“Dacă ni-i imaginăm pe
marii compozitori sub forma unui lanţ de munţi, atunci Bach îşi înalţă culmea
departe, deasupra norilor, unde toate razele arzătoare ale soarelui alunecă pe
suprafaţa de o albeaţă orbitoare a învelişului ei de gheaţă Aşa este Bach,
limpede şi strălucitor ca cristalul.” Astfel a surprins Gorki, în imagini
poetice, personalitatea marelui Bach, a cărui operă se ridică pe culmile
perfecţiunii artistice. Aflat pe înălţimile hărăzite geniilor, artistul Bach nu
s-a rupt de viaţa omului şi de idealurile sale. Vastitatea şi diversitatea
temelor bachiene, clocotul mereu viu al muzicii sale îndreptăţesc cuvintele lui
Beethoven: “Nu pârâu, ci ocean trebuia să se numească” (în limba germană,
Bach=pârâu).
Trăind într-o
epocă în care omenirea se afla în pragul noilor împliniri clasice şi când
aristocraţia feudală primea, rând pe rând, lovituri ce-i grăbeau sfârşitul,
Bach va asimila variatele tendinţe care se încrucişau în spiritualitatea
vremii. Cu uriaşa sa forţă morală şi sevă creatoare va configura variate
expresii, turnate în perfecte arhitecturi sonore. Ducând la perfecţiune formele
plămădite în secolul al XVII-lea, Bach exprimă în muzica sa cele mai înalte
idei şi năzuinţe umane.
S-a
născut la 21 martie 1685, la
Eisenach , în ţinutul Turingiei, unde familia Bach era
cunoscută prin numărul mare de muzicieni pe care i-a dat. Arborele genealogic
al familiei Bach începe cu Veit Bach (cca 1550-1619), un brutar cu recunoscute
aptitudini muzicale. În această familie cultivarea muzicii a devenit o
tradiţie, mulţi membri îndeletnicindu-se cu muzica, fie ca profesionişti, fie
ca amatori. Tatăl lui Sebastian, Johann Ambrosius, era un modest muzician,
împovărat de o familie numeroasă cu opt copii, dintre care i-au rămas în viaţă
patru, Sebastian fiind mezinul.
Rămas
orfan la zece ani, fratele mai mare J. Christoph, organist la Ohrdurf , îl ia la el şi-l
instruieşte în domeniul muzicii, al clavecinului şi al compoziţiei. Elev al lui
J. Pachelbel, unul dintre renumiţii organişti germani ai
vremii, J.
Christoph i-a asigurat o severă educaţie, ce contravenea năzuinţelor copilului,
căci în el mocnea deja flacăra artistului. Simţind nevoia unui orizont mai
larg, micul Johann copia pe furiş compoziţii ale renumţilor organişti, J.
Pachelbel, J. Froberger, J. K. Kerl. Încorsetarea în
regulile severe i-a servit însă la obţinerea unei virtuozităţi de scriitură
polifonică, atât de necesară artistului în mânuirea cu lejeritate a mijloacelor
de exprimare.
După
cinci ani (1700), se mută la
Liceul din oraşul Lüneburg, unde devine şi corist la biserica
Sfântul Mihail. Timpul petrecut la
Lüneburg are mare importanţă, deoarece aici cunoaşte în
biblioteca şcolii creaţii de Palestrina, Lasso, Schütz, Schein, Scheidt,
Pachelbel ş.a. Tot aici îl are printre îndrumători pe organistul Georg Böhm,
elev al lui J. Reincken şi continuator al şcolii germane nordice de orgă. De la
reprezentanţii acestei şcoli, Bach şi-a însuşit stilul amplu şi fastuos, precum
şi dramaturgia şi lirismul acestei muzici de orgă. De la Böhm preia tradiţia
prelucrării polifonice a coralelor, pe care o va duce la mare înflorire în
formele bazate pe coral. Dornic să asimileze cât mai mult, se îndreaptă spre
Hamburg pentru a-l auzi şi cunoaşte pe organistul şi compozitorul Johann Adam
Reincken.
Lipsit de mijloace
pentru a urma Universitatea, la terminarea şcolii din Lüneburg este nevoit să
se angajeze ca muzician la diferite curţi şi, astfel, începe să se lovească de
vicisitudinile vieţii de muzician, aflat în slujba unui senior sau a unui
consiliu comunal. După câteva
luni petrecute ca violonist la curtea din Weimar, s-a angajat ca organist la Arnstadt (1704-1707), dar
îndatoririle postului nu-i puteau satisface aspiraţiile muzicale şi nici nu-i
erau favorabile evoluţiei sale artistice. Atât calitatea muzicii ce trebuia
executată, cât şi nivelul scăzut de profesionalism al coriştilor, pe care
trebuia să-i înveţe în continuu, nu puteau contribui la dezvoltarea sa.
În
perioada de timp petrecută la
Arnstadt , el cere un concediu de patru săptămâni şi pleacă pe
jos la Lübeck. Aici ,
bătrânul D. Buxtehude, în vârstă de 68 de ani, îşi desfăşura activitatea de
organist, cântând atât la slujbe, cât şi la acele “Abendmusiken”. În loc de
patru săptămâni, el rămâne patru luni, timp în care îşi însuşeşte procedeele
componistice şi instrumentale ale marelui organist. Acest fapt a provocat
indignarea conducătorilor bisericii din Arnstadt, aşa încât, după scurt timp,
s-a mutat la Mühlhausen ,
unde se căsătoreşte cu vara sa, Maria Barbara Bach. Climatul spiritual
nefiindu-i nici aici favorabil, în anul 1708 pleacă la Weimar , unde activează ca
organist şi muzician al curţii.
