În
Europa celei de a doua jumătăţi a veacului al XIX-lea, romantismul se
diversifică prin telurica muzică a reprezentanţilor şcolilor naţionale şi prin
cea realistă a veriştilor italieni, care, alături de curentele izvorâte din
romantismul însuşi, au dat artei europene aspectul unui diversificat mozaic
stilistic.
Simfonismul
dramei wagneriene a pus în umbră genul simfoniei, şi, în general, muzica
simfonică, întrucât tendinţa spre sincretism a romanticilor a neglijat genurile
simfonice. Simfoniile programatice ale lui Liszt au direcţionat genul spre
concretul poematic. Folosind simfonismul bazat pe principiul laitmotivului,
arhitectura simfoniei, în special forma sonată, va fi tratată atât de liber,
încât nu va mai rămâne din ea decât schiţarea unor opoziţii, atenuate de
multitudinea episoadelor. Un loc periferic, în momentul de vârf al muzicii
romantice, l-a ocupat muzica religioasă, missele, cantatele şi oratoriile
nemaifiind lucrări capitale ale compozitorilor. În operă, tradiţia wagneriană
este încă foarte vie. Ea generează lucrări dramatice cu un conţinut romantic
exacerbat, pregătind expresionismul.
Unul
dintre primele aspecte ale reacţiei împotriva excesului romantic a fost
readucerea simfoniei în primul plan al creaţiei muzicale. La arhitectura
beethoveniană a simfoniei, care reprezintă fericita sinteză între respectul
formei şi un filon emoţional pregnant, vor năzui iarăşi compozitorii. Dar
vremurile erau altele, condiţiile sociale şi spirituale se schimbaseră, iar
experienţa muzicală se îmbogăţise considerabil cu mijloacele de exprimare
romantice. Oricât de ostili au fost unii compozitori faţă de estetica şi
limbajul wagnerian, ei nu au putut ignora disonanţele acestuia, pe care Wagner
le-a dus atât de departe, încât punea sub semnul întrebării înseşi canoanele
organizării muzicii tradiţionale şi începea a fi contestată tonalitatea ca
element de organizare a limbajului sonor. Atât Brahms, simfoniştii francezi C.
Franck, Saint-Saëns, d’Indy, cât şi compozitorii naţionali Dvořák şi
Ceaikovski au preluat, fiecare în felul lui, dramaturgia şi arhitectonica
simfonică beethoveniană, reaşezând muzica pură în primul plan al preocupărilor
lor.
În
Germania, monarhia prusacă, care a realizat unitatea ţării “de sus în jos”, a
favorizat dezvoltarea unei arte care să servească, prin fast şi grandilocvenţa,
ţelurile militariste ale conducătorilor. Alături de stilul neobaroc de paradă,
menit să redea măreţia monarhiei, se cultiva o muzică a lirismului mic burghez,
ce abătea arta de la tematica majoră. Se constată înclinarea spre desfăşurări
dense ale discursului muzical şi spre opulenţă sonoră, pentru a oferi
satisfacţii senzoriale inedite. Un subiectivism exacerbat, o artă deosebit de
colorată şi variată, o instrumentaţie foarte încărcată sunt trăsăturile
simfonismului german din această epocă.
Paralel
cu tendinţa de supralicitare a elementelor de exprimare muzicală,
caracteristică postromanticilor, se manifesta poziţia neoclasicilor, care vor
căuta din nou economia şi echilibrul mijloacelor şi revenirea la aparatul redus
al preclasicilor. Pendularea între sonoritatea masivă şi “cea de cameră” se
poate desluşi nu numai la compozitori diferiţi, ci în creaţia unuia şi aceluiaşi
autor.
Adulat
de prowagnerienii de la Weimar
şi detestat de Brahms, Anton Bruckner (1824-1896),
reprezentant semnificativ al simfonismului german postromantic, va readuce
dramaturgia simfoniei prin abordarea exclusivă a muzicii pure. Creaţia sa prezintă
trăsături clasice prin limpezimea şi ordonarea limbajului muzical, sobrietatea
conţinutului şi soliditatea arhitecturilor, dar şi prin dense dezvoltări
tematice. Ca şi Brahms, nu a ignorat limbajul romantic şi nici nu a reeditat
epigonic simfonia beethoveniană, iar ca admirator al muzicii wagneriene a fost
considerat un “Wagner al simfoniei”. Temele intens elaborate, de un nobil
echilibru, sunt supuse unor vaste şi ingenioase travalii, realizate cu ajutorul
unui material orchestral somptuos. În pofida temperamentului său echilibrat şi
a profundei sale religiozităţi, filonul său liric este deosebit de pregnant,
dezvăluind filiaţia sa schubertiană.
A
fost prezent în vâltoarea curentelor atât de diverse ale epocii, în mijlocul
cărora admiratorii săi l-au apărat din răsputeri, pentru a nu fi zdrobit de
unele ironii răuvoitoare. Atras de muzica sa, muzicologul francez E. Vuillermoz
îi caracterizează astfel creaţia: “Tot ceea ce este universal în gândirea şi
limbajul beethovenian se găseşte cu mai mult dinamism în muzica lui Bruckner.
Este aceeaşi claritate, măreţie şi voce strălucitoare de tribun, precum şi
aceeaşi sete de tandreţe, prezentate într-un vocabular infinit mai bogat, cu o
elocinţă mai nuanţată şi o magnificenţă orchestrală de simfonist postwagnerian,
care aureolează robustul discurs de un incomparabil prestigiu. Acele două slabe
trompete, care forjează tonica şi dominanta în simfoniile beethoveniene, sunt
înlocuite aici prin somptuoase aliaje de alămuri, catifelate şi totodată
fulgurante, care depăşesc în splendoare cele mai frumoase sonorităţi dinAmurgul zeilor.”
Născut
în 1824, în satul Ansfelden din Austria superioară, nu departe de Steyn şi
Linz, el este cel mai mare din cei 11 copii ai lui Anton şi ai Theresei
Bruckner. Tatăl său, organist al bisericii din sat, a încurajat aptitudinile
muzicale ale copilului, care deprindea uşor mânuirea spinetei din casă, a
viorii şi chiar a orgii, cântând adesea la slujbele duminicale. Primele noţiuni
teoretice le capătă de la naşul său, Johann Weiss, din acelaşi sat.
Rămas
orfan, la 11 ani este dus la
Mânăstirea Sf. Florian, unde cântă în cor şi îşi completează
educaţia muzicală, studiind armonia cu capelmaistrul Michael Bogner,
contrapunctul, cu Ed. Kuz,
vioara cu Gruber, orga cu Kaningen şi canto, cu Raab. După absolvirea “Şcolii
Preparandale” din Linz, unde a lucrat (1840-1841) cu Dornberger, care l-a
iniţiat în problemele cântului şi a Generalbass-ului, revine la Şcoala
Mânăstirii Sf. Florian. La vârsta de 31 de ani începe
serioase studii muzicale la
Viena cu Simon Sechter, pentru ca după împlinirea a patru
decenii de viaţă să dea numeroase creaţii:misse,
cantate, recviem, Te Deum un
cvartet şi, mai ales, simfonii, care l-au
consacrat. Apoi a fost numit profesor de orgă şi compoziţie la “Academia de
Muzică “ din Viena. Spre sfârşitul vieţii a activat şi ca organist al curţii
imperiale, petrecându-şi ultimii ani şi la castelul Belvedere, unde împărăteasa
i-a rezervat o cameră.
Ca
toţi compozitorii vienezi, Bruckner a păstrat o strânsă legătură cu muzica
populară, preluând motive din cântecul austriac. Spiritul popular este prezent
prin lirismul duios şi intim din mişcările lente, din trio-urile simfoniiilor
sale, dar şi prin unele teme constitutive ale formei de sonată din primele
părţi. Ca şi predecesorul său Schubert, limbajul este funciar popular, datorită
climatului îmbibat de cântece şi dansuri austriece în care şi-a trăit copilăria
şi adolescenţa. Ca şi Schubert, mai mult autodidact, el a cunoscut târziu
rigorile limbajului savant de la
S. Sechter , aşa încât este mai puţin tributar tradiţiei
academiste, atât de puternică în ţările germane. Cu sinceritate expune motive
şi teme de ingenuitate populară lângă laitmotive de tip wagnerian sau de sobre
secvenţe polifonice de tip baroc. Simfonistul Bruckner îmbină armonios limbajul
wagnerian cu cel clasic, construind edificii simfonice grandioase, în care se
simte, uneori, preferinţa pentru emfaza neobarocă a epocii wilhelmiene.
