La
începutul veacului al XIX-lea, romantismul deschide un nou capitol în istoria
gândirii şi a civilizaţiei europene. Această vastă mişcare artistică aduce
schimbări în toate domeniile vieţii, în cultură, artă şi filosofie prin
afirmarea unei noi concepţii estetice, comună fiind dominaţia eului în creaţia
artistică. În muzică, spiritul romantic a fost reprezentat de o pleiadă de mari
personalităţi cu originale şi complexe lucrări muzicale.
În
lucrările instrumentale din prima jumătate a veacului al XIX-lea coexistă note
romantice cu principiile clasice. Berlioz, Chopin şi Liszt ilustrează creaţia
romantică în toată plenitudinea ei, în schimb la Schubert,
Mendelssohn şi Schumann desluşim trăsături clasice
alături de altele specific romantice. Dacă muzica instrumentală de tinereţe a
lui Schubert vădeşte o atitudine clasică, romantizată pe parcursul anilor (în
lied este romantic de la primele creaţii), la Schumann procesul este
invers. Romantic în lucrările de tinereţe, cu anii se accentuează tendinţa
clasicizantă în muzica instrumentală. La Mendelssohn , notele clasice nu suferă o evoluţie
în decursul vieţii, ci se manifestă constant în anumite genuri, aşa cum cele
romantice sunt permanente în altele, oglindind climatul în care s-a format şi a
creat, dar şi structura sa sufletească.
La
finele primului deceniu al veacului al XIX-lea, în 1809, când mai trăiau încă
Beethoven, Weber şi Schubert, s-a născut la Hamburg Felix
Mendelssohn Bartholdy. Ca fiu al unui bogat bancher evreu, Abraham
Mendelssohn (care şi-a botezat copiii în religia protestantă, spre
a-i feri de posibile discriminări), micul Felix a avut tot ce şi-a dorit inima
şi s-a bucurat de o educaţie princiară. Dotat cu o inteligenţă şi o
sensibilitate puţin obişnuită, el a găsit în familia sa o tradiţie artistică
neobişnuită. În pofida faptului că bunicul său Moses Mendelssohn (imortalizat
de Lessing în Nathan înţeleptul)
a primit o educaţie rabinică, acesta era un om cu spirit larg, cunoscător al
limbilor clasice şi cu înclinaţii spre filosofie.
La
patru ani de la naşterea sa, familia se mută la Berlin. Atenta educaţie
şi instrucţie, supravegheată cu grijă de tatăl său, au dat roadele aşteptate.
Îndrumat spre cultura umanistă, micul Felix şi sora sa, Fanny, citeau cu
uşurinţă clasicii elini în original, devenind în acelaşi timp buni muzicieni.
Nu numai în tinereţe, ci de-a lungul vieţii tatăl şi sora sa i-au fost valoroşi
mentori.
Studiile
muzicale le-a făcut cu Ludwig Berger,
pianist notoriu, şi cu Karl Zelter,
autor de lieduri şi consilierul muzical al lui Goethe. Spiritul conservator al
lui Zelter i-a imprimat tânărului respectul nelimitat pentru clasici şi,
implicit, o neabătută disciplină clasică a scriiturii şi a arhitectonicii.
Conformismul clasicizant al lui Zelter i-a reţinut elanul creator, cele mai
bune creaţii fiind cele în care zăgăzuirea a fost depăşită de vâltoarea
fiorului său interior. Insuflându-i respectul pentru stilul clasic, l-a ferit
de exagerările individualismului romantic. Zelter are meritul de a-i fi
descoperit frumuseţea cântecului popular german, prezent adesea în limbajul
muzical al tânărului său emul.
Orizontul
spiritual i-a fost lărgit mult prin contactul avut în casa părintească cu
oameni de seamă ai culturii germane. La seratele date în fiecare duminică în
somptuoasa lor vilă, participau filosoful Hegel, poetul Heine, pianiştii
Hummel, Weber, Moscheles şi mulţi alţi invitaţi. Mândru de progresele
elevului său, Zelter l-a introdus în casa lui Goethe (1821), a cărui concepţie
clasică l-a marcat de timpuriu. Înclinaţia spre echilibru între raţiune şi
afectivitate în procesul creator, ca şi abordarea unei tematice înalte, se
datorează influenţei marelui poet german.
