“Muzica ne trezeşte regretul de a nu fi ceea ce ar trebui să fim, iar magia ei ne încântă
pentru o clipă transpunându-ne în lumea noastră ideală, în care ar trebui să
trăim.”
Cioran
Scrutând istoria muzicii, desluşim etape
mari în care modalităţile de organizare a materialului sonor şi procedeele de
exprimare muzicală, odată configurate, s-au dezvoltat treptat până când, ajunse
la momentul de criză, au făcut loc altora. Procesul a fost relativ lent. Pe
măsură însă ce înaintăm spre prezent, transformările se succed mai repede. Dacă
polifonia medievală a dăinuit cinci secole, în Renaştere stilul “sublim” al
polifoniei a dominat viaţa muzicală doar ceva mai mult de un secol. Limbajul
muzical clasic n-a rezistat mai mult de opt decenii (1750-1827), iar procesul
disoluţiei organizării tonale tradiţionale a început să se afirme numai după o
jumătate de veac de limbaj romantic. După echilibrul stabil al muzicii clasice
şi după cel mai puţin stabil al celei romantice, în cultura muzicală a
secolului al XX-lea s-au derulat diferite orientări stilistice.
Născută într-o vreme marcată de adânci
contradicţii şi prefaceri, muzica ultimului secol prezintă spectaculoase
înnoiri de limbaj şi arhitectonică sonoră. Din 1910 şi până în 1950 au existat
diverse soluţii de înlocuire a limbajului tonal tradiţional, socotit de mulţi
perimat. La începutul veacului, reacţia antiromantică aimpresionismului a generat în câmpul expresiei muzicale
o bogăţie de nuanţe şi subtile diferenţieri timbrale.
La rândul său, expresionismul,
impulsionând o muzică tensionată, a însemnat exacerbarea mijloaclor de
exprimare şi distrugerea echilibrului tonal. Îndreptând privirile spre zone ale
vieţii umane cu totul ieşite din comun, muzica expresionistă a furnizat şi ea
noi formulări sonore. În schimb veriştii au adus din nou viaţa de toate zilele
în centrul preocupărilor. Faţă de ezoterismul serialismului dodecafonic,
explicat de neoserialiştii contemporani cu ajutorul
fenomenologiei şi al existenţialismului, alţi compozitori s-au voit neoclasici,
redând muzicii rigoarea şi sobrietatea tradiţională în limbaj modern. A doua
înflorire a şcolilor naţionale constituie
o bogată contribuţie la dezvoltarea muzicii europene, aducând inovări preţioase
în contextul muzicii tradiţionale.
Nici bruitismul italian, care desfiinţa graniţa dintre
sunetul muzical şi zgomot, nicipolitonalismul, ce diluează organizarea
funcţional-tonală a limbajului, nici serialismul dodecafonic care propune scheme variabile drept
sisteme de referinţă şi niciserialismul integral nu s-au putut impune ca sisteme unice,
exlusive. Chiar Schönberg şi Berg au arătat că dodecafonia serială nu
implică neapărat abandonarea tonalismului, ei întâlnindu-se cu celălalt curent
de lărgire a tonalităţii, manifestat de Stravinski prin teoria
polarităţii, de Hindemith care lărgeşte conceptul tonal, şi deteoria axelor,
formulată de Lendvai în urma studierii conceptului tonal la Bartók.
Mulţi compozitori notorii din secolul al
XX-lea şi-au fundamentat arta pe tradiţie, grefând inovaţiile pe trunchiul
vechii culturi muzicale, inovaţia venind să se integreze fără a nega tot ceea
ce a fost anterior. Într-o scrisoare trimisă revistei “Muzica”, muzicologul
belgian Paul Collaer defineşte clar poziţia pe care mulţi analişti lucizi o au
faţă de experimentele contemporane: ”Nu există limite decât cele impuse de
către frecvenţele vibratoare ale sunetelor celor mai grave şi celor mai înalte,
pe care urechea le poate capta. Restul nu priveşte decât capacitatea de
imaginaţie a creatorilor şi puterea pe care aceştia o dovedesc în organizarea
limbajului, care le este propriu şi pe care l-au ales şi elaborat pentru
propriul lor uz.”
Strâns legat de conţinutul pe care-l
transmite, limbajul muzical contemporan nu a rămas pe loc, ci s-a înnoit continuu
conform noilor concepţii estetice. Unul dintre apologeţii muzicii contemporane
– H. H. Stuckenschmidt – distinge trei etape în istoria limbajului muzical: vocală, instrumentală şi, în sfârşit, etapa contemporană aelectronicii. De
fapt, el consemnează stadiile succesive de amplificare şi de diversificare a
resurselor sonore, folosite de limbajul muzical.
În acest proces continuu de dezvoltare a
limbajului muzical, o latură importantă, dar nu singura, este aceea a
îmbogăţirii resurselor sonore. Privite din acest punct de vedere,
experimentele, care s-au elaborat şi se mai elaborează sub ochii noştri, sunt
perfect justificabile. Lumea nu stă pe loc, ci omul îşi extinde mereu sfera
investigaţiilor şi, implicit, limbajul său se diversifică. Istoria ne-a arătat
că, în pofida criticilor vehemente ce au fost aduse încercărilor înnoitoare,
limbajul muzical nu a avut decât de câştigat. Evident, ceea ce era artificial
şi nemotivat de conţinut a căzut, pierind în negura uitării. Atunci când
înnoirea vine ca un fenomen firesc, ca o consecinţă a extinderii capacităţii
expresive a limbajului, legătura dintre tradiţie şi inovaţie este vie. Istoria
ne oferă exemple elocvente: tranziţia de la Ars antiqua laArs
nova, de la polifonia liniară la cea funcţională, de la modal la
tonal, de la tonal la atonal. Atunci când noul este adus ca o lovitură de şoc,
prin negarea totală a vechiului, înnoirea apare ca o experienţă cu rezultate
incerte.
Datorită dezvoltării ştiinţei, în secolul
al XX-lea omul a ajuns să cunoască cosmosul şi să sondeze infinitul mic,
cercetând particulele nucleare. Revoluţia tehnico-ştiinţifică a favorizat
descoperirea proceselor psiho-fiziologice şi a raportului
creator-interpret-receptor, luminând relaţiile omului cu muzica. Noi ştiinţe,
ca acustica, fiziologia, semiotica, logica matematica elucidează fenomenul
muzical şi ajută omul în conceperea unei noi muzici. În aceste condiţii, era
imposibil ca fenomenul muzical să nu treacă printr-o criză. Marea bogăţie de
sunete şi capacitatea de a extinde registrul sonor cer sisteme de organizare şi
structuri noi, întrucât cele existente sunt insuficiente, fapt ce a determinat
căutarea unor noi modalităţi de organizare şi de structurare a muzicii.
Bruitismul de tip futurist de la începutul veacului al XX-lea a
rămas fără urmări, fiind expresia unei atitudini pseudo-înnoitoare. Negând
total limbajul tradiţional, el a ascuns lipsa unui criteriu real în
determinarea structurilor sonore, fără a mai vorbi de absenţa oricărei
substanţe afective. S-a pulverizat şi dadaismul, suprarealismul din poezie,
cubismul, fauvismul şi taoismul din plastică, ele fiind modalităţi de exprimare
ale unor oameni secătuiţi sufleteşte şi roşi de virusul destrămării ordinii şi
echilibrului sufletesc.
Bruitismul a fost continuat în America prin
căutările lui E. Varèse şi J. Cage, mai ales prin explorarea posibilităţilor
percuţiei, precedând radicala instalare a zgomotului în practica muzicii de
către principalii reprezentanţi ai muzicii concrete – Pierre Schaeffer (1910)
şi Pierre Henry (1927). În goana
după inovaţie, privită ca scop în sine, pentru a suplini lipsa conţinutului şi
a compensa absenţa unei organizări sonore, ei au recurs la o nouă valorificare
timbrală în aşa numita muzică concretă. Au lărgit limitele materialului sonor
şi au introdus pe scară largă zgomotele în exprimarea muzicală. Aceste zgomote
sunt aduse în muzică cu tot complexul lor de asocieri, încât ele vin nu numai
cu timbruri noi, ci şi cu anumite semnificaţii. Dacă ar fi doar acest procedeu,
ei ar fi doar nişte naivi naturalişti, care exacerbează onomatopeea. Dar ei nu
s-au oprit la preluarea diferitelor zgomote pentru sonoritatea lor pură, ci
le-au deformat cu ajutorul unor aparate electronice şi au obţinut anumite
diferenţieri de zgomote, cu care pretind că ar îmbogăţi limbajul muzical. Banda
de magnetofon este principalul mijloc de realizare a sonorităţilor concrete.
În afara de zgomotele înregistrate pe bandă
de magnetofon şi de combinările lor în laborator, autorii muzicii concrete au
inventat aparate speciale de stilizare a zgomotelor. Pierre Schaeffer, şeful
şcolii muzicale a concretiştilor, a inventat fonogenul şi morfofonul, două
aparate cu care a făcut muzică concretă. Primul, construit pe principiul
magnetofonului, are un dispozitiv manevrat de o claviatură, care reglează
sunetele şi le modifică prin schimbarea vitezei benzii. Clapele determină
viteza gradată, făcând posibilă crearea unei game cromatice cu fiecare zgomot
în parte. Al doilea aparat nu se mărgineşte la modificarea acuităţii
zgomotului, ci modifică formele undelor sonore prin anumite dispozitive, astfel
că se obţin variaţii de colorit.
