“Muzica face pe om să iasă din el însuşi şi
din lume; ea îl înalţă deasupra lui însuşi şi a lumii, fiind cea mai
frumoasă revelaţie a lui Dumnezeu.”
Goethe
În
veacul al XVII-lea, Europa a cunoscut unele momente de echilibru datorită
monarhiei, care a fost un fel de arbitru între nobilime şi burghezia în
ascensiune. În secolul următor, continentul va deveni teatrul unor mari
frământări politice, cauzate de monarhiile absolute care au purtat războaie de
cucerire sub diferite pretexte. Succesiunea la tronul Spaniei sau la cel al
Poloniei erau prilejuri folosite de monarhii puternici pentru a-şi asigura
supremaţia în diferite părţi ale Europei. Războiul de şapte ani (1756-1763), cel
nordic, ca şi toate celelalte conflicte armate ale veacului nu au fost decât
rezolvarea prin forţă a ambiţiilor politice şi de extindere a stăpânirii lor.
Pe plan intern, se ascut fricţiunile între aristocraţia curteană şi burghezie,
care, câştigând puterea economică, va da loviturile de graţie instituţiilor
nobilimii. În 1789, în Franţa are loc bătălia dintre nobilime şi burghezie,
ultima recurgând la revoluţie pentru împlinirea demagogicelor sale idealuri de
egalitate, fraternitate şi libertate.
Viaţa
culturală este dominată de clasicism, manifestat în literatura franceză în a
doua jumătate a veacului al XVII-lea, prelungit şi în veacurile următoare. În centrul creaţiilor clasice se afla
omul, tipul clasic având o frumuseţe ideală, fără particularităţi individuale.
Sunt eroi ideali în împrejurări ideale, plin de virtuţi şi fără o evoluţie
interioară, fiind conduşi de raţiune şi nu de pasiuni.
Izvorul inspiraţiei clasicismului a fost Antichitatea greacă, chiar
orientală, nu eroi ai prezentului. Estetica clasică tinde spre simplitatea şi
claritatea expresiei, spre logica tratării temelor, evitând contrastele
puternice şi excesele detaliilor, universul fiind considerat un tot armonios.
Dacă legea echilibrului şi a armoniei (concentrată în numărul de aur) stă la
baza construcţiei monumentelor arhitectonice, acţiunea lucrărilor dramatice urmează
regula celor trei unităţi: de loc, de timp şi de spaţiu. Tematica creaţiilor
dramatice trebuia să fie unitară, desfăşurată în acelaşi loc şi pe parcursul
unei zile.
Fundamentată
pe raţionalismul cartezian şi pe reminiscenţe ale Renaşterii, estetica clasică
a fost determinată şi de condiţiile spirituale impuse de curte. Prevala
perfecţiunea formei, echilibrul mijloacelor de expresie şi cultul virtuţii, dar
existau şi unele note artificiale şi retorice, tipice spiritului curtean. În
muzică, opera seria napolitană, operele lui Rameau răspund cerinţelor esteticii
clasice, dar cea mai clasică rămâne opera lui Gluck. Ca efect al spiritului
raţionalist, în opera sa se resimte expresia minuţios elaborată pentru a
corespunde sensului textului.
Clasicismul
a dat valori importante în literatură, arhitectură, pictură, sculptură şi
muzică. Literatura franceză este ilustrată de nume cunoscute: Corneille,
Racine, Moliere, Voltaire, La
Bruyere , Ch. Perrault, în arhitectură: J. Gabriel, J.
Souffot, în pictură: N. Poussin, A. Watteau, Fragonard, Boucher. În Anglia se
remarcă realismul critic prin J. Dryden, J. Swift, H. Fielding, D. Defoe, şi
pictorii Hogarth, Reynolds. În Rusia activează Krîlov, Antioh Cantemir, iar în
Ţările Române poeţii Văcăreşti, C. Conachi, Gh. Asachi, I. Budai Deleanu.