Importantă
a fost pentru formarea sa şi contactul cu creaţia lui Weber. Din Preziosa şi din Freischütz l-au impresionat imaginile
fantastice ale basmului popular. Sub imboldul acestora a aşternut, la 17 ani,
prima sa lucrare simfonică reuşită. Este sclipitoarea uvertură Visul
unei nopţi de vară după
Shakespeare, în care imaginile feerice sunt realizate cu deosebită măiestrie
orchestrală.
Studiile
muzicale s-au încununat cu audierea cursurilor “Facultăţii de istorie şi
filosofie” de la
Universitatea din Berlin, asigurând tânărului un vast orizont
cultural. Deţinând unul din exemplarele manuscrise ale Pasiunii
după Matei de Bach,
după analizarea ei în lecţiile cu Zelter, Mendelssohn a purces, în 1829,
la audiţia ei integrală, eveniment ce a însemnat începutul reconsiderării
operei lui Bach, autor preţuit atunci doar pentru lucrările sale didactice.
Având la dispoziţie o mică orchestră, întreţinută de tatăl său, el şi-a putut
verifica lucrările în reuniunile muzicale familiale. Când acestea implicau o
formaţie mai numeroasă, erau angajaţi muzicieni profesionişti, încât el şi-a
audiat tot ceea ce a scris.
Pentru
închegarea concepţiei sale estetice, însemnate au fost călătoriile efectuate în
perioada 1829-1832 în Anglia, Scoţia, Germania, Elveţia, Italia şi Franţa, ale
căror culturi muzicale i-au înrâurit formaţia. La Londra , (1829), centru
muzical înfloritor, a debutat ca pianist şi dirijor al propriilor sale creaţii
şi al unor autori consacraţi. Peisajele naturii şi încărcata istorie a Scoţiei
l-au captivat şi stimulat în creareaSimfoniei
Scoţiene şi a
uverturii Hebridele. Pe solul
italian (1830), în afară de cunoaşterea cântecelor şi a dansurilor populare,
folosite apoi în Simfonia Italiana şi în unele Cântece
fără cuvinte, el a admirat muzica religioasă, pictura Renaşterii şi
ruinele antice. În Italia îi întâlneşte pe Donizetti, Glinka şi pe Berlioz,
aflat la “Villa Medici” în urma obţinerii premiului Romei.
După
ce în 1826 îşi afirmase la Paris
calităţile de pianist virtuoz şi cunoscuse pe muzicienii timpului – L.
Cherubini, F. Halévy, F. Paër, Fr. Auber, G. Rossini, F. Kalkbrenner –, în anul 1831
poposeşte din nou în capitala Franţei, unde pulsa o trepidantă viaţă artistică.
Acum este fermecat de Simfonia a IX-a de Beethoven,dirijată de Habeneck, şi
ascultă operele Wilhelm Tell de Rossini şi Robert
diavolul deMeyerbeer. Are
bucuria de a i se cânta uvertura Visul unei nopţi de vară şi fragmente din Octetul
de coarde.
După
a doua călătorie la Londra
se întoarce în patrie (1832), unde îşi reia activitatea muzicală, muncind
necontenit pentru crearea unui climat artistic de înalt nivel. S-a consacrat
reînnoirii repertoriului concertistic prin reluarea lucrărilor valoroase ale
trecutului şi prin programarea celor noi.
Refuzându-i-se
postul de director muzical al “Singakademiei” din Berlin de către spiritele
înguste ale locului, el acceptă acelaşi post la Düsseldorf (1833), unde
se remarcă ca un entuziast interpret, compozitor şi organizator muzical,
impulsionând viaţa culturală a oraşului prin interpretarea creaţiilor marilor
clasici. Totodată, rupe tradiţia conducerii formaţiei orchestrale de la
clavecin sau de către concertmaestru, prin prezenţa dirijorului la pupitru şi
folosirea baghetei. Invitat să dirijeze în diferite centre muzicale, la Köln , Dresda, Frankfurt,
Aachen, el va capta pretutindeni publicul prin programele concertelor sale,
îngrijit cizelate.
Începând
cu anul 1835 se stabileşte la
Leipzig , unde va conduce orchestra “Gewandhaus”, pe care o va
transforma într-una dintre cele mai renumite formaţii din Europa şi, implicit,
va da oraşului aura unei adevărate metropole a muzicii germane. Şlefuită într-o
formaţie de înalt nivel profesionist, orchestra a putut aborda un repertoriu
bogat şi variat în aşa-zisele “concerte-istorice” cu programe din toate epocile
muzicale.