În 1948, P. Schaeffer a realizat prima
lucrare concretă prin înregistrarea zgomotelor: şuieratul locomotivei, a
roţilor de tren, cutii goale rostogolite, diferite sunete brute de pe banda de
magnetofon fiind prelucrate prin diferite tehnici de studio. Împreună cu P.
Henry, au dat la iveală prima simfonie concretă: Simfonia
pentru un singur om(1949). Era: “O operă pentru orbi, cu o acţiune
fără argument, un poem realizat din zgomote şi sunete, din texte vorbite sau
muzicale” după spusele lui Schaeffer. Lucrarea lui P. Henry, Studiul
căilor ferate, unde
vrea să redea “poezia zgomotelor” trenului, şi prima operă concretă, Orfeu (1953), unde vuietul vântului
şi zgomotele infernale fac “farmecul piesei”, ne dovedesc sărăcia artistică a
acestei metode în crearea imaginilor. Atât Schaeffer, cât şi discipolii săi Luc
Ferrari, Henry Sauget, Michel Philippot ş.a., cu toate titlurile elucubraţiilor
lor sonore, rămân tot pe poziţia cultivării zgomotelor şi a stilizării lor ca
scop în sine.
În privinţa muzicii
concrete, majoritatea muzicienilor resping amalgamul de zgomote pe
care concretiştii îl proclamă ca nou limbaj muzical. Diversitatea continuă a
muzicii concrete înseamnă doar o serie informă de imagini, ce nu configurează o
idee de bază, o trăire, un sentiment sau o atitudine. Este ca spectacolul unor
nori, care se destramă necontenit pe un cer albastru. Dar nu numai absenţa
criteriului de organizare determină lipsa forţei de expresie a muzicii
concrete, ci şi repudierea tuturor procedeelor de dramaturgie din muzica
tradiţională. După aproape şapte ani de cercetări şi căutări, Schaeffer,
împreună cu P. Henry şi P. Boulez publică, în 1957, un “Manifest” voluminos,
editat de “Revue musicale”. Colaborând la acest număr dedicat muzicii
experimentale, o serie de muzicieni se străduiau să aducă argumente în favoarea
acestei muzici. Cert este că experimentul muzicii concrete, în afara unor
formule utile cinematografului sau teatrului, n-a putut confirma ceea ce se
clama puternic: caducitatea muzicii tradiţionale.
În anul 1953, stimulat de experienţa lui
Schaeffer, Herbert Eimert (1897) producemuzică electronică,
alcătuită din sunete sinusoidale şi creată cu aparate electronice în studioul
său din Köln, tentativa sa fiind urmată de Karlheinz Stockhausen, Pierre
Boulez şi mulţi alţii. Între toate schimbările propuse de-a lungul
secolului al XX-lea, introducerea electronicii în practica muzicală poate avea
consecinţele cele mai diverse şi mai radicale. Electronizarea instrumentelor
tradiţionale a însemnat un progres în realizarea diversităţii timbrale, căci,
pe lângă lărgirea ambitusului şi multiplicarea diversităţii timbrale,
instrumentele electronice noi, culminând cu sintetizatorul, aduc în practică
gama sonoră continuă, făcând posibilă realizarea unor orchestraţii imposibil de
efectuat cu instrumentele tradiţionale.
În acest caz se face simţită necesitatea
unei noi gramatici muzicale şi a unor noi arhitectonici. Nu putem cântări,
încă, valoarea structurală a acestei noi muzici, dar ambitusul mare al tuturor
parametrilor muzicali şi minuţioasa diferenţiere cantitativă presupun o
infinită lărgire a sferei tematice şi a expresiei muzicale. Tehnica
electronică, folosită separat sau îmbinată cu tehnica instrumentelor curente, a
permis multor compozitori (E. Varèse, P. Boulez, K. Stockhausen, L. Berio, L.
Nono, G. Ligeti ş.a.) să creeze muzici în care au folosit atât serialismul
integral, cât şi calcule matematice.
Muzica
electronică propriu-zisă
nu se serveşte de sunete exterioare înregistrate, ci de cele produse de aparate
electronice. Trautonium-ul, unul din aparate, emite frecvenţe precise până la
diferenţe foarte mici, mai mici decât fragmentele de 1/3, 1/4 sau 1/6 de ton,
de care s-au ocupat muzicieni ca A. Haba, Vişnegradski sau mexicanul J.
Carillos, voind să îmbogăţească materialul sonor al muzicii.
Tot din anii
’50 datează şi punctualismul, modalitate preluată din tehnica
picturii. Se înlocuieşte fluenţa discursului muzical
cu o serie de “puncte sonore”, fiecare dintre ele având structuri timbrale
diferite. Întrerupând linia melodică cu pauze, procedeulpunctualist desfiinţează orice curs melodic, el
fiind înlocuit cu puncte sonore disparate.
În faţa diversităţii şi libertăţii
sintactice, în acelaşi deceniu se vine cu libertatea totală a structurilor,
profilându-se aşa numita muzică aleatorică,
care lasă tot mai mult interpretului sarcina înlănţuirii sau completării unor
structuri. Metodaaleatorismului constă în realizarea unor agregări
sonore şi succesiuni la întâmplare, constituind desfăşurarea sonoră în acelaşi
mod ca la zaruri. I se lasă interpretului libertatea de a înlănţui cum vrea
segmentele sonore, propuse de compozitor, sau să cânte ceea ce îi trece prin
minte. În acest caz nu se mai poate vorbi de o idee directoare, de o modalitate
de structură, nici măcar de existenţa unei teme asupra căreia să improvizeze
variaţiuni. Este o transferare a actului creator de la compozitor la interpret,
faptul devenind şi mai neînţeles atunci când mai mulţi interpreţi sunt lăsaţi
să-şi etaleze concomitent, într-un adevărat “dicteu automat”, tot ceea ce le
trece fiecăruia prin minte.
Aplicat cu rigurozitate, principiul
nonrepetării duce la realizarea unor episoade sonore cu valoare expresivă în
sine, fără raportarea lor la altele şi fără crearea unui sistem de relaţii.
Conceptul de structură este astfel înlăturat, muzica reducându-se la succesiuni
de momente, a căror logică nu poate fi lesne descifrată. Îmbinarea momentelor
sonore este lăsată la voia interpretului, care nu dispune de vreun criteriu
constructiv. Interpretului i se dă libertatea de a le combina şi de a le ordona
într-o succesiune proprie. Confuzia este şi mai mare atunci când într-un
ansamblu fiecare interpret dispune de anumite libertăţi în execuţia unor
momente. Oricât de mare ar fi capacitatea improvizatorică a interpreţilor,
oricât simţ de surprindere a ceea ce intenţionează să improvizeze fiecare
interpret, este greu de conceput că această modalitate ar avea viitor.
O notă comună muzicii
electro-acustice (concretă şi electronică) şi aleatorice este marea libertate, dar absenţa
oricărui sistem de referinţă înseamnă a concepe muzica ca o continuă
improvizaţie. De aceea, aşa cum a arătat Schaeffer, unul dintre promotorii muzicii
experimentale, “trebuie căutat un sistem de organizare”. Acelaşi
lucru îl afirma la Darmstadt ,
important centru de cultivare a muzicii contemporane, şi Stockhausen, care
sublinia şi el necesitatea reorganizării timpului şi a spaţiului muzical.
Matematizarea
muzicii este o nouă poziţie, provenită din experimentele electronice şi din
serialismul integral. În anul 1955, Yannis Xenakis, cunoscător al matematicii
superioare moderne, şi-a propus să obţină o muzică perfect calculată. A creat
muzicastochastică folosind calculul matematic al
probabilităţilor, muzica markoviană pe baza lanţurilor lui Markov, muzica strategică cu ajutorul teoriei jocurilor, iar muzicasimbolică cu logica matematică, toate explicate
de el în volumul Muzici formale(1963).
Pentru determinarea structurilor, el apelează la aceste teorii matematice în
organizarea materialului sonor, preluat atât din domeniul organologic
tradiţional, cât şi din cel electro-acustic.
Xenakis a
deschis larg porţile ştiinţei numerelor, cu toate acestea el susţine că nu vrea
să înlocuiască criteriul uman şi să-şi conceapă muzica în afara dialogului
om-natură sau om-om. Pentru Xenakis, matematica reprezintă “o bază raţională,
mai puţin trecătoare decât impulsul de moment, deci mai serioasă, mai demnă de
lupta dusă în toate domeniile inteligenţei umane”. Ca şi formulele matematice
folosite de Xenakis, şi Boulez nu dorea să aplice manevrarea funcţională a
seriilor în mod mecanic, ci “căutând libertatea prin disciplină”.
Ideea
organizării seriale integrale o găsim în sistemul de organizare multiserială
a lui Stockhausen, care încorporează în tehnica “de grup” fenomenele de limită.
