Uneori, virtuozitatea scriiturii polifonice, la care au
ajuns compozitorii din secolul al XV-lea, a împins muzica spre un făgaş formal,
încât tehnica lor a devenit, la un moment dat, un scop în sine. Aceste tendinţe
formaliste au fost depăşite de creatorii autentici, dornici să realizeze o
muzică expresivă şi cu un conţinut cât mai divers.
Înfloritoare pe teritoriul Franţei de nord şi în Ţările
de Jos, muzica franco-flamandă va îmbina Ars nova franceză şi italiană cu muzica
tradiţională engleză. Prezintă şi note proprii, deşi este rezultatul acestei
osmoze artistice. Având la bază diferite tradiţii muzicale şi păstrând un
permanent contact cu celelalte centre muzicale europene, arta nouă, mai
expresivă şi mai accesibilă, a maeştrilor şcolii franco-flamande va deveni, în
scurt timp, limbaj muzical european, impus atât în ţările germane cât şi în
sudul Europei. Ecourile târzii ale artei flamande vor răsuna şi în Răsărit, în
creaţia unor compozitori unguri, polonezi şi, mai târziu, ruşi.
În secolul al XV-lea se dezvoltă arta contrapunctului şi
compozitorii dobândesc o libertate în mişcarea vocilor polifonice, libertate
care a mers până la nesocotirea textului literar, reuşind să dea aripi
creaţiilor muzicale. Vorbind despre rădăcinile şcolii franco-flamande, unul
dintre cei mai notorii teoreticieni ai vremii, flamandulJohannes Tinctoris (1435-1511), arăta că: “Muzica în
timpul nostru a obţinut atât de mari succese, încât în ea se poate vedea «arta
nouă», al cărei izvor trebuie căutat la englezi, care au avut drept conducător
pe Dunstable”. Ars nova reprezintă o cotitură hotărâtoare în
istoria muzicii prin victoria artei sincere asupra celei scolastice.
Contemporan în Franţa cu G. Dufay şi G. Binchois,
compozitorul John Dunstable(1370-1453)
a activat la capela regală din Franţa, dar şi în Italia, aşa încât creaţia sa
conţine, în afară de sonorităţi plăcute cu pasaje de „faux bourdon”, tipice englezilor,
şi o cantabilitate specific italiană. Stăpân pe tehnica componistică, el
realizează melodii cu ritmuri simple şi accesibile, provenite din cântecul
popular şi cel de dans. Dunstable acordă importanţă vocii superioare, dându-i
adesea contururi libere sau ornamentale. Găsim şi expuneri imitative, procedeu
ce va deveni caracteristic formelor polifonice ale epocii.
Atunci când preia teme gregoriene, el le tratează în stil
variaţional, ornamentându-le sau modificându-le pentru a corespunde sensului expresiv
dorit. Spre deosebire de limbajul muzical al secolelor anterioare, muzica sa ne
pare astăzi melodioasă, fără asperităţi, liniile melodice suprapuse neproducând
agregate sonore dure, datorită unui pronunţat simţ al echilibrului.
Contemporanii l-au considerat drept “inventator al compoziţiei”, înţelegând
prin aceasta că întreaga desfăşurare polifonică era creată de autor în vederea
expresiei conţinutului, spre deosebire de predecesorii săi care “ornau un
cantus firmus” cu voci polifonice sau care “improvizau” linii deasupra unui
cânt dat.
Numele de căpetenie al primei epoci de înflorire a şcolii
franco-flamande esteGuillaume
Dufay (1400-1474).
Copil fiind, a făcut parte din corul catedralei din Cambrai, unde exista o
puternică tradiţie muzicală. Renumele cântăreţilor din acest oraş, ca şi al
artei flamande în general, era atât de mare, încât papii şi marii seniori
italieni, renumiţii mecenaţi Malatesta, Sforzza, d’Este, Medicis, aduceau
corişti şi maeştri de capelă din Cambrai. Astfel, Nicolas Grenon, de la
catedrala din Cambrai, este angajat la Vatican împreună cu cinci copii din corul
catedralei. Numeroasele călătorii ale muzicienilor flamanzi în Italia şi în
Franţa au contribuit la interinfluenţa stilistică şi la contopirea diferitelor
trăsături în creaţia lor.
