Cultura
muzicală din prima jumătate a secolului al XIX-lea este dominată de curentul
romantic, care a adus mari înnoiri ale limbajului muzical. Frământările
revoluţionare din toată Europa, efervescenţa vieţii spirituale de pe întregul
continent nu puteau fi oglindite într-o senină artă clasică cu un ponderat şi
echilibrat limbaj. Transformările limbajului, ca şi noile aspecte stilistice
ale creaţiei muzicale, îşi au, mai toate, obârşia în lucrările lui Beethoven şi
ale contemporanilor săi mai tineri – Schubert şi Weber.
În
raport cu secolele precedente, viaţa muzicală a veacului al XIX-lea se
diversifică fără precedent. Publicul tradiţional de la curţile princiare şi
palatele nobililor nu mai este singurul beneficiar al manifestărilor muzicale.
În importante centre europene au loc concerte, recitaluri şi spectacole de
operă organizate în săli publice. Scade rolul aristocratului mecena în favoarea
impresarilor, mari organizatori de concerte publice. Unele teatre ale operelor
de curte devin instituţii publice. Un aport important în răspândirea muzicii de
operă de la Teatrul
curţii din Dresda l-au avut dirijorii Weber (în perioada 1817-1826) şi
Wagner între anii 1842-1849.
Eliberaţi
de servituţile de la curţile aristocrate, muzicienii, în multiple ipostaze de
compozitori, interpreţi sau pedagogi, cunosc o faimă internaţională, fiind
invitaţi ca instrumentişti şi dirijori în toate centrele muzicale europene.
Devine ilustră orchestra “Gewandhaus” din Leipzig care, sub conducerea lui
Mendelssohn (1835-1847), se înscrie printre primele orchestre europene,
calitate păstrată până în veacul nostru.
Dezvoltarea
vertiginoasă a vieţii muzicale se datorează perfecţionării instrumentelor,
pianul ocupând primul loc datorită pătrunderii sale în muzica de casă şi în
instituţiile de educaţie muzicală. Pentru cererile crescânde de partituri, apar
şi se dezvoltă editurile muzicale, care comercializează cele mai variate transcripţii
pentru pian ale marilor creaţii simfonice şi de operă, înlesnind astfel
cunoaşterea lor de către cercuri cât mai mari de oameni. În Franţa Jgnaz
Pleyel, iar în Anglia, Muzio Clementi sunt, pe lângă pianişti importanţi,
editori şi negustori de instrumente. Odată cu lărgirea sferei practicii
muzicale şi cu înmulţirea numărului de ascultători, se manifestă şi un
romantism dulceag, cu note salonarde. Dacă în secolele anterioare, diversitatea
stilistică a creaţiilor muzicale la fiecare popor în parte este mai puţin
conturată, în secolul al XIX-lea şcolile naţionale vor îmbogăţi limbajul
muzical şi vor conferi culturii muzicale noi aspecte.
În
prima jumătate a veacului al XIX-lea, unii creatori continuă tradiţia clasică,
în schimb alţii făuresc noi forme, desprinse de rigoarea clasică. Romanticii
îmbogăţesc limbajul muzical şi lărgesc sau creează noi forme muzicale pentru a
reda viaţa lăuntrică sau pentru a configura sonor imagini literare. Continuarea
tradiţiei clasice se face prin perpetuarea formelor şi a stilului clasic,
considerate de unii autori imuabile. Ei alunecă într-un epigonism steril, alţii
păstrează notele stilistice esenţiale, dar accentuează patosul expresiei,
îmbogăţesc limbajul şi lărgesc tiparele arhitectonice.
În
prima categorie se integrează unii contemporani ai lui Beethoven: Muzio
Clementi (1752-1832), Jgnaz Pleyel (1757-1818), Jean
Baptiste Cramer (1777-1858), Johann
Nepomuk Hummel (1778-1837), Daniel
Steibelt (1765-1823) ca şi capelmaeştrii germani Karl
Gottlob Reissiger (1789-1859), Ferdinand
Ries (1784-1838). Ei păstrează cu sfinţenie tiparele
formelor clasice şi claritatea stilistică, fără a aduce o efervescenţă
deosebită. Numele lor circulă astăzi în literatura didactică şi, foarte rar, în
viaţa artistică.
O
atitudine clasicizantă, dar nu epigonică, prezintă Felix
Mendelssohn, Fr. Schubertşi R. Schumann în simfonii şi în unele lucrări de
muzică de cameră. Ei îmbină stilul clasic cu cel romantic, atât în privinţa
folosirii formelor sonato-simfonice, cât şi în privinţa folosirii limbajului
ritmico-melodic. În alte genuri – lied, uvertura de concert sau miniatura
vocală şi instrumentală – ei sunt tipic romantici.
Atitudinea
clasicizantă a lui Mendelssohn a avut în viaţa muzicală adepţi, care au
contopit limpezimea expresiei cu un sentimentalism reţinut, realizând o muzică
plăcută şi fluidă, dar fără un pregnant tonus emoţional. Acest stil
mendelssohnian a influenţat compozitorii şcolilor naţionale: pe englezul William
Sterndale Bennet (1816-1875), danezul Niels
Wilhelm Gade (1817-1890), maghiarul Robert
Volkmann (1815-1883), românii Ed.
Caudella (1841-1924), Gh. Dima, G.
Stephănescu ş.a. Ei au scris o muzică naţională, a cărei
vigoare expresivă a fost frânată de acest stil.
Franz Schubert stă alături de Mendelssohn şi Schumann în
privinţa poziţiei sale în simfonie, ca păstrător al stilului beethovenian. El
va fi însă un nume de prim ordin în istoria liedului. Între scriitura clasică
şi patosul romantic au pendulat Stephan Heller (1813-1858), Robert
Franz (1815-1892), ambii influenţaţi de Schumann, dar şiFerdinand Hiller (1811-1868)
muzician multilateral, succesorul lui Mendelssohn la “Gewandhaus” şi ataşat
stilului acestuia.
Ca şi în secolul precedent, Germania
deţine primatul în domeniul simfoniei. Se manifestau clar două
tendinţe, una care continua simfonismul beethovenian şi alta care aborda genul
programatic. Simfonismul beethovenian a însemnat momentul de culme al
simfonismului clasic, în care expresia generalului ajunge la cea mai înaltă
expresie. Tematica beethoveniană, atât de strânsă de aspectele vieţii şi de
clocotul subiectiv al compozitorului, a fost redată în imagini muzicale
viguroase. Romanticii au mers pe linia trasată de titanul simfoniei. Deşi
lipsiţi de forţa creatoare necesară dramaturgiei simfonice şi prea mult
dominaţi de subiectiv, ei menţin în uz acest gen de exprimare muzicală, atât de
potrivit cu spiritul filosofic german.
În părţile scrise în formă de sonată, temele beethoveniene aveau
concizie şi deosebită elocvenţă, ceea ce le confereau virtuţi pentru travaliu tematic.
Melodişti prin excelenţă, romanticii aduc în simfonii teme largi, cantabile,
chiar în expunerea temelor care urmează a fi prelucrate în secţiunea
dezvoltării din forma sonată. Lirismul
liniştit al lui Mendelssohn sau cântecul pasionat al lui Schumann au generat
admirabile teme în părţile lente, conţinutul lor apropiindu-se, de cele mai
multe ori, de muzica de gen. Datorită caracterului lor dramatic, primele părţi
de simfonie în formă sonată pretind o tematică netă, concisă şi un contrast
tematic bine conturat. Ataşaţi de tiparul clasic al simfoniei, romanticii nu
adâncesc dramaturgia muzicală. Temele lor cantabile au mai mult un caracter
discursiv, chiar descriptiv, iar contrastul tematic, palid realizat sau
inexistent, contribuie mai mult la crearea unei naraţiuni decât a unui conflict
dramatic.
Simfoniştii
romantici care tind să menţină forma clasică sunt: Fr.
Schubert, Ludwig Spohr (1784-1850), Franz
Lachner (1803-1890), Mendelssohn, Schumann.
În cele nouă Simfonii (a IV-a Preamărirea
muzicii, a
VII-a Lumesc şi divin în viaţa omului, a
IX-a Anotimpurile), Spohr este mai romantic
decât în Concertele pentru vioară şi
orchestră, a căror factură este mai apropiată de cea a clasicilor.
Cele opt Simfonii de Lachner poartă amprenta
schumanniană, dar mai răspândite au fost cele şapte Suite pentru orchestră ale sale.
