La
finele anului 1710, în viaţa muzicală a Angliei îşi făcea apariţia un tânăr de
douăzeci şi cinci de ani, G. Fr. Händel. Nu era un timid începător care îşi
căuta norocul într-un mare centru european, ci un artist cu renume atât în ţara
lui de baştină, Germania, cât şi în ţara muzicii, în Italia. Te
Deum-ul său scris
trei ani mai târziu, cu prilejul celebrării păcii de la Utrecht , va câştiga
inimile englezilor. El va fi considerat un urmaş al lui Henry Purcell,
părintele muzicii engleze, iar poporul britanic va vedea în el pe artistul său
naţional.
Acest
mare compozitor, contemporan cu Bach, şi-a desfăşurat cariera artistică în trei
mari centre ale Europei, integrându-se în cultura lor muzicală, în timp ce
modestul cantor de la Leipzig
a sintetizat diferitele stiluri europene fără a se mişca din regiunea în care a
trăit.
Händel
s-a născut în anul 1685, la
Halle pe Saale, oraşul în care, cu un secol înainte, s-a
născut, a activat şi a murit unul dintre întemeietorii muzicii germane de orgă,
Samuel Scheidt. Cu toată opoziţia tatălui său, “valet de cameră şi chirurg
privat” la ducele de Saxa, micul Händel este încredinţat organistului Fr.
Zachow, cel mai de seamă muzician al oraşului, pentru a fi instruit în tainele
tehnicii muzicale. Pe lângă tehnica clavecinului şi a orgii, acesta îi
dezvăluie posibilităţile expresive ale muzicii, imprimându-i note stilistice
care vor defini mai târziu stilul său componistic.
În
creaţia dascălului său, tânărul Händel a aflat gustul pentru solemn şi
triumfal, pentru eroic şi pastoral sau pentru cântul unit cu dansul, amintind
de stilul elin. Despre muzica lui Zachow, R. Rolland afirmă că are “o artă mai
mult expresivă decât intimă, o artă însorită, el fiind un Händel în mic”.
Posedând numeroase partituri religioase italiene şi germane, Zachow i-a
înlesnit şi o analiza critică a acestora, îndemnându-l de a crea el însuşi în
acest gen.
După
terminarea gimnaziului, s-a înscris la Facultatea de Drept a Universităţii din Halle,
pentru a respecta dorinţa tatălui său, care murise cu cinci ani în urmă. În
acele vremuri, viaţa studenţească era dominată de petreceri violente şi
gălăgioase, dar şi de practicile de extaz mistic ale pietiştilor, faţă de care
Händel a rămas străin. N-a urmat decât un an cursul facultăţii, dar în
concepţia sa despre lume au rămas urme ale ideilor profesate de unele spirite
mai independente ale culturii germane, care-şi găsiseră refugiul la Universitatea din
Halle, aşa cum au fost profesorii Christian Thomasius şi Fr. N. Francke.
Cedând
vocaţiei muzicii, Händel părăseşte Universitatea şi postul de organist al
bisericii luterane din oraşul natal, îndreptându-se spre Hamburg, unul dintre
cele mai înfloritoare oraşe germane, supranumit şi “Veneţia nordului”. Răvăşite
în timpul războiului de 30 de ani, statele germane au cunoscut, după pacea
westfalică (1648), o înăsprire a condiţiilor de viaţă şi o decădere economică,
oraşele pierzându-şi, întru câtva, puterea economică.
Port
de negustori bogaţi, cu un comerţ prosper în timpul războiului, Hamburgul a
cunoscut o viaţă economică vie, moştenind, alături de Lübeck şi Bremen, ceea ce
a mai rămas din fostul comerţ hanseatic în urma păcii westfalice. Pulsa o
activitate artistică susţinută şi o muzică cu o pronunţată tentă naţională. În
timp ce teatrele de operă de pe lângă curtea suveranilor germani reprezentau
opere italiene, la Hamburg ,Johann Theile (1646-1742) şi Reinhardt
Keiser (1674-1739)
puneau bazele operei germane, cu toată opoziţia îndârjită a pietiştilor care
considerau opera lirică drept o creaţie diabolică.
Fondată
în veacul trecut de Wolfgang Franck, opera hamburgheză îşi începe activitatea
cu opere biblice. Una dintre primele opere de succes a fost Adam
şi Eva de Joh.