Pentru
a da un plus de strălucire concertelor a invitat pe marii săi contemporani:Berlioz, Liszt, Chopin, Wagner,
Gade, Schumann, pe renumiţii pianişti: Chopin,
Liszt, Hiller, Moscheles, Kalkbrenner, Thalberg, Clara Schumann şi
pe cântăreţele de renume Henriette Sontag, Wilhelmine
Schröder-Devrient, Giuditta Pasta sau pe concertmaistrul său Ferdinand
David. Concertul pentru trei piane de Bach a avut drept interpreţi
pe Clara Wieck, Moscheles şi Mendelssohn, iar în cea de a doua versiune pe
Liszt, Hiller şi Mendelssohn. Multe creaţii au fost cântate în premieră
absolută, cum au fost Simfonia a IX-a de Schubert, operele Freischütz şi Oberon de Weber. Prevala muzica germană, încât
rolul său în promovarea artei germane şi înlocuirea, mai ales în cea religoasă,
a creaţiei italiene tradiţionale a fost covârşitor.
De
numele său se leagă altă înfăptuire: înfiinţarea “Conservatorului de muzică” de
la Leipzig
(1843), institut de răsunet datorită seriozităţii cu care s-a lucrat încă de la
întemeierea sa. Printre primii profesori au fost Mendelssohn şi Schumann
(compoziţie), Ferdinand David (vioară), Moritz Hauptmann (armonie şi
contrapunct). În domeniul creaţiei, Mendelssohn a fost ataşat de clasicism şi
mai puţin de muzica nouă a lui Chopin, Berlioz sau chiar Schumann, de unde
acea moderaţie specifică stilului său. A imprimat şi Conservatorului tradiţia
cultivării clasicilor, încât, după moartea sa, acest institut a devenit un centru
de menţinere a unui pronunţat academism.
Seninul
şi blândul Mendelssohn, care a adunat de la viaţă numai mulţumiri, a avut şi o
căsătorie fericită cu Cecilia Jeanrenaud, fiica unui pastor reformat. Temporar
(între 1841 şi 1842) a acceptat postul de compozitor al curţii prusace de la Berlin , unde a reorganizat Singakademia şi unde a prezentat, în noul palat de la Potsdam , tragediileAtala, Antigona, Ruy Blas,
Visul unei nopţi de vară, cu propria muzică de scenă.
Şi
regele Saxoniei, ca şi regina Victoria a Angliei, mari admiratori ai
artistului, l-au invitat să preia postul de muzician al curţii lor, oferte
respinse de el căci se ataşase mult de oraşul drag, Leipzig. Constituţia sa
firavă n-a rezistat tensiunii creatoare intense şi activităţii muzicale uriaşe
din ultimi ani. Munca încordată şi dăruirea cu pasiune vocaţiei sale i-au
epuizat energia şi rezistenţa, încât moartea neaşteptată a surorii sale Fanny
(1847) i-a provocat o depresiune nervoasă, care a declanşat un şir de atacuri
nervoase, grăbindu-i sfârşitul prematur din noiembrie 1847.
Într-o
viaţă scurtă, de numai 38 de ani, a scris 121 lucrări în toate genurile, vădind
în clasicismul construcţiilor o imaginaţie vie şi un lirism pitoresc. Respectul
formelor clasice tradiţionale este ecoul educaţiei sale îngrijite şi firii sale
sobre, reţinute, fără excesele romanticilor. Dar creaţia sa reflectă şi o
atitudine romantică, generată de imaginaţia sa poetică, de delicateţea sa
sufletească şi de sensibilitatea la frumosul naturii. Necunoscând neliniştile
şi frământările artistului obligat să lupte pentru împlinirea năzuinţelor sale,
în creaţia sa nu răzbat elanurile înflăcărate şi tensionate încleştări, nici
chinurile dragostei şi ale singurătăţii caracteristice marilor eroi romantici.
