În veacul al XIX-lea, Ţările
Române cunosc o
perioadă de renaştere naţională şi culturală, mai ales după Revoluţia lui Tudor
cînd fanarioţii au fost înlocuiţi cu domnitori pământeni, care vor impulsiona
ampla noastră deschidere spre Occident. După Revoluţia lui Tudor, ce marchează
începutul epocii moderne din istoria noastră, se construiesc multe clădiri
publice, şcoli, teatre, spitale şi parcuri mari (Cişmigiu, Herăstrău, Copou,
Grădina publică din Cluj, Parcul Arinilor din Sibiu, Parcul Bibescu din
Craiova), unde cântau tarafuri şi fanfare.
Deşi înfrântă, Revoluţia
de la 1848 a
fost o reuşită, întrucât unul dintre dezideratele ei se va împlini în anul 1859
prin unirea celor două Principate, realizându-se astfel statul român modern. Procesul integrării culturii noastre în
aria culturală occidentală, pornit de la sfârşitul veacului trecut, se
intensifică în secolul al XIX-lea. Este perioada de geneză a limbii literare
române prin presă (Curierul
românesc, Bucureşti, Albina
românească, Iaşi, 1829,
Gazeta Transilvaniei, Braşov,1838), şcoli şi teatre,
promotorii noii culturi fiind Gh.Asachi, Heliade Rădulescu, V. Alecsandri, M.
Kogălniceanu, C. Negruzzi, N. Filimon, D. Bolintineanu, C. Bolliac ş.a.
În
prima jumătate a veacului, cultura noastră muzicală cunoaşte remarcabile
prefaceri. Se extinde influenţa artei apusene în domeniul învăţământului,
vieţii de concert, spectacolelor teatrale însoţite de muzică şi se făuresc
primele creaţii româneşti de tip european. Numeroşi călători străini au
remarcat aceste importante transformări. Astfel, în anul 1810, prinţul de Ligne
constata preluarea modei şi a obiceurilor apusene, arătând că doamnele
moldovene şi muntene adoptaseră costumul european şi învăţau dansurile din
salonul apusean, în dauna celor naţionale. Şi contele Lagarde, la un bal dat la
palatul lui Caragea Vodă în 1813,
a fost uimit cât de bine se dansa contradansul englez,
cadrilul francez, valsul german, mazurca, poloneza ş.a., toate cu acompaniament
instrumental.
Pe
lângă schimbările din structura social-politică, Revoluţia lui Tudor
Vladimirescu va stimula şi înnoiri culturale. Tinerii pleacă la studii în
centrele europene, educaţia desprinzându-se treptat de fondul religios
tradiţional. În cadrul vestitei “Şcoli Ardelene”, teatrul şi muzica au ocupat
un important loc, iar ideile de continuitate, latinitate şi de unitate a
poporului nostru, promovate de fruntaşii ardeleni, vor impulsiona cercetarea
rădăcinilor străvechi ale folclorului nostru. În Dacia
literară(1840), adevărat manifest romantic, M. Kogălniceanu cerea
creatorilor abordarea subiectelor istorice, redarea obiceiurilor, a datinilor
şi a realităţilor româneşti, precum şi cultivarea creaţiei populare.
Prima
jumătate a veacului al XIX-lea este epoca în care se constituie cultură
românească muzicală în spirit vest-european. După o lungă şi tiranică dominare
a artei orientale, primele încercări sunt timide, ele reflectă însă nevoia
artiştilor de a asimila cultura occidentală şi de a afirma specificul naţional.
Procesul s-a desfăşurat în condiţii politice foarte grele, căci suzeranitatea
otomană, domnitorii fanarioţi, ocupaţiile ruseşti şi austriece şi-au pus
amprenta asupra repertoriului muzical laic, vehiculat adesea de lăutari. Ei au
îmbinat toate aceste influenţe, menţinând destul de manifest notele româneşti.
Legăturile
culturale cu Occidentul au generat noi aspecte în muzica românească. Vizita
unor remarcabili muzicieni concertişti şi turneele unor ansambluri de operă,
unele organizând chiar stagiuni întregi de operă, au creat dorinţa de a împleti
limbajul muzical european cu practica muzicală autohtonă. Odată cu preluarea
primelor genuri corale, a romanţei sau a diferitelor dansuri moderne, s-au
creat în forma miniaturilor pentru pian unele lucrări strâns legate de practica
populară lăutărească, puritatea stilistică suferind datorită amestecului de
formule muzicale eterogene. Domnitorii fanarioţi au fost mai puţin receptivi la
noile tendinţe muzicale, în schimb Gheorghe Bibescu în Muntenia, Mihail Sturza
şi Gr. Al. Ghica în Moldova au impulsionat viaţa de salon de la curte şi au
subvenţionat trupele de operă străine. Cu aceste ansambluri au venit mulţi
muzicieni, dintre care unii s-au stabilit la noi şi au contribuit la
valorificarea folclorului, pe care l-au cunoscut de la lăutari.