În
arhitectura celor nouă Simfonii păstrează o deosebită claritate a
formei, o simetrie în desfăşurarea muzicală şi un clasic echilibru al
mijloacelor. Ele prezintă unele lungimi ce îngreunează receptarea, astfel că în
urma sfaturilor primite a operat unele tăieturi. În vremea noastră, mulţi s-au
ridicat împotriva acestor mutilări, realizându-se simfoniile în versiunile lor
originale. Ca admirator al lui Wagner, Bruckner îşi constituie temele în
maniera laitmotivului wagnerian, în finalul celei de a treia simfonii incluzând
chiar ecouri din Tannhäuser.
Un
rol important acordă grupului de alămuri, căruia îi alătură tubele. Deşi face
uz de armonii cromatice, el păstrează totuşi claritatea clasică. În privinţa
formei de sonată, el aduce în expoziţie a treia temă, arătând că în muzică, ca
şi în viaţă, înfruntările nu sunt totdeauna categorice, şi că un conflict poate
derula acel “tertium non datur”. De fapt, folosirea celei de a treia teme este
conformă concepţiei sale religioase ce a dominat gândirea sa, cele trei teme
simbolizând principiul religios al Sfintei Treimi: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh.
Deşi wagnerian convins, nu a abordat genul operei. Ca şi Brahms, de care
se deosebeşte totuşi prin multe trăsături, nu a scris muzică programatică, dar
unele simfonii tind spre particularizarea muzicii programatice. Creaţia sa prezintă multe aspecte postromantice:
tensiuni puternice şi contraste tematice foarte mari, ţesături polifonice
dense, structuri monumentale neobaroce, dilatarea formei prin politematism şi
succesiuni de secţiuni diverse, travaliu timbral bogat prin grupări de timbre
şi segmente bine diferenţiate.
Prima
sa simfonie a fost scrisă în anul 1866, la Linz. Compozitorul
menţine tiparul formei clasice, aducând însă în expoziţia primei părţi trei
teme muzicale, iar în Andante şi Scherzo elemente intonaţionale populare din
muzica austriacă. DespreSimfonia a II-a în do minor (1872), s-a spus că ea poate fi
considerată o expresie plenară a afirmării personalităţii sale “spre sine
însuşi” (“Durchbruch zu sich selbst”). Autorul apelează la un citat wagnerian (Rienzi), din Missa sa în fa minor şi la teme de
ländler, incluse într-o densă ţesătură cu idei muzicale ample şi dese pasaje
modulatorii. Simfoniei a V-a în Si bemol
major (1878-1894) i
s-ar potrivi titlul “simfonia credinţei”, întrucât numeroasele teme religioase
de coral par a evoca lupta dintre îngeri şi demoni, dar şi frământările catolicului
Bruckner.
Dacă Simfonia
a III-a în re minor (1873),
de mare tensiune şi cu caracter eroic-monumental, este dedicată lui Wagner, ca
semn de omagiu şi de preţuire a creaţiei acestuia, cea de a
IV-a (1874) este
supranumită Romantica, datorită
caracterului ei pastoral-bucolic. Simfonia a IV-a este un imn dedicat frumuseţilor şi
sublimului naturii, aşa cum reiese din programul compozitorului: “Oraş medieval
în răsărit de soare; de pe turnurile oraşului sunetul trompetei vesteşte
dimineaţa; se deschid porţile, iar cavalerii ies din oraş pe falnici cai;
ajunşi în pădure, sunt cuprinşi de vraja şi freamătul codrului şi de cântecul
păsărilor.” Prima parte este un tablou al trezirii la viaţă a naturii, cu
murmurul pădurilor şi cântecul păsărilor. După marşul şi tema coralului din
mişcarea secundă, scherzo-ul zugrăveşte o cavalcadă vânătorească şi lirismul
muzicii populare în trio, iar finalul, de mare amploare sonoră, sugerează
dezlănţuirea unei furtuni în miezul verii.
Simfonia a VI-a în La major datează din anul 1881. Ea surprinde sentimentele de încântare ale
omului aflat în mijlocul naturii, imagini fantastice şi misterioase, precum şi
plenitudinea vieţii. A şaptea Simfonie în Mi major (1883), după temele lirice şi dinamice
ale primei părţi, prezintă un Andante-confesiune, creat sub impresia morţii lui
Wagner, un Scherzo tumultuos cu un Vals în Trio şi un final ciclic exuberant şi
strălucitor. În Simfonia a VIII-a în
do minor (1892),
Adagio-ul său este supranumit “Ora morţii”, (numită “Apocaliptica”), datorită
imaginilor tragice. Bruckner se gândea la ceasul morţii şi la sfârşitul vieţii
pământeşti în timpul compunerii ei. Prezintă elemente tematice wagneriene din
Tristan (Siegfried),
de coral şi un măreţ final fugat.
Testamentul său simfonic, cea de a IX-a simfonie (1894), neterminată, a dedicat-o:
“Celui a cărui majestate primează asupra tuturor majestăţilor. Lui Dumnezeu I-o
ofer, dacă El o acceptă”. Pe un pasaj din Andantele acestei simfonii, Bruckner
a notat următoarea mărturisire: ”Doamne, am suferit, dar îţi mulţumesc pentru
suferinţele mele. Inima îmi era
deschisă iubirii, dar nici o femeie nu m-a iubit. A fost voia Ta şi voinţa Ta
s-a împlinit. Am luptat, dar adesea am pierdut. Sunt sătul de viaţă, dar nu de
a exista, căci Ţi-am aparţinut mereu. Momentul sfârşitului se apropie. O,
bunule Dumnezeu, lasă-mă să termin acest imn al măreţiei Tale. Nu-mi refuza
această bucurie şi voi veni către Tine smerit şi cu sufletul senin.”
Dacă
romantismul severului Bruckner se datorează pioşeniei, frământărilor legate de
viaţa şi cutremurarea omului în faţa morţii, arhitectonica simfoniilor
păstrează monumentalitatea sobră şi limpezimea sintactică a stilului clasic. Ca
la toţi simfoniştii epocii postromantice, şi la el abundă densul lirism şi
coloritul orchestral, tematica muzicală înrudită cu cea wagneriană sau cu
melosul popular, dar şi spiritul neoclasic prin ordinea construcţiei sonore,
iar seriozitatea travaliului tematic şi stilul polifonic imitativ îi conferă
ceea ce germanii numesc “das Ernste” (seriozitate).
Modestul
organist de la Sf. Florian ,
Linz şi Viena, însinguratul profesor şi compozitor vienez este o figură
reprezentativă a epocii, concepţia sa fiind fructificată de către Mahler sau
Reger, care vor duce mai departe conjugarea procedeelor şi arhitecturilor
clasice cu fluxul liber al impulsului în viziuni estetice personale.
Alt
reprezentant al simfonismul postromantic, al cărui lirism tragic şi forţă
dramatică vor constitui un model pentru simfoniştii moderni ai veacului
al XX-lea este Gustav Mahler (1860-1911).
Linia sinuoasă a creaţiei sale, ca şi caracterul eterogen al formulelor
muzicale utilizate sunt oglinda diverselor încrucişări stilistice din cultura
muzicală germană postwagneriană. Alături de stilul neoclasic al lui Brahms şi
Bruckner, manifestat ca o reacţie faţă de exacerbările romantice, găsim
monumentale trăsături romantice încurajate de estetica “colosalului” din epoca
wilhelmiană, dar şi încercări preexpresioniste care accentuează subiectivismul
romantic.
Tragismul
mahlerian izvorăşte din profunda nemulţumire a omului, aflat în dezacord cu
societatea vremii. În locul luptei îndârjite, el protestează prin redarea
intensei dureri, a neliniştii interioare sau a grotescului, germeni ai
expresionismului. Expresia cumplitei suferinţi, a disperării, trăsături
expresioniste specifice, se întâlnesc în unele momente ale simfoniilor şi în
liedurile cu acompaniament orchestral. Alături de aceste aspecte, în creaţia sa
găsim imagini bucolice, ale speranţei şi adesea note de sarcasm şi amar umor.
