguri între un grup mic de trei instrumente – concertino – şi masa orchestrală – concerto
grosso. Dezvoltându-se virtuozitatea instrumentală, spre sfârşitul
secolului al XVII-lea şi începutul celui următor, grupul concertino variază, folosindu-se şi suflători, şi
scriindu-se chiar concerte pentru un singur instrument cu acompaniament. Atât concerto-ul grosso, care a precedat concertul pentru un
singur instrument, cât şi fuga şi suita de dansuri au rămas în uz până în
zilele noastre.
În
Baroc s-au creat forme şi mijloace de exprimare determinate de necesitatea
practicii muzicale. Autorii din veacul al XVII-lea au simplificat polifonia,
folosindu-se de melodia acompaniată prin segmentarea fluxului, prin
crearea unei sintactici bine conturate şi a unei scriituri instrumentale foarte
clare şi fluente. Prin cultivarea liniilor melodice cu capricioase contururi,
se va ajunge la o literatură de virtuozitate, care caracterizează parţial
Barocul.
Limbajul
muzical instrumental al Barocului prezintă o bogată ornamentică, precum şi
puternice contraste dinamice, armonios colorate. Înlănţuirile acordice,
realizate sub imperiul legilor tonale, au dat monodiei acompaniate o sporită
capacitate de expresie. Ea nu se va mai mărgini numai la susţinerea sonoră, ci
contribuie activ, ca parte integrantă, la exprimarea muzicală, potenţînd
exprimarea recitativică, dominantă în secolul al XVII-lea.
Făurindu-se
o muzică exclusiv instrumentală, s-au creat genuri determinate de practica
utilitară, legate de solemnităţile de la curte sau de petrecerile familiale.
Datorită noilor dimensiuni expresive, muzica instrumentală a fost practicată şi
cu finalitate exclusiv artistică, şi anume în „Concertele publice”, cum au fost
cele organizate de John Bannister (la
Londra – l672), de „Concertele spirituale” (la Paris – 1725) şi de
“Abendmusiken”- Seri muzicale, iniţiate de D. Buxtehude (Lübeck – 1673).
Sâmburele
viitoarelor concerte se află în Collegium musicum, înfiinţate în principalele centre
europene ca: Praga, St. Gall, Bremen, Schaffhausen, Halle, Bâle, cele mai
cunoscute fiind la Hamburg
şi Leipzig. Ele erau ansambluri de amatori, apoi profesionişti, uniţi pentru a
face muzică în comun pentru delectarea proprie. Şedinţele muzicale se sfârşeau
cu o masă (convivia).
Treptat, şedinţele aveau şi ascultători, formând primul public meloman.
Corespondentul
francez şi italian al “Colegiilor” au fost “Academiile”, care organizau,
începând cu a doua jumătate a veacului al XVII-lea, regulat, concerte, cum au
fost cele iniţiate la Paris ,
în anul 1656, de către fondatorul şcolii claveciniştilor francezi, J.
Champion Chambonnières (1602-1672)
şi “Academia Filarmonică” din Bologna (1679), rezervată elitei artistocratice.
Şi la Roma , în
marile saloane ale principilor şi cardinalilor, era găzduită “Academia”, o
reuniune a artistocraţiei. Ele erau patronate de un mecena, cum a fost regina
Cristina a Suediei, cardinalul Ottoboni sau marchizul Ruspoli, în palatul
căruia a fiinţat “Academia Arcadienilor” şi unde a înflorit muzica
instrumentală de cameră şi de concert.
Unul
dintre membrii arcadienilor a fost Arcangelo Corelli (1653-1613), şeful şcolii
violoniştilor italieni (elevul lui Allegri), care a scris sonate de mare
cantabilitate şi echilibru clasic. De la el au rămas modele de sonate pentru
vioară cu bas continuo, sonate de cameră şi religioase, trio-sonate, primele
concerte grossi, el fiind considerat şi creatorul stilului modern al violinei.
Ca
şi Corelli, din renumita şcoală de la Bologna face parte şi Giuseppe
Torelli (1674-1745),
violonist remarcat şi de Germani, autor de trio-sonate şi simfonii. Contribuie
la făurirea stilului concertant şi stabileşte forma concertului baroc,
prefigurând primele concerte pentru vioară solo, gen în care a fost urmat apoi
de Antonio Vivaldi(1678-1741).