Pe
lângă simfoniile în spirit mozartian (a III-a şi a IV-a), Schubert scrie o
simfonie “tragică” (a IV-a), populara Simfonie a VIII-a şi Simfonia a IX-a cu “lungimi divine”. Dacă în Simfonia
a IV-a tragicul
rezidă doar în câteva trăsături mai adâncite, ce contrastează cu restul
simfoniei, ultimele două simfonii prezintă momente dramatice pregnante. În Simfonia
a VIII-a – Neterminata, filonul
emoţional este mai grav, cu contraste tematice distincte şi cu un bogat colorit
dinamic şi timbral. Mai puţină forţă au dezvoltările tematice ale simfoniilor
sale, care nu ating profunzimea şi încleştarea prelucrărilor beethoveniene,
exceptând Neterminata şi Simfonia a IX-a.
În
repertoriul curent au rămas doar trei simfonii din cele cinci de Mendelssohn:Scoţiana, Italiana, Reforma,
datorită caracterului lor pitoresc, clarităţii stilului şi perfecţiunii formei
clasice. Dramaturgia muzicală nu prezintă încleştări, în pofida respectării
stricte a formei arhitecturale şi a unor contraste tematice. În Simfonia
Scoţiana, temele cantabile se apropie de Cântecele sale fără cuvinte, al căror pitoresc bucolic
configurează imagini fermecătoare. Unele elemente ritmico- melodice evocă
peisajul şi coloritul local. Mai concisă şi mai dinamică este Simfonia
Italiana, ale cărei
modalităţi de realizare nu diferă de cele ale Scoţienei.
Mai
puţin izbutit în simfonie decât Mendelssohn este Schumann, deşi simfoniile sale
aduc un patetism mai cald şi un lirism mai avântat. Caracterul lor confesiv
atenuează contrastele tematice, absenţa dezvoltărilor încleştate fiind
compensată de factura melodică a temelor sale.
Neavând
forţa de generalizare a clasicilor, romanticii apelează la marile opere
literare, care le vor oferi teme pentru simfonii şi poeme simfonice.
Neîncătuşate în tipare formale, ele au desfăşurări muzicale determinate de
firul ideatic al operei literare. Inspiraţia din pitorescul naturii, din
peisajul exotic sau din vestigiile trecutului a dat naştere muzicii simfonice
programatice, ilustrată de Berlioz şi Liszt.
Înclinaţia
spre descripţie este valorificată de romantici în forme mari şi ample, care pot
reda teme mult mai ample şi mai complexe. Dacă în epoca preclasică şi cea
clasică, descripţia limita sfera tematică a muzicii simfonice, la romantici ea
lărgeşte tematica, îngustată de subiectivismul romantic, de predilecţia spre
confesiune şi pentru formele lirice miniaturale.
Simfonia
descriptivă are comun cu cea clasică doar titlul şi simfonismul, procedeul
principal de exprimare muzicală. Numărul părţilor componente, ca şi schema
acestora, sunt determinate de cerinţele poemului. Cele mai importante lucrări
de acest gen sunt: Simfonia Fantastică (cinci părţi), Harold
în Italia (patru
părţi), Romeo şi
Julietade Berlioz sau Faust (trei părţi) şi Dante (două părţi şi un epilog) de Liszt. În
simfoniile Faust, Romeo şi Julieta este utilizat corul, iar pentru a
evoca mai pregnant personajul principal din Harold în Italia Berlioz întrebuinţează viola ca
instrument solist.
În
poemele sale simfonice, Liszt redă trăsăturile esenţiale ale subiectelor
propuse, utilizând tipare clasice sau combinări de structuri tipare pentru a
realiza imaginile muzicale ale argumentului programatic. În Dans
macabru, Liszt foloseşte
tema cu variaţiuni, în poemul simfonic Preludiile îmbină forma de sonată cu variaţiunea,
iar înCe se aude pe
munte apelează
la forma de sonată.
Cu
apariţia şcolilor naţionale pe scena istoriei muzicii, simfonismul romantic îşi
îmbogăţeşte limbajul simfonic cu elemente din folclorul diferitelor popoare.
Astfel, Glinka dă la lumină melodii populare în suita Kamarinskaia,
lucrare ce conţine germenele simfonismului rus.
În
prima jumătate a secolului al XIX-lea, în domeniul sonatei pentru pian sau pentru un
instrument şi pian, ca şi în simfonie, se remarcă un epigonism beethovenian sau
o tratare foarte liberă a formei de sonată, apropiată de genul fanteziei sau de
cel al poemului descriptiv. În sonatele pentru pian, romanticii au dezvoltat
tehnica pianistică, obţinând de la acest instrument bogate sonorităţi şi foarte
diferenţiate nuanţări. În fruntea epigonilor beethovenieni se situează M.
Clementi şi D. Steibelt.
Una din sonatele de maturitate ale lui Clementi poartă titlul “Didona
abandonată” – scenă tragică. Atât titlul, cât şi indicaţiile părţilor
componente prefigurează tendinţa romantică a descripţiei muzicale. Şi Hummel şi
Ries rămân fideli stilului beethovenian, fără a atinge forţa sa dramatică, pe
când pianiştii virtuozi Friedrich Kalkbrenner şi Ignaz
Moscheles folosesc forma de sonată pentru o muzică de vădită virtuozitate,
dar fără un tonus emoţional viabil.
Respectând
schema sonatei clasice, Schubert se lasă furat de darul său melodic,
întrebuinţând alături de melodii cantabile, ländlere, valsuri,
marşuri şi desfăşurări muzicale de tipul recitativului instrumental. Cu
spiritul său ordonat şi cu un melodism cursiv, Mendelssohn scrie sonate de
o clasică limpezime, dar fără o accentuată tensiune emoţională. În schimb la Chopin , Schumann şi la Liszt sonata capătă o
viguroasă amprentă romantică. Înainte de ei, sonata romantică s-a afirmat cu
Weber, care a scris “fantezii în formă de sonată”, părăsind tiparul clasic şi
uzând de o bogată invenţie melodică şi ritmică, datorată şi muzicii populare
germane. Primele părţi au un caracter dramatic, alteori tragic, iar rondo-urile
finale sunt strălucitoare şi exuberante pagini.
Schumann,
Chopin şi Liszt sunt principalii reprezentanţi ai sonatei romantice. Fără a
părăsi liniile mari ale formei de sonată, cele trei Sonate pentru pian de Schumann sunt concepute mai liber,
fiind legate de propriile sale frământări sufleteşti. Patosul muzicii sale,
izvorât din propria viaţa sufletească, compensează limitele arhitecturale.
Impulsul romantic, sub imperiul căruia a scris Schumann, a generat arhitecturi
sonore mai complexe, mai puţin ordonate, dar al căror conţinut captează
ascultătorul cu impetuozitatea sa. În pofida improvizaţiei fanteziste, ce
domină desfăşurările muzicale, Schumann este ataşat tradiţiei clasice.
Totodată, în Sonata a III-a în fa minor
pentru pian, ca şi în
cele două Sonate pentru vioară şi pian în la minor şi re minor, lasă să
circule un motiv în diferite părţi, anticipând sonata ciclică modernă.
Dintre
cele trei sonate de Chopin, cea în si bemol minor şi si minor sunt exemple
grăitoare de expărimări muzicale romantice şi profunde drame instrumentale.
Spre deosebire de dramaturgia netă, simplă dar puternică a Sonatei
în si bemol minor, cea în si minor este mai sinuoasă, mai complexă şi mai
puţin tragică. Abateri de la planul tonal al sonatei clasice găsim în sonatele
lui Chopin şi Schumann, ei concentrând sau eliminând diferite elemente
tematice.
În
timp ce Chopin dă sonatelor sale o formă limpede, în pofida romantismului său
ardent, la Liszt
se remarcă o tendinţă spre poem prin libertatea formei, compensată însă de
înrudirea tematică dintre părţi. În Sonata în si minor de Liszt domină prima idee muzicală,
care apare în cursul piesei transfigurată prin procedeul variaţional.
Desfăşurarea muzicală este cu totul liberă, a doua idee reluând şi elemente din
prima. Totodată, Liszt aduce în dezvoltare elemente tematice noi, dând sonatei
mai mult aspectul unui poem. Varietatea şi pregnanţa imaginilor muzicale, ca şi
dramaturgia mereu activă, sunt calităţi care compensează lipsa unei logici
arhitectonice clasice. Mai puţin izbutită, dar cu aceleaşi caracteristici
tectonice, este Sonata “după o lectură din Dante”.
În muzica
de cameră desluşim
aceleaşi tendinţe ca în simfonii şi în sonate. Caracterul mai intim al muzicii
de cameră implică o mai mare rezervă în folosirea mijloacelor de exprimare şi
un echilibru al tiparelor arhitectonice faţă de muzica orchestrală. Începând cu Ignaz
Pleyel, cu contemporanii lui Beethoven – Luigi
Cherubini (1760-1842), J. N. Hummel (1778-1837), Ferdinand
Ries, Karl Gottlob Reissiger (1789-1859)
– urmaţi de Johann Wenzel Kalliwoda (1801-1866), G.
