În
cultura muzicală a Europei romantice, Franz Liszt şi-a înscris numele prin
contribuţia sa la dezvoltarea muzicii de pian şi simfonice, deschizătoare de
noi perspective. Ca şi Berlioz sau Schumann, Liszt a fost un avântat
luptător romantic în domeniul criticii muzicale şi al eseisticii. Virtuoz
pianist, el a consacrat în viaţa concertistică recitalul, realizat de un singur
interpret şi redat din memorie, contrar obiceiului de a se cânta programul pe
note în public. Prin extraordinara sa virtuozitate, prin varietatea genurilor
pianistice, unele dintre ele create de el, şi prin talentul său de inegalabil
improvizator reuşea să capteze în concerte interesul ascultătorilor, fără
concursul altor artişti.
Multilaterala
sa activitate şi bogata sa creaţie oglindesc multiplele faţete ale
personalităţii sale. El a dominat viaţa artistică europeană prin activitatea sa
artistică multiplă, de virtuoz concertist, dirijor, pedagog, creator de înaltă
concepţie, scriitor cu fin spirit de observaţie, dar şi ca generos protector al
contemporanilor săi. Legat de spiritul romantic prin inspiraţia din natură,
artele plastice şi literatura tuturor timpurilor, acest artist a avut un larg
orizont, însufleţit fiind de înalte idealuri artistice. Însăşi pregătirea sa a
contribuit la constituirea concepţiei sale despre muzică şi a rolului ei în
viaţa omului. Maghiar prin naştere (mama austriacă), hrănit din cele trei mari
culturi europene – germană, franceză şi italiană – având succese concertistice
pe tot continentul european, Liszt a avut conştiinţa universalităţii sale.
Născut
în 1811 la Raiding ,
în Ungaria, unde tatăl său era intendent al domeniului principelui Esterhazy,
micul Franz a trăit în lumea muzicii lui Haydn, Mozart şi Beethoven. De
timpuriu îşi afirmă calităţile muzicale, încât părinţii îi asigură o serioasă
educaţie artistică. După succesul obţinut la Odenburg (la 9 ani), în
cadrul unui concert de binefacere, tatăl său, Adam Liszt, îl duce la Viena , unde ia lecţii cu
Czerny, renumit pedagog al pianului. Czerny îi dezvoltă înclinaţia spre
virtuozitate, asigurându-i o solidă bază tehnică. Concomitent, studiază
compoziţia cu A. Salieri. Legenda spune, că tânărul de 12 ani a fost ascultat
de Beethoven, marele simfonist îmbrăţişându-l cu căldură şi prezicându-i un
frumos viitor.
În
anul 1823 pleacă cu tatăl său la
Paris , unde este respins de directorul Conservatorului, pe
motiv că regulamentul interzicea primirea străinilor. Directorul L. Cherubini
perpetua climatul unui epigonism clasic la această instituţie. Liszt studiază
compoziţia cu doi profesori ai Conservatorului, italianul Ferdinand Paër şi
cehul Anton Reicha. Curând adolescentul pianist cucereşte saloanele
aristocraţiei, devenind unul dintre artiştii preţuiţi ai vieţii muzicale
pariziene. Acum cunoaşte cele mai proeminente figuri ale literaturii, ale
artelor plastice şi ale muzicii. Îndrăgostit de tânăra sa elevă Caroline de
Saint-Crique, tatăl acesteia le refuză căsătoria din prejudecăţi de clasă,
Liszt fiind considerat nedemn de a fi soţul unei fiice de aristocrat. Moartea
tatălui său (1826) şi deziluzia sentimentului dragostei (1827) îi declanşează o
criză mistică, încât vrea să se călugărească. Este scos din această stare de
Revoluţia din iulie, când începe să scrie Simfonia revoluţiei,
vrând să o dedice lui La
Fayette.
La
20 de ani (1831), marele Paganini a produs un adevărat şoc asupra sa, aşa cum
făcuse acesta şi asupra lui Schubert, Schumann şi Chopin, trezindu-i dorinţa de
a-l egala ca pianist virtuoz. La o serată muzicală a lui Chopin o cunoaşte pe
contesa Marie d’Agoult (ca scriitoare va semna cu pseudonimul Daniel Stern),
care îşi părăseşte căminul şi copiii pentru a convieţui cu Liszt în Elveţia şi,
apoi, în Italia. Vor avea trei copii, dintre care Cosima va deveni soţia lui
Wagner, după divorţul ei de dirijorul Hans von Bülow. Datorită salonului
literar al contesei, Liszt se împrieteneşte cu Hugo, Musset, Vigny, Lamartine,
Chateaubriand, G. Sand, Saint-Beuve, Lamennais. La Paris , face cunoştinţă şi
leagă prietenie cu Berlioz, Paganini, Chopin, iar în Germania cu Mendelssohn,
Schumann şi Wagner. L-au stimulat nu numai reprezentanţii romantismului literar
şi muzical, ci şi scrierile socialiştilor utopici.
