În
prima jumătate a secolului al XIX-lea, compozitorii Schubert, Mendelssohn,
Schumann fac trecerea de la tradiţia clasică la noul stil romantic, în timp ce
autori ca Berlioz, Liszt şi Chopin întruchipează romantismul prin întreaga
lor creaţie, alături de opera wagneriană, ce constituie etapa de culme a
muzicii romantice. Dominat de ordinea şi echilibrul clasic, Mendelssohn este
influenţat de spiritul romantic nu atât în limbaj şi arhitectonica formelor,
cât în tematica abordată, în pitorescul cântecelor populare. În tinereţe,
Schubert aderă la stilul clasic, apoi limbajul şi arhitectonica devin expresii
ale romantismului. Veritabil romantic în tinereţe, Schumann se va clasiciza în
creaţiile simfonice şi cele de cameră.
Dezvoltând
miniatura pentru pian în piese foarte dense şi expresive, Chopin realizează
imagini complexe şi foarte variate, mergând de la lirismul visător până la
cutremurătoare zvârcoliri tragice. Trăsăturile sale stilistice se diferenţiază
de cele ale contemporanilor săi germani, întrucât atât climatul spiritual
polonez în care s-a format şi a trăit, cât şi lupta sa cu viaţa au fost
diferite.
Născut
la Zelazowa-Wola ,
în 1810, este fiul unui emigrant francez şi al unei poloneze, cu care începe de
timpuriu lecţii de pian. Copilăria şi adolescenţa le-a petrecut la Varşovia , unde tatăl său
era profesor de franceză la un liceu. Deosebit de talentat, Chopin ia
lecţii cu Wojcieh Zywny, devenind repede un pianist apreciat în saloanele
varşoviene. După absolvirea liceului, urmează cursurile “Şcolii Superioare de
Muzică”, unde studiază compoziţia cu directorul şcolii, Josef Elsner, un
muzician german polonizat. A avut şansa de a fi întâlnit nişte profesori
înţelepţi care, văzându-se în faţa unui excepţional talent, nu l-au încorsetat
într-un rigid învăţământ, ci i-au stimulat calităţile sale deosebite. De mic a
produs vâlvă în saloanele vremii ca pianist, dar şi prin darul său de
improvizator şi compozitor. Numeroşi aristocraţi polonezi îl invitau la
seratele lor, chiar şi prinţul Constantin I, un mare meloman, i-a sprijinit
primii paşi pe cărările muzicii. În anul 1825 vizitează oraşul Varşovia ţarul
Alexandru I, pentru care va cânta.
În
viaţa muzicală varşoviană, un loc important îl ocupa opera italiană (foarte
îndrăgită de Chopin), muzica preromantică a virtuozilor Hummel,
Moscheles şi Field, dar şi
cea naţională, nelipsită din saloanele vremii. Era perioada în care contactul
strâns cu muzica populară devenea necesară pentru afirmarea culturii naţionale,
folosită ca armă de luptă pentru eliberarea de sub tirania ţaristă. Din acest
tezaur naţional, asimilat în tinereţe, Chopin se va inspira în creaţia sa de
maturitate, fiindu-i un inedit şi inepuizabil izvor.
Călătoreşte
la Berlin ,
Praga, unde ascultă opere de Spontini, Rossini şi Mayerbeer,
iar la Dresda
opere de Ludwig Spohr.
În anul 1828 face un turneu la
Viena , unde publicul îl ovaţionează, entuziasmat de darul său
improvizatoric şi de ineditul propriilor sale creaţii, în schimb muzicienii nu
sunt mulţumiţi de delicatul său tuşeu pianistic. După alte concerte, date la Varşovia , se decide să
plece în străinătate în vederea desăvârşirii sale artistice. La plecare,
prietenii i-au oferit o urnă cu pământ polonez,
presimţind că nu se va mai întoarce în patrie. Poposind în Germania, termină Scherzo
nr. 1, ce răsună ca
un protest înflăcărat, marcând o nouă etapă în creaţia sa, străbătută nu numai
de mărturisiri lirice, ci şi de ecourile luptei dârze a polonezilor împotriva
ţarismului. La Stuttgart ,
aflând de înăbuşirea răscoalei poporului polonez şi de căderea Varşovei,
aşterne Studiul revoluţionar în do
minor în care îşi
exprimă revolta şi protestul viguros împotriva opresorilor, dar şi chemarea la
luptă a patrioţilor polonezi.