Theile. Treptat au apărut şi teme laice, dar valoarea libretelor era discutabilă.
Tematica lor aluneca spre satira grotescă sau spre aventuri senzaţionale. La
venirea lui Händel, Teatrul de Operă din Hamburg reprezenta lucrări în care
fragmente cântate în italiană şi unele trăsături stilistice indicau o vădită
pătrundere a italienismelor.
În
prima jumătate a veacului al XVIII-lea, compozitorii germani de operă erau
tributari stilului italian. Muzica dramatică germană a vremii este ilustrată şi
de G. Ph. Telemann (1681-1767),
compozitor fecund în toate genurile, de Adolf Hasse (1699-1782, activează la Dresda şi la Viena ) şi de Karl.
Heinrich Graun (1701-1759,
la Berlin , la Hamburg ), care au scris
opere în stil italian. Împreună cu Mattheson, Händel pleacă la Lübeck pentru a-l asculta
pe marele organist D. Buxtehude,
al cărui stil va marca sensibil creaţia de mai târziu a lui Händel.
Timp
de patru ani Händel a stat în Italia, vizitând cele patru mari centre cu important
rol în istoria operei: Florenţa, Roma, Veneţia şi Napoli. Deşi la Hamburg luptase împotriva
invaziei operei italiene, în Italia şi-a însuşit stilul vocal dramatic în care
recitativul, arioso-ul şi aria alternau succesiv. Un prim fruct al contactului
cu arta italiană este opera Rodrigo (prezentată în 1707 la Florenţa ) şi cantata Lucrezzia,
scrisă după modelul tradiţional italian, gen creat de Monteverdi şi Luigi
Rossi, apoi dezvoltat de Bassani şi Bononcini.
În
reuniunile artistice, organizate la reşedinţa cardinalului Ottoboni, Händel a
intrat în relaţii strânse cu cei mai de seamă muzicieni italieni ai vremii. În
casa marchizului Ruspoli, un ilustru mecena, se întâlneau membrii renumitei
“Academia Arcadienilor”, cenaclu artistic cu ramificaţii în întreaga Italie.
Marchizul avea o orchestră proprie, condusă de Corelli, care i-a dirijat
oratoriile Învierea şi Triumful timpului şi al
adevărului (prima
variantă), interpretate în palatul Ruspoli, sediul Academiei.
La
reşedinţa lui Ottoboni a avut loc un turnir între Domenico Scarlatti şi Händel,
ei trebuind a se măsura atât la clavecin, cât şi la orgă. După proba de
clavecin, Scarlatti dăduse dovadă de mare virtuozitate, în schimb la orgă
Händel a fost superior rivalului său. Atât Scarlatti, cât şi muzica
instrumentală italiană, au lăsat urme adânci în creaţia sonatelor şi
concertelor lui Händel.
În
muzica vocală, Händel a mers pe calea deschisă de Steffani, unind arta vocală
italiană cu preceptele muzicii germane, care au stat la baza formării sale
artistice. Oratoriile scrise la
Roma , adevărate opere deghizate, Învierea şi Triumful timpului şi al clarviziunii,
rodul însuşirii muzicii dramatice italiene, sunt lipsite însă de forţa
dramatică a oratoriilor de la sfârşitul vieţii, din cauza absenţei părţilor
corale.
După
fructuoasa şedere în Italia, în 1710 se îndreaptă spre Hanovra pentru a ocupa
postul de capelmaistru al curţii, unde nu rămâne mult timp. În cei doi ani cât
a figurat ca maestru de capelă, Händel a făcut două călătorii în Anglia, ţară
unde s-a stabilit în 1712, devenind muzicianul preferat al curţii engleze. La
curtea contelui Burlington, alt important mecena, îi cunoaşte pe marii literaţi
ai epocii: J. Swift, J. Pope, J. Gay şi alte personalităţi.
Cu
15 ani înaintea venirii lui Händel, la Londra se stingea prematur Henry Purcell, în
vârstă de numai 37 de ani. Alături
de Matthew Locke, Purcell a pus bazele operei naţionale engleze.