În anii petrecuţi ca
muzician la curtea ducală din Weimar (1708-1717) şi apoi la Köthen (1717-1723) şi-a
îndreptat privirile înspre muzica de cameră, studiind cu râvnă opera
compozitorilor contemporani germani, francezi şi italieni, transcriind
numeroase lucrări ale acestora pentru orgă şi clavir. La
Weimar a
transcris concerte pentru orgă (6) şi pentru clavir (18) din creaţia lui Vivaldi,
Corelli, Benedetto Marcello, Telemann. Alteori, el prelucra
numai anumite teme, utilizate în ample fugi (din Legrenzi,
Albinoni, Corelli).
Ca
muzician de curte, Bach a cunoscut bine muzica franceză, printru-un elev al lui
Lully, prezent la curtea de la Celle. Curţile numeroşilor principi germani,
oricât de neînsemnaţi ar fi fost ei, se întreceau în a imita fastul şi
strălucirea curţii regale franceze. Versailles-ul dădea tonul modei în Europa
şi micii principi germani căutau să-l imite, organizând serbări şi recepţii
somptuoase, în care muzica avea un rol însemnat. Cei mai înstăriţi îşi permiteau
să ţină chiar un teatru de operă.
În
muzica de cameră, arta claveciniştilor francezi, cu ornamentaţia rococo-ului,
s-a răspândit şi la curţile germane. Bach a asimilat acest stil şi pe cel al
violoniştilor italieni, dar a trecut aceste modalităţi de exprimare prin
propriul său filtru creator. Din arta claveciniştilor francezi a surprins
elemente viabile, şi anume graţia şi spontaneitatea melodică, înlăturând
ornamentaţia inutilă sau dăunătoare clarităţii. Iar din muzica italienilor a
preluat cantabilitatea, evitând linia melodică emfatică sau prea încărcată de
ornamentică.
Din
timpul şederii la Weimar ,
datează celebra întâlnire a lui Bach cu organistul francez Jean Louis Marchand.
Invitat la curtea regală din Dresda, în anul 1717, pentru un turnir muzical cu
acest organist, Bach şi-a uimit adversarul prin variaţiunile improvizate la
clavecin, încât, în preziua turnirului Marchand a plecat pe neaşteptate.
În 1720, a încercat să ocupe
postul de organist la biserica Sfântul Iacob din Hamburg, dar, în locul lui, a
fost preferat un muzician rămas anonim. Aici va cânta şi la orga bisericii
Sfânta Ecaterina, în faţa organistului Reinecke. Acesta, auzindu-l cu ani în
urmă realizând variaţiuni pe diferite teme, a exclamat cu entuziasm: „Credeam
că nu mai există această artă; văd că încă mai trăieşte în dumneavoastră.”
În
anul 1723 s-a stabilit la
Leipzig în calitate de cantor la biserica Sfântul Toma, unde
avea obligaţia de a instrui copiii din cor în ale muzicii, de a scrie, de a
repeta cu coriştii şcolii şi de a executa în fiecare săptămână câte o nouă
cantată. Condiţiile istovitoare de lucru, dar mai ales atitudinea obtuză şi
chiar răuvoitoare a conducătorilor oraşului sau ai bisericilor (el va dirija şi
corul bisericii Sfântul Nicolae), de care depindea, şi grijile familiale au
înnegurat viaţa genialului muzician. În pofida greutăţilor şi a climatului
muzical cu totul impropriu unei creaţii de larg orizont, Bach scrie în ultima perioadă
a vieţii sale cele mai mari şi mai valoroase lucrări: cantatele „tragice”, Magnificat,
Pasiunile şi Missa în
si minor.
Cu ocazia vizitei făcute
la Berlin
(1747) regelui flautist Friedrich al II-lea al Prusiei, (la curtea căruia
funcţiona ca clavecinist fiul său K. Philipp Emanuel) Bach a improvizat o
magnifică fugă pe searbăda temă dată de rege. Întors la Leipzig , a scris pe
această temă şapte ricercare, două canoane şi o sonată á
tre (pentru flaut,
vioară şi clavir). Reunite, aceste
piese au fost trimise regelui sub titlul de Ofrandă muzicală,
reprezentând exerciţii de polifonie şi demonstraţii de virtuozitate tehnică.
Între anii 1729-1740 a condus şi “Collegium
musicum”, societate muzicală studenţească fondată de Telemann, fapt care i-a
prilejuit crearea unor piese instrumentale, uverturi-suite şi cantate laice. Deşi n-a scris muzică de operă, el se
interesa de creaţia dramatică, urmărind spectacolele de la Teatrul de Operă ale
curţii din Dresda. Aici fusese adus, în 1717, veneţianul Antonio Lotti, iar mai
târziu, saxonul italienizat Johann Adolf Hasse, care a condus viaţa muzicală
din Dresda. Cele două solo cantate italiene, Amorul trădător şi Nu ştiu ce-i durerea,
precum şi Cantata cafelei sunt mărturii ale contactului său cu
opera în stil italian.
În
vremea sa s-a construit prima claviatură cu ciocănele, Hammerklavier-ul (1701),
prevăzut cu dispozitiv de oprire a vibraţiei coardelor (Dämpfer, étouffer).
Cunoscut pentru virtuozitatea execuţiilor sale, Bach era adesea invitat să
încerce noile instrumente construite. El însuşi perfecţionase instrumentul,
încercând construirea aşa-numitei “viola pomposa”, de dimensiuni mai mari decât
“viola da gamba” şi a propus construirea unui Lautencymbal cu corzi de metal şi maţ, pentru
efecte timbrale speciale. Spre sfârşitul vieţii, Bach a încercat să-şi
tipărească lucrările, luând personal parte la pregătirea plăcilor de zinc, fapt
ce a contribuit la orbirea sa. O scurtă perioadă de revenire a
vederii (de 10 zile) a precedat sfârşitul său din anul 1750.
