În primele decenii ale secolului al XX-lea,
cultura muzicală franceză este boltită de un larg arc stilistic de la
postromantismul lui Saint-Saëns, d’Indy, impresionismul lui Debussy şi
Ravel, la neoclasicismul declanşat în deceniul al treilea, care constituie de
fapt o prelungire a marii renaşteri franceze începută în secolul precedent.
Conştient de destrămarea artei franceze, Debussy se intitula “muzician francez”
şi nu fără temei i s-a spus “Claude de France”, el fiind ultimul mare
compozitor al unei arte tipic franceze.
Debussy a exercitat pentru muzica franceză
o influenţă covârşitoare. Păstrând proporţiile, putem afirma că muzica lui
Debussy, ca şi cea a lui Wagner, n-a putut lăsa indiferenţi pe contemporani,
chiar dacă n-au aderat entuziast la estetica impresionistă. Deşi au fost ostili
acesteia, ei n-au putut să nu recunoască valoarea unor procedee şi să nu le
adopte. Impresionismul francez n-a adus soluţii ferme în mult disputata
problemă a wagnerismului, chiar dacă însăşi existenţa lui se datorează
tendinţei de a opune un zăgaz năvalnicei influenţe a muzicii “tristaneşti”. În
cultura muzicală franceză, impresionismul şi creaţia lui Debussy n-au
împiedicat dezvoltarea unor alte curente, putem spune că a şi contribuit la
configurarea neoclasicismului, manifest şi în creaţia lui Ravel.
După Primul Război Mondial, cultura
europeană trece printr-o serioasă criză şi dezorientare. Artiştii caută cu
fervoare noi drumuri prin variate curente – dadaismul, cubismul, suprarealismul
– încercând reluarea unor modalităţi primitive de exprimare artistică. Ei au
promovat simplificarea expresiei în forme excentrice, sărace în idei şi,
implicit, a mijloacelor de exprimare. În muzică, atitudinea neoclasică se
manifestă ca un răspuns faţă de exagerările şi subiectivismul postromanticilor,
dar şi faţă de imaginile evazive ale impresionismului.
Neoclasicismul este înţeles ca o
revalorificare a tradiţiilor preclasice şi clasice. Pentru neoclasici,
revenirea la Bach
însemna întoarcerea la o muzică cu conţinut emoţional, redat generalizat în
forme armonioase, şi valorificarea vechilor tipare de construcţie. Atitudinea
neoclasică vine şi ca o tendinţă de a repune genurile muzicii instrumentale din
nou în centrul atenţiei.
Vechea cetate a culturii muzicale, Parisul,
considerat în veacul al XIX-lea drept capitala muzicii europene, va deveni după
Primul Război Mondial centrul atenţiei muzicienilor. Victoria Franţei asupra
Germaniei conferea Parisului un anumit prestigiu, cultura franceză influenţând
viaţa muzicală europeană. În special ţările eliberate de sub monarhia
austro-ungară vor considera Parisul drept un focar de lumină. Dar şi acestea,
la rândul lor, prin muzicienii veniţi aici exercitau o sensibilă înrâurire
asupra amalgamului muzical parizian.
Neoclasicismul va avea ca mentor pe Eric
Satie (1866-1924) şi pe poetul Jean Cocteau ca animator.
Figura solitară şi nonconformistă a lui Satie s-a războit atât cu
grandilocventul simfonism postromantic, cât şi cu rafinamentele sonore ale
impresioniştilor, preferând miniatura de mare simplitate şi concizie. Conştient
de atitudinea sa singulară, sublinia cu umor şi tristeţe că “a venit pe lume
foarte tânăr, într-un timp foarte bătrân”.
De origine modestă, provenind dintr-un tată
normand şi o mamă scoţiană, pentru a-şi masca originea umilă s-a lăsat ademenit
de excentricităţile teosofilor vremii de la “Rose Croix”, fiinţând apoi el
însuşi secta “Biserica metropolitană a artei condusă de Domnul nostru Iisus”.
După absolvirea Conservatorului din Paris, unde studiază cu A. Thomas şi Th.Dubois,
devine pianist la cabaretul “Pisica neagră” din cartierul Montmartre. Aici îşi
face numeroşi prieteni, printre care Alphonse Allais şi Cl. Debussy, cel care
îi va orchestra primele creaţii pianistice Ogive – 1886, Sarabandă - 1887, Gymnopedii - 1888, piese concise cu titluri
extravagante. Despre nonconformistul Satie, care s-a ridicat împotriva
sistemului rutinier al învăţământului muzical, Debussy declara că este “un
compozitor medieval, rătăcit în secolul al XX-lea”. În 1895, după ce se
depărtează de prietenii de la cabaretul “Pisica neagră”, Satie scrie Missa
săracilor.
Nemulţumit de formaţia sa, în anul 1905 îşi
reia studiile, lucrând cu d’Indy şi Albert Roussell la ”Schola Cantorum”.
În următorii ani, creaţiile sale poartă titluri umoristice, scriind diferite
piese excentrice pentru pian: trei Piese sub formă de pară,Preludii flasce pentru un
câine, trei Capitole întoarse, o replică la Valsurile
nobile şi sentimentale de
Ravel. Pentru ansamblul rus al lui Diaghilev termină, în anul 1917, baletul Parada pe libretul lui Cocteau. Alături de
vechi melodii de dans, music-hall sauragtime-ul
epocii, el a inclus şocante zgomote produse de maşina de scris, de sirene, de
roţile loteriei ş.a., provocând un mare scandal în rândul publicului. La
cererea prinţului de Polygnac compune opera Socrate, după care
dă la iveală baletele suprarealiste Mercur (1924) şi Popas (1925), cu inedite structuri
melodico-ritmice şi succesiuni armonice.
În jurul lui Satie se adună un grup
de tineri compozitori, atraşi de claritatea expresiei, rigoarea şi concizia
construcţiilor sale sonore, opuse retoricii postromantice şi subtilităţii
impresioniste. După un concert în care s-au cântat lucrările tinerilor G.
Auric, L. Durey, A. Honegger, D. Milhaud, G. Tailleferre, Fr. Poulenc, criticul
Henri Collet i-a botezat “les six” într-un articol “Cei cinci ruşi, cei şase
francezi şi E. Satie”, publicat în revista Comedia din 16 ianuarie 1920. Cei “şase
francezi” nu reprezintă un mănunchi unitar cu vederi estetice comune. Duşmanul
lor era comun, armele însă se diferenţiau după pregătirea şi concepţia
fiecăruia.
Grupul lupta împotriva
impresionismului, în care vedeau “un romantism molâu şi o expresie efeminată”.
Se războiau cu wagnerismul, căruia nu-i puteau ierta ostentaţia şi
grandilocvenţa, cu academismul rutinier, desuet, dar şi cu exageratele căutări
ale dodecafoniştilor. În condiţiile unor tendinţe contradictorii din sânul
culturii muzicale franceze, ca şi sub imperiul unor multiple şi variate
influenţe venite din afară, creaţia componenţilor grupului nu numai că nu
prezintă o unitate de grup, ci în creaţia fiecăruia se pot desluşi orientări
diverse. Legaţi printr-o strânsă prietenie şi nu printr-o unitate de vederi
estetice, ei au fost receptivi la înnoirile timpului, fără a rupe legătura cu
tradiţia marii muzici, evitând emfaza şi ostentaţia în limbaj. Ei se întâlneau
adesea la o cafenea, numită de Milhaud “Boul pe acoperişul fierbinte” după
numele unui cabaret brazilian. După compunerea în comun a farsei coregraficeCăsătoriţii din Turnul Eiffel (1921), fiecare compozitor – L. Durey,
G. Tailleferre, G. Auric, A. Honegger, D. Milhaud, Fr. Poulenc – îşi urmează
drumul propriu.
Spre sfârşitul vieţii, în 1921, Satie adună
în jurul său un alt grup de tineri, pe Roger Desormiere, Max
Jacob, Henri Sauget, Henri
Cliquet Pleyel în
cunoscuta “Şcoală de la
Arcueil ”. În 1928, după modelul acestora se formează “Şcoala
de la Paris ”,
în urma concertului organizat de compozitorul Marcel Mihalovici cu lucrările unor muzicieni stabiliţi la Paris : polonezul Alexandr
Tansmann (1897-1986), maghiarii Tibor
Harsanyi (1898-1954)
şi Laszlo Laytha (1892-1963), rusul Nicolai
Cerepnin (1873-1945),
grecii Petros Petridis (1892)
şi Levidis.
Louis
Durey (1888-1979)
scrie muzica vocală pe poemele lui Verlaine, Apollinaire, P. Eluard, Gide,
Rilke, G. Lorca, R. Tagore şi multe lucrări instrumentale (Cvartet, douăSonate pentru vioară şi pian, Sonata pentru flaut
şi pian, Concert pentru pian, Concertino pentru harpă etc.). La
începutul carierei a fost influenţat de atonalismul schönbergian, apoi scrie
lucrări corale şi cântece de masă sau prelucrează melodii populare. Deşi a
scris în multe genuri muzicale: Uvertura simfonică, Concertul
pentru două piane, voce şi orchestră, Balada pentru pian şi orchestră,
Concertino pentru flaut, pian şi orchestră de cameră, baletele Vânzătorul de păsări, Minunile Parisului,operele
comice Prostul chibzuit, Mica
corăbioară etc., Germaine
Tailleferre (1892-1983)
nu s-a impus posterităţii, la fel şi George Auric (1899-1983),
fost elev al lui Caussade şi d’Indy. După ce scrie muzică de cameră (cicluri de
cântece şi romanţe, creaţii pentru pian), simfonică, baletele Supăraţii (1924) şi Marinarii (1925) pentru Diaghilev, cu
structuri complexe, se dedică muzicii de film, devenind foarte cunoscut prin
melodia filmului Moulin Rouge.
Născut la Havre , din părinţi elveţieni, Arthur
Honegger (1892-1955) învaţă muzica în Elveţia şi apoi la
“Conservatorul Naţional” din Paris (între 1911-1913), unde studiază compoziţia
cu A. Gédalge, cu Ch.Widor şi d’Indy. Trăind în copilărie într-un mediu marcat
de tradiţia clasico-romantică germană, rămâne cu un cult pentru Bach, Beethoven
şi Wagner, dar şi cu afinităţi pentru limbajul armonic al lui Franck, Fauré şi
Debussy. Îşi dedică viaţa activităţii dirijorale şi didactice, predând
compoziţia la ”Şcoala Normală de Muzică” din Paris.
Sensibil la marile schimbări din societatea
europeană şi la drama omului modern, tot mai însingurat în faţa avatarurilor
sociale, Honegger credea că lumea modernă se află “la sfârşitul unei
civilizaţii, ne pândeşte decăderea; mă tem ca muzica să nu dispară prima”.
Îngrijorat de îndreptarea artelor spre abstract şi iraţional, adresate unei
elite, el cerea autorilor să nu ocolească fondul viu al sufletului uman, pentru
ca arta să fie recepţionată de un public larg şi nu doar de o mână de oameni
aleşi, declarând pentru sine: “Am căutat o linie cât mai clară, fără să renunţ
la îmbogăţirea materiei sonore armonice şi contrapunctice”.
În cartea sa Sunt
compozitor (1951),
înfierează snobismul unor artişti tentaţi de false inovaţii, ce rup creatorul
de marele public, căruia îi sunt adresate operele. Cu privire la soarta artei
muzicale moderne, era foarte îngrijorat: ”Sunt convins că în decurs de câţiva
ani, arta muzicală, aşa cum o înţelegem noi, va înceta să mai existe. Ea va
dispare ca şi toate celelalte arte, dar, probabil, mai repede decât celelalte”.