În
perioada 1825-1838, a
scris piese de virtuozitate pianistică, mai ales transcripţii şi parafraze,
care, datorită temelor cunoscute, erau lesne receptate, provocând totdeauna
entuziasmul publicului prin pasajele de virtuozitate. Urmează o perioadă de
strălucite turnee (1839-1848), cu delirante succese în toată Europa. În anul
1842, face prima călătorie în Rusia, iar în 1847 întreprinde un lung turneu şi
în Ţările Române. Ajuns din nou în Rusia, se împrieteneşte cu principesa catolică
Carolyne de Sayn-Wittgenstein, după un concert dat la Kiev în anul 1847. Întrucât
legislaţia în vigoare împiedica divorţul, nici această legătură sentimentală nu
va fi consacrată prin căsătorie.
Din
anul 1848 se stabileşte împreună cu noua sa prietenă, o fiinţă inteligentă şi
cu fin discernământ artistic, la
Weimar , unde desfăşoară o prodigioasă activitate de dirijor
al Teatrului şi al capelei curţii ducelui Karl Friedrich. Aici a prezentat în
primă audiţie operele contemporanilor sau ale înaintaşilor săi: Alphonso
şi Estrella de
Schubert,Tannhäuser,
Lohengrin de Wagner, Genoveva de Schumann, Benvenuto
Cellini, Romeo şi Julieta, Damnaţiunea lui Faust, Copilăria lui Christos de Berlioz, Bărbierul
din Bagdad de Peter
Cornelius, precum şi lucrări simfonice pe nedrept neglijate în repertoriile
vremii: Samson şi Messia de Händel, Egmont de Beethoven, Loreley de Mendelssohn, Paradis
şi Peri de Schumann.
Între
anii 1848-1861, epoca şederii la
Weimar , Liszt a avut cea mai fructuoasă activitate
componistică din viaţa sa. Cele mai bune lucrări simfonice, ca şi cele mai
valoroase creaţii pianistice, au fost scrise în acest timp. Alături de
strălucita activitate dirijorală şi de laborioasa activitate creatoare, Liszt
s-a manifestat şi ca pasionat pedagog, dând lecţii de compoziţie şi
interpretare tinerilor artişti dornici să se desăvârşească.
În
anul 1861 se mută la Roma
unde, peste patru ani, intră în ordinul călugărilor franciscani. Din anul 1869
reia legătura cu Weimarul, activând succesiv la Roma , Weimar şi la Budapesta , unde i se
conferă demnitatea de preşedinte al “Academiei Naţionale Ungare de Muzică”.
Statutul său de abate nu-l va împiedica cu nimic să-şi desfăşoare în continuare
activitatea concertistică.
Ultima perioadă (1861-1886) este marcată de creaţii religioase, fără vigoarea
dramatică şi patosul operelor anterioare, expresivitatea lor fiind adesea
retorică. După un ultim turneu întreprins la Paris şi Londra, unde s-a
bucurat de un mare triumf, revine la Bayreuth. Aici a încetat din viaţă la vârsta de
75 de ani, fiind înhumat în oraşul tradiţiilor wagneriene, tradiţii apărate de
“Şcoala de la Weimar ”,
al cărei “spiritus rector” a fost Liszt.
Muzician
multilateral, Liszt a activat pe mai multe tărâmuri, ca interpret, pianist
concertist şi dirijor, dar mai ales compunând muzică de diverse genuri.
Creaţiile sale oglindesc concepţia lui despre lume şi viaţă, ca şi înrâuririle
care l-au marcat. Ca oricare muzician al vremii a fost subjugat de simfonismul
german, care îi oferea posibilitatea adâncirii imaginilor muzicale,
conferindu-le o forţă de sugestie incomensurabilă. Instruit în Franţa, el a
fost influenţat şi de spiritul francez, de echilibrul construcţiei şi de fina
sondare a sufletului uman.
Simfonismul său precede din cel
beethovenian. Eliberat de rigorile simfoniei clasice, el lărgeşte tematica şi-i
dă o forţă dramatică sporită, datorită viziunii sale înnoitoare. Simfonismul
romantic suferă din pricina incapacităţii artiştilor de a exprima generalizat
contradicţiile vieţii umane. Lirismul juvenil şi grav al simfoniilor lui
Schubert şi Schumann, ca şi pitorescul meditaţiilor lirice ale lui Mendelssohn,
nu au dus înainte simfonismul beethovenian.