Vivaldi
a cunoscut gloria europeană ca dirijor, violonist, pedagog şi compozitor. La Veneţia , el a organizat
concerte de muzică instrumentală şi vocală la orfelinatul de fete, pentru care
a scris concerte-solo, concerte grossi, sonate, trio-sonate, simfonii. În
privinţa sonatelor pentru vioară, creaţia sa nu prezintă sensibile progrese
faţă de cea a predecesorilor; în schimb, concertului îi dă o mare dezvoltare. Îi
consacră forma tripartită (Allegro-Andante-Allegro), echilibrează dialogul
între solişti şi ripieni acompaniatori, dă pagini de profund lirism în părţile
lente şi variază continuu ritmica părţilor rapide. Nu respectă formaţia
tradiţională a grupului concertino, ci încredinţează rol solistic şi unei
singure violine. A scris şi concerte cu trei şi patru viori soliste.
Vitalitatea
muzicii vivaldiene asigură prezenţa lucrărilor sale în programele de concert.
Astăzi se cântă şi concerte scrise cu concertino tradiţional, concerti
grossi, dintre care cităm Estro armonico, La cetra. Mai puţin cântate sunt
simfoniile, iar opera sa dramatică a căzut în uitare. Vivaldi aduce o
contribuţie şi în istoria muzicii programatice, căci unele concerte sunt menite
a evoca diferite tablouri: Anotimpurile, Furtuna pe mare,
Noaptea, Plăcerea. El
este cel mai reprezentativ compozitor al Barocului veneţian prin simplificarea
polifoniei şi utilizarea pe scară largă a melodiei acompaniate, realizând o
scriitură limpede cu melodii fluente şi anticipând simfoniile lui Stamitz şi
Haydn.
Din
şcoala violoniştilor italieni fac parte şi Giovanni Vitali (1644-1692), care aduce în sonatele de
vioară dezvoltări tematice şi procedeul temei unice pentru toate părţile
ciclului, G.B. Bassani (1657-1715), el
stabileşte planul tonal al părţilor sonatei, G. Legrenzi, care scrie echilibrate
cvartete de coarde, Benedetto Marcello (1686-1739), Francesco Geminiani (1687-1762), Francesco
M. Veracini (1690-1750), Tomaso
Albinoni, Pietro Locatelli (1695-1764). Italienii au impus
această şcoală în Europa prin forme solide de sonate, trio-sonate şi concerte
gosssi, deschizând drumul simfonismului clasic.
Giuseppe Tartini (1692-1770) continuă tradiţia violoniştilor
italieni. Călătorind mult şi activând în diferite centre, el acumulează
experienţe şi îşi îmbogăţeşte stilul. Tematica clară şi expresivă, cantilena
caldă se îmbină cu pasaje de mare virtuozitate. Ca şi în cazul lui Paganini,
contemporanii săi atribuiau tehnicii sale impresionante o origine diabolică. Sonata Trilul
diavolului a căpătat
acest nume datorită unei legende naive, după care Tartini ar fi scris-o în urma
unui vis în care diavolul însuşi i-ar fi dictat lucrarea.
Pe
lângă activitatea violonistică şi componistică, el a avut şi preocupări
teoretice privind atât pedagogia instrumentului, cât şi problemele armoniei.
Astfel, el este autorul unui Tratat de muzică după adevărata
ştiinţă a armoniei (1754),
al celui despre Arta arcuşului şi al unui manual despre Ornamentele
muzicii, apărut postum, în traducere franceză. În general, el
rămâne legat de stilul patetic şi cantabil al ialienilor, muzica sa având o mai
mare profunzime. Găsim la el şi unele elemente structurale, încercări de
reexpunere a temei principale, prin care contribuie la crearea formei de sonată.
Un
renumit violonist a fost austriacul Fr. Hans Biber (1644-1704, înnobilat de împărat),
care ne-a lăsat primele sonate pentru vioară solo, şi germanii Thomas
Baltzer şi Nikolaus
Strunck.
Dacă
cantabilitatea italienilor a deschis drum nou în muzica instrumentală,
contemporanii lor francezi, deşi mai conservatori şi păstrători ai tradiţiei
polifonice, sunt influenţaţi de stilul cantabil italian. În muzica scrisă
pentru salonul francez se idiliza viaţa rustică şi chipul păstorilor sau se
evoca caracterul aristocraţilor, prin fine portrete psihologice. De cele mai
multe ori se scria muzică de dans sub forma unor suite, numite concerte sau
“trio sonate” (sonate à tre), în care piesele provenite din muzica de dans
alternau cu cele de construcţie muzicală pură.