A militat consecvent pentru o muzică aptă de “a modela fiinţa umană”,
respingând jocurile sterile de sunete.
În creaţiile sale neoclasice realizează o
osmoză între simfonismul german dens şi claritatea spiritul latin, el fiind
considerat de către exegeţii timpului un “Händel contemporan”. Nu a fost atras
de miniatura romantică, ci de genul simfonic, realizând lucrări grandioase şi
echilibrate cu expresii grave. Nu a căutat nicicând originalitatea, ci a rămas
fidel tiparelor tradiţionale, cu construcţii clare şi structuri proporţionate.
Melodica este cursivă, dar foarte cromatizată, cu ţesături polifonice complexe
şi structuri politonale.
Cele mai îndrăzneţe lucrări le-a scris în
deceniul al treilea: simfonia scenică Horaţiu victorios (1921, din opt tablouri), cu aspre
disonanţe şi structuri atonale; trei schiţe simfonice Pacific
231 (1923), în care a
încercat să surprindă impactul epocii maşinii asupra omului, sugerând zgomotele
locomotivei prin efecte naturalist-onomatopeice, şi mişcarea simfonică Rugby (1928), o imagine violentă a
cunoscutului sport. Cu privire la conceperea piesei Pacific,
declară că a structurat-o, “păstrând totuşi forma coralului variat”, iar în
cartea sa Sunt compozitor specifică: ”Mi-am pus problema
de a realiza o accelerare a ritmicii, calculată matematic, în timp ce mişcarea
încetineşte treptat”.
Gândirea componistică a lui Honegger se
manifestă din plin în construcţia riguroasă a simfoniei şi a oratoriului,
lucrări monumentale realizate cu elemente de limbaj modern. Fiind conştient de
faptul că “pentru a progresa, în artă trebuie să fii puternic ancorat în
trecut, precum rădăcinile unui arbore; o ramură ruptă din trunchi, moare”, el
căuta să păstreze în creaţiile sale un echilibru între tradiţie şi inovaţie.
Vocaţia sa de simfonist se observă în
oratoriile sale, începând cu Regele David (1921, din 27 de tablouri). Pitorescul
arhaic este realizat cu dense polifonii, armonii de cvarte, ambigue tonal, şi
momente politonale. După cele două opere cu tente expresioniste, fresca biblică Judith (1926) şi Antigona (1927), scrie oratoriul
dramaticStrigătele
lumii (după poemul Imnul
singurătăţii de J.
Keats) în spirit neoclasic, dar cu sonorităţi şi ritmuri încleştate, sugerând
drama omului modern. La sugestia balerinei Ida Rubinstein realizează Amphion,
după P. Valery.
Din anul 1935, datează oratoriul Ioana
pe rug (după
P. Claudel), unde evocă figura celebrei eroine din veacul al XV-lea, care a
salvat Franţa de cotropitorii englezi şi care a fost apoi condamnată la moarte
pentru erezie de către Inchiziţie. Oratoriul este alcătuit din 11 scene, ce
formează o unitate desăvârşită, deşi fiecare are un caracter, colorit şi o
atmosferă proprie. Disparate în aparenţă, scenele se înlănţuie cu măiestrie şi
naturaleţe, imprimând omogenitate oratoriului. Lucrarea este o sinteză a
oratoriului cu simfonia, a elementelor dramatice tradiţionale cu episoadele
vorbite ale recitatorului şi ale corului, desfăşurate în genul jocurilor
populare medievale.
Impresionat de muzica acestui oratoriu,
muzicologul francez E. Vuillermoz afirma: “Găsim în această lucrare măreţie şi
graţie, nobleţe şi simplitate, sentimentul sublim şi senzaţia spiritului
popular, misticismul şi umorul sănătos al poeziei Evului Mediu”. Pentru a
configura spiritul epocii, Honegger apelează la vechi melodii franceze,
arhaice, la cele de “curte” şi la numeroase încleştări dramatice. Figura Ioanei
şi a celorlalte personaje, lupta lor neînfricată şi plină de abgnegaţie pentru
libertatea poporului francez sunt evocate cu imagini muzicale de o deosebită
forţă sugestivă. Sacrificiul suprem al eroinei, care continuă să ardă în inima
francezilor şi a lumii întregi, rămâne peste veacuri ca un cald imbold pentru
neclintita iubire de neam şi de ţară, şi de devotament suprem faţă de Dumnezeu.
Aduce un omagiu salvatorului Elveţiei în
oratoriul Nicolas de Flue (1939), se inspiră din
renumitele fresce ale pictorului german Holbein în Dansul
morţii (1940,
pe texul lui P. Claudel), dar scrie şi trei operete şi 14 balete (Căsătoria lui Amor şi Psyche).Ultimul
său mesaj religios a fost Cantata Crăciunului (1953).
În domeniul simfoniei, se afirmă cu cinci
lucrări grandioase în tradiţie postromantică. Construcţii solide şi echilibrate,
cu structuri clare, simfoniile sunt adevărate fresce sonore cu
variate expresii şi înveşmântări polifonice de tip neobaroc. Prima saSimfonie este lirică, dar foarte tensionată
(scrisă în 1929 pentru Orchestra Simfonică din Boston), iar a
II-a Simfonie, tot în
trei părţi, dar pentru instrumente de coarde (1942), are ca mişcare secundă o Passacaglie cu cinci variaţiuni, fiind un poem al
neliniştilor omului modern.
Monumentala Simfonie
a III-a – Liturgica (1946),
sumbră şi încordată, de un intens dramatism, se bazează pe trei versete din
liturghia catolică: Dies irae, De profundis
clamavi, Dona nobis pacem pentru
a implora pacea inimii, ideal suprem al omului dintotdeauna. În cea de a
IV-a- Deliciae Basilienses (1946) apelează la vechi melodii
elveţiene pentru a preamări ţara Cantoanelor, pe când a cincea Di
tre re (1950), având
numele după notele finale “re” ale celor trei părţi, este un întunecat tablou
despre destinul societăţii europene.
Pe versurile poeţilor G. Apollinaire, J.
Cocteau, P. Claudel şi J. Giraudoux a scris numeroase lieduri, tălmăciri
expresive ale unui univers liric atât de divers. Acelaşi arhitect riguros, care
ştie să dăltuiască cu precizie şi claritate structurile clasice, se remarcă şi
în Concertele (pentru pian, vioară,
violoncel, uneori cu efecte jazzistice), în Sonatele pentru diferite instrumente (două Sonate
pentru vioară şi pian, Sonata pentru violă şi pian, Sonata
pentru violoncel şi pian, Sonatina pentru clarinet şi pian), precum
şi în cele trei Cvartete, închegate cu melodii fluente, dar
adesea cromatizate, cu aspre episoade politonale şi densă scriitură polifonică.
Dintre “cei şase”, Honegger rămâne
pentru posteritate un compozitor neoclasic, care ştie să îmbine noul neagresiv
cu tradiţionalul, cu tot ceea ce este încă vital şi valoros în acesta. Limbajul
său muzical, care la vremea sa părea insolit prin stilul polifonic liniar,
sonorităţi politonale şi structuri tono-modale, astăzi nu mai produce aceste
impresii. Avându-l ca model pe Bach, la Honegger primează scriitura polifonică: “Am o
tendinţă, poate exagerată, să caut complexitatea polifonică”. Dramatismul
viguros şi lirica pătrunzătoare a muzicii sale, îl situează printre
compozitorii care au luptat cu îndârjire împotriva noilor curente şi pentru o
muzică purtătoare de mesaj artistic.
Împreună cu lucidul şi ironicul Honegger, Darius
Milhaud (1892-1974) a contribuit la afirmarea muzicii
franceze moderne, abătând-o de pe făgaşul tradiţiei lirice, predominantă în
veacul trecut. Şi Milhaud a fost un autor prolific, cumulând peste 400 de
lucrări. Născut într-o familie de evrei din Aix en Provence, el a fost elevul
lui Dukas, Gédalge şi Koechlin. Adept al exprimării simple şi concise,
profesată de Satie, şi cu predispoziţii pentru umor şi insolit, el a respins
muzica densă a postromanticilor germani şi cea rafinată a impresioniştilor,
atitudine comună “celor şase”. După şederea sa la Rio de Janiero (din 1916) ca
secretar al ambasadorului Paul Claudel în Brazilia, unde a asimilat pitorescul
muzicii locale, revine la Paris
şi se afiliază grupului “celor şase”.
Îi cunoaşte în Europa pe cei trei corifei
ai expresionismului – Schönberg, Berg, Webern, pe Hindemith, iar la Los Angeles pe
Stravinski. În perioada anilor 1940-1947 a fost profesor de compoziţie în
California, la Los Angeles ,
şi apoi la Conservatorul
parizian. Străin faţă de romantismul wagnerian şi dodecafonismul schönbergian,
dar adept al politonalismului, este un reprezentant al neoclasicismului
francez, care vădeşte în creaţia sa precizia structurii sintactice şi echilibrul
construcţiei .
El va valorifica în creaţia sa elemente ale
cântului evreiesc, intonaţii ale melodiilor populare provensale şi ritmurile
exotice ale dansurilor populare. Influenţat în tinereţe de Debussy şi de
compozitorii ruşi, el se va lăsa sedus apoi de folclorul brazilian. Ceea ce
conferă prospeţime discursului său muzical este filonul popular, prezent nu
prin citate, ci reinventat în spiritul folclorului imaginar în spumoase
miniaturi instrumentale: 12 Dansuri braziliene cu ritmuri de samba şi rumba, Suadades
din Brazilia (1921), Suita franceză (1913, extrasă din opera Oaia
rătăcită), Suita provensală (1936)
cu vechi melodii populare, Scaramouche pentru două piane (1937),Trei impresii muzicale din
Portugalia, Cântece ebraice, Candelabrul cu şapte braţe, Bal din Martinica,
Rag-Caprice, Carnaval la
New Orleans (1947), în stilul jaz-ului primitiv,
toate revărsând un exotism pitoresc, datorită asimilării variatelor sintagme
muzicale.
Miniaturile sale vocale pe versurile lui
Gide, Claudel, Mallarmé, Rimbaud, Cocteau, Ronsard, Tagore, ş.a. au structuri
ritmico-melodice concise, incluse în ţesături pregnante, continuând tradiţia
franceză a liedului.
În lucrările sale dramatice se inspiră din
eternele frământări ale omului. După prima sa operă comică Oaia
rătăcită (1914),
tratează vechile mituri antice în opereleNenorocirile
lui Orfeu (1924),
în trilogia Orestia -Agamemnon, Coephore,
Eumenide,şi teme din istoria sud-americană în operele Columb,
Maximilian (1930), Bolivar(1943),
ultima lucrare dramatică fiind David (1953). La cererea lui
Hindemith, scrie trei opere minut: Răpirea Europei, Părăsirea
Ariadnei, Izbăvirea lui Tezeu (1927).
Dintre baletele sale amintim Boul
pe acoperişul fierbinte (1919),
în care introduce dansuri sud-americane: tango argentinian, samba şi fado
portughez; Omul şi dorinţa(1918,
după Claudel) şi Creaţia lumii (1923), cu efecte jazzistice,
care este lucrarea sa capitală după opinia lui R. Dumesnil. Indiferent de
motivele inspiratoare, muzica sa dramatică prezintă o ambiguitate tonală, uneori
atonală, ţesături politonale, dar şi iscusite combinaţii instrumentale.
