“Ne ridicăm mereu, ca să uităm puterea lutului. Oare nu acesta e rostul artei?”
Granados
“Muzica ne dă posibilitatea de a coborî în noi
înşine pentru a descoperi divinul,
pe care-l căutăm în van în viaţă şi pentru
care nutrim o sete absolută.”
Schubert
În plin Ev Mediu, foarte întreprinzătoarea lume feudală se înnoieşte
permanent. Deşi oamenii circulau greu, ei au efectuat diferite călătorii,
realizând nu numai schimburi de mărfuri, ci şi de bunuri spirituale. Dominaţia
marilor seniori slăbeşte odată cu ridicarea negustorilor, îmbogăţiţi în urma
comerţului. Începe a se prefigura mişcarea de consolidarea a puterii centrale
cu tendinţe absolutiste. Răbufnesc acute rivalităţi între francezi şi englezi,
dar şi conflictul între Papă şi regele Filip cel Frumos. Dezvoltarea oraşelor şi, implicit, a
burgheziei vor dinamiza mersul civilizaţiei europene.
Parisul devine centrul cultural
european, spre Universitatea căruia se îndreaptă studenţi din toată Europa.
Acum se pun bazele culturii muzicale europene, căci muzica încetează a mai fi
doar o ştiinţă de studiere a fenomenului sonor şi un ritual, devenind treptat
importantă artă sonoră. Cu toată obedienţa existentă, biserica n-a putut feri
tiparele austere, fără ornamente, ale muzicii religioase de seva vie a
practicii populare. Totodată, melodica diatonică nu va putea opri pătrunderea
cromatismelor ce traduc tonusul emoţional al trăirii umane. Prin noile mijloace de exprimare muzicală,
mai ales prin cele de obârşie populară, se face primul pas spre a ieşi de sub
tutela bisericii catolice, proces continuat în perioadele următoare. Noile
elemente de exprimare nu sunt inventate în această epocă, ci ele se găsesc în
arta populară şi în cultura muzicală antică.
La finele primului mileniu şi începutul
celui de al doilea, în cultura muzicală apar semnele unor înnoiri. Muzica îşi
lărgeşte sfera tematică şi, implicit, se adânceşte capacitatea de expresie
sonoră. Noile mijloace de exprimare provin din muzica populară şi, oricât s-au
opus teoreticienii acestui filon sincer, el va împrospăta lucrările viitoare.
Pătrunderea muzicii laice în cea cultă, cultivată în „şcolile mânăstireşti”,
constituie începutul procesului de laicizare, fenomen care se va desăvârşi în
epoca Renaşterii.
Simplitatea muzicii de la începutul Evului
Mediu nu va dura mult, ci ea va cunoaşte înnoiri prin polifonie, muzica “măsurată” (ars
mensurabilis) şi musica ficta(cromatisme),
care apar la răscrucea dintre milenii, reprezentând cu adevărat temeiul
apariţiei unor noi elemente în muzică. În sens etimologic, polifonia înseamnă
cântarea mai multor sunete (polis = multe, fonos = sunet). În opoziţie cu
monodia, polifonia va fi termenul ce desemnează cântarea pe mai multe voci.
Accepţiunea aceasta este valabilă pentru începuturile polifoniei, întrucât
astăzi polifonia semnifică cântarea în care se suprapun două sau mai multe
linii melodice diferite, spre deosebire de armonie, unde vocile cântă simultan
sunete diferite. În locul termenului de polifonie, J. Samson a propus
utilizarea termenului de polimelodie, iar mai recent, cel de poliodie.
În istorie, polifonia a apărut, mai întâi,
ca preocupare de a suprapune diferite linii melodice. Încă de timpuriu,
popoarele nordice au cunoscut cântul pe două voci în terţe paralele, acel gymel, sau suprapunerea vocilor cunoscute sub
numele de bas fals (falso bordone, faux
bourdon), când unor terţe paralele li se adaugă a treia linie
cântată la sextă, formând acorduri în prima răsturnare.
Spre finele primului mileniu, s-au scris
cântări la două voci, denumite organum saudiafonie. Încă din veacul al IX-lea, John
Scotus Erigen (810-877),
autor de organum-uri, dă următoarea definţie: “Cântecul numit organum este format din diferite voci,
separate la o distanţă proporţională, răsunând la un interval destul de mare
sau apropiat, conform unor reguli raţionale a diferitelor tonuri, constituind
un ansamblu armonios.”