La
început de veac apar numeroase societăţi culturale, în care se înfiripă primele
mlădiţe ale învăţământului muzical. După ce la Cluj (1818) şi la Satu-Mare (1820) apare
câte o “Societate muzicală”, la Bucureşti Heliade Rădulescu şi Ion Câmpineanu
înfiinţează Societatea Filarmonică (1833) pentru a promova limba română,
învăţământul vocal şi instrumental, şi pentru a crea un teatru naţional. Pe
lângă societate s-a deschis o “Şcoală de Muzică vocală şi instrumentală”,
condusă de Ioan Andrei Wachman (avându-i ca profesori
pe L. Wiest, P. Ferlendis, Spohr), care a organizat reprezentări de teatru şi
muzică. În anul 1835, elevii acestei şcoli prezintă vodevilul Triumful
amorului de
Wachman, dar şi prima operă în limba română,Semiramida de Rossini (doar
fragmente), în anul 1836.
Acelaşi
ţel nobil l-a avut şi Conservatorul
Filarmonic-Dramatic de
la Iaşi,
întemeiat de Şt. Catargi, Gh. Asachi şi V. Alecsandri-tatăl, în 1836. Elevii
şcolii vor susţine diferite spectacole de teatru cu muzică. Din pastorala Serbarea
păstorilor moldoveni de
Gh. Asachi, spectacol de cântece şi dansuri, interpretat de elevii
Conservatorului, ni s-au păstrat Balada şi Cantata
Cortul de Elena
Asachi-Teyber, în care încearcă să valorifice primele motive
româneşti în formulări muzicale de tip european. Ne-a rămas şi vodevilul Contrabandul, scris de această primă
compozitoare. Primul spectacol de operă în limba română de la Iaşi a fost opera Norma de Bellini (1838), realizat tot
de elevii acestei şcoli. Spectacolele acestor elevi au făcut concurenţă
trupelor de operă ale străinilor, preferate de cercurile conducătoare, care,
manifestând dispreţ faţă de producţiile artistice româneşti, au dispus
închiderea şcolilor din Iaşi şi Bucureşti.
În
Transilvania, acest fenomen era înlesnit de contactul direct cu muzica
apuseană, mijlocit de nobilimea maghiară şi cea săsească, precum şi de biserica
catolică şi protestantă. Şi în Transilvania apar şcoli de muzică în marile
oraşe: la Cluj
în 1819 (transformată în Conservator în 1825), la Sibiu în 1832, la Braşov şi la Arad în 1834, iar la Timişoara în 1845, ele
având un rol însemnat în impulsionarea vieţii artistice. Iau fiinţă şi primele
formaţii corale la Oradea
(în 1824), la Sibiu
(”Hermania” în 1839), la Lugoj
(1840) şi la Chizătău
(în 1840), aceasta din urmă fiind primul cor sătesc axat pe valorificarea
folclorului nostru. În anul 1829, la ”Gimnaziul Vasilian” din Iaşi, clasa de
muzică vocală o deţinea harpistul Paulicek, care a organizat primul cor cu
elevii şcolii, pentru a cânta cu el la diferite sărbători. În 1831, formaţia sa
va interpreta un cor din opera Moise de Rossini. Cu un an înainte, în Banat Eftimie
Murgu (1803-1870)
a publicat cinci Melodii populare (1830), în notaţie occidentală, cu
acompaniament simplu de pian, aduse ca argument în sprijinul romanităţii
noastre.
Interesul pentru învăţământul muzical creşte mereu. În 1834, Arhimandritul Visarionconduce Horul
Ştabului Oştirii, transformat
în “Aşezământ coral”. Din iniţiativa domnitorului Gheorghe Bibescu, acest cor
va cânta la Biserica
domnească de la Curtea
Veche. Treptat se introduce şi muzica instrumentală, iar după
1860 aşezământul devine “Şcoală de bel-canto”, unde se va studia pianul,
vioara, violoncelul şi contrabasul. Din 1860 a funcţionat “Şcoala de Muzică şi
Declamaţiune”, pentru ca în urma Decretului din 1864 al domnitorului Al. I.
Cuza să ia fiinţă ”Conservatorul de Muzică şi Declamaţiune”, cu cele două şcoli
de la Iaşi şi
Bucureşti. Această instituţie artistică era menită a forma interpreţi români în
muzica bisericească, instrumentală, vocală şi în arta dramatică.
La
începutul veacului, se răspândeşte mult gustul pentru muzica apuseană, care va
fi cultivată nu numai în salonul boierilor, ci şi în casele negustorilor
înstăriţi. Se extinde învăţământul muzical prin înmulţirea numărului
profesorilor şi a pensioanelor particulare, unde se preda şi muzica de tip
apusean. La început, asimilarea muzicii apusene înclină mai mult spre muzica
instrumentală. În casele a tot mai numeroase familii din clasa de mijloc vor
răsuna instrumentele mai accesibile, precum pianul, chitara şi harpa. Atât de
îndrăgit era pianul, încât negustorul Hagi Pop din Sibiu importa piane de la Viena (din 1826 avea şi o
fabrică), iar Karl Hasse a deschis la
Iaşi un magazin de desfacere de piane între 1812-1818.
