“Muzica
are puterea de a ne apropia de esenţa lucrurilor şi de a atinge mai mult rădăcina
fiinţei umane.”
Eminescu
Secolul
al XIX-lea – “secolul naţiunilor” – cunoaşte o intensă efervescenţă culturală
şi mari tulburări sociale, care au semănat nesiguranţa şi neliniştea în
sufletul oamenilor, dar şi patosul şi avântul creator. În toate ţările europene
răzbate suflul libertăţii şi al dezrobirii naţionale, izvorât din nevoia
descătuşării spiritelor de toate opreliştile ce-l înlănţuie pe om, stare
favorabilă afirmării romantismului.
Apărut
la hotarul secolelor al XVIII-lea şi al XIX-lea, curentul romantic a izbucnit
ca o flacără din dezamăgirea urmărilor Revoluţiei franceze şi a revenirii
absolutismului în Europa. Spiritele liberale şi-au pierdut toate speranţele.
Menţinerea inegalităţilor a adâncit deziluzia şi nemulţumirea artiştilor, determinând
uneori renunţarea la luptă şi refugierea în zone depărtate de lumea
înconjurătoare. Frământările sociale, generate în Franţa de Revoluţie, de
Imperiul lui Napoleon, de restauraţia Burbonilor, de Revoluţia cu monarhia din
iulie, iar în Europa de campaniile napoleoniene, de răsturnarea lui Napoleon şi
a rudelor sale de pe tronurile improvizate, apoi de represiunea revoluţiilor
din 1848, toate aceste evenimente au semănat neliniştea şi accentuat revolta
romanticilor.
În
acele vremuri, unele idealuri ale romanticilor aveau un aspect iluzoriu, ele
adresându-se fie viitorului, fie idealizării trecutului medieval. Artistul
romantic manifesta o atitudine de nonconformism faţă de societatea vremii, pe
care dorea să o înlăture sau să o îmbunătăţească. Acest dezacord provenea şi
din sentimentul zădărniciei tuturor lucrurilor, al melancoliei bolnăvicioase,
fapt ce motiva însingurarea artistului. Romantismul izvorăşte nu numai din
acest refuz de a accepta lumea, ci şi dintr-o acţiune îndreptată împotriva
artei pseudo-clasice, dominată de canoane formale stricte.
În
anul morţii lui Beethoven, 1827, apare prefaţa la drama Cromwell de V. Hugo, considerată drept
manifestul-program al romantismului, curent artistic manifestat în ţările
europene în veacul al XIX-lea. A izvorât din dorinţa de descătuşare de
lanţurile sociale înrobitoare şi de încătuşarea naţională, dar şi din
atitudinea critică faţă de societatea timpului. În privinţa procesului de
creaţie, artistul romantic prezintă o participare subiectivă accentuată, revărsându-şi
căldura sufletească şi ardenţa trăirilor în noi forme artistice.
Literatura
secolului al XIX-lea va oglindi un noian de idei şi năzuinţe prin Al.
Dumas,
Lamartine, H. Balzac, V. Hugo, Alfred de Musset, Alfred de Vigny, G. Byron, B.
Shelling, Leopardi, Novalis, N. Lenau, H. Heine, Novalis, Hölderlin, E. T. A.
Hoffmann, Tieck, Al. Puşkin, M. Lermontov, Gogol, Turgheniev, A. Mickievicz, M.
Eminescu, în opera
cărora străbate “clocotul sensibilităţii lor ardente, însoţit de un puternic
ferment ideatic”.
În secolul precedent, iluminiştii proclamaseră domnia raţiunii, pentru
ca ulterior burghezia să-şi instaureze guvernarea în numele acesteii “ordini a
raţiunii”. Trădarea revoluţiei de către cei care au organizat-o şi au condus-o,
ca şi recrudescenţa reacţiunii după “Congresul de la Viena ”, au infirmat
imperativele raţiunii, iar acest faliment al “ordinii raţiuni” va duce la
negarea raţiunii înseşi de către romantici. Ei vor accepta drept criteriu de cunoaştere
sensibilitatea şi intuiţia artistului în locul domniei raţiunii. Proclamând
sensibilitatea artistului drept criteriu de cunoaştere, se lăsa frâu liber
subiectivismului în creaţia artistică. Dacă în secolul “luminilor” literatura
deţinea primatul, cu mijlocul ei de expresie cuvântul, romanticii aşează muzica
în fruntea tuturor artelor, ca “esenţă a universului”, cuvintele fiind
considerate neputincioase de a surprinde finele seisme sufleteşti.