Toate aceste tendinţe matematice nu au putut să-şi impună întru totul limbajul
realizat, deoarece nu poate fi înţeles de imensa majoritate a publicului, chiar
şi dintre cei care fac serioase eforturi pentru a-l înţelege.
Desigur,
fără matematică ordonarea imensului material muzical nu este posibilă. Rămâne
ca omul, care gustă astăzi din plin pe Beethoven sau pe Wagner, să poată
recepta fără rezerve şi muzica contemporană. Peisajul actual al receptării
muzicii este foarte contradictoriu. Electronica duce nu numai la structurarea
unui nou limbaj, dar contribuie şi la nemaipomenita extindere a circulaţiei
muzicii şi la diversificarea categoriilor de muzică. Ascultăm şi vedem executându-se muzică la celălalt capăt
al lumii, chiar în timpul desfăşurării concertului respectiv. Înregistrăm
această muzică şi o putem asculta peste ani de zile. Pe cât de imensă este
avalanşa muzicii, care se revarsă zi şi noapte prin eter, pe atât de
diferenţiate sunt categoriile de ascultători, receptivi la anumite muzici şi
total refractari la altele.
În veacul al XX-lea, compozitorii europeni
au privit cu mult interes şi muzica popoarelor din ţinuturi îndepărtate.
Începând cu Saint-Saëns şi continuând cu Ravel, Milhaud, Messiaen, arta
extra-europeană a fost adusă în practica europeană. Compozitorul brazilian Heitor
Villa-Lobos (1887-1959),
cubanezul Leucona, ca şi
mexicanul Silvestre Revueltas (1899) au făcut
cunoscută muzica ţărilor lor. Aceste contacte au adus în muzica europeană
modalismul afro-asiatic, care, alături de cel medieval şi cel al şcolilor
naţionale est-europene, contribuie la diversificarea şi colorarea limbajului
muzical. Prin asimilarea unor muzici extra-europene au pătruns moduri ale unor
popoare cu culturi muzicale neinfluenţate de arta europeană.
Dacă în prima jumătate a veacului al
XX-lea, cultura muzicală europeană a fost marcată de Debussy, Stravinski,
Schönberg, Bartók, Enescu, Hindemith, în a doua jumătate activează numeroşi
compozitori, care apelează la variate metode şi sisteme componistice. Dintr-un
sentiment de frondă, unii artişti s-au ghidat după o estetică abstractă,
lucrările lor fiind scrise doar pentru o elită, alţii se adresează publicului
larg, dorind ca muzica lor să le îmbogăţească orizontul cultural.
Perioada contemporană a fost dominată de
două importante fenomene: neoserialismul şi muzica electro-acustică. În 1946, René
Leibowitz (1913-1972),
compozitor de origine poloneză stabilit la Paris , scrie cartea despre Schönberg şi
şcoala sa, iar în 1949 volumul Introducere în muzica celor 12
sunete. Din anul 1948, el participă la cursurile internaţionale de
muzică modernă de la
Darmstadt (organizate din 1946), unde face cunoscută metoda
serială. După un an, Messiaen deschide drumul serialismului integral cu
lucrarea sa Moduri de intensităţi şi
valori, prin
aplicarea metodei seriale la toţi parametrii muzicali (înălţime, durată,
intensitate, timbru). Un
procedeu similar a realizat americanul Milton Babitt în Trei piese pentru pian (1948). Din anul l949, datează Sonata pentru pian preparat de John
Cage (1912),
care este prima lucrare de muzică concretă.
După anul 1951, ia un avânt deosebit
avangarda europeană. Au loc rapide schimbări stilistice, de la serialismul schönbergian
la cel integral, de la tehnica concretă la cea electronică, de la punctualism
la aleatorism. Elevul lui Messiaen şi al Nadiei Boulanger,Pierre Henry (1927),
împreună cu inginerul Pierre Schaeffer (1910),
scrie prima simfonie concretă, Simfonie pentru un singur om (1950) şi prima operă concretă,Orfeu (1953). Peste un deceniu, P. Henry
compune pentru inaugurarea catedralei din oraşul Liverpool Missa
pentru Liverpool (în
care foloseşte şi motete medievale),Apocalipsa
după Ioan (cu text
declamat de un recitator), Balet mecanic pentru pian
preparat ş.a.
În anii ’50, compozitorii americani găsesc
noi idiomuri în arhaisme, orientalisme şi în jazz. George
Antheil (1913), Aaron Copland, (1900), Günther Schuller (1926) scriu lucrări de jazz pentru
orchestra simfonică. Alţi creatori manifestă interes pentru muzica exotică şi
orientală: Henry Cowell, Lou Harrison,
Harry Partch, J. Cage, Maurice Kagel (1931, venezuelean stabilit în
Germania). În jurul lui Cage, se grupează un grup de tineri: David
Tudor (1926), Morton Feldman (1926), Christian
Wolf (1926), Earl Brown (1926),
toţi adepţi ai “formelor deschise” (aleatorică), propuse de mentorul lor.
“Formele deschise” se bazează pe combinarea
variabilă a unor structuri cu adăugarea de elemente mereu noi. Îmbinarea dintre
organizări stricte şi maxima libertate improvizatorică este un fenomen des
întâlnit în arta contemporană. Şi în muzica românească contemporană se
manifestă aleatorismul, dar nu ca o practică speculativă, ci bazându-se pe
procedee tipice artei noastre populare.
Elev al lui Schönberg, J. Cage (1912) scrie
multă muzică aleatorică. Amintim ciclul de şase Variaţiuni
I-VI (1966), Atlas (conţine 19 structuri,
interpreţii având sarcina de a alege tempo-ul, dinamica, atacul şi succesiunea
structurilor, ce pot fi toate cântate sau unele omise), Concert
pentru pian şi orchestră (1958,
are 13 structuri independente ce pot fi cântate de un ansamblu orchestral,
cameral sau numai de un solist), piesa 4’33’’ este indicaţia duratei lucrării pentru
unul sau mai mulţi intepreţi, care vin pe scenă, dar nu cântă nimic. În alte
lucrări, autorii indică instrumentele care trebuie folosite, succesiunea
materialului sonor urmând a fi improvizat. Dacă înSonanţe, Kagel indică durata totală sau
fragmentară şi precizează secţiunile unde cuvintele se rostesc şi apoi se
cântă, în Corroborée (pentru două sau trei piane) E. Brown
cere ca instrumentiştii să fie apropiaţi stilistic, iar Lukas
Foss introduce
improvizaţia în grup.
După vizita lui Cage în Europa (1948),
apare tehnica aleatorică şi la europeni. Muzică parţial sau total nedeterminată
au scris mulţi compozitori, amintim doar două personalităţi proeminente ale
componisticii contemporane, pe Stockhausen (cu Tempi
– instrumentele
cântă în tempo-uri diferite; în Procesiuni – fiecare instrumentist execută
fragmente din lucrările sale anterioare; Piesa XI pentru pian cuprinde 19 structuri
independente, ce pot fi cântate în orice ordine) şi pe Boulez, începând cuSonata a III-a pentru pian,
în care partea a treia conţine două secţiuni obligatorii, altele două nu. În muzică, principiul “formelor
deschise” a fost preluat din elementele mobile ale artelor plastice.
Prima creaţie electronică aparţine tot lui
J. Cage: Peisaj imaginar (datând din 1939) a fost realizat prin
distorsionarea sunetului cu magnetofonul. În 1951 scrie Peisaj
imaginar IV pentru 12 posturi de radio, care
emiteau simultan şi mereu diferit, materialul sonor fiind procurat din
emisiunile radiofonice de pe diferite lungimi de undă şi mixate pe banda de
magnetofon. Tot din anul 1951, datează Concertul pentru pian preparat şi
orchestră de cameră de J. Cage.
După anul 1951 se răspândeşte foarte mult
muzica electronică şi în Europa, datorită înfiinţării numeroaselor studiouri
pentru experimente electronice: 1951 la
Köln ; 1953 – New York; 1954 – Tokio; 1955 – Milano şi Roma;
1957 – Bruxelles şi Viena; 1958 – Illinois; 1964 – Utrecht; 1965 – Berlin etc.
şi a inaugurării în anul 1954
a “Festivalului de Muzică Contemporană” de la Donaueschingen ,
unde se consacră muzica electro-acustică, iar în 1957 a “Festivalului de
Muzică Contemporană – Toamna muzicală” de la Varşovia.
În anul 1955, Yannis
Xenakis (1922) scrie articolul Criza
muzicii seriale, în
care arată că aritmetica şi geometria serială nu sunt metode componistice
adecvate, ci calculul probabilităţilor. El respinge şi sistemul lui Messiaen,
deoarece acesta ar duce la o muzică abstractă. L-au stimulat în căutările sale
E. Varèse, dar şi dirijorul Hermann Scherchen. Născut la Brăila , grecul Xenakis,
care afirma despre sine: “Sunt un clasic grec al secolului al XX-lea”, soseşte
în 1947 la Paris ,
unde lucrează timp de 12 ani cu Le Corbusier la diferite construcţii de
arhitectură modernă (de ex. pavilionul Philips de la “Expoziţia internaţională”
din Bruxelles, în 1957).