În
anul 1831 ajunge la Paris ,
unde va trăi până la sfârşitul vieţii sale. În oraşul “luminilor”, alături de
Balzac, Hugo, Lamartine, Musset, Vigny, Berlioz, Delacroix, George Sand, figuri
de seamă ale culturii romantice franceze, trăiau artişti străini de faimă, ca
Heine, Turgheniev, Mickwiecz, Meyerbeer, Liszt, Bellini, Donizetti. În Parisul
marilor idei, dar şi al saloanelor aristocraţiei şi marii burghezii,
Chopin va fi animat de romanticele viziuni ale literaţilor şi artiştilor.
Dădea lecţii de pian şi concerta în săli publice, dar mai mult în saloanele
nobililor, căci nu iubea sala mare de concert, ci se simţea în largul lui în
intimitatea unui public restrâns.
Viaţa
acestui înaripat artist a fost tristă. Succesele mondene, dragostea prietenilor nu puteau
acoperi tristeţea ce-i sfredelea sufletul. Alături de revolta şi durerea
produsă de soarta poporului său, o boală cumplită îi va măcina organismul.
Iubirea aprinsă pentru Maria Wodzinska a lăsat urme în sufletul său, ea fiind
zădărnicită de opunerea familiei, care nu dorea o mezalianţă cu un muzician
fără viitor. Valsul op. 69 în La bemol este cântecul de adio al
acestei nefericite iubiri. Un plic cu o panglică neagră şi un trandafir uscat a
fost găsit între hârtiile sale, pe ele era scris “moja bieda”.
Salonul
scriitoarei franceze era locul unde se afişa un liberalism în idei şi
atitudini, întruchipându-se diverse opinii politice. Alături de discuţiile
privind soarta omului sau destinul politic al Franţei, alături de probleme de
literatură sau religie, discutate cu vervă şi pasiune, se intercalau momente de
meditaţie prilejuite de muzică. Într-un colţ al salonului, Chopin îşi desfăşura
prodigioasa fantezie improvizând liber, alteori interpretându-şi noile creaţii.
În aceeaşi societate a cântat, un timp, şi Liszt, care n-a mai frecventat acest
cerc după animozităţile ivite între G. Sand şi d’Agoult. Despărţirea celor două
prietene n-a împiedicat cu nimic stima şi admiraţia reciprocă dintre cei doi
mari muzicieni ai epocii.
Chopin era
invitat şi în alte saloane, chiar şi la curtea regelui Louis Philippe. Astfel,
în octombrie 1839, împreună cu pianistul Moscheles, Chopin este invitat la Saint-Claude pentru a
cânta la rege, la prinţesa d’Orléans, la regină şi doamnele ei de onoare. Între
cei doi pianişti nu a existat o relaţie de prietenie, Chopin considerându-l
mediocru, iar Moscheles un polonez extravagant. Întâlnindu-se mai des, s-au
împrietenit, Chopin scriindu-i cele trei Studii postume pentru metoda de pian la care lucra
Moscheles.
Cu timpul, G. Sand l-a copleşit cu îngrijirile materne, impunându-i
tiranic felul ei de viaţă, fapt care l-a stingherit. L-a silit să plece în
insulele Baleare, crezând că-i va fi salutară şederea în regiuni mai calde, dar
starea de sănătate i se va înrăutăţi. În 1847 s-a despărţit de Sand, după ce
aceasta dezvăluise amănunte din viaţa lor intimă în romanul Lucrezia
Floriani.