Din cei 21 de copii pe
care i-a avut, au supravieţuit opt: 4 fete şi 4 băieţi. Fiica cea mai mare,
având o voce frumoasă de soprană, s-a ocupat de muzică, iar cei patru fii au
devenit importanţi muzicieni. Organist şi compozitor, Wilhelm
Friedmann (1710-1784),
supranumit “Bach din Halle” va fi unul din întemeietorii noului stil galant şi
un precursor al simfoniei şi al liedului german. Clavecinistul regelui Prusiei
şi capelmaestru la Hamburg ,
al doilea său fiu, K. Philipp Emanuel (1714-1788), “Bach de Berlin şi
Hamburg”, a contribuit la statornicirea formei de sonată şi la înnoirea
tehnicii pianistice. Johann Christoph (1732-1795), numit “Bach din Bückeburg”,
s-a remarcat prin calităţile sale de organist în acest oraş. Un ultim fiu, Johann
Christian(1735-1782), “Bach din Milano şi Londra” a suferit o
influenţă italiană ca elev al lui Padre Martini. Stabilindu-se la Londra , a devenit compozitorul preferat al curţii
regale, scriind muzică în stil italian, simfoniile lui contribuind, în oarecare
măsură, la crearea genului ce va domina a doua jumătate a veacului al
XVIII-lea.
Creaţia bachiană nu este
numai o sinteză artistică a stilurilor muzicale care se încrucişau la începutul
secolului al XVIII-lea, ci şi o încununare a evoluţiei muzicii polifonice şi un
moment de vârf al epocii Barocului. La
baza limbajului său muzical stă coralul protestant, cu linii melodice provenite
nemijlocit din creaţia populară. Această rădăcină în arta populară constituie
cheia de boltă a expresivităţii operei sale, în pofida aspectului ei aparent abstract.
Ca slujitor al
bisericii, muzica sa a fost intim legată de serviciile religioase, numeroase
pagini fiind mărturii ale profundei sale evlavii. Deşi a crezut neştirbit în
fericirea vieţii veşnice, în creaţia sa nu a redat omul împăcat, care aşteaptă
cu seninătate viaţa de dincolo, ci omul cu toate îndoielile, cu nesfârşitele
sale ispite şi căderi. În antiteză, aduce imagini luminoase şi înălţătoare,
ancorate în neclintita credinţa a prezenţei divine în viaţa omului. Fire
echilibrată şi modestă, el şi-a dedicat creaţia premăririi lui Dumnezeu şi
înălţării spirituale a omului. De o smerenie rară, Bach îşi începea fiecare
lucrare cu rugăciunea “Iisuse, ajută-mă” şi o sfârşea cu inscripţia “numai
pentru slava lui Dumnezeu”.
În
opera sa găsim numeroase corale protestante prelucrate, care au la bază melodii
de origine populară. Astfel, cântecul Innsbruck, trebuie să te
părăsesc îl regăsim
sub forma coralului O, lume, trebuie să te părăsesc,
iar cântecul de dragoste O dată m-aş plimba este adaptat pentru textul De
Dumnezeu nu mă despart. Admirabilul coralHerzlich tut mir verlangen (Din
inimă doresc, adaptat de Hassler dintr-o culegere de cântece
laice), prelucrat de Bach în diferite variante, nu este altceva decât cânteculInima îmi este cutremurată.
Acest coral apare ca un laitmotiv în Pasiunea după Matei.
Nu numai cântecul
popular german constituie fondul melodic al coralelor, ci şi cel al altor
popoare. Astfel, o melodie din colecţia “Balletti” de Giovanni Gastoldi apare
în coralul În tine îmi este bucuria, iar chansona Mi-ajung toate durerile se regăseşte într-un coral din Pasiunea
după Matei. Şi din colecţia de psalmi, realizată de Clément Marot
în colaborare cu compozitorul Claude Goudimel,
Bach a prelucrat numeroase melodii. Amintim coralul Când
vom fi în cele mai mari primejdii (dedicat
ginerelui său, Emmanuel Altnikol), care are melodia împrumutată din această
colecţie.
Muzica religioasă, creată pe baza acestor corale, are o puternică
tensiune emoţională şi viguroasă expresivitate. Desigur, prelucrările sale armonice n-au lăsat intact
sensul originar al liniilor melodice, fapt ce ilustrează poziţia sa faţă de
texte. El schimbă des destinaţia unor cantate, mergând până la includerea în
lucrările religioase a unor fragmente din creaţiile laice. Religioasă sau
laică, vocală sau instrumentală, de cameră sau de concert, muzica sa, de un
evident lirism, apare ca o profundă meditaţie asupra existenţei şi a marilor
idealuri umane.
Omul
Bach este mereu prezent în creaţia sa, fie ea destinată unui moment al serviciului
divin sau ca piesă concertantă pentru salonul vreunui principe, fie ea
exerciţiu didactic sau demonstraţie tehnică. Aşa ne explicăm faptul că un
anumit coral sau cantată circulă dintr-o lucrare într-alta, indiferent de
caracterul şi scopul piesei. Constrâns de obligaţiile cotidiene ale funcţiilor
sale, Bach trebuia să producă la comandă piese ocazionale. Deşi poseda un imens
rezervor creator, în unele lucrări găsim fragmente inedite ce alternează cu
altele utilizate anterior. Cu toate acestea, în muzica sa nu găsim nimic
artificial, ci întotdeauna transpare un autentic suflu artistic, realizat cu
melodii de adâncă vibraţie emoţională şi robusteţe ritmică, care străbat
construcţii polifonice grandioase. Chiar şi atunci când foloseşte procedeul
variaţional, utilizat uneori în scop figurativ, el creează imagini de o
uimitoare diversitate. Passacaglia
în do minor (1716)
pentru orgă este o dovadă impresionantă a modului cum configurează imagini
contrastante pe aceeaşi temă.