Diversitatea imaginilor, ca şi diversitatea stilistică a redării acestora
provin din cultura muzicală contemporană lui, dar şi din formaţia sa muzicală.
Fiu
al unor evrei negustori din Kalist (Boemia), Mahler cunoaşte de mic cântecul
popular ceh, care îi devine adevărată limbă muzicală maternă. La Viena , unde studiază la Conservator , este
atras de Wagner, ca şi colegul său H. Wolf. Se apropie de marile lucrări
clasice şi romantice, dar şi de cântecul popular vienez, în care s-au contopit
intonaţii populare maghiare, slave şi ale altor popoare aparţinând Imperiului
austro-ungar. Ceea ce conferă un caracter austriac creaţiei sale este cântecul
de circulaţie curentă, cântecul de stradă, de petrecere şi marşul, toate aceste
genuri fiind contopite în cântecul popular austriac. De la Brahms şi Bruckner, în
climatul cărora s-a dezvoltat, va prelua simfonismul vienez şi tradiţia
arhitectonicii beethovenine, iar din cel wagnerian va asimila expresivitatea şi
patosul romantic. Poate fi considerat un urmaş al lui Beethoven, mai puţin prin
tematică, dar şi al lui Wagner prin procedeele de exprimare simfonică. Pentru
Mahler, muzica “trebuie să fie expresia compasiunii pentru suferinţele
omeneşti, a mesajului celor care doreau o viaţă mai bună”.
Patosul
mahlerian, al anxietăţii şi al suferinţei, se configurează şi sub influenţa
simfonismului lui Ceaikovski, ale cărui lucrări le dirija cu mult entuziasm.
Stilul său se datorează şi unor vectori personali, în speţă a însingurării
artistului în societatea vremii. Evreu fiind, pentru a putea răzbi în viaţa
muzicală a trecut la catolicism, cu toate acestea a rămas un înstrăinat, ca
orice om care trăieşte departe de locurile natale. Între austrieci era privit
drept ceh, aparţinând unui popor minoritar subjugat, iar pentru germani era un
austriac, deci nu un german veritabil.
După
ce dirijează mici orchestre în diferite staţiuni balneare, activează ca dirijor
în diferite oraşe: Kassel, Praga, Leipzig, îmbogăţind repertoriile orchestrelor
cu creaţii vechi şi noi ale culturii muzicale universale. În 1907 îşi întrerupe
strălucita activitate de dirijor şi director al “Operei Imperiale” din Viena
(între anii 1898-1901 a
fost şi dirijorul Filarmonicii vieneze), instituţie căreia i-a dăruit zece ani
de rodnică muncă (între 1897-1907), după ce fusese dirijor cu remarcabile
realizări la Opera
din Budapesta şi Hamburg. Ultimii ani (1907-1911), i-a petrecut dirijând în
America spectacole de operă la
Metropolitan şi diferite cicluri de concerte simfonice. Moare
la Viena , în
anul 1911.
Suferinţele
din copilărie şi adolescenţă, apoi viaţa agitată din lumea artistică, generată
de dese conflicte cu conducătorii vieţii artistice, i-au marcat viaţa şi
creaţia. Dominaţi de spirit mercantil, impresarii vremii n-au înţeles rigoarea
şi profesionalismul ce caracterizau realizările sale dirijorale. De aici provin
notele tragice şi clamările vehemente din creaţia sa. Frământarea continuă,
care l-a măcinat, explică contrastele aparent nejustificate, o discrepanţă
dintre muzica de mare elevaţie şi momente ce frizează banalul. Acestea devin nu
numai acceptabile, ci şi semne ale unei trăiri autentice, datorită valoroaselor
efecte timbrale ale discursului sonor şi a unor procedee de construcţie ce
înnobilează tot ceea ce ar fi părut comun.
Din
muzica sa, ca şi din diversitatea genurilor şi a temelor abordate, transpare
firea sa dornică de perfecţiune şi măcinată de permanente căutări. Suferinţa
omului o vedea curmată doar prin moarte, când tot ceea ce este rău se
risipeşte, lumina adevărului aducând izbăvirea omului. Considera că “viaţa
începe pe stradă şi se termină în infinit”, iar aserţiunea lui Dostoievski
potrivit căreia “nu poţi fi fericit, atât timp cât pe pământ există măcar o
fiinţă care suferă” i-a fost şi motto-ul vieţii sale.
A
scris nouă simfonii (a zecea neterminată), o lucrare simfonică cu două voci
soliste, intitulată Cântecul pământului (1908), şi ciclurile de lieduri: Cântecele
ucenicului călător (1884), Cornul miraculos al băiatului (1896), Cântecele copiilor morţi (1904). În creaţia simfonică
lărgeşte şi adaptează cadrul simfoniei clasice la un nou conţinut şi la diverse
formule, de la cântecul popular citat până la formulări proprii. De la marele
său înaintaş Beethoven preia ideea includerii muzicii cu text în desfăşurarea
simfonică, integrând vocile în aparatul orchestral, ceea ce a dus la lucrări
monumentale, la creşterea numărului părţilor şi folosirea aparatului
vocal-orchestral mărit. Mahler subliniază caracterul programatic al simfoniilor
sale: “Ori de câte ori concep o lucrare simfonică, simt nevoia să recurg la
mijlocirea cuvântului pentru a putea da glas ideilor mele muzicale.”
Arhitectura
şi limbajul întrebuinţate depăşesc mult concizia şi unitatea stilistică
beethoveniană, iar apelarea la cuvânt va răpi simfoniei unitatea ei de
exprimare generalizantă. Foloseşte unele modalităţi de exprimare proprii altor
genuri, care duc la mărirea numărului părţilor. Astfel, Simfonia a II-a “Învierea” (1894) are cinci părţi, a III-a, şase, în schimb, a
VIII-a (1907), doar
două părţi. Diversitatea arhitecturării simfoniilor provine şi din varietatea
tematicii.
În prima parte din Simfonia I în Re major, Titanul (1888), compozitorul foloseşte melodii
din ciclul Cântecele ucenicului călător (liedul Merg
astăzi, mâine prin câmpie).Ea
a fost considerată drept Eroica mahleriană, temele de marş
redând hotărârea tânărului de a lupta împotriva răului care tulbură viaţa
omului. Alţii au denumit-oPastorala sa, întrucât prezintă şi imagini ale
frumuseţilor naturii şi ale vieţii rustice prin temele de ländler.
În Simfonia
a II-a în do minor (1894
cu două soliste şi cor înfăţişează suferinţa omului cu ajutorul marşului
iniţial, un copleşitor cântec de despărţire. La baza simfoniei aşază
“Urlicht-ul” (Lumina primordială), ca soluţie a izbăvirii omului de suferinţe,
dar şi convingerea în învierea tuturor la Judecata de apoi, ceea ce a impus prezenţa unor
tablouri cu accente tragice, a secvenţei Dies irae şi a unor dimensiuni neproporţionate
ale lucrării. Dacă în mişcarea secundă a simfoniei desluşim influenţa
ländler-ului austriac, folosit des de Schubert, în cea de a treia preia tema
liedului Sfântul Anton predicând
peştilor. A patra mişcare este un lied pentru voce şi orchestră,
realizat pe versurile unui cântec popular din ciclul Cornul
miraculos al băiatului. Episodul
coral final se bazează pe versurile odei de Klopstock: “Omule, crede cu tărie
că, oricât de mult suferi în timpul vieţii, nu te-ai născut degeaba… Da, tu vei
muri pentru a reînvia.”
Ca
şi în cazul simfoniilor cu program declarat, în construirea ciclului şi a
părţilor componente, el ascultă de cerinţele firului programatic. Cea de a
III-a Simfonie în re minor (1896,
pentru alto, cor de femei, cor de copii şi orchestră), închinată naturii, are şase părţi cu
titluri explicative: Trezirea lui Pan la venirea
verii, Ce-mi şoptesc florile pe câmpii, Ce-mi spun animalele în pădure, Despre
ce-mi vorbeşte omul, Ce îmi povestesc îngerii, Ce-mi spune dragostea.