În anii republicii lui Cromwell, puritanii au circumscris cu severitate drumul
muzicii religioase, fără să poată opri dezvoltarea muzicii laice. Restaurarea
Stuarţilor a zăgăzuit excesele puritanilor şi a facilitat înflorirea artei
muzicale. Burghezia engleză, în formare, constituia noul public, mai larg, care
cerea opere de mare spectacol, pe care italienii le răspândeau în acel timp în
toată Europa.
În
afara importului operei italiene, la
Londra , ca şi în alte centre europene, se născuse curentul
pentru crearea unei opere naţionale pe baza tradiţionalului mask (balet cântat). Murind de timpuriu,
Purcell n-a putut desăvârşi opera engleză, ea rămânând tributară operei
italiene şi celei franceze. La începutul veacului al XVIII-lea, încercările criticului
Addison de a susţine opera engleză n-au putut opri marele succes al operei
italiene.
La
venirea sa pe pământul britanic, Händel a fost solicitat să compună opera Rinaldo(1711),
operă scrisă în numai 14 zile, cu care a obţinut un mare succes. Curând, Händel
devine unul dintre cei mai importanţi artişti din viaţa muzicală engleză.
Solida sa tehnică componistică, însuşită de la maeştrii germani şi italieni, şi
stilul operelor sale ce păstrau amprenta muzicii dramatice germane, pe care a
grefat stilul strălucitor italian, au suscitat mari frământări în viaţa
muzicală londoneză. Succesele sale iniţiale apăreau ca ale unui venetic, iar
după înscăunarea regelui George I (fost principe de Hanovra şi vărul reginei
Angliei, Ana), curtenii îl vor considera tot un venetic german, ca şi pe rege.
Abia după naturalizarea lui ca englez, în 1727, Händel va fi considerat
muzician naţional şi susţinător al artei engleze.
Viaţa
sa la Londra a
fost o luptă crâncenă şi un lanţ de victorii şi înfrângeri. Dotat cu o neobişnuită
energie, Händel conduce aici două Teatre de Operă, “Academia Regală de Muzică”
şi “Covent Garden”. Călătoreşte în Europa pentru a recruta artişti de faimă:
tenorul Senesino, sopranele Francesca Cuzzoni, Faustina Bordoni, şi scrie
necontenit, într-un ritm ce depăşeşte orice imaginaţie. Luptă mereu împotriva
cabalelor organizate şi împotriva unui public atras doar de muzica hedonistă,
superficială, şi nu de o muzica de mare adâncime dramaturgică. Referindu-se la
ţelul muzicii sale, cuvintele artistului sunt semnificative: “Mi-ar părea rău
ca muzica mea să amuze numai, eu aş dori să-i facă mai buni pe oameni.”
Între
anii 1717 şi 1720 s-a aflat în serviciul ducelui de Chandos, timp în care scrie
cei 11 Chandos Anthems, o
serie de psalmi, în forma cantatei cu solişti, cor, orchestră şi orgă. Din
aceeaşi perioadă datează mask-ul intitulat Esthera, pastorala Acis
şi Galathea (în noua
ei formă) şi opt Suite pentru clavecin.
Din
anul 1720, Händel organizează activitatea Teatrului de Operă “Academia Regală
de Muzică”, pentru care scrie în genul operei italiene, fără a se adapta întru
totul acesteia. N-a putut renunţa la adâncimea expresivă a muzicii germane, iar
pentru amatorii de operă italiană această zugrăvire a adevărului dramatic
însemna altceva decât muzica facilă de divertisment, desfăşurată pe un libret
convenţional.
Pentru
a trezi din nou interesul ascultătorilor pentru opera italiană a fost adus la Londra compozitorul Giovanni
Bononcini (1670-1755),
unul dintre renumiţii compozitori italieni ai timpului. Adept al unei
simplificări de limbaj în opera napolitană, impregnată adesea de simplitatea
cântecului popular italian, muzica sa era foarte apreciată. Cu timpul, el a
devenit unul dintre muzicienii care urmărea doar succesul imediat. Partizanii
lui Bononcini, grupaţi în jurul prinţilor de Galles şi Marlborough, voiau să
înlăture muzica lui Händel, socotită ca inadecvată genului dramatic.