În
1810, la pensionul de fete condus de soţii Germont din Iaşi se învăţa muzica,
pianul şi canto. Tot în aceşti ani, pensioanele ieşene conduse de Godvala şi
Cuculi ofereau nobilelor vlăstare cursuri de pian, harpă şi chitară, tinerii
dând spectacole acompaniate de taraful lăutarilor Angheluţă şi Barbu Lăutarul.
Şi vornicul T. Burada va deschide un ”pension pentru nobile demoazele” în
casele sale de pe strada Sărăriei (1831), unde se învăţa chitara, pianul şi
canto.
În
saloanele ieşene erau foarte apreciate pianistele Smaranda Şaptesate, Eufrosina
Lăţescu (1812), Elena Asachi şi harpistele Ermiona Asachi şi Săftica Palade
(1834), dar şi numeroşi artişti străini de marcă. Astfel, în salonul lui Alecu
Balş au cântat numeroşi artişti străini. Aici a concertat în anul 1847 vestitul
pianist Fr.Liszt, după ce a realizat un lung turneu în Transilvania şi la Bucureşti. În anii ’30,
în salonul vornicului Tudorache Burada se vor auzi şi primele cvartete de
Haydn, Mozart şi Mendelssohn, interpretate de cvartetul alcătuit din Werner, P.
Hette, Schulze, Pospişel, I. Herfner, Fr. Caudella, dar şi de ieşenii Nicu
Bucşănescu, Matei Buhuşi, Manolachi Hrisoverghi şi Elena Asachi.
La
începutul veacului, la diferite solemnităţi persista încă muzica oficială, unde
muzica bisericească şi cea militară turcă îşi păstrau un loc însemnat. La
instalarea sa (1819), domnitorul fanariot Mihai Şuţu îl aduce pe Iancu
Malaxa pentru a funcţiona ca psalt al curţii. La nunţi, la diverse
petreceri sau ceremonialuri muzica lăutarilor continua a delecta societatea
aleasă, în timp ce la recepţiile date în onoarea solilor străini se executa, în
mod curent, muzică occidentală. Astfel, la palatul său, domnitorul moldovean
Ioniţă Sturza a organizat un bal împărătesc (în 1826) pentru ambasadorul rus de
la Constantinopol
cu multă muzică “evropenească” şi cu lăutari.
Şi
alte evenimente dovedesc importante schimbări în viaţa muzicală. Muzica de tradiţie bizantină cunoaşte importante înnoiri în
privinţa repertoriului, notaţiei, a reeditării repertoriului de strană şi a
transpunerii lui în notaţie lineară. O înnoire remarcabilă este românirea
cântării psaltice, realizată prin efortul Arhimandritului Macarie (1770-1836) şi al cunoscuţilor psalţi: Nicolae
Nil Poponea (colaboratorul lui Macarie), Anton
Pann (1796-1854)
şi ucenicul său braşovean Ghoerghe Ucenescu(1830-1896), Nectarie
Frimu, Visarion Târnoveanu, Dorothei Iordachiu, Dimitrie Suceveanu, Ghelasie
Basarabeanul, Ştefan Popescu, Th. Georgescu, Oprea Dumitrescu, Theodor Stupcanu,
toţi contribuind la înnoirea cântării noastre bisericeşti.
După
ce învaţă psaltichia la mânăstirea Căldăruşani şi apoi sistima cea nouă cu
Petre Efesiu, Ieromonahul Macarie va conduce “Şcoala de cântăreţi bisericeşti”
de la Mitropolia
din Bucureşti (1819-1821, 1823-1827), înfiinţată de mitropolitul Dionisie Lupu.
În anul 1823, Macarie tipăreşte la
Viena Irmologhionul, Anastasimatarul şiTeoreticonul, volume pe care le
difuzează în toate Ţările Române, contribuind astfel la unitatea stilului
muzical bisericesc. Din anul 1829, Mitropolitul Veniamin îl numeşte stareţ la
mânăstirea Dobrovăţ, de unde se retrage la Mânăstirea Neamţ,
unde este dascăl şi conducătorul “Şcolii de cântăreţi” între 1831-1833. De aici
pleacă la ”Şcoala de psaltichie” de la
Buzău, unde are doi importanţi elevi – pe Iosif
Naniescu şi Matache Cântăreţul. Apoi se retrage la mânăstirea Căldăruşani.
Prin
1800, la ”Şcoala Constantin Vodă” din Bucureşti, cântarea bisericească era
predată de protopsaltul Dimcea. În anul 1816, la ”Şcoala bisericii Neculai
Şelari”, Petru Efesiu introduce noua sistimă, printre elevii săi figurând Macarie,
Anton Pann şi Dionisie Fotino. Începând cu anul 1825 se înfiinţează “Şcoli
de musichie” în principalele judeţe, acest fapt marcând începutul organizării
învăţământului religios.