Mahler nu urmăreşte să zugrăvească frumuseţile naturii, ci sentimentele trăite
sub impresia încântătoarelor peisaje.
Scrisă
în 1900, Simfonia a IV-a în Sol major a fost denumită “Odă bucuriei
cereşti”, datorită muzicii ei luminoase şi senine. Formele şi orchestraţia
primelor trei părţi urmează modelele clasice. Redă imaginea unei lumi fericite
cu o tematică simplă, fără efecte gratuite, ce demonstrează filiaţia cu muzica
clasicilor Haydn şi Mozart. În prima parte, intitulată “Viaţa este veşnic vie”,
tematica principală de mare simplitate clasică degajă o neţărmurită încredere
în viaţă şi semeni. Temele zglobii alternează cu lirismul juvenil, dar şi cu
unele formule de fanfară. Este imaginea Vienei din timpul tinereţii sale, cu
atrăgătoarele ei parcuri de distracţii. Cântecul de flaşnetă din Scherzo ne
trimite din nou în mijlocul oamenilor simpli vienezi, care urmăresc cântul
violinei solo, acordată cu un ton mai sus. Dar nota de veselie se îngroaşă,
trecând uneori spre sarcasm sau aducând şi ecouri de fanfară.
Lirică
şi meditativă, cu rezonanţe şi profunzimi wagneriene, este mişcarea treia, iar
în cea finală foloseşte un lied, în ale cărui strofe ni se descrie cu umor
viaţa din rai. Este un text din culegerea de poezii populare Cornul
miraculos al băiatului (editată
în 1809 de Joachim Arnim şi Clemens Brentano), din care Mahler, ca şi mulţi alţi
romantici, au folosit diferite texte. El redă în final traiul îngeresc din rai,
unde nu răzbate nimic de pe pământ. Atmosferă de încântare încheie această
simfonie, singulară prin spiritul ei, căci lucrările sale sunt dominate de
aspecte grave ale vieţii sau de tablouri apocaliptice. G. Bălan vede în această
simfonie o serie de imagini ale copilăriei, K. Weigl o consideră drept o
simfonie a liniştii şi fericirii, născută sub un cer fără nori, iar R. Specht
desluşeşte în episodul grav din mişcarea a treia şi în imaginile fantastice ale
scherzo-ului “chipul morţii care dansează, acompaniată cu o vioară de
paie”.
Problema
existenţei şi a sensului vieţii formează obiectul Simfoniilor
a V-a – a VII-a, fie cântând triumful vieţii în Simfonia
a V-a în sol diez minor (1902)
şi a VII-a (1905) sau eşecul ei în Simfonia
Tragica (a VI-a –
1904), una dintre cele mai sumbre imagini ale lumii din istoria muzicii,
realizată cu mare forţă expresivă, în care zugrăveşte disperarea omului într-o
lume lipsită de omenie şi strivirea sa de destinul vitreg.
În
cele cinci părţi ale Simfonie a VII-a în mi minor, compozitorul reia ideea luptei
cu soarta aducând imagini de marş şi dans grotesc, împletind patosul eroic al
omului luptător cu farmecul peisajului nocturn (în cele două Serenade).
Diversitatea imaginilor din creaţia sa simfonică presupune o mare varietate de
formule, preluate din muzica ţărănească, citadină, militară sau religioasă, cu
care îmbogăţeşte arsenalul muzicii instrumentale, toate dând limbajului său un
oarecare caracter pestriţ.
Caracterul cvasiprogramatic al simfoniiilor sale a favorizat includerea
muzicii vocale, care ajută la îmbogăţirea paletei orchestrale. Dacă în prima
simfonie, considerată autobiografică, Mahler foloseşte numai orchestra, în
ciclul simfoniilor II-IV, adevărate romane muzicale, adaugă solişti şi cor. Întrucât ele cuprind texte din colecţia lui
Arnim şi Brentano, au fost denumite Simfoniile Wunderhorn. Caracterul popular al
versurilor, folosite în unele fragmente vocale din simfonie, cerea o factură
intonaţională adecvată muzicii populare austriece.
În
următorul ciclu, Simfoniile V-VII, el revine la factura orchestrală, în schimb a
VIII-a Simfonie în Mi bemol major are
un aparat orchestral neobişnuit: opt solişti vocali, două coruri mixte, un cor
de copii şi orchestră mamut, încât a fost denumită “simfonia celor o mie de
executanţi”, ilustrând şi ea tendinţa spre grandios şi efecte strălucitoare,
specifică epocii wilhelmiene. Autorul afirmă, într-o scrisoare adresată
dirijorului Mengelberg, că în această lucrare nu este vorba de voci umane, ci
de “jocul sorilor şi al planetelor”, caracterizându-şi simfonia astfel: “Ea
reprezintă realizarea mea cea mai de seamă şi de cele mai mari proporţii de
până acum. Conţine atâtea particularităţi de conţinut şi de formă, încât nu
poate fi descrisă prin cuvinte. Imaginaţi-vă că întregul univers începe să sune
şi nu mai sunt voci omeneşti care cântă, ci planetele şi diferiţi aştri.”
Sparge
ciclul simfonic clasic de patru părţi, redus la două mişcări de mari dimensiuni
cu episoade corale şi solistice voind a ilustra forţa mântuitoare a iubirii.
Alătură două texte disparate: imnul medieval Veni creator spiritus (cântarea catolică de Rusalii),
în prima parte scrisă în formă de sonată, şi textul final al poemului Faust de Goethe: “Dă lumină gândului
şi dragoste inimii” într-o formă rapsodică, ce ţine loc de Andante, Scherzo şi
Final. Mahler a fost atras de tema omului care luptă toată viaţa pentru a-şi
împlini aspiraţiile, încât a apelat la simbolica eliberare a lui Faust de
forţele răului cu ajutorul dragostei sublime a Margaretei. Auzind, în anul
1910, această simfonie interpretată în prima audiţie la München , Thomas Mann
considera că: “Simfonia cuprinde cea mai serioasă şi mai sfântă năzuinţă
artistică a vremii.”
Simfonia
a IX-a (începe
în Re major şi sfârşeşte în Re bemol major), terminată
în 1909 şi executată abia după moartea autorului (în 1912), este expresia
propriilor suferinţe trupeşti şi sufleteşti. El părăseşte construcţia
monumentală şi se îndreaptă, ca şi în Cântecul pământului, spre economia sonoră a muzicii de
cameră. Această înclinare spre simplificarea aparatului orchestral, care se va
manifesta la expresionişti, apare odată cu renunţarea la melodica generoasă
romantică, la muzica populară sau la cea provenită din muzica de circulaţie
curentă. Părţile extreme sunt concepute în mişcări lente, ele încadrând alte
mişcări vioaie. Despre prima parte a acestei simfonii, A. Berg afirma că este:
“Expresia acelei imense dragoste de viaţă, a dorinţei omului de a se putea
bucura de toate frumuseţile pământeşti înainte ca moartea să-l secere. Pentru
că simţea că aceasta se apropie irezistibil. Întreaga mişcare este impregnată
de presimţirea morţii.” Alături de teme de ländler (în partea a II-a), de
imagini groteşti, de batjocorire a frumuseţilor lumeşti specifice parodiei
expresioniste (în Rondelul burlesc), în Adagio-ul final zugrăveşte suferinţa pe
care destinul o hărăzeşte omului. Sparge tiparul tradiţional clasic, încât
începe şi sfârşeşte cu o parte lentă, cele alerte fiind mediane, iar prin
structurile politonale anticipă stilul modern.
Concepută
în cinci părţi, a X-a Simfonie a rămas neterminată. Această
nostaligică cântare de lebădă, trebuia să fie Simfonia Dante sau a Infernului. A scris numai prima parte, iar din a
doua – Purgatoriul – au rămas doar schiţele.