Cantatele sale
religioase, scrise pentru duminicile şi sărbătorile de peste an, variază ca
număr de părţi (două sau trei) şi cuprind arii, coruri, corale şi pagini
orchestrale. Unele arii au şi forma ariei da capo. Cantatele
sunt acompaniate de orgă sau orchestră, cărora le conferă ample preludii şi
interludii. Bach a scris şi solo cantate pentru o voce, cu acompaniament de
orgă sau orchestră. În “cantatele tragice”, scrise la Leipzig , tragismul
suferinţelor, exprimat în text, a solicitat o muzică în care şi-a zugrăvit
zbuciumul său sufletesc. Am suferit mult, Lacrimi,
griji, îndoieli sau Lume
mincinoasă, nu mă încred în tine sunt
câteva titluri sugestive care oglindesc chinurile sale, dar şi ale omului
dintotdeauna. Uneori întâlnim şi elemente eroice, prezente înCantata Reformei,
despre care Heine spunea că este „Marseillaise-a Reformei”. Din cele 295 de
cantate religioase, posterităţii i-au parvenit doar 191, publicate mai târziu
de „Societatea Bach”.
Cantatele
laice (cca20) ocupă un loc mai modest în creaţia sa, însă ele au o deosebită
însemnătate pentru limbajul vocal. Deşi au un caracter ocazional-omagial, ele
ne oferă aspecte multilaterale ale concepţiei sale componistice. Din vremea
petrecută la Weimar
şi Köthen datează Cantata vânătorească şi Cantata primăverii,
în care zugrăveşte natura. Aceeaşi tendinţă de descripţie bucolică o găsim şi
în cantatele omagiale Împăcarea lui Aeolus şi Curgeţi,
valuri zglobii.
Denumite
de către Bach „dramma per musica”, în unele cantate, precum Alegerea
lui Hercule şi Întrecerea
dintre Phoebus şi Pan (1731),
adoptă tematica mitologică. Apelează şi la umor în Cantata
cafelei (1732), o
burlescă a vieţii citadine sau înCantata
ţărănească – Avem un nou stăpân –, în care imaginile pitoreşti ale
vieţii rustice sunt redate prin autentice motive populare de dans.
Cantatele
sale laice ne arată cât de mult a influenţat stilul de operă muzica sa. Se ştie
că la Hamburg ,
opera germană crease un gen de operă biblică, favorizând pătrunderea stilului
dramatic în muzica religioasă. Acest fapt va fi resimţit în Pasiuni, Magnificatşi
în Missa în si. Stilul operei italiene
este vizibil în cantata-solo Amorul trădător şi înNu ştiu ce-i durerea. Unele fragmente din cantatele
profane le-a întrebuinţat şi în cele religioase. Astfel, cantata omagială Se
înalţă cu bucurie a
fost executată pentru trei persoane diferite, schimbându-se în text numele
dedicatorului şi apoi a fost transformată în cantată religioasă. Din cantata Alegerea
lui Hercule câteva
numere au trecut în Oratoriul de Crăciun,
iar cantata Înălţimea sa, Leopold a devenit religioasă, înlocuind alteţa
sa cu Dumnezeu.
Deşi
a dezvoltat mult dimensiunile cantatelor, Bach nu a ajuns la operă, întrucât nu
i s-a oferit ocazia de a scrie în acest gen. În schimb, potenţele sale
dramatice le-a valorificat în muzica vocal-simfonică. Prima lucrare religioasă
este Magnificat (1723), un oratoriu cu arii, coruri şi
pagini orchestrale, executat la slujba de vecernie de la Crăciun , Paşti şi Rusalii.
Textul este latin, fiind extras din Evanghelia lui Ioan. Alături de caracterul
jubilant al textului, muzica dă luminozitate şi strălucire grandioasă lucrării.
Încadrată în serviciul religios şi cântată după predică, Magnificat conţine 12 numere, dintre care cinci
coruri, cinci arii, un duet şi un terţet. Corurile sunt dominate de atmosfera
bucuriei sincere, iar în arii găsim linii melodice ce au simplitatea cântecului
popular. Este o muzică care exprimă bucuria comuniunii cu Dumnezeu, smerenia
omului evlavios şi speranţa sa în milostivirea cerească.
Dacă
în Magnificat domină o muzica însorită, în Pasiuni găsim pagini de o adâncă tensiune
dramatică, ele fiind, de fapt, oratorii scrise pentru Vinerea din preajma
Paştelui, când şi în biserica protestantă se celebrează Patimile lui Christos.
Creată de H. Schütz, în secolul al XVII-lea, Pasiunea a devenit tradiţională în muzica
religioasă germană. Tema ei constă în nararea Patimilor lui Christos, răstignit
pe cruce, subiectul oferind compozitorilor un bogat material pentru zugrăvirea
unor intense trăiri umane. Pătimirile cumplite ale Fiului lui Dumnezeu, supus
unor atroce schingiuiri, durerea Fecioarei Maria care îşi vede Fiul răstignit,
scena judecării Sale, cu participarea maselor care cer graţierea unui
delincvent, toate sunt elemente ale unei drame care vor genera o muzică de un
adânc dramatism.
În biserica protestantă,
textele acestor Pasiuni nu erau exclusiv biblice. Traduse, ele
alternau cu intervenţii poetice ale autorilor libretului. Caracteristică pentru pasiuneeste
prezenţa unui recitator, reprezentând evenghelistul, care redă pasajele
narative prin recitativ. Se
pare că Bach a scris cinci Pasiuni, dintre care s-au găsit, în mod cert, două: Johannes
Passion (1723),
retuşată în mai multe rânduri, şi Matthäus Passion (1729), cea mai izbutită. Pasiunile
după Ioan şi Matei au o construcţie asemănătoare,
cupinzând recitative, arii, coruri, corale şi pagini orchestrale. Fragmente din Pasiunea
după Marcu, al cărui manuscris s-a pierdut, le regăsim în Oda
funebră (1732),
scrisă la moartea reginei Christina Eberhardine, soţia regelui de Saxa,
Frederic August.
