Jocul inteligent la orele de limbă şi literatură română
Jocul inteligent la orele de limbă şi literatură română
Veronica Popa,
Colegiul Industrial Pedagogic, Cahul
„Jocul este o dimensiune a existenţei, o
realitate care debordează graniţele copilăriei, invadînd întreaga fiinţă umană
[...]; Jocul nu poate însemna mai mult decât prilejul unei recunoaşteri sau
regăsiri [...]; Jocul nu este doar o experienţă cu hotare ferme.” [1]
Rolul profesorului este de a-l ajuta pe copil să se
regăsească pe sine în multitudinea de universuri, materii, concepţii, noţiuni
şi de a-şi recunoaşte rolul său unic pe care îl poate juca în acest univers.
„Eşecurile în
domeniul educaţiei se explică, în bună măsură, prin incapacitatea de a folosi
în mod adecvat componenta ludică”, menţionează Solomon Marcus în prefaţa cărţii
sale, „Jocul ca libertate”, al cărei „public ţintă” este tagma
elevilor, a studenţilor şi a profesorilor [2].
Fără îndoială, jocul este act cultural,
întemeietor de condiţie umană. Eul copilului îşi capătă expresie prin joc. Şi
dacă jocul va fi integrat în mod inteligent în învăţământ, elevii vor participa
cu mai mult entuziasm la ore. Aşadar, prin cooperarea la un set de sarcini
comune poate lua naştere o personalitate organizată. Jucându-se, copilul se
pregăteşte pentru maturitate, exersînd ludic setul de roluri din care este
compusă viaţa socială.
Astăzi, se poate spune, asistăm la o criză de cultură din perspectiva
receptării acesteia, şi nu a producerii de noi fapte. Deşi şcoala se află încă
intr-un impas axiologic (ea nu pregăteşte elevii pentru receptarea valorilor
existente sau a celor care apar, ci pentru o cultură care a fost; ea mai
plăteşte încă tribut vechii mentalităţi în procesul de predare-învăţare a
disciplinelor de studiu), noua orientare a învăţământului, prin trecerea de la
instruire informativă la cea formativă, îndreaptă spre formarea, dezvoltare şi
cultivarea sensibilităţii pentru valorile culturale, în general, în baza celor
consacrate, dar nu prin impunerea memorării acestora din urmă, ci prin
detereminarea rolului lor asupra dezvoltării societăţii în ansamblu. În acest sens, scopul educaţiei
literar-artistice este să-i înveţe pe elevi să se orienteze autonom în peisajul
cultural pe care-l reprezintă opera literară, să se ştie a resemnifica
permanent faptele de cultură. Elevul trebuie să găsească frumosul în tot: să
poată compara, analiza, sintetiza, evalua, dar nu să accepte orbeşte ceea ce a
fost sau este clasat în ordinul frumosului, binelui, răului de
generaţiile precedente. Procesul complex de receptare a operei literare
presupune şi diverse impedimente de ordin tehnic inerente lecturii şi
interpretării, blocaje care generează inacpacitatea elevului de a surprinde
mesajul global al operei dificultăţii în interpretarea anumitor imagini
artistice sau de a emite judecăţi de valoare. Considerăm că jocul didactic
presupune acceptarea elevului nu ca element de referinţă pasiv ca un simplu
beneficiar al mesajului estetic, ci ca partener de dialog, care îşi va aduce
contribuţia la înţlegerea şi interpretarea unei opere literare. Implicarea
elevului în universuri fictivi al jocului didactic:
·
Va
spori interesul lui concentrându-i atenţia asupra obiectului;
·
Va
accentua orientarea axiologică exprimată prin identificarea elevului în timpul
jocului didactic cu personajele din operă pe care şi le va asuma şi le apropia
din perspectiva orientării sale valorice, implicându-l în situaţii de tipul: „
Cum ar fi acţionat el în locul personajului?”; „De ce ar proceda anume aşa?”;
„Cum ar califica acest comportament?”; „Cu care personajul nu s-ar identifica
în nici un caz?”; „De ce?”.