Unii
comentatori au denumit simfonie ciclul de şase lieduri, intitulat Cântecul
pământului (1908),
pentru contralto, tenor şi orchestră, scris pe textele unor poezii chineze din
„Flautul chinezesc” (tradus de Hans Bethge). Cu un aparat orchestral mai modest
şi o tematică ce cântă frumuseţea vieţii şi fericirea omului, în această
simfonie-cantată renunţă la construcţiile monumentale şi la redarea “muzicii
universului”, închinând un imn omului şi bucuriilor sale pământeşti, aflate în
iubire, natură, tinereţe, prietenie şi poezie. Zugrăveşte în cele şase părţi
ale lucrării: Cântec de pahar despre
suferinţele pământului, Singuraticul în timpul toamnei, Cântec despre tinereţe,
Cântec despre frumuseţe, Chefliul primăvara, Cântec de despărţirenu
numai plăcerile lumeşti, ci şi sentimentul nostalgic al omului aflat la apusul
vieţii.
În
tinereţe a scris ciclurile de lieduri: Cântecele ucenicului călător,
Cornul miraculos al băiatului, în care melodica este strâns legată
de cântecul popular austriac şi ceh. Ca şi Musorgski, Mahler redă în ciclul Cornul
miraculos nu
numai bucuriile, ci şi revolta omului, strivit de răul ce-l înconjoară. Scrise
mai târziu, liedurile din ciclul Cântecele copiilor morţi (1904) aduc o melodică mai apropiată
de expresiile frământate ale liedului modern, pentru a reda durerea pierderii
unor fiinţe dragi. Şi compozitorul va cunoaşte această cumplită suferinţă la
pierderea fiicei sale în anul 1907.
Reprezentant
de seamă al simfonismului austro-german de la finele secolului al XIX-lea,
Mahler surprinde fidel caleidoscopul vieţii muzicale din ţara în care a
activat. Diversitatea sa stilistică, mergând până la unele alăturări de formule
diferite ca profil stilistic, a slăbit coerenţa operelor şi forţa mesajului
său. Renunţă la simetria severă clasică, la contururile formelor tradiţionale,
capricioasele fluctuaţii romantice fiind subordonate propriei gândiri
componistice, la baza căreia stă variaţiunea continuă a materialului tematic.
Melodica sa pasionată, care zugrăveşte sincer frământarea sufletească, armonia
cromatică, ca şi suprapunerile polifonice aspre, ţesăturile timbrale disonante,
ce premerg expresionismul, fac din creaţia sa un reprezentant de seamă al
simfonismului romantic german de la finele veacului al XIX-lea.
Alt
nume important al muzicii sfârşitului de veac este austriacul Hugo
Wolf (1860-1903). Născut la Windischgratz , în
Styria sudică, Wolf a învăţat de mic pianul şi vioara cu tatăl său,
petrecându-şi copilăria într-un mediu în care muzica se practica intens. La 15
ani se înscrie la
Conservatorul din Viena, unde studiază pianul cu W. Schenner
şi armonia cu Fr. Krenn. Hotărâtoare pentru formaţia sa a fost întâlnirea cu
Wagner (1875), sosit la
Viena pentru a-şi reprezenta opera Tannhäuser.
Nu numai el a fost cuprins de febra wagneriană, ci şi mulţi alţi tineri.
Astfel, Felix Mottl a înfiinţat în 1876 “Wagner Verein”, asociaţie care va
programa creaţiile wagneriene în cadrul concertelor organizate. Un timp, Wolf
l-a frecventat pe cunoscutul wagnerian Bruckner, primind îndrumările sale.
După
o scurtă perioadă petrecută ca dirijor al corului din Salzburg (alături de Karl
Mück), el îşi câştigă existenţa ca profesor de pian şi apoi colaborează cu
articole şi cronici la “Wiener Salonblatt”, activitate ce-i va atrage mulţi
duşmani. Printre ei s-a aflat şi renumitul
estetician Ed. Hanslick (1825-1904), care l-a atacat pentru consecvenţa cu care
a apărat muzica lui Wagner şi pe aderenţii acestuia. Pana acidă a lui Wolf
a înfierat multe neajunsuri, atacând cu virulenţă tot ceea ce era rutină şi
artificial în viaţa concertistică.
Un destin crud i-a înceţoşat mintea. La numai 37 de ani, o lovitură
nemiloasă a marcat viaţa acestui înflăcărat muzician, care a trăit bucuria
creaţiei cu o intensitate uluitoare, aşternând fără răgaz şi cu o uluitoare
siguranţă lieduri în momentele sale de frenetică inspiraţie.
Pasionat de operă, reuşeşte să scrie în ultimii săi ani de viaţă opera
comicăCorregidor (după Alarcon), de factură wagneriană,
în schimb poemul său simfonicPenthesilea (după drama lui H. Kleist), Serenada
italiană pentru
orchestră camerală şiCvartetul
de coarde se menţin
pe linia tradiţională clasico-romantică.
În
bogata sa creaţie de lieduri (peste 200), se manifestă individualitatea sa,
dezvăluind o viguroasă sensibilitate şi profunde afinităţi pentru poetica
germană şi meridională. În urma cunoaşterii poeziilor lui Eduard Möricke,
inspiraţia sa înaripată fixează 53 de Lieduri pe versurile modestului pastor, urmate
de 27 Lieduri pe versurile lui Eichendorff, 20 de Vechi melodii după Gottfried Keller şi 51 de Lieduri pe nemuritoarele poeme ale lui Goethe.
S-a simţit atras şi de universul liric meridional, compunând 44
Lieduri spaniole şi 46 Cântece italiene, ultimele sale
creaţii fiind Trei poeme după Michelangelo.
A
preferat versurile care exprimau suferinţa, zbuciumul şi deznădejdea, realizând
o osmoză între poezie şi înveşmântarea sonoră. Puţine dintre ele au o linie
vocală susţinută de un acompaniament pianistic simplu, cele mai multe dintre
ele urmăresc redarea cu subtilitate a fluctuaţiei trăirilor, prin împletirea
expresiei vocale cu cea instrumentală. La început liedurile sale au forma
tradiţională de tip Schubert, dar cu acompaniament pianistic mai bogat, ca la Schumann. Apoi
apelează la declamaţia muzicală wagneriană, la armonii cromatice, modulaţii
enarmonice şi la un comentariu pianistic cu virtuţi simfonice, transformând
unele lieduri în drame miniaturale. Limbajul armonic bogat şi ţesătura
pianistică complexă, face ca ponderea expresiei să treacă de la partea vocală
la cea instrumentală. Alături de Schubert, Schumann, Brahms, Hugo Wolf se
înscrie în istoria muzicii ca un ilustru creator de lieduri încheiând, împreună
cu Reger şi R. Strauss, stălucita tradiţie germană a acestui gen romantic.
Ca
urmare a înfloririi activităţii artistice, în Germania apar noi teatre de operă
şi orchestre simfonice ce îmbogăţesc viaţa muzicală. Este epoca în care
dirijorul de orchestră devine un artist tot atât de preţuit ca şi
instrumentistul sau cântăreţul virtuoz. Dirijori importanţi – H. Bülow, H.
Richter, A. Nickisch, G. Mahler, F. Weingarten şi R. Strauss – atrag
atenţia lumii prin talentul lor, contribuind din plin la progresul
expresivităţii orchestrale.
Cel
mai reprezentativ compozitor al Germaniei wilhelmiene şi un autentic
postwagnerian, care ilustrează postromantismul, dar care prezintă şi unele
înclinaţii spre naturalism şi expresionism, este Richard
Strauss (1864-1949). Fascinat de eroii celebri ai
capodoperelor literaturii universale precum Till Eulenspiegel (1895), Don Quijote (1897), Don Juan (1888) sau de contemplarea peisajelor
naturii (Din Italia - 1887, Simfonia Alpilor - 1915), Strauss vădeşte
interes şi pentru tematica filosofică (Aşa
grăit-a Zarathustra – 1896, Moarte şi tranfiguraţie - 1889), pentru aspecte
naturaliste (Simfonia
Alpilor -
1915) sau expresioniste (opera Salomeea - 1905).