În
afara poziţiilor estetice, întru câtva opuse, lupta s-a desfăşurat cu violenţă,
fiind alimentată de intrigi de curte. Bononcini triumfă la început, dar Händel
rămâne până la urmă victorios. Cu opera sa Ottone (1723), care-l consacră, partizanii
lui Bononcini sunt înfrânţi. Aceasta a fost o victorie “a la Pirus ”, deoarece şi teatrul
lui Händel se afla într-o dezastruoasă situaţie finaciară, încât în anul 1728
s-a închis. La această nereuşită a contribuit, desigur, şi “Beggar’s Opera”, o
virulentă parodie-pamflet a scriitorului John Gay, cu muzica scrisă şi adaptată
de John Pepush. Ironizând violent opera italiană, Beggar’s
Opera (Opera cerşetorilor)
era şi o ascuţită satiră socială. Alcătuită dintr-un potpuriu
de melodii populare engleze, scoţiene, irlandeze, ea parodia şi fragmente din
opera Rinaldo de Händel. Încă o dată, el primea
loviturile destinate, de fapt, curţii regale.
În anul 1729 pleacă în Italia pentru a găsi interpreţi şi a salva opera
italiană, căreia i se dedicase. Începând cu acest an, împreună cu regizorul
Heidegger, conduce teatrul “Covent Garden” şi continuă să scrie în stil
italian, dar compune şi lucrări religioase de concert. Duşmanii monarhului au dezlănţuit din nou, la “King’s
Theatre”, o campanie împotriva lui. Au fost aduşi în anii 1733-1734 alţi doi
compozitori notorii:Nicola
Porpora, a cărui muzică prezenta un dramatism mai amplu, şi
germanulJohann
Adolf Hasse, unul dintre propagatorii operei neonapolitane. De
data aceasta Händel a fost înfrânt.
Ruinat
financiar şi epuizat fizic, el suferă în 1737 un atac de apoplexie, care-i
întrerupe temporar activitatea. Bucurându-se de mare faimă, Universitatea din
Oxford, centru cultural de răsunet, l-a invitat pe Händel pentru conducerea
festivităţilor muzicale la aniversarea fondării instituţiei (1741), unde i s-au
cântat trei oratorii: Esthera, Athalanta, Deborah,
pastorala Acis şi Galathea şi concerte pentru orgă, toate
încununate de succes.
În
urma eşecurilor suferite în muzica dramatică, el se dedică oratoriului, ultimii
ani ai vieţii fiind consacraţi acestui gen, în care obţine mari izbânzi şi care
îl vor situa în istoria genului ca pe un compozitor de referinţă. Datorită
utilizării limbii engleze şi a binecunoscutelor texte biblice, a dramaturgiei
concise, a limpezimii scriiturii şi expresivităţii puternice, oratoriile sale
au cucerit inimile englezilor.
Invitat
în 1742 la Dublin ,
pentru o stagiune de oratorii, el obţine mare succes cu oratoriul Messia. Şi oratoriul Iuda Maccabeus (1746), scris pentru sărbătorirea
victoriei ducelui Cumberland asupra ultimului pretendent al Stuarţilor, Charles
Eduard, cunoaşte un triumf, iar Priviţi eroii victorioşi va entuziasma de fiecare dată publicul
englez, care îl va aşeza pe Händel printre gloriile sale naţionale.
Astfel
ostilităţile s-au stins, compunând în linişte. Viaţa sa de îndârjită luptă şi
muncă s-a încheiat însă trist. În 1751, în vârstă de 66 de ani, era aproape
orb. El continuă să dea concerte la orgă, în special în beneficiul unor
instituţii filantropice. În 1759 se simte rău în timpul reprezentării
oratoriului Messia la “Covent Garden”, puterile îl
părăsesc şi după câteva zile încetează din viaţă. Naturalizat englez, Händel a
fost considerat un muzician naţional al epocii. Corpul său a fost înmormântat la Westminster Abbey ,
panteonul marilor personalităţi engleze.
Muzician
multilateral, Händel şi-a irosit cea mai mare parte din viaţă în crearea de
opere şi impunerea lor. Timp de patru decenii a scris opere, fără ca vreuna să
fi rezistat integral timpului. Începând cu Almira (1704) şi terminând cu Deidamia (1741), Händel a scris 46 de opere (Teseo, Pastor Fidi, Silla,
Muzio Scaevola, Tamerlan, Giulio Cerzar, Orlando, Xerxe) şi trei pasticcio-uri
(adaptarea unei muzici, anterior scrise, la un text nou). Întrucât o opera era
dată pentru un public destul de restrâns, ea nu se putea menţine mult timp pe
afiş, aşa încât înnoirea continuă a repertoriilor impunea compunerea în grabă a
unor noi lucrări. Pentru a satisface cerinţele impresarilor, compozitorii
recurgeau şi la întrebuinţarea melodiilor cunoscute din creaţia lor sau din
creaţia altor autori.