Despre organum găsim referiri în tratatele De
organo (cca
sec. al X-lea), De musica enchiriadis (sec. al X-lea) şi în Micrologus (sec. al XI-lea) de d’Arezzo. Şi John
Cotton(sec. XI-XII) descrie organum-ul:
“Diafonia se execută de doi cântăreţi, dintre care unul conduce melodia de
bază, iar celălalt rătăceşte în mod artistic prin alte sunete. Amândoi se
întovărăşesc, uneori, în unison sau octavă. Acest procedeu al cântării se
numeşte organum, din cauză că vocea bărbatului,
despărţindu-se cu măiestrie, sună întocmai ca instrumentul numit orgă. Cuvântul diafonie înseamnă vocea dublă sau vocea care se
desparte de cea de bază.”
Atât Huchbald, cât şi G. Arezzo definesc organum-ul
ca pe o “suprapunere de două melodii, care se mişcă la distanţă de cvartă sau
cvintă, întâlnindu-se, uneori, la unison”. Unii teoreticieni delimitează organum-ul
(cu mersul paralel al vocilor) dediscant,
în care primează mişcarea contrară. De fapt, organum-ul, diafonia şidiscant-ul sunt nume date
compoziţiilor la două voci, vox principalis sau cantus firmusfiind
vocea dată, iar vox organalis sau discantus, vocea adăugată. În tratatul său De
musica mensurabilis positio, teoreticianul John
Garland (sec. al
XIII-lea) dă numele de organum tuturor lucrărilor pe mai multe voci.
În organum în mişcări paralele erau socotite
consonante cvarta, cvinta şi octava, pe când în discant apar şi alte intervale, considerate
disonante, rezolvate apoi în consonanţe. Această polifonie prin cvarte şi
cvinte a fost introdusă în biserică după preceptele teoretice eline ale
consonanţelor, impuse apoi de scolastici. Dar acest paralelism intervalic poate
proveni şi din practica populară sau din muzica instrumentală primitivă. Viela
primitivă (numită şi chefonie) avea scaunul aşezat drept, încât arcuşul
atingea simultan două corzi, acordate la cvartă şi cvintă. Unele pasaje
executate la cobza noastră dau cvarte paralele, dar şi în muzica populară
orientală se găsesc, adesea, paralelisme de cvarte şi cvinte.
Cântarea
în cvarte, cvinte, octave paralele provine şi din muzica vocală. Atunci când
linia melodică depăşeşte ambitusul comod al unei voci, o parte dintre cântăreţi
intonează nestingheriţi linia melodică la un interval comod, fără să ţină seama
de ceea ce aud în jurul lor. Între femei şi bărbaţi există, firesc, o distanţă
de octavă, în timp ce între soprane şi altiste, tenori şi başi este un interval
de cvartă. În acest mod se creează o succesiune de cvarte, cvinte şi octave
paralele. Fenomenul poate fi observat şi astăzi la grupuri de oameni fără
pregătire muzicală.
Valorificarea paralelismului acestor
intervale este opera teoreticienilor, care nu admiteau folosirea terţei sau a
cromatismelor, socotite ca o imixtiune a pământescului în muzică, artă care trebuia
să fie o expresie a divinităţii şi a credinţei omului în împărăţia cerească. Cu
toate opreliştile, noile mijloace de exprimare muzicală răzbesc, constituind
forţa motrice în dezvoltarea limbajului muzical.
Dacă în
secolul al IX-lea, Ogier descrie organum-ul din
dioceza Laon ca pe o melodie construită în mişcări paralele pe un cânt
gregorian (aflat la vocea superioară), după secolul al X-lea, cântul gregorian
se înfrumuseţează. În cadrul discantului, se suprapune o melodii pe un cânt
liturgic, textul rămânând identic pentru ambele voci. În secolul al XI-lea, la Mânăstirea Chartres
se practica organum-ul liber şi cu mişcare contrară a vocilor.
Melodia liturgică trece la vocea inferioară, diversificându-se intervalele prin
mişcare contrară, consonanţa fiind doar la începutul şi sfârşitul piesei.
Alteori, organum-ul era
executat de doi solişti alternând cu corul, care cânta la unison. La mănăstirea
Limoges, vocea organală se mişca liber, melismatic, în durate scurte, în timp
ce vocea principală (tenor) intona un fragment de cânt gregorian în durate
lungi.