La Iaşi, luminatul mitropolit Veniamin
Costachi a fost
un strălucit mecena al culturii române din prima jumătate a veacului al
XIX-lea. În 1803, el a înfiinţat ”Seminarul de la Socola”, unde muzica
psaltică se studia sistematic cu dascălul Constantin. Tot el a deschis, după
doi ani, la Mitropolia
ieşeană o “Şcoală de musichie”, unde protopsaltul Petrea de la Constantinopol
învăţa cântarea bisericească după sistema cea nouă, hrisantică.
În
1828, la Iaşi se
reorganizează “Şcoala de cântări psaltice”, condusă fiind de Gr. Vizanti şi Gh.
Paraschiade. Unul dintre elevii acestei şcoli, vestitul protopsalt al
Mitropoliei Dimitrie Suceveanul va deveni conducătorul şcolii şi va
reedita la Iaşi,
în anul 1848, volumele lui Macarie – Anastasimatarul, Irmologhionul,
Teoreticonul. La
biserica Vulpe din Iaşi, din iniţiativa vornicului Tudorache Burada se deschide
(în 1829) o “Şcoală de cântări bisericeşti”, pentru a asigura o temeinică
învăţare a psaltichiei.
Începând
cu deceniul al treilea, au loc şi alte importante evenimente în societatea
românească, care dovedesc modernizarea climatului nostru artistic. În unele
biserici se adoptă chiar cântarea corală,
deşi stilul muzicii noastre bisericeşti este monodic. Încă din anul 1826, la Arad se practică muzica
corală bisericească, care va fi introdusă la Braşov (1846), Oradea (1847), Sibiu (1850), la
”Seminarul de la Socola”
(1844) şi biserica Chiril şi Metodiu (1852) din Iaşi, iar domnitorul Al. I.
Cuza o va legifera în 1865, aşa încât în a doua jumătate a veacului se
înlocuieşte treptat cântarea monodică şi notaţia tradiţională cu muzica
apuseană şi notaţia lineară.
În
anul 1830 are loc altă iniţiativă de europenizare a vieţii noastre muzicale.
Meterhaneaua, muzica oficială orientală, este înlocuită cu fanfara,
muzică militară apuseană. La Iaşi,
fanfara este organizată de Fr. Rujiţki, iar la Bucureşti de colonelul
C. Filipescu şi apoi de L. Wiest. După un an, în 1831, la Iaşi conducerea fanfarei îi
va reveni lui Josef Herfner,
autorul primei Uverturi Naţionale (1837), bazată pe o succesiune
de cântece şi dansuri româneşti). Şi în Transilvania apar numeroase fanfare: la Aiud-1820 (condusă de
Iosif Farkaş), Arad-1830 (de Alfons Czech), Sibiu-1842 (de Fr.
Sedlacek) şi Braşov (de Jan Mislivecec).
De
la începutul veacului, în Ţările Române sosesc numeroşi muzicieni străini, care
susţin concerte în diferite saloane, săli publice sau predau muzica
“evropenească” în familiile avute. În două numere din revista Allegemeine
Musikalische Zeitung din
Leipzig (1821-1822) au fost publicate melodii româneşti. Ele sunt cele mai
vechi publicaţii de cântece şi jocuri moldoveneşti, transcrise pentru pian cu
un acompaniament simplu, specific muzicii europene de salon. Cronicarul anonim
consemnează activitatea muzicienilor străini ca profesori de pian, de la care
tinerele ieşence învaţă să execute “cele mai frumoase sonate”.
Dintre
muzicienii străini care s-au stabilit la noi, mai cunoscuţi au fost I.
A.Wachman şi L. Wiest (la Bucureşti), J.
Herfner, Fr. Rujiţki, Fr. S. Caudella, Elena Teyber şi H.
Ehrlich, – temporar
(la Iaşi), la Cluj, Gh.
Ruzitska şi Ph. Caudella, A.
Hubacek la
Sibiu. Toţi au fost profesori, compozitori şi buni
instrumentişti, care au activat în diferite formaţii orchestrale de tip
apusean.
După
modelul curţilor princiare, boierii angajează diferite formaţii instrumentale
pentru serbări familiale, apelând la muzicieni străini şi localnici. Alteori îi
angajează ca profesori de muzică pentru educaţia vlăstarelor lor. Astfel, la Iaşi soseşte vieneza Elena
Teyber (în 1817), care a activat ca profesoară de pian, canto şi chitară la
familia prinţului Mihail Sturza, iar cernăuţeanul Fr. Caudella ca profesor de
pian la Costăchel
Sturza, primul ministru al domnitorului Mihail Sturza. În
anul 1814, la Cluj
se stabileşte Philip Caudella ca profesor la familia nobilului Farkaş
Wesselenyi, iar Gh. Ruzitska la Janos Banffy.