După ce studiază cu Messiaen, acest dotat
matematician şi arhitect conchide că muzica serială şi-a încheiat existenţa,
întrucât seriile multiple cu liniile lor polifonice complexe nu pot fi
percepute de auditor decât ca o masă sonoră. La fel şi muzica aleatorică, care
nu este decât un joc sonor steril şi efemer prin succesiunea întâmplătoare a
structurilor. El propune aplicarea legilor matematicii superioare în
componistică.
În anul 1955, la Donaueschingen
prezintă lucrarea sa stochastică pentru 61 de instrumentişti Metastasis, construită pe un glissando al
instrumentelor de coarde cu notele extreme fixe, realizând mase sonore mobile.
Foloseşte calculul probabilităţilor în Pithoprakta (scrisă pentru 50 de instrumentişti),
care a produs un imens scandal, atunci când s-a executat la München (1956). Din
acelaşi an datează lucrarea stochastică Diamorphoses şi Bohor. După
lucrarea markoviană Syrmos (1959), scrie pentru două
orchestre Strategie (1962), unde aplică teoria jocurilor,
iar în Nomos şiGamma teoria ansamblurilor. Compune
muzica simbolică Eonta (1964), apelează la teoria
algoritmică în Herma (1961) şi foloseşte
calculatorul în Akrata (1965). Scrie şi muzică de
scenă pentru piesele Orestia, Antigona de Eschil, iar pentru comuniştii greci
prizonieri compune lucrarea Nopţile (pentru 12 voci reale, cu efecte
naturaliste), sugerând teama omului în faţa sistemelor represive. A realizat şi
numeroase spectacole de lumini şi sunete, precum Persepolis (1971).
În lucrările sale, compozitorul a folosit
şi mijloace electronice, dar el apelează constant la teoriile matematice
superioare. Nutrind o aversiune faţă de lucrările seriale, el se depărtează de
orice artă pur raţională, încercând să lase tot mai mult loc intuiţiei şi
sensibilităţii omului.
În anii ’60, serialismul integral cunoaşte
diferite lărgiri prin inserarea unor organizări tonale şi a elementului
repetitiv. În anul 1961 apare cartea dirijorului elveţian Ernest Ansermet, Fundamentele
muzicii în conştiinţa umană, în care autorul susţine că muzica
serială şi stochastică nu au nici un viitor în componistică, întrucât ambele
sisteme nu au rădăcini în tradiţie. În această lucrare, autorul,
cercetător profund al problemelor despre esenţa muzicii, se situează pe poziţii
fenomenologice.
El porneşte de la relaţia evenimentului
muzical pur cu conştiinţa umană. Eliminând orice influenţe conjuncturale,
Ansermet analizează treptele implantării în conştiinţa omului a relaţiilor
sonore pure. După opinia sa, conştiinţa umană are trei reacţii succesive faţă
de relaţiile sonore: trăirea unei
relaţii sonore auzite, crearea conceptului prin percepţia mentală şi afectivă a
fenomenului sonor şi exprimarea noţiunii, pentru a o comunica altora. După
opinia sa, fenomenul sonor se implantează în cele două trepte ale conştiinţei:
afectivă şi mentală. Astfel, fenomenul muzical generează sensuri abstracte de
înaltă generalizare care, fireşte, pot sugera diferite corelări etice,
artistice sau filosofice.
În anii ’50, aderă la serialism şi
compozitorii francezi din generaţia veche: Jean Louis Martinet (1912), Henri
Doutilieux (1916), Jehan Alain (1911-1940), Igor
Markevici (1912-1983), Marcel Landowski (1915),
care acordă importanţă înnoirilor timbrale, folosind instrumente mai puţin
uzitate, dar şi tinerii – Jean Barraqué(1928), Serge
Nigg (1924), Maurice Le Roux (1923), Jean
Claude Eloy (1938), Claude Baif (1924), Jacques
Charpentier (1933), Pierre Barbaud,
care propune metoda matematică în componistică. El înfiinţează în 1958 grupul
de muzică algoritmică împreună cu Roger
Blanchard şi Jeanine
Chambonnier.
Reprezentantul de frunte al şcoli muzicale
contemporane franceze este Pierre Boulez (1925),
elevul lui Messiaen şi Leibowitz. De tânăr a scandalizat lumea muzicală prin
opiniile sale radicale. Dotat cu o inteligenţă ascuţită, a fost în continuă
căutare de noi procedee, folosind limbajul serial şi multiserial, procedeul
aleatoric şi electronic, incluzând vocea umană şi instrumentele în lucrări
electronice.
La început
i-a avut drept model pe Debussy, Webern şi Stravinski. Ca toţi elevii lui
Messiaen, a fost pasionat de ritm şi a folosit diferite calcule pentru
realizarea structurilor ritmice, ajungând la serialismul integral prin crearea
seriilor de înălţime, durate, intensităţi şi de timbru. După cele Două
Studii pentru
bandă magnetică, realizate în studioul lui Schaeffer, îmbină tehnica
electronică cu vocile şi instrumentele. Tehnica sa serială prezintă originale
structuri în Sonatina pentru flaut şi pian (1946) şi celule sonore
inserate în totalul cromatic cu tendinţa spre serii multiple în Sonata
a II-a pentru pian (1948),
prefigurând libertatea controlată dinImagine
nupţială şi Ciocanul fără stăpân (1955).
În anul 1952
scrie Structuri pentru două piane, pe bază serială, realizând
serii de 12 înălţimi, 12 durate, 12 intensităţi şi 10 feluri de atacuri. Dacă
în Imagine nupţialăalternează sonorităţi
vaporoase cu altele dense, în Pli selon pli (1960), după cinci poeme de Mallarmé,
integrează ingenioase vocalize în ţesături instrumentale.
Un adevărat poem de efecte timbrale este
lucrarea Strălucire pentru 15 instrumente soliste. După
lucrarea Domeniu, pentru clarinet şi şase grupuri
instrumentale, renunţă la compoziţie şi se dedică, începând cu anul 1967,
carierei dirijorale. Conducerea orchestrei “Domeniu muzical”, înfiinţată de el în anul 1954
şi cu care a interpretat majoritatea creaţiilor contemporane, o încredinţează
din 1967 lui Gilbert Amy(n.1936).
În Germania, reprezentanţii muzicii
contemporane sunt Karl Amadeus Hartmann(1963), Wolfgang
Fortner (1907), Rolf Liebermann (1910), Bernd
Alois Zimmermann (1918-1971, care scrie opera Soldaţii), Kurt
Weill (1900-1950).
După ce studiază cu Fortner,
apoi cu Leibowitz şi Messiaen, Hans Werner Henze(1929)
face parte din grupul de la
Darmstadt. La început scrie muzică serială severă, la care
renunţă treptat. După ce abordează genul simfoniei, scrie baletele Chemarea
lui Apollo, Undina, în care strecoară intonaţii din
muzica populară germană. Compune mai multe opere: Bulevardul
Solitudine (1951), o versiune modernă după Manon
Lescaut; Regele cerb (1955) cu unele elemente din
muzica tradiţională italiană; Prinţul de Hombourg (1958) cu limbaj atonal, lucrarea
serială Elegie pentru tinerii
îndrăgostiţi (1961,
după Kleist şi Auden) şi Tânărul Lord (1964), o crudă satiră la adresa lumii
burgheze. După ce revine la genul baletului: Labirintul, Prinţesa adormită,
Idiotul, scrie
vodevilul O viaţă pentru artă (1979). În ultimele lucrări,
preferă simplificarea limbajului muzical, pentru că simţea tot mai mult nevoia
de a comunica cu publicul.
Cel mai reprezentativ compozitor al şcolii
germane contemproane este Karlheinz Stockhausen (1928),
personalitate proeminentă, care s-a afirmat şi în calitate de dirijor, pedagog
şi teoretician. Temperament vulcanic şi exploziv, el experimentează mereu noi
şi variate tehnici componistice. După ce studiază la Conservatorul din
Köln, în 1951 urmează cursurile internaţionale de la Darmstadt. Aici
cunoaşte Moduri de valori şi intensităţi de Messiaen şi urmează cursurile
acestuia de “Analize muzicale” (1952-1953). La Paris ia contact cu grupul celor interesaţi de
muzica concretă.
Întors în ţară, lucrează la Köln în “Studioul electronic”
al lui Herbert Eimert (1897), activează ca profesor la “Cursurile de vară” de la Darmstadt şi se dedică
componisticii. Porneşte de la estetica lui Webern şi Messiaen, aplicând
serialismul nu numai înălţimii şi armoniei, ci şi ritmului, intensităţii,
timbrului şi a atacului. El
explorează noi procedee de organizare a materialului sonor: tehnica
electronică, aleatorică şi punctualistă. Aderă la limbajul serial în Sonata pentru vioară şi pian(1951),
la punctualism în Joc în cruce (1951), Puncte (1952), Contrapuncte (1953),construite din
puncte sonore, linia sonoră trecând de la un instrument la altul, întreruptă de
lungi pauze.
