I.
„Jumătate din marea muzică vine din Biblie! Muzica e cea mai dumnezeiască dintre arte!” (G. Pruteanu)
„Jumătate din marea muzică vine din Biblie! Muzica e cea mai dumnezeiască dintre arte!” (G. Pruteanu)
„În epoca postromană, în procesul de
individualizare a poporului român, un factor important în evoluţia culturii
noastre muzicale devine cultura creştină şi, în special, cea muzicală creştină.
Un rol hotărâtor în această privinţă l-a jucat vecinătatea Imperiului Bizantin,
a unor mari centre creştine, cum ar fi Constantinopolul, Muntele Athos, precum
şi incorporarea pentru un timp îndelungat a unor teritorii româneşti în
componenţa Imperiului Bizantin. Influenţa creştinătăţii greco-bizantine este
amplificată şi de activitatea unor mari personalităţi ale bisericii creştine
răsăritene. Odată cu răspândirea creştinismului în largul spaţiu românesc, muzica bisericească la români se
înfiripă acum, sub forma unor psalmi,
imnuri, invocaţii aproape ca factură
de melodiile care circulau în popor. Totuşi despre o cultură muzicală de tip
bizantin se poate vorbi începând cu secolul al VI-lea. La prima etapă de
răspândire şi încetăţenire a creştinismului, care durează până în secolul al
X-lea, propovăduirea religioasă are loc în limbile greacă, latină şi ,
probabil, română, prin intermediul muzicii de factură românească predominînd
asupra celei de cult religios creştin. În această perioadă cântările
bisericeşti se învăţau după auz, perpetuîndu-se din generaţie în generaţie,
modificându-se sub puternica înrâurire a folclorului muzical românesc.
Din această perioadă (sec. al
VI-V-lea) datează elaborarea celor mai vechi tratate şi cărţi de muzică
religioasă creştină din Bizanţ: Troparul,
Condacul, Canonul şi Ostoihul. Troparul a apărut încă pe la mijlocul secolului
V şi reprezintă o culegere de scurte imnuri religioase dedicate unor sfinţi.
Condacul a apărut în a doua jumătate a secolului V – prima jumătate a secolului
VI şi reprezintă un fel de imnuri, cântece, psalmi, rugăciuni cântate în
versuri. Canonul s-a impus în Biserica creştină prin secolele VII-IX, avându-i
ca autori pe Andrei Cretanul, Ioan Damaschinul ş.a. Este o lucrere
muzical-poetică alcătuită din 9 ode, fiecare odă conţinând de la 6 până la 9
tropare. O răspândire largă în spaţiul românesc a căpătat şi Octoihul lui Ioan
Damaschinul, care ulterior a suportat schimbări şi îmbunătăţiri. El conţine pe lângă orânduirea
şi organizarea cântărilor serviciului cult şi normative referitoare la
compunerea cântărilor în diferite glasuri. În spaţiul românesc se impun şi alte
cântări creştine între care Proscomediile.
Însă
din secolele X-XIV, ba poate şi mai devreme, în spaţiul românesc a căpătat
răspândire sistemul de notaţie muzicală bizantin, numit neumatic, care a
evoluat având mai multe ramificaţii. Cea mai mare răspândire această notaţie a
muzicii creştine şi cărţile menţionate mai sus a căpătat-o în arealul nostru
mai ales după întemeierea statelor medievale româneşti . Pe la mănăstirile şi
bisericile din Valahia, Moldova şi Transilvania au apărut multe centre –
scriptorii de copiere şi de alcătuire, adică de compoziţie a muzicii creştine
ortodoxe de tip bizantin. Până astăzi au ajuns la noi mii de exemplare de tropare,
condace, canoane, octoihuri, catavasiere ş. A. Copiate în ţările române în
secolele XIV-XVII. Centrele muyicale ortodoxe, mai ales din Moldova,au
exercitat o mare influenţă asupra muzicii de cult din întreaga lume ortodoxă în
secolele XV-XVIII.(Andrei Eşanu, „Cultură şi civilizaţie medievală românească”,
Editura Arc, Chişinău,1996, p.111, 270 p.)
(Bălan George,
„Le Sacre a la lumier e de la Musique”. Sankt Peter, Collection Muzicosophia,
1995; Balan George, „Misterul Bach, Bucureşti, Editura „Florile Dalbe”, 1997.
„Psaltirea”,
cartea sfântă a credinţei creştine, este, fără îndoială, pătrunsă de muzică şi poezie, insuflată şi însufleţită
de Dumnezeu / Cuvântul / Logosul.