Născut
la München
(1864), R. Strauss a crescut în climatul muzical determinat de
copleşitorul wagnerism şi de reacţia antiwagnerienilor, care proclamaseră pe Brahms
ca portdrapel în lupta împotriva patosului romantic şi pentru revenirea la
echilibrul beethovenian. Celălalt compozitor, înclinat să abordeze
arhitectonica muzicală desprinsă de firul programatic, a fost Bruckner. Cu
toată sobrietatea concepţiei, muzica lui Strauss este plină de intonaţii
wagneriene, încât în anumite momente ea pare a fi extrasă dintr-o operă a lui
Wagner. Epigonismul wagnerian, voit sau nevoit, domina muzica germană. Alţii
erau atraşi de muzica neprogramatică a lui Brahms, apropiată de lirismul
romantic, de baladele populare, de pitorescul cântecului popular şi farmecul
naturii. Totodată, în numele unei reacţii antiromantice, se manifesta un
eclectism plat şi o lirică lejeră de tip Biedermeyer.
În
acest climat muzical, adolescentul Strauss, fiul unui cornist de la Operă şi profesor de
instrument la
Conservatorul local, învaţă pianul, vioara şi compoziţia cu
colegii tatălui său. Până la 20 de ani scrisese deja două Simfonii, două Cvartete, o Serenadă, Suita pentru 13 suflători,
lieduri, piese pentru pian, Concertul pentru vioară şi orchestră (1883) şi Concertul
pentru corn şi orchestră (1884)
într-un stil clasicizant, dovedindu-se un valoros urmaş al predecesorilor săi.
Aidoma
lui Bruckner, Mahler, Wolf, el este cucerit de Wagner, graţie unui admirator al
acestuia, Alexander Ritter, violonist în orchestra din Meiningen, oraş în care
Strauss îşi va începe activitatea artistică (în 1885) sub îndrumarea lui Bülow.
Cariera de dirijor şi-a continuat-o la Mannheim , Weimar, München, Berlin până în anul
1910, când se dedică creaţiei şi turneelor de concerte. Între anii 1919-1924
activează la Viena
ca director şi dirijor al Operei, având renumele unui mare muzician al
timpului. După ce ocupă scurt timp postul de preşedinte al “Camerei muzicii”
din al treilea Reich, el renunţă în 1935 la această demnitate. În timpul celui
de Al Doilea Război Mondial se exilează în Elveţia. Moare în 1949 la Garmisch , în Alpii
bavarezi.
Se
afirmă în viaţa muzicală cu Burlesca pentru pian şi
orchestră (1885), Cvartetul cu pian (1884), Concertul pentru corn şi
orchestră (1884), ce
poartă pecetea romanticilor germani, dar şi note stilistice proprii. Urmând
sfatul prietenului său Al. Ritter, în creaţia simfonică merge pe calea
trasată de Berlioz şi Liszt, contopind programatismul narativ berliozian
cu cel generalizant lisztian, varietatea armoniei wagneriene cu complexitatea
polifoniei brahmsiene. Muzica sa simfonică denotă o amploare şi strălucire
sonoră, un flux energetic deosebit de dinamic, realizat prin bogate nuanţe, tempo-uri
avântate, colorit orchestral viu şi o polifonie extrem de densă, în continuă
mişcare – Nervenkontrapunktik.
Aceasta provine de la Wagner
şi imprimă muzicii sale o continuă efervescenţă.
Şi
în privinţa tematicii, a fost un discipol al lui Berlioz şi Liszt. Ca şi
Berlioz, are ca temă a descripţiei muzicale propria persoană şi viaţă. Şi-a
povestit viaţa familială înSimfonia
domestică. Îşi exaltă
propria persoană şi o nimbează cu aureolă eroică înViaţă de erou (1898). Şi în opera Intermezzo vorbeşte despre sine. La fel ca
Liszt, se inspiră din capodopere literare, preferând zugrăvirea unor celebri
eroi, ca Till Eulenspiegel, Macbeth, Don
Juan, Don Quijote, ale
căror figuri întruchipează idei şi năzuinţe general umane. Spre deosebire de
amplele desfăşurări din simfoniile descriptive ale lui Berlioz, Strauss
concentrează descrierea în poeme simfonice, folosind formele muzicale
tradiţionale sau îmbinarea lor.
În Till
Eulenspiegel, Strauss
îmbină tiparul rondo-ului cu momentele povestirii. Nu este un rondo clasic, în care
refrenul apare cu regularitate după intervenţia episoadelor. Tema principală,
care personifică pe Till, apare sporadic, în timp ce celelalte teme, descriind
câteva aventuri ale lui Till, intervin după cerinţele povestirii. Strauss nu
urmăreşte firul povestirii pas cu pas, dar, chiar în formă redusă, numărul
temelor îngreunează urmărirea firului conducător descriptiv. Strauss ilustrează
muzical câteva episoade din povestirea plină de umor a năzdrăvăniilor lui Till
Buhoglindă: pe cal sperie precupeţele; îmbrăcat în haine de pastor predică
mulţimii; în chip de cavaler face curte fetelor frumoase; îi este refuzată
cererea în căsătorie, încât se hotărăşte să se răzbune pe toată omenirea. Îşi bate joc de filistinii burghezi, iar în
final este prins, judecat şi condamnat la moarte prin spânzurătoare.
Aşa
cum face Liszt în Preludiile, Strauss abordează tema
filosofică şi salvarea omului prin moarte în Moarte şi transfiguraţie sau alegoriile nietzschiene din Aşa
grăit-a Zarathustra. După o boală gravă, în 1889, Strauss, erou al
operelor sale, se decide să redea în poemul simfonic Moarte
şi tranfisguraţie intensele
suferinţe fizice şi morale: delirul şi lupta crâncenă dusă cu boala. Poemul
cuprinde în expoziţia formei de sonată teme care simbolizează amintirea
copilăriei şi adolescenţei, fericirea şi speranţa în viitor, în opoziţie cu
altele ce sugerează ameninţarea morţii şi lupta dârză cu boala. În desfăşurarea
muzicală, încleştarea cumplită sfârşeşte cu dominarea temelor care ţin de
starea de încântare. În finalul lucrării, într-o atmosferă de vis şi de supremă
linişte, se aud temele încântătoare ale frumuseţii vieţii şi ale transfigurării
după moarte. După interpretarea poemului, poetul Al.Richter a scris versurile
în care tălmăceşte muzica lui Strauss, intitulându-le Moarte
şi transfiguraţie.
Ca şi Mendelssohn, al cărui programatism
declarat (Hebridele)
sau aluziv (Scoţiana,
Italiana) constă în evocarea peisagistică, Strauss va zugrăvi
natura în Simfonia Alpilorşi Din
Italia. Din
Shakespeare alege tema cea mai crudă – Macbeth (1887) –, prevestind preferinţa
expresioniştilor pentru subiecte sângeroase.
În Simfonia Alpilor (sinteză a simfoniei cu poemul
simfonic) zugrăveşte tablouri ale naturii alpine, cu frumuseţile peisajului,
lucrarea fiind concepută ca un poem simfonic. Introducerea sugerează
negurile nopţii aşternute peste munţii Alpi. După motivul răsăritului soarelui,
eroul îşi începe drumeţia, sugerată de motivul urcuşului, intens prelucrat şi
reluat pe parcursul simfonic în variate expresii. Eroul se bucură de
frumuseţile întâlnite în calea sa atunci când parcurge o pădure, drumul pe
lângă un râu şi o cascadă, dar şi atunci când are viziunea unor fiinţe din
lumea basmului şi când poposeşte într-o înflorită poiană. Ajuns la un gheţar, autorul
redă imaginea masivului de gheaţă, iar după trecerea primejdiilor din
apropierea culmei munţilor, se bucură de contemplarea peisajului de pe piscul
semeţ al munţilor. Treptat soarele se întunecă, prevestind izbucnirea unei
furtuni. La coborâre, eroul parcurge drumul rapid, compozitorul reluând
motivele urcuşului, chemarea păstorilor şi apele casacadei pe fondul vuietului
furtunii. După oprirea furtunii, revine motivul
soarelui, iar, după ce eroul ajunge în vale pe înserate, motivul urcuşului se
va stinge uşor.