În lucrările sale foloseşte o varietate de
procedee seriale: serii parţiale, variabile şi deschise, apoi se dedică
lucrărilor electro-acustice. În 1953, în Studiul electronicfoloseşte
sunetele sinusoidale produse de un generator, în schimb în Cântecul
adolescenţilor (1956,
după cartea a treia din Daniel) amestecă sunetele emise vocal
(vocale, consoane, zgomote) cu cele electronice, spaţializate prin cinci
difuzoare.
În cele 12 Piese
pentru pian experimentează
diferite tehnici de grup şi modalităţi de atac pentru obţinerea unor inedite
culori timbrale. În Piesa XI se desprinde de tradiţional şi
iniţiază metoda “formelor deschise”. Piesa conţine 19 formanţi, interpretul
având libertatea de a alege succesiunea dorită, tempo-ul, intensitatea şi forme
proprii de atac.
Este interesat şi de efectele de
spaţializare ale muzicii prin mişcarea variată a masei sonore. Prin tehnica
statistică, stabileşte raporturi logaritmice între înălţimea şi durata
sunetelor. Modelează spaţial şi temporal materialul sonor în lucrarea Grupuri(1957)
pentru trei formaţii instrumentale, în Careu pentru patru ansambluri orchestre şi
coruri, în Mixturi (1960) pentru cinci grupuri
orchestrale, iar în Contacte (1960) îmbină sunetele instrumentale
cu cele electronice. În Amestec (1964) aşază cele cinci grupuri
instrumentale în diferite locuri ale sălii printre public, captând,
transformând şi transmiţând fiecare realizare prin difuzoare. El amplifică
electronic evenimentele sonore prin factorul temporal, distribuind spaţial şi
întrerupând temporal culoarea şi densitatea sonoră. Realizează spaţializarea
materiei sonore prin divizarea în grupuri antifonice.
Foloseşte savante calcule pentru
structurile ritmice, de durată şi de tempo în Măsura timpului,
inedite mixturi sonore în Momente, o mare varietate timbrală în Ciclu, unde instrumentiştii sunt
grupaţi în cerc, lucrarea Din cele şapte zile fiind destinată unor ansambluri
variabile, de la trei instrumentişti la orice alt număr de interpreţi.
Dorind să creeze o muzică pentru toate
ţările, a scris simfonia electronică Imnuri(1967) cu
fragmente din numeroase imnuri naţionale, cântate pe scenă şi mixate pe bandă
magnetică. În Stare de spirit (1968), şase cântăreţi susţin o
psalmodie pe o singură notă cu punctări instrumentale, mixate electronic,
încercând să reînvie incantaţiile arhaice pentru a comunica sonor cu cosmosul.
După anii ’70, îşi schimbă poziţia
stilistică. În Mantra (pentru două piane şi tehnică
electronică), împleteşte muzica nescrisă cu cea sever calculată. Compozitorul
îşi defineşte astfel crezul artistic: “Esenţa muzicii mele este religiozitatea
şi spiritualitatea”, tehnica ajutând la lămurirea ei, iar cu privire la rolul
artei sonore conchide că: “Muzica este arta care zguduie omul în cele mai
adânci străfunduri ale fiinţei sale, facând să-i vibreze cele mai subtile
coarde.”
Din anul 1968 lucrează la un ciclu
de şapte opere monumentale Lumina, desfăşurate
pe parcursul unei săptămâni. Cuprinde şapte lucrări corespunzătoare zilelor
săptămânii, având ca eroi principali pe Mihai, Lucifer şi Eva, lucrarea fiind o
amplă meditaţie despre posibilitatea vieţuirii omului în universul spiritual.
Scrie şi muzică cu tentă religioasă Trans (1971), însoţită de proiecţii
luminoase, sau Sunetul stelelor(1971),
executată noaptea, în aer liber, de cinci grupuri instrumentale, autorul dorind
să faciliteze comuniunea omului cu divinitatea.
În peisajul muzicii contemporane, o
contribuţie deosebită o au şi compozitorii italieni.Gian Francesco Malipiero (1882-1973),
apreciat pedagog la
Conservatorul din Veneţia, este un promotor al
neoserialismului. Luigi Dallapiccola (1904) este interesat de modalismul
lui Debussy, Bartók, de neoclasicii Hindemith, Honegger şi de serialismul lui
Schönberg şi Berg. De la modalismul diatonic medieval renascentist din prima
perioadă de creaţie, ajunge la tehnica dodecafonică. În primele creaţii vocale
şi corale valorifică formele tradiţionale şi limbaj modal, realizând sonorităţi
arhaice cu ţesături contrapunctice. Adoptă cromatismul aspru în opera Zbor
în noapte (în 1946)
sau alternează desene seriale cu altele diatonice în baletul Marsyas (1948) care are la bază celebra
întrecere dintre Apollo şi Marsyas.
În tripticul Cântecele
din prizonierat (1941
– ce cuprinde Ruga Mariei Stuart, Invocaţia
lui Boetius, Meditaţia lui Girolamo Savanarola), cu tente modale în
organizări dodecafonice, redă stările sufleteşti ale unor vestiţi
condamnaţi pe nedrept la moarte: Maria Stuart, Boetius, Savanarola. În opera Prizonierul (1948, după Tortura
prin speranţă de Adam
de l’Isle), deşi dodecafonică, găsim ecouri ale recitativelor dinPelléas şi Méllisande şi Boris Godunov. Cele patru Lieduri pe textele poetului spaniol Antonio
Machado (1875-1939) au la bază o serie, în care strecoară unele ecouri tonale
şi modale. În Cântecele de eliberare (1955, pentru cor şi orchestră, pe
texte medievale), Rămas bun (1972, pentru soprană şi
orchestră camerală, pe texte din secolul al XV-lea) şi oratoriul Job (1950) recurge la procedee
seriale. Şi în opera Ulissefoloseşte
tehnica dodecafonică, dar încearcă să estompeze asperităţile sonore.
Contemporanul său Goffredo
Petrassi (1904) reînvie polifonia vocală renascentistă şi
genurile din epoca Barocului în: Psalm IX (1956), Magnificat (1940), Corul
morţilor(1940, pentru voce şi orchestră pe versurile lui G.
Leopardi), cantata Noapte întunecată (1950), Introducere şi Allegro (1935, pentru vioară şi
orchestră), Partita, Divertisment
orchestral, Serenada (1958) şi în cele opt Concerte,
în care alternează fragmente dodecafonice cu altele diatonice, dar recurge şi la structuri
seriale înConcertul
pentru orchestră nr.3, Invenţiunea concertantă (1957). Scrie baletul Nebunia
lui Orlando (1943)
şi opere seriale, în care inserează elemente tonale: Moartea
lui Aria (1950)
şi Cordovanul (1959) după Cervantes.
Corifeii neoserialismului italian sunt Bruno
Maderna (1920-1973), Luigi Nono (1924)
şi Luciano Berio (1925). După ce
studiază compoziţia cu Malipiero şi dirijatul cu Hermann Scherchen (1891-1966),
Bruno Maderna activează un timp la studioul de “Fonologie muzicală” al lui
Berio. Valorifică scriitura polifonică şi modalul cromatic în:Introducere şi Passacagalie (1947), Serenada (1948), Concert
pentru pian şi orchestră(1949) sau cântecele populare veneţiene în Compoziţie
în trei tempo-uri (1954).
El elaborează lucrări electronice: Nocturnă, Sintaxe (1954), Serenada nr. 4 (1961),îmbină scriitura
instrumental-vocală cu cea electronică în operele Hyperion (1964, după Hölderlin) şi Satyricon, dar foloseşte şi serialismul
integral, precum şi metoda
aleatorică (în Quadrivium pentru patru grupuri de
orchestre), lăsând libertate totală interpreţilor în succesiunea sonoră.
Alt elev al lui Malipiero şi Dallapiccola,
L. Berio este un reprezentant radical al şcolii italiene. La început aplică
riguros tehnica serială în Variaţiuni pentru orchestră de
cameră (1953), Muzică
de cameră (1953),
oratoriul Nones (1954), dar cultivă şi jocul
timbral excesiv în Aleluia (1956), structuri sonore
estompate în Tempi concertati,tehnica
punctualistă în Cvartet (1956) şi inedite culori timbrale – Drum
III. Apoi scrie multe lucrări electronice: Perspective (1956), Momente, Modificări şi Omagiu
lui Joyce(1959, un studiu electronic pentru voce umană), Imagine (1961). Lasă libertate intepreţilor în alegerea
succesiunii structurilor în Aleluia II (1958), Quaderni (I-III, 1965) şi Secvenţă (1958). În lucrarea scenică Labirint II (1964, pe textele lui Sanguinetti), găsim
diferite citate din alte creaţii muzicale, iar piesele din ciclulEpifanie (1961, pe texte de Proust,
Joyce, T. S. Eliott, Brecht) se succed liber. ÎnSimfonia (1968, pentru orchestră şi opt
voci, scrisă în cinci părţi), dedicată lui L. Bernstein, recurge la stilul
neoclasic, la fel şi în Mişcare (1970) şi Linişte (1973).