Şi Dufay cutreieră Italia, fiind angajat la capela
pontificală şi la Cambrai ,
dar şi la diferite curţi italiene – Malatesta, Savoia. Poposeşte apoi la Universitatea din
Bologna, unde îşi ia doctoratul în drept canonic. Artist cu vastă cultură, Dufay
renunţă la căutările scolastice şi la scriitura savantă în folosul
expresivităţii artistice. Simplifică ritmica şi contribuie la răspândirea unor
clare procedee de notaţie.
Dacă în muzica laică el rămâne ancorat de stilul
tradiţional, compunând ballade, virelai-uri, rondeau-uri, bergerette, chanson,
în cea religioasă (misse,
motete), este mai îndrăzneţ, acordând vocilor
un ambitus mai mare. Uneori apelează la fragmente de cântece laice, ca în
missele L’homme armée, Se la face ay
pale, care au rol de temă unică în părţile componente. Cultivă mult
polifonia, perfecţionând tehnica scriiturii pe mai multe voci, fără să renunţe
la calda expresivitate. Asimilând tradiţia muzicii franceze, engleze, italiene,
el realizează o valoroasă sinteză stilistică de care vor beneficia urmaşii săi.
Pe lângă scriitura polifonică complexă, găsim şi succesiuni acordice, în unele
momente cadenţiale.
Maestru de capelă la curtea din Dijon a prinţului Filip
cel Bun a fost rivalul lui Dufay,Gilles
Binchois (cca
1400-1460). Excelează în optimiste piese laice cu linii melodice expresive în rondeau-uri, ballades, chansones,
care i-au adus porecla de “părinte al bucuriei”. În structurile modale ale
creaţiilor sale religioase transpar unduiri cromatice. Dacă în arta
trubadurilor textul şi muzica aveau o notabilă valoare artistică, această
armonioasă îmbinare dispare la
Machault , Dufay şi Binchois, care utilizează texte de valoare
mai redusă, fără ca aceasta să împieteze asupra expresivităţii crescânde a
muzicii lor.
În a doua jumătate a veacului al XV-lea, centrul
înfloririi artei muzicale nu mai este regatul Franţei, ci el se mută în nord,
în regiunile flamande, şi în sud, în cele italiene, acolo unde va pulsa o
susţinută viaţă muzicală. Cea de a doua şcoală franco-flamandă dezvoltă la un
înalt grad virtuozitatea tehnicii polifonice, oferind importanţă fiecărei voci
în parte în polifonia la patru voci. Se foloseşte adesea stilul polifonic
imitativ, mai ales în intrările succesive ale vocilor care cântă acelaşi text.
Adesea se observă împărţirea în două grupe a vocilor care dialoghează, o
gradare a sonorităţii prin cuplarea variată a vocilor (câte 2, 3 sau 4 voci),
precum şi renunţarea la suportul instrumentelor în polifonia vocală religioasă.
De asemenea, se renunţă la cantus firmus. În
schimb, în muzica laică, vocea superioară, ce susţinea textul, era în mod
obligatoriu vocală, celelalte voci fiind distribuite instrumentelor, subliniind
astfel şi mai mult importanţa vocii superioare.
Cultivată cu pasiune, măiestria tehnicii polifonice devine
în a doua jumătate a secolului al XV-lea uneori un scop în sine, compoziţiile
fiind apreciate ca jocuri sonore, ca ghicitori muzicale sau ca ingenioase
construcţii sonore. Din această cauză, muzica lor are, uneori, un caracter
formalist, predilecte fiind combinaţiile melodice şi multiplele canoane. Pe de
altă parte, virtuozitatea tehnică cucerită de compozitorii acestei şcoli
muzicale le înlesneşte unora traducerea fidelă în muzică a unui bogat evantai
de expresii. Cultivarea exagerată a diferitelor canoane şi a polifoniei
imitative contribuie la dezvoltarea tehnicii polifonice, care va sta la baza
înfloririi creaţiei muzicale din veacul al XVI-lea.