Cultivarea
polifoniei s-a făcut în renumitele şcoli mânăstireşti de la Chartres , St. Martial din
Limoges, Oxford, Worchester, Winchester ş.a. Dar înflorirea genurilor
polifonice se datorează în special “Şcolii de la Paris ” de pe lângă biserica
Nôtre-Dame.
Începând cu a doua jumătate a veacului al
XII-lea, Parisul (care devine capitala statului centralizat în secolul următor)
intră în istoria muzicii. În timpul regelui Philippe Auguste – Le Batisseur, Franţa
cunoaşte un deosebit avânt economic şi cultural. Se construiesc marile
catedrale şi se dezvoltă literatura, poezia, pictura, toate artele fiind
importante în cristalizarea culturii europene. Prin anul 1235, Guillaume de
Lovris scrie prima parte a Romanului trandafirului (continuat în 1277 de Jean de Meun),
în care sunt intercalate numeroase piese laice. După reconstruirea celui mai
mare monument gotic – catedrala Nôtre Dame (1165) – şi înfiinţarea
Universităţii (1229) de către Robert de Sorbon, Parisul devine un însemnat
centru al culturii scolastice.
Un manuscris anonim englez (sec. al
XIII-lea) ne oferă o succintă dar cuprinzătoare informaţie despre şcoala de la Paris , dominantă în veacul
al XIII-lea prin înfloritoarea ei viaţă muzicală. Despre cel mai bun
organist, magistrul Leoninus (1163-1201), ni se spune
că a compus numeroase organum-uri la două
voci, cuprinse în voluminoasă carte – Magnus libri organi. Practica tradiţională consta în
improvizarea unui discant deasupra unui cânt gregorian. Ataşat principiilor
Mânăstirii St. Martial (unde din anul 1100 se cultiva şi organum-ul înflorit), Leoninus foloseşte
discantul în mişcare contrară, îmbogăţindu-l cu ritmul regulat al
cântecului laic, în locul celui liber. Vocea dată, tenor (de la tenere = a ţine) cânta în
sunete lungi melodia religioasă, iar a doua voce (duplum) realiza discantul.
Succesorul lui Leoninus, Perotinus
Magnus (1182-1236),
un discantist superior acestuia, scrie piese cu linii melodice expresive şi
adaugă a treia – triplum – şi uneori a patra voce – quadruplum.
Ritmica vie, comună celor trei voci, contrastează cu cea liniştită şi izocronă
a tenorului. Perotinus inventează forma liberă a motetului,conductus-ul, unde
vocea principală era laică, nu religioasă, şi perfecţionează tehnica notaţiei.
El foloseşte procedeul imitaţiei şi cel variaţional. Duratele egale ale
tenorului au transformat ritmul liber al cântecului gregorian într-un ritm
uniform, inexpresiv, de unde numele de cantus planus (cântare plană). Utilizarea
cântului gregorian în polifonie limita orice libertate ritmică.
Şi succesorul lui Perotinus, Robert
de Sabillon, foloseşte
imitaţia, unele cromatisme, imprimând un stil nou, iar elevul său, Pierre
de la Croix , stabileşte proporţii între durate,
întrebuinţând diviziunea pentru o unitate de măsură: brevis are funcţia vechiilonga, iar la semibrevis adăugă minima,
stabilind astfel scara duratelor. Alături de aceste nume ale şcolii pariziene,
reprezentative pentru perioada stilului Ars antiqua,
menţionăm şi pe truverul Adam de la Halle , ale
cărui lucrări polifonice aparţin acestui stil.
Pentru a realiza un motet reuşit se dădeau
următoarele recomandări: “Ia tenorul dinAntifonar;
înfrumuseţează-l şi dă-i măsura; când va fi bine măsurat, fă deasupra lui un discant;
după aceea aranjează deasupra motetului un triplum.” Pe linia melodică a motetului şi a
tenorului se adăuga apoi un triplum, uneori un quadruplum.
În motet, fiecare voce avea o oarecare individualitate. Dar această preocupare
pentru independenţa vocilor abătea adesea atenţia compozitorului de la ţelul
final al obţinerii armoniei dorite. S-au compus motete eterogene, în care se
cânta simultan un imn vechi (în latină) cu diferite melodii laice. Ele erau
destinate, probabil, execuţiilor în cercuri intime, aceste lucrări constituind
un joc de virtuozitate fără preocupări expresive.