În
a doua jumătate a veacului al XVIII-lea, în Franţa irupe noul curent filosofic
şi literar al iluminiştilor, impulsionat de burghezie, dornică să cucerească
dreptul la cultură şi la guvernământ. Dacă unii gânditori au adoptat teoria
monarhului luminat, capabil să înlăture racilele regimului absolutist, alţii au
criticat sistemul aristocratic, considerându-l o abatere dăunătoare de la
ordinea normală, preconizând înlocuirea sa cu o “republică luminată”. Credinţa
filosofilor în puterea atotînvingătoare a raţiunii universale se fonda pe
progresul şi succesele ştiinţei, încurajată de burghezie, şi pe încrederea
nelimitată în forţa omului, desprins de comuniunea cu divinul. Prin abolirea
monarhiei şi prin loviturile date bisericii catolice, Revoluţia franceză a
zguduit nu numai societatea franceză, ci toată Europa monarhică.
Estetica
iluministă respingea ceea ce era formal în clasicism, utilizarea tematicii mitologice,
întrucât personajele apăreau ca modele abstracte, rupte de viaţă, în loc de a
fi modele vii, luate din viaţa de toate zilele. Nu renunţa la modelul culturii
antice, dar nu se mai idealizau personajele, ci ele se tipizau. Căutând
veridicul şi naturalul, iluminiştii tind să facă din artă o imitaţie a naturii
şi să preia diferite teme din viaţa reală. În teatru, ca şi în operă, vor apărea genuri noi,
realiste: buf, comic şi Singspiel. Întrucât în opera bufă sau comică subiectele
nu mai sunt mitologice sau luate din viaţa aristocraţiei, spiritul curtean îşi
diminuează influenţa în artă, dar nu dispare, întrucât unii filosofi credeau că
este posibilă îndreptarea societăţii prin monarhi luminaţi. Alături de
enciclopediştii francezi Diderot, Rousseau, Holbach, Helvetius, d’Alembert,
Beaumarchais, Montesquieu, şi de iluminiştii englezi A. Shaftesbury, D. Hume,
de Goldoni, Metastasio, Vico, de D. Cantemir, N. Milescu, îi amintim şi pe
reprezentanţii Şcolii Ardelene: S. Micu, P. Maior, Gh. Şincai, I. Budai Deleanu.
La
finele secolului, iluminiştii germani realizează o participare subiectivă mai
mare a artistului prin impulsul protestatar şi notele preromantice, prezente la
reprezentanţii curentului Sturm und Drang.
Estetica iluministă germană, întemeiată de Al. Baumgarten şi Joh. Winckelmann,
accentuează caracterul popular al artei, la fel şi reprezentanţii Sturm
und Drang-ului: J. G. Herder (1744-1803), J. Fr. Schiller
(1759-1805), J. W. Goethe (1749-1832). Tendinţa germanilor spre filosofie,
datorată condiţiilor improprii unei lupte politice făţişe, se va repercuta şi
în artă. Dacă în muzica de operă nu se vor aborda teme filosofice, în schimb,
simfonismul din muzica instrumentală va ilustra acest refugiu în speculaţiile
filosofice.
În
a doua jumătate a veacului al XVIII-lea, odată cu ascensiunea ei, burghezia îşi
constituie un public nou şi mai larg, care-şi impune gusturile şi în muzică.
Lupta burgheziei împotriva aristocraţiei şi a absolutismului se manifestă pe
plan cultural prin cultivarea muzicii în noi cercuri, desprinse de curţile
regale sau princiare şi de biserică. Ansamblurile vocale şi instrumentale nu
mai cântau doar în saloanele nobilimii, ci şi în săli publice unde intrarea era
liberă. Se practica muzica şi în casele micii burghezii, se făcea muzică în
parcuri, pe străzi şi în pieţe publice. Genurile operei se diversifică şi se
creează unele accesibile, populare, iar muzica simfonică şi cea camerală
împrumută formule din muzica de circulaţie cotidiană şi populară, câştigând în
accesibilitate şi sinceritate.
Dacă
direcţiile stilistice ale muzicii Barocului au fost generate de acţiunile
Contrareformei şi de viaţa de la curţile feudale, ce au impus tendinţa spre
monumental şi grandios, gustul pentru ornamentica încărcată, în a doua jumătate
a veacului al XVIII-lea în creaţia muzicală se simplifică scriitura din dorinţa
de a conferi o sporită expresivitate limbajului. Melodica este accesibilă,
firească, apropiată de arta populară, dar tinde către travalii ample,
desfăşurate cu contraste bruşte şi cu o dinamică fluentă.