Trei mari nume ilustrează această perioadă, Jean
van Ockeghem (cca
1420-1496),Jacob
Obrecht (cca
1450-1505) şi Josquin des Prés (1440-1521). După ce a fost cantor la
catedrala din Bruges, Cambrai, Anvers, Ockeghem intră în serviciul regilor
Franţei: Carol al VII-lea, Ludovic al XI-lea şi Carol al VIII-lea, unde va
rămâne toată viaţa. A fost stimat şi preţuit pentru virtuozitatea de scriitură
în muzica religioasă (motet,
missă) şi laică (chanson,
bergerette, rondeau). La moartea sa, Erasmus din Rotterdam scrie un
panegiric în versuri latine, iar Josquin des Prés şi alţi muzicieni scriu
lamentaţii în stil polifonic. Un poet al vremii deplângea în versuri moartea
celui care a avut îndrăzneala de a scrie motetul Deo
gratias la 36 de
voci. Ockeghem a fost creator de şcoală, de la el învăţând arta polifonică Josquin
des Prés, Antoine Brumel, Pierre de la
Rue , Alexandre Agricola, Heinrich Isaak.
Totodată, numele său este legat şi de primul Requiem care s-a păstrat, cel al lui Dufay
pierzându-se.
Un alt maestru al scriiturii polifonice, contemporan cu
Ockeghem, este Obrecht. În perioada cât a slujit la catedrala din Utrecht, a
dat lecţii de muzică tânărului Erasmus, apoi va poposi la Cambrai , Bruges, Ferarra (la Hercule d’Este) şi Anvers.
El devine unul dintre cei mai prodigioşi virtuozi ai componisticii, fiind
cunoscut ca un novator al armoniei. Nu era vorba propriu-zis de o scriitură
armonică, ci de succesiuni de acorduri, rezultate din împletirea polifonică,
care imprimau, adesea, un echilibru tonal. Intuitiv, prin cromatisme, Obrecht
dă acestei impresii tonale un deosebit colorit prin modulaţii.
Bogatele procedee de scriitură polifonică imitativă şi
relaţiile armonice, evidente în pasajele izoritmice, vor servi ca mijloace
expresive compozitorului Josquin des Prés. A activat mult timp în Italia, la
curtea familiei Sforzza din Milano, la prinţul umanist Hercule d’Este din Ferarra,
apoi la capela pontificală sub Inocent al VIII-lea şi Alexandru al VI-lea, dar
şi la curtea regelui Ludovic al XII-lea. Creaţiile sale religioase (motete, misse) şi
laice (chanson,
bergerette) erau atât de apreciate încă din timpul vieţii sale, încât
a fost supranumit de Ronsard “principes musicae”, acestea fiind considerate
capodopere relevante alte epocii. Teoreticianul Henricus
Glareanus(1488-1563) îl compara cu Virgiliu, iar, mai târziu,
Marthin Luther va spune despre el: “Muzicienii fac ceea ce pot cu notele, numai
Josquin face ceea ce vrea.”
Ca şi compoziţiile lui Dunstable, Machault sau Dufay,
muzica sa a avut un caracter şi circulaţie europeană, întrucât, datorită
călătoriilor făcute, a asimilat trăsăturile stilului italian şi francez.
Grefându-le pe moştenirea flamandă, el realizează o sinteză artistică, astfel
că muzica sa este receptată în toată Europa. A rămas ataşat de arta populară,
pe care o valorifică în lucrările sale, dar renunţă la vechile forme: ballade,
virelai, rondo. În general, scriitura sa este la patru voci, găsim
însă şi chansone la şase voci, în care tehnica
polifonică cu imitaţii de motive, canoane sau cu repetarea unor cuvinte pentru
realizarea unor efecte sonore vor da un aspect dens ţesăturii sonore.
Apreciaţi pentru lucrările lor de mare virtuozitate a
scriiturii imitative sunt şi contemporanii săi: Pierre
de la Rue (1460-1518), Antoine
Busnois, Antoine Brumel, Jean Mouton (1472-1522), Hayne
de Ghizeghem, englezul Robert Morton.
Printre formele polifonice cele mai frecvent întâlnite la
flamanzi sunt: motetul, canonul, missa,
chansona. Missa este
un ciclu de cinci cântări stabile ale liturghiei catolice: Kyrie,
Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei, scrise în stil polifonic
imitativ. Încă din timpul lui Machault se folosea un motiv unic în prima frază
a fiecărei părţi pentru a imprima o unitate tematică întregului ciclu. La
flamanzi, cantus firmus era plasat la tenor dar, datorită
stilului imitativ, acesta îşi pierde rolul de voce principală. Motivul unic al
tuturor imnurilor, luat din cântecul gregorian sau din cântece laice, era
egalizat în durate, prezentat foarte variat sau intact. Cu timpul, simultan cu
tenorul (care intona cantus firmus), la
vocea superioară se cânta o melodie distinctă, care va circula la celelalte
voci, ceea ce va duce la dispariţia tenorului şi la circulaţia temei principale
la diferite voci.