O formă asemănătoare motetului este conductus,
compoziţie plurivocală în care vocile, suprapuse tenorului laic, intonau o
melodie proprie sau împrumutată din muzica laică. În conduct,
vocile nu mai aveau independenţa pe care o aveau cele din motet. O lucrare
polifonică complicată cu imitaţii şi canoane la trei voci este rondelul,gen în care a excelat Adam de la Halle. În speţă, în
insulele britanice, practica polifonică era foarte răspândită. Unul dintre cele
mai vechi şi interesante documente este rondelul Vara
a sosit (un
dublu canon: patru voci cântă un canon, însoţite de alte două voci cu un mic
canon repetat ostinat), atribuit lui John of Fornsete (1240-1250) de la Reading. Deşi nu s-a
păstrat decât acest măiestrit canon, este cert că Anglia a contribuit la
dezvoltarea polifoniei şi prin alte lucrări care nu s-au păstrat.
În secolul al XIII-lea se scriau şi hochete,
piese polifonice în care se segmenta melodia la diferite voci ce dialogau, spre
deosebire de copula, unde vocile
aveau linii melodice cursive. Toate aceste forme polifonice s-au practicat la
şcoala muzicală de la Paris.
Din secolul al XIII-lea s-au păstrat motete şi conductus-uri,
scrise de vaganţi şi goliarzi, muzicieni ambulanţi. Spre deosebire de
jongleuri, ei nu erau analfabeţi, ci proveneau din rândul clericilor,
profesorilor sau studenţilor, care luau calea pribegiei. Ei persiflau aspectele
negative ale vieţii şi năravurile oamenilor în cântece satirice, dar scriau şi
complicate motete sau conductus-uri.
Despre un atare muzician, pe nume Gauthier din Lille, se spunea “că în toată
Franţa răsunau cântecele sale”. Atâtconductus-ul
cât şi rondel-ul apropie
polifonia de cântecul legat de viaţa de toate zilele. Abordarea unei tematici
apropiate de viaţă şi folosirea cântecului popular, cachanson în Franţa, villancico în Spania sau frottola în Italia, au vitalizat arta sonoră şi
au introdus noi procedee în tehnica componistică, făcând să dispară preceptele
scolastice, care înăbuşeau inspiraţia creatorilor.
În desfăşurarea discant-ului
au apărut unele sunete ce nu aparţineau modurilor diatonice, în care se scriau
piesele. Utilizarea cromatismelor a fost numită musica
ficta (muzica falsă),
strecurată în practica muzicală în ciuda anatemizării ei de către teoreticienii
tradiţionalişti. La fel, terţa, considerată disonantă, apare încă din secolul
al XIII-lea, făcând primii paşi spre Ars nova din secolul al XIV-lea.
Alături de polifonie, cel mai important pas
înainte din perioada Ars antiqua (1160-1325) a fost măsurarea.
Libertatea ritmică din muzica monodică şi obiceiul improvizaţiei nu mai erau
posibile în polifonie. Dacă în organum-ul la două
voci, discantistul putea improviza liber deasupra unui tenor cu durate lungi şi
egale, în cel la trei şi patru voci era strict necesară determinarea precisă a
duratelor.
În epoca Ars
antiqua, una
dintre preocupările teoreticienilor a fost măsurarea şi crearea unei notaţii
adecvate. Principiile notaţiei “măsurate” sunt
enunţate în tratatul De musica mensurabilis al teoreticianului englez John
Garland (n.
1190), magistru la
Universitatea din Toulouse, şi în Ars
cantus mensurabilis (1260)
de Francon din
Colonia. El vorbeşte de unitatea de măsură, perfectio, şi de cele şase moduri ritmice,
emiţând şi teoria consonanţelor. Ordonarea muzicii măsurate va sta la baza
viitoarei notaţii, deşi Francon s-a limitat la măsura ternară, respectând
principiul religios al trinităţii divine care domina teoria muzicală.
Primele încercări de măsurare folosesc trei
valori: longa, brevis şi semibrevis.
O longa dura un tact întreg – perfectio, măsurând
trei timpi – tempora. Duratele
depindeau însă şi de asocierile între ele: o longa alături de o brevis dura numai doi timpi; treibrevis între două longa formau ele singure un tact întreg; un perfectio dura fiecare un timp – tempus;
două brevis între două longa alcătuiau şi ele un perfectio.
Determinând şi valorile de durată în cazul ligaturilor, Francon creează un
sistem foarte complicat al valorilor. Din vechea notaţie neumatică cu funcţie
melodică, el păstrează plica – semn ce reprezintă ornamente de
tipul actualei apogiaturi.