Jocul va trezi dorinţa elevului, mai mult ori mai puţin
manifestată în cadrul unor activităţi obişnuite, de a-şi proiecta forţa
imaginativă şi creativă asupra operei coparticipând, printr-un de ieşire din
cadrul obişnuit al particpării la orele de literatură.Jocul didactic este binevenit la toate etapele şi nivelurile de
receptare a creaţiei literare: pregătirea prin lectură; exprimarea unor trăiri,
emoţii; receptarea conţinutului imagistic, formularea unor raţionamente, exprimarea opiniilor personale şi aprecierea operei. Jocul
sporeşte acumulatarea de competenţe specifice, dat fiind faptul că implicarea
elevului în sarcini aplicative, îi solicită capacitatea de a gândi logic,
presupunând racordarea discipolului la diferite situaţii din viaţa cotidiană. Ulterior, întrebările interpretative, generate în cadrul
jocului didactic, cer descoperirea conexiunilor dintre idei, fapte, valori. Prin
joc didactic, elevii depăşesc fragmentarismul, identificându-i cu personajele,
sau implicându-i în universul comentat, ajutâdu-l să se implice personal; să
argumenteze, să-şi motiveze alegerea răspunsurilor. Jocul didactic este, în opinia noastră, mijlocul cel mai
eficient în atingerea nivelului superior al receptării operei artistice – cel
creativ. Profesorul,
prin joc, pregăteşte trecerea de la discernământul raţional cu care elaborează
activităţile, în funcţie de obiectivele urmărite la ataşamentul afectiv pe care
îl generează acest procedeu didactic.
Funcţiile jocului:
Funcţiile jocului:
-
Jocul
aduce atitudinile sociale ale grupului înlăuntrul câmpului de experienţă
directă a individului şi le include ca elemente în constituţia eului;
-
Orice
echipă de joc reprezintă o paradigmă de „altul generalizat” în măsura în care –
ca ţel comun şi suită de atitudini şi răspunsuri reciproce controlate – intră
în experienţa fiecăruia dintre membrii ei;
-
Jucând
mai întâi sub forma unui rol imitat, viaţa socială sfârşeşte prin a fi tratată
matur sub forma unui statut ca rol asumat. Pedagogie doar, şi socializare,
jocul se instalează în cele din urmă în sfera însăşi a societăţii civile.
Proprietăţile
formale ale oricărui joc:
O acţiune dezinteresată,
închisă în timp şi spaţiu bazată pe o ordine proprie şi pe asumarea liberă a
unor reguli abolind, într-un cuvânt, realitatea vieţii obişnuite şi evadând în
alta, a reprezentării şi aparenţei, unde spiritul se manifestă ca „agon”
spectacular sau ca spectacol competiţional.
În joc îţi
manifeşti capacitatea de a te dărui sufleteşte în „realitatea” ta cea mai deplină, unei lumi
secundare de aparenţe; omuleţul sau, omul matur sunt cuprinşi acum de această
aparenţă existentă dincolo de raporturile naturale şi de cauzele lor
subînţelese.
Literatura
este arta cuvântului, având ca bază imaginea poetică. Faptul dat impune
cunoaşterea de către elevi a mai multor noţiuni de teorie literară, fără de
care este imposibilă interpretarea textului artistic chiar şi din perspectiva
didactică.
Cât priveşte
predarea / studierea noţiunilor de teorie literară, în practica tradiţională
mai continuă să domine şi până în prezent constrângerea, clişeul.
Astfel, în procesul
de predare – învăţare a epitetului, de pildă, elevilor li se propune adesea
sarcini aproape ineficiente, sau chiar greşite ori deloc atractive.
Accentuăm, că
nu numai competenţele acumulate în conversaţie sau descoperire prin analogie
sunt metodele cele mai eficiente.
Sunt mai multe
căi şi procedee, pe cât de accesibile, pe atât de incitante pentru elevi, pe
care profesorul le poate utiliza cu succes în procesul de studiere a textului
artistic.