În
operă debutează la Hamburg
cu Almira şi Nero, scrise în stilul operelor
predecesorilor săi germani, prin apropierea de cântecul popular german şi
adâncimea expresivă a muzicii. Cu toate acestea, nu erau opere autentic
germane, căci nu se putea concepe o muzică dramatică decât în stilul italian
dominant în Europa. Iar răspândirea operei napolitane era atât de covârşitoare
în prima jumătate a veacului al XVIII-lea, încât în operele hamburgheze existau
alături de recitative în limba germană arii de coloratură cântate în italiană.
Iar după plecarea sa din Hamburg, opera naţională germană va fi cu totul
copleşită de cea italiană, Telemann, Graun şi Hasse scriind după modelul
italian, aşa cum va face şi Händel la Londra.
În
Italia, Händel a cunoscut opere napolitane şi veneţiene, în care erau incluse
piese cu caracter popular, ce dădeau o notă de prospeţime şi naturaleţe
cadrului convenţional al operei seria napolitane. Succesul repurtat cu opera Agrippina era o mărturie că “il caro sassone”
îşi însuşise stilul tradiţional italian, strălucitor, melodios, dar facil.
Cu opera Rinaldo (1711) debutează la Londra , unde va izbuti să
scrie arii în stilul bogat împodobit al napolitanilor, precum şi arii simple,
specifice operei bufe. Utilizează şi linii melodice ale căror formule ritmice
specifice provin din muzica de dans. Siciliana, atât de frecventă în opera
napolitană şi cantatele lui Bach, se regăseşte şi în opera händeliană. Prin
ritmul ei grav, sarabanda imprimă o notă tragică în cunoscuta arie Lascia
ch’io piango (Lăsaţi-mă să plâng)
din opera Rinaldo. Ariile
moderate sunt scrise pe tiparul menuetului, în schimb cele alerte, cu expresia
gigăi sau gavotei.
Deşi opera napolitană redusese la minimum ansamblurile, Händel a valorificat
acest procedeu muzical dramatic, preluând de la Steffani tehnica
duetelor. Utilizează corul atât în opere, cât mai ales în oratorii, unde acesta
deţine supremaţia. Unele ariettesunt
alcătuiri monostrofice, în schimb cavatinele au formă bistrofică. Foloseşte şi aria
da capo, precum şi ariile dramatice, fără secţiuni bine delimitate.
Muzica franceză îl va inspira în scrierea operelor-balet Ariodante (1735), Alcina (1735)şi Athalanta (1736), utilizând adesea
dansuri rustice, ca musette, tambourine şi coruri. Operele sale au adâncime
expresivă şi dramaturgică, care apăreau publicului greu de suportat în comparaţie
cu desfăşurările muzicale somptuoase şi strălucitoare ale italienilor ce
însoţeau librete convenţionale. La baza limbajului său se află tradiţia
germană, pe care grefează toate stilurile timpului, muzica sa profilându-se ca
o sinteză a stilurilor europene. Variatele
stiluri însuşite de el nu le-a contopit în formele convenţionale ale operei
italiene, desfăşurată schematic după reţete prestabilite. Nu a ajuns în operă
la zugrăvirea caracterelor complexe ale personajelor, ci a redat stările
sufleteşti în mod generalizat şi aceasta datorită germenului simfonic al
muzicii sale, provenit din arta organiştilor germani.
Creaţia
sa de operă nu este mereu fructul unei elaborări îndelung deliberate, ci şi
produsul unei geniale improvizaţii. Aşa se explică circulaţia motivelor şi a
pieselor întregi dintr-o operă în alta, ca şi “împrumuturile” făcute din alţi
autori, împrumuturi care nu apar ca simple plagiate, ci ca recreări, temele
căpătând noi sensuri expresive, pe care autorii nici nu le bănuiseră.