Aceleaşi expresii limpezi şi structuri
lapidare caracterizează şi cele 12 Simfonii pentru orchestră mare, şase Simfonii camerale, 16 Concerte (pentru pian, vioară, violă,
violoncel, flaut, oboi, clarinet, trombon), Sonatele pentru aproape toate instrumentele, 18
Cvartete de coarde, două Cvintete, un Sextet, un Septet, un Octet, lucrări care denotă o variată
paletă coloristică şi frecvente pasaje politonale. Stilul său componistic prezintă
uneori şi pagini de vădită platitudine, dar şi de cald lirism. Alături de
momente brutale, găsim şi imagini de poezie subtilă. Folclorul provensal,
evreiesc, brazilian, jazzul sunt variate surse intonaţionale, ce-i furnizează
formule muzicale pentru forme concise şi un limbaj colorat, datorat folclorului
multinaţional asimilat.
Având părinţi mari iubitori de muzică, Francois
Poulenc (1899-1963) învaţă pianul de la cinci ani,
perfecţionându-se cu pianistul spaniol Ricardo Vines, apoi studiază compoziţia
cu Charles Koechlin. Excelent pianist, el se bucură de timpuriu de succes ca
instrumentist în saloanele vremii şi în concerte intime, ca fin acompaniator al
propriilor melodii sau al contemporanilor săi. În 1917 îi cunoaşte pe Satie,
Auric, Honegger, iar în 1921 îi întâlneşte pe Schönberg, Berg şi Webern. Pentru
vicontele de Noailles a compus Concertul coregrafic-Aubade (1929, pentru pian şi 18
instrumente), iar rodul colaborării sale cu Diaghilev au fost baletele Ciuta (1923), Silfidele şiAnimalele model (1941, după cinci fabule de La Fontaine ), cu o colorată
şi spumoasă orchestraţie, după modelul lui Chabrier, Satie şi Stravinski. Scrie
şi miniaturi vocale pe versurile lui Gide, Claudel, Mallarmé, Rimbaud, Cocteau,
Ronsard, Tagore, cu rafinate expresii în tradiţia franceză a melodiei.
Pe un poem suprarealist al lui Apollinaire
a realizat opera comică Mamelele lui Tiresias (1944), alternând episoade lirice cu burlescul
farsei, pe când cartea lui B. Bernanos cu un subiect din timpul Revoluţiei
franceze, îi inspiră opera Dialogurile carmelitelor (1956), cu sonorităţi discrete
şi o sobră declamaţie în tradiţia debussyistă. La cererea cântăreţei Denise
Duval alcătuieşte originala monodramăVocea
umană (1958),
după Cocteau, redând cu intensă expresie sfâşierea lăuntrică a unei femei,
părăsită de iubitul ei, printr-o patetică declamaţie şi un izbutit comentariu
orchestral.
Şi cele două cantate laice Bal
mascat (1932 –
pe poemele lui Max Jacob) şi Figura umană (1943 – după poemele lui Paul Eluard),
ca şi lucrările sale religioase (motete, misse, Gloria, cantata Litanii către Maica Domnului cea neagră, Stabat
mater – 1950),
când lirice sau dramatice, când transparente sau strălucitoare, au suple linii
ritmico-melodice cu variat colorit sonor. În aceste lucrări, reînvie polifonia
renascentistă şi continuă valoroasa tradiţie pe linia lui Gounod, Fauré,
Debussy.
În muzica vocală scrie lieduri pe texte de G. Apollinaire, J.
Cocteau, P. Eluard, M. Jacob, Louis Aragon, Pierre Reverdy sau pe texte vechi
de Ch.de Orléans, Ronsard, realizând melodii cu rafinat acompaniament pianistic
pe linia Fauré-Debussy.
N-a fost un simfonist preocupat de ample
dezvoltări şi încleştări dramatice, ci el a înlănţuit mozaicate motive
ritmico-melodice cu înveşmântări viu colorate. S-a afirmat ca un liric,
înscriindu-se în arta franceză prin limpezimea muzicii şi nuanţate expresii.
“Muzica mea este portretul meu”, îi plăcea lui Poulenc să spună despre sine şi
poate că muzica dedicată pianului, instrumentul pe care-l mânuia atât de bine,
confirmă din plin această afirmaţie. Pianul a fost pentru el un instrument cu
valenţe expresive şi nu percusive, ca la mulţi contemporani ai săi, lui
confesându-i neliniştile, speranţele şi fiorurile sale. După ce a debutat cu
trei schiţe muzicale – Mişcări perpetue, a
scris numeroase miniaturi în buna tradiţie a lui Fauré: Nocturne,
Novelete, Preludii, Intermezzi, dar
şi Impromptus-uri ca
un omagiu adus lui Schubert.
Titlul Concertului campestru pentru
clavecin şi orchestră (1928)
rezultă din caracterul muzicii, inspirată din cântecele populare franceze. Din
cântecele bretonilor, ale căror rezonanţe amintesc des de arhaicele cântece de
joc din sudul Franţei, în care ritmurile italiene vii se învecinează cu
expresiile ritmice potolite, dar graţioase, ale francezilor. N-a apelat la
travaliul citatului folcloric, ci a realizat o sugestivă frescă a trăirilor
omului îndrăgostit de natură, de viaţa petrecută în cadrul naturii primitoare
şi reconfortante. Fără a fi o romantică sondare a misterului naturii, concertul
este o încântătoare şi plină de poezie confesiune lirică a omului, care îşi
simte sufletul plin de frumuseţea peisajului şi a vieţii.
Deşi păstrează în linii mari jaloanele
arhitectonice tradiţionale ale concertului, diversitatea episoadelor cu variat
colorit emoţional conferă lucrării un caracter rapsodic. Atât introducerea
lentă, cu caracterul ei imnic, cât şi temele principale ale primei mişcări, ce
ţin una de muzica de dans, cealaltă de evocarea naturii, dau, alături de
numeroase momente episodice, aspectul unei naraţiuni libere. Mişcarea lentă, cu
începutul ei în ritm de siciliană, pare o molcomă depănare a unei povestiri.
Episoadele următoare sunt mai puternice, mergând până la încleştările proprii
vechilor balade. Finalul începe într-o atmosferă frenetică, ritmul amintind de
saltarello italian, dar mişcarea se temperează pentru a aduce melodia unui dans
mai aşezat.
În muzica sa concertantă şi de cameră
valorifică structuri clasice clar conturate în:Concertul pentru orgă (1938), Concertul pentru două piane
şi orchestră în re minor(1932),
Concertul pentru pian şi orchestră (1945), Sonata
pentru două piane (1953)
şi în sonatele pentru diferite instrumente: Sonata pentru flaut şi pian,
Sonata pentru clarinet şi pian, Sonata pentru oboi şi pian, Sonata pentru
vioară şi pian, Sonata pentru violoncel şi pian. Cvartetul
de coarde (dedicat
lui Satie), un Trio şi un Sextetcompletează muzica sa de cameră
de orientare neoclasică, în care este reţinut în exprimarea sentimentelor.
Ca şi savuroasele sale miniaturi
instrumentale, sonatele şi concertele au arhitecturi riguros construite, dar cu
o transparenţă sonoră specifică spiritului francez. Spre deosebire de ceilalţi
componenţi ai grupului “celor şase”, Poulenc nu sondează îndrăznelile
componistice moderne, ceea ce îi va asigura frecvente programări în viaţa
muzicală a Europei.
În cultura muzicală franceză dintre cele
Două Războaie Mondiale se manifestă puternice influenţe venite din afară,
Parisul fiind din nou un centru spre care îşi îndreaptă privirile compozitorii
europeni. În afară de interinfluenţa franco-spaniolă, prin Albeniz, Granados,
de Falla, se resimte şi o interinfluenţă cu muzica popoarelor din răsăritul
Europei, mai ales datorită faptului că Franţa fusese în fruntea statelor care
au luptat împotriva Austriei. Statele noi, succesoare ale monarhiei
habsburgice, îşi îndreptau privirile spre Paris. Compozitorii din aceste state
vor căuta sprijinul în creaţia franceză, iar prezenţa lor la Paris va facilita penetraţia
muzicii est-europene în arta europeană. Alături de vechile influenţe, acestea
din urmă vor contribui la caracterul cosmopolit al culturii muzicale franceze
din perioada interbelică, caracter remediat prin eforturile muzicienilor
francezi legaţi de tradiţie.
O influenţă puternică este exercitată de
muzica rusă, datorită compozitorilor care au emigrat din Uniunea Sovietică după
Revoluţie. Glazunov, Rahmaninov, Cerepnin, Prokofiev au adus din nou în
centrul interesului muzica rusă, pe care Franţa o cunoştea din creaţiile lui
Ceaikovski, Korsakov şi Musorgski. Ritmia nouă şi pregnantă, cu tente de
primitivism, captiva un auditoriu care avea de ales între academismul
mortificat şi violentele modernisme. Melodica rusă modală şi armoniile,
rezultate din acest melos insolit, au îmbogăţit sfera intonaţională a muzicii
pariziene.
Reluarea disputei wagneriene denotă
persistenţa influenţei culturii muzicale germane, căci, în pofida acţiunii
“Societăţii Naţionale de Muzică”, ea n-a putut fi încă anihilată. Alături de
muzica lui Wagner, se impune viguroasa şi strălucitoarea muzică programatică a
lui R. Strauss şi expresionismul lui Schönberg, ale cărui imagini şi limbaj au
trezit interes. S-a menţinut atracţia pentru muzica spaniolă, considerată ca un
izvor bogat de inspiraţie. Albeniz, Granados şi de Falla, tributari culturii
franceze, au fost şi ei factori de înnoire ai culturii muzicale pariziene.
Elveţia, cu Jacques Delacroze, Gustave Doret şi, mai ales, cu Honegger, are
aportul ei.
René Dumesnil, istoriograf francez de
prestigiu, remarcă şi contribuţia popoarelor din sud-estul european. Românii Filip
Lazăr, Marcel Mihalovici, Stan Golestan, George Enescu ş.a.
au dat creaţii cu teme naţionale bine profilate, cu formule ce au penetrat în
climatul intonaţional al culturii muzicale pariziene. Un rol asemănător l-au
avut polonezul Al. Tansmann,
cehul Bohuslav Martinu,
maghiarul T. Harsanyi sau greciiLevidis şi Petridis.
Muzica americană de jazz şi creaţia lui George Gershwin,
aflată la mijlocul drumului între jazz şi muzica simfonică, dar şi brazilianul Hejtor
Villa Lobos (1887-1954),
vor aduce în muzica pariziană coloritul şi savoarea folclorului nord şi
sud-american.
În mozaicul polimorf al culturii muzicale
franceze, “Schola Cantorum” (1896) căuta un drum ferm, mai francez, prin
d’Indy, Al. Guilmant şi Ch. Bordas. “Schola” profesa cultul construcţiei
clasice, nu în sens formalist, dar, exagerând-o, ea nega orice abatere de la
canoanele clasice. Promovând cultul lui Bach şi Beethoven, nega adesea arta lui
Liszt, Schumann sau Brahms atunci când în genul sonato-simfonic manifesta
libertate de construcţie. Valoroasă a fost însă acţiunea de reînviere şi
valorificare a folclorului francez şi a cântecului gregorian.
Tinerii Henry Sauget, O. Messiaen, André
Jolivet, Henry Barraud, Jean Rivier se alătură efortului de a dezvolta o
artă profund franceză. Între anii 1935-1938, ameninţarea mereu crescândă a
Germaniei determină o bună parte dintre compozitorii francezi să se alăture
“Frontului popular”: G. Auric, D.Milhaud, Jacques
Ibert, A. Honegger, care
urmează exemplul celor mai vârstnici, A. Roussell şiCh.Koechlin.