După ce studiază cu Malipiero şi Hermann
Scherchen, Luigi Nono urmează în 1950 cursurile de la Darmstadt , unde îşi
prezintă Variaţiunile canonice, concepute pe seria din Odă
către Napoleon op.
41 de Schönberg. Treptat se desprinde de legile stricte ale serialismului
integral în Canti şi Incontri (1955) pentru 24 de instrumente. În Epitaf
pentru Garcia Lorca, (1953,
pe textrele lui Garcia Lorca şi Neruda), în Victoria de la Guernica (1954, pe versurile lui P.
Eluard) tratează liber tehnica serială, la fel şi în cantata Cântec
suspendat (1956) pe
texte din volumul “Scrisori ale condamnaţilor la moarte din rezistenţa
europeană”.
Lărgeşte structurile seriale cu blocuri
sonore în Cântece despre viaţă şi
dragoste(1962). Opera sa Intoleranţa (1960, pentru cor, solişti, recitator
şi bandă magnetică), cu un aspru limbaj atonal şi complexe structuri, are la
bază povestea unui refugiat, care se loveşte permanent pe unde trece de
acelaşi spirit intolerant de care fugise din propria ţară, lucrarea fiind
o pledoarie pentru ameliorarea soartei celor năpăstuiţi de vitregiile
destinului.
Şi Franco Donatoni (1927) urmează cursurile de la Darmstadt , unde îi
cunoaşte pe Boulez, Stockhausen şi Berio. Scrie un Cvintet în memoria lui Webern şi o Simfoniepentru
15 instrumente. Lucrarea
aleatorică Scambi conţine 16 structuri independente,
executate într-o succesiune nedeterminată. Şi opera Faustul
vostru are la bază
principiul “formelor deschise”.
Compozitorul
şi muzicologul italian de origine română Roman Vlad (1919) s-a născut la Cernăuţi , oraş în care-şi
începe studiile muzicale cu Liviu Rusu şi Constantin Tarnavschi. La vârsta de 20 de ani (1939) îşi desăvârşeşte formaţia muzicală la Academia “Sf. Cecilia”
din Roma, unde studiază cu compozitorul A. Casella. Stabilit în Italia, s-a impus în lumea
muzicală europeană în calitate de compozitor, de pianist concertist, profesor,
muzicolog şi organizator al vieţii artistice italiene: ca director al
Filarmonicii din Roma, al Operei din Florenţa şi al Scalei din Milano.
Dăruit cu tot sufletul artei muzicale, R.
Vlad consideră că arta muzicală reprezintă pentru el “raportul meu cu lumea
înconjurătoare, nu numai cu oamenii, ci cu lumea întreagă, cu cosmosul”.
În domeniul compoziţiei n-a optat pentru
anumite genuri muzicale ci a dat lucrări valoroase în toate domeniile instrumentale
şi vocale. Lucrările camerale Şapte variaţiuni pe un bocet
şi Trei (1941), Simfonia (1941), Poemele
luminii (1939) pe
versuri de L. Blaga, Colindele transilvane (1957) păstrează o legătură strânsă cu
arta noastră muzicală, cu fiorul liric sau tenta sa dramatică. El îmbină
elementele tradiţionale cu cele moderne de exprimare muzicală, teme inventate
în spiritul melosului popular cu caracter modal şi bogata virtute ritmică cu
tehnica polifonică renascentistă şi cea dodecafonică. Lui R. Vlad îi aparţine
întâietatea în publicarea primei lucrări dodecafonice din Italia, în 1943, Studiile
dodecafonice.
În prima cantată “Unde
eşti Elohin” (1942), cu tensionale imagini de esenţă expresionistă,
face apel la polifonia liniară şi la tonalitatea lărgită. Dacă în următoarele
lucrări, Cantata a II-a “De
profundis” (1946), Sinfonia all antica (1948),Divertisment (1948), pendulează între tradiţional
şi limbajul dodecafonic, în Cantata a III-a “Cerul e gol” (1953) şi Variaţiunile
concertante pentru pian şi orchestră (1955) apelează la tehnica
serială.
A compus valoroase opere într-un act (Istoria unei mame – 1952, Visul – 1972), balet (Dama cu camelii – 1945, Reîntoarcerea – 1962), chiar lucrări electronice (Ricercar electronic – 1961), dar şi muzică de teatru şi film,
colaborând cu prestigioşi artişti, ca René Clair, Franco Zefirelli.
Cu aceeaşi pasiune s-a dedicat activităţii
muzicologice, publicând diferite eseuri, cronici, volume de popularizare (Introducere în cultura muzicală – 1987, Drumuri
în muzică – 1987, Călătorie
în centrul muzicii –
1986), precum şi de înaltă ţinută ştiinţifică (Modernitate şi tradiţie în muzica contemporană,
mai multe cărţi despreShaviuski, monumentala Istorie
a dodecafoniei –
1958), în care prezintă complexul fenomen al muzicii contemporane din
perspectiva unui bun cunoscător al mijloacelor componistice contemporane şi a
unui estetician dornic să stabilească locul artei muzicale contemporane în
spiritualitatea europeană.
Noua şcoală muzicală spaniolă este
ilustrată de Luis de Pablo (1930), Cristobal
Halffter, Carnelo Bervaola, care încearcă să includă nuanţe
naţionale în structuri dodecafonice.
În 1956, la Varşovia s-a organizat
Festivalul “Toamna muzicală” de către Kazimierz Serocki (1922-1981) şi Tadeusz
Baird (1928-1981).
După un an, la Radio
Varşovia s-a înfiinţat un studio experimental condus de Josef
Patkorski. Cu excepţia lui Josef Koffler (1903) şi Boleslaw
Szabelski, compozitorii Henryk Gorecki (1933), Witoslaw
Lutoslawski (1933), Krysztoff
Penderecki (1933)
adoptă tehnicile componistice ale avangardei europene.
În Rusia au existat mai puţine posibilităţi
de deschidere spre avangarda europeană. Experimente timbrale realizează Tihon
Hrenikov (1908-1979),
iar tehnica serială cu tente orientale o găsim la Valentin
Silvestrov (1937), Alfred
Schnitke (1934), Edison
Denisov (1929).
Mai novatori sunt compozitorii cehi Marek Kopelent (1932), Jindrich
Feld (1925), Miloslav
Kabelak (1908-1979)
şi iugoslavul Milko Kelemen (1924).
Născut la Târnăveni , în România,
maghiarul Gyorgy Ligeti (1923)
studiază la Budapesta
şi apoi lucrează un timp la “Studioul electronic” al lui Eimert din Köln. Din 1959 trăieşte la Viena , de unde se va muta la Hamburg. La început
este atras de muzica lui Debussy, Stravinski şi Bartók, iar apoi de
tehnica electronică. LucrărileApariţii, Atmosferă au la bază un limbaj microserial, în Volumina înălţimea sunetelor şi tempo-ul sunt
nedeterminate, în Lux aeterna foloseşte tehnica punctualistă, iar înAventuri (pentru trei solişti şi şapte
instrumentişti) sugerează spaţialitatea sonoră prin diferite combinaţii
timbrale.
Lucrările sale instrumentale: Concert
pentru violoncel, Concert de cameră, Ramificaţiipentru orchestră de
coarde, cele două Cvartete, Autoportret prezintă un stil personal cu structuri
ritmice stenice şi agregate sonore difuze. Scrie opera Furtuna după Shakespeare şi Marele
macabru, elaborat
după modelul dansurilor macabre medievale.
Reprezentanţii şcolii
muzicale româneşti s-au
remarcat în componistica europeană prin lucrări în care mânuiesc toate
procedeele de limbaj contemporan, grefate, uneori, pe fondul străvechii noastre
culturi. În documentatul volum Orientări, direcţii şi curente
ale muzicii româneşti contemporane, Irinel
Anghel (1997,
ale cărui idei le vom prelua) realizează un temeinic studiu privind componistica
noastră contemporană, subliniind perfecta sincronizare a muzicii noastre cu
curentele avangardei occidentale. Totodată, creatorii români propun noi
concepţii estetice prin muzica spectrală, eterofonică, arhetipală,
spaţio-temporală, imaginară şi morfogenetică.
Ca şi în
epocile anterioare, în muzica românească contemporană regăsim modalismul
diatonic al cântecelor populare în creaţii cu limbaj accesibil sau în lucrări
de factură neoclasică, neoromantică, neoimpresionistă sau neofolclorică. Unii autori stilizează sintagme folclorice,
încorporându-le în tehnicile componistice ale avangardei vest-europene prin
agregate sonore complexe de tipul texturii; serializează intervalele din
anumite cântece populare sau folosesc arhetipuri melodice (ison), sintactice
(texturi) sau timbrale. Elemente folclorice se găsesc şi în organizările
riguroase, realizate după legi numerice, în muzica minimalistă, morfogenetică,
arhetipală sau electronică.
Alteori compozitorii români se orientează
spre valorificarea intonaţiilor şi structurilor modale vechi bizantine. Ei
îmbină elemente bizantine cu cele clasico-romantice, vechiul limbaj bizantin cu
tehnicele secolului al XX-lea sau apelează la arhetipuri de tip bizantin.