Stingherit
de convenţionalismul libretelor de operă, Händel va găsi în oratoriu câmp larg
de creaţie, unde forţa sa dramaturgică se va releva din plin. Nemaifiind
încorsetat de librete absurde şi de diviziunea schematică a actelor şi
scenelor, specifice operei seria italiene, el îşi desfăşoară în
oratorii virtuţile de mare dramaturg. Absenţa cadrului scenic îi prilejuieşte
dese evocări muzicale descriptive, frecvente în muzica germană şi în opera
franceză, unde descripţia are însă un caracter convenţional. Dar publicul,
obişnuit cu desfăşurările facile ale operei italiene, va vedea în dramaturgia
mai puternică a oratoriilor sale un balast în privinţa receptării lor.
Cel
mai potrivit mijloc de a se adresa publicului larg de ascultători a fost pentru
Händel oratoriul. Temele mitologice ajunseseră un procedeu convenţional în
operaseria,
adresată unui public care nu căuta decât distracţie şi încântare sonoră. Tema
mitologică fusese cu un secol înainte un mijloc de a zugrăvi omul şi viaţa sa,
întrucât renascentiştii au făcut din mitologia elină o armă împotriva tematicii
religioase din Evul Mediu.
În
secolul “luminilor”, tematica mitologică devenise un şablon rupt de realitate,
iar în timpul lui Cromwell şi a restauraţiei au avut loc aprige dispute şi
conflicte religioase. În schimb, episoadele dramatice din istoria poporului
evreu, prezente în Vechiul Testament, erau binecunoscute credincioşilor
englezi. De aceea, Händel a apelat în oratoriile sale la teme biblice, scriind
o muzică de un profund dramatism şi cu o puternică rezonanţă în public. În
aceste oratorii sintetizează împlinirile muzicii instrumentale şi vocale
germane, italiene, franceze şi engleze.
Oratoriile
sale sunt drame epice, care îi oferă posibilitatea creării unei muzici de
adâncime expresivă. Întrucât Vechiul Testament se axează pe frământata istorie
a poporului evreu, Händel îşi va valorifica capacitatea sa în scriitura corală,
desemnând în unele oratorii poporul evreu ca personaj principal. În corurile
sale, face uz atât de stilul armonic, cât şi de cel polifonic. Alături de aria
corală, un coral de mari proporţii cu bogat acompaniament
orchestral, el apelează la vechea formă a motetului polifonic, la madrigal şi
la dublul cor polifonic. În corurile mai ample, abordează fugasau fugato-ul, passacaglia şi ciaccona. Deşi
lipsite de desfăşurarea scenică, oratoriile sale sunt cu adevărat muzică
dramatică, ceea ce explică succesul obţinut în timpul vieţii autorului şi
menţinut în decursul timpurilor. Haydn, Mozart, Beethoven,
Schumann, Chopin, Berlioz, Liszt, S. Saëns au recunoscut măiestria sa în acest
gen şi l-au luat drept model, Händel rămânând în privinţa oratoriului
inegalabil până în prezent.
Pe
lângă cele 22 de Oratorii, dintre
care cele mai reprezentative sunt: Esthera (1732), Athalia (1733), Deborah (1735), Saul (1739), Israel în Egipt (1739), Messia (1742), Samson (1743), Iuda Maccabeul (1746), Joshua (1748), Solomon (1749), Suzanna(1750) Theodora (1750), Iephta (1751), Händel a scris cantate pe teme
laice, precum şi cantate univocale, cu acompaniament de continuo.
În
genul muzicii religioase, pe lângă unele motete, scrise în Italia şi Anglia, a
compus psalmi anglicani, cei mai importanţi fiind Chandos
Anthems, Coronatus Anthems(pentru
încoronarea regelui George al III-lea) şi Oda festivă (1737). A scris şi cinci Te
Deum-uri, cel mai renumit fiind cel utrechtan, scris la încheierea
păcii de la Utrecht ,
din 1713, şi două Pasiuni după Brooks,
alcătuite pe acelaşi text utilizat de Telemann, Keiser şi Mattheson. Muzica sa
religioasă denotă influenţă italiană (Bassani), franceză (Lully), engleză
(Purcell), dar mai ales prezenţa densei polifonii germane.
În
domeniul muzicii instrumentale, Händel prezintă aceleaşi calităţi ca în genul
oratoriului : melodicitate şi accesibilitate, strălucire şi grandoare.