Foarte des întâlnim în lucrările flamanzilor canonul,
un joc sonor în care vocile intonează succesiv aceeaşi linie melodică, intrând
înainte ca vocea precedentă să-şi fi expus fragmentul, realizând astfel o
adevărată urmărire între voci. Executat în decalaj, vocile intonează melodia
propusă în canon direct, în mişcare contrară (canon invers, în oglindă), fie de
la sfârşit spre început (retrograd,
cancricans – „ca racul”), fie în valori augmentate sau diminuate.
Foarte îndrăgit de amatorii de muzică eracanonul
enigmatic.
Fără a se indica intrările succesive ale vocilor, nici
intervalul şi nici felul intrării melodiei, se dădeau doar melodia şi nişte
şarade cu vagi indicaţii. Astfel, un canon al lui Machault avea titulul Ma
fin c’est mon commencement (Sfârşitul îmi este începutul),
care arăta că este vorba de un canon retrograd, iar Transformă noaptea în zi însemna citirea notelor negre ca pe
cele albe, fiind un canon prin augmentare. La începutul unui portativ, compozitorul
Pierre de la Rue
marchează patru semne de măsurare, iar deasupra, cuvintele: “fuga quator vocum
et unica”. Linia melodică notată urmând a fi cântată simultan în canon la patru
voci, dar fiecare voce o cânta în valori de durată deosebită, respectând notaţia
mensurală proprie, dată la începutul portativului. Canonul
la 36 de voci al lui
Ockeghem sau canoanele în triunghi, în
cruce, în inimă sau în cerc ne arată că dezvoltarea tehnicii
polifonice a facilitat folosirea procedeelor contrapunctice şi ca interesante
jocuri sonore.
La
începutul veacului al XV-lea mai stăruia scriitura la trei voci şi unele
disonanţe mai aspre în motet, formă
polifonică imitativă cu text neliturgic. Dar flamanzii vor scrie, de regulă,
motete la patru voci, iar des Prés va fixa forma, aşa cum va fi cultivată cu
multă strălucire în secolul următor. Dacă la des Prés găsim încă motete în care
vocile cântă texte diferite, spre sfârşitul veacului se foloseşte acelaşi text
la toate vocile. Silabele cuvintelor nepronunţându-se simultan, textul poetic
devenea aproape neinteligibil. Dacă muzica motetului nu urmărea riguros sensul
fiecărui cuvânt, ci ilustra imaginea întregului generalizând, în schimb, în
madrigal se sublinia amănunţit sensul textului.
În
muzica laică, polifoniştii flamanzi au cultivat chansona,
continuând tradiţia instaurată de Machault, dar ei evită complicaţiile melodice
obişnuite în Ars nova. La Dufay şi Binchois, melodia
cântecului este dată vocii superioare şi executată vocal, iar tenorul şi
contratenorul intonate instrumental. Obrecht şi Busnois conferă un caracter
vocal cântecului polifonic (chanson polifonique), pregătind drumul lui des Prés,
care va stabili tipul cântecului polifonic,
dezvoltat în veacul al XVI-lea.
Limbajul
muzical al flamanzilor a influenţat pe compozitorii din alte ţări, ale căror
culturi muzicale nu s-au putut ridica la nivelul celei flamande. Autori ca Adam
de Fulda, Thomas Stolzer (de
la curtea din Budapesta), Heinrich Finck (care şi-a petrecut o parte din viaţă
în Polonia), Heinrich Isaak (la Lorenzo de Medicis din Florenţa şi la curtea
împăratului Maximilian din Viena şi Augsburg) au scris motete şi misse în stil
flamand. Aceşti compozitori manifestă mai multă originalitate în liedul
polifonic, echilibrat armonic, datorită folosirii mişcării izoritmice.
Sentimentul echilibrului armonic se datorează şi facturii cântecului popular
german, construit adesea pe scara majorului de azi. Liedul Innsbruck
ich muss dich lassen (Innsbruck, trebuie să te
părăsesc) de H. Isaak este grăitor în această privinţă.