Tentaţi de a conferi muzicii o tentă balcanică, ei recurg şi la folclorul
orăşenesc, care asigură un colorit oriental lucrărilor muzicale.
Stăpâni pe tehnicile avangardei
occidentale, compozitorii români anticipă noi estetici prin muzica neomodală,
configurând moduri de sinteză prin transpunerea modurilor populare, prin
valorificarea modurilor de esenţă folclorică sau bizantină într-o gândire
tono-modală sau în sinteze serial-modale, prin modalismul minimalist,
arhetipal, prin moduri artificiale cu construcţii riguros calculate sau de
origine serial-dodecafonică.
Alteori, atraşi de curentul neoclasic,
revalorifică vechile tradiţii în lucrări de orientare neoclasică, neoromantică,
neobarocă, neoimpresionistă sau neomodală cu ajutorul tradiţionalelor tehnici.
Manifestă atracţie şi pentru muzica
serial-dodecafonică, pentru metoda punctualistă şi stochastică, împletind
dodecafonia cu modalismul sau cu tehnica simetriilor weberniene. Întâlnim şi
orientări spre structuralism, spre texturile şi aglomerările sonore ale
punctualiştilor sau spre organizarea matematică a discursului prin folosirea
unor algoritmuri pentru diferiţi parametri muzicali sau a calculelor matematice
superioare în tratarea materialului muzical.
Există şi lucrări cu forme deschise,
aleatorice, în care evenimentele sonore sunt într-o ordine parţial controlată
sau nedeterminată. Ca reacţie împotriva tendinţei seriale şi stochastice cu
blocuri şi mase sonore, se observă cultivarea muzicii minimaliste, repetitiv
transformaţională şi cea nonevolutivă. Compozitorii apelează la un minimum
arhetipal esenţializat, redus la nuclee modale minimale, cu structuri arhaice
sau arhetipale.
Împotriva discursului nonrepetitiv serial,
se profilează orientarea spre muzica repetitivă prin valorificarea travaliului
clasic. În deceniul al şaptelea, unii compozitori au practicat muzica
nonevolutivă, ca reacţie împotriva structuralismului discontinuu şi continuu
evolutiv al muzicii seriale şi structurale. Este o muzică minimalistă, ce
valorifică muzica arhaică ca arhetip nonevolutiv. Această orientare se
încadrează în cea minimalistă, care neagă evoluţia, devenirea, mişcarea în timp
şi spaţiu.
Tot ca o reacţie împotriva serialismului, a
structuralismului şi aleatorismului apare polistilismul, colajul de stiluri al
postmoderniştilor, care recurg la vechile stiluri tradiţionale ale muzicii
europene (baroc, clasic, romantic), la folcloristica naţională şi
extranaţională. Se profilează şi o reacţie împotriva esteticii retro a
polistilismului prin metastilism, care realizează un limbaj mai bogat pentru a
comenta alte limbaje sau stiluri muzicale.
În ultimele două decenii ale secolului al
XX-lea, compozitorii români se îndreaptă şi spre un nou tonalism, spre o nouă
simplitate prin revalorificarea sistemului şi a relaţiilor tonale, a stilurilor
tradiţionale europene, a folclorului naţional sau a unor modele arhetipale,
prezente în toate timpurile şi spaţiile, pentru a contrabalansa avalanşa
disonanţelor şi complexitatea muzicii contemporane.
Compozitorii scriu şi muzică ambientală,
destinată nu sălii de concert, ci diferitelor spaţii pentru a delecta omul pe
stradă, în magazine, în săli de aşteptare sau în expoziţii. Alţi compozitori
doresc să reînvie spectacolul total prin lucrări multimedia, în care includ
stimuli vizuali, gesturi, vorbirea dansatorilor sau a interpreţilor, obiecte
metalice, sculpturale şi ale forme ale artelor plastice.
Datorită avântului ştiinţei şi tehnicii,
care şi-a pus amprenta asupra tuturor artelor contemporane, şi în muzică au
apărut multe lucrări electro-acustice continuu transformaţionale, îmbinate cu
serialismul, texturismul sau improvizaţia. După ce au valorificat toate
tehnicile avangardei europene, în ultimele două decenii compozitorii abordează
structuri arhetipale, o variantă românească a postmodernismului.
În lucrările lor, compozitorii români aduc
unei melodii cu iz arhaic, modal sau neutru, valorifică microintervale şi
instabilităţile intervalice, provenite din muzica psaltică şi populară, stilul
vorbit din baladă, strigăturile din repertoriul de joc, dar şi procedeul
improvizatoric al tehnicii lăutarilor, glissando-ul din stilul de interpretare
vocal şi violonistic. Alteori, materialul sonor este configurat din microserii
cromatice sau cu nuanţe cromatice, dar şi cu clustere.
Ritmul este liber, cu complexe organizări,
cu poliritmii şi ritmuri alternate, structuri ritmice ce evoluează prin
augmentări treptate a duratelor, cu moduri de formule ritmice sau pendulează
între rubato şi giusto. Uneori întâlnim armonii şi polifonii populare cu
variate metamorfozări, conglomerate sonore, rarefiate sau aglomerate, dar şi
acorduri complexe, statice de tip pedală şi pulsatorii în continuă mişcare,
organizări în texturi, blocuri sonore, agregate de sonorităţi multiple.
Limbajul insolit rezultă şi din
valorificarea expresiei timbrale cu ajutorul procedeelor electronice şi
concrete, a criteriilor organizării matematice sau a timbrurilor, ce amintesc
de sfere arhaice sau de sonoritatea tarafului. Un limbaj aparte rezultă şi din
modelele matematice, din folosirea secţiunii de aur şi a seriei numerelor
prime, dar şi a metodei aleatorice sau punctualiste. Întâlnim o mare varietate
a formelor şi a sintaxelor, dar şi formulări care evocă cultura noastră
populară arhaică, muzica psaltică sau jazz-ul.
Şi compozitorul Corneliu
Dan Georgescu a
realizat un amplu studiu despre muzica românească contemporană: Neue
Tendenzen in der zeitgenössischen rumänischen Musik, publicat în
revista “Muzica” (Noi
tendinţe în muzica românească contemporană1998/1). Urmărind
criteriul tematic, el propune trei aspecte estetice în componistica noastră contemporană:
lirico–contemplativă, structural–constructivă, arhetipal-reflexivă.
În prima categorie include creaţiile care
surprind stări de vis şi de nostalgie, specifice ethosului şi spiritualităţii
poporului nostru. Sunt lucrări în care predomină o melodică cu tentă modală,
structurată uneori în monodii, heterofonii, cu ritm liber şi desfăşurări în
rubato, cu metru alternativ, sonorităţi limpezi şi o subtilă paletă
coloristică. În dramaturgia muzicală lucrările nu aduc contraste ascuţite cu
mari culminaţii tensionale, ci se adâncesc într-o stare de meditaţie în cadrul
unor forme cu caracter difuz.
În această categorie înscrie lucrările
compozitorilor: Ştefan Niculescu (1927), Miriam
Marbé (1931-1997), Pascal
Bentoiu (1927), Theodor
Grigoriu (1926), Dan
Constantinescu (1931-1993), Liviu Comes (1918), Max Eisikovitsi (1908), Carmen Petra Basacopol (1926), Nicolae
Beloiu (1927), Dumitru Capoianu (1929), Doru
Popovici (1932), George
Draga (1935), Nicolae
Coman (1936), Cornel Ţăranu(1934), Ulpiu Vlad, Gheorghe Costinescu (1934), Dan
Buciu (1943), Irina Odăgescu(1937), Th. Drăgulescu (1932), Felicia Donceanu (1931), Cornel Dumbrăveanu, Remus
Georgescu (1932), Liviu Glodeanu (1938-1978),Vasile Spătărelu (1938), Sabin Păuţă (1943), Cristian Brîncuşi,
Viorel Munteanu (1944), Cristian Misievici(1953), Anton Dogaru, Ghenadi Ciobanu,
Nicolae Teodorescu, Violeta Dinescu(1951), Doina
Rotaru (1951), Dan
Dediu (1967), Dana
Teodorescu, Valentin Petculescu.
Aspecte apropiate prezintă grupul
germanilor: W. G. Berger (1929), Andrei
Porfetje(1927), W. M. Klepeper (1929), Adlabert
Winkler (1930), Anton
Zeman (1937),Christian Berger şi ungurii Zoltan
Aladar (1929), Gabi
Kozma, Tiberiu Fatyol(1935), Cziky Boldiszar (1937), Gabor Jodal (1913), Zoltan Szalay, Csaba Szabo.
A doua tendinţă este mai nouă şi se
manifestă după anul 1965. Este ilustrată de compozitorii care apelează la un
limbaj modern cu variate experimente, ei fiind interesaţi de materialul sonor
pur şi de relaţii matematice între înălţimea şi durata sunetelor. Tentaţi să-şi
schimbe mijloacele stilistice, ei adoptă variate procedee tehnice, aşa încât
lucrările lor profilează o tentă occidentală şi nu una românească, precum cele
ale autorilor din prima categorie. Dramaturgia lor muzicală se încheagă din
violente şi frecvente contraste de un mare dinamism, cu bogate efecte sonore
spaţiale şi temporale, constituite în forme fluide cu unele sugestii narative.