Rossini, Franz Lachner(1792-1868),
toţi au scris numeroase lucrări de muzică de cameră, care au căzut în
desuetudine, fiind extrem de rar cântate, cu excepţia unor Cvartete
de coarde de
Cherubini, a Cvintetului pentru suflători de Rossini, a unor Trio-uri
de Reissiger şi Hummel.
Creaţia
de muzică de cameră a romanticilor prezintă mai puţină libertate a arhitecturii
muzicale, faţă de tendinţa manifestată în muzica de pian. Deşi în ceea ce
priveşte forma se constată o mai strânsă legătură cu muzica de cameră a
clasicilor, stilul este mai dens datorită unor mijloace de exprimare mai
bogate. Tradiţia beethoveniană este fructificată din plin. Muzica de cameră nu
mai este expresia unei vieţi liniştite şi alcătuită din imagini de gen, plăcute
şi distractive, ci devine expresia unei tematici mai complexe.
La
romantici, pianul capătă un rol important în dramaturgia muzicii de cameră,
precumpănind în lucrările de mare anvergură dramatică. Se cântă astăzi cu
succes, datorită dramaturgiei variate şi amplorii lor, trio-uri, cvartete şi
cvintete deSchubert,
Schumann, Mendelssohn. Ca valoare, Trio-ul
lui Chopin nu poate fi pus alături de marile sale lucrări pianistice.
O
notă caracteristică muzicii de cameră romantice sunt melodiile ample, de un
vibrant patetism, mai ales în trio-urile cu pian, unde pianul susţine
fundamentul desfăşurării muzicale, iar vioara şi violoncelul cântă în toată
plenitudinea posibilităţilor lor expresive. În privinţa dramaturgiei muzicale,
în pofida unor momente de adâncime dramatică, a unor accente tragice şi a unor
puternice contraste, lucrările de cameră ale lui Schubert sunt mai degrabă
succesiuni de tablouri de mare expresivitate, cu o variată tonalitate
emoţională, şi nu desfăşurări dramatice cu imagini în acţiune, datorită
realizării mai puţin încleştate a dezvoltărilor. Ca şi în simfonie, el este un
inspirat melodist şi în muzica de cameră. Remarcabil este patetismul cald alCvartetelor de coarde de Mendelssohn, în care unele pasaje
de un riguros academism alternează cu momente de încântător lirism. Trio-urile
lui Schubert, Mendelssohn şi Schumann se aseamănă prin tonusul emoţional, prin
melodismul cald şi fluent şi prin imagini de o fermecătoare poezie romantică.
În
cele trei Cvartete de coarde şi în Cvintetul
de coarde cu pian, Schumann a turnat freamătul său lăuntric într-o
muzică de un intens fior emoţional. Schubert, Schumann şi, în parte,
Mendelssohn dau muzicii de cameră un puternic suflu patetic, urmând calea
deschisă de Beethoven, care a îndreptat muzica de cameră spre oglindirea unei
bogate tematici, ca în simfonii şi în sonate. Pe lângă creaţiile de
virtuozitate, Weber a compus muzică de cameră pentru diferite formaţii. A
rămas în repertoriu doar un Cvintet pentru clarinet şi
instrumente de coarde, mai
ales datorită măiestriei cu care a scris partea clarinetului.
Înrudit
cu genurile de cameră este concertul, pe care
clasicii l-au configurat după principiile sonatei. La început, concertul clasic
este o lucrare menită să valorifice posibilităţile tehnice şi expresive ale
solistului. Apoi s-a abordat o tematică variată şi
profundă, virtuozitatea nefiind ţelul principal. La vremea lor, Mozart şi
Beethoven au fost apreciaţi ca pianişti, dar mai ales pentru virtuozitatea lor
improvizatorică. Şi în secolul al XIX-lea, concertiştilor li se cerea o mare
fantezie improvizatorică, dar, treptat, aceasta va trece pe al doilea plan,
lăsând să primeze doar performanţa tehnică. Pentru a răspunde cerinţelor de virtuozitate, mulţi instrumentişti
concertişti au fost şi compozitori de concerte. Acestea prezintă melodii largi
şi cantabile, care alternează cu dificile pasaje de virtuozitate, cu ajutorul
cărora se valorifică îndemânarea instrumentistului.
O
pleiadă de pianişti, cu mari succese în toată Europa, au dat compoziţii care au
dispărut odată cu autorii lor: Joh.Ladislau Dussek (1761-1812), Johann
Hummel(1778-1837), Ignaz Moscheles (1794-1870).
Alţi pianişti n-au scris concerte, ci piese de virtuozitate: J.
B. Cramer (1771-1858), John
Field (1782-1832), Friedrich Kalkbrenner (1788-1849).
În
privinţa violinei, în primele decenii ale secolului, ultimul reprezentant al
strălucitei şcoli violonistice italiene, Giovanni Battista Viotti (1752-1824), scrie concerte pentru
începători şi trece făclia în mâinile reprezentanţilor şcolii franceze: Pierre
Rode (1774-1830), Rodolphe
Kreutzer (1766-1831)
şi a fondatorilor şcolii franco-belgiene: Pierre Baillot, Charles
de Beriot (1802-1870), Henry
Vieuxtemps şi
amintitului german L. Spohr (1784-1859).
Cel
mai mare nume al artei violonistice din prima jumătate a veacului al XIX-lea
esteNiccolo
Paganini (1782-1842).
După ce Beethoven a adus la apogeu concertul instrumental clasic, dându-i un
bogat conţinut liric şi dramatic, urmaşii săi romantici i-au continuat traseul
dramaturgic. Gustul pentru melodia caldă, expresivă, patetică, şi succesul de
care se bucurau artiştii cu mare agilitate tehnică, au adus în circuit un nou
gen de concert, acela în care pătimaşe melodii alternează cu pasaje de
extraordinară virtuozitate tehnică. Încântat de melodiile cantabile şi uimit de
dibăcia tehnică a virtuozităţii, publicul aclama artiştii care aduceau, pe
lângă frumuseţea sonoră, şi momente de performanţă sportivă. La fel ca
pianiştii Thalberg, Kalkbrenner, Liszt, şi Paganini a uimit lumea muzicală prin
uluitoarea sa virtuozitate violonistică. Melodiile foarte accesibile ale lui
Paganini au consistenţă şi vigoare expresivă, datorită înrudirii cu melosul
italian. Pe lângă cele patru Concerte pentru vioară şi
orchestră, a scris 24 Capricii, 12 Sonate pentru
vioară şi chitară, diferite teme cu variaţiuni şi cvartete (unul
pentru vioară, violă, chitară şi violoncel).
Concertul pentru vioară şi orchestră nr. 2 în Re major îşi datorează succesul finalului, intitulat
“Campanella”, după care Liszt realizează o valoroasă transcripţie pentru pian.
Prima parte, concepută în planul clasic al concertului, este clădită pe două
teme principale, una dinamică, foarte asemănătoare temelor din concertele lui
Rode sau Viotti, şi alta lirică, între ele derulându-se scânteietoare pasaje de
virtuozitate. Cu caracter pastoral, mişcarea secundă prezintă cantilene
expresive, iar finalul voios şi zglobiu reia refrenul viu, ce imită clinchetul
argintiu al unui clopoţel. Lucrările lui Paganini sunt valoroase, întrucât în
dificultăţile tehnice pe care le pun, au înlesnit dezvoltarea scriiturii
violonistice moderne.
Un
rol important pentru dezvoltarea tehnicii violoncelului l-au avut concertiştii
virtuozi: Friedrich Dotzauer (1783-1860), Friedrich
Kummer (1797-1879), François
Servais(1807-1866), August Franchomme (1808-1884), care au
lăsat concerte, cântate astăzi în şcolile de specialitate.
Prin
pana marilor romantici, concertul nu rămâne numai o piesă de
virtuozitate sau de şcoală, ci devine operă de mare valoare artistică. Autor a
numeroase lucrări de pură virtuozitate, ca transcripţii, parafraze, teme cu
variaţiuni, Liszt respectă în cele douăConcerte pentru pian şi
orchestră în Mi bemol major şi
cel în La
major, planul clasic
doar în privinţa diviziunii tripartite, în rest desfăşurarea muzicală este
determinată de fantezia sa bogată. Dense în conţinut emoţional, concertele sale
sunt adevărate poeme cu pian concertant. Deşi concepute liber, ele au totuşi
unitate de construcţie, datorită temelor care circulă dintr-o parte în alta,
precum şi a procedeului de a construi teme noi din motivele anterioare.