În afara coralului, care
este pivotul secţiunilor, a fragmentelor recitativice, narative şi a micilor
scene cu participarea soliştilor-personaje, în Pasiuni există o serie de arii şi ansambluri
corale, executate ca adevărate comentarii. Sunt fragmentele cele mai puternice
ca expresie, fiindcă desfăşurarea vocală, într-un perpetuu arioso închegat pe o
temă-idee, se face cu însoţirea unui instrument solist, care repetă necontenit
pe diferite trepte respectiva temă-idee. Ansamblurile ample nu reprezintă totdeauna
personaje colective, ci adesea doar gândurile şi comentariile autorului însuşi.
Adeseori, Bach dă liniei vocale o linie complementară, executată de un
instrument solist, încadrând melodia corală în ţesătura instrumentală şi,
totodată, lărgind orizontul expresiv.
Ariile sunt comentarii lirice cu mijloacele de exprimare ale epocii.
Zguduitoarea arieÎndură-te
Doamne, prin patosul interiorizat şi profund, redă căinţa amară a
lui Petru, după ce s-a lepădat, ca un mare laş, de Christos. Corurile şi coralele, similar corurilor
tragediei antice, participă şi subliniază acţiunea. Pagini solemne, coralele
invită la reculegere şi meditaţie, în schimb, corurile sunt elementul dinamic,
subliniind fervoarea pasiunii şi compasiunea eroilor.
Cu ajutorul recitativului evanghelistului sunt narate faptele din
momentul în care Christos le spune ucenicilor săi că va fi prins şi răstignit,
drama continuând cu trădarea, judecata, batjocura, chinurile pe cruce şi moartea
lui Iisus. Cu mijloace accesibile, realizează expresia muzicală a celor mai
puternice sentimente umane, muzica sa dovedind putere de exprimare emoţională,
caracterizări muzicale puternice şi tratări simfonice de mare dramatism.
Descrierea elocventă a Patimilor lui Iisus într-o muzică dominată de patosul
durerii a contribuit la dimensiunea neobişnuit de mare a Pasiunilor şi la
depăşirea limitelor stilistice admise de biserică, fapt ce a nemulţumit pe
ierarhii bisericii şi, mai ales, pe pietişti. Aşa se explică de ce Pasiunea după Matei n-a mai fost executată după moartea
lui Bach, deşi lucrarea este una dintre cele mai complexe din repertoriul
religios. Abia după o sută de ani de la crearea ei, Mendelssohn a făcut-o
cunoscută lumii, executând-o la
Berlin , în 1829.
Ultima
mare lucrare religioasă este Missa în si minor,
cunoscută şi sub numele deMissa
Înaltă. Primele ei părţi au fost scrise în 1733 şi ultimele în anul
1738. Creată pentru cultul catolic, ea a fost
dedicată principelui elector de Saxa, Frederic August. Bach apelează la imnurile missei,
apte a reda trăirile umane cu deosebită pregnanţă. Mai variată ca
expresivitate, în acestă lucrare foloseşte un material melodic mai divers.
Alături de cântecul gregorian (de ex. Credo), apar teme
cu ritm alert de dans stilizat cu vădit caracter pastoral. Crucifixus este un grăitor exemplu al evocării
durerii umane.
Textul
latin nu are importanţă în desfăşurarea muzicală şi în succesiunea imaginilor
unei părţi. Cuvintele sunt repetate până ce ideea muzicală întreagă este
conturată. Generalizând, Bach dă puternice imagini contrastante ale întristării
şi bucuriei, ale jertfei şi biruinţei, ale morţii şi vieţii. Este deosebit de
importantă această missăpentru modul
cum Bach a pus virtuozitatea contrapunctică în slujba expresiei. Dacă înOfranda muzicală şi Arta fugii virtuozitatea de scriitură polifonică
este un scop, înMissă contrapunctul, canonul şi fuga, în
cele mai ingenioase împletiri, sunt valoroase mijloace de exprimare muzicală,
lucrarea fiind considerată de către Hubov o “enciclopedie a artei
contrapunctice”. Numeroase corale de mici dimensiuni, de mare simplitate şi cu
structură armonică, participă la desfăşurarea dramei şi subliniază expresia
prin mijloace diversificate.
Cele trei oratorii ale
sale sunt cantate mai dezvoltate, în care autorul înlănţuie piese din cantatele
anterioare. Astfel, Oratoriul de Crăciun (1734) este alcătuit dintr-un ciclu de
şase cantate, scrise pentru zilele de Crăciun, Anul Nou şi Bobotează. Din cele 51 de numere ce alcătuiesc
oratoriul, 17 provin din cantate laice. Celelalte oratorii, dePaşti (1735) şi de Înălţare,
nu prezintă un interes deosebit. Lucrări religioase sunt şimotetele, scrise în
stil polifonic, deşi în acel timp îşi croise drum motetul univocal acompaniat.
În
creaţiile sale vocale, de cele mai multe ori vocea este tratată ca un
instrument, textul rămânând numai ca jalon de susţinere. Astfel că imaginile
muzicale se realizează nu prin succesiuni de imagini legate de sensul textului,
ci prin abstractizare şi generalizare de către întregul piesei.
Ca
muzician de curte la Weimar
şi Köthen şi în calitate de conducător al “Collegium-ului musicum” studenţesc
de la Leipzig ,
Bach a fost nevoit să scrie muzică instrumentală de cameră, gen în care regăsim
concepţia sa şi pregnante imagini ale vieţii omului. În muzica de orgă,
Bach face sinteza artistică între stilul tradiţional al organiştilor germani,
cunoscut prin Böhm şi Buxtehude,
şi cel al organiştilor italieni, al căror reprezentant de frunte este Frescobaldi.