În
saloanele boierilor şi la diferite festivităţi de la curţile domneşti, răsunau
romanţe, diferite miniaturi vocale şi instrumentale pentru pian, muzică de
dans, în schimb la ospeţe şi petreceri lăutarii îşi debitau repertoriul
specific. Alături de cântecele populare, preluate din folclorul sătesc, figurau
cântece din viaţa mahalalei şi unele rămăşite ale vechiului repertoriu grecesc
şi turcesc. Piesele din repertoriul lăutăresc au trecut şi în saloanele
timpului. Astfel, legătura dintre universul muzical al aristocraţiei, acum
orientată spre muzica clasico-romantică, şi practica muzicii populare,
vehiculată în lumea boierilor de către lăutari, devine mai strânsă, întrucât
chiar odraslele boierilor vor cânta la pian muzică de sorginte populară.
Printre
primii artişti virtuozi care concertează în saloanele boierilor din Bucureşti
şi Iaşi se numără violoncelistul Bernard Romberg (1807),
el fiind urmat de numeroşi muzicieni străini, prezenţi în diferite oraşe. Din
numărul mare de instrumentişti şi cântăreţi europeni (consemnaţi de T. T.
Burada şi O.L. Cosma în lucrările lor), prezenţi în prima jumătate a veacului
al XIX-lea în ţara noastră, vom aminti doar numele unor cunoscuţi virtuozi ai
timpului: pianiştii Fr. Liszt (realizează
un lung turneu la Timişoara,
Arad, Lugoj, Cluj, Sibiu, Braşov, Bucureşti, Iaşi, în 1847), S.
Thalberg (rivalul lui Liszt, a cântat la Bucureşti – 1852), Sofia
Bohrer (eleva lui Liszt, la Timişoara, Iaşi – 1847), Leopold
Meyer (în oraşele
transilvane, la Bucureşti
şi Iaşi – 1842), Seymour Shiff (1a
Iaşi în 1847), violoniştii Apolinar Kontski (elevul
lui Paganini, la Bucureşti
şi Iaşi în 1849), J. Artôt (la Iaşi, 1842), J.
Ghys (la
Iaşi – 1842),Eleonora
Neumann (eleva lui Paganini, la Iaşi – 1839), violonceliştii Kossowski (la Iaşi – 1849), F.
Servais (Iaşi –
1849), harpistul Bochsa (Iaşi – 1842), numeroşi cântăreţi
precum Georgina Hesse din
Dresda (Bucureşti şi Iaşi – 1832), englezoaica Bishop (la Iaşi -1842), primadona Operei pariziene Cuzzoni (la Braşov), dar şi orchestra vieneză a lui J.
Strauss (în 1847,
la Timişoara,
Cluj, Sibiu, Braşov, Bucureşti, Iaşi) şi cea a baronului Hellenbach (având-o ca solistă pe pianista Magdalena
Biber), dovezi certe ale racordării noastre la viaţa muzicală
europeană.
Concertul
dat de orchestra dirijată de Johann Strauss în sala Momolo din Bucureşti, s-a
încheiat cu suita Ecouri din Valahia,
inspirată din folclorul românesc. Pentru a atrage atenţia publicului, şi
Romberg a improvizat pe melodia cântecului moldovenescMititica, folosită,
apoi, alături de alte teme valahe, la compunerea unui Capriciu
pentru violoncel. Mai târziu vor realiza improvizaţii pe melodii
româneşti şi pianiştii H. Ehrlich, Seymoor Schiff, cântăreaţa Bishop, harpistul
Bochsa, Kellermann, ei realizând astfel joncţiunea între practica muzicii
populare şi arta cultă.
Apar
şi alte încercări de valorificare a tezaurului nostru popular, ele aparţinând
localnicilor. Sunt primele genuri clasico-romantice în haină naţională: cantate, uverturi– Uvertura
naţională de J.
Herfner, Uvertura naţională moldavă de Al. Flechtenmacher, Uvertura naţională de Gh.
Burada, Uvertura naţională deWachmann – cântece corale, romanţe,
fantezii, vodeviluri, operete, diferite
lucrări orchestrale, toate inspirate din cântecul orăşenesc.
În
prima jumătate a veacului, în Principatele Române încep să apară colecţii
de cântece populare, scrise în notaţie vest-europeană şi aranjate
pentru pian. Caracteristic pentru aceste tipărituri este ţelul subliniat în
titluri şi în prefeţe, acela de a face cunoscute melodiile naţionale româneşti,
înveşmântate cu armonii de tip apusean. Ele constituie primul pas hotărât în
crearea culturii muzicale româneşti moderne. În aceste publicaţii, ca şi în
codexurile manuscrise, se constată o foarte mare diversitate stilistică. Sunt
amestecate melodii luate din repertoriul lăutăresc, în stilul romanţei sau al
cântecului de lume, cântecele populare învecinându-se cu cele greceşti şi
turceşti. Chiar melodiile pretinse populare româneşti sunt, mai toate, trecute
prin filiera stilului specific lăutăresc. Înveşmântările armonice sunt extrem
de simple, în schimb modurile populare cromatice conferă acestor culegeri o
accentuată tentă orientală. Prin includerea în aceste colecţii a unor melodii
de joc şi romanţe, ele vor constitui o oglindă a repertoriului muzical
practicat în saloanele timpului.