În
Italia, succesul frottolelor depăşeşte graniţele ţărilor italiene,
încât flamanzii scriu şi ei asemenea piese. Cântecul viu, de toate zilele,
înfloreşte nu numai în Italia, ci şi în Spania. Alături de frottole
şi villanelle, se
cultiva canzonetta, iar în
Spania,cantaysiglio şi villancicos, înrudite cu cântecele
italiene. Vivacitatea ritmică, simetria, preponderenţa înlănţuirilor acordice
dădeau prospeţime acestor cântece, în opoziţie cu arta savantă flamandă. Dintre
zecile de autori care au îndrăgit acest gen, îi cităm pe Marco Caro, Bartolomeo
Tromboncino în Italia şi pe Juan dell’ Encina şi Lope Martinez în Spania.
Încă
din perioada Renaşterii timpurii (sec. al XIV-lea) s-au teoretizat principiile
tehnice ale artei care va înflori în Renaştere. Pentru Marchetus din Padova (Lucidarium in arte musicae
plana – 1317)
urechea era cel mai bun judecător. El considera modurile bisericeşti drept
„nefireşti”, faţă de farmecul firesc al tetracordului major. Este primul
teoretician care introduce prolatio, principiul muzicii
măsurate, şi
menţionează cromatismele, el împreună cu Vitry fiind teoreticienii epociiArs nova. Cu
englezul Lionel Power (m. 1445), care a teoretizat gymel-ul şi faux bourdon-ul, şi cu Guillelmus
Monachus păşim în
domeniul noilor teorii ale stilului polifonic, cultivat de reprezentanţii
şcolii flamande.
Bazele
contrapunctului sunt teoretizate de Hieronymus Prodoscimus, Johannes Tinctoris şi Franchino Gafforio.
În general, teoria rămâne în urma practicii. Cu toate acestea, concepţiile
înaintate ale unor teoreticieni au contribuit la dezvoltarea artei muzicale.
Astfel, teoreticianul Prodoscimus (sec. al XV-lea) a scris
un tratat de contrapunct, în care justifică consonanţa imperfectă a terţelor
prin plăcerea auditivă, produsă de acestea, şi susţine necesitatea disonanţelor
pentru desăvârşirea consonanţelor. Flamandul Johannes Tinctoris (1466-1511), fondatorul primei şcoli
de muzică la Napoli ,
este unul dintre teoreticienii de frunte care a militat pentru corespondenţa
muzicii cu textul poetic. El a elaborat mai multe tratate de teorie (12) şi
primul Dicţionar muzical (pierdut), în care explica noţiunile
de bază.
Franchino Gafforio (1451-1522) a fost un adevărat umanist şi
cercetător al principiilor estetice. Ca şi des Prés, a pus accentul pe expresivitate
ca factor principal al muzicii, elaborând teoria contrapunctului pe baza
datelor practicii muzicale şi nu după rigidele principii scolastice.
Remarcabilă pentru secolul al XV-lea este trecerea muzicii din cadrul
ştiinţelor exacte a quadrivium-ului, studiate în universităţile europene,
spre disciplinele literare care cercetează limbajul uman. Astfel, din simbol
matematic muzica devine o formă de expresie a sensibilităţii omului şi un
limbaj nu doar al gândirii speculative, ci şi al bogăţiei sale spirituale.
Dacă
în secolul al XV-lea găsim încă elemente ale artei medievale la Dufay sau Obrecht, ei fiind
compozitori de tranziţie, arta lui des Prés, care realizează o sinteză a
împlinirilor şcolii flamande din veacul al XV-lea, va deschide drumul înfloririi
culturii muzicale din epoca Renaşterii
În
veacul al XV-lea, în Ţările Române existau două arii de cultură şi
civilizaţie, dominate confesional de Biserica Ortodoxă, care folosea ca limbă
de cult la început latina şi greaca, iar după încreştinarea slavilor, vechea
slavă bisericească – limba slavonă, şi de cea Romano-catolică, având ca mijloc
de exprimare latina şi Antifonarul gregorian. Şi în acest secol, muzica religioasă continuă să ocupe un loc
proeminent în cultura noastră muzicală. Au loc permanent schimburi de valori culturale între Ţările Române, dar şi
între acestea şi cultura popoarelor vecine. Manuscrisele bizantine circulau pe
tot teritoriul ţării noastre prin intermediul clerului. Acum înfloresc
arhitectura, religioasă şi laică, pictura, caligrafia şi arta de a broda şi
ţese.