Avântul, lirismul şi marea varietate de imagini, realizate prin teme înrudite
între ele, şi mai ales contribuţia solistică a unor instrumente acompaniatoare
dau farmec concertelor sale. Un Concert patetic pentru două
piane a fost ulterior
transcris de un elev al său pentru pian şi orchestră.
Mai
puţin emfatic decât Liszt în muzica pentru pian solo şi mai coerent în
dramaturgia muzicală a sonatelor este Chopin. În
schimb, în cele două Concerte pentru pian şi
orchestră în mi minor şi în fa minor orchestraţia este săracă, rolul
orchestrei fiind limitat la acompaniamentul solistului. Pianului îi conferă
toată inventivitatea sa genială, îmbinând încântătoare linii melodice cu pasaje
de frenezie ritmică, de exuberanţă tehnică şi momente de intens dramatism. Unii
cercetători consideră că aceste concerte au unele trăsături apropiate de cele
mozartiene şi unele influenţe din Hummel.
Spre
deosebire de Chopin, Schumann concepe concertul ca o formă simfonică
în adevăratul sens al cuvântului. Nu numai concepţia simfonică conferă valoareConcertului său pentru pian şi
orchestră în la minor şi Concertului
pentru violoncel şi orchestră, ci şi calitatea melodică, elocvenţa
expresivă a temelor, orchestraţia bogată, participarea solistică a
instrumentelor şi varietatea mişcărilor, toate imprimând un puternic conţinut
emoţional inspiratei sale muzici.
Atât
de sobru în sonate şi de reţinut în cvartet, Mendelssohn dă
frâu liber unei puternice sensibilităţi în Concertul pentru violină şi
orchestră în mi minor. Este preţuit pentru melodismul sincer şi
foarte elocvent şi pentru ţesătura simfonică, pe fondul căreia se derulează
partea solistului. Al doilea Concert pentru vioară şi
orchestră a fost
găsit şi interpretat de Yehudi Menuhin. Fără a atinge patosulConcertului pentru vioară, cele două Concerte pentru pian şi orchestră în sol minor şiîn re
minor denotă un ales
filon emoţional, deosebită exuberanţă şi lirism discret.
Concertul
romantic părăseşte ambianţa intimă a concertului preclasic, adresându-se unui
cerc mai larg, fie ca o piesă simfonică cu un dens mesaj artistic, fie printr-o
strălucitoare virtuozitate. Dezvoltarea tehnicii de virtuozitate a trezit
gustul pentru performanţe tehnice. Perfecţionarea pianului şi a tehnicii
pianistice a facilitat recitalul. “Academiile de muzică” (Concertele publice)
erau alcătuite în trecut din genuri diferite, interpretate de mai mulţi
artişti. Paganini şi Liszt au încetăţenitrecitalul, dat de un singur interpret cu un
repertoriu variat, alcătuit din piese de mare expresivitate sau de
virtuozitate.
În
prima jumătate a veacului al XIX-lea, în genul instrumental erau foarte
apreciatetemele cu
variaţiuni, parafrazele, transcripţiile, studiile de virtuozitate şi piesele onomatopeice. Variaţiunile
polifonice din ciaccona, passacaglia, follia preclasică, pe lângă
evidenţierea tehnicii de virtuozitate contribuiau şi la crearea de noi imagini.
Frecvente în sonatele şi în muzica de cameră clasică, temele cu variaţiuni ale
romanticilor nu erau scrise doar pentru satisfacerea gustului facil sau pentru
etalarea virtuozităţii. Paganini scrie variaţiuni pe diferite teme, ca La Streghe (pe o temă de Süssmeyer), pe
temele ariilor lui Rossini Non
piu mesta (din
opera Cenuşăreasa), Di
tanti palpiti (opera Tancred)
sau pe teme populare, ca O, mamma (Carnavalul la Veneţia ), în care abundă pasajele de
mare virtuozitate.
În
literatura pentru pian, teme cu variaţiuni au scris Schubert, Weber,
Mendelssohn (Variaţiuni
serioase), Schumann (realizează pitoreşti variaţiuni pe literele
ABEGG), iar Liszt compune variaţiuni pe o temă de Bach, pe La
follia înRapsodia spaniolă şi pe secvenţa Dies
irae în Dansul
macabru pentru pian
şi orchestră. Foarte apreciate de publicul din epoca romantică au fost parafrazele,fanteziile
pe motive din lucrări simfonice sau din opere celebre şi transcripţiile de la un instrument la altul, de la
orchestră la pian, în care a excelat mai ales Liszt.
Pentru
evidenţierea tehnicii instrumentale a fost creat studiul (étude) de virtuozitate, care nu avea
exclusiv rolul de valorificare a virtuozităţii, ci servea şi pentru prezentarea
diferitelor procedee de expresie. Capriciile de Paganini şi Studiile de Liszt sau Chopin pretind o
deosebită virtuozitate, deşi nu acesta este unicul lor ţel. Printre ele, găsim
piese cu procedee onomatopeice, precum Clopoţelul – La campanella de Liszt.
Compozitorii
romantici au preţuit mult genul scurt. Dornici de a-şi traduce emoţiile, ei au
scris piese de mici dimensiuni, a căror elaborare nu pune probleme de
arhitectonică, ci de expresivitate. Corespondent al liedului, piesa
instrumentală concisă este de cele mai multe ori o imagine a vieţii interioare
a autorului, o confesiune. Pianul, care permite exprimarea prin complexe mijloace
armonice şi polifonice, va deveni instrumentul lor preferat. Tematica
miniaturilor instrumentale este foarte variată, mergând de la confesiunea
intimă până la exprimarea năzuinţelor unui popor sau chiar ale umanităţii. Dacă Reveria de Schumann sau Preludiul
nr. 15 de
Chopin sunt imagini care evocă viaţa sufletească a autorilor, în schimb Studiul
revoluţionar de
Chopin sau Marşul Davidienilor de Schumann ne sugerează atitudinea
creatorilor în faţa dramei poporului polonez, respectiv faţă de filistinismul artiştilor
germani.
Genul miniatural capătă şi aspecte generalizatoare, evocând trăsăturile
specifice ale unei anumite epoci, ale anumitor locuri sau popoare. Astfel, Valsurile lui Schubert profilează spiritul
vienezului din timpul lui Metternich, pe când Polonezele lui Chopin evocă pe ”vechii
polonezi, aşa cum ni-i descriu cronicile” după opinia lui Liszt. Meditaţia
visătoare din Nocturne, gen
introdus de J. Field şi dezvoltat de Chopin, este întreruptă adesea de
impulsuri ale neliniştii sau ale răzvrătirii. Cântecele fără cuvintede
Mendelssohn sunt melodii senine, cu simple şi transparente armonii, pe
cândImpromptus-urile
(Improvizaţiile), cultivate de Schubert şi Chopin, sunt admirabile schiţe
evocatoare.
În
unele miniaturi, compozitorii abordează descripţia: Mendelssohn în Cântecul
gondolierului veneţian, Schumann
în Arabesca şi Carnavalul sau Liszt în Anii
de peregrinări. Momentele muzicale, noveletele,
elegia, preludiile, cântecele fără cuvinte, scherzo-urile traduc cu plasticitate momente
emoţionale sau instantanee din viaţa compozitorilor. Şi alte piese ca serenada,
barcarola, cântecul de leagăn aduc
imagini subiective, pe când diferite dansuri: vals, polcă, poloneză, mazurcă sunt mici piese lirice, care amintesc
uneori de dansuri prin formule ritmice, prin măsură sau prin anumite formule
din acompaniament.
Întoarcerea
spre trecut a favorizat crearea baladelor şi a rapsodiilor,
realizate prin desfăşurări rapsodice, dar şi prin ciocniri de teme cu bogate
contraste. În rapsodii, înlănţuirea motivelor populare poate fi făcută prin
simpla succesiune, prin pasaje de tranziţii sau prin prelucrarea de motive. Din punct de vedere arhitectonic,
rapsodia prezintă o libertate a formei, succesiunea motivelor populare
prezentând o deosebită varietate.
Imaginile
evocatoare ale trecutului eroic sau ale unor întâmplări legendare constituie
sfera tematică a baladelor. Şi în balade, caracterul epic este realizat prin
desfăşurări rapsodice, dar şi prin ciocniri tematice, prin contraste şi variate
prelucrări. Fără a fi o traducere muzicală a unor texte poetice, în baladele
lui Chopin şi Liszt găsim principiul contrastului bitematic, ca şi
prezenţa dezvoltărilor care ţin de forma sonată, însă tratarea este atât de
liberă încât se apropie şi de factura poemului. În aceste lucrări găsim
elemente epice, ce alternează cu momente lirice sau dramatice.