Sistemul
muzicii “măsurate” s-a complicat, uneori, atât de mult, încât era cu adevărat o
şaradă să descifrezi măsura în care era scrisă o piesă. Aceasta datorită
faptului că fiecare voce avea un propriu sistem de diviziuni. Astfel, Pierre
de la Rue îşi
va permite să scrie un canon, în care fiecare din cele patru voci avea o ordine
proprie de diviziuni a valorilor. El a realizat un text melodic de patru
măsuri, cântat în canon de cele patru voci, fiecare având un modus,
tempus şi prolatio propriu. Simplificarea notaţiei
mensurale şi realizarea unei ordini proporţionale este opera lui Ph. de Vitry, realizată în secolul următor.
Din timpul şcolii pariziene datează
manuscrise cu grupări de neume, pe care un tratat anonim englez
(Anonimus 4 Coussemaker) le tălmăceşte ca fiind reprezentarea grafică a
modurilor ritmice din muzica trubadurilor. Gruparea constantă a aceluiaşi număr
de neume ne oferă indicii asupra valorii de durată, notaţia aceasta făcând
trecerea de la cea neumatică cu ritm liber la muzica “măsurată”. Notaţia neumelor
pătrate pe portativ a servit pentru noua muzică “măsurată”, ce fixa nu numai
înălţimea sunetelor, ci şi durata lor.
Odată cu polifonia, comunicarea muzicii
câştigă noi dimensiuni expresive. În timp ce monodia redă o stare sufletească,
fie ea şi sub formă procesuală, polifonia conferă o nouă dimensiune exprimării
emoţionale. Pe de altă parte, prin polifonie se pot exprima simultan două sau
mai multe imagini, încât va fi posibilă urmărirea a două sau mai multor procese
afective. Aceasta este una dintre proprietăţile specifice artei muzicale, căci,
dacă în arta dramatică se poate realiza procesualitatea doar cu ajutorul
dialogului, în muzică se poate exprima simultan dinamica procesuală a mai
multor stări afective. Totodată, polifonia ajută la crearea unei expresii
muzicale mai ample şi măreţe, asemănată cu cea pe care arhitectura o realizează
cu marile catedrale.
Polifonia deschide drumul redării
dramaticului, catalizând expresia epicului în arta muzicală care, până atunci,
era dominată doar de liric. Doar scurtele frânturi melodice ale epopeilor
antice şi din chanson de geste au constituit o modestă contribuţie a
muzicii la redarea epicului, scurtele fraze repetate la nesfârşit având doar un
colorit ambiental în derularea poemului epic.
Apariţia muzicii “măsurate” reprezintă o
restrângere a libertăţii şi varietăţii ritmice din muzica monodică şi
instaurarea unei ordini. Pe lângă determinarea precisă a raportului dintre
durate, muzica “măsurată” presupune şi criteriul simetriei, făcând ca ritmul să
depăşească ritmica cantitativă a prozodiei. Ea deschide astfel căi noi în
fructificarea simetriilor şi asimetriilor atât la nivelul monodiei, cât şi la
cel al structurilor sintactice cu posibile polimetrii şi, implicit, cu posibile
arhitecturi mai complexe şi variate.
Musica ficta a avut ca izvor muzica orientală şi
greacă antică. Dar musica ficta a apărut în Occident şi prin arabii
care au pătruns în Europa prin Spania. Cromatismele îmbogăţesc materialul sonor
şi măresc capacitatea de exprimare a unor stări sufleteşti mai variate şi fidel
redate. Musica ficta încheie o etapă, în care
diatonica medievală şi simplitatea cântului popular european încetează de a mai
fi singurele generatoare ale climatului muzical.
Dacă construcţiile polifonice ale
compozitorilor şcolii din Paris poartă în ele spiritul medieval scolastic,
fiind mai mult o artă calculată decât simţită, conductus-ul şirondel-ul apropie polifonia de
cântecul legat de trăirea omului. Abordarea unei tematici mai apropiate de
viaţa omului şi folosirea cântecului popular – chanson,
villancico, frottola – au
împrospătat creaţia muzicală cultă cu noi procedee, făcând să decadă preceptele
teoretice ce anchilozau creaţia muzicală. Noua artă din secolul al XIV-lea – Ars
nova – este începutul
de drum spre marea artă a Renaşterii.
Comentarii
Trimiteți un comentariu