În februarie 1848 dă ultimul său concert la Paris
şi apoi pleacă cu eleva sa Jane Stirling în Anglia
şi Scoţia într-un lung turneu de concerte, ce-l va epuiza. Cu sănătatea ruinată revine la Paris. Aflat într-o
jenă financiară, prietenul său apropiat, violoncelistul Franchomme, face
eforturi de a-i echilibra bugetul. Un dar generos de 2000 lire de la
admiratoarea sa J. Stirling, îi remediază lipsurile, dar tuberculoza îi
grăbeşte sfârşitul din 17 octombrie 1849. Dorul nestins de ţară şi de cei
dragi, precum şi nostalgia după vremurile măreţe ale Poloniei i-au brăzdat
puternic sufletul exilatului.
Creaţia
sa, hărăzită pianului, este plină de patos subiectiv. Ca şi Schubert a scris
pentru cercul restrâns de prieteni, cu aceleaşi năzuinţe şi idealuri. Pentru ei
va scrie o muzică de rafinament, izvorâtă din noianul de trăiri, de la dorul
mistuitor la revolta clocotitoare, de la amara resemnare la apriga indignare,
de la tristeţea copleşitoare la speranţa înviorătoare, topindu-le pe toate în
inegalabile bijuterii sonore. Şi salonul parizian şi-a pus amprenta, dar nu
prin alunecarea spre o artă facilă şi de sentimentalism dulceag, ci prin
filtrarea sonorităţilor şi cizelarea unduirilor melodice, prefigurând unele
procedee ale impresioniştilor de la finele veacului.
Muzica
sa poartă în ea şi ecourile durerilor sale. Iubirea pentru Maria Wodzinska, de
care a trebuit să se despartă, ca şi aceea nutrită pentru Sand, au lăsat urme
adânci în sufletul său. La chinurile sufleteşti ale patriotului polonez şi cele
ale omului nefericit, s-a adăugat tortura fizică, produsă de boala care l-a
subminat. Alături de entuziaste elanuri şi patosul protestatar, de vigoarea şi
frenezia ritmului de dans, descifrăm tristeţea chinuitoare, frământări copleşitoare
şi sumbre gânduri ale tragismului morţii.
În
lucrările de tinereţe domină lirica însorită, cu ritmica dansurilor populare,
ce alternează cu lirismul senin şi candid al tânărului îndrăgostit şi al
poetului vizionar. Vâltoarea romanticului şi, mai ales, frământările sale şi
ale confraţilor polonezi au dat operei sale multă adâncime şi tente dramatice.
Muzica marelui bard polonez nu este numai mărturisire lirică subiectivă, ci ea
traduce patosul său protestatar şi imensa durere a omului care şi-a iubit ţara
şi poporul, dar care asista neputincios la dezastrul naţional. Parisul a fost
favorabil unor creaţii cu rezonanţe mai adânci, decât simpla confesiune lirică.
Spre
sfârşitul vieţii, epuizat moral şi fizic, înclina uneori spre o muzică eterată
şi subtilă. Redând variate trăiri şi sentimente, Chopin solicită pianului
o întinsă paletă timbrală, nemaiîntâlnită la predecesori. Posibilităţile
expresive limitate ale instrumentului l-au silit să valorifice toate
combinaţiile timbrale, toate efectele de tuşeu, pentru a exprima universul său
poetic cu rafinată economie de mijloace. Eliminând orice retorică inutilă,
creaţiile sale sunt atât de elocvente încât n-au nevoie de explicări
programatice, împotriva cărora va protesta cu vehemenţă.