De la primii preia formele ample (toccate, fantezii, preludii), cu desfăşurări
polifonice încărcate şi expresii grave, iar de la italieni, cantilena, de o
puternică vibraţie emoţională, şi o formă mai limpede, mai puţin încărcată.
La
baza muzicii sale de orgă stă coralul, prezent
sub forma coralului variat sau afanteziei pe temă de coral. În volumul Orgelbüchlein (Cărticică
de orgă), destinat predării artei organistice, găsim şi Choralvorspielen (preludii ale coralelor), improvizaţii
pe teme de coral. În corale, în sonatele şi
concertele pentru orgă
predomină ţesătura vertical armonică. Cele Opt mici preludii şi fugi,
ca şiPassacaglia, au fost scrise pentru clavecin cu două
claviaturi şi pedală. În celebraToccată
şi fugă în re minor, toccata
este o concisă piesă improvizatorică, urmată de severa construcţie a unei fugi
la patru voci.
În canzone, el este influenţat de stilul
luminos al italienilor. În schimb, în toccate şifugi, cu imagini atât de variate şi de
puternice, a îmbinat gravitatea şi patosul organiştilor germani cu suavitatea
şi sugestiva cantilenă italiană. Şi în muzica de orgă, ca şi în creaţia
vocal-simfonică, îmbină stilul somptuos şi solemn cu efuziunea lirică intensă.
Cea mai subiectivă este muzica de orgă, întrucât ea îşi are rădăcinile în
improvizaţie, în muzica spontană izvorâtă fără premeditare din sufletul creatorului.
De fapt, renumele său printre contemporani nu se datora atât compozitorului, ci
inegalabilului improvizator.
În
genul muzicii de cameră, instrumentul preferat a fost clavecinul.
În timpul vieţii sale, pe lângă clavecin şi clavicord, ce mai supravieţuiau, a
apărut în practică acel „Hammerklavier”, pian cu ciocănele, denumit mai târziu piano-forte,
pentru faptul că mecanismul lui dădea posibilitatea realizării nuanţelor, pe
care clavecinul le producea doar cu registre de octaviere.
În
muzica de clavecin, distingem trei categorii de lucrări: de cameră, concertante
şi didactice. Lucrările sale de cameră sunt Suitele, piese în
care duce la perfecţiune lucrările provenite din muzica de dans. Deşi părţile
componente ale suitei poartă titlurile dansurilor, măiestrita
lor tratare polifonică face să dispară orice urmă de finalitate coregrafică,
încât piesele apar ca o muzică care exprimă meandrele vieţii omului.
Suitele, denumite
mai târziu franceze, engleze, conţin părţi provenite din dans, la
fel şi Partitele (suitele germane, 1726-1731). Suitele
franceze (1706-1722) vădesc influenţa elegantului stil francez şi conţin, ca şi
cele engleze (1706-1725), piese provenite din dansuri, ca şi partitele. Dar
Bach nu se rezumă numai la cele patru dansuri tipice: allemanda, couranta,
sarabanda, giga, ci amplifică suita, introducând şi alte dansuri, ca menuete,
gavote, poloneze sau chiar „arii”.
Interesantă este Fantezia
şi fuga cromatică, cu un suflu nou şi îndrăzneţ prin frecvente
cromatisme, dar şi Goldberg Variationen (1742), o arie cu 30 de
variaţiuni, care marchează un moment important din istoria temei cu variaţiuni.
Compuse pe tema unei arii, variaţiunile nu sunt numai prezentări succesive ale
temei, ci imagini foarte diverse, realizate prin diferite mijloace: canon,
fugato, ariete lirice, piese de dans, iar la sfârşit, un quodlibet,
un joc de improvizaţie muzicală, construit din suprapunerea polifonică a unor
cântece diferite. Simultan cu
tema ariei, se cântă două melodii, una de un naiv şi rustic lirism, alta umoristică.
Numele acestor variaţiuni vine de la primul interpret al lucrării,
clavecinistul Goldberg, aflat în slujba contelui Kayserling, ambasadorul Rusiei
la Dresda.
Şi Capriciul
la plecarea fratelui iubit (scris
pentru fratele său Johann Jakob, plecat în Suedia, în anul 1704), este un jalon
important în istoria muzicii de clavecin, fiind o suită ale cărei părţi au
sensuri programatice: Arioso- îndemnurile duioase ale prietenilor, care-l
sfătuiesc să rămână în patrie, Andante – diferite întâmplări, care pot avea loc
printre străini, Adagissimo – jalea generală a prietenilor, Un poco largo –
prietenii îşi iau rămas bun şi „Aria di postaglione”, urmată de „Fuga all
imitazione della cornetta di postiglione”.
Invenţiunile (15 la două voci şi 15 la trei voci), piesele destinate soţiei sale A.
Magdalena, ca şi Clavecinul bine temperat (primul volum în 1722, al doilea în
1742) sunt lucrări didactice pentru clavecin. Deşi scrise cu scop didactic, ele
poartă pecetea geniului bachian, în special, fugile Clavecinului
bine temperat sunt
strălucite fugi artistice, lipsite de orice urmă de pedanterie sau schematism
didactic.
Clavecinul
a avut un rol important în creaţia concertantă. Piesele solistice, cu
acompaniament de orchestră, se executau în saloanele principilor, fiind un gen
adresat unei elite şi nu publicului larg. Concertele pentru clavecin sau pentru
alte instrumente, cu acompaniament de orchestră, au o amploare mai mare,
tinzând spre un ambitus emoţional amplu şi spre o sferă mai largă. Substanţa
muzicii lui Bach solicita un aparat mai complex, după cum conţinutul de idei şi
tensiunea emoţională a acestei muzici nu mai puteau fi zăgăzuite în forme
vechi, statice. Orga îi oferise posibilităţi mai variate de exprimare, fiind
mai bogată în culori timbrale, aşa încât Bach a fost mereu preocupat de
obţinerea unor noi mijloace de exprimare instrumentală.