La
curţile voievozilor, pe lângă muzica religioasă şi populară, se dezvoltă în
continuare literatura şi arta de curte. În Moldova, Alexandru cel Bun (1400-1432) şi
Ştefan cel Mare (1457-1504), în Ţara Românească, Mircea cel Mare (1395-1418) şi
Radu Mircea încurajează artele, la fel şi Iancu de Hunedoara (1441-1456) şi
Matei Corvin (1458-1490) în Transilvania. După modelul ţărilor europene, ei
şi-au angajat curteni străini din ţările vecine. Dacă la curtea moldoveanului
Petru Aaron (1451-1457) a activat guslarul sârb Gheorghe şi la cea a lui Matei
Corvin, chitaristul italian Pierro Biro (1488-1490), un guslar moldovean din
Suceava a ajuns să cânte la Gdansk. Cântăreţii şi instrumentiştii noştri
cântau nu numai la curţile domneşti şi boiereşti, ci şi la diferite petreceri
populare.
În această perioadă ia avânt foarte mult arhitectura. S-au zidit importante
monumente artistice, laice şi religioase, cetăţi, castele, biserici şi
mânăstiri în stil bizantin (Bistriţa-Vâlcea de către familia Craioveştilor,
Govora) sau gotic în Transilvania. Ştefan cel Mare construieşte multe biserici
şi mânăstiri (44) în stil bizantin cu unele influenţe gotice, aduse de meşterii
polonezi şi ardeleni. Zidurile puternice, înălţate în jurul mânăstirilor, erau
adevărate cetăţi, unde se adăposteau oamenii de numeroşii năvălitori. În
incinta mânăstirilor, călugării se ocupau cu ştiinţa de carte, ei fiind autorii
celor mai vechi cronici şi traduceri de cărţi religioase, ornate cu chipuri de
sfinţi.
Din lăcaşurile de cult, călugării au făcut vetre
de cultură, unde s-au plămădit capodopere de
arhitectură, sculptură, pictură şi de migăloasă lucrătură în aur, argint sau
lemn. Pictura acestui veac cuprinde miniaturi, icoane de lemn şi pictură
murală. Datorită vitregiei istoriei, până astăzi ne-au rămas puţine din aceste
opere, amintim aici doar cea mai veche icoană de la biserica Sf. Ioan cel Nou din Suceava (din jurul anului
1400). Bisericile erau decorate cu picturi numai în interior, cea mai veche pictură
aflându-se la Biserica
Sf. Nicolae din Rădăuţi.
Voievozii
români şi-au organizat curtea domnească după modelul împăraţilor bizantini,
ceremoniile princiare şi religioase păstrând mult din fastul şi splendoarea
bizantină. Din timpul lui Alexandru cel Bun şi Mircea cel Mare, cultura română
începe să aibă un rol important în aria bizantino-slavă. Legătura culturală cu
Bizanţul este permanentă, monahii noştri fiind trimişi la Mânăstirea Studion
din Constantinopol şi la
Muntele Athos , unde copiau şi salvau monumente ale culturii
slave de sud.
În
timpul domniei lui Ştefan cel Mare se dezvoltă mult cultura şi arta. Este epoca
în care viaţa religioasă se impune printr-un monahism puternic. Ştefan cel Mare
înfiinţează o „Şcoală de pictură şi caligrafie” pentru a pregăti artiştii necesari zugrăvirii noilor
lăcaşuri. Se configurează civilizaţia noastră medievală, o sinteză între cele
două arii culturale, cea răsăriteană, de sorginte bizantină şi cea apuseană,
care pleacă de la Roma ,
sinteză ce va sta la temelia dezvoltării culturii noastre.
La
diferite ceremonialuri puteau fi auzite cântece şi balade care preamăreau
faptele şi vitejia domnitorilor. La curţile feudale cântau cimpoieşi, fluieraşi,
buciumaşi, trâmbiţaşi, toboşari şi alţi instrumentişti, contribuind la fastul
ceremonial. În oastea lui Ştefan cel Mare, ca şi în cea
a lui Vlad Dracul (fiul lui Mircea cel Mare), existau cimpoieşi, buciumaşi şi
toboşari care îndemnau oştenii la luptă. În bătălia de la Podul Înalt, Ştefan cel Mare a dat semnalul de război cu
ajutorul trâmbiţelor, buciumelor şi tobelor, atrăgând în lunca Bârladului
oastea Sultanului Mohamed, pe care a lovit-o din spate.