Chopin
nu este propriu-zis un inventator în melodie, dar el a ştiut ca nimeni altul să
cizeleze structuri melodico-armonice şi să îmbine mijloacele de expresie atât
de măiestrit, încât muzica sa, adesea laconică, emană o expresivitate
răscolitoare. Ritmica chopiniană este rezultatul fuziunii dintre cea ordonată a
dansului şi cea sinuoasă a gândirii romantice. Foarte rar apelează la
polifonie, la suprapuneri melodice, menite să ilustreze desfăşurări emoţionale
pe mai multe planuri. În
schimb, armonia, adesea cromatică, are un rol deosebit de important în
configurarea imaginilor, în zugrăvirea frământărilor interioare şi în evocarea
tragicelor sentimente. Preocupat de
problemele armoniei romantice, Ernst Kurth considera opera lui Chopin un punct
de culme şi de criză a limbajului romantic, alături de armonia wagneriană dinTristan şi Isolda.
În
formele mici, fantezia sa debordantă şi-a găsit întruchipări prin formule
muzicale plastice, turnate în arhitecturi foarte clare. Libertatea romantică a
exprimării este compensată de o logică a formelor muzicale. În domeniul
genurilor a creat preludiul, ca piesă
independentă, a dat sensuri poetice studiului şi a poetizat dansurile:mazurca, poloneza, valsul.
În genurile ample, consacră scherzo-ul ca piesă
independentă şi încetăţeneşte balada. Având
obârşie în dansul popular, poloneza s-a răspândit în Europa încă din
veacul al XVII-lea, fiind prezentă la
Bach , Händel, Telemann, Couperin şi apoi la Mozart şi Weber. Preluând
poloneza de la înaintaşii săiOginski,
Elsner, Kurpinski, Chopin a conferit vigoare şi măreţie
polonezelor sale, zugrăvind patosul eroic şi demnitatea luptătorilor polonezi.
În
contrast cu semeţia polonezelor, mazurcile aduc alături de vivacitatea ritmică a
dansului, poezia vieţii rustice sau lirismul feminin. Provenită din mazur (dans popular din Mazovia, Mazuria),
cu variantele oberek şi kujawjak, mazurca stilizată a devenit dans graţios de
salon. La Chopin ,
unele mazurci sunt adevărate tablouri ce evocă imagini din viaţa simplă a
oamenilor sau frenezia balului citadin. Alteori, ea este un veritabil poem
liric, ritmurile de dans alternând cu efuziuni lirice sau cu expresia
tristeţii. Fără a apela la citatul folcloric, Chopin rămâne apropiat de
cântecele populare poloneze, din care foloseşte incize intonaţionale şi moduri
populare. În contrast cu armonia densă a polonezelor, scriitura mazurcilor este
mai transparentă.
Provenit
din dansul popular ländler, valsul este introdus în literatura pianului
de Schubert, care a lăsat admirabile miniaturi. La rândul său, Weber dă
valsului strălucire şi virtuozitate. Chopin preia ambele tipuri, scriind
valsuri liniştite, impregnate de lirism, precum şi strălucitoarele valses
brillantes. De dimensiuni mai mari, cele patru Impromptus-uri
şi 19 Nocturne sunt adevărate poeme sonore. Devenite la Chopin piese independente,
cele patru Scherzo-uri au expresia patosului dramatic, cu
sublime secţiuni mediane. În contrast cu vigoarea acestora, impromptus-urile
aduc imagini lirice şi duioase.
Lirica
meditaţiei şi tristeţea îngândurată, tragismul durerii şi poezia iubirii
constituie tematica foarte variată a nocturnelor, gen
consacrat de J. Field şi dus pe culmi artistice de Chopin. La fel de variată
este sfera tematică a celor 24 Studii op. 10 şiop. 25, fiecare punând o problemă de
tehnică, dar şi de expresivitate, evocând scene de vigoare dramatică, de elan
eroic ori efuziuni lirice. Adevărate aforisme muzicale, cele 24 de Preludii,
în pofida titlului, evocă foarte diverse imagini. Cele patru Balade,
adevărate poeme simfonice pentru pian, sunt transpuneri ale genului vocal în
muzica instrumentală. Inspirate din creaţia poetică a lui Mickwiecz sau din
trecutul legendar al poporului său, baladele sale sunt povestiri în care epicul
şi dramaticul alternează cu lirismul ardent.