Din
tematica romantică, Mendelssohn preia în opera sa fantasticul basmului şi
contemplarea naturii, dar fără misterul atât de îndrăgit de romantici. Nimic
sumbru sau demonic nu conţine fantasticul său, ci el evocă lumea feerică prin
imagini de basm, create de fantezia populară. Natura este pentru el un prilej
de încântare, de evocare a unor imagini din trecut. Uvertura Visul
unei nopţi de vară este
relevantă în această privinţă.
În
spirituala comedie Visul unei nopţi de vară, Shakespeare introduce personaje
din istoria îndepărtată a Greciei antice, alături de eroi legendari din mituri
scandinave şi basme engleze. Craiul şi crăiasa zânelor, Oberon şi Titania, se
amestecă în poveştile de dragoste ale pământenilor. O serie de situaţii comice,
din care nu lipsesc şi scene de ascuţit sarcasm şi ironie, la adresa vieţii
nobililor sau a dramelor sentimentale, duce la un final în care toată lumea
este mulţumită. În epilog, Puck, un personaj din suita lui Oberon, anunţă că
totul n-a fost decât un vis. Uvertura evocă atmosfera feerică şi
vivacitatea întregii desfăşurări dramatice.
Atunci
când abordează tematica naturii sau fantasticul basmului, Mendelssohn rămâne un
liric, peisajul naturii ca şi imaginile de basm le realizează printr-o muzică
de un lirism înduioşător. El va liriza atât formele mari simfonice, cât şi
miniatura pianistică, aşa încât nu va ajunge la patosul eroic sau la
încleştările dramatice specifice marilor romantici.
Lirismul
său, în care predomină melancolia duioasă şi bucuria liniştită, conturează o
muzică senină, specifică temperamentului său echilibrat. Deşi orizontul său
tematic este limitat, creaţia sa atrage prin lirismul candid şi prin limpezimea
arhitectonică. Muzica sa cucereşte mereu prin claritatea stilistică şi
perfecţiunea formei, Ceaikovski considerându-l drept model de puritate
stilistică: “Rămâne totdeauna un exemplu de puritate ireproşabilă a stilului, o
individualitate muzicală pronunţat conturată, care păleşte faţă de strălucirea
unui geniu ca Beethoven, dar care se distinge în grad mai înalt de mulţimea de
meşteşugari ai şcolii germane.”
În
repertoriile de astăzi, s-au menţinut lucrările simfonice şi concertante, ale
căror spirit este mai pregnant romantic, deşi autorul se voia clasic. Două din
simfoniile sale sunt opere ocazionale: simfonia-cantată Lobgesang (Cântec de laudă), compusă la
aniversarea a patru secole de la inventarea tiparului, şi Simfonia
Reforma, scrisă la tricentenarul Reformei şi care îşi datorează
titlul datorită folosirii coralului Eine feste Burg ist unser Gott în final. Simfoniile Scoţiana şi Italiana îşi datorează denumirile imaginilor
evocate cu ajutorul temelor cu ecouri scoţiene şi italiene.
Pe
lângă reuşite pagini pitoreşti şi lirice, Simfonia a III-a în la minor –
Scoţiana (1842)
are desfăşurări muzicale retorice, atunci când evocă eroicul vremurilor trecute
ale Scoţiei (partea I), dar şi idei inspirate de melodiile unor dansuri
populare scoţiene (partea II), teme
cantabile, ce aduc atmosfera cântecului fără cuvinte, al căror pitoresc bucolic
sau afectiv vin să configureze imagini luminoase, pline de farmec (partea III)
şi teme cu ritm de marş în exuberantul final. Nu lipsesc nici elemente
ritmico-melodice care evocă peisajul lin şi solitar ale Scoţiei, un loc de
visare pentru artist.
Introducerea Simfoniei
Scoţiene este
un cântec fără cuvinte, linia sa melodică se transformă ritmic, constituind
tema de bază. Tema secundă cantabilă nu aduce un contrast sensibil, aşa că nu
există ample elaborări tematice. Se derulează diferite faţete ale temelor
într-un limbaj cristalin şi curgător, care încântă ascultătorul. În partea doua
alternează două idei muzicale vioaie, inspirate de melodiile unor dansuri
populare scoţiene, iar în mişcarea a treia aduce două idei muzicale, care par a
fi romantice şi sentimentale cântece fără cuvinte, finalul alert şi scânteietor
fiind urmat de o majestuoasă şi solemnă epodă.