Forma
cu adevărat liberă, de dimensiuni mai mari, este fantezia.
Unele sunt fantezii libere, fără nici un fel de sâmbure tematic sau ideatic,
altele au ca pretext o temă muzicală cunoscută. Liedul Călătorul stă la baza fanteziei cu acelaşi nume
de Schubert, o temă de Bach este pivotul fanteziei lui Liszt. Altele sunt
circumscrise de un titlu, precum Kreisleriana şi Carnavalul din Viena de Schumann, ceea ce le conferă
un caracter programatic. Fantezii pentru pian au scris Schubert (şi pentru
vioară şi pian), Schumann (pentru clarinet şi pian), iar Liszt pentru pian şi
orchestră.
Subiectivismul
romantic, ca şi tendinţa de negare a canoanelor clasice de arhitecturare a
formelor au dus la predominarea fanteziei în derularea discursului muzical şi a
coordonării construcţiei arhitectonice. Prin aceasta, capacitatea
generalizatoare a muzicii a fost restrânsă, iar înţelegerea a fost îngreunată
de excesul de particularizare şi de varietate a episoadelor. O sonată clasică
sintetiza conflictul dramatic în teme lapidare şi realiza desfăşurarea
conflictului prin elocvente travalii tematice .
Romanticii
au lărgit tiparele clasice până la libera fantezie, care trebuia să fie
direcţionată pentru a înţelege fluxul sonor. Adesea fanteziile romanticilor
conţin imagini subiective, de aceea literatura oferă muzicii un fir conducător,
compensând incoerenţa desfăşurării muzicale, rezultată din inspiraţia liberă. Fanteziile poartă în ele imagini disparate şi
profund subiective ale compozitorului romantic. Contactul cu literatura a dat
impuls vital artei romantice, operele, poemele simfonice şi simfoniile
descriptive având la baza lor teme ale marilor opere literare, semnate de
Dante, Shakespeare, Hugo, Byron, Goethe, Lamartine, Schiller etc.
În
afara operei, creaţia muzicală romantică a beneficiat de binefăcătoarea
influenţă a literaturii în două mari genuri: liedul şi muzica vocal-simfonică. Cântecul cu acompaniament nu este o
creaţie specifică romantismului. În istoria muzicii, odată cu perfecţionarea
instrumentelor, melodia vocală este însoţită de una sau mai multe linii
melodice instrumentale. Chanson, frotolla, madrigalul şi liedul din veacurile al XV-lea şi al XVI-lea
ne stau mărturie. Dezvoltarea tehnicii lăutei şi mai târziu a instrumentelor cu
claviatură, ca şi constituirea stilului armonic au generat monodia acompaniată.
Ariile, madrigalele univocale, ariile de curte franceze, cantatele ”a una voce”
sunt cântece cu acompaniament, demonstrând tendinţa spre simplitate şi
accesibilitate a compozitorilor din Renaştere şi epoca Barocului.
Liedul,
fomă muzicală de exprimare muzical-poetică, bazată pe cântecul popular, îşi are
originea în creaţia compozitorilor Reformei: Joh. Walther, H.
L. Hassler. Ei au valorificat şi cântecele Minnesänger-ilor
germani. Amintim şi creaţiile compozitorilor hamburghezi din prima jumătate a
veacului al XVII-lea: Heinrich Albert (1604-1651) şiAdam Krieger (1603-1666), care scriu arii ce
prefigurează genul romantic al liedului. La sfârşitul secolului al XVIII-lea,
paşi timizi în cristalizarea genului au făcut K. Ph. Em. Bach, Chr. W. Gluck,
Joh. A. Hiller, care, inspirându-se din lirica populară şi
simplitatea vodevilului francez, aduc o creaţie mai sinceră, deschizând căile
liedului şi ale Singspiel-ului.
Şi
marii clasici vienezi contribuie la istoria liedului. Predecesorii imediaţi ai lui Schubert sunt Joh.
Peter Schultz (1717-1800, cu colecţia intitulată Lieder
im Volkston), Joh. Friedrich Reinhardt (1752-1814),
care acordă rol activ pianului, şiJoh.
Rudolf Zumsteeg (1760-1802), care se îndreaptă spre baladă, gen ilustrat mai târziu de Karl
Löwe (1796-1869).
În epoca romantică, înflorirea liedului, o melodie vocală însoţită de un
comentariu pianistic, se accentuează datorită lirismului romantic care
caracteriza poezia vremii, dar şi unei mai puternice influenţe a creaţiei
populare asupra celei culte.
Sprijinit pe lirica populară, dar şi pe creaţia artistică a poeţilor
vremii, liedul cunoaşte o mare dezvoltare. Schubert, Schumann, Mendelssohn,
ca şi K. Friedrich Zelter(1750-1832)
sunt tributari creaţiei populare. Lieduri în stil popular scrie şi C.
M. von Weber, utilizând, uneori, ca instrument acompaniator
chitara. Foarte populare au fost liedurile din ciclul său Liră
şi spadă, compuse pe versurile
tânărului poet Körner, mort în luptele împotriva armatei napoleoniene. Cea mai
strânsă legătură cu folclorul, mergând până la citat, o realizează Friedrich
Silcher (1780-1860) în cele 12 caiete, intitulate Colecţie
de cântece populare germane. Tematica liedurilor, scrise în stil
popular, este, deobicei, axată pe evocarea naturii şi a dragostei.
O
tematică mai gravă o au liedurile în stilul baladei, în care se
evocă trecutul sau fantasticul, impunând dimensiuni mai mari şi o factură mai
variată. Frazele simetrice alternează cu desfăşurări melodice recitativice, iar
acompaniamentul are, adesea, sensuri descriptive. Regele
ielelor de Schubert, Tom
poetul de Löwe, Cei doi grenadiride Schumann sunt cele
mai reprezentative lucrări în acest gen.
La
unii compozitori, sfera tematică se circumscrie treptat, limitându-se
idilismului mic burghez şi evocării poeziei vieţii de familie. Era efectul
modului de viaţă impus germanului şi austriacului de o guvernare silnică, care
limita viaţa spirituală la o literatură anostă, la spectacole minore şi la o
muzică de facil agrement. Factura stilistică a acestor lucrări avea la bază
poeziile publicate de un ziarist cu pseudonimul Biedermayer, numele lui
denumind stilul unei arte ce surprindea viaţa din salonul burghez. În genul
liedului, reprezentantul acestui curent este Robert Franz (1815-1892).
Dar
patosul romantic nu putea fi stăvilit. Mai puţin impetuos în creaţia lui
Schubert, el se găseşte din plin la Schumann. Clocotul
pasiunii şi sentimentele puternice, care au dominat viaţa acestui
poet-muzician, sunt expimate cu vigoare în ciclurile sale de liedDragoste şi viaţă de femeie sau Dragoste de poet.
Acelaşi cântec pasionat şi dramatic îl vom găsi în liedurile lui Liszt, iar
apoi la Brahms ,
Grieg, Reger, Mahler, H. Wolf şi R. Strauss.
O
tematică mai gravă, în care domină tragicul, reflectă depresiunea sufletească,
provocată de neîmplinirea năzuinţelor artistului romantic. Sunt liedurile în
care muzicianul îşi cântă propria tragedie. Schubert, Schumann, ca şi mai
târziu Wolf, şi-au sfârşit viaţa prematur în condiţii tragice. Călătorul, Fata
şi moartea, Alter ego,ciclurile Călătorie de iarnă şi Cântecul lebedei, aduc imagini ale durerii încercate deveselul
Schubert. Am plâns în vis, Nu mă revolt,
Vechile cântece răutăcioase de
Schumann sau Loreley de Liszt conţin cutremurătoare accente
tragice.
Liedul german este o fericită sinteză a creaţiei muzicale cu cea poetică
a lui Goethe, Schiller, Herder, Klopstock sau a romanticilor Heine, Hoffmann,
Chamisso, Lenau, Uhland, J. P. Richter, Novalis etc. Subiectivismul romantic domină genul liedului. Tema
naturii, a dragostei, ca şi fantasticul se regăsesc şi în creaţia de lied. La
înflorirea liedului a contribuit şi dezvoltarea muzicii de pian. Pianul nu va
realiza doar un simplu suport sonor, ci va configura imagini descriptive sau
aluzive în introduceri, interludii sau postludii.