Ultimele
două sonate dintre cele trei, prin forţa lor dramatică şi clocotul lor pasional
s-au menţinut în repertoriul concertistic. Cea mai cunoscută, Sonata
în si bemol minor op. 35 este
una dintre cele mai profunde drame, în care suferinţa copleşitoare atinge o
intensitate tragică nemaiîntâlnită. Încordarea dramatică a primei părţi, cu
sensul ei atât de desluşit, atât de elocvent, redă conflictul tragic între
dorinţa de viaţă şi dezlănţuirea forţei distrugătoare a morţii. Urmând exemplul
lui Beethoven, Chopin, ca şi Schumann, nu respectă realizarea tradiţională a
reprizei, care nu mai este o simplă reexpunere a temelor, ale căror conflicte
se rezolvă doar prin unitatea tonală. Nu numai modificările reexpoziţiei, ci şi
scurtările sau eliminările de secţiuni, ca şi introduceri de episoade diferite
marchează libertatea formei de sonată. Atât Scherzo-ul, Marşul funebru şi
Finalul sunt un comentariu al dramei profunde. Scurtul epilog al “vântului ce
vuieşte printre morminte”, încheie sonata cu o imagine plastică, învecinată cu
evocarea onomatopeică. Marşul funebru din partea treia şi transparenţa
Finalului straniu au contribuit la marea popularitate a sonatei.
Spre
deosebire de dramaturgia clară a Sonatei op. 35, a treia Sonată este mai complexă şi mai puţin
tragică. Mai amplă, Sonata în si minor op. 58, cu o scriitură mai densă, este
viguroasă în prima parte, impetuoasă în Scherzo, meditativă în Largo, sonata
încheindu-se cu un frenetic şi impunător rondo. Abaterea de la planul
tradiţional al sonatei clasice este o caracteristică a sonatei chopiniene,
activată de un torent emoţional şi de o tematică cu totul diferită de cea a
sonatei clasice.
Creaţia
pianistică chopiniană cuprinde şi două Concerte pentru pian şi
orchestră în mi minor şi fa minor, ambele scrise în tinereţe,
înainte de a părăsi Polonia. Nu adoptă simfonizarea concertului, tradiţie
instaurată de clasici şi continuată de romantici. Dacă orchestra are un rol
şters (nici versiunea retuşată ulterior de Tausig nu conferă orchestrei un rol
important), în schimb pianului solist îi revine desfăşurarea întregului
conţinut. Scrise în tinereţe, concertele nu vădesc atracţia pentru arida
virtuozitate la modă atunci, datorită concertiştilor Thalberg,
Tausig, Kalkbrenner, Moscheles şiHummel.
Deşi
păstrează structura tradiţională a concertului clasic, lucrările sale prezintă
o deosebită originalitate prin alternarea temelor lirice cu unduitoare linii
melodice şi ritmuri înflăcărate din muzica populară poloneză, bogat şi colorat
armonizate. Ambele concerte prezintă trăsături caracteristice concertului romantic,
alături de temele de o poezie încântătoare sau de dans exuberant găsim momente
de juvenilă vigoare sau fior dramatic. Deşi aparţin perioadei de tinereţe,
ambele concerte dovedesc siguranţa meşteşugului componistic, impunându-se de la
început în repertoriul concertant prin pagini de un viguros dramatism, lirism
elevat şi pasaje de strălucitoare virtuozitate. Remarcăm o unitate de expresie
prin înrudirea lor tematică şi prin tehnica componistică. Deşi sunt alcătuite
din părţi contrastante ca tempo, ele vădesc o înrudire prin mijloacele de
exprimare, dar şi o unitate de expresie. Ambele concerte prezintă ample
expoziţii tematice orchestrale, după care solistul intonează teme lirice,
alternate cu pasaje de bravură. Dezvoltările nu sunt străbătute de confruntări
şi încleştări tematice, ci în ele alternează momente de intens lirism cu cele
de strălucitoare virtuozitate. Părţile lente sunt pagini de profund lirism, cu
teme în spiritul nocturnei, iar finalurile sunt strălucitoare rondo-uri cu
elemente ritmico-melodice din folclorul polonez.