Mai
dinamică şi mai concisă este Simfonia a IV-a op. 90 în La
major - Italiana (1835),ale cărei
modalităţi de realizare se deosebesc de cele ale simfoniei Scoţiene. Este mai concentrată, cu o deosebită vivacitate ritmică,
luminozitate melodică şi fără emfază şi dramatism artificial. După modelul Pastoralei,
exprimă gânduri şi sentimente, trezite în sufletul compozitorului de peisajul
şi oamenii Italiei, Wagner caracterizându-l succint pe Mendelssoshn drept
“pictor al piesajului” (Landschaftsmaler). Dacă temele jubilante şi senine ale
primei părţi surprind căldura şi exuberanţa meridionalului, finalul este un
frenetic Saltarello, dans
popular napolitan. Melodia Menuetului aminteşte de un ländler schubertian, iar
semnalele cornilor din Trio de pădurea germană, pe care compozitorul o
considera cu mult mai frumoasă decât cea italiană. Cu privire la tema
Andantelui, autorul îi mărturisea prietenului său Moscheles că are la bază
melodia unei vechi balade.
Inspirată
de mişcarea religioasă a Reformei, care a introdus limba naţională în
desfăşurarea cultului religios, în Simfonia a V-a în Re major –
Reforma coralul
are rol important, el constituind tema principală din mişcarea finală,
desfăşurată în impunătoare sonorităţi de orgă. Şi prima parte se derulează
într-o atmosferă de fast şi austeră grandoare, întretăiată cu momente de lirism
reţinut. Scherzo-ul aminteşte de Visul unei nopţi de vară,
iar atmosfera de mare duioşie din mişcarea a treia evocă cadrul miniatural al Cântecelor
fără cuvinte. Liric
în simfonii, ca şi lui Schubert, lui Mendelssohn i-a lipsit adâncimea tragică.
Neavând capacitatea de a aborda o problematica mai amplă, generalizantă, nu s-a
ridicat la nivelul simfonismului beethovenian.
Având
înclinaţie spre liric şi spre pitoresc, Mendelssohn va reuşi în uvertura
descriptivă. Scrisă iniţial ca uvertură independentă, Visul
unei nopţi de vară este
un concis poem simfonic, ce evocă lumea basmului. Pitorescul naturii, îmbinat
cu prezentarea trecutului legendar, stă la baza uverturii descriptive Hebridele (Grota lui Fingal), pe când peisajul
marin este creionat în Marea liniştită şi Călătorie fericitădupă Goethe.
Împreună cu uvertura Frumoasa Melusină,
mai tensionată ca vibraţie emoţională, aceste lucrări sunt piese independente
de concert, fără a avea un caracter explicit descriptiv.
Mendelssohn
a scris şi uverturi legate de reprezentaţiile scenice: Athalie pentru o piesă de Racine şi Ruy
Blas pentru
drama lui Hugo. În anul 1841
a scris pentru Visul unei nopţi de vară de Shakespeare muzică ilustrativă,
pornind de la uvertura compusă la vârsta de 17 ani.
În
creaţiile simfonice şi în concerte domină avântul impetuos, alături de
patetismul cald şi de momente de îngândurat lirism. În cele două Concerte pentru pian şi orchestră în sol minor şi re minor şi două Concerte pentru vioară şi orchestră nu este adeptul unei
virtuozităţi de scriitură, ci ele sunt oglinda universului său lăuntric, când
senin sau întunecat, când liniştit sau îngândurat. Patosul vibrant, elanul şi
fervoarea, atât de rar întâlnite în creaţia sa, domină inegalabilul Concert
pentru vioară şi orchestră în mi minor (1843), în care paginile de
adânc lirism ale Andantelui, cu unele rezonanţe tragice, sunt încadrate de
vigoarea dramatică a primei părţi şi de fulgurantul tablou al dinamicului
final. Concertul pentru vioară şi
orchestră în mi minorşi Trio-ul în re minor constituie o excepţie în privinţa
profilului emoţional obişnuit în muzica sa. Alături de avântul impetuos şi de
patetismul cald, găsim momente de îngândurat lirism.