În acest climat multicolor, cu toate
ezitările lor, Albert Roussel, Florent
Schmitt, Charles Koechlin, Roger Ducasse se apropie de impresionism, pe când Octave
Ferraud, Claude Delvincourt, Roland Manuel navighează printre torentele
artei moderne, limbajul tuturora reflectând efervescenţa căutărilor, ce mergeau
până la unele exagerări. Vorbind despre muzicienii francezi, Louis
Durey arăta că ei s-au folosit de atonalism şi politonalism, fără ca
acestea să devină procedee unilaterale.
În anul 1934, patru tineri Daniel
Lésur, Yves Baudrier, André Jolivet şi Olivier Messiaen au
alcătuit grupul “Tânăra Franţă”, propunându-şi să cultive o muzică vie, opusă
experimentelor avangardiste sau rigid academiste. Dacă “grupul celor şase”, preluând
moştenirea lui Debussy şi Ravel, au abordat cu prudenţă noul, cei de la “Tânăra
Franţă” devin mai radicali în înnoiri. Căutând noul în limbaj, membrii grupului
afirmau: “Condiţiile vieţii devenind din ce în ce mai aspre, mecanice şi
impersonale, muzica este chemată să aducă fără încetare, celor care o iubesc,
forţa sa spirituală şi efectele sale generoase”. Ei îşi propun să păstreze “un
spirit de sinceritate şi sentimentul întoarcerii la uman”.
Mai modest, Lésur este autorul baletului Balul
destinului şi al
operei Ondine, în schimb
Jolivet a fost mai prolific. După ce studiază cu Paul le Flem, devine
discipolul lui Varèse, care îi descoperă mirajul ritmic şi acustic. În anul
1934 scrie prima lucrare franceză serială: era Cvartetul său. Cultivă apoi genul miniatural cu
caracter ritualic în: Cinci dansuri rituale, Cinci
incantaţii pentru flaut (1936).
După ciclul de şase miniaturi pianistice Mana, cu rezonanţe hinduse, şi Missa
pentru ziua păcii, scrie trei concerte, muzică de cameră (două Sonate
pentru pian), cinci Simfonii şi oratoriulAdevărul Ioanei în stil neoclasic. În lucrarea sa Mana,
Jolivet şi-a propus “ să redea muzicii caracterul ei originar, pentru că ea a
fost la început expresia magică şi incantatorie a grupurilor umane. Muzica
trebuie să fie o manifestare sonoră în relaţie directă cu sistemul cosmic
universal”. După opinia lui Honegger, muzica sa “are darul magiei şi forţa
comunicării’.
Preocupat de soarta operei muzicale,
arată că aceasta vieţuieşte numai dacă este înţeleasă şi admisă de public. Căci
opera de artă nu este un joc individual, condus de o fantezie arbitrară, ci un
mesaj artistic adresat de compozitor semenilor săi, muzica fiind un “act de
comuniune între compozitor şi natură, în momentul creării operei, şi între
compozitor şi public în momentul executării ei”.
Un nume de referinţă al muzicii franceze
contemporane este Olivier Messiaen (1908-1992),
impus ca un original compozitor, ilustru pedagog şi interpret. Limbajul său
muzical îşi trage seva dintr-o uriaşă cultură muzicală, de la cea antică,
asiatică, africană la cea modernă. A moştenit o sensibilitate poetică deosebită
de la mama sa poeta, Cecile Sauvage, şi de la tatăl său, un bun traducător al
operelor shakespeare-iene.
Născut în 1908, la Avignon , el şi-a petrecut
copilăria la Grenoble ,
unde părinţii săi se mutaseră. În anul 1919, devenit student la Conservatorul
parizian, învaţă orga cu Marcel Dupré şi compoziţia cu Paul Dukas, cel care, pe
lângă o tehnică componistică solidă, îi va sădi pasiunea pentru studiul
cântecului păsărilor, convingându-l că “ele sunt marii noştri maeştrii”. Încă
din anul 1928 datează primele sale notări ale cântecelor păsărilor,
valorificate ulterior în creaţia sa. Profesorul său Maurice Emmanuel îi
îndreaptă atenţia spre cunoaşterea culturii greceşti, hinduse şi medievale, ce
vor fi şi ele izvoare permanente ale creaţiei sale.
Format la şcoala franceză tradiţională şi
trăind într-o lume debusolată de căutări extravagante, Messiaen va sparge
barierele stilistice din muzica europeană tradiţională şi va realiza un complex
sistem muzical, la baza căruia se află ritmul nonretrogradabil, notele adăugate
acordurilor şi valorile adăugate ritmurilor. Tehnica serială a aplicat-o şi
duratelor, atacului şi intensităţilor. Caracterul modal al muzicii sale se datorează
celor şapte moduri cu transpoziţie limitată care, prin suprapunerile sonore,
lasă impresia unui amestec de tonalităţi.
Din anul 1931, activează ca organist la
biserica “Sf. Treime” din Paris, unde improvizaţiile sale vor deveni repede
celebre. În 1941 este numit profesor de armonie la Conservatorul
parizian, unde va preda şi estetica (din 1947), iar din anul 1966 compoziţia,
printre discipolii săi numărându-se principalii reprezentanţi ai noii generaţii
de compozitori: Pierre Boulez, Serge Nigg, Jean
Barraqué, Pierre Henry, Maurice de Roux, Gilbert Amy, Yannis Xenakis, Karlheinz
Stockhausen, Wolfgang Fortner. Profesor de renume, el a fost
invitat să susţină cursuri de compoziţie la Budapesta , Saarbrücken,
Darmstadt, Buenos Aires şi în America, la “Centrul muzical Berkshire” din
Tanglewood. Ca profesor, niciodată nu şi-a încorsetat emulii într-un sistem
dogmatic, ci le-a stimulat permanent curiozitatea şi personalitatea proprie. Pe
lângă cunoaşterea clasicilor şi a contemporanilor, le-a îndreptat atenţia spre
descoperirea artei orientale.
Messiaen şi-a expus detailat procedeele şi
inovaţiile limbajului în Introducere în limbajul meu
muzical (1944),
ilustrate cu sistematice exemple muzicale. Considera că într-o lucrare este
suverană melodia, căreia i se supun ritmica şi armonia: “Muzica este un limbaj,
în care melodia este unul din punctele de plecare”. Inovările sale ritmice
provin din studiul atent şi permanent al muzicii antice şi exotice. În
capitolele despre ritm se referă la ritmul augmentat, diminuat,
nonretrogradabil, la ritmul cu valori adăugate, la poliritmii şi pedale
ritmice.
Vorbind despre melodie, el oferă variate
modele, unele fiind extrase din cântecul popular, gregorian, din raga hindusă
sau cântecul păsărilor, unde a întâlnit intervale netemperate, mai mici decât
un semiton. După ce prezintă diferite modalităţi de elaborare ale melodiei şi
diferite structuri arhitectonice (lied, fugă, sonată), abordează limbajul
armonic: acorduri cu notele adăugate, suprapuneri de acorduri, polimodalism, efecte
de rezonanţă, acorduri ciorchine, grupuri de pedale şi modurile cu transpoziţie
limitată. În acest tratat, aplică materialului muzical şi alte metode
matematice, cele mai multe de natură aritmetică. El extrage noi game din scara
dodecafonică în semitonuri. În cadrul scărilor, numărul sunetelor oscilează
între 6 şi 10. Foloseşte scări, numite moduri, care nu admit decât transpoziţii
limitate. Modurile sunt formate din mai multe grupe simetrice de sunete,
fiecare ultimă notă a unui grup fiind prima notă din grupul următor.
După opinia lui Messiaen, “muzica face
parte din timp, căci este un decupaj al timpului, ca propria noastră viaţă şi
ca natura, şi ea este totdeauna frumoasă”. El n-a căutat o “muzică
strălucitoare, care să dea simţurilor publicului plăcerea sonorităţilor
rafinate”, ci ritmica şi melodica sa complexă sunt într-o continuă devenire,
tinzând să înlăture noţiunea de timp. Dorea să exprime sonor spaţiul infinit cu ajutorul inovaţiilor timbrale
şi al formelor sale arhitectonice nedefinite.
La baza
creaţiei sale se află credinţa sa neclintită în divinitate, în dragostea de
natură, manifestată prin interesul constant pentru cântecele păsărilor, pe care
le-a inserat în limbajul său, şi pentru ritmurile şi modurile din muzica
orientală cu lirismul ei specific. Crezul său artistic este clar definit:
“Doresc să scriu o muzică ca un act de credinţă, o muzică despre tot, fără a
înceta să fie o muzică despre Dumnezeu”.
Catolic convins, creaţia sa ne apare ca o
îndelungă meditaţie religioasă asupra sensului vieţii şi al morţii. Ca un Bach
modern, dedică orgii numeroase creaţii de preamărire a lui Dumnezeu şi a
tainelor divine, începând cu Banchet ceresc (1926), Arătarea bisericii eterne (1932), Corpuri glorioase (1939), Înălţarea (1932), Naşterea Domnului (1934), Missa Rusaliilor (1950), Cartea de orgă (1951), Misterul
Sfintei Treimi (1972)
şi sfârşind cu Cartea Sfintei Împărtăşanii (1986). Toate sunt emoţionante
mesaje mistice, în care autorul ne relevă darul său de melodist, măiestria sa
contrapunctică şi armonică îngemănându-se cu abilul mânuitor de complexe
ritmuri.
Contemplări religioase sunt şi creaţiile
sale pentru pian: Şapte Viziuni ale Aminului(1943,
pentru două piane),
20 Viziuni despre pruncul Iisus, dar
şi poemele simfoniceDespre
viaţa pământească şi fericirea eternă, trei Mici liturghii ale prezenţei divine(1944), Aştept învierea morţilor,
Harawi, Poeme pentru Mi (1937,
poeme despre sacralitatea căsătoriei dedicate soţiei sale, violonista Claire
Delbos), Cvartetul pentru sfârşitul
timpului (1941- după
Apocalipsa Sf. Ioan, pentru vioară, violoncel, clarinet şi pian), oratoriul Schimbarea
la faţă a Domnului nostru Iisus Hristos (1969) şi operaSfântul Francisc de Assisi,
prezentată în 1983 la Opera
pariziană.
Se înscrie în istoria muzicii nu numai prin
lucrări de dimensiuni impresionante (Turangalila)
sau de rafinată expresie (Cvartet
pentru sfârşitul timpurilor, Liturghii de cristal), ci şi prin
căutări în vederea înnoirii limbajului muzical. Încredinţat că artistul trebuie
să fie permanent în strâns contact cu natura, va căuta izvorul înnoirii în
ritmurile şi formulele melodice ale diferitelor popoare, recoltând un imens
material din cele mai îndepărtate ţinuturi ale lumii. Multe lucrări sunt
revelatoare în privinţa nesecatului izvor pe care natura îl oferă
compozitorului. Fără a socoti muzica naturii ca factor exclusiv al limbajului
său muzical, prezenţa “motivelor” naturii îl ajută să fie mereu în apropierea
omului.
A căutat noi resurse pentru înnoirea
limbajului muzical în practica popoarelor exotice, în cântecul păsărilor
şi în unele procedee tehnice prestabilite, care aduc noi formule ritmice, noi
scheme, noi criterii de organizare interioară a limbajului muzical. Al doilea
studiu despre ritm Moduri de valori şi intensităţi (1950) pentru pian, din cele
patru “Studii despre ritm”, are o importanţă istorică, întrucât stă la baza
aplicării seriei la toţi parametrii muzicali, nu numai la înălţimea sunetului,
ci şi la durată, atac, timbru şi intensitate. El operează cu un mod de 36 de
înălţimi, un mod cu 24 de durate, un mod cu 12 intensităţi şi un mod cu 7
atacuri diferite.