Simfonismul romantic găseşte altă cale de redare generalizată a lumii,
împrumutând teme literare şi redând generalul prin prisma imaginilor
particulare. Berlioz tinde să dea muzicii simfonice firul conducător al unei
fabulaţii. Legat de amănunte pitoreşti sau narative, muzica simfonică a lui
Berlioz ilustrează elocvent diferite teme, fără a se ridica la nivelul
generalizării şi a sublinia sensul lor filosofic. De aceea, marile teme – ca Romeo
şi Julieta sau Faust,
care ilustrează o tematică general-umană şi atât de specifică epocii romantice
– sunt tratate muzical de Berlioz prin succesiunea unor variate episoade în
simfonii sau legende dramatice.
Spre deosebire de acesta, Liszt nu descrie, onomatopeic sau prin sugerare,
fapte sau peisaje, ci redă esenţa temelor abordate, ilustrând marea forţă de
generalizare a muzicii prin programatismul său generalizant. Din Faust de Goethe, Meditaţiile lui Lamartine, Ce
se aude pe munte de
Hugo sau Hamlet de Shakespeare, Liszt va căuta
să sintetizeze, evocând nu amănunte narative, nici aspectele contradictorii ale
personajelor, ci va prezenta linia esenţială a conflictelor dramatice, evocând
generalul în imagini particulare.
Liszt a avut variate surse, de la care a împrumutat imagini
concrete pentru a junge la exprimarea unor imagini generalizatoare. Viaţa socială, natura, pictura şi
literatura îi vor oferi imagini multiple. Uneori porneşte de la imagini reale
pentru a ajunge la generalizări. Astfel, în piesa pentru pian Lyon, cu epigraful “a trăi muncind, a muri
luptând”, a schiţat un comentariu muzical pentru a evoca revolta ţesătorilor
din Lyon (1834), care au lansat această lozincă. Aderând şi la alte cauze
revoluţionare, el va scrie Salve Polonia, Capela lui
Wilhelm Tell, Canţoneta lui Salvator Rosa şi va realiza transcripţia Marseillaise-i şi a Marşului lui Rakoczy. În afara acestor
lucrări pentru pian, Liszt a năzuit să scrie o Simfonie
revoluţionară după
Revoluţia din iulie 1830. Materialul muzical pregătit pentru această simfonie
se va regăsi într-un omagiu adus eroilor în Odă funebră.
Multe imagini i-a furnizat natura, atât în muzica pentru pian: Valea
lui Obermann, Chiparoşii de la vila d’Este, Lacul Wallenstadt, Jocuri de apă la
vila d’Este, cât şi în cea simfonică – Ce
se aude pe munte. Şi capodoperele plastice i-au fost un bogat izvor
de inspiraţie. Astfel, un vas etrusc de la Luvru cu chipul lui Orfeu, îl îndeamnă să scrie
un poem simfonic – Orfeu – în care sugerează cântecul
liniştitor al eroului mitic, dar mai ales ideea forţei morale a muzicii.
Piesele pentru pian după tabloul Sposalizio (Logodna fecioarei) de Rafael şi după
sculptura Il pensieroso (Gânditorul) de Michelangelo nu sunt
simple descripţii ale eroilor, ci sugestive imagini care se desprind din aceste
lucrări plastice. La fel, poemul simfonic Bătălia hunilor este un comentariu muzical al unui
tablou panoramic de Kaulbach, iar contemplarea tabloului cu Dansul
morţii de Holbein sau
frescaTriumful morţii de Lorenzetti i-au sugerat tema cu
variaţiuni intitulată Dansul morţiipentru
pian şi orchestră, în care zugrăveşte comportamentul diferit al personajelor în
faţa morţii prin variaţiuni asupra secvenţei Dies irae.
Literatura
rămâne cel mai bogat izvor de inspiraţie. Începând cu liedul, literatura îi va
furniza numeroase teme pentru monologuri acompaniate de muzică, pentru piese
mici pentru pian sau pentru poeme simfonice şi simfonii. Sonetele
de Petrarca, Sonata după o lectură din Dante sunt lucrări pentru pian scrise sub
impresia lecturilor. Muzica simfonică este aproape în întregime tributară
literaturii.
Tematica
romantică cu privire la sensul vieţii şi la zbuciumatele căutări ale eroilor
este redată în poemele simfonice Preludiile, Hamlet şi în simfonia Faust.
Preluând tema marilor opere literare, ca Faust sau Divina comedie, a
miturilor antice desprePrometeu sau Orfeu, a textelor
poetice semnate de Hugo, Schiller sau Dante, marele simfonist le redă cu mare
forţă de sugestie muzicală, făcând să devină argumente pentru năzuinţele sale.