Sensul
fundamental al noţiunilor de Psalmi (Imn, Cântare) constă în apropierea prin el de Dumnezeu.
David, care era
un desăvârşit poet şi cântăreţ, a „primit” psalmii prin revelaţie, de la Duhul
Sfânt.
„În literatura
creştină medievală, deseori se întâlneşte metafora prin care cel ce scrie
Scriptura se asemuieşte cu un instrument muyical la care cântă Duhul Lui
Dumnezeu.
„Mai aproape ca
orice de starea de „dumnezeire” se află starea de cânt. Sf. Vasile scria:
„Fiindcă Duhul Sfânt ştie că este greu să fim îndrumaţi pe calea virtuţii, din
cauză că noi dispreţuim viaţa cea înaltă, ce a făcut? El a împreunat laolaltă
cu dogmele plăcerea cântului... Aceasta este cauza care a făcut să se ajungă la
cântările acestea pline de armonie ale psalmilor...
Psalmul face să
se nască în inima credincioşilor dorul după Dumnezeu.”
Paralel cu muzica religioasă de tip
bizantin, care răsună mai ales în mănăstiri, catedrale, mitropolii şi
episcopii, schituri şi biserici (în secolele XIV-XVIII acest lucru se făcea în
temei nu pe cale orală ca mai înainte, ci de pe cărţi scrise manual sau
tipărite), în viaţa cotidiană a tuturor păturilor sociale, atât cele de jos cât
şi cele de sus, se continua o tradiţie muzicală aparte de cea religioasă. Mai
mult decât atât, pe parcursul Evului Mediu deyvoltat (sec. XIV-XVII) yestrea
muzicală a poporului român s-a îmbogăţit mult pe seama unor fenomene noi
culturale şi spirituale la temelia cărora stăteau noile realităţi istorice.
Este vorba, în primul rţnd, de viaţa politică din ţările române şi lupta lor
pentru neatârnare, de lupta împotriva cotropitorilor străini, de atmosfera de
la curţile domeşti şi boiereşti ş.a.
Poezie: psalmii
în versuri de Dosoftei
Muzică:
pricesne, colinde
Pictură
religioasă
1521 prima
scriere în limba romană, scrisoarea lui Neacşu
Orientare
filozofică, religioasă.
********************************
********************************
II.
CLASICISMUL
Beethoven
& Lucian Blaga
Sonata
Lunii (de Lucian Blaga)
Sonata Lunii de Beethoven
E însăşi luna coborâtă pe pământ.
Aşa s-ar crede şi aşa s-ar zice:
Luna ce umblă prin păduri,
Prin rouă albastră şi prin flori de crini,
Şi-alcătuieşte din lumini
Amare şi din dulce vânt
Ofelii, Margarete, Beatrice.
Printre acestea te alegi şi tu,
Ca o parte din Sonată
Ce încă niciodată
Nu a fost cântată.
Johann
Sebasian Bach & Lucian Blaga
Johann
Sebasian Bach
(luînd parte la patimi)
Pe gorgane se strecoară
O făptură-ncinsă-n sfoară.
Chefuiesc pe cântul strunii
În cetate căpcăunii.
O fiinţă-n beznă suie,
Unde-s sini şi unde-s cuie.
Nu văd, nu ştiu cine suie,
Suliţaş sau paznic nu e.
Nori subt lună dau năvala.
Nu-i femeia din Magdala.
Bate încă vijelia.
Nu e Iosif, nici Maria.
Suflet dac-ar fi să fie-
N-ar căta-n aşa pustie.
Nu văd, nu ştiu. Gând şi chin e.
Ca un foc din vale vine.
Focu-n noapte-mbrăţişează
Coapse sparte.
Şi s-aude vorbă, şoapte:
„Mai departe nu m-aş duce.
Du-te, dă-te doar puţin mai într-o parte.
Fă-mi şi mie
Loc pe cruce.”
********************************************************
III.
La Cernăuâi va conducecorul Societăţii
culturale „Arboroasa” iar la
Viena dirijează corul Societăţii studenâeţti „România Juna”.
La Cernăuâi va conducecorul Societăţii
culturale „Arboroasa” iar la
Viena dirijează corul Societăţii studenâeţti „România Juna”.
CUBISMUL
********************************************************
III.