S-au
remarcat reprezentanţii şcolii claveciniştilor francezi în frunte cu Jacques
Champion Chambonnières, Louis Couperin, Louis Marchand, d’Anglebert, Nicolas
Nivers, François Couperin (1678-1733), care au scris suite de
dans, unele piese purtând titluri evocatoare. Descendent, ca şi Bach, dintr-o
familie de muzicieni, Couperin trăieşte într-o perioadă în care Franţa era
literalmente cotropită de italienisme. Pentru a răzbate, el şi-a publicat
primele opere ca fiind ale unui italian (Cuperini).
Cu
toată preferinţa pentru stilul italian al aristocraţiei saloanelor, şi
lucrările claveciniştilor francezi s-au impus prin trăsături specifice.
Simplitatea expresiei, vivacitatea ritmică şi claritatea melodică ale artei
populare franceze au pătruns în muzica salonului prin cântecele de dans
stilizate. Linia melodică simplă, fluentă, cu ritmica bine ordonată, cu graţia
ei fermecătoare, este împodobită cu ornamente numeroase, ce nu sufocă însă
mersul melodic. Verva acestei muzici, gingăşia şi suavitatea ei sunt specifice
artei claveciniştilor francezi care abordează genul miniaturii, atât de
potrivit reflectării vieţii salonului. În afara dansului stilizat, Couperin şi
urmaşii săi au scris multe piese cu titlu descriptiv.
Suitele
lui Couperin, denumite ordres, sunt alcătuite din dansuri în care,
alături de expresia dansului pompos de curte, găsim şi simplitatea dansului
popular. Altele cuprind piese ale căror titluri ne arată că este vorba de
portrete muzicale (Favorita,
Burboneza) sau evocări de stări sufleteşti (Regrete, Furori bachice).
În afară de forma suitei, Couperin a folosit mult rondo-ul şi tema cu
variaţiuni. Sub titlul de Les Folies françaises,
această suită cuprinde mai multe tablouri descriptive, realizate prin variate
variaţiuni ce împodobesc tema.
În
afara pieselor pentru clavecin, Couperin a scris “trio sonate” după modelul
italian. În prefaţa concertelor publicate sub numele de Gusturile
reunite, arată că cele două stiluri, italian şi francez, sunt la
fel de valoroase. Cele două lucrări, Apoteoza lui Lullyşi Apoteoza
lui Corelli, demonstrează
capacitatea sa de a scrie în ambele stiluri. Muzica sa, expresie a rococo-ului,
farmecă prin suavitatea ei. Deosebit de valoros este elementul descriptiv,
imaginile redate oglindind veridice aspecte ale societăţii, unele dintre ele
având şi caracterul unor satire (Les
Folies françaises).
Alţi
reprezentanţi ai rococo-ului francez sunt: Jacques Aubert, Charles
Dieupart, Boismortier, Nicolas Clerambault, Charles Dandrieu, Claude Daquin şi J.
Ph. Rameau (1685-1764),
care subordonează invenţia melodică progresiei armonice, căci, după opinia sa,
melodia rezidă din armonie.
Dacă
şcoala organiştilor păstrează tradiţia polifoniei, cea a lutiştilor dezvoltă
muzica franceză prin diferite transcripţii din muzica vocală la lăută, dar şi
prin suite de dansuri pentru acest instrument încă în vogă. Claveciniştii
francezi îmbină bogata armonie şi sonoritatea colorată a orgii cu stilul placat
şi bogat ornamentat al lăutei şi cu ornamentica specifică muzicii vocale.
Suitele franceze conţin miniaturi delicate, piese de dans stilizate cu titluri
programatice. Cu Rameau se încheie dezvoltarea artei claveciniştilor francezi.
S-a
impus şi şcoala organiştilor, fondată de Jean Titelouse (1553-1635) şi continuată de Niolas
Nivers (1632-1714), Nicolas
Lebegue (1631-1702), Nicolas
Grigny (1672-1708),
iar muzica pentru lăută este ilustrată de Denis Gautiers, M. de Lanclos,
Pinel Raquet, Ch. de Mouton, care au cedat cu greu supremaţiei
clavecinului.
După
moartea lui Lully, în timpul regenţei (1715-1723) şi apoi sub Ludovic al
XV-lea, se trece la stilul rococo, reprezentat de violonistul Jean
Marie Léclair (1697-1764),
fondatorul şcolii violonistice franceze, care uneşte stilul italian cu cel
francez în sonate, trio-sonate şi concerte pentru vioară, de violistul Marin
Marais (1656-1728)
şi de belgianul Loëillet.