În
Franţa, liedul (denumit melodie) cunoaşte o
mare înflorire în a doua jumătate a veacului al XIX-lea. În prima jumătate se
cultiva cu precădere romanţa, chansoneta şinocturna. Romanţa este un cântec simplu, foarte
răspândit în timpul revoluţiei, cu note sentimentale sau eroice, visătoare sau
grave, pasionate sau dramatice. Foarte populare au fost cântecele poetului
francez Beranger, care a scris versuri pe melodii populare sau pe ariette din operele comice, în care se
satirizau racilele lumii aristocratice sau burgheze. Pentru cântecele Regele
Ysetat şi Vechiul drapel, Beranger a fost
condamnat la închisoare, cântecele sale fiind învăţate şi difuzate în adunări
secrete.
În
Franţa s-a cultivat şi romanţa sentimentală
de salon, ce reflectă spiritualitatea Restauraţiei. După năruirea tronului
soţului său, regina Hortensia, fiica vitregă a lui Napoleon (soţia lui Louis
Bonaparte, devenit rege al Olandei), a compus romanţe, apreciate la vremea lor.
Romanţe celebre ale epocii aparţin lui Auber, Boïeldieu, Halévy şi Clapisson. În
prima jumătate a secolului, precursorii liedului francez suntBerlioz şi Francois
Monpou (1804-1841). Alături de emfatice lucrări dramatice şi
creaţii simfonice descriptive, Berlioz scrie ciclul de Melodies,
în care pianul are un rol activ în configurarea imaginilor, spre deosebire de
acompaniamentul simplist al contemporanilor săi. Cunoscuta Pariziana (atribuită lui Auber) este, de fapt,
un cântec german adaptat, care răsuna ca îndemn revoluţionar în iulie 1830.
În
Italia, multe din ariile, canzonetele sau romanţele, scrise pentru teatrul muzical,
au circulat în muzica vocală, devenind foarte populare datorită simplităţii şi
melodicităţii cântecului popular. Giuseppe Mercadante (1795-1870)
şi Luigi Gordigiani (1806-1860),
supranumit “Schubertul Italiei”, au cultivat genul lied. În istoria liedului
din prima jumătate a veacului, Anglia este prezentă cu lucrările lui Henry
Bishop (1788-1855).
În Rusia,
creaţia de lied ia o mare dezvoltare odată cu înflorirea şcolii naţionale ruse,
care va juca un rol deosebit în cultura muzicală europeană din veacul al
XIX-lea. Pătrunderea cântecului popular rus în
creaţia de operă şi crearea operei naţionale s-a efectuat simultan cu dezvoltarea
liedului. Prin bogăţia sa ritmico-melodică şi prin conţinutul emoţional
puternic, cântecul popular rus a influenţat pe compozitorii ruşi, care au găsit
în el un important izvor de inspiraţie. Colecţia de ”Cântece populare” (în care
găsim şi cântece ţigăneşti) a lui Ivan Praci (mort în 1818), apărută în 1806, a trezit un interes
nu numai în Rusia, ci şi peste hotare. Şi cântecul ţigănesc s-a bucurat de mare
preţuire. În climatul romantic al Rusiei, cântecul ţigănesc avea o deosebită
valoare, căci reprezenta expresia liberă a sentimentelor. Şi intonaţiile
acestui cântec i-au inspirat pe muzicieni.
În prima jumătate a veacului al XIX-lea, foarte frecvent era şi cântecul
eroic despre anul 1812. Războiul dus de poporul rus împotriva armatei
napoleoniene invadatoare, a lăsat urme adânci în cântece, reînviindu-se lirica
vechilor bîline. Cel mai important izvor al ruşilor este romanţa lirică
sentimentală, gen în care a scris Nikolai Titov(1798-1843),
supranumit ”bunicul romanţei ruse”. În romanţa sentimentală rusă găsim
influenţa cântecului popular rus, dar şi a dansurilor europene – valsul vienez
sau bolero-ul spaniol.
În istoria muzicii ruse din prima jumătate a veacului al XIX-lea, Mihail
Ivanovici Glinka (1804-1857), Alexandr
Dargomîjski (1813-1869), Alexandr
Varlamov, Alexei Verstovski (1799-1862), Arnold
Aliabiev (1787-1851) au cultivat romanţa în prima jumătate a veacului. Deşi erau legaţi de romanţa sentimentală,
ei abordează în balade subiecte care reflectă nu numai propria lor suferinţă,
ci şi durerile semenilor. În romanţele lui Glinka întâlnim o amplă gradaţie a
stărilor sufleteşti, de la reveria elegiacă la zguduitoare stări emoţionale,
dar şi evocări ale diferitelor personaje sau imagini de gen. Începând cu Nu
mă ispiti şi până la
ciclul Rămas bun Petersburgului,
romanţele sale evocă cele mai diferite imagini, străbătute de un puternic
realism. Scrie şi lieduri, pe versurile lui Puşkin, Mi-aduc
aminte clipa minunată, Zefirul, Unde e trandafirul, ce sunt
capodopere ale genului.
În
Spania, valorificarea artei populare de către romantici nu a dus la dezvoltarea
liedului, în schimb formulele ritmico-melodice ale dansului spaniol au
îmbogăţit patrimoniul muzicii vocale şi instrumentale universale. Muzica vocală
de cameră apare sub forma unor cântece, care împrumută ritmul dansurilor
populare – fandango, jacaras, seguidilla. Pedro
Albeniz şi Sebastian
Iradier au scris
cântece în aceste genuri. Foarte popular a fost bolero-ul, dans inventat de Sebastian
Carezo, care a utilizat şi ritmul seguidillei. B.
Carnicer, J. Gomis, Fernando
Sors şi B.
Saldoni scriu numeroase bolero-uri,
contribuind şi la înflorirea muzicii dramatice a zarzuelei.
Cântecul liric propriu-zis (apropiat de lied) este reprezentat de Mariano
Rodriguez. Acompaniamentul cântecelor spaniole se făcea la pian
sau chitară, instrument preferat de mulţi virtuozi spanioli.
Cunoscând
o mare strălucire în veacul al XVIII-lea, creaţia vocal-simfonică ocupă un rol
mai puţin important în prima jumătate a veacului al XIX-lea. Cu excepţia
oratoriuluiDamnaţiunea
lui Faust de Berlioz,
oratoriile Paradis şi Peri şi Pelerinajul trandafirului de Schumann, Deşertul de Felicien David nu s-au impus în
literatura vremii. Muzica religioasă prezintă note emfatice (Requiemul, Copilăria lui Iisus
Christos de Berlioz,
şi oratoriile Sfânta Elisabeta, Christos de Liszt), un caracter sobru (Paulus şi Elias, de Mendelssohn) sau strălucirea
melodică a operei italiene (Stabat
Mater, Missa Solemnisde Rossini). Tradiţia polifoniei grandioase
din epoca preclasică este continuată de Cherubini şi Lesueur. Un remarcabil
dramatism conţin oratoriile lui K.Löwe.
În
prima jumătate a veacului al XIX-lea, opera cunoaşte o dezvoltare impetuoasă,
datorită abordării unor subiecte din literatura universală şi, mai ales, graţie
dezvoltării muzicii instrumentale, orchestra având un rol dominant în
dramaturgia muzicală. În secolul precedent, opera seria era doar o artă de
agrement şi un prilej de desfătare pentru aristocraţi. Ea a primit lovituri
puternice din partea operei bufe, comice, ballad-operei, Singspiel-ului,
cu subiecte realiste şi simplitatea populară a facturii muzicale. Drama eroică a lui Gluck, operele
mozartiene şi unica operă a lui Beethoven vor clătina atotputernicia ”operei
concert” a italienilor.
Italia,
patria operei, va păstra încă trăsături ale operei clasice. Secolul al XIX-lea
va aduce o nouă strălucire operei italiene, dar concomitent se vor ridica, în
alte părţi ale Europei, diferite şcoli, care vor impune alte modalităţi de
realizare ale dramei muzicale. Dacă în privinţa genului sonato-simfonic, în
prima jumătate a veacului al XIX-lea se conturează clar două tendinţe
contradictorii, un epigonism clasicizant şi un avânt romantic înnoitor, dacă în
privinţa liedului această epocă înseamnă înflorirea acestui gen, în special al
liedului german, în privinţa muzicii de operă se încrucişează tendinţe
numeroase şi diverse.
Compozitorii
italieni sunt continuatori ai strălucitei şcoli clasice de operă. Ei au fost
credincioşi acestei estetici prin respectul primatului melodiei în dramaturigia
muzicală, a cultului frumuseţii cântului şi prin valorificarea virtuozităţii
vocale. Seduşi de curentul romantic, ei au acccentuat patetismul în opera seria
şi au adus multă poezie în momentele lirice din operele lor bufe. Fluenţa
melodică, ritmul alert şi cantabilitatea muzicii lor atrage şi astăzi publicul,
deşi muzica lor nu prezintă sondări adânci.