Dezamăgit
de realitate, artistul romantic îşi căuta alinarea contemplând şi idealizând
trecutul. Şi artistul Renaşterii şi-a întors privirea spre trecut, dar spre
modelul culturii antice, care a dominat şi secolul clasicismului. El reînvia
cultura antică păgână pentru a lupta împotriva bisericii şi a aşeza omul în
centrul preocupărilor.
Opunându-se
artei clasice, încorsetată de canoane, romanticul a găsit un refugiu în
trecutul medieval, exaltând virtuţile cavalereşti. De aceea, legenda medievală
a Nibelungilor, a lui Tristan şi Isolda, Lohengrin, Tannhäuser, Parsifal au
fost reluate de romantici. Adesea istoria Evului Mediu se împleteşte cu
legenda. Tipic este subiectul operei Tannhäuser de Wagner, unde faptele istorice se
împletesc cu mitul german şi cu tema creştină. În legendă, dominată de
fantastic, artistul romantic îşi dă frâu liber năzuinţelor sale. Şi eddas-urile
nordice, miturile eline, legendele populare cu universul lor de ficţiune, au
furnizat numeroase teme romanticilor.
Un
alt loc de refugiu pentru romantici a fost natura, cu peisajul ei singuratic,
neîntinat de mâna omului. De fapt, era o atitudine de protest împotriva
oraşului şi a burgheziei dominatoare. Romanticii idealizează viaţa satului,
unde omul este mai aproape de natură, de izvorul sănătos al vieţii. Uneori văd
în natură personificarea divinităţii, alteori consideră că este locul unde sălăşluiesc
fiinţe supranaturale malefice (Loreley, Undine).
Altă
evadare este în spaţiul exotic, cu o viaţă curată şi ideală. Sentimentul
naturii este pentru romantici un spaţiu de puritate şi un loc pentru cugetări
solitare. Îndreptându-se spre natură, spre viaţa omului simplu, artiştii
romantici descoperă arta populară. Folclorul este considerat ca un vestigiu al
trecutului şi ca o experienţă artistică mai apropiată de natură. Valorificarea
folclorului aduce o sevă nouă în creaţia muzicală, constituind un important
element de regenerare a culturii muzicale şi de accentuare a particularităţilor
naţionale ale popoarelor.
Faţă
de spiritele clasice echilibrate, romanticii sunt firi exaltate, extravertite,
care trăiesc fiecare eveniment şi stare sufletească cu deosebită intensitate,
încât simt nevoia să-şi comunice semenilor prea plinul lor sufletesc. Ei
privesc omul în raport cu universul şi accentuează nuanţele tragice ale
existenţei umane, dar manifestă, adesea, şi momente de entuziasm în reacţiile
lor individuale.
Subiectivismul
romantic se adânceşte în melancolie şi pesimism, alteori artistul se angajează
în marile frământări sociale şi în lupta pentru împlinirea idealurilor
omenirii. Aflat în dezacord cu realitatea, artistul romantic se simte singur,
se închide în neliniştile şi visurile sale, care devin un izvor al creaţiei
artistice. Aşa se explică tendinţa sa spre confesiune, spre analiza propriilor
stări sufleteşti, care devin adevărate probleme cosmice. Se înţelege de ce
iubirea este una din temele preferate ale artei romantice.
Unii
compozitori romantici au dorit să-şi facă cunoscut mesajul lor şi prin scris,
aşa încât se vor afirma şi ca luptători cu condeiul pe tărâm estetic: Schumann,
Liszt, Wagner, Berlioz, Ceaikovski.
Estetica romantică s-a afirmat prin negarea celei clasice. Eliberând fantezia
de tiparele clasice, romanticii sondează universul lor interior, pătrunzând în
zonele ascunse ale fiinţei umane. Eroul romantic nu mai este un tip universal,
model al virtuţilor umane, ci o fiinţă cu o puternică sensibilitate, măcinat de
împlinirea idealului său. Încătuşat de prezent şi nemulţumit de el, romanticul
este însetat de ideal, plasat în epoci trecute sau viitoare, lansând adevărate
profeţii cu privire la viitorul omenirii. Privită din perspectiva individuală, lumea nu mai este o
întruchipare a esenţelor universului, a prototipurilor eterne, ci propriile
trăiri constituie universul emoţional al lucrărilor romantice. De aici nota
lirică şi tendinţa reflexivă, izvorâte din nevoia de confesiune.