“Nu sunt un francez cartezian, ci un
francez din munţi, ca Berlioz”, afirma despre sine compozitorul, subliniind
faptul că nu poate scrie “decât despre ceea ce am trăit”. Muzician complex, a
păstrat toată viaţa un cult pentru natură, privind-o ca pe un miracol divin şi
ca pe o inepuizabilă forţă de revitalizare a omului. A încercat să-i descifreze
tainele şi să-i pătrundă imensa armonie, încorporând-o în propria sa muzică
pentru a o dărui semenilor săi.
Afirmând că “muzica este un dialog continuu
între spaţiu şi timp, între sunet şi culoare”, Messiaen considera cântecul
păsărilor alt izvor important al creaţiei sale şi o expresie a misterului
naturii şi vieţii. Încă din 1929, cântul păsărilor i-a sugerat un ritm şi un
timbru specific în cele opt Preludii programatice pentru
pian (Porumbelul),Mierla neagră (1952, pentru flaut şi pian) şi
în Missa Rusaliilor (Păsări şi surse-1955), pentru ca în Trezirea
păsărilor (1953,
pentru pian şi orchestră) să imagineze un concept al cântecului păsărilor.
Şi în Păsări exotice (1956, pentru pian şi orchestră)
apelează la cântecul măiestrit al păsărilor din India, China, Malaezia şi din
cele două Americi. La cererea lui Boulez scrie această lucrare pentru
concertele formaţiei “Domaine musical”, ansamblu care va populariza muzica
modernă. Dedicată elevei sale Y. Loriod, Păsări exotice este o amplă rapsodie, în care sunt
valorificate formule muzicale extrase din cântecele păsărilor din toată lumea.
Scrisă pentru 11 instrumente de suflat, grup de percuţie, xilofon, celestă şi
pian, Messiaen conferă pianului un rol principal, cu ample cadenţe, lucrarea
fiind un concert modern pentru pian. În cursul desfăşurării sonore, ca şi
în cadenţă, se aud frânturi din cântecele păsărilor, care au fost un
inepuizabil izvor de inspiraţie pentru compozitor.
Dedică pianistei Ivonne Loriod (cea de a
doua soţie) şi suita de 13 piese pianisticeCatalogul
păsărilor (1958), în
care realizează un limbaj al naturii cu melodii melismatice, ritmică eliberată
de măsură şi cu un timbru viu colorat. Altă frescă sonoră a naturii, în care
inserează cântecul păsărilor din Franţa, Suedia, Japonia şi Mexic, este poemul
pentru orchestră în şapte părţi – Culoarea timpului (1960). Cântările păsărilor le
valorifică şi în Culori ale cetăţii cereşti (1963, pentru pian şi
orchestră), iar în Aştept învierea morţilor (1964) şi în De
la canioane la stele (1974)
preamăreşte divinitatea pentru creaţia atâtor frumuseţi pământeşti şi comori
spirituale.
La cererea dirijorului Serge Kusseviţki,
Messiaen a scris Simfonia Turangalila (dirijată în 1949 la Boston de L. Bernstein, la
pian fiind Y. Loriod), lucrarea fiind un cânt al iubirii nemărginite şi un imn
al bucuriei celui care a trăit-o într-o lume nefericită. Dragostea este
prezentă sub aspectul iubirii fatale, irezistibilă, ce transcende totul, aşa
cum este ea simbolizată de filtrul din ”Tristan şi Isolda”. ”Turanga” este un
cuvânt sanscrit bogat în sensuri, însemnând tot ceea ce trece ca un cal în
galop, tot ceea ce se scurge ca nisipul în clepsidră, este mişcare şi ritm, iar
”lila” înseamnă joc, în sensul de acţiune divină, dar şi de iubire divină. Este
jocul creaţiunii, al distrugerii şi al restaurării omului, este jocul vieţii şi
al morţii.
Tema tragică a fatalităţii, de la început
şi de-a lungul piesei, care anunţă imposibilitatea iubirii, este învinsă şi
dispare. Şi sublimul naturii este cântat în această simfonie. Iar focul care
arde în Turangalila este cel al stelelor, al soarelui, dar
şi al creaţiei, pe care-l purtăm în noi şi care ne dezvăluie mereu nemărginita
lumină şi căldură divină.
Simfonia este un vast poem al ritmurilor şi
al inovaţiilor sale originale: ritmul nonretrogradabil şi personajele ritmice.
În afara numeroaselor teme aferente celor zece părţi, patru teme ciclice se
regăsesc pe parcursul desfăşurării simfoniei. Cea mai importantă este a treia
temă ciclică, cea a iubirii. Găsim şi trei personaje ritmice, reprezentate de
ritmul augmentat, diminuat şi altul stabil. Monumentală şi foarte variată este
orchestraţia în care, alături de instrumentele de coarde şi suflătorii de lemn,
un rol important îl au alămurile, undele Martenot, pianul solist şi percuţia,
care alcătuieşte o mică orchestră în sânul marii orchestre.
În noianul curentelor şi al tendinţelor,
care s-au manifestat în secolul al XX-lea, se impune personalitatea lui
Messiaen care fructifică o seamă de modalităţi de limbaj şi o dramaturgie
originală. Creştin convins, adept al preceptului Sf. Toma d’Aquino – “muzica ne
apropie de Dumnezeu”, el va căuta noi căi de revelaţie divină prin bogate
sonorităţi, ce nu se vor distructive, dimpotrivă, aducătoare de noi lumini. Simfonia
Turangalila este
lucrarea care plasează pe autorul ei în mijlocul secolului ca pe o coloană în
istoria muzicală franceză de dimensiunile unui Bach şi Beethoven contemporan.
În cultura muzicală germană din prima jumătate a veacului
al XX-lea se constată o pendulare între postromantismul straussian şi
expresionismul şcolii vieneze. Un fervent continuator al moştenirii clasice a
fost compozitorul, pedagogul şi instrumentistul Paul
Hindemith (1895-1963), prin a cărui creaţie muzica germană
s-a menţinut din nou în atenţia lumii muzicale. Născut la Hanau , învaţă de timpuriu
vioara, cântând cu diferite formaţii în cafenele şi staţiuni balneare, dar şi
la spectacole de operetă. Studiază
cu Adolf Rebner, care-l cooptează în propriul său cvartet. La Darmstadt îl îndrumă în
tehnica componisticii academistul Arnold Mendelssohn (1855-1935), iar la Conservatorul din
Frankfurt Bernhard Sekeles (1872-1934), pedagog cu vederi înaintate. Se afirmă
la “Academia” din Berlin după câştigarea Premiului Mendelssohn cu primul său Cvartet
de coarde, iar din anul 1915 îl găsim concertmaestru la Opera din Frankfurt.
La “Festivalul de Muzică Contemporană” de la Donaueschingen (din
1921) i se cântă al doilea Cvartet de coarde de către “Cvartetul Amar” (el fiind
violistul formaţiei), cu care va desfăşura o bogată activitate concertistică.
În perioada anilor 1927-1929, “Festivalul de Muzică Contemporană” s-a mutat la Baden-Baden , iar din
1929 la Berlin ,
adevărată capitală europeană a artiştilor avangardişti, reunind în jurul
revistei “Călăreţul albastru” pictura abstractă, literatura expresionistă,
teatrul futurist şi jazzul “revistelor negre”.
În Berlinul începutului de secol exista o
bogată activitate muzicală, desfăşurată în cele patru ”Teatre de Operă”, în 20
de săli de concerte unde activau numeroase orchestre simfonice, conduse de mari
dirijori: Wilhelm Furtwängler, Erich Kleiber, Georg Szell, Otto Klemperer şi
Bruno Walter. La
Conservatorul din Berlin au predat compoziţia Busoni,
Schönberg şi Hindemith între anii 1927-1937. Odată cu instaurarea
regimului hitlerist, Hindemith îşi pierde postul de profesor, muzica sa fiind
interzisă a mai fi cântată. Un scurt timp îl găsim în Turcia (la Ankara ), patria lui Amar
Licco, unde a fost chemat pentru a organiza viaţa muzicală. Între anii 1934-1937 a predat compoziţia la Conservatorul din
Zürich, iar din 1938 se va stabili în America, predând compoziţia la Boston şi la Universitatea din
Yale. După Al Doilea Război Mondial, revine la Zürich , de unde este
invitat să ţină cursuri la
Yale. Se stinge din viaţă în 1963, la Philadelphia.
Prelegerile ţinute la Universitatea Harvard
le-a adunat în volumul Lumea compozitorului (1952), unde abordează teme istorice,
despre esenţa muzicii şi statutul compozitorului. Subliniază influenţa benefică
a artei sunetului asupra publicului, căci muzica, asemenea religiei, trezeşte
în om dorinţa de perfecţiune. După Hindemith criza muzicii moderne se
datorează romanticilor, care au exagerat expresiile subiective, dar şi
contemporanilor săi care au desconsiderat legile fundamentale ale organizării
sonore.
Cu înverşunare a militat pentru
restabilirea ordinii şi a echilibrului clasic, negate de avangardiştii
secolului. Concepând muzica ca “un mesaj elevat, adresat contemporanilor şi nu
generaţiilor viitoare”, a atacat deopotrivă creaţiile dodecafonice, dar şi
muzica de un facil divertisment. Pentru Hindemith, dodecafonismul este o pură speculaţie
cifrată, fără capacitatea de a emoţiona, de a ilustra imagini capabile să
stimuleze trăiri în rândul auditorului. El pleda pentru o muzică inteligibilă,
prin “crearea unor melodii de o desăvârşită frumuseţe şi expresivitate”
adresând acerbe critici autorilor tentaţi de formulări sonore inedite şi de
anihilarea elementului melodic.
Concepţia sa armonică o găsim în tratatul Iniţiere
în compoziţie (1937),
unde prezintă toate stilurile, începând cu Evul Mediu şi până în zilele sale.
Atunci când parcurge legile şi tehnica componistică, oferă analiza unor
importante creaţii. Potrivit opiniei sale, între sunetele gamei există înrudiri
de gradul întâi (cvarta, cvinta, sexta, terţa), doi (secunda, septima) şi trei
(cvarta mărită şi cvinta micşorată), clasificând acordurile după principii
acustice, în funcţie de armonicele superioare produse simultan.
Hindemith susţine că opera muzicală nu
este un joc întâmplător, ci “o construcţie sonoră organizată cu corelări între
părţi, justificate din punct de vedere structural şi care dau naştere unui
întreg armonios proporţionat”. După opinia sa în “artă cea mai mare greşeală nu
este plictiseala, ci lipsa de proporţii”. El acordă o deosebită importanţă
melodiei, polifoniei şi structurii orizontale expresive. Echilibrul mijloacelor
de exprimare, logica construcţiei sonore şi arhitectonica clară în cadrul unei
concepţii moderne, caracterizează gândirea sa componistică.