Dezvoltând
tehnica vocală în creaţia sa, Vincenzo Bellini (1801-1835),
care a urmat Conservatorul din Napoli, s-a impus prin excelenţă ca un melodist,
acompaniamentele sale din operele Montecchi şi Capuletti (1830), Somnambula (1831), Norma (1831)Puritanii (1835), fiind simplificate până la o vădită
inexpresivitate. După ce onorează invitaţia de a dirija la Londra , primeşte o comandă
de la “Teatrul italian” din Paris, unde se stabileşte în anul 1833. Aici intră
în contact cu Rossini, Chopin, Liszt, Cherubini şi alţi artişti remarcabili.
Tot aici i se reprezintă în anul 1835 operaPuritanii care cunoaşte un mare succes, având în
distribuţie pe străluciţii cântăreţi Giuletta Grisi, Rubini, Tamburini,
Lablache.
Gaetano Donizetti (1797-1848), absolvent al Conservatorului din
Bologna, conferă desfăşurării muzicale o factură mai îngrijită, dar fluxul său
melodic este mai puţin abundent ca la Bellini. După Ana Bolena (1831) şi Lucrezia Borgia (1833), scrie opera sa de căpetenie Lucia
di Lamermoor (1835).
Fiindu-i oprită opera Polyeucte de cenzura italiană,
Donizetti pleacă la Paris ,
unde scrie melodrama Favorita (1840), opera comică Fiica
regimentului (1841),
opera “seria” Linda de Chamonix (1842), foarte cunoscute în viaţa
muzicală franceză a secolului. El a rămas în repertoriile teatrelor lirice cu
opera comică Elixirul dragostei (1832) şi, mai ales, cu singura operă
bufă Don Pasquale (1843). Bellini şi Donizetti se
menţin şi astăzi datorită inventivităţii melodice şi prin frumuseţea expresivă
a ariilor, care pun în valoare sensibilitatea şi virtuozitatea vocală a
cântăreţilor. Profesorul lui Donizetti, Simon Mayr,
care a scris şi el 70 de opere, a alcătuit desfăşurările muzicale după reţete
dramatice stereotipe.
În
prima jumătate a secolului, opera se afla într-o perioadă confuză. Giovanni
Paccini (1796-1867) şi Giuseppe Mercadante (1797-1870)
nu reuşesc să ţină opera seria la nivelul succeselor anterioare. Strălucirea
operei italiene de altădată este reeditată un timp de marile succese obţinute
de Gioacchino Rossini (1792-1868),
care şi-a făcut studiile muzicale la Bologna. Creaţia
sa muzicală reia strălucirea operei bufe, care la sfârşitul veacului al
XVIII-lea încetase a mai obţine sufragii, de când Paisiello şi Cimarosa se
retrăseseră. Până la vârsta de 21 de ani, el compusese deja opere de diferite
genuri, opere seria – Tancred (1813), Elisabeta, regina Angliei(1815), Aurelian (1815), Italianca în Alger, Othello (1816), Armida (1817) – şi bufe –
Coţofana hoaţă (1817), Cenuşăreasa (1817) – cunoscute în
principalele centre muzicale italiene Unele opere seria sunt strâns legate de
mişcarea de eliberare naţională a poporului italian. Ascultând Ruga
poporului din opera
sa Moise, lui Balzac i se părea că
“asistă la eliberarea Italiei”. Rossini dă o viaţă nouă atât operei seria cât
şi celei bufe, descătuşându-le de procedeele clasice artificiale.
Genul
buf, ilustrat în secolul trecut de Pergolesi, Paisiello, Cimarosa, ajunge cuBărbierul din Sevilla (1816) la apogeu prin această
spirituală şi plină de vervă lucrare. Vitalitatea muzicii rossiniene rezultă
din ritmica simplă dar alertă, din melodica fluentă şi deosebit de grăitoare,
deşi uneori cu ornamente vocale. Liniile melodice au adesea contur
instrumental, bogate acrobaţii vocale şi pasaje de agilitate vocală.
Dinamismul, caracterizat prin renumitele “crescendi rossiniene”, ca şi
coloritul instrumental variat al orchestrei, asigură operelor sale un succes
necontestat. Însuşi Beethoven, pe care Rossini l-a vizitat cu prilejul
şederii sale la Viena ,
a remarcat măiestria sa componistică în genul buf, sfătuindu-l să nu scrie
decât asemenea lucrări.
Şi
operele sale seria Otello, Semiramida (1823) au aceleaşi calităţi melodice
excepţionale. Trăind într-o epocă în care instrumentele se perfecţionaseră,
Rossini a conferit orchestrei roluri descriptive, realizând reuşite picturi
sonore. Cu operaBărbierul
din Sevilla, începe
epoca de supremaţie a lui Rossini în Europa. La Paris , unde a condus
“Teatrul italian” (1824), el şi-a reprezentat operele scrise anterior, dar sub
influenţa vieţii artistice franceze reface opera Mohamed (reprezentând-o sub numele Asediul
Corintului) şi opera Moise
în Egipt, căreia îi dă titlul de Moise.
La
compozitorii italieni orchestra este doar o “mare chitară”, care acompaniază
fidel linia vocală. Fervoarea dramaturgică rezultă din acuitatea conflictelor
şi din exacerbarea stărilor afective. Ei menţin vechea tradiţie a operei
italiene, al cărei succes se întemeiază în primul rând pe hedonismul melodic şi
pe virtuozitatea tehnică. Dramatismul muzical este realizat exclusiv cu
ajutorul elementului melodic, acompaniamentul fiind simplificat şi uneori
inexpresiv. Curând însă, un nou nume, G. Verdi, va
aduce o temperare a virtuozităţii şi va îmbogăţi dramaturgia cu strălucitoare
pagini corale, arii şi pagini orchestrale, ceea ce va duce la o plenară
expresie muzicală, tipică operei italiene. Expresivitatea acesteia se va datora
şi elementelor de realism, care pregătesc verismul de la finele secolului. Cu Nabucco,
Bătălia de la Legnano ,
Lombarzii, Luisa Miller, Verdi conferă operelor sale un caracter
combativ, devenind un simbol al luptei pentru unitatea Italiei.
Încă
din secolul trecut, cei trei italieni stabiliţi la Paris – Ferdinand
Paër (1771-1839),Gasparo Spontini şi
bătrânul Luigi Cherubini –
au scris opere în tradiţia lui Gluck, tradiţie continuată în ţările germane de
către Sacchini şi Salieri.
În
Franţa, genul eroic din timpul revoluţiei este reluat în opera salvării, în
care personajele luptă pentru salvarea unor dârzi şi neînfricaţi eroi. André
Ernest Grétry (cu Richard inimă de Leu)
şi Luigi Cherubini (cu Sacagiul), Gasparo
Spontini (1774-1851), Ferd. Paër au ilustrat acest gen.
Franţa
îşi va orienta creaţia de operă pe făgaşul sintezei dintre opera comică şi
tragedia lirică, creându-se genul opulent şi spectaculos al grand-operei.
Tematica ei istorică era pretext pentru desfăşurări scenice grandioase cu
tablouri variate şi pentru o muzică de pitoresc exterior. Cu Fernando
Cortez de Gasparo
Spontini, cu Wilhelm Tell de Rossini şi Fra
Diavolo, Muta di Portici de Daniel Fr. Auber (1782-1871)
genul se impune în viaţa artistică pariziană. Jacques Fromental Halévy (1799-1862)
cuEbreea şi, mai ales, Giacomo
Meyerbeer (1791-1864) cu Profetul, Hughenoţii, Africana şi Robert diavolul consacră genul. Cu toate că la Meyerbeer dramaturgia
muzicală este cu totul exterioară, nu i se poate nega abilitatea omului de
teatru. Deşi a criticat violent pe Meyerbeer, Wagner îi este tributar în
operele de tinereţe, mai ales în Rienzi şi chiar în cele de maturitate. Atunci
când mânuieşte mase pe scenă şi când apelează la artificii teatrale, se simte
că în tinereţe Wagner admirase pe Meyerbeer.
În
viaţa de operă a Parisului s-a resimţit sensibil influenţa unui nou gen de
operă romantică, opera fantastică germană, care valorifica din plin
cântecul popular. Tema de basm servea ca simbol pentru a evoca problematica
contemporană sau pentru a reprezenta fuga din real a artistului romantic.
Curentul romantic, axat pe creaţia populară germană, favorizează acest nou gen
de operă, căci răspunde cerinţelor spirituale ale vremii.
La finele veacului al XVIII-lea, infructuoasele încercări de operă romantică
germană axată pe basm ale lui Reinchardt (Hänsel şi Gretchen), Wranitzki (Oberon) şi Kauer(Femeiuştele Dunării),
îşi găsesc făuritorul în Carl Maria von Weber.