Treptat
aceste colecţii vor circula şi în rândul negustorilor, iar melodiile cuprinse
în ele vor fi incluse în repertoriul profesorilor de pian, care le vor
răspândi. Exemplul luiPhilipp
Caudella din Transilvania a fost urmat şi de alţi
profesori de pian, chiar dacă aceştia n-au publicat ”Metode de pian” ca Ph.
Caudella şi W. Ruziczka (1823).
Foarte
cunoscut era folclorul orăşenesc interpretat de lăutari, care au amestecat
elemente româneşti cu influenţe orientale şi occidentale. După 1830,
repertoriul lăutarilor se îmbogăţeşte cu romanţe, arii de salon, imnuri şi
marşuri revoluţionare. Şi în culegerile de muzică populară românească apar
cântece de tip apusean, alături de dansuri naţionale şi piese cu influenţe orientale.
Primele
colecţii de folclor, aranjate pentru pian cu armonii foarte simple, le datorăm
lui Fr. Rujiţki: 42 de cântece moldoveneşti,
valahe, greceşti, turceşti (1842),Constantin Steleanu - Hori
naţionale româneşti (1847), Carol
Miculi – 12
Arii naţionale româneşti (patru caiete publicate între 1848-1854), Henri
Ehrlich - publică
culegerea Arii naţionale româneşti la Viena (1850), Alexandru Flechtenmacher –Colecţiune
de cântece naţionale (1869), I.
A. Wachmann – Romania,
Buchet de melodii valahe originale, Ecouri din Valahia, Malurile Dunării (patru caiete publicate între
1846-1860) Alexandru Berdescu oferă
nouă caiete de Melodii (transcrise după opinia lui în
toată originalitatea lor, în 1860) ş.a.
Şi
în Codex Moldavus (din 1824), care a aparţinut
Eufrosinei Ghica), Anonymus Moldavus (1839) şi Anonymus
valahus (1834) găsim
piese de muzică turcească, grecească şi melodii populare româneşti. Sunt
primele prelucrări pentru pian de muzică populară.
Şi
compozitorii străini au fost atraşi de muzica noastră populară. Astfel, marele Fr.
Liszt a creat Rapsodia Română, Anton Rubinstein, Improvizaţii
pe teme moldoveneşti, Serafim Neslern, Fantezie
şi variaţiuni pentru pian şi orchestră (în care a inclus un cântec de
dor şi o horă) şi fraţii Lemisch, Potpuriu
pentru pian pe cântece moldave.
În
prima jumătate a veacului, apar şi germenii şcolii componistice româneşti.
Lucrările sunt realizate în stilul şi formele muzicale apusene, adaptate
specificului naţional. Miniatura instrumentală sub forma piesei de salon sau a
prelucrării melodiilor şi dansurilor populare este abordată de Carol Miculi (mazurci,
balade, nocturne, serenade, valsuri pentru pian şi Hora în Moldova “alla
rumana”), J. Herfner(Potpuriu pentru pian), Fr.
Rujiţki (Cadril pentru pian), L.
Wiest (Vals naţional,
Cadril naţional, Brâu, Hora Severinului, Hora Daciei, Doina ţăranului de peste
Olt, Brâu din Breaza) Al. Flechtenmacher (Hora în Moldova, Marşul
Unirii, Hora “Banul Mărăcine”, Cadril naţional, Horă nouă, Reîntoarcerea în
patrie), Philipp Caudella (Marş,
Valsuri, Ecoseze). În forma temei cu variaţiuni, la modă în literatura vremii,
scriu C. Miculi(Andante
con variationi) Al. Veltman (Variaţiuni
pe arii moldave pentru chitară), Gh. Ruzitska (Variaţiuni
pentru pian), care compune şi în genul cameral (patru cvartete, trei cvintete),
iar I. A. Wachmann, un cvartet şi L.
Wiest, un
potpuriu naţionalPrivighetoarea
de peste Olt.
Activitatea
diferitelor formaţii orchestrale din oraşele Sibiu, Cluj, Oradea, Timişoara şi
Braşov au stimulat crearea lucrărilor simfonice, în genul fanteziei:
Gh.Burada scrieSouvenir
de Mehadia, Gh.
Ruzitska – Fantezie orchestrală, şi al uverturii. Herfner scrieUvertura naţională, Flechtenmacher – Uvertura
naţională moldavă, Gh. Burada –Uvertura
naţională, Wachmann – Uvertura naţională (dar şi uverturile operelor
sale), Gh. Ruzitska – Uvertura Zrinyi.
Gh. Ruzitska este autor şi al unei Simfonii.
Multe
lucrări religioase ne-au lăsat compozitorii din Transilvania: Joh. Knall scrie Aria
Crăciunului, Martin Poldner un Oratoriu, A.