Bach
a dat mare amploare şi adâncime concertului pentru instrument şi orchestră, dând
roluri solistice pentru prima oară şi clavecinului, ce slujise doar ca
instrument de acompaniament în realizarea aşa-numitului basso
continuo. Pentru clavecin şi orchestră a scris şapte concerte, şi
16 transcrieri (după Vivaldi, Marcello şi Telemann), dar şi trei Concerte
pentru două clavecine şi orchestră; două Concerte
pentru trei clavecine şi orchestră şi un Concert (transcris după cel pentru patru viori
de Vivaldi) pentru patru clavecine şi
orchestră. Un triplu Concert pentru flaut, vioară,
clavecin şi orchestră
completează seria lucrărilor concertante cu clavecin principal, de fapt un
concerto grosso prin numărul mare de solişti. Concertul în re minor şi cel în fa minor pentru clavecin şi orchestră au
deosebită frumuseţe tematică, variate efecte timbrale şi bogăţie expresivă,
fiind construite în tiparul clasic al timpului.
În
afară de pasajele solistice din Concertele brandenburgice (1721), Bach a utilizat vioara
ca instrument solistic în două Concerte şi în Concertul
pentru două viori şi orchestră în re minor. Marea dezvoltare a
tehnicii violonistice, datorată şcolii italiene, precum şi cultivarea
virtuozităţii de către maeştrii germani au pregătit drumul creaţiei
violonistice bachiene.
Cele
şase Sonate pentru clavecin şi vioară, ca şi Sonata
în sol minor (transcrisă
după sonata de clavecin), valorifică calităţile expresive ale viorii ca
instrument de monodie. Şi Sonatele pentru vioară,
fără acompaniament (trei Sonate şi trei Partite din 1720), sunt lucrări ce
solicită instrumentistului maximum de expresie. PreludiulSonatei în sol minor are la bază o monodie liberă, marcată
cu jaloane armonice, ca nişte acorduri ale unei lăute acompaniatoare, iar fuga
este construită polifonic, implicând o deosebită virtuozitate.
Vioara
devine instrumentul care vorbeşte nu numai în limbajul monodic, ci şi în cel
plurivocal, armonic şi polifonic, realizând efecte armonice şi polifonice,
specifice lăutei. I se valorifică posibilităţile melodice, vioara fiind
instrumentul ce se apropie cel mai mult de posibilităţile de nuanţare a vocii
umane. Multe fragmente din aceste suite sunt monodice, căci linia melodică,
fiind atât de expresivă, se dispensează de armonie (Allemanda din Partita
a II-a), iar arpegiile şi pasajele de virtuozitate în mişcare
rapidă ne dau impresia de polifonie sau de succesiuni acordice (Preludiul dinPartita a III-a).
Aceleaşi
probleme pun Suitele pentru violoncel solo (1720), în care valorifică
posibilităţile tehnice şi expresive ale instrumentului. A scris pentru
violoncel, instrument folosit şi în orchestră, dar a compus şi pentru viola da
gamba un număr de trei Sonate.
Creaţia
sa instrumentală este importantă pentru sinteza artistică realizată, căci
îmbină arta claveciniştilor francezi cu cea a violoniştilor italieni şi a
organiştilor germani. Pentru dezvoltarea ulterioară a muzicii instrumentale,
creaţia sa este nu numai încoronarea artei vechi, ci şi o prefigurare a
viitorului stil clasic. El este primul compozitor care utilizează clavecinul ca
solist, fapt ce duce la lărgirea paletei expresive, iar instrumentele monodice,
ca vioara sau flautul, se limitează la melodii cantabile şi pasaje de
virtuozitate. Prin atribuirea de rol solistic clavecinului, acesta va putea
diversifica expresia prin resursele sale polifonice şi armonice.
Dacă
până la Bach
orchestra avea doar un rol de acompaniament în concertele grossi, în cele şase Concerte
brandenburgice orchestra
realizează un dialog cu grupulconcertino.
În Concertul nr. 1, grupul concertino se contopeşte aproape integral curipieni, iar în Concertul
nr. 3 dispare cu
totul masa orchestrală, fiind alcătuită din trei grupuri: viori, viole şi violoncele,
fiecare având trei voci care dialoghează sau se unesc într-un ansamblu viguros.
În aceste concerte, Bach îmbogăţeşte paleta timbrală, căci pe lângă grupul
instrumentelor de coarde foloseşte şi pe cele de suflat cu rol solistic. În Concertul
nr. 5 în Re major, flautul, împreună cu vioara, alcătuiesc grupul
solistic. Concertino-ul
primului concert conţine şi el instrumente de suflat: oboi, fagot, corn.
Fundamentul armonic este realizat de un bas şi cu basso
continuo. Şi înConcertul
nr. 6, scris fără violine, diferenţierea dintre concertino şi ripieni este foarte puţin conturată. În
creaţia sa, orchestra capătă o expresivitate proprie.
Atât
în Concertele brandenburgice, cât şi în
cele patru Suite (intitulate Uverturi,
1717-1725), descifrăm viitoarea orchestră simfonică, care va deveni principalul
mijloc de exprimare în timpurile ce vor urma. Concertele brandenburgice definesc tipul deconcerto grosso din Barocul târziu, prin numărul de
trei părţi (în patru dintre ele), prin alternarea mişcărilor (repede, rar,
repede) şi a tonalităţilor, a doua parte fiind adusă în altă tonalitate.