ROMANTISMUL
Specii literare
abordate: balada, cantecul, oda
Reprezentanţi: M. Eminescu(în literatură) şi Ciprian
Porumbescu (în muzică)
„Rapsodia
română”
„Zâna Dunării”
„O dimineaţă pe
Tâmpa”
„Horele” (
„Hora la stână”)
Romanţa
Nocturna
Afinităţi:
1. muzica naţională& poezia naţională
2.
muzica populară &muzica de salon
Ada
Brumaru „Romantismul în muzică”
Ion
Dacian (intrerpret de romanţe)
Ciprian
Porumbescu născut la 14 octombrie 1853,într-o casă modestă, la ţară, la
Şipotele Sucevei – decedat la 6 iulie 1883, la Stupca
A început
studiul muzicii la Suceava
şi Cernăuţi, apoi a continuat la „Conservatorium für Musik” în Viena. A fost
fiul preoptului ortodox Iraclie Porumbescu. Din cauza sărăciei nu s-a putut
bucura de o formare muzicală continuă şi completă.
Se
perfecţionează în teoria muzicii (în particular) tot la Viena , cu Eusebie
Mandicevschi, compozitor bucovinean.
Între timp
urmează şi cursuri de Filozofie la
Cernăuţi şi Viena.
Revenit în
Ţară, îşi continuă pregătirea la
Braşov , luând lecţii cu Herman Geifrig, dirijor şi organist la Biserica Neagră.
Aici va scoate,
în anul 1880, colecâia de 20 de piese corale şi cântece la unison, reunite în
„Colecţiune de cântece sociale pentru studenâii români”.
În anul 1871,
la aniversarea a 400 de ani de la zidirea Mănăstirii Putna, la festivităţi,
alături de Mihai Eminescu, Ioan Slavici, A.D. Xenopol, Nicolae Teclu şi alţii,
participă şi tânărul Ciprian Porumbescu, uimind asistenâa cu minunatul cântec
de vioară.
După această perioadă, urmează cea mai
frumoasă etapă a vieţii sale artistice. La 11 martie 1882 are loc premiera
operei sale „Crai nou”, piesă în 2 acte, scrisă pe textul lui Vasile Alexandri.
Succesul imens impune reluarea spectacolului în 12 şi 23 martie, pe aceeaşi
scenă. În acelaşi anopereta este montatăşi la Oraviţa.
Ciprian
Porumbescu a fost arestat pentru activitatea sa politică, timp în care a scris
cele mai bune piese: „Rapsodia Română pentru orchestră”, „Serenadă”, „La
malurile Prutului”, „Altarul Mănăstirii Putna”, Inimă de român”, „Gaudeamus
Igitur”, în plus, a compus muzica pentru celebrul cântec patriotic”, „Pe-al
nostru steag e scris Unire”, muzică ce este folosită astăzi şi de către
Albania, pentru imnul naţional „Hymni i
Flamurit”.
Mult prea
devreme, la doar 29 de ani fiind bolnav de tuberculoză, în casa de la Stupca , sat numit azi Ciprian porumbescu, în onoareamarelui
compozitor sub ochii tatălui său şi a surorii sale, Mărioara, la 6 iulie, 1883.
*******************************************************
IV.
ROMANTISMUL
Specii literare
abordate: balada, cantecul, oda
Reprezentanţi:M. Eminescu(în literatură) şi Ciprian
Porumbescu (în muzică)
„Rapsodia
română”
„Zâna Dunării”
„O dimineaţă pe
Tâmpa”
„Horele” (
„Hora la stână”)
Romanţa
Nocturna
Afinităţi:
1. muzica naţională& poezia naţională
2.
muzica populară &muzica de salon
Ada
Brumaru „Romantismul în muzică”
Ion
Dacian (intrerpret de romanţe)
Ciprian
Porumbescu născut la 14 octombrie 1853,într-o casă modestă, la ţară, la
Şipotele Sucevei – decedat la 6 iulie 1883, la Stupca
A început
studiul muzicii la Suceava
şi Cernăuţi, apoi a continuat la „Conservatorium für Musik” în Viena. A fost
fiul preoptului ortodox Iraclie Porumbescu. Din cauza sărăciei nu s-a putut
bucura de o formare muzicală continuă şi completă.
Se
perfecţionează în teoria muzicii (în particular) tot la Viena , cu Eusebie
Mandicevschi, compozitor bucovinean.
Între timp
urmează şi cursuri de Filozofie la
Cernăuţi şi Viena.