Trăind într-o perioadă de mari inovări în
toate artele, drumul său creator prezintă unele meandre stilistice. Porneşte de
la postromantismul german în Simfonietta şiprimul Cvartet de coarde, adoptă stilul
straussian în trei Lieduri pentru voce şi
orchestră şi se
apropie de atonalismul schönbergian în al doilea Cvartet. Totodată, vădeşte şi
influenţa operelor lui Strauss, Puccini şi Schrecker, în cele trei opere
expresioniste într-un act: Asasinul, speranţa femeilor (1921), o absurdă poveste după
Kokoschka despre lupta dintre sexe de la începutul istoriei omenirii, Nush-Nuschi(1920), o comedie de un burlesc erotic
pentru marionete birmane, şi Sf. Suzana(1921),
în care redă fantasmele erotice ale unei călugăriţe, conţinutul de un erotism
exagerat generând o muzică expresionistă.
După un tribut plătit predecesorilor săi
germani – romanticului Wagner, muzicii mai elaborate a lui Brahms şi Reger şi
opulenţei sonore straussiene – se simte atras de contemporani, de ritmica
stenică a lui Stravinski şi de politonalismul lui Milhaud înMuzică de cameră nr. 1 op. 24 (1921). Se apropie de jazz şi de
bruitismul lui Russolo în Suita pentru pian op. 26, intitulată 1922,
în care, alături de cântecele orăşeneşti din cafenele şi de ritmurile frenetice
ale ragtime-ului, foloseşte şi efecte bruitiste.
După această perioadă de libertăţi şi
procedee excentrice, aderă la un sever neoclasicism prin cultivarea formelor şi
genurilor preclasice şi clasice, începând cu al treilea Cvartet
de coarde op. 23 (1926),
alcătuit din patru părţi: Fugă, Preludiu, Marş, Passacaglia. În viziune modernă
concepe opera Cardillac (1926) şi cea satiricăNoutăţile zilei (1929). Având la bază o nuvelă
de E. T. A. Hoffmann despre vestitul bijutier Cardillac din veacul al XVII-lea,
care îşi omora cumpărătorii pentru a-şi recupera bijuteriile, el scrie o operă
cu culori expresioniste.
Pe un libret propriu a compus opera Mathis
pictorul, evocând viaţa pictorului renascentist Mathis Grünewald
(1470-1528) şi conflictul iscat între catolici şi protestanţi în timpul
războiului german din 1525 cu mijloace vocale tradiţionale: arii, terţete,
coruri cu sonorităţi modale şi politonale. Ulterior va realiza Simfonia
Mathis pictorul din
trei părţi, care au ca titluri trei tablouri ale acestui pictor: Concertul
îngerilor, Punerea în mormânt şi Ispitele Sfântului Anton. Simfonia prezintă o gamă variată de
emoţii, sugerate autorului de contemplarea acestor pânze. Finalul are ca motto
versurile:”Unde erai Iisuse, preabune, unde erai pentru că acolo nu erai, ca să
vindeci rănile mele?” Această întrebare dramatică stă la baza tensionării
sonore ale acestei mişcări, încheiată cu un coral dens, constituit într-un
“Aleluia”. Simfonist modern, Hindemith realizează un colorit aparte, pe care îl
degajă organizarea melodică, împletirea dintre tonal şi modal şi orchestraţia
bogată în combinaţii timbrale.
În cele patru părţi ale Metamorfozelor
simfonice (1943)
preia teme din Weber, supuse unor variate înveşmântări sonore cu ajutorul
variaţiunilor, în schimb monumentala simfonie în stil neobaroc Armonia
lumii (1951) cuprinde
trei părţi: Musica instrumentalis, Musica
humana, Musica mundana (scrisă
în forma unei Passacaglii cu 21 de variaţiuni). Tot pe un
libret propriu va scrie şi o operă cu acelaşi titlu (1956), în care prezintă
concepţia filosofică şi soarta astronomului Keppler într-un moment crucial al
vieţii sale, atunci când mama sa a fost învinuită de vrăjitorie de către
Inchiziţie.
În muzica vocală a scris 120 de lieduri pe
versurile lui Chr. Morgenstern,
Georg Trakl, Schelling, R. M. Rilke, Hölderlin, Rückert, Novalis, Nietzsche, în
care un dens acompaniament pianistic sau orchestral susţin melodica vocală.
Dintre ciclurile sale de lieduri, mai cunoscute sunt: Viaţa
Mariei (după
Rilke), Tânăra servitoare (după Trakl),Moartea morţii şi nouă Cântece englezeşti.
Hindemith
sparge tradiţia germană a poemului simfonic şi a dramei muzicale wagneriene,
încât merge pe făgaşul neoclasicilor Brahms şi Reger, realizând construcţii
riguroase cu tehnici contrapunctice. Având o solidă practică instrumentală, a
excelat în muzica de cameră, compunând în stil neoclasic 50 de Sonate pentru aproape toate instrumentele,
două Trio-uri, opt Cvartete de coarde, două Cvintete de coarde cu dense polifonii şi structuri
tradiţionale. Originale sunt acele lucrări intitulateKammermusik nr. 2 – nr. 7, nişte concerte de cameră pentru diferite instrumente
soliste (vioară, violă, viola d’amour şi orchestră) în genul “concertului
grosso”, şi cele 16 Concerte monumentale compuse pentru aproape
toate instrumentele, care sunt lipsite de ghirlandele sonore ale virtuozităţii
gratuite.
În cele Patru temperamente pentru orchestră de coarde şi pian, de
fapt un concert pentru pian în patru părţi, prezentat sub forma unor
variaţiuni, vrea să surprindă clasicele structuri psihice ale oamenilor. În
această lucrare, concepută iniţial ca muzică de balet pentru formaţia condusă
de coregraful G. Balanchine, o bogată tematică, cu aspecte lirico-pastorale,
slujeşte pentru ilustrarea celor patru temperamente: melancolic, sangvinic,
flegmatic şi coleric. Acestea sunt prezentate cu mult simţ al umorului: o
muzică tristă pentru melancolic, vie şi impulsivă pentru sangvinic, sub forma
unui vals. Pentru flegmatic, muzica trenează leneş, în timp ce irascibilul
coleric este redat cu dese şi diverse întreruperi şi asimetrii ale cursului
muzical.
Din anul 1943 datează lucrarea sa pentru
pian Ludus tonalis, care conţine 12 fugi,
încadrate de un preludiu şi un postludiu, fugile fiind legate între ele
printr-un interludiu. În această lucrare contrapunctică,
Hindemith demonstrează teoria sa despre cele 12 tonalităţi de bază şi
anulează diferenţa dintre major şi minor, înlănţuind tonalităţile după un
sistem propriu al înrudirii tonalităţilor. Este gândită pe baze tonale, în care
exploatează principiul simetriei în oglindă. Relaţiile armonice din prima
secţiune a lucrării se inversează în cea de a doua secţiune, în aşa fel încât
relaţiile tonale devin modale.
Lucrarea este realizată ca un tot unitar,
în care primul acord coincide cu ultimul, după care întreaga compoziţie se
desfăşoară în sensul simetriei bilaterale armonice şi melodice, până când se
ajunge la o axă de simetrie a ambelor părţi. Acest procedeu al relaţiilor
simetrice îl găsim în Cantata profană sau Cvartetele
de coarde ale lui
Bartók. Simetrii bilaterale în plan melodic sau armonic găsim şi în muzica
românească contemporană.
Dacă în tinereţe creaţia sa prezintă
influenţe ale postromantismului german, ulterior se afiliază unui sever
neoclasicism, străduindu-se să reînvie tehnici şi tipare tradiţionale cu limbaj
modern. Spre deosebire de alţi contemporani, el năzuia spre un auditoriu larg
şi respingea creaţiile destinate unor aleşi sau doar unui cerc restrâns de
auditori, subliniind ideea că: “Manevrarea materialului tematic fără entuziasm
şi numai prin calcul, nu va duce niciodată la o creaţie muzicală artistică care
să domine toate timpurile”.
Ca şi Brahms sau Reger, Hindemith a
preferat formele pure, neprogramatice, însă, spre deosebire de aceştia, va
tempera afectivitatea romantică. Din creaţia lui Bach, autorul pentru care
nutrea un adevărat cult, nu preţuia muzica monumentală de tipulMissei înalte sau Pasiunile,
ci formele polifonice riguroase din Arta fugii. Ca şi
Messiaen şi, uneori, Stravinski, Hindemith a valorificat şi modalismul
medieval.
Alături de Hindemith s-a afirmat Carl
Orff (1895-1992),
cu geniala sa cantatăCarmina
burana (1935), urmată
de alte două cantate – Carmina Catulli şi Triumful Afroditei. Cântecele laice
medievale le cunoaştem datorită melodiilor create de trubaduri şi truveri. Mai
puţin cunoscute sunt acele cântece satirice, pe care vaganţii şi goliarzii le
creau şi le vehiculau din loc în loc. Savoarea lor constă nu numai în
pitorescul melos arhaic, ci şi în tematica de un umor frust, uneori licenţios.
Inspirat dintr-un manuscris, găsit la o
mânăstire din apropierea Münchenului, Orff a alcătuit o amplă cantată – Carmina
Burana – după numele
dat manuscrisului ce datează din secolul al XIII-lea. Întrucât în 1935 nu se
reuşise descifrarea integrală a notaţiei muzicale, Orff a conceput foarte liber
melodiile, distribuindu-le unui ansamblu numeros: orchestră simfonică, trei
coruri şi trei solişti. Deşi nu poate fi vorba de o reconstituire a climatului
muzical al epocii, autorul a reuşit în suita de cântece medievale prelucrate
vocal-simfonic într-un limbaj transparent să sugereze pitorescul şi umorul
caracteristic ambianţei spirituale din secolul al XIII-lea.
Compozitorul Werner
Egk (1901) este autorul unor opere intrate în repertoriul
european – Vioara fermecată, Peer Gynt,
Revizorul. În vechea R.D.G., cei mai reprezentativi compozitori au
fost Paul Dessau (1894), Hans
Eisler (1898-1962),Ernst
Hermann Meyer (1905), Fritz Geisler (1921-1984), Ottmar Gerster ş.a. Ştiind să-şi modeleze stilul în
funcţie de scopul muzicii, Eisler abordează un limbaj cu totul modern în
lucrările pentru orchestră şi cele de cameră, dar nu ezită să scrie cântece în cel
mai accesibil limbaj, atunci când le hărăzeşte celor mulţi. Pasiunea
germană, (în zece părţi), o mare lucrare vocal-simfonică închinată
pătimirii poporului german, este o virulentă diatribă împotriva fascismului.
Timp de
câteva veacuri, Italia şi-a păstrat prin creaţia de operă
supremaţia în cultura muzicală europeană până la cumpăna veacurilor al XIX-lea
şi al XX-lea, când veriştii (Puccini, Mascagni, Leoncavallo) vor continua
glorioasa tradiţie de cultivare a bel canto-ului. Alături de înflorirea modalismului
folcloric de către reprezentanţii celei de a doua şcoli naţionale, în prima
jumătate a veacului al XX-lea are loc şi reînvierea formelor preclasice şi
clasice de către neoclasicii italieni: F. Busoni, Fr. Malipiero, A. Casella, O.
Respighi, dornici să reînnoade marea tradiţie a genurilor instrumentale
italiene, odinioară şi ele de răsunet european.
La polul opus, în mişcarea artistică
italiană din al doilea deceniu are loc manifestarea de un exagerat modernism a
futurismului lui Marinetti, promovând nihilismul prin înlocuirea mijloacelor
tradiţionale artistice. Făcând apologia zgomotelor stridente ale maşinilor,
Luigi Pratella nota în “Manifestul muzicienilor futurişti” (din 1911): “Este
mai plăcut să combinăm ideal zgomotele tramvaielor, automobilelor, trăsurilor
şi ale mulţimilor zgomotoase, decât să ascultăm, de exemplu, Eroica sau Pastorala”,
clasificând zgomotele în şase categorii. În anul 1913, Russolo organizează la Milano concertul
bruitiştilor cu ajutorul unei orchestre, compusă din obiecte de produs zgomote,
iniţiativă ce va fi reluată sistematic după patru decenii de către
reprezentanţii muzicii concrete.