Noul
stil clasic aduce ritmuri ordonate şi simetria pătrată (principiul frazelor de
patru măsuri), o melodică izvorâtă din armonia consonantă şi o îmbogăţire
armonică şi timbrală. Contrastele dramatice se reconciliază într-un demers
sintetic, prevalând claritatea tematică şi perfecţiunea formei. Coborârea
personajelor operei din sfera miturilor în cea a realităţii va presupune
schimbarea temperaturii emoţionale, de la patosul reţinut la cel al
sincerităţii. Genurile clasice – sonata, simfonia, cvartetul, concertul – trec
de la expresia şi funcţia de divertisment la adâncirea expresiei cu ajutorul
variatelor procedee dezvoltătoare.
Noţiunea
de clasic şi clasicism, folosită în mod curent în limbajul muzicologic, are mai
multe înţelesuri. Termenul de clasic poate fi întrebuinţat ca epitet pentru un
autor, un gen, o creaţie sau o interpretare, ce pot fi luate ca model de către
posteritate, indiferent cărei epoci îi aparţin. Astfel, poemele lui Liszt sunt
exemple clasice ale genului poem simfonic, după cum operele lui Wagner sunt
exemple clasice ale dramei muzicale romantice. La fel, Chopin este clasic al
nocturnei, iar J. Strauss clasic al valsului, deşi în creaţia acestor
compozitori nu găsim trăsături stilistice clasice şi nici nu aparţin epocii
clasice. Şi toccatele sau fugile lui Bach, oratoriile lui Händel, opera bufă a lui Pergolesi
sau schiţele descriptive ale lui Rameau sunt lucrări clasice ale genurilor
respective, autorii lor fiind luaţi ca model de posteritate.
Chiar
şi anumite popoare au clasicii lor. Astfel, muzica rusă îi are drept clasici pe
“cei cinci” şi pe Ceaikovski; cea cehă pe Smetana şi Dvořak, cea norvegiană pe
Nordraak şi Grieg; cea spaniolă pe Albeniz şi Granados, cea românească pe
Caudella, Dima şi Ştephănescu. Acordarea epitetului de clasic nu implică
neapărat situarea în trecut. Şi unor muzicieni moderni li se poate da epitetul
de clasic, dacă creaţia lor se dovedeşte a fi model al stilului epocii sau al
unor noi metode de creaţie. Astfel, Prokofiev, Şostakovici, Hindemith, Bartók,
de Falla, Enescu sunt consideraţi drept clasici ai muzicii moderne.
Termenul
clasic se poate referi şi la atitudinea autorului în procesul de creaţie, el
fiind folosit în opoziţie cu cel romantic. Claritatea stilistică şi limpezimea
expresiei, perfecţiunea formei şi echilibrul mijloacelor de exprimare sunt
rodul atitudinii compozitorului, care păstrează echilibrul dintre subiectiv şi
obiectiv în creaţia muzicală. Spre deosebire de stilul romantic, unde emoţia
subiectivă prevalează, autorii clasici îşi limitează poziţia faţă de ideile
exprimate, cenzurând afectivitatea lor. În privinţa conţinutului înalt de idei
şi a armoniei formei sunt clasice tragediile antice eline, operele lui Lully,
simfoniile lui Mozart, Concertele brandenburgice de Bach, Variaţiunile lui Brahms sau Franck.
În
mod curent, termenul clasic se referă la apartenenţa stilistică la epoca
clasică. Spre deosebire de literatură, muzica clasică apare mai târziu şi
durează mai puţin, fiind cuprinsă între 1750 şi 1827, anul morţii lui Bach şi
Beethoven. Situat în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, clasicismului
muzical i se mai adaugă epitetul de vienez, întrucât cei mai de seamă
reprezentanţi ai acestei perioade au trăit la Viena.