Pentru
fiii săi, pentru a doua soţie şi pentru numeroşi elevi, Bach a scris o serie de
mici piese destinate învăţământului. Spre deosebire de obişnuitele lucrări
didactice, unde urmărirea problemei pusă în exerciţiu împiedică adesea o
desfăşurare muzicală artistică, în lucrările lui Bach caracterul artistic nu
este niciodată absent. Invenţiunile(la
două şi trei voci), Preludiile şi fughetele sunt mici improvizaţii
contrapunctic-imitative, care poartă în ele suflul căldurii sale sufleteşti.
Multă gingăşie şi ingenuitate găsim în piesele aparţinând celor două caiete de
exerciţii, intitulateKlavierbüchlein für
Anna Magdalena (Cărticică
pentru A. Magdalena) şi Klavierbüchlein für Wilhelm
Friedmann (Cărticică
pentru W. Friedmann).
Foarte
importante sunt cele două volume din Clavecinul bine temperat,
ce cuprind 48 de Preludii şi fugi,
în toate tonalităţile treptelor gamei cromatice, constituind o demonstraţie
pentru acordarea clavecinului în sistemul egal temperat. Este meritul luiAndreas Werckmeister (1645-1706) de a fi realizat
temperarea egală, prin împărţirea octavei în 12 semitonuri egale şi neglijarea
comei sintonice. Acordarea clavecinului în sistemul egal temperat permite
modularea la cele mai îndepărtate tonalităţi, ca şi utilizarea modulaţiei prin
enarmonie, procedeu important în istoria limbajului muzical. Odată cu aplicarea
sistemului egal temperat, termenul enarmonic îşi schimbă semnificaţia,
renunţând la înţelesul avut în cultura muzicală antică.
Bach
scrie 48 de Preludii şi fugi în toate tonalităţile treptelor din
gama cromatică, reprezentând o demonstraţie pentru acordarea clavecinului în
sistemul temperat. Aceste două volume verifică teoretic acest sistem, dar
constituie şi un îndrumar pentru pianişti şi compozitori. Fugile sunt exemple
de tratare liberă a schemelor formale, modele de exprimare artistică a unui
bogat conţinut de trăiri şi, totodată, lucrări lipsite de ornamentaţia
încărcată şi greoaie a stilului Baroc. Simplitatea severă, dinamismul
dezvoltării şi măiestria formei sunt notele caracteristice ale noului stil
polifonic bachian.
Clavecinul
nu mai era capabil să răspundă aspiraţiilor muzicii lui Bach.Hammerklavier-ul
lui Gottfried Silbermann (1683-1753), realizat în deceniul al
doilea, era un instrument perfecţionat al piano-forte-ului, creat în 1720 deBartolomeo Cristofori (1655-1731). Acest instrument,
prototip al pianului modern, va înlocui clavecinul şi clavicordul.
Posibilităţile mai mari de nuanţare şi de variaţie timbrală au făcut inutilă
ornamentica bogată introdusă în muzica timpului, datorită faptului că liniile
melodice la vechile instrumente apăreau seci. Pentru pianişti,Clavecinul bine temperat rămâne cartea de căpătâi, fiind un vade
mecum pentru oricine tinde
să devină un artist adevărat al acestui instrument.
În
domeniul didactic, Bach nu s-a limitat numai la lucrări privitoare la tehnica
clavirului, ci el a lăsat şi două importante creaţii pentru tehnica scriiturii
polifonice:Ofranda
muzicală, care
cuprinde trei ricercare la trei voci, opt canoane, o fugă, un ricercar la şase
voci, o sonată şi un canon infinit, şi Arta fugii (1750) – o colecţie de 14 fugi şi patru
canoane pe aceeaşi temă –, fugile constituind fiecare câte o imagine de sine
stătătoare, datorită variaţiunilor subiectului unic, care capătă diferite
înfăţişări.
Ca şi în Ofranda
muzicală, fugile şi canoanele din Arta fugii au ca ţel demonstrarea tehnică, ele
fiind strălucite exerciiţii de măiestrie polifonică. Comparând fugile dinArta fugii cu cele două Clavecine
temperate, găsim la primele o formă perfectă şi un conţinut auster,
în timp ce la fugile din a doua lucrare ne surprinde tratarea liberă a formei
fugii, ca rezultat al unui conţinut dramatic clocotitor.
Adâncimea dramatică a Pasiunilor contrastează cu temele glumeţe ale
unor cantate laice sau cu quodlibet-ul din Variaţiunile
Goldberg, inspiraţia spontană alternează cu calculul raţional,
rece. Artistul îndrăzneţ din Pasiuni sau din Fantezia
cromatică este mai
cumpătat în unele concerte de clavecin. Ne atrage elanul romantic din Aria Suitei
a III-a, din
Andantele Concertului în Mi major pentru vioară sau din aria Îndură-te dinPasiunea după Matei, dar şi arhitectura clasică a Concertului
brandenburgic nr. 3 sau
a fugii din Uvertura Suitei în si.
În
cele mai sobre compoziţii polifonice, întrezărim şi freamătul patetic al
improvizatorului, iar în cele libere descifrăm logica sa componistică. Tributar
vechii polifonii, el îmbină limbajul muzical al trecutului cu noul stil
armonic. Conţinutul generalizat, filosofic al muzicii sale, depăşeşte formele
create de predecesori, pe care le desăvârşeşte.
În
operele sale a sintezat împlinirile muzicale anterioare, făurindu-şi un limbaj
inconfundabil şi atingând una dintre culmile muzicale universale. Ca toate
geniile umanităţii, el se ridică deasupra epocii sale, creaţia sa fiind
atotprezentă, depăşind timpul şi spaţiul, ca orice permanenţă a spiritului
uman. Pasionat şi echilibrat, plin de fervoare creştină şi generozitate umană,
trăind în permanentă comuniune cu divinitatea, Bach şi-a închinat viaţa şi
opera Creatorului divin şi celor mai înălţătoare idealuri întru desăvârşirea
umană.
Comentarii
Trimiteți un comentariu