Revenit în
Ţară, îşi continuă pregătirea la
Braşov , luând lecţii cu Herman Geifrig, dirijor şi organist la Biserica Neagră.
Aici va scoate,
în anul 1880, colecâia de 20 de piese corale şi cântece la unison, reunite în
„Colecţiune de cântece sociale pentru studenâii români”.
În anul 1871,
la aniversarea a 400 de ani de la zidirea Mănăstirii Putna, la festivităţi,
alături de Mihai Eminescu, Ioan Slavici, A.D. Xenopol, Nicolae Teclu şi alţii,
participă şi tânărul Ciprian Porumbescu, uimind asistenâa cu minunatul cântec
de vioară.
După această perioadă, urmează cea mai
frumoasă etapă a vieţii sale artistice. La 11 martie 1882 are loc premiera
operei sale „Crai nou”, piesă în 2 acte, scrisă pe textul lui Vasile Alexandri.
Succesul imens impune reluarea spectacolului în 12 şi 23 martie, pe aceeaşi
scenă. În acelaşi anopereta este montatăşi la Oraviţa.
Ciprian
Porumbescu a fost arestat pentru activitatea sa politică, timp în care a scris
cele mai bune piese: „Rapsodia Română pentru orchestră”, „Serenadă”, „La
malurile Prutului”, „Altarul Mănăstirii Putna”, Inimă de român”, „Gaudeamus
Igitur”, în plus, a compus muzica pentru celebrul cântec patriotic”, „Pe-al
nostru steag e scris Unire”, muzică ce este folosită astăzi şi de către
Albania, pentru imnul naţional „Hymni i
Flamurit”.
Mult prea
devreme, la doar 29 de ani fiind bolnav de tuberculoză, în casa de la Stupca , sat numit azi Ciprian porumbescu, în onoareamarelui
compozitor sub ochii tatălui său şi a surorii sale, Mărioara, la 6 iulie, 1883.
******************************************************
V.
Picasso – Mu
zica
******************************************************
VI.
George Călinescu si muzica
« In ultimii ani, îşi
aminteşte D-na Alice Călinescu, nu mai scria fără muzică. Beethoven sau Mozart, dar mai ales Bach îi stimulau
fantezia. În ceasurile grave cânta la vioara, iar când dorea sa se distreze,
intr-un context de badinaje sonore, cânta la acordeon... »
In
bibliotecă ne întâlnim cu un peisaj de Andreescu..., cu Luchian, Cu Petraşcu,
Tonitza, Lucian Grigorescu etc. Un portret al scriitorului de Ciucurencu,
portret la care a colaborat chiar el, în absenâa artistului, destul de
esenâial, încât opera e jumătate autoportret. Lângă rafturile cu cărţi un
autoportret de Arghezi, cu dedicaâie către Petru Manoliu, un autoportret de
Pallady, un Ibrăileanu de Ştefan Dimitrescu şi cel mai clasic contur al
chipului lui Călinescu aparţinând aceluiaşi artist.
*******************************************************
VII.
Ion
Minulescu şi pictura.
Era prieten
cu pictorii şi bun cunoscător al artei plastice. Colecâia sa de artă, un
adevărat muzeu, numără piese deosebit de valoroase ale unor pictori
prestigioşi : Palladi, Ressu, Steriadi, Isser, Petraşcu, Victor Brauner,
Marcel Iancu, Ciucurencu, Magdalena Rădulescu, Adam Moga sau Ţimforea. Arhiva
familiei cuprinde, în corespondenţă, aproape toată istoria simbolismului
românesc.
*******************************************************VIII.
CIORAN
şi MUZICA
« Lacrimi
şi sfinţi » (pagini despre artă, poezie şi muzică)
*******************************************************
MUZICA (de Nichita Stănescu)
O, voi, sunete prieteneşti,
Tu, muzică ducând în sus o frunză…
Sunt şi nu sunt. Eşti şi nu eşti.
Cine-ar putea să pătrunză?
Aer galben, aer de aur,
Tu ridici închipuirile mele,
Râu ocolit de verde plaur
Arunci deasupra-mi mari inele.
Umăru-l scutur, amintirile, Stixul,
Sub jetul tău rece, căzând.
Dintre pietre îmi place onixul.
Dintre mişcări, ridicarea la gând.
O, voi, sunete prieteneşti,
Lumină-ncetinită în ureche.
Sunt şi nu sunt. Eşti şi nu eşti.
Nepereche nicicând, totdeauna pereche.
Comentarii
Trimiteți un comentariu