Ştim că jocul
didactic stimulează, în primul rând, emoţiile elevului. Şi dacă profesorul ştie
să le aleagă adecvat nivelului de cultură, specificului clasei, vârstei etc., atunci,
el poate asigura, prin joc, trecerea de la discernământul raţional cu care
elaborează activităţile, în funcţie de obiectivele urmărite la ataşamentul
afectiv pe care ăl generează acest procedeu didactic.
În această
ordine de idei, credem că sunt semnificative observaţiile cerecetătorului
psiholog V.Viliunas care subliniazăă că, din punct de vedere al funcţiilor pe
care le îndeplinesc în reglarea activităţii instructiv – educative, emoţiile
pot fi de bază (ele se manifestă pe tot parcursul activităţii elevului) şi
derivate, ce reflectă succesul / insuccesul elevilor (bucurie, regret,
satisfacţie, nedumerire, decepţie, frică) etc.
La etapa
iniţială, de propunere a sarcinii, predomină emoţiile de bază de la mirare până la curiozitate. La etapa de activitate propriu – zisă (fie de
rezolvare a sarcinii) elevii încearcă astfel de emoţii cum ar fi : curiozitatea, dorinţa de a afla, pasiunea.
Am selectat
din literatura de specialitate câteva din jocurile didactice pe care le
utilizăm cu succes la orele de limbă şi literatură română:
Jocul epitetului
Obiectivul urmarit: să
definească epitetul ca figură de stil.
Procedura de aplicare:
1.
Profesorul
alege o sintagmă nominală (substantiv + substantiv, substantiv + adjectiv etc.)
sau verbală (verb + adverb, verb + complement direct / indirect, verb +
complement circumstanţial) din text (ex.: jalnic dor din „Sfârşit de toamnă”
de V.Alecsandri).
2. Printr-un brainstorming oral, elevilor li se
solicită să alcătuiască alte îmbinări prin înlocuirea unuia din termenii
sintagmei (poate fi acceptat orice cuvânt) date de prin înlocuirea unuia din
termenii sintagmei (poate fi acceptat orice cuvânt) date de profesor (ex.:
adânc dor, mistic dor, flămând dor, aprig dor, vag dor, apus dor, vechi dor,
jalnic ţipăt, jalnic gând, jalnică dorinţă, jalnică impresie, jalnic mormânt,
jalnică mulţime, jalnică mulţime etc.).
3. Profesorul (în cazul în care se lucrează în grupuri,
acest rol îi revine unuia dintre membrii) adresează un şir de întrebări pornind
de la întrebările formate (ex.: Care e dorul cel mai adânc? Când renaşte un dor
apus? Cum renaşte el? Care este motivul unei jalnice priviri? etc.) care le vor
ajuta pe elevi să dezvolte, pe cât de posibil, 2-3 sintagme alese (ex.: Atunci, la despărţire l-a năvălit cu o
privire jalnică. Acum un dor apus i-a renăscut în suflet. Cel mai adânc din
doruri e doru - dor).
4. Fiecare elev / grup citeşte şi comentează sugestia
epitetelor din sintagmele alese şi incluse în enunţuri.
5. Elevii încearcă să dea o definiţie epitetului (Epitetul este o figură de stil care
constă în atribuirea unei însuşiri neobişnuite obiectului).
6.
Elevii
identifică în fragmentele propuse de profesor în opera studiată epitetele şi
comentează sugestia lor.
Jocul comparaţiei
Obiectivul urmărit: să
definească figura de stil numită comparaţie.
Procedura nr.1 de aplicare:
1.
Profesorul
propune elevilor o comparaţie atestată în opera ce se studiază (ex.: „Fulgii
roi de fluturi albi”, din pastelul „Iarna” de V Alecsandri).
2.
Elevii
caută alte comparaţii originale negând de fiecare dată termenul cu care se
compară fulgii, conform modelului:
a)
Ba
nu, fulgii ...................................
b)
Ba
nu, fulgii zbor precum gândul unui visător;
c)
Ba
nu, fulgii zbor graţios ca o libelulă;
d)
Ba
nu, fulgii cad fulgerător ca nişte pietre;
e)
Ba
nu, fulgii ....................................
3.