Creaţia sa de operă este o fericită sinteză a melodismului italian cu factura
mai sobră şi ordonată, dar nu mai puţin poetică a cântecului popular german. În
lupta dusă de intelectualitatea germană pentru valorificarea artei populare,
Weber are un rol important în crearea operei naţionale, menită a contrabalansa
influenţa puternică a operei italiene şi franceze.
Născut
la Eutin
(Holstein), în anul 1786, fiul unei cântăreţe şi al unui impresar şi amator de
muzică, Weber a cunoscut de mic viaţa ambulantă a artistului. Înclinat
spre pictură şi muzică, copilul Weber n-a avut parte de o instrucţie muzicală
susţinută, datorită deselor schimbări de domiciliu. Aflat la Salzburg în 1789, ia
lecţii cu Michael Haydn şi, de timpuriu, începe să compună. Adolescent fiind,
în timpul peregrinărilor el se producea ca pianist şi cântăreţ. Concomitent
compune mici Singspieluri – Silvana,
Peter Schmoll, Abu Hassan (1811)
– şi numeroase piese pentru pian sau voce şi pian. Între profesorii săi
ocazionali s-a numărat şi abatele Vogler (elev al lui Padre Martini din
Bologna), care l-a supus unui studiu metodic şi i-a recomandat analiza
minuţioasă a creaţiilor marilor compozitori. Tot el i-a transmis şi dragostea pentru muzica
populară.
În anul 1804, el a obţinut postul de dirijor al Teatrului din Breslau
(azi Wroclaw), unde exigenţa şi inovaţiile sale au provocat nemulţumiri, încât
a fost silit să plece. După un timp petrecut la Karlsruhe , îl găsim la Stuttgart , unde, trăind
într-un mediu artistic elevat, a adâncit problemele artei, contactul cu L.
Spohr sporindu-i exigenţa artistică. Începând cu anul 1810, activează în
diferite centre ale ţărilor germane. La Darmstadt creează ”Societatea armonică”, menită
să promoveze arta germană şi ideile estetice înaintate. Se dedică şi culegerii de folclor şi se remarcă ca
pianist concertist şi compozitor.
Aderând
la puternica mişcare de eliberare naţională, Weber scrie lieduri pe
textele poetului patriot Theodor Körner, mort în războiul dus împotriva lui
Napoleon. Cântecele acestuia, grupate în ciclul Lira
şi spada au devenit,
împreună cu muzica lui Weber, foarte populare. În anii şederii la Praga (1813-1816), începe
epoca de maturitate creatoare. Acum scrie Sonatele pentru pian, Invitaţie
la vals, douăConcerte pentru clarinet şi
orchestră şi Konzertstück pentru pian şi orchestră. În ultimii
zece ani ai vieţii (între 1817-1826) activează la Dresda şi scrie operele
sale de căpetenie: Freischütz, Euryanthe şi Oberon.
Căutându-şi
subiectele în temele unui romantism cavaleresc, feeric sau popular, el va da
operei germane o mare diversitate de expresie şi va conferi genului o adâncită
dramaturgie muzicală, prin folosirea potenţelor expresive ale orchestrei.
Operele sale surprind trei aspecte esenţiale ale artei romantice. Împleteşte
scene reale din viaţa cotidiană a ţăranilor cu elemente fantastice de basm
popular în Freischütz, opera
fiind marcată de viziunea romantică asupra naturii. Acţiunea se desfăşoară în
mijlocul naturii, al cărei curs este determinat uneori de forţe supranaturale
sau demonice. Weber face apel la cântecul popular german, al cărui sens
pitoresc este amplificat şi de un variat colorit orchestral. Reprezentată şi la Berlin , unde dominau operele
fastuoase ale lui Spontini, a înfruntat cu succes şi operele de largă
popularitate ale lui Rossini, dar mai ales rezistenţa din partea cercurilor
aristocraţiei cosmopolite.
Pentru
”Teatrul de Operă” din Viena a scris la comanda directorului acestui teatru,
Barbaja (impresarul lui Rossini), opera Euryanthe (1823) cu subiect cavaleresc în
genul “grand-operei”, iar pentru teatrul londonez “Covent Garden” opera-feerie Oberon,
pe care o va reprezenta în capitala engleză în anul 1826. În urma epuizării fizice,
cauzată de o viaţă de continuu zbucium, ros fiind de tuberculoză,
Weber moare la Londra
în anul 1826.
Monumentala
sa operă eroică, Euryanthe are o acţiune neverosimilă şi
insuficienţe dramatice. Pitorescul orchestraţiei, patosul melodic şi, mai ales,
reuşita Uvertură constituie un început de drum pentru opera romantică, având ca
temă viaţa cavalerilor medievali, ilustrată apoi de Wagner în Lohengrin,
Tannhäuser şi Parsifal.
Pe
un libret alcătuit după Visul unei nopţi de vară de Shakespeare şi Furtuna de Wieland, în opera Oberon abordează fantasticul basmului. Muzica
operei încântă prin pitorescul fantastic şi prin imaginile de un autentic
realism. Zugrăvirea fantasticului va fi reluat apoi de Berlioz şi Wagner
şi redat cu ajutorul pitorescului orchestral. Melodia largă, expresivă şi
accesibilă, ritmica sugestivă, noi ţesături armonice şi instrumentaţia foarte
colorată servesc inspiratului Weber să contureze imagini grăitoare. Anumite
procedee, ca descripţia muzicală a orchestrei şi tehnica laitmotivului, vor fi
folosite pe larg de urmaşii săi romantici, prin excelenţă Wagner, care va făuri
opera naţională germană şi va contribui la îmbogăţirea expresiei muzicale
printr-o perfecţionată şi nuanţată paletă orchestrală.
Printre compozitorii
care au statornicit stilul operei romantice germane îl amintim peErnst Theodor Amadeus Hoffmann (1776-1822),
poet romantic ale cărui creaţii fantastice sunt tipice pentru literatura
vremii. Silit să demisioneze din posturile de judecător, pe care le-a deţinut
sporadic, el şi-a câştigat existenţa prin muzică ocupând postul de dirijor de
operă (la Dresda ,
Leipzig, Bamberg), dând lecţii de muzică, compunând şi scriind articole
fanteziste în “Allgemeine Musikalische-Zeitung”, articole semnate cu
pseudonimul ”capelmaistrul Kreisler”. Kreisler este eroul unor povestiri
fantastice, care l-a inspirat pe Schumann în miniaturile fanteziste intitulate Kreisleriana.
Opera Undina a lui Hoffmann, ca şi cele zece opere
scrise de Ludwig Spohr, sunt contribuţii în genul dramatic german.
Succesorii lui
Weber sunt Heinrich Marschner (1795-1861),
care tinde spre o expresivitate mai dură în scenele de groază sau spre
exacerbate stări sufleteşti înVampirul,
Ivanhoe, Templierul şi Evreica, Hans Heiling, şi Albert Lortzing (1801-1851).
În Ţar şi ţeslar, Lortzing tratează o
temă istorico-legendară, iar imagini ale vieţii medievale străbat opera Armurierul. Opera sa Undina (după o legenda fantastică),
unde alternează realismul vieţii cu fantasticul basmului, prefigurează creaţia
wagneriană care, în prima jumătate a veacului al XIX-lea, cu Zâna,
Rienzi şi cu cele
trei lucrări – Tannhäuser, Olandezul,
Lohengrin – îşi va
defini stilul, aducând o transformare epocală genului dramatic romantic.
Cu Otto
Nicolai (1810-1849), a cărui operă comică Nevestele
vesele din Windsor a
rămas în repertoriul actual şi cu Friedrich Flotow (1812-1883),
cunoscut astăzi datorită operei Martha, se încheie seria compozitorilor
romantici, care duc mai departe opera creată de Weber.
În Rusia, unde şcoala
naţională se înfiripase datorită lui Glinka şi Dargomîjski,
genul operei a configurat trăsături fundamentale ale acestei şcoli: sprijinirea
pe elemente populare şi subiecte naţionale, prezente în opera istorică Ivan
Susanin şi
operele basmRuslan şi
Ludmila de Glinka şi Rusalka de Dargomîjski.
Ajuns la apogeu la
mijlocul secolului al XIX-lea, curentul romantismului muzical se va confrunta
cu reacţiile fireşti ale neoclasicismului lui Brahms şi Franck,
postromantismului german şi rus, cu reprezentanţii şcolilor muzicale naţionale,
cu verismul italian, dar şi cu tendinţe academiste şi eclectice, fără a putea
stăvili dezvoltarea curentelor aristice de la finele şi începutul secolului
următor.
Comentarii
Trimiteți un comentariu