Hubacek un Te Deum, Michael
Beer douămisse,
Ph. Caudella câteva cantate şi motete, Gh. Ruzitska – misse şi un recviem, iar C. Miculi scrie lucrarea
pentru orgă şi cor Veni creator şi Liturghia
romana (1864).
În Principate, I. A. Wachmann scrie misse, motete şi liturghii, Herfner
– motete şimisse,
iar Flechtenmacher diferite piese religioase. În afara numărului mare de
vodeviluri şi operete, scrise de Flechtenmacher, Wachmann şi Wiest, au rămas
din această epocă şi opere. Gh. Ruzitska
scrie trei opere (în opera Serbarea bucuriei la Tunis el introduce elemente folclorice), iar
Wachmann patru opere – Braconierii, Triumful amorului,
Soldatul român, Zamfira – şi
un act din Mihai, eroul înaintea bătăliei
de la Călugăreni.
Lăudabile
au fost şi iniţiativele de alcătuire a unor lucrări teoretice: Principii
practice de compoziţie de Martin
Schneider (1803), Principii
de muzică practică, în speţă pentru clavir (1819, în care include hore,
piese valahice şi o “Românească”) deWenzel
Ruziczka, Gramatica românească pentru
chitară de T.
Burada (1829), Bazul
teoretic şi practic al muzicii bisericeşti de A. Pann (1845), Principii
generale de muzică evropenească modernă de I. A. Wachmann (1846), Gramatica
de muzică vocală de Al.
Petrino (1850), Principii
elementare de muzică de Gh.
Burada (1860),Teoria
muzicii elementare de P.
Mezzetti (1864), Noţiuni
generale de muzică deEd.Wachmann (1877), Curs
de muzică vocală de G.
Musicescu (1877), Principii de muzică de T. T. Burada, Despre
mecanismul vocal de G.
Ştephănescu (1896).
Teatrul
a avut un rol important în geneza muzicii noastre moderne. În deceniul al
patrulea, la Bucureşti,
Iaşi şi Craiova apar ”Teatre Naţionale”, unde se impune vodevilul, canţoneta
comică, comedia muzicală, opereta datorită colaborării compozitorilor Wachmann,
Wiest şi Flechtenmacher cu C. Caragiale, M. Millo şi V. Alecsandri. În anul
1847, Flechtenmacher îşi
dirijează la Teatrul
Naţional din IaşiUvertura
naţională moldavă, scrisă pentru
vodevilul Samson şi Spiridon,
iar după un an prima operetă românească Baba Hârca, care
constituie actul de naştere al teatrului liric românesc.
În
prima jumătate a veacului, în principalele oraşe din Transilvania şi Banat se
perindă o mulţime de trupe de operă, care oferă publicului un bogat repertoriu
cu opere comice, Singspiel-uri germane
şi vieneze, opere romantice italiene şi germane. Până în anii ’30, activitatea
acestor trupe nu a avut nici o concurenţă, doar în 1821 trupa italiană în
frunte cu Angelica Catalani a prezentat la Braşov, Bucureşti şi Iaşi spectacole cu Bărbierul
din Sevilla şi Cenuşăreasa de Rossini.
In
primele decenii ale veacului îşi continuă activitatea trupele germane şi maghiare, înfiinţate în
Transilvania în ultimul deceniu al veacului al XVIII-lea. În 1802, la Sibiu trupa lui Rünner
realizează premiera oratoriului Anotimpurile de Haydn. Poposesc în marile oraşe
ardelene trupa lirică a lui Josif Lippe şi Josef Heinisch (1804), a lui J.
Bladl şi C. Parascovici (1806), iar din 1807 îşi începe activitatea trupa
braşoveanului Joh. Gerger, trupă cu o îndelungă existenţă, ca şi cele ale lui
Ed. Kreibig şi Th. Müller. Pentru a atrage publicul, unii recurg la subiecte
naţionale sau valorifică folclorul nostru. Astfel, în anul 1812, la Cluj s-a prezentat Erzena
din Bulgaria sau Pădurea
Sibiului, în care au fost incluse melodii româneşti din zona
Haţegului, iar în 1822 trupa Josephinei Uhlich a adus pe scenă un balet cu
subiect românesc Horia şi Cloşca,
semnat de Müller.
În
anul 1810, ansamblul rus condus de Gaetano Madji a dat la Iaşi spectacole cu vodeviluri
pentru armata rusă de ocupaţie, iar trupa braşoveanului J. Gerger îşi începe
turneele în Transilvania, Bucureşti şi Iaşi. La Bucureşti (în 1818),
această trupă va susţine spectacolul de la inaugurarea Teatrului de la
”Cişmeaua Roşie”. După un an trupa se va ramifica în două, una dintre ele fiind
condusă de Scotty.
În
al treilea deceniu, alături de trupa lui Gerger activează cea timişoreană a lui
Herzog (1824), trupa teatrului maghiar şi cele conduse de Joseph Heinisch şi A.