Fiind în pas cu ideile avangardei europene
– Stockhausen, Varese, Cage, Boulez, Nono, Berio, Penderecki, Ligeti – şi cu
muzica prezentată în cunoscutele centre muzicale de la Paris , Darmstadt,
Donaueschingen, Varşovia, Royan, ei îşi schimbă radical stilurile, putând fi
consideraţi cu adevărat compozitori de avangardă. Tratează cu mare libertate
tehnica dodecafonică şi apelează la organizarea electronică, aleatorică,
punctualistă, matematică a materialului sonor, şi la diferite metode de
producere a sunetului.
Compozitorii pe care îi include autorul în
acest grup sunt: Anatol Vieru (1926-1998),Tiberiu Olah (1928), Nicolae
Brânduş (1935), Ludovic Feldman (1913), Alexandru Paşcanu (1920), Mircea Istrate (1929), Ştefan Zorzor (1932), Liviu Glodeanu(1939), Sorin
Vulcu (1939-1994), Vasile Hermann (1929), Mihai Brediceanu, Alexandru
Hrisanide (1936), Fred Popovici, Adrian Raţiu (1928), Adrian Iorgulescu(1951), Cornelia Tăutu, Dan
Voiculescu (1940), Iancu Dumitrescu (1944), Horia Raţiu, Cristian
Petrescu, Sever Tipei, Călin Ioachimescu (1949), Liviu Dandara, Costin
Miereanu (1943), Horia Şurianu, Ana Maria
Avram, Costin Cazaban, Cristian Al. Petrescu, Paul Rogojină, Şerban Nichifor,
Liana Alexandru (1947), Ana Maria Avram, Mihai Mitrea
Celerianu, Maya Badian, Costin Cazaban, Sorin Lerescu, Dinu Petrescu, Maia Ciobanu, Carmen
Cârneci, Dinu Ghezo, Anton Şuteu, Petru Stoianov, dar şi Eugen Wendel, Adriana Hölszky,
Dieter Acker, Hans Peter Türk, Edy Terenyi.
Compozitorii din ultimul grup tind să
simplifice mijloacele de exprimare, să esenţializeze structurile sonore pentru
a se apropia cât mai mult de natură, ei preferând forme elementare nedezvoltate
cu structuri statice, dar şi organizări complexe, bazate pe repetări sau
amplificări, motivate de dimensiuni temporale. Se apropie de simbolica
structurilor sonore şi de fenomenele de rezonanţă, dorind a restitui muzicii
forţa magică iniţială. În contrast cu postmoderniştii, ei nu imită formele
vechi sau noi, ci caută să redescopere dimensiunea spirituală a muzicii, fiind
puţini interesaţi de tehnicile la modă încât resping avangarda cu orice preţ.
Ca şi compozitorii din grupul al doilea, sunt atraşi de legile matematice de
organizare ale limbajului muzical, conferind însă creaţiei virtuţi morale şi
spirituale.
Muzica lor poate fi uneori contemplativă,
dar este mai obiectivă decât cea a primul grup, iar materialul sonor este
foarte important pentru ei, la fel ca şi pentru cei din grupul al doilea.
Resping orice intenţii narative sau sugerări de trăiri, căutând să reliefeze
forţa interioară a artei muzicale. Pentru ei muzica este un limbaj firesc cu
ajutorul căruia omul se poate integra în natura, dar şi în armonia cosmică. În
acest grup îi încadrează pe: Aurel Stroe (1932), Mihai
Moldovan (1937), Corneliu
Dan Georgescu (1938), Ştefan Niculescu, Adrian Pop,
Corneliu Cezar (1937), Liviu Dănceanu, Lucian
Meţianu (1937), Horaţiu Rădulescu (1942), Vlad Oprean, Mihnea Brumariu.
Toate tendinţele prezente în cultura
muzicală europeană din a doua jumătate a secolului al XX-lea nu sunt riguros
departajate, ele interferându-se în creaţia unuia şi aceluiaşi autor, aşa încât
este greu de constatat prioritatea uneia din ele. Spre sfârşitul veacului s-au
împletit toate aceste orientări şi s-au realizat sinteze între limbajul
tradiţional, provenit din secolele anterioare, şi cel al noilor experimentări
din ultimul veac. Multitudinea sistemelor de constituire a sintaxelor,
varietatea şi originalitatea sistemelor de notaţie, ca şi proliferarea
aleatorismului au îngreunat determinarea unei semantici muzicale.
Încercarea de a fructifica parţial unele
înnoiri, coroborate cu valorificarea procedeelor socotite de unii anacronice, a
dus la apariţia în cultura muzicală a unuipostmodernism, caracterizat ca “zorii unei epoci noi”
în istoria muzicii. Astfel, în cadrul acţiunii de multiplă înnoire prin
procedee electro-acustice, prin formulări aleatorice şi prin încercări de
spaţializare a muzicii, se manifestă şi o tendinţă de revenire la principiile
estetice tradiţionale.
Subjugaţi un timp de teze extreme, unii
compozitori au renunţat la limbajul radical, conferind muzicii sensuri
expresive. Nu este de mirare, că Luigi Nono, scriind Timp
nostalgic (1985)
sau opera Prometeu, a apelat la formulări tradiţionale,
capabile să aibă rezonanţă în sufletul ascultătorilor. Şi Luciano
Berio n-a putut rezista seducţiei de a aborda tehnici şi procedee capabile
să atragă ascultătorul în neoclasica Simfonie(1968), Mişcare şi Concertul
pentru pian (1973).
După ce a ajuns la serialismul
integral, aplicat la
toţi parametrii, afirmându-se ca unul dintre cei mai notorii
promotori ai modernismului de tip serial, în ultimii ani Pierre Boulez a
părăsit compoziţia, refugiindu-se cu succes în arta dirijorală, pe care o
onorează cu interpretări de referinţă ale operelor muzicale universale. Aceeaşi
spectaculoasă întoarcere o aflăm la Krysztoff Penderecki
(1933), compozitor de primă mărime a şcolii poloneze contemporane, a cărui
muzică denotă îndrăzneţe tehnici de compoziţie, dar care, cu al său Requiem,
Pasiunea după Luca, Stabat Mater, Threni, Cele şapte porţi ale Ierusalimului,
Utrenia, se situează
printre cei mai receptaţi autori contemporani.
Experienţele multiple din secolul al XX-lea ne dovedesc faptul
că atunci când compozitorul se ambiţionează să ducă discursul muzical în zone
spirituale greu accesibile, uneori chiar imposibil de atins şi cu un limbaj
care sfidează orice organizare, rezultatul este caduc, lucrarea se cântă în
primă şi ultimă audiţie. Numai muzica pe care o vor recepta oamenii are sorţi
de supravieţuire, în timp ce muzica scrisă fără a se ţine seamă de receptori,
ca şi cea care se oferă cu prea multă uşurinţă, va rămâne fenomen de arhivă.
În a doua jumătate a veacului al XX-lea au
avut loc încercări spectaculoase de înnoire a artei sonore, afirmate în
ultimele două decenii concomitent cu orientareapostmodernă. În acest secol, limbajul
muzical a cunoscut declinul tonalităţii şi al tuturor canoanelor arhitectonice
legate de acest principiu, încât, uneori, părea că domină o muzică strict
formală, al cărei interes constă doar în modalităţile de combinare a
structurilor. În locul unei muzici a mimesis-ului şi a poesis-ului
s-a încercat impunerea muzicii tehne-ului,
eşafodajul sonor fiind direcţionat uneori doar de formule matematice. S-a
încercat chiar înlocuirea materialului sonor prin înglobarea în limbajul
muzical a zgomotelor, mergându-se până la eliminarea tradiţionalului sunet
muzical.
Limbajul muzical contemporan nu trebuie
judecat în mod unilateral, ci ca o modalitate de exprimare în care mijloacelor
tradiţionale li se adăugă cele noi. Nici o experienţă în domeniul limbajului
muzical nu este de prisos. Orice mijloc menit a contribui la conturarea mai
clară a imaginilor artistice este binevenit, cu condiţia de a nu fi adoptat
unilateral sau exclusiv. Şi să nu se răpească acestei arte cheia cu care
deschide porţile recepetării – frumuseţea sonoră – şi să nu se nesocotească
funcţia ei de a reda dinamismul gândirii şi al vieţii afective şi comuniunea cu
divinitatea.
Foarte actuală rămâne cunoscuta afirmaţie a
lui Mozart: “Cum pasiunile, care sunt violente sau nu, nu trebuie exprimate
niciodată până la dezgust, muzica, chiar în situaţia cea mai teribilă, nu
trebuie niciodată să ofenseze urechea, ci să o încânte, şi, în fine, să rămână
mereu muzică.” Oricât de departe s-ar avânta omul pe aripile minţii, el nu
trebuie să uite de căldura inimii, de suflul viu al vieţii, de miracolul
credinţei şi de faptul că muzica este o hrană spirituală, ce trezeşte în om
dorinţa de perfecţiune prin inepuizabila ei forţă de spiritualizare a omului.
Comentarii
Trimiteți un comentariu