Poemul
simfonic, ca şi simfonia programatică, poate să se desfăşoare liber, urmând
firul conducător al poemului literar, îndepărtându-se de capacitatea
generalizatoare a muzicii. Dacă forma de rondo, utilizată în Till
Eulenspiegel, convine
temei, refrenul constituind nu numai prezenţa continuă a eroului, ci şi
peripeţiile sale prin care trece, în Don Juan îmbină forma de sonată cu
rondo-ul. În schimb, în Don Quijote foloseşte dubla temă cu variaţiuni,
iar în Simfonia domestica genul simfonic. Personajele şi
diferitele situaţii sunt personificate prin laitmotive, numărul lor fiind
limitat în Don Juan, în schimb
în Aşa grăit-a Zarathustra numărul exagerat îngreunează urmărirea
lor.
Orchestraţia
poemelor sale simfonice este deosebit de sugestivă. Unită cu o ritmie elocventă
şi o melodică caracteristică, ea conferă imaginilor reliefuri deosebit de
pregnante. Unele tendinţe spre opulenţa sonoră din Till
Eulenspiegel sau
notele expresioniste din Simfonia domestica nu sunt trăsături dominante ale
creaţiei sale simfonice. În schimb, programatismul său se înscrie ca un moment
important în istoria simfonismului postromantic. Înclinaţia spre fast şi
strălucire, a făcut pe unii comentatori să caracterizeze stilul lui Strauss
drept “neobaroc”.
Popularitatea
poemelor sale se datorează în primul rând elocvenţei laitmotivelor. El nu se
fereşte de a alterna în discursul muzical momente de mare originalitate cu
formulări deja auzite. Ceea ce dă însă valoare certă acestui tip de limbaj
muzical este sinceritatea şi seriozitatea cu care tratează temele şi, mai ales,
integrarea lor în fluxul sonor foarte convingător al poemelor. Cu greu se poate
desluşi fiecare episod descriptiv din poemul Till Eulenspiegel,
dată fiind diversitatea lor. Renunţă la urmărirea fiecărui amănunt programatic,
poemul putând fi receptat ca o muzică care ilustrează aspecte ale trăirilor
eroului sau atitudinea autorului faţă de erou.
Poziţia
sa naturalistă este mai conturată în Simfonia domestica,
lucrare în care viaţa sa de familie este zugrăvită amănunţit, încât implică mai
puţine generalizări.
Tendinţa
spre o tematică mai insolită, cu expresii mai dure o întâlnim în operă, gen în
care Strauss este urmaş wagnerian, dar şi un precursor al expresioniştilor.
Deja în opera Feuersnot (Fără foc), într-un act şi pe un
libret încâlcit, apar primele înclinaţii spre expresionism. Ca şi la Wagner , armonia este subtil
diferenţiată prin varietatea continuă a treptelor, continua folosire a
disonanţelor şi a modulaţiilor foarte variate. La acestea se aduagă continua
mişcare polifonică şi desele cromatisme de mare fervoare romantică.
Dacă
primele opere Guntram şi Feuersnot sunt tributare wagnerismului,
cu Salomeea(1905) şi Electra (1909) plăteşte tribut
expresionismului. În aceste două opere apelează la o polifonie densă, în continuă
mişcare, la o armonie aspră şi mereu disonantă şi la o melodică tensionată.
Scrise într-un singur act, aceste două opere prefigurează tendinţa modernă de a
renunţa la grandilocvenţa “operei mari” şi la spectaculosul wagnerian. În
opoziţie cu “fluviul wagnerian”, în secolul al XX-lea s-au scris opere foarte
scurte, camerale, cu expresii concentrate: Nusch-Nuschi de Hindemith, Castelul
lui Barbă Albastră de
Bartók, Secretul Suzanei de Wolf-Ferrari sau “operele minut”
ale lui Milhaud.
Reia
un libret cu subiect biblic în opera Salomeea (după drama lui O. Wilde), realizată
cu o muzică pasionată şi convulsivă. Punând accent pe tema erotismului sadic şi
nu pe sensul mistic, lucrarea constituie momentul aderării sale la stilul
expresionist, care se răspândea în Europa. Exaltând sadismul, reuşeşte în
dansul “Celor şapte văluri” să poetizeze erosul, în timp ce în scena dansului
Salomeei, purtând pe tavă capul Sf. Ioan Botezătorul, duce la paroxism
expresiile atroce, specifice artei expresioniste. La fel de dure sunt şi
momentele din opera Electra (scrisă pe un libret de
Hoffmannstahl), în care redă aceleaşi stări sufleteşti hipertrofice. Melodica
părţilor vocale din aceste două opere oscilează între melodia continuă
wagneriană şi “melodia vorbită” –Sprechmelodie – proprie expresioniştilor.
După
acest popas în creuzetul expresionist, Strauss se desprinde lesne pentru a
scrieCavalerul
rozelor (1910), o
operă plină de prospeţime şi de luminozitate. Muzica ei, încântătoare şi
elegantă, reînvie climatul muzical vienez al secolului al XVIII-lea cu
formulări specifice practicii vieneze, într-o tehnică muzicală nouă, ce-l
defineşte ca un veritabil vienez. Redusă ca dimensiuni şi cu economie de
mijloace sonore, este reuşita sa operă Ariadna din Naxos, pe un libret original, alcătuit de
Hoffmannstahl după Molière. Întrebuinţează aici diverse mijloace de exprimare,
căci subiectul operei, fiind o reprezentaţie de operă cu temă antică dată în
casa unui bogătaş, îi oferă posibilitatea să îmbine toate procedeele muzicale,
de la polifonie până la tradiţionalul stil reprezentativ, de la bel canto-ul
operei seria până la declamaţia wagneriană.
Scrie
apoi opere inspirate din mitologie, din legende sau din basme, proslăvind
eternul feminin: Femeia fără umbră (1919), Elena
egipteanca (1928), Arabella (1933), Femeia tăcută (1935), Dafne (1938) Dragostea Danaei (1942). După baletul Legenda
lui Josif (1914,
scris la comanda lui Diaghilev), va valorifica elemente ale stilului rococo în
baletele Suita după Couperin,
Verklungende Feste şi
în muzica de scenă laBurghezul
gentilom.
Într-un
stil dinamic şi lejer, scrie cele două opere comice Arabella şi Femeia discretă, demonstrând
capacitatea sa de a se adapta tuturor stilurilor, dar şi aria extinsă a
categoriilor expresive abordate. Scrisă în colaborare cu Clemens Krauss, ultima
sa operă comică într-un act – Capriccio – este o spirituală comentare a
problemei fundamentale a operei, raportul dintre cuvânt şi muzică, realizată
sub forma unei opere comice într-un act.
O
contribuţie importantă a sa este în genul liedului. Îmbinând stilul liedului
dramatic, de tip Liszt, cu cel popular în gen Schubert sau Brahms, Strauss
realizează în liedurile sale o expresivitate mai puternică cu ajutorul
acompaniamentului instrumental. Ca şi în operă, el abordează o foarte variată
sferă de imagini, care reflectă versatilitatea orientărilor sale. Imagini de
cel mai autentic romantism idilic alternează cu altele mai sumbre sau cu cele
care evocă trăiri mistice. Găsim şi ecouri ale suferinţei umane, sentimentul
dragostei cu numeroasele lui faţete, imagini ale naturii, ale Orientului sau
din viaţa copiilor, imagini de gen, uneori naturaliste. Alteori liedurile sale
sugerează o problematică filosofică.
Multitudinea
şi diversitatea imaginilor implică o mare varietate a mijloacelor de exprimare,
Strauss folosind atât simplitatea facturii lui Schubert, cât şi limbajul
tensionat al lui Wolf. Acompaniamentul complex a favorizat conceperea
liedurilor pentru orchestră. Tensionate monologuri lirice cu dense sonorităţi
orchestrale sunt ultimele sale patru lieduri: Primăvara, Septembrie, La
culcare, În amurg (1947).
Şerpuind
între curentul wagnerian, încă în plină vigoare, inefabila contemplaţie
impresionistă, concurată de strigătul şi angoasa expresionistă, şi prospeţimea
şcolilor naţionale, Strauss a rămas fidel marilor tradiţii clasico-romantice şi
tonalismului, pe care le-a servit ducându-le până la ultimele lor expresii.