Figurile lui Tasso sau Mazeppa, Idealurile profesate de Schiller (în Meditaţii)
sau confruntările omului cu natura, evocate de Hugo în Ce
se aude pe munte, fac
obiectul unor poeme simfonice, în care surprinde esenţa poematicii acestora.
Sensul vieţii, problemă prezentă în Preludiile, ca şi
căutările faustice, sunt teme tipice epocii romantice.
În
cele 13 poeme simfonice: Preludiile, Tasso, Prometeu,
Mazeppa, Ce se aude pe munte, Orfeu, Omagiu eroilor, Hungaria, Hamlet, Bătălia
Hunilor, Idealurile, Armonii festive, De la leagăn la mormânt şi în cele două simfonii
programatice Faust şi Dantenu-şi
propune să prezinte momente de pitoresc exterior sau de fabulaţii, ci să redea
generalizant esenţa poemului literar. Procedeele simfonismului beethovenian le
foloseşte pentru realizarea unor imagini sonore foarte diversificate.
În
privinţa arhitecturii muzicale, ideea cardinală a poemului va direcţiona
desfăşurarea muzicală. Întrucât Liszt nu se limitează la amănunte, ci tinde
spre expresia generalizantă, el va folosi frecvent tiparele arhitecturale
tradiţionale, tratându-le mai liber sau îmbinând diferite tipare. În cunoscutul
poem simfonicPreludiile, fuzionează forma de sonată cu tema cu
variaţiuni, într-o structură mai puţin utilizată – forma arc (Bogenform). Cele
două teme, a luptei şi a iubirii, vor constitui izvorul unor variaţiuni pe care
se va bizui dezvoltarea, variaţiunile succedându-se potrivit firului literar
conducător. Ca introducere lentă, tema întrebării va fi punctul de plecare al
întregii lucrări, în care îmbină exprimarea generalizatoare cu evocarea
pitorească, uneori onomatopeică, a unor imagini particulare. Alteori, dă
poemului caracterul unei naraţiuni libere, urmărind firul narativ, ca în Prometeu,
unde unitatea este realizată prin dese reluări ale temei, ce personifică
curajul şi dârzenia eroului mitologic.
Tot
în domeniul muzicii simfonice programatice, Liszt a scris şi două simfonii
descriptive: Faust (1854) după Goethe şi Dante (1856), evocând din Divina
comedieepisodul iubirii pasionate a celebrilor eroi – Francesca da
Rimini şi Paolo Malatesta. În simfonia Faust, prin
zugrăvirea celor trei personaje principale, Faust, Margareta şi Mefisto,
prezintă întreaga ideatică a poemului goethean.
Cele
trei părţi ale simfoniei, care ilustrează fiecare unul din personaje, nu sunt
simple imagini ale eroilor respectivi, ci întruchipări ale ideilor
contradictorii ce-i frământă, ale intenselor lor trăiri şi, implicit, ale
sensului filosofic al poemului literar. Personajul Faust este prezentat prin
diferite teme muzicale, care sugerează lupta sa continuă pentru a-şi împlini
aspiraţiile. Ele apar şi dispar pe parcursul desfăşurării muzicale, pentru ca
în final să persiste nostalgia după idealul neîmplinit. Trăsăturile simple ale
Margaretei contrastează cu firea complicată a lui Faust, ea fiind zugrăvită
prin melodii calde şi fermecătoare care redau sentimentele ei curate. Mefisto
urmăreşte stăpânirea şi distrugerea omului, temele lui fiind caricaturile
temelor lui Faust, exceptând tema Margaretei, care rămâne neatinsă şi
biruitoare.
În
partea întâi, Faust, redă, de fapt, cele două trăsături
principale ale omului romantic, pe de o parte chinuit de împlinirea idealului,
pe de altă parte dominat de elanul iubirii pasionate. În partea a doua, Margareta, puritatea feciorelnică a eroinei
constituie tema acestei sublime pagini de poezie romantică. Ultima parte – Mefisto – este un scherzo, în care domină
atmosfera fantastică şi sarcasmul. Mefisto îşi bate joc de neliniştea şi elanul
pasionat al lui Faust, dar şi de iubirea sa. Prin procedeul revenirii deformate
a temelor, Liszt zugrăveşte sarcasmul lui Mefisto, simbol al răului, al
duşmăniei faţă de tot ceea ce are mai frumos şi mai curat omul. Simfonia se
încheie cu o scurtă epodă corală, care preamăreşte “eternul feminin”.