Se
analizează:
a)
Structura
comparaţiilor obţinute (1 – termenul care se compară; 2 - termenul cu care se
compară; 3 – însuşirea comună; 4 – elementul de legătură: ca, precum, asemenea
etc).
b)
Raportul
de asociere prin asemănare ce se stabileşte între cei doi termeni: Ce au comun
aceşti doi termeni? De ce este posibilă asocierea?
c)
Rolul
punerii în paralel a celor doi termeni (pentru a scoate în evidenţă
caracteristicile unuia din termeni).
4.
Elevii
definesc comparaţiile în baza analizei întreprinse: figura de stil ce constă în
apropierea de doi termeni (două obiective, fiinţe, acţiuni) pe baza unor
însuşiri comune (a unei asemănări), pentru a scoate în evidenţă
caracteristicile unuia dintre termeni.
Procedura nr.2 de aplicare
1.
Profesorul
propune elevilor să completeze spaţiile libere conform modelului:
-
Un
copil fără părinţi este
Ca cerul fără stele,
Ca floarea fără miros,
Ca pasărea cu aripi frânte.
ca .......................................
ca .......................................
ca .......................................
-
Viaţa
fără cântec este ca ........................
-
Omul
fără zâmbet este ca ......................
-
Fata
fără zâmbet este ca ........................
-
Viaţa
fără vise este ca ...........................
-
Primăvara
fără trilurile păsărilor este ca ............................... etc.
2.
Elevii
citesc variantele lor. Se analizează cele mai frapante comparaţii.
3.
Se
argumentează da ce aceste expresii sunt comparaţii.
4.
Elevii
definesc comparaţia.
Jocul
personificării
Obiectivul
urmărit: însuşirea
noţiunilor de personificare
Procedura de aplicare:
1.
Elevii
completează (profesorul poate recurge la activitatea frontală sau de grup)
câteva liste de cuvinte (nu mai puţin de 10 pentru fiece caz) coform cerinţelor
respective:
a) Adverbe de loc: aici, pretutindeni, în jur acolo, nu
departe, afară, ici colo, etc.
b) Substantive abstracte: frică, cinste, minciună, ură,
dragoste, speranţă. ...
Substantive concrete neînsufleţite: piatră, clopot, măr, steag, căciulă
etc.
c) Verbe ce indică comportamente şi acţiuni umane: plânge,
şterge, oftează, citeşte, se ceartă, doarme, construieşte.
2.
Elevilor
li se solicită să alcatuiască enunţuri (cu cât mai multe, cu atât mai bine),
folosind câte un cuvânt din fiecare când (ex.: Afară o fiară oftează. /
Pretutindeni speranţa plânge / Nu departe de un clopot doarme / Ici – colo ura
şi dragostea convieţuiesc).
În alte cazuri profesorul le va
cere să adauge în enunţuri respective un adjectiv, un epitet ori / şi un adverb
de mod (de ex.: Afară o piatră oftează sfâşiitor / Nu departe un clopot obosit
doarme buştean). Desigur, în continuare pot fi alcătuite, din enunţurile
obişnuite, mici texte, acestora dandu-li-se şi un titlu sugestiv.
3.
Se
analizează enunţurile scoţindu-se în evidenţă sensul figurat al cuvintelor –
substantive (Cum s-a produs transferul de sens?).
4. Elevii definesc personificarea: figura de stil ce constă
în atribuirea de calităţi omeneşti unor lucruri, abstracţiuni.
Jocul metaforei
Obiectivul urmărit: însuşirea
noţiunilor de metaforă.
Procedura de aplicare:
1.
Profesorul
propune elevilor o listă de 6-7 substantive, fie din opera literară, care se
studiază, fie oricare altele (ex.: nori, ţară, vis, plopi, troiene, sat, deal,
fum – substantive extrase din pastelul „Iarna” de V. Alecsandri).
2. Se adresează, succesiv, pentru fiecare din substantivele
alese, întrebarea „Ce ştii tu despre?”