Pentru muzica modernă italiană este
semnificativă tendinţa reactualizării modalismului şi a genurilor instrumentale
ale Barocului de către neoclasici. Pe de altă parte, tinerii muzicieni Goffredo
Petrassi, Luigi Dallapiccola, Luigi
Nono, Luciano Berio, Bruno
Maderna, Roman Vlad s-au
integrat mai mult sau mai puţin avangardei din a doua jumătate a veacului
trecut, care a bântuit cu furie pe continentul european.
Valul novator a fost deschis de Feruccio
Busoni (1866-1924), ostil programatismului şi
postromantismului exacerbat, el fiind nu numai adeptul reîntoarcerii la
tradiţiile clasice, ci şi printre primii cercetători ai microtoniei. În lucrarea
sa Schiţa unei noi estetici muzicale (1906), considera că “istoria muzicii
a intrat ireversibil într-o nouă fază de dezvoltare neoromantică, împânzită cu
răscruci şi noi drumuri”. Creaţia sa instrumentală, în special cea dedicată
pianului (Dansuri antice,
24 Preludii, Sonatina seconda) este
de factură neoclasică, cu armonii îndrăzneţe şi polifonii măiestrite.
Un grup de compozitori, începând cu
academiştii Giovanni Sgambatti (1849-1914),Giuseppe Martucci (1856-1909),
continuaţi de neoclasicii Ildebrando Pizzetti (1880-1968), Francesco
Malipiero (1892), Franco
Alfano şi
mai ales Alfredo Casella şiOttorino Respighi vor
infirma prin creaţia lor opinia lui Verdi, potrivit căruia italienii “n-ar fi
dotaţi pentru muzica instrumentală”.
Pedagog, dirijor, pianist şi compozitor, Alfredo
Casella (1883-1947), elev al lui Bazzini şi Martucci, iar
din anul 1896 elevul lui Leroux şi Fauré la Conservatorul
parizian, va asimila în timpul şederii sale în capitala franceză curentele
muzicii moderne: impresionismul, expresionismul şi neoclasicismul. Timp de trei
ani (1912-1915), a fost asistentul lui Alfred Cortot la Conservatorul
parizian. În anul 1917, fondează la
Roma “Societatea Naţională de Muzică”, transformată în 1923
în “Societatea Internaţională a Muzicii Contemporane”, unde va programa
lucrările contemporanilor săi. Începând cu anul 1932 activează ca profesor de
pian la Academia
“Sfânta Cecilia” din Roma şi fondează “Academia de Muzică Chigiana” din Sienne.
După primele două Simfonii şi Rapsodia Italia, în care valorifică cântece siciliene,
înveşmântate cu opulente sonorităţi postromantice în stil naţional, scrie
pentru “Baletul rus” al lui Diaghilev Banchetul veneţian cu numeroase disonanţe şi momente
politonale. Părăseşte experienţa postromantică şi se îndreaptă spre limbajul
cromatic tensionat în creaţiile pentru pian: Sonatina şi Marionete (la patru mâini).
În limbaj modern, reînvie formele clasice
în: Concertul pentru cvartet (!924), Partita pentru pian şi
orchestră, Concertul roman pentru orgă şi în Concertul pentru vioară şi orchestră (1928), Triplul Concert (1933), Concertul pentru violoncel şi orchestră(1937), două Concerte pentru orchestră (1937,1943), folosind expresive
melodii şi armonii tonale lărgite cu episoade politonale şi armonii modale. A
compus şi opere: La dona serpente (1931), în stil neoclasic,
opusă tradiţiei wagneriene şi verdiene, La
Favola
di Orfeo (1932), cu
note moderne, dar şi un Oratoriu şi Missa solemnis pentru pace (1944). Împreună
cu Malipiero şi Respighi, contribuie la renaşterea muzicii simfonice şi de
cameră italiene moderne.
Cel mai reprezentativ compozitor italian
modern este Ottorino Respighi (1879-1936).
Născut la Bologna ,
studiază vioara, pianul şi compoziţia cu Torchi şi Martucci, care îi asigură o
solidă formaţie clasică. În 1906 este angajat ca violonist la “Opera Imperială”
din Petersburg, oraş în care este atras de personalitatea pedagogului Korsakov,
căruia îi datorează simţul culorii orchestrale şi tehnica împletirii vocilor.
Mai puţin marcat a fost de tradiţionalistul M. Bruch, cu care va studia
temporar la Berlin ,
în schimb este cucerit de stilul postromantic straussian şi de impresionismul
lui Debussy şi Ravel.
În 1913 este numit profesor de
compoziţie la
Conservatorul “Santa Cecilia” din Roma, unde va ocupa şi
postul de director al acestei prestigioase instituţii, începând cu anul 1924.
În timpul turneelor întreprinse a luat contact cu muzica modernă şi cu
personalităţile marcante ale epocii: Busoni, Bartók, de Falla, Strauss,
Rahmaninov, Enescu, Sibelius. Moare în anul 1936.
La începutul carierei şi-a dorit să menţină
opera italiană în centrul atenţiei lumii muzicale, scriind opera burlescă Regele
Enzo (1903), în
tradiţie verdiană, şi tragedia lirică Semirana (1910, după drama lui Voltaire),
influenţată de opera Salomeea de Strauss. Lucrările sale dramatice
nu au valoarea celor simfonice. Talentul său de simfonist se afirmă încă din
primele lucrări: Variaţiuni simfonice (1900), Simfonia(1901, în
trei părţi – Preludiu, Coral şi Fugă) şi Concertul mixolidian pentru
pian şi orchestră, demonstrând o solidă tehnică componistică şi un
vădit simţ orchestral.
După Simfonia dramatică (1915), cu tente arhaice şi
impresioniste, scrie în 1917Fântânile
Romei, cu acelaşi limbaj impresionist şi rafinate sonorităţi
orchestrale. Lucrarea este, de fapt, o suită alcătuită din patru tablouri
simfonice, în care creionează trăirile sale în faţa celebrelor statui romane.
Sub forma unei pastorale cu o orchestraţie transparentă, prezintă fântâna din Valea Giulia în zori, apoi evocă legenda mitologică a lui
Triton şi a naiadelor sale, care dansează în jeturile apei dinFântâna Triton. Cu o muzică solemnă şi triumfală redă Fântâna
Trevi la
amiază, în schimb sonorităţi nostalgice sugerează liniştea amurgului de lângă Fântâna
de la Villa Medici.
După baletul La Boutique fantastique (1919), scris pentru Diaghilev, şi
opera comicăBelfagor (1923), compune alte două importante
lucrări simfonice: Pinii din Roma şiSerbări Romane. Şi suita Pinii
din Roma (1924) are
patru părţi, fiecare cu un titlu descriptiv. În primul tablou – Pinii
de la vila Borghese - schiţează
jocul copiilor în vestita grădină cu ajutorul unui cunoscut cântec de copii,
supus unor originale prelucrări, în al doilea – Pinii
de-a lungul catacombelor - ne
introduce în atmosfera sumbră a vechilor catacombe cu mormintele martirilor,
folosind o melodie gregoriană, care se amplifică continuu până ia caracterul
unui imn solemn. În clarul lunii se zăresc umbrele Pinilor
de pe Ianicul. Descrie un peisaj nocturn, în care armonii serene
sunt traversate de cântecul privighetorii, realizat pentru prima oară în
istoria muzicii cu un disc. Pe acest disc a imprimat trilul privighetorii,
fiind inclus în ţesătura orchestrală cu indicaţia “gramaphono”. Autorul
surprinde şi revărsarea zorilor pe drumul străjuit de singuraticii Pini
de pe via Appia. Sonorităţi festive şi marciale ale unui cântec de
fanfară trezesc imaginea vechilor legiuni romane, care trec cu fast şi
strălucire pentru a participa la o festivitate. Respighi aduce un omagiu
vitejiei şi gloriei armatei romane cu ajutorul instrumentelor de alamă, al
orgii, pianului şi al instrumentelor de percuţie.
Scrie cele mai viguroase tablouri, ce
reunesc patru momente ale petrecerilor populare din trecutul Italiei, în suita
simfonică Serbări Romane (1928), după compunereaTripticului botticellian (1927), trei impresii simfonice – Primăvara,
Adoraţia magilor, Naşterea Venerei după picturile lui Botticelli
şi opera Clopotul scufundat (1928). O sângeroasă scenă a
luptelor din arenele romane este redată cu violente sonorităţi şi efecte
naturaliste în Jocuri în arene. În
schimb în Jubileu se derulează cântul domol al
pelerinilor care, odată ajunşi pe dealurile din preajma Romei, intonează o
cântare religioasă senină. Serbări din octombrie este o frescă a animaţiei populare în
timpul culesului viilor, iar în Boboteaza evocă petreceri populare, care deschid
carnavalul din ajunul Bobotezei. Cu măiestrie orchestrală izbuteşte să sugereze
frumuseţea peisajelor şi a serbărilor italiene, pline de pitoresc în aceste
piese.
În suita simfonică Păsările (1928) reorchestrează vechi piese din
Baroc din creaţia preclasicilor: Preludiu (de B.Pasquini, 1637-1710), Porumbelul (Jacques Gallot), Găina(
de Rameau), Privighetoarea ( de un anonim englez din
sec.XVI) şi Cucul (de Pasquini). În ultimele opere: Maria
Egipteana (1932), Flacăra (1934), Lucrezia (1937) regăsim structuri
tradiţionale.
Pe lângă originalele sale suite simfonice
cu sugestive culori orchestrale, Respighi valorifică coloritul arhaic al
modurilor gregoriene în Concertul gregorian, Trei
melodii pe teme gregoriene, Cvartetul doric, Vitralii bisericeşti,
(1927), ce cuprind Fuga în Egipt, Arhanghelul
Mihail, Sfânta Clara, Sfântul Grigore cel Mare. Valoroase sunt transcrierile
sale orchestrale după vechi piese pentru orgă, clavecin sau lăută ale
compozitorilor renascentişti sau din Baroc. În muzica instrumentală reînvie
vechile dansuri în trei suite de Arii şi dansuri vechi pentru lăută. Abil simfonist şi virtuoz al
orchestrei, Respighi se alătură neoclasicilor europeni prin solide
construcţii şi structuri clare. Deopotrivă, el este un remarcabil melodist şi
armonizator, care apelează în creaţia sa şi la expresivele moduri medievale, cu
iz arhaic şi oriental.
După aproape două secole de tăcere de la moartea “Orfeului
britanic” Purcell, la cumpăna veacurilor al XIX-lea şi al XX-lea muzica
engleză cunoaşte o
renaştere graţie unui mănunchi de compozitori în frunte cu E.
Elgar, R. Vaugham Williams, Gustave Holst, Fr. Delius, Cyril
Scott, urmaţi apoi de generaţia lui Arthur
Bliss, Arthur Benjamin, Lennox Berkeley, Edmund Rubbera, William Walton,
Constantin Lambert, Alan Rawsthorne, Michel Lambert. Conservatori prin fire, compozitorii
englezi sunt mai puţin tentaţi de nou, păstrând construcţia şi vocabularul
clasico-romantic. În istoria muzicii, arta engleză nu este un fenomen izolat de
cea europeană, ci o parte integrantă a acesteia, fără ca reprezentanţii acestei
şcoli să aibă o deosebită contribuţie la înnoirea limbajului muzical.