Piesele pentru clavecin, în formă de Suite, sunt modele
de echilibrare sonoră şi forţă expresivă, cu teme cantabile şi linii polifonice
transparente. În general, el menţine cele patru dansuri tipice suitei: allemanda,
couranta, sarabanda, giga, cărora le conferă structura bistrofică a
suitei. Uneori, dansurile sunt reluate în variaţiuni, aşa cum face în Sarabanda Suitei
în re minor, Passacaglia Suitei
în sol minor sau
în Aria din Suita
în Mi major.
Cele
20 de Concerte pentru orgă, impresionante
monumente sonore, sunt fructul deselor improvizaţii între actele operelor şi
ale oratoriilor, Händel fiind, alături de Bach, unul dintre marii improvizatori
ai timpului. Concertele au patru părţi: Introducere, Allegro, Adagio, Allegro,
vădind inrâurirea sonatelor religioase, a tehnicii organiştilor germani, dar şi
a stilului italian şi englez. El acordă importanţă oboiului, căruia îi dedică
mai multe concerte solistice.
Pentru
orchestră a scris un număr de 18 Concerti grossi,
trei Uverturi şi două suite mai ample, scrise
pentru a fi cântate în aer liber: Muzica apelor,
(1716), o serenadă scrisă în onoarea regelui George I, şi Muzica
focului de artificii, pentru sărbătorirea păcii de la Aix en Chapelle din 1748. Ca
şi concertele grossi, uverturile cuprind aceleaşi
instrumente soliste. Ca gen şi formă, concertele sale sunt o sinteză între
tradiţie şi prezent, alternând mişcările rapide cu cele lente, cu părţi mai
numeroase (4-7) şi cu structură variată a fiecărei părţi. Grupul concertino este format din instrumente de
suflat: flaut, oboi, fagot, corn şi trompetă. Şi creaţia sa orchestrală denotă
aceeaşi limpezime a scriiturii polifonice şi cantabilitate a temelor, dar şi
profunzimea gândirii componistice.
Pentru
clavecin a scris numeroase Suite, încadrate în
tiparul tradiţional monotematic şi structură bistrofică. Scrie şi trio
sonate, sonate de cameră (fără numele dansurilor, ci cu termenul de
mişcare) pentru instrumente de coarde (vioară, violoncel, viola da gamba) sau
de suflat (flaut, oboi) şi clavecin, în diferite combinaţii.
Sonatele sale, scrise pentru diferite insturmente, sunt o
fericită sinteză între stilul melodic italian şi expresivitatea armonică a
stilului german. Cele şase Sonate pentru violină şi
clavecin sunt modele de vibraţie emoţională şi accesibilitate, cu
construcţii solide şi forme clare, ele prevestind stilul clasic prin îmbinarea
echilibrată a polifoniei cu armonia.
Ca
şi Bach, Händel consacră relaţiile armonice şi tonale nu numai ca mijloace de
exprimare, ci şi ca elemente constructive ale arhitecturii muzicale. Fugile şi
suitele sale prezintă nu numai o anumită ordonare a frazelor şi secţiunilor, ci
şi opoziţii tonale. Expresivitatea pregnantă a muzicii lui Händel constă nu
numai în elocvenţa melodică, în vitalitatea ritmică şi strălucitoarea
polifonie, ci şi în contrastele pe care le redau succesiunea armoniilor şi
opoziţiile tonale.
Sintetizând
ca şi Bach stilurile contemporane, el este un muzician de primă mărime a
Barocului european, opunând arta sa sinceră şi monumentală celei încorsetate în
formele rigide ale timpului. Prin forţa expresivă şi echilibrată a mijloacelor
de exprimare, oratoriile şi lucrările sale instrumentale au dat “asaltul
romantic” asupra artei conservatoare, promovată de nobilimea şi burghezia
engleză, care se uniseră după restauraţia Stuarţilor, deschizând drumul
clasicismului, aşa cum, la începutul veacului următor, Beethoven va deschide
căile romantismului. Făurită cu vigoarea geniului său, muzica sa a sedus
ascultătorul, dar şi pe marii compozitori care au apelat la tehnica sa pentru a
produce anumite efecte grandioase cu mijloace simple şi mânuite cu aplomb de
acest muzician, care a dominat, ca un pisc, istoria muzicii engleze şi
universale.
Comentarii
Trimiteți un comentariu