3. Elevii răspund la întrebare (se poate recurge la un
brainstorming oral), găsind pentru fiecare substantiv un substitut metaforic
(de fapt termenul doi al comparaţiei, fără a indica însuşirea comună, şi
răspunsurile scrise în următorul model: Ştiu că norii sunt (ex.: nişte
sugative) / Ştiu că ţara este (ex.: o clipă de tăcere) / Ştiu că visul este
(ex.: un izvor ce vine din adâncuri) / Ştiu că plopii sunt (ex.: zidurile
vâturilor) / Ştiu că satul este (ex.: dor şi veşnicie)).
4. Se analizează expresiile metaforice din punct de vedere
al:
a) Structurii (lipseşte un termen al comparaţiei – însuşirea
comună);
b) Sugestie (de ce este posibilă analogia dintre ţară şi
clipa de trecere?).
5.
Se
defineşte metafora: figura de stil, derivata dintr-o comparaţie în aşa fel,
încât termenul propriu e total înlocuit prin cel care indică o asemănare. Spre
deosebire de comparaţie, metafora e alcătuită doar din doi termeni:
T1 – termenul care se compară
T2 – termenul cu care se compară (visul este un zvon)
T1 – termenul care se compară şi T2 – însuşirea comună
(părul curge pe umerii fetei).
Jocul
hiperbolei şi litotei
Obiectivul
urmărit: însuşirea
noţiunilor de hiperbolă şi litotă.
Procedura
nr.1 de aplicare:
1.
Profesorul
propune elevilor un şir de enunţuri neterminate (el se poate inspira şi din
opera literară ce se studiză), cum ar fi:
-
A
nins într-atâta încât zăpadă ...............................
-
Fulgii.....................................................................
-
Plopii
din zare ......................................................
-
De
atâta zăpadă stelele par nişte ..........................
2. Elevii completează spaţiile libere din enunţurile date
mărind şi micşorând dimensiunile, importanţa lucrurilor, fenomenelor, etc.
conform modelului
a) A nins într-atât încât zăpada a apus până-n cer.A nins
doar atât toată zăpada încape într-o coajă de nucă.
b) Fulgii orbesc vederea prin sclipirea lor. Fulgii sunt cât
nişte seminţte de mac.
c) ..............................................................................
3. Elevii analizează expresiile obţinute din perspectiva
următoarelor întrebări:
-
E
posibil ca zăpada să ajungă până la cer să încapă într-o coajă de nucă?
-
Ce
efecte expresive capătă mărimea – micşorarea exagerată a dimensiunilor,
fenomenului, obiectului? Etc.
4. Se definesc HIPERBOLA (figura de stil care constă în
mărirea exagerată a realităţii în scopuri expresive), LITOTA (figura de stil
care constă în micşorarea exagerată a realităţii în scopuri expresive) ca
figură de stil.
Procedura nr.2 de aplicare:
1. Elevilor li se propun un şir de cuvinte (din opere
literare sau oricare altele, ce denumesc părţi ale corpului, obiecte, etc.:
nas, mâini, ochi, picioare, buze, sprâncene, etc.).
2. Elevii găsesc analogii pentru cuvintele date, exgerând
prin mărire şi micşorarea dimensiunile acestora: ochi cât două puncte de la
sfârşitul propoziţiei; ochi cât două cepe.
3. Se analizează modalitatea de obţinere a hiperbolei /
litotei (Cum a fost posibilă analogia? Ce dimensiuni a obţinut obiectul? Cu ce
scop au fist mărite / micşorate dimensiunile?), sugestia fiecărei analogii
create de elevi.
4. Se definesc hiperbola şi litota ca figuri de stil.
Jocul hiperbolei
„Academia”:
Procedura de aplicare:
1. Elevilor li se propune să
„populeze” aula Academiei cu personalităţi, astfel fiecare urmând să fie
mare maestru într-un domeniu, care trebuie să-i măsoare „performanţele” – reale
sau imaginare (ex.: mare meşter în arta plânsului, a râsului, un mare dansator,
un îndrăgostit de lecturi, unul care ştie foarte bine să vorbească atunci când
nu trebuie, un mare orator, un fricos, etc.).