Înclinaţia
spre poem, fără a părăsi complet formele clasice, este clară în cele douăConcerte pentru pian şi
orchestră în Mi bemol major şi La major. Păstrând diviziunea
tripartită şi preluând procedeul ciclic al circulaţiei temelor, Liszt îşi
desfăşoară fantezia creatoare, îmbinând pasaje pianistice de mare virtuozitate
cu sclipitoare episoade orchestrale solistice, concertul devenind un gen cu
adevărat simfonic. Dezvoltând simfonismul beethovenian, Liszt conferă
concertului noi virtuţi expresive prin utilizarea principiului variaţional.
Până la el, temele diferitelor părţi ale unui concert erau diverse, fără a se
înrudi tematic între ele. Nesocotind graniţele distinctive dintre părţi, el dă
concertului caracterul unui flux neîntrerupt, căci temele diferitelor secţiuni
nu sunt decât variante ale temelor cardinale. Procedeul acesta, aplicat în
poemele simfonice şi simfoniile sale descriptive, conferă muzicii
neprogramatice a concertelor un sens poematic.
Primul Concert
pentru pian şi orchestră în Mi bemol major, oglindeşte concepţia sa
novatoare în forma concertantă. Liszt nu respectă tiparul tradiţional, temele
şi mişcările se succed liber, dând lucrării un caracter rapsodic, iar ideile
muzicale revin la finele concertului. Pianul deţine un rol principal şi prin
numeroase cadenţe, în care se valorifică virtuozitatea solistului. Orchestra
dialoghează continuu cu solistul şi în răspunsurile ei se reliefează
instrumente soliste, care subliniază cu timbrul lor specific tematica lucrării.
Construit pe principiul înlănţuirii libere a ideilor muzicale, concertul se
prezintă sub forma unui poem muzical unitar, în care distingem patru secţiuni,
legate între ele prin scurte interludii orchestrale sau cadenţe cu caracter
improvizatoric. Atmosfera de eroism a primei teme, alternează cu lirismul temei
din mişcarea lentă şi cu imaginea fantastică din cea de scherzo, instrumentul
solist rivalizând cu orchestra prin sonorităţi orchestrale. Bogata expresivitate
şi strălucirea desfăşurării muzicale încheagă o originală arhitectură muzicală.
Şi al doilea Concert pentru pian şi
orchestră în La major este
o irupere a fanteziei sale creatoare, cu revărsări de sonorităţi orchestrale,
cu pasaje de virtuozitate pianistică şi fermecătoare episoade lirice.
Tendinţa
spre poem este prezentă şi în Sonata în si minor (1853) şi, mai ales, în cea cu
program declarat Sonata după o lectură din Dante pentru pian. Scrise într-o singură
parte de mari dimensiuni, ca şi în concerte, se structurează o diviziune
tripartită, cele trei strofe ale formei sonată devenind părţile ciclului.
Unitatea acestor desfăşurări muzicale fanteziste o dă înrudirea temelor, care
apar pe parcursul lucrărilor.
Dar
sonatele nu constituie partea cea mai importantă a creaţiei sale pianistice.
Pianist virtuoz, Liszt a scris numeroase creaţii însemnate pentru dezvoltarea
virtuozităţii pianistice, cu strălucitoare pasaje de velocitate de mare
dificultate tehnică şi de virtuozitate timbrală, prin care a îmbogăţit tehnica
de colorit a pianului. Foarte importante pentru dezvoltarea tehnicii pianului
au fost transcripţiile şi parafrazele, în care foloseşte diferite procedee de
tratare muzicală a unei teme: imitaţii, variaţiuni, contrapuneri şi chiar
dezvoltări.
Un loc
însemnat în creaţia sa pianistică îl ocupă miniatura, reprezentată prin două
genuri: studii şi piese descriptive. În anul 1839 publică Mari
studii pentru piano-forte, revizuite şi amplificate sub titlul de Studii
de execuţie transcendentală (1851)
prin care contribuie la dezvoltarea pianisticii romantice. El nu urmăreşte
numai ţeluri tehnice, ci caută ca fiecare studiu să aibă un contur expresiv
specific. Dintre studii fac parte şi Ab irato, trei Studii
de concert şi
cunoscutele studii programaticeMurmurul
pădurii şi Dansul piticilor.
În
genul schiţei programatice scrie două cicluri de piese descriptive, intitulate Ani
de peregrinări (1834
şi 1839), şi ciclul Armonii poetice şi religioase (1877). Piesele dinAnii de peregrinări sunt rodul impresiilor din călătoriile
făcute în Elveţia şi Italia, ele conţinând numeroase pagini bucolice şi
tablouri de gen. Dintre tablourile pitoreşti amintim Valea
Obermann, Capela lui W. Tell, Lacul Wallenstadt, Veneţia şi Napoli, Gondoliera,
Canzone, Chiparoşii de la Villa
d’Este. Volumul Armonii poetice şi religioase cuprind meditaţii religioase,
inspirate de Carolyne Wittgenstein, cele mai reuşite fiind Binecuvântarea
lui Dumnezeu în singurătate, Imnul copilului la deşteptare, Funeralii, Ave
Maria, Tatăl nostru, Cantique d’amour, Miserere, douăLegende şi Consolaţiuni.