Premisele
romantismului muzical apar în opera beethoveniană şi se afirmă la contemporanii
săi mai tineri: Weber, Schubert, Spohr,
Paganini, Rossini, Field, Boïeldieu. El este continuat în al
doilea pătrar al veacului de către Auber, Herold, Bellini,
Donizetti, Meyerbeer, Berlioz, Mendelssohn, Chopin, Liszt, Schumann, Verdi,
Wagner. Valoroase elemente romantice se desluşesc în creaţia
compozitorilor şcolilor naţionale, a neoclasicilor şi în operele unor
simfonişti postromantici (R.
Strauss, Bruckner, Mahler) de la finele veacului.
În
prima jumătate a veacului, alături de trăsăturile romantice se manifestă şi
tendinţa de continuare a artei clasice, fie în mod epigonic, fie prin
dezvoltarea creatoare a modelului beethovenian. În al treilea pătrar al
veacului, muzica lui Wagner constituie punctul culminant al romantismului. În a
doua jumătate a veacului, după criza romantismului wagnerian, compozitorii
neoclasici reînnoadă firul tradiţiei beethoveniene, pe când postromanticii
accentuează şi prelungesc notele romantice.
În
mod curent, termenul romantic este uzitat pentru a desemna un autor, o operă,
aparţinând epocii romantice, o atitudine creatoare dominată de afectiv, opusă
obiectivismului clasic, sau un stil opus echilibrării, simetriei şi clarităţii
clasice. Astfel, Chopin este un autor romantic, iar Simfonia
fantastica o lucrare
romantică, întrucât aparţin aceleiaşi epoci. Sunt romantice madrigalele lui
Monteverdi, prin văditele lor tente subiective, la fel pot fi considerate
romantice Cantatele tragice ale lui Bach, în care
întrezărim confesiunea autorului. Şi în creaţia lui Ph. Em. Bach există anumite
note ce se depărtează de simetria clasică, fiind semne ale unei atitudini
preromantice.
În
istoria muzicii s-au succedat mai multe epoci romantice, caracterizate prin
înnoiri de conţinut şi limbaj, ce negau canoanele epocii precedente: epoca
trubadurilor, a madrigaliştilor veneţieni. Întâlnim şi tipuri romantice: Cl.
Monteverdi din şcoala veneţiană, Ph. Em. Bach din şcoala berlineză, sau
elemente romantice numai în unele etape ale vieţii unui compozitor: Glinka în
perioada de tinereţe, Enescu în etapa configurării stilului propriu. La alţi
autori descoperim trăsături romantice în anumite genuri: Mendelssohn este
romantic în uvertura de concert, lied şi formele mici.
Lărgirea sferei tematice şi vibrantul suflu interior al muzicii
romantice vor rupe echilibrul clasic al mijloacelor de exprimare. Ordinea şi
simetria, proprii stilului clasic, sunt înlocuite cu o variată proporţionare a
frazelor şi cu dese asimetrii. Schimbările
frecvente de măsuri, ritmia foarte variată şi contrastele ritmice ascuţite dau
o mai mare vitalitate ţesăturii sonore. Melodica se diversifică cu linii
simetrice, provenite din cântecul popular sau din dans, dar şi cu desfăşurări
libere de tipul recitativului sau arioso-ului operei. Numeroase cromatisme şi
modulaţii, ca şi formule melodice necantabile de factură instrumentală,
îmbogăţesc mult exprimarea muzicală, alături de dese ţesături modale
descoperite în folclor, în cântecul vechi sau în cel exotic.
Armonia
romantică lărgeşte conceptul tonalităţii, părăsind prezenţa tiranică a celor
trei funcţiuni tonale în favoarea celor secundare, care diluează stabilitatea
tonală. Desele acorduri pe treptele secundare, modulaţiile frecvente şi
insolite, alteraţiile, armonia modală, toate conturează o mare diversitate în
cadrul organizării tonale, până când armonia wagnerienă va marca criza
tonalităţii. Din acest moment de diluare tonală, în cultura muzicală se va
căuta o nouă modalitate de organizare sonoră, mergându-se până la anihilarea
tonalităţii.
Mai
puţin cultivată în epoca romantică este polifonia, prezentă în creaţiile
religioase, unde limbajul muzical nu diferă mult de cel al clasicilor. Odată cu îmbogăţirea armoniei, Wagner
abordează procedeele polifonice, axând polifonia pe armonia cromatică.
Limbajul romantic cunoaşte o mare varietate coloristică prin dezvoltarea
şi diferenţierea elementelor de dinamică şi de agogică. Gama variată a
diferenţierilor de nuanţă, cu contraste izbitoare, permanenta schimbare
(gradată sau bruscă) a tempo-urilor şi alte procedee traduc un vibrant clocot,
necunoscut clasicilor. Şi paleta timbrală îmbogăţeşte mijloacele de exprimare.