În
muzica pentru vioară, germanii sunt tributari italienilor şi francezilor. În
schimb, se remarcă şcoala organiştilor germani prin creaţii de mare vigoare şi
bogăţie coloristică, reprezentată fiind de elevul olandezului Jan
Peter Sweelinck, Samuel Scheidt (1587-1654), capelmaistrul ducelui de
Brandeburg. Din şcoala organiştilor din sud fac parte: Johann
K. Froberger (1515-1667,
organistul curţii vieneze şi elevul lui Frescobaldi), Johann
Pachelbel (1653-1700,
organist virtuoz la Viena
şi Nürnberg),Georg
Muffat, Johann Kasper Kerl (1628-1695,
organist la catedrala Sf. Ştefan), J. T. Richter,
muzician vienez. Lucrările lor prezintă o mare rigoare tehnică, scriitură densă
şi clare structuri.
Alături
de ei activează organiştii din nord, reprezentaţi de renumitul J.
Dietrich Buxtehude ((1537-1607),
iniţiatorul “Concertelor spirituale” (“Seri de muzică”) în Lübeck, de ilustrul
organist improvizator din Hamburg, J. Adam Reincken (n. 1665) şi de Georg
Böhm (1661-1733).
Muzica lor surprinde prin inovaţii armonice şi coloristice, prin varietatea
formei şi a ritmicii. La
Leipzig , înainte de Bach la Thomaskirche , a
funcţionat alt cunoscut organist, Johann Kuhnau (1660-1722). El a scris “Istoriile
biblice”, creaţii programatice pentru clavecin, iar clavecinistul J.
K. Fischer (1650-1746),
“Ariadna Musica”, foarte importantă pentru Clavecinul bine temperat al lui Bach.
În
Anglia, după războiul civil, dictatura republicană a lui Cromwell a tăiat
avântul muzicii engleze din epoca elisabetană. Chiar şi literatura cunoaşte o
decădere, cu excepţia lui J. Milton. Puritanii au interzis polifonia în
biserică, suspectă de catolicism, încât activitatea muzicală s-a refugiat în
sfera muzicii de casă. În timpul restauraţiei Stuarţilor, se reînfiinţează
capela regală (după model francez) a “celor 24 de violonişti”, condusă succesiv
de violoniştii Thomas Baltazar, Nicolas Lammere, francezul Louis Grabu,
italianul Nicola Matteis, englezul Nik. Staggins, care au impus muzica engleză
şi au refăcut climatul artistic.
Înfloreşte
muzica instrumentală prin Mathew Locke (1633-1672), căpitanul Pelham
Cook şi
elevii săi: John Blow (1648-1708), Orlando
Gibbons (1585-1625), Thomas
Humphrey (1647-1674), Henry
Purcell. Strălucitoarele ceremonii de la palat şi cele
religioase erau realizate cu ajutorul muzicii, compusă de compozitorii de la
curte. Influenţaţi de italieni şi de francezi, virginaliştii englezi din
secolul al XVII-lea scriu suite de dansuri stilizate, vestitele fancy (fantezii) şi in
nomine.
Muzica
de orgă este reprezentată de Th. Tomkins, Chr. Gibbons,
Rogers, Hingsdon, M. Locke, J. Blow, H. Purcell, care sunt
atraşi de tehnica variaţională şi de formele polifonice. Englezii au scris şi
trio-sonate după model italian, dar şi în genul variaţional al consort-ului
(muzica pentru ansambluri omogene de viole sau eterogene), semnate de Simpson,
North, Mace, J. Jenkins (1592-1578).
Muzica
italiană a atras şi pe muzicienii spanioli, dar, în ciuda influenţei acesteia,
ei păstrează note proprii. Dintre muzicienii spanioli, chitaristul virtuoz
Dorsi străbate toată Franţa, Barzeno, Italia, iar fagotistul Bartolomeo de
Selms este prezent la curtea vienezilor. S-au remarcat organiştii spanioli Aquilera
de Heredia, Manuel Rodrigues Coelho, Manuel Correa, Juan de Cabezon, Juan
Cabanilles. Importanţi polifonişti, maeştrii ai tehnicii
variaţionale, sunt Aniceto Baylon, Battista
Cornes, Juan Pubo, Antonio Orteles şi portughezii Duarte
Lobo, Manoel Cardero, Diego Dias Melgas. Până în veacul al
XVII-lea, stilul iberic este ferit de influenţa italiană şi datorită creaţiei
lui Juan Hidalgo, Juan Diego Ortiz,
Vicente Espinel, Juan de la Bona ,
Joseph Basso, Alvaro Pedro Gonzales, Juan Blas de Castro, Carlos Patino, Juan
de Palomares.
Comentarii
Trimiteți un comentariu