Cel mai reprezentativ şi mai cântat
compozitor englez al epocii moderne esteBenjamin
Britten (1913-1976) Creaţia sa denotă un solid meşteşug
componistic, o economie a mijloacelor de exprimare şi un inventiv simţ melodic.
S-a născut în 1913 la Lowstoft , pe malul Mării Nordului, ţinut foarte
îndrăgit şi evocat în unele dintre lucrările sale. După ce învaţă de mic pianul
şi compoziţia cu Frank Bridge (1879-1941), îşi desăvârşeşte studiile
la “Colegiul Regal” din Londra cu Arthur Benjamin (pianul) şi John
Ireland (compoziţia).
Din anii studenţiei dateazăSimfonietta (1932) şi Psalmul
30, genuri muzicale cultivate cu predilecţie de-a lungul vieţii
sale. După câţiva ani de colaborare la Radio-ul britanic, unde
scrie muzică de scenă pentru diferite piese sau pentru filme, se afirmă în
lumea muzicală la
Festivalul anual al “Societăţii Internaţionale de Muzică
Contemporană”. La Barcelona
(1936) atrage atenţia criticilor cu Suita pentru vioară şi pian,
iar după un an la Salzburg
cuVariaţiunile pe o
temă de Fr. Bridge pentru
orchestră de coarde. Între timp i-a fost apreciată la Festivalul de la Norwich cantata Părinţii
noştri vânători (după
W. A. Auden), în care subliniază trainica legătură a omului cu animalele.
După o vizită în America se stabileşte în această ţară
(1939-1941), unde trăieşte în preajma compozitorului A. Copland şi a tenorului
Peter Pears. Acestui cântăreţ îi dedică ciclul de Opt
melodii nostalgice cu
tente impresioniste, Iluminări (1939, după poeme de Rimbaud) şi Şapte
sonete (1940)
după Michelangelo. Liedurile au o melodică complexă, susţinută de un acompaniament
pianistic tensionat. Pe meleagurile americane, scrie în memoria părinţilor săi Simfonia
da Requiem (1940),
expresie a profundei dureri şi a sentimentelor sale pioase. Este concepută în
trei părţi:Lacrimosa conţine dramatice încleştări sonore,
celebra secvenţă medievală Dies iraeculminează
cu un dans macabru, iar Requiem aeternam aduce un final înseninat.
Din anul 1939 datează Concertul pentru vioară şi
orchestră, cu o ciclică structură tripartită:
Sonată, Scherzo, Passacaglie, spre deosebire de Concertul
pentru pian şi orchestră (1938),
alcătuit din patru părţi: Toccată, Vals, Impromptu, Marş, o adevărată simfonie
cu pian.
Revenit în Anglia, în anul 1942 întreprinde cu tenorul P. Pears
un turneu de concerte, în timp ce inamicii germani bombardau teritoriul englez,
iar după terminarea războiului (1945) concertează în Germania împreună cu
violonistul Yehudi Menuhin. La
Londra a locuit, un timp, împreună cu Erwin Stein (redactorul
muzical al Editurii Boosey şi Hawkes), fost elev al lui Schönberg şi
amicul lui Berg şi Webern, care l-a iniţiat în tehnica dodecafonică a celor
trei vienezi moderni.
Întrucât în timpul războiului celebra sală de la “Covent Garden”
fusese folosită ca sală de dans, iar “Saddler’s Wells” se închisese din anul
1940, unii membri ai trupei de operă au pornit în diferite turnee cu “Grupul
englez de operă”, Britten numărându-se printre fondatorii ansamblului. Pentru nevoile repertoriale ale acestui
grup, el scrie opera camerală Peter Grimes (1945), după Orăşelul de G. Crable. De mare dramatism,
lucrarea evocă povestea tragică a unui pescar care, hăituit de bănuila celor
din jurul său de a fi comis o crimă, se aruncă în mare. A creionat cu migală
caracterul personajelor cu ajutorul unor arii bine conturate, orchestra
participând la tensionarea dramatică fără a copleşi vocile.
Cu ocazia comemorării a 250 de ani de la moartea lui Purcell
(1945), după un studiu atent al operei sale, Britten scrie în memoria
ilustrului său înaintaş al doilea Cvartet de coarde (în trei părţi, cu o ciacconă finală) şi
celebrele Variaţiuni şi fugă pe o temă de
Purcell, tema fiind extrasă din muzica de scenă la piesa Abdelazar de Purcell. Având şi titlul Ghidul
instrumentelor muzicale pentru un tânăr muzician, în această
lucrare autorul îşi propune, ca şi Prokofiev în Petrică
şi lupul, să familiarizeze tinerii cu timbrurile instrumentelor, ce
alcătuiesc orchestra simfonică. Cu tot caracterul didactic, lucrarea atrage
prin valoarea artistică şi măiestria construcţiei sale. Prezentată la început
de toată orchestra, tema apare în diferite variante la grupul instrumentelor de
suflat (de lemn şi alămuri), de coarde şi percuţie, după care se derulează
variaţiunile încredinţate instrumentelor soliste. Acestea sunt încununate cu o
fugă finală, având ca temă o antrenantă melodie cu tentă preclasică, peste care
suprapune în sonorităţi grandioase şi strălucitoare tema iniţială a
variaţiunilor.
În anul 1947 străbate Europa împreună cu “Grupul englez
de operă”, care-i reprezintă pe diferite scene europene operele camerale:
tragedia Răpirea Lucreţiei(1946),
amuzanta operă comică Albert Herring (1947) după Maupassant, o ascuţită
satiră la adresa moravurilor societăţii, şi mai târziu Billy
Budd (1957)
după romanul lui Herman Melville. Întors din acest turneu,
Britten organizează împreună cu Pears şi Crozier “Festivalul de la Aldeburgh ”, menit să
pună în valoare “grupul englez de operă”. Acest festival s-a deschis cu cantata
sa Sfântul Nicolae în anul 1948.
Pentru ceremonia încoronării reginei Elisabeta a II-a (din 1953)
a scris atractiva muzică a operei Gloriana, reprezentată la “Covent Garden”, iar
pentru “Teatrul de Operă” din Veneţia opera Învârtirea şurubului (1954, după o povestire de H.
James)cu armonii şi culori stridente pentru a sugera imagini ale macabrului şi
ale cruzimii. În anii 1955-1956 călătoreşte mult în Extremul
Orient, şi apoi în Canada şi America. Impresionat de vechile piese japoneze,
văzute la Tokio ,
scrie opera Curlew River(1963),
localizând în Anglia povestea despre disperarea unei mame care îşi caută în
lume fiul dispărut, după ce în 1960
a realizat reuşita operă Visul
unei nopţi de varădupă Shakespeare. La aniversarea a 600 de ani de la înfiinţarea
Universităţii din Bâle, compune Cantata academica (1959) cu melodii populare elveţiene,
iar Cantata Misericordium pentru centenarul Crucii Roşii
internaţionale de la Geneva.
Prietenului şi colaboratorului său de concerte, M. Rostropovici
i-a dedicat o Sonată(1961), Trei suite pentru violoncel
solo şi Simfonia
cu violoncel (1963, a patra parte este o
Passacaglie), cântăreţei Galina Vişnevskaia ciclul de lieduri Ecoul
poetului(după Puşkin), iar pentru Fischer Dieter Disckau scrie
ciclul Cântece şi proverbe pe versurile lui William Blake. În
anul 1968, la Versailles ,
“Grupul englez de operă” i-a prezentat opera Cuptorul în flăcări (1966) despre cunoscutul episod biblic
al celor trei tineri, aruncaţi într-un cuptor încins, unde au rămas nevătămaţi.
Pentru a crea atmosfera de adâncă evlavie, el a apelat la citate gregoriene,
inserate în structura ariilor şi a ansamblurilor sale. Şi episodul biblic
despre Fiul risipitor (1968) a stat la baza unei opere cu
acelaşi nume, iar nuvela lui Th. Mann despre viaţa scriitorului german
Eschenbach i-a inspirat opera Moarte la Veneţia (1972). Cântecul său de lebădă este al treilea Cvartet de coarde, el stingându-se din
viaţă în 1976 la Aldeburgh.
Compozitor prolific, asemenea lui Honegger, Milhaud, Hindemith,
şi Britten prezintă note clasicizante, valorificând în spirit modern
tradiţia engleză barocă. Deşi
a încercat unele tatonări dodecafonice, el n-a aderat la formulările
dodecafoniştilor, ci a rămas un adept al cultivării formelor tradiţionale.
Muzica sa rezervată evită sintagmele populare, prezente la reprezentanţii
şcolilor naţionale muzicale. Sistemul său armonic este ancorat în armonia postromantică
şi modernă politonală cu acorduri fondate pe cvarte, ca la contemporanii săi de
pe continent. Puternicele sale rădăcini în tradiţia clasico-romantică se
remarcă nu numai în echilibrul şi claritatea construcţiei, ci şi în limbajul
tono-modal.
Preocupat de soarta muzicii din timpul său,
Britten constata cu îngrijorare destrămarea vechii legături între
compozitor şi public în detrimentul creatorilor, subliniind faptul că: “Fără un
auditor sau numai cu unul foarte intelectual, fără un contact direct cu
publicul, opera devine un fel de turn de fildeş, fiind lipsită de o adevărata
flacără artistică. De aceea o mare
parte a creaţiei moderne este obscură şi nepractică, putând fi interpretată
numai de interpreţi cu un înalt grad de măiestrie şi înţeleasă de cei erudiţi”.
Tinzând spre un stil accesibil, el va
valorifica tradiţia clasică engleză în diferite genuri. Scrie lieduri
înmănunchiate în cicluri, cum sunt cele Patru cântece franceze (pe versurile lui Hugo şi Verlaine), Pe
insulă (cinci lieduri
după W. A. Auden), Serenada(şase
lieduri pe diferiţi poeţi englezi), Sonete sacre (J. Donne), Trei
cântece nocturne(pentru tenor şi orchestră, dedicate Almei Mahler).
Ele au acompaniament orchestral sau pianistic cu ample sonorităţi postromantice
sau cu irizate armonii impresioniste.
În spirit modern a scris cantata Cruciada
copiilor (1968), pe
zguduitoarea baladă a lui B. Brecht despre copiii rătăcitori după Al Doilea
Război Mondial, lucrarea constituind un vibrant mesaj pentru întronarea păcii
în lume. Acelaşi mesaj este prezent şi înRecviemul
de război (1962),
lucrare de mare dramatism cu încleştate episoade politonale. Postromantica sa Simfonie
a primăverii (1949,
pentru solişti, cor şi orchestră în patru părţi) prezintă dese ţesături
polifonice şi armonii învolburate.
În cele Zece variaţiuni pentru violă,
Reflecţii (pe un
cântec de Dowland) nu valorifică valenţele tehnice ale instrumentului, ci pe
cele expresive, iar cele şase Metamorfozepentru
oboi solo reprezintă imagini sonore sugerate autorului de poetul antic Ovidiu.
Prin limpezimea expresiilor, muzica sa se apropie uneori de spiritul
clasic, în schimb factura densă şi încleştatele sonorităţi îl alătură
postromanticilor. El a valorificat tehnica contrapunctică şi formele
tradiţionale ale Barocului, dar şi aglomerările postromantice şi unele
încercări dodecafonice. Muzician profund, Britten considera că nu este
atât de important stilul ales de un creator, “dacă acesta are de spus ceva şi
dacă o face cu claritate”, since
Comentarii
Trimiteți un comentariu