Varietatea timbrelor orchestrei creşte nu numai prin folosirea unor instrumente
noi sau prin valorificarea registrelor extreme, dar şi prin multiple şi variate
combinări de timbruri instrumentale, care lărgesc paleta orchestrală.
În ceea ce priveşte arhitectonica muzicală, se constată o lărgire sau o
nesocotire a tiparelor clasice. Păstrând în mare liniile directoare ale arhitecturii
formelor tradiţionale, romanticii, ascultând de clocotul lor interior mai mult
decât de legile tradiţionale ale construcţiei, vor transforma sonata, simfonia
sau concertul în poeme. De fapt, subiectivismul romantic nu era compatibil cu
caracterul generalizator al formelor clasice. De aceea, în lucrările de mare
amploare, compozitorii apelează la marile opere literare. Ei traduc ideile
acestora prin mijloace care exprimă trăsăturile particulare dar, mai ales,
generalizând şi sintetizând ideile esenţiale ale creaţiilor literare cu
mijloacele expresiei muzicale.
Apelul
la literatură a prilejuit abordarea unor teme cu totul deosebite de cele
compuse în sfera îngustă a tematicii subiective. Marile teme ale literaturii
ca: Faust, Manfred, Child Harold, Werther, Peer Gynt,
Olandezul, Romeo şi Julieta, Hamlet, sunt teme care oglindesc
frământările omului, căutarea idealului, a binelui şi a adevărului în viaţă sau
protestul faţă de lumea înconjurătoare. Firul conducător literar a dispersat uneori pe
compozitor în păstrarea tiparelor tradiţionale. Alteori a îmbinat cerinţele
poemului cu legile arhitectonice ale unor forme date sau a recurs la îmbinarea
a două forme pentru a reda elocvent subiectul ales. Poemul simfonic, uvertura
de concert şi simfonia programatică, genuri specifice romanticilor, nu exprimă
trăsături particulare, ci generalizează şi sintetizează cu mijoacele expresiei
muzicale liniile esenţiale ale argumentului literar.
Individualismul
romantic se reflectă, mai cu seamă, în forma liberă de orice constrângere, în
fantezie, unde firul conducător este imaginaţia autorului. Bazată pe fantezie,
genul baladei instrumentale conţine şi unele note
epice specifice. Direcţionată tot de fantezie în desfăşurarea muzicală, rapsodia evocă scene din trecut cu ajutorul
unor motive folclorice.
Valorificarea
creaţiei populare a generat şi o extrem de bogată creaţie de lieduri, gen care
are la bază bogata poezie europeană. Transpunerea liedului pentru instrument a
dat acele forme mici – impromptu, elegie, cântec fără
cuvinte, nocturnă, legendă, moment muzical, noveletă, barcarolă – ca expresii muzicale ale confesiunii
lirice.
Limbajul muzical
romantic se va îmbogăţi şi prin tehnica de virtuozitate instrumentală. Paganini
la vioară, Berlioz la orchestră, Liszt la pian, vor crea noi formulări
muzicale, care vor solicita dotări excepţionale din partea instrumentiştilor.
Tendinţa spre sincretism a romanticilor a generat o mare diversitate în
genul operei şi a baletului. Şi în aceste genuri se părăsesc tiparele clasice
de construcţie, mergându-se până la desfiinţarea scenelor constituite stereotip
din recitative, arii şi ansambluri, până la dramaturgia wagneriană cu un flux
muzical continuu. Opera romantică, a cărei dramaturgie se baza pe elementul
melodic, ajunge la o puternică expresivitate vocală, părăsind treptat
exihibiţiile de virtuozitate vocală, ce neglijau aportul dramaturgic al
orchestrei. Şi în acest domeniu marile scrieri clasice
îşi vor găsi transpuneri muzicale. Oratoriul constituie acum o preocupare mai
puţin predilectă a compozitorilor care, pe lângă tematica religioasă, au dat
genului şi lucrări cu tematică laică.
Puternicul
curent romantic, care a dominat veacul al XIX-lea prin diversitatea tematică şi
variata atitudine a artiştilor, a creat un limbaj nou şi a lărgit arhitectonica
clasică. Totodată, în limbajul muzical romantic se găsesc germenii înnoirilor
ulterioare, fie ele neoclasice, impresioniste sau expresioniste, adică de noile
căutări stilistice generate de profilul spiritual al Europei de la finele
veacului al XIX-lea şi începutul veacului al XX-lea.
Comentarii
Trimiteți un comentariu