Miniartz din Cluj (1824, 1825), trupa braşoveanului Eduard Kreibig (1825), dar
şi cea a timişoreanului Theodor Müller (1828), care prezintă spectacole de
operă în limba română în principalele oraşe ale ţării. În următoarele două
decenii, creşte numărul trupelor: la
Braşov activează trupa lui August Schütz-1831, Ludwig
Schätzel-1836, Gottfried Lange-1848 şi Anton Stüldisch-1849; la Cluj, trupa lui Heinrich
Uhlich-1832 şi Nic. Feleky-1848; la Timişoara, trupa lui Th. Müller, Serafim Kuntz şi
Alexander Schmidt-1840 şi a lui Zimmermann-1845; la Sibiu, trupa lui Philipp
Nötzl-1835, Ignaz Biber şi Huber-1836; la Lugoj (1847) şi apoi Braşov (1849), trupa lui
Iosif Farkaş.
În anii ’30, la Bucureşti
şi Iaşi viaţa artistică a fost susţinută de numeroase trupe lirice franceze (a
fraţilor Foureaux, P. Hette, Th. Goffrey,
D. Theodore), italiene (P. Ciabatti, Domenico Castiglio, Paul Papanicola) şi
germane (austriaca M. Th. Frisch,
Henrietta Karl). Ele au desfăşurat stagiuni de spectacole lirice cu vodeviluri,
opere comice franceze, opere romantice italiene (Bellini, Donizetti, Rossini,
Verdi) şiSingspiel-uri
germane. Au derulat un repertoriu bogat şi divers, unele opere fiind prezentate
la date foarte apropiate de premierele lor absolute, dovedind integrarea vieţii
noastre muzicale în circuitul artistic european.
După
anul 1840 se afirmă trupele româneşti de vodevil la Iaşi şi Bucureşti, prin
creaţiile lui Flechtenmacher, Wiest şi Wachmann. Din anul 1843, la Bucureşti s-a deschis
stagiunea permanentă a ”Teatrului italian”, condus de Basilio Sansoni, iar la Iaşi cea a ansamblului condus
de Victor Delmary (1852).
În
afara spectacolelor lirice, se practica concertul sub forma de recital
vocal-instrumental şi serată muzicală, desfăşurate în saloanele prinţilor şi
ale boierilor. S-au organizat numeroase producţii artistice ale şcolilor de
muzică şi ale societăţilor ”Prietenii muzicii” de la Cluj, Timişoara, Braşov,
Sibiu, Alba Iulia, ale corurilor din Oradea, Sibiu, Braşov, Sebeş, Alba
Iulia, dar şi concertele fanfarelor militare,
care au suplinit lipsa orchestrei simfonice. La început, concertul se
întrepătrundea cu spectacolul teatral, în antractele acestuia putând fi audiate
piese simfonice, arii, duete şi concerte propriu-zise. Cu timpul, concertele
devin manifestări independente. Dar atâta timp cât nu exista încă orchestră de
muzicieni profesionişti şi un public anume format, structura neomogenă a
acestuia va contribui la formarea gustului artistic al publicului.
Succese
notabile au repurtat primii noştri concertişti: pianiştii Carol Miculi, Carol
Filtsch, Olga Ghica, Eliza Circa, violoniştii Al. Flechtenmacher, Gh. Burada,
L. Wiest, N. Voinescu, flautiştii Adolph Terschak, Michael Folz şi cântăreţele
Eufrosina Popescu Marcollini, Cornelia Creţu Höllosy, Christine
Rothenfells în ţară, dar şi în străinătate. S-au remarcat şi organiştii
Johann Bielz şi Michael Theil (Sibiu), Peter Schneider şi Heinrich
Mauss (Braşov), Ştefan Barthos (Cluj),
Toate
aceste importante evenimente: înfiinţarea instituţiilor de învăţământ muzical,
primele fanfare, primele culegeri de folclor românesc, primele concerte,
primele spectacole de operă în limba română şi cele ale trupelor lirice din
ţară şi din Apus, precum şi afirmarea primelor genuri de muzică românească
modernă, sinteză între elementele clasico-romantice şi cele naţionale, dovedesc
o sporită europenizare a vieţii şi culturii noastre muzicale. Toate aceste
evenimente vor impulsiona cristalizarea şcolii componistice româneşti din a
doua jumătate a veacului, cândLudwig
Wiest scrie Concertul patetic pentru vioară (1852), primul balet naţional,Doamna de aur (1870), miniaturi pentru vioară şi un cvartet; Robert
Klenck, piese pentru vioară; Eduard Caudella şi Cohen Lemnaru,
vodeviluri; George Ştephănescu,prima
Simfonie (1869), Constantin Dimitrescu,
trei Concerte pentru violoncel, şapte cvartete; Ion
Vidu, George Dima, Iacob
Mureşianu şi Ed.
Caudella, creaţii vocale, corale şi vocal-simfonice,
ultimul înscriind în literatura noastră muzicală două concerte pentru vioară şi
orchestră, un cvartet, un cvintet, opere comice şi prima operă românească, Petru
Rareş (1889)
Comentarii
Trimiteți un comentariu