Nici un compozitor n-a reflectat mai bine ca Strauss diversitatea stilistică a
acestei epoci. De la romantismul ardent la naturalismul frust, de la
contorsiunea expresionistă la farmecul popular austriac, o multitudine de
atitudini şi de modalităţi de expresie găsim în creaţia sa. În ciuda curentelor
succedate în timpul său, Strauss a rămas credincios muzicii germane, care a
ilustrat cultura europeană timp de aproape patru secole, de la Bach la Hindemith.
Simfoniştii
germani ai acestei epoci înclină spre colosal şi opulenţă sonoră pentru a oferi
satisfacţii senzoriale prin dezlănţuiri excesive ale discursului muzical. Un
subiectivism exacerbat pretinde o armonie deosebit de colorată şi variată, o
instrumentaţie foarte încărcată. În faţa tendinţei postromantice de
supralicitare a unor elemente de exprimare muzicală, se observă atitudinea
opusă a neoclasicilor, care caută din nou economia echilibrată a mijloacelor şi
revenirea la aparatul redus al preclasicilor, alteori pendulează între muzica
masivă şi cea camerală.
Contemporan
cu Strauss, mai tânăr cu nouă ani, dar dispărut cu trei decenii înaintea
autorului Salomeei, Max
Reger (1873-1916)
reprezintă în istoria muzicii germane tendinţa neoclasică, opusă wagnerismului
emfatic şi postromantismului exacerbat. Abordează muzica neprogramatică şi preferă formele
preclasice, valorificând stilul polifonic şi variaţional. Cu toate acestea,
limbajul său armonic, orchestraţia sugestivă şi adesea luxuriantă, ca şi
melodicitatea caldă sunt romantice.
Fiul unui învăţător şi muzician amator din Weilding, Reger se bucură de
o solidă educaţie. Primul său profesor Adalbert Linder îi imprimă dragostea
pentru vechii maeştri, încât din tinereţe Bach a rămas pentru el începutul
şi sfârşitul muzicii. Un important
eveniment în viaţa sa a fost audierea operelor Maeştrii
cântăreţi din Nürnberg şi Parsifal de Wagner, la Bayreuth (în 1888). Cel
care-i hotăreşte cariera muzicală este teoreticianul Hugo Riemann, profesorul
său de la Conservatorul
din Sondershausen şi apoi din Wiesbaden, unde el însuşi va preda teoria
muzicală.
În
anul 1901 se stabileşte la
München , unde cunoaşte mari succese ca pianist, pentru ca
peste patru ani să fie numit profesor de orgă la “Academia de Muzică” (director
era Felix Mottl). După doi ani se mută la Conservatorul din
Leipzig, ca profesor de compoziţie şi director al instituţiei, iar din 1910
acceptă postul de dirijor al “Operei ducale” din Meiningen. Obţine frumoase
succese în turneele de concerte întreprinse cu această orchestră, pe care a
ridicat-o la un înalt nivel artistic. Epuizat şi bolnav, se retrage la Jena , unde se stinge din
viaţă în anul 1916.
În
anii uceniciei, ca elev al lui Riemann, Reger se hrăneşte din creaţia
polifonică a lui Bach şi din “minunata şi rezervata artă a lui Brahms”.
Neoclasicismul său nu este o revenire epigonică la arhitectura şi polifonia
preclasică şi nici nu respinge tensiunea emoţională. Ca şi Pfitzner sau Busoni,
el revine la clasicism fără a renunţa la limbajul romantic, contopind
preceptele clasice cu expresia sincerei emoţii a omului veacului romantic.
Spiritul
său creator a excelat în variaţiuni. Lucrările sale simfonice reprezentative
sunt Variaţiunile pe teme de Hiller (1902), pe o temă de Mozart (1903) şi pe o temă de Beethoven (1901). El dă un profil mai
bogat acestui gen al temei cu variaţiuni prin opulenţa sonoră şi travaliul
polifonic dens. În aceste lucrări, Reger ne apare ca un abil mânuitor al
procedeului variaţiunilor, folosite pentru configurarea unor diverse imagini,
dar şi ca un simfonist, care uzează cu măiestrie de timbrele orchestrei şi de
procedeul simfonismului. Foloseşte dese secvenţări variaţionale şi variaţiuni libere,
unele dintre ele prezentând şi procedee dezvoltătoare.
Variaţiunile şi fuga pe o temă de Mozart datează din anul 1914, fiind una dintre
cele mai cunoscute lucrări ale sale. Tema face parte din cunoscuta Sonată
pentru pian în La major K.V. 331 de Mozart, care a alcătuit pe baza
acestei teme un ciclu de variaţiuni ornamentale şi strălucitoare în prima parte
a acestei lucrări. Procesul transfigurării expresiei este mai mare la Reger , care porneşte de la
graţia iniţială a temei şi ajunge la dramatismul celei de a opta variaţiuni.
Prima variaţiune este o ornamentare a temei cu un colorit îmbogăţit, a doua
aduce modificări de caracter şi o orchestraţie densă, a treia este o variaţiune
strictă, în care schimbă ritmul, mişcarea şi tonalitatea, iar a patra prezintă
transformări ritmico-melodice şi acumulări instrumentale. A cincea variaţiune
este liberă, a şasea dezvoltătoare, a şaptea strictă, dar bogat contrapunctată,
iar a opta revarsă o bogată invenţie orchestrală şi armonică. Fuga finală este
o liberă tratare a subiectului cu mers cromatic într-o dramaturgie muzicală
densă şi cu un travaliu tematic de virtuozitate. În această lucrare întrezărim
capacitatea autorului de a folosi tehnica variaţiunilor nu numai pentru severe
construcţii sonore, ci şi pentru a realiza tablouri de o rară frumuseţe şi de o
mare diversitate de imagini.
În Suita
în stil vechi pentru vioară şi pian, ca şi în cele 11 Sonate
pentru vioară, treiSonate
pentru violă şi
trei Suite pentru violoncel solo, valorifică procedeele stilului preclasic
într-o concepţie armonică modernă. Deşi nu este adeptul concepţiei
programatismului romantic, Reger scrie Patru poeme după Böcklin,
inspirate de tablourile Eremitul cu vioara, Insula
morţilor, În voia valurilor, Bachanala în spirit romantic, de care nu s-a
putut feri neoclasicul Reger. În Suita romantică se fac simţite şi unele influenţe ale
impresionismului.
Organist
excelent, Reger s-a hrănit din muzica lui Bach, reînnodând tradiţia unei
polifonii riguros elaborate, dar colorată cu variatele timbruri ale orgii.
Lucrările pentru orgă sunt pătrunse de o fervoare afectivă şi unele încordări,
ce ne fac să presimţim neliniştile veacului al XX-lea. În Introducere
şi passacaglie pentru orgă admirăm
profunzimea şi nobleţea inspiraţiei lui Reger, care preferă muzica austeră şi
elevată celei dominată de capriciile romantice.
În
cele peste 230 de creaţii în genul liedului, el este un continuator demn al
liricii vocale brahmsiene. Scrise în tiparele tradiţionale, lucrările sale
îmbină patetica armonie romantică cu sobrietatea polifonică clasică, lirismul
suav al cântecului popular cu melodia şi armonia contorsionată.
Stilul
lui Reger oglindeşte meandrele vieţii spirituale şi artistice ale Germaniei
wilhelmiene. El încearcă să evoce viaţa frământată a epocii în tiparele clasice
tradiţionale, îmbinând patetica armonie romantică cu sobrietatea polifoniei
preclasice, lirismul suav al cântecului popular cu melodica contorsionată, note
stilistice caracteristice stilului său eminamente german. Rămâne în istorie ca
unul din compozitorii aflaţi la o răscruce de drum şi care ezită să adere la
una din poziţiile estetice moderne, preferând să apară ca un creator care nu
îşi permite diverse atitudini stilistice.
Cele
patru mari figuri ale postromantismului german: Bruckner, Mahler, Strauss,
Reger ilustrează orientările muzicii germane şi austriece de la răspântia
veacurilor al XIX-lea şi al XX-lea. Creaţia acestor compozitori, care prezintă
atitudini neoclasice sau se lasă cuprinşi de valul postromantic, oglindeşte
căutările artistului animat de cele mai înalte ţeluri artistice într-o
societate aflată în derivă.
Comentarii
Trimiteți un comentariu