Variaţiunile pe o temă de Mozart, lucrare de tinereţe, scrisă pe tema La ci darem la mano din Don Juan, este atât
de elocventă, încât Schumann desluşea în fiecare variaţiune un tablou din opera
amintită. Incidental, a scris 18 lieduri, înrudite cu cântecul popular polonez,
un Trio şi
o Sonată pentru violoncel şi pian.
În
pofida fondului emoţional când tensionat, când liric, scriitura pianistică a
lucrărilor sale este de o mare limpezime. Acest poet al pianului nu a fost un
muzician al rafinamentului salonard sau al viziunii difuze, ci artistul care a
conturat pregnante imagini cu un colorit fin diferenţiat, prin plastice
procedee pianistice noi la vremea lui. În miniaturile sale aduce noi structuri
ritmico-melodice de maximă expresivitate, cu subtile balansări agogice şi
fluctuaţii dinamice, care conferă un inconfundabil parfum muzicii sale.
Limpezimea scriiturii
pianistice şi fondul emoţional romantic al muzicii lui Chopin, pretind o justă
interpretare. O strictă respectare a izoritmiei sau o exagerare a rubato-ului
nu sunt potrivite acestei muzici, al cărei tonus afectiv este pe cât de variat,
pe atât de limpede exprimat. Interpretările romanţioase sau cu exagerări
morbide, denotă o falsă înţelegere a muzicii sale. Nici interpretarea
sentimentală dusă până la banal sau deformată haotic, nu pot realiza sonor
imaginile concepute de Chopin, ci o tălmăcire în care balansul agogic şi
fluctuaţiile dinamice se realizează cu grijă şi cu o corectă înţelegere a
conţinutului. Ceea ce dă viaţă muzicii chopiniene este realizarea expresiei cu
coloritul adecvat imaginilor sale sonore.
De la profesorii săi,
Chopin a preluat admiraţia pentru Bach şi Mozart, nutrind toată viaţa un
adevărat cult pentru ei şi considerându-i modele de perfecţiune, prin
monumentalitatea, claritatea şi concizia limbajului lor. Lui Beethoven i-a
admirat forţa sa titanică, dar a rămas străin de izbucnirile sale pătimaşe. Cu
o sensibilitate deosebită, viaţa sa sufletească a fost un şuvoi continuu de
puternice simţiri şi meditaţii, aşternute în nemuritoarele sale confesiuni
pianistice. Fire eminamente lirică, Chopin şi-a mărturisit uimitoarele
zboruri ale fanteziei sale în nestemate sonore, în tonul discursiv al
confesiunii. Ele uimesc prin elegante cizelări melodice, prin exuberanţă
ritmică şi prin subtile sonorităţi. Atmosfera de intimitate este întretăiată
deseori de izbucniri înflăcărate şi de încleştări dramatice, de înfrângeri şi
de resemnări înduioşătoare sau de bucuria împlinirilor visate.
A
optat pentru forma miniaturală, dar n-a folosit structura şablon, ci a
modificat-o prin dinamizări şi concentrări, prin extensii sau interferări ale
genurilor. Forma de sonată se depărtează de dramaturgia clasică, căci temele
sale lirice n-au vigoarea necesară înfruntărilor şi încleştărilor unor
travalii, aşa încât unele dezvoltări rămân la nivelul expozitiv.
Alături
de Berlioz şi Liszt, Chopin formează trinitatea romantică. El rămâne
în istoria muzicii ca unul dintre marii melodişti cu o inepuizabilă
inventivitate creatoare. Cantilenele sale nemuritoare alternează cu recitative
dramatice sau cu melismatica operei, brodate pe o flexibilă ritmică şi
fascinante armonii, ale căror cromatisme sparg baza diatonică, prefigurând
subtilităţile armoniei impresioniste
Comentarii
Trimiteți un comentariu