În
prefaţa primului ciclu, autorul prezintă impresiile care i-au inspirat
imaginaţia creatoare: ”După ce aspectele variate ale naturii şi scenele legate
de istorie şi de poezie mi-au răscolit în suflet emoţii adânci, stabilindu-se
între ele şi mine o conexiune nedesluşită, dar imediată, un raport nedefinit
dar real, o comunicare inexplicabilă dar certă, am încercat să exprim prin
muzică unele din senzaţiile mele cele mai puternice şi percepţiile cele mai
vii. Să exprim tot ceea ce în noi depăşeşte orizonturile obişnuite, tot ceea ce
se sustrage analizei, tot ceea ce este legat de adâncimi inaccesibile. Pe
măsură ce progresează muzica instrumentală şi se eliberează de cătuşele sale
iniţiale, ea tinde să se pătrundă tot mai mult de acea ideaţie care a marcat
perfecţiunea artelor plastice; ea încetează de mai fi o simplă combinaţie de
sunete, devenind un limbaj poetic mai apt, poate, decât chiar poezia”. În
încheierea acestei prefeţe, Liszt subliniază rolul major al artei: “Arta are
altă menire decât aceea de a amuza ceasurile de răgaz”, putându-i-se pretinde
“de a fi altceva decât o uşoară distracţie trecătoare. Să exprime tot ceea ce
în noi depăşesc orizonturile obişnuite, tot ceea ce se sustrage analizei, tot
ceea ce este legat de adâncuri inaccesibile, dorinţa nepieritoare,
presentimentul infinitului”.
Liszt
nu se opreşte la marile valori culturale ale umanităţii, ci recurge şi la
izvorul veşnic viu al folclorului, creând genul nou al rapsodiei. Cele 19 Rapsodii conţin motive folclorice provenite din
cântecul ţărănesc şi din cel al lăutarilor maghiari. Temele utilizate în
rapsodii sunt de o puternică expresivitate, tensiunea lor emoţională fiind
amplificată prin bogate armonii şi prin simfonismul dezvoltărilor, prezente şi
în celelalte lucrări pianistice. Ca un adevărat romantic, el evocă scene de
baladă populară, aidoma celor cântate de rapsozii populari, de unde şi numele
de rapsodie.
Interesul
lui Liszt pentru creaţia populară apare şi în Rapsodia spaniolă, unde realizează variaţiuni pe tema folliei sau în Rapsodia
română. Descoperită de Octavian Beu la biblioteca din Weimar (în
1931), această rapsodie dovedeşte interesul compozitorului pentru muzica
noastră populară. Cântecele populare poloneze, elveţiene, italiene, româneşti,
alături de marşul lui Rakoczi şi ceardaşul maghiar, toate dovedesc atenţia
deosebită acordată creaţiei populare a diferitelor naţiuni. În secolul luptelor
pentru eliberare naţională, duse în Europa de popoare asuprite, afirmarea
caracterului specific naţional în creaţia muzicală este o contribuţie
importantă în afirmarea valorilor culturale ale naţiunilor. Alături de
Schubert, Glinka, Chopin, Liszt dă semnalul luptei de afirmare naţională prin
crearea şcolii muzicale maghiare.
În
afara propriilor sale creaţii, Liszt a făcut cunoscute numeroase capodopere ale
altor compozitori, vehiculându-le cu ajutorul transcripţiilor, parafrazelor şi al fanteziilor,
în care redarea lor integrală sau prelucrarea unor fragmente reprezentative
aduceau publicului comentariile sale strălucitoare şi foarte colorate.
Lucrările lui Bach, simfoniile lui Beethoven, liedurile lui Schubert sau
Schumann, uverturile lui Berlioz sau Weber, ca şi opere semnate de Mozart,
Rossini, Verdi şi Wagner s-au bucurat de o sporită popularitate în
rândurile melomanilor vremii prin bogata sa fantezie.
Prin
transcripţii, viziunea originală a autorilor era adaptată specificului
pianului, fără a altera însă sensul imaginilor. Astfel, în transcripţiile Capriciilor lui Paganini, Liszt dezvoltă viziunea
autorului cu elemente pianistice şi amplifică strălucirea imaginilor iniţiale.
Dacă în transcripţii rămâne legat de imaginea originală a autorului, înparafraze şi fantezii face adevărate comentarii la imaginile
iniţiale, încât Liszt îşi desfăşoară bogata fantezie pentru a da elocvenţă
temelor parafrazate. A realizat impresionante parafraze şi fantezii după temele
operelor de Auber, Halévy, Meyerbeer, Bellini, Donizetti, Gounod, Glinka,
Ceaikovski, Verdi, Wagner, şi după liedurile de Mozart, Beethoven,
Schubert, Schumann.
Fără
a avea spectaculosul creaţiilor pianistice, elocvenţa strălucitoare a muzicii
simfonice sau popularitatea rapsodiilor, liedurile sale sunt importante în istoria
genului. Ele se îndepărtează de rigoarea strictă a formelor lied sau de
celelalte tipare formale, utilizate în mod obişnuit. Respectând declamaţia
vocală, neglijând efectele vocale şi apropiindu-se de muzica franceză în
privinţa modului de redare a imaginilor, ele se apropie de acel “impresionism
german timpuriu” de la finele veacului. Muzicologul maghiar Bence Szabolcsi a
descoperit la el unele note impresioniste: “Poetul şi gânditorul Liszt
desluşeşte legături adânci între natură şi sufletul omului. Pentru exprimarea
acestora are nevoie de o nouă paletă de nuanţe, uneori mai luminoase, alteori
mai estompate, adeseori şi de culori de puternică vibraţie, alteori de umbre şi
tonuri crepusculare, cum n-au fost încă exprimate în decursul istoriei
muzicii.” Şi cu privire la schiţele descriptive pianistice, B. Szabolcsi considera
că anticipă impresionismul: “Realizând presimţirile lui Chopin, în aceste
pagini se naşte impresionismul muzical, exact la aceeaşi dată cu picturile lui
Monet.” Iar muzicologul român Zeno Vancea subliniază că multe pagini ale lui
Debussy, Ravel şi Bartók îşi au obârşia în schiţele descriptive ale lui Liszt.
În mică măsură şi incidental, liedurile sale sunt tributare
modalităţilor impresioniste. Unele se inspiră din poezia romantică (Fiul pescarului, Loreley),
în altele recurge la descripţii onomatopeice de mare simplitate în
acompaniament (Pe
Rin, în frumuseţea valurilor) sau la declamaţia gravă, cu armonii
mai complexe şi o notă de dramatism (Cântecul
lui Mignon). În
liedurile Bucurie şi durere sau Peste culmi este linişte se întrevăd elemente impresioniste,
căci linia melodică îşi pierde conturul precis prin diluate armonii. Linii
melodice cu unduiri abia schiţate şi armonii vaporoase evocă pacea sufletească
în liedul Tu care vii din cer.
Prin
rolul important dat pianului în evocarea imaginilor şi prin desfăşurări
muzicale consistente, el a contribuit mult la dezvoltarea genului. H. Wolf şi R. Strauss, care preiau
procedeele wagneriene, vor da o sporită vigoare dramatică creaţiei vocale.
Alături de aceşti compozitori, Liszt aduce şi el o îmbogăţire a conţinutului şi
a limbajului, pregătind drumul liedului modern din secolul al XX-lea. Poeţii
germani Goethe, Lenau, Schiller, Uhland, Heine sau Hugo, Petrarca şi alţi
autori din poezia universală i-au furnizat texte. Liszt reuşeşte în câteva
fraze să cuprindă frânturile de gând şi de vis ale poeţilor, topite într-un
flux muzical expresiv.
În
ultimii ani de viaţă, scrie oratoriile Legenda Sf. Elisabeta (1865), Christos (1867)dar şi Missa
de la Gran (1856). În pofida unor pagini
valoroase, ele sunt creaţii de un stil grandilocvent. A scris şi muzică pentru
acompanierea unor poezii declamate, printre care amintim Leonora de Bürger, Dragostea
poetului mort de
Jokay şiMuzicantul
orb de
Tolstoi.
Ca
şi alţi romantici ai vremii, Liszt a militat pentru progresul muzicii nu numai
prin compoziţii şi concerte, ci şi prin scris. Cartea sa despre Chopin este
un preţios document asupra activităţii bardului polonez şi o remarcabilă operă
de analiză a stilului chopinian. Încă din 1837, Liszt colaborează la “Gazeta
muzicală” din Paris, unde scrie un studiu despre creaţia pianistică a lui
Schumann, apoi despre operele wagneriene, dar şi despre singurătatea artistului
în societate. Considerându-se “cetăţean al lumii”, manifesta dispreţ pentru
auditoriul aristocratic sau pentru cel al aristocraţiei banului. Privitor la
atmosfera salonului aristocratic, nota în cartea sa despre Chopin:
“Marea artă îngheaţă în sălile de recepţie cu mătase roşie şi îşi pierde
conştiinţa în saloanele cu mobilă tapiţată în galben deschis sau albastru sidefiu”,
iar despre magnaţii băncilor remarca: “Parveniţii se grăbesc să plătească
pentru a-şi vedea satisfăcute toanele deşarte şi îşi măsoară importanţa după
banii pe care îi risipesc. În zadar se căznesc să asculte şi să privească, căci
ei nu pot înţelege nici poezia înaltă, nici arta înaltă.”