2. Fiecare elev (ori grup, dacă optează pentru această formă
de organizare a activităţii elevilor) trebuie să vorbească despre defectele
transformate, eventreal, în calităţile, pasiunile lui, folosind cu randament
maxim hiperbola. (Exageraţi cât mai mult vorbind despre calităţile, defectele,
pasiunile voastre). Menţionăm că textele elevilor pot exploata diverse imagini
cunoscute sau inventate de ei (ex.: „un mare meşter în arta râsului aveau o
gură cât o şură; când începe să râdă, buza de jos îi atârnă până aproape de
pământ; râsul lui se auzea ăpeste şapte sate, etc.”) sau reunească porteretele
mai multor colegi de joacă, de clasă, prieteni, cunoscuţi, personaje literare,
etc. (ex.: marele meşter al râsului avea buzoaie groase şi debălăzate încât
atunci când râdea, „cea de deasupra se răsfrângea în sus peste scăfârlia
capului, iar cea de desubt atârna în jos de-i acoperea pântecele”; marele
fricos avea inima cât un purice; dinţii clănţăneau de nu se auzea nici în cer,
nici în pământ, etc.).
3. Elevii comentează textele lor insistând asupra
exgerărilor făcute (Ce rol joacă în text? În ce măsură ele contribuie la
exprimarea unor idei? Etc.).
4.
Se
defineşte hiperbola ca figură de stil. Referindu-se la rolul jocului în
formarea copilului, profesorii Peteau Ana şi Peteau Mircea în cartea „Ocolul
Lumii în 50 de jocuri distractive” (Cluj –Napoca, Dacia 1996), afirmă că
„înainte de a fi personaj cu funcţie socială precisă, copilul este disponibil
pentru joc.”
În concluzie
putem spune că jocul este i experinţă simulată a nedeterminării, el este unica
modalitate a distanţării faţă de tot ceea ce în viaţa curentă înseamnă loc fix,
dependenţă, reglare. Chiar reglementat, jocul termină prin a ne da conştiinţa
gratuităţii ascunse în orice angajare şi în măsura în care scoate la lumină
procentul de arbitrar care rezidă în orice întreprindere umană, denunţând
gravitatea doar ca pe una dintre feţele posibile ale lucrurilor.
„- Jocul este garanţăe palpabilă şi întreţinerea
constantă a reflexului libertăţii; nu doar libertatea căutată, promisă, propusă
sau visată. (116);
-
Individul
este [...] membru al unei
colectivităţi, jocul se transformă [...] în fapt de civilizaţie... (p. 120) ;
-
Jocul
este asemenea ; este situaţie prin care copiii iau atitudini ; este
locul în care ia naştere eul. (121) ”[1].
În joc el
învaţă să se studieze adecvat faţă de lume, însuşindu-şi o atitudine caracterizată
prin dinamism, curiozitate intelectuală, plăcerea invenţiei, voinţa de
victorie, nonconformosm (în sensul bun, de neimplicare cu rutina şi
comoditatea). Cât priveşte procedeele descrise mai sus ele având un caracter de
joc, tocmai îl ajută pe elev să-şi descopere sursele interioare, să producă şi
să fie fascinat de miracolul creaţiei, să înţeleagă şi să îndrăgească imaginea
artistică şi, în ultima instanţă, literatura.
Bibliografie:
1. Gabriel
Liiceanu, „Despre
demnitatea jocului în lumea culturii. Momentul Huizinga”, (Gabriel
Liiceanu „Om şi simbol”) Humanitas, Bucureşti, 2005, p.113;
2.
Solomon Marcus, „Jocul ca libertate”, Colecţia „Ludica”, Editura
Scripta, Bucureşti, 2005, 288 pag.;
3.
Hans Robert Jauss, „Experienţa estetică şi hermeneutică
literară”, Bucureşti, Univers, 1983;
4.
Peteau Ana, Peteau
Mircea, „Ocolul lumii în 50 de jocuri distractive”,
Cluj-Napoca, Dacia, 1996;
5.
Limba
Română, nr. 1-3 (139-141) 2007, anul XVII – Chişinău;
6. C.
Şchiopu, „Studierea noşiunilor
de teorie literară”, Limba Română, nr. 4-6 (142-144) 2007, anul
XVII – Chişinău, p. 46
Comentarii
Trimiteți un comentariu