Şi
Jean de Wawrin vorbeşte în Cronica sa (1448) despre oştile româneşti,
însoţite de “buciume şi trâmbiţe”, cu care se anunţa deschiderea luptei. Pentru a opri
invazia turcilor care ameninţau Apusul, oştile burgunde şi franceze au trecut
Dunărea în anul 1488. Oştenii valahi i-au ajutat pe străini, semnalizându-le cu
„buciume şi trâmbiţe” apropierea turcilor. Dacă în acel secol, muzica
ostăşească se realiza cu instrumentele noastre populare, în secolul următor se
vor folosi instrumentele de suflat, ce alcătuiau meterhaneaua şi tabulhaneaua
turcească.
În
bisericile şi mânăstirile din Moldova şi Ţara Românească au activat importanţi
dascăli şi caligrafi. La
Suceava a funcţionat „Şcoala domnească” a lui Alexandru cel
Bun, unde preda învăţatul Grigore Ţamblac, iar la „Şcoală de caligrafie şi
miniatură” de la
Mânăstirea Neamţ lucra vestitul miniaturist Gavriil Uric. De
la el ne-a rămas celebrul Tetraevangheliar (aflat în prezent la Oxford ), scris pentru
Marina, soţia domnitorului. Din anul 1441 datează un Sbornic,
folosit pentru învăţarea ritualului bisericesc.
După
organizarea bisericii de către călugărul aromân Nicodim, în Ţara Românească
s-au construit alte mânăstiri, unde călugării noştri au răspândit cu sârg
cultura binzantină în haină slavonă. După căderea Constantinopolului în anul
1453 şi a statului sârb în 1459 (cel bulgar căzuse în 1393), se refugiază şi se
stabilesc numeroşi cărturari şi călugări greci, sârbi şi bulgari în ţara
noastră, aducând cu ei comori ale culturii bizantine.
După
mânăstirile Bistriţa şi Neamţ, cea de la Putna devine un important centru de cultură, unde
ia avânt muzica de tradiţie bizantină prin grija unor iscusiţi psalţi români,
cunoscuţi în Rusia, Polonia şi la Constantinopol. În timpul lui Ştefan cel Mare,
spiritualitatea noastră cunoaşte un deosebit avânt şi prin creaţiile muzicale
în stil bizantin ale călugărilor. În
anul 1466, la porunca lui Ştefan cel Mare un grup de călugări copişti şi
miniaturişti de la
Mânăstirea Neamţ , în frunte cu egumenul Ioasaf, sosesc la Putna unde înfiinţează o
„Şcoală de caligrafie şi artă miniaturală”, faimoasă în toată Moldova.
Muzica bisericească din
această epocă este ilustrată de protopsaltul Eustatie,
important reprezentant al „şcolii muzicale putnene”. El era admirat şi la Constantinopol
pentru creaţiile sale originale (186) în tradiţie bizantină, scrise în toate
ehurile şi stilurile muzicale. De la el ne-a rămas un Antologhion din anul 1511 şi altul scris în
1515. Împreună cu alţi
destoinici călugări – Domeţian Vlahul (autorul unui Antologhion), Dionisie Zotica, Kyr
Gheorghe, Antonie Protopsaltul(Antologhion, 1545), Nicodim – au transformat Mânăstirea Putna
într-un important centru renascentist, a cărui faimă s-a păstrat timp de un
secol. Activitatea acestei şcoli a fost contemporană cu vestita şcoală
franco-flamandă. Bizantinologii Grigore Panţâru şi Gheorghe Ciobanu au
identificat şi redat lumii întregul tezaur de 11 manuscrise muzicale de la Putna.
În
Transilvania se construiesc tot mai multe biserici catolice, încât de la
mijlocul veacului al XV-lea se întâlnesc şi meşteri constructori localnici de
orgi. Prin jurul anului 1400 trăia la
Sibiu un reparator de orgi, Petrus Muroculus, şi organistul Jacobus(1413-1440),
iar la Feldioara
activa organistul Johann Teutonicus (1429). Organiştii vremii, cunoscuţi cantori bisericeşti, puteau
fi angajaţi şi de municipalitatea oraşelor pentru a participa la diferite
manifestări artistice. Şi în Moldova pătrunde muzica religioasă europeană,
întrucât existau multe biserici catolice, unde cultul divin se desfăşura după
model occidental. Este consemnată în această perioadă
activitatea corului şi a organistului de la biserica catolică din Hârlău.
Comentarii
Trimiteți un comentariu