În
cartea sa, Despre ţigani şi muzica lor în
Ungaria (1859), ne
oferă utile informaţii şi consideraţii asupra folclorului maghiar, Liszt fiind
printre primii care au văzut în folclor o posibilă revigorare a limbajului muzical,
în schimb în Scrisorile unui bacalaureat în
muzică, scrise într-un ton polemic şi de ascuţită satiră critică,
aduce interesante idei şi aprecieri asupra muzicii contemporane lui.
O
mare însemnătate a avut-o activitatea sa pedagogică asupra dezvoltării
ulterioare a culturii muzicale prin îndrumările date de el artiştilor
interpreţi şi compozitorilor, care-i solicitau sfatul. Numeroşi colegi mai
tineri au avut parte de sfaturile şi sprijinul său: d’Albert,
Grieg, Klindworth, Borodin, Bülow, W. Lenz, W. Brendel, La Mara (Maria Lepsius), M.
Moskowski, M. Rosenthal, A. şi N. Rubinstein, E. Sauer, Fr. W. Scharwenka, G.
Sgambatti, B. Smetana, A. Nikisch, Al. Ritter, K. Tausig,
Mottl, Richter, Weingarten.
Interpretul Liszt n-a
fost numai pianistul virtuoz, care uimea lumea cu agilitatea sa tehnică, dar şi
muzicianul profund care ştia să pătrundă şi să redea admirabil conţinutul
operelor interpretate. “Cine a auzit pe Liszt interpretând Sonatele de
Beethoven”, scria Wagner, “a avut impresia că este în prezenţa nu a unei
reproduceri, ci a unei veritabile creaţii”. Muzician autentic, cu o
multilaterală activitate, Liszt a avut o contribuţie considerabilă şi în arta
dirijorală. Ca şi Mendelssohn, Berlioz, Bülow sau Wagner, care au impus
personalitatea dirijorului în concerte, Liszt considera dirijatul nu doar ca o
simplă acţiune de coordonare a execuţiei, ci ca o creaţie personală.
Cu deosebită claritate
defineşte Bartók importanţa lui Liszt în istoria muzicii, considerând rolul său
mai mare decât al lui Wagner: “Înclin să cred că Liszt a fost mai important
pentru dezvoltarea muzicii. Nu vreau să afirm prin aceasta că Liszt a fost un
compozitor mai mare decât Wagner, căci în creaţia lui Wagner găsim o mai
mare perfecţie, o mai bogată gamă expresivă, o mai mare unitate stilistică. Şi
totuşi operele lui Liszt au fecundat într-o măsură mult mai mare creaţia
generaţiei următoare, decât muzica lui Wagner. Să nu ne inducă în eroare marea
masă a iubitorilor lui Wagner, care a rezolvat într-un fel atât de perfect
sarcina sa istorică, în întregime şi în totalitatea ei, încât nu poate fi
imitat decât în mod servil, continuarea lui fiind imposibilă. Orice imitaţie
este o chestiune sterilă, moartă. În schimb, Liszt a iniţiat atâtea noi
posibilităţi, fără ca el însuşi să le fi epuizat până la capăt, încât de la el
am primit stimulente mai puternice decât din partea lui Wagner.”
Întreaga sa viaţă este
un exemplu de slujire înflăcărată şi plină de abnegaţie a artei muzicale,
luptând neîncetat împotriva rutinei şi conservatorismului în muzică. De la
micile mărgăritare ale liedurilor sale până la monumentalele simfonii, poeme
simfonice sau grandioasele concerte, Liszt a inoculat tuturor o autentică
vibraţie emoţională, dovedind măiestrie atât ca simfonist, cât şi ca pianist
strălucitor, cizelând cu migală o muzică de mare fineţe şi colorate sonorităţi.
Poposind la un hotel din Chamonix, acest muzician filosof şi cetăţean al lumii,
care şi-a completat fişa: “Născut în Parnas, venit din îndoială şi mergând
înspre adevăr”, a lăsat lumii un mesaj de înnobilare spirituală, căci muzica sa
însufleţeşte omul în lupta sa pentru adevăr, bine şi frumos.
Comentarii
Trimiteți un comentariu