Şi
în muzica de cameră: şapte Cvartete de coarde,
două Cvintete de coarde şi unOctet de coarde, seninul şi
clasicizantul Mendelssohn nu mai controlează riguros fiorul emoţional, ci
dă frâu liber patetismului său. În schimb, fluenţa şi farmecul melodic domină
permanent arhitectura proporţionată şi clară. Absenţa unor profunzimi dramatice
lasă uneori impresia unor lungimi nejustificate. Dacă cele două Trio-uri cu pian reţin prin caldul lor melodism
şi tonusul emoţional mai pregnant, în schimb sonatele (pentru pian, vioară şi pian,
violoncel şi pian) şi cvartetele cu pian se cântă mai rar.
În
muzica dramatică a încercat, în tinereţe, opera Nunta
lui Camacho şi apoi
muzică de scenă. Atras de universul religios, el îşi transpune trăirile sale în
numeroasemotete.
Multe din creaţiile religioase, cele două oratorii Paulus (1836) şi Elias (1844), precum şi numeroşi Psalmi
pentru cor şi orchestră nu
conţin pagini de viguros dramatism, ci momente de muzică emfatică de tip
Meyerbeer, atunci când tinde către grandios.
În
schimb, liedurile sale au simplitatea şi fluenţa
cântecului popular german, ale cărui intonaţii sunt deseori prezente în aceste
creaţii. Nu numai liedurile sale, ci şi duetele, cvartetele vocale şi corurile,
atestă înclinaţia spre lirismul popular german, fantasticul basmului şi
pitorescul naturii, în care lirismul dragostei şi peisajul rustic sunt nimbate,
uneori, de o atmosferă de mister.
În
creaţia pentru pian apelează la tehnica clasică tradiţională. În cele trei Studii op. 104 respinge excesul de
virtuozitate, pledând în favoarea imaginilor poetice. Mare admirator al lui
Bach, scrie şapte Piese caracteristice şi şase Preludii şi fugi, în care reînvie
vechile forme ale invenţiunii, fugii, preludiului şi ale coralului, iar înVariaţiunile serioase op. 554 valorifică densitatea scriiturii
polifonice.
Cele
49 de Cântece fără cuvinte sunt delicate melodii în formă de lied
cu sobre succesiuni armonice, admirabile crâmpeie ale vieţii sale lăuntrice.
Clasice în formă, aceste miniaturi pentru pian sunt străbătute de un delicat
lirism, fără efecte de virtuozitate. Frumuseţea şi cantabilitatea temelor dovedesc o bogată şi variată
inspiraţie. Deşi scrise în forme miniaturale, unele
prezintă noutăţi structurale şi de limbaj.
Dacă
melodica sa elegantă şi plină de poezie trădează un spirit liric, ţesătura
armonică şi timbrală este clasică. Ordinea şi claritatea frazelor, proporţia şi
logica arhitectonică denotă concepţia sa componistică clasică. Pasiunile
dezlănţuite, cu încordări tumultuoase şi tensiuni răscolitoare specifice
artiştilor romantici, nu concordau cu firea şi educaţia sa ponderată. Cu
sufletul său sensibil la tot ceea ce era frumos, el a simţit nevoia confesiunii
şi a dezvăluirii elanului său liric. N-a preluat epigonic formele clasice, ci
le-a înveşmântat cu imagini de candoare şi melancolie sau cu cele ce redau
zborurile sprinţare în paginile sale fantastice. Sublima visare şi
răscolitoarea nelinişte schumanniană sau sfâşierea chopiniană, clocotul febril
al lui Berlioz sau pateticele izbucniri ale lui Liszt şi Wagner îi
sunt străine.
Viaţa
sa a ars ca un foc puternic, dar s-a stins în floarea vârstei. Din muzica sa
transpare surâsul şi freamătul vieţii, voinţa de a-şi îndeplini cu tenacitate
datoria, dar şi bucuria împlinirilor artistice, ce i-au colorat şi încununat
viaţa şi creaţia. Când uşor agitată şi avântată, când elegantă şi melancolică,
când intimă sau descriptivă, muzica sa ne poartă mereu într-o lume a spiritului
diafan şi încântător.
Mendelssohn se numără printre compozitorii care păstrează un echilibru
între fervoarea romantică, care cuprinsese întreaga creaţie artistică în acel
timp, şi forma clasică cu limpezimea ei stilistică. Seninătatea şi claritatea
muzicii zugrăvesc temperamentul echilibrat şi sobru al unui artist sensibil,
care a cântat frumuseţea vieţii şi a naturii
Comentarii
Trimiteți un comentariu