Adoptând
simfonismul, ca metodă principală de exprimare muzicală, ei depăşesc imaginile
limitate de text şi se ridică la exprimarea unui conţinut filosofic prin
imagini de o mare forţă generalizatoare. În muzica clasică vieneză domină
simplitatea şi claritatea expresiei muzicale, armonia formei, ce conferă
plasticitate imaginilor artistice. Năzuind spre sinceritate şi firesc, clasicii
vienezi se apropie de bogata artă populară. Ei îmbogăţesc limbajul muzical cu
noi mijloace, mai expresive, şi, implicit, cu noi imagini artistice.
Melodica are o naturaleţe, fiind susţinută de un ritm ordonat, în care
formulele ritmice formează unităţi simetrice. Există un echilibru între
melodie, ritm şi armonie, între construcţia sobră şi claritatea expresiei,
există o logică şi o ordine a structurilor sintactice şi cultul perfecţiunii
formale. Se remarcă limpezimea arhitectonicii, relieful sculptural al temelor
şi simetria armonioasă a întregului discurs muzical. Întruchipând în cel mai
înalt grad principiile stilului clasic, creaţia clasicilor vienezi a devenit
prototipul clasicismului muzical, astfel că astăzi, prin termenul clasic
înţelegem un atribut desemnând un autor sau o lucrare care aparţine epocii
clasice a veacului al XVIII-lea sau chiar şcolii vieneze.
Prin
cultul formelor armonioase, chiar prin unele maniere, clasicismul vienez
reflectă spiritul clasic. Aceasta se relevă şi prin unele momente de stil
galant, de curte, şi prin caracterul de divertisment al unor genuri ca serenada,
casaţiunea, divertismentul,chiar simfonia la începuturile ei şi,
desigur, muzică de cameră. Pe măsură ce viaţa muzicală cuprinde un public tot
mai larg şi apar acele “concerte publice”, muzica părăseşte treptat spiritul
curtean şi apelează la elemente populare.
Puternica
efervescenţă spirituală europeană nu a rămas fără ecou în sufletul şi,
implicit, în creaţia clasicilor vienezi, fapt dovedit atât în reacţia lor faţă
de lumea aristocratică, cât şi de sensurile înnoitoare ale creaţiei lor. Dacă
Haydn a suportat 30 de ani de servitute artistică, Mozart a refuzat să mai
rămână valetul prinţului arhiepiscop, iar Beethoven va deveni muzician liber.
Prezenţa eului artistului este tot mai vie în creaţie, pe măsură ce se
eliberează de rigoarea vieţii de curte. Ponderea şi echilibrul limbajului
muzical cedează treptat în favoarea unor note mai virulente şi de mai mult
patos. La cei trei clasici vienezi, participarea subiectivă este tot mai vie,
încât de la arta de divertisment, de curte, muzica lor devine tot mai mult o
oglindă a vieţii omului şi a propriilor frământări.
Şi
limbajul muzical surprinde schimbarea funcţiei artei muzicale. Manierele, atât
de frecvente la mannheimieni, la
Haydn şi, uneori, chiar şi la Mozart , dispar la Beethoven. Noua
tematică duce la adâncirea şi dezvoltarea arhitectonicii, forma de sonată fiind
deosebit de grăitoare. Concepută iniţial ca o schemă, ea va suferi modificări
şi îmbogăţiri, pe măsură ce tematica dezvăluie dimensiuni filosofice.
În
epoca clasică, dinamica vieţii muzicale a influenţat profilul culturii
diferitelor centre muzicale. La
Londra , unde activa Johann Christian Bach şi Karl Friedrich
Abel, exista un public mai numeros la concertele date în săli deschise tuturor.
Dominat încă detragedia
lirică, Parisul rămâne şi în muzica instrumentală tributar
clasicismului. Opera comică marchează însă noua orientare estetică,
impusă de polemicile şi scrierile enciclopediştilor, care acordau muzicii un
loc important. Se poate observa opoziţia între “opera concert” neonapolitană şi
opera în înţelesul ei de sinteză artistică, între artificiala operă seria şi
realismul operei bufe sau comice, între simplitatea liniei vocale şi
acompaniamentul mai complex sau între opera italiană şi cele naţionale.
La
mijlocul veacului al XVIII-lea, în domeniul operei se încrucişează mai multe tendinţe,
profilându-se creaţiile realiste şi, mai ales, se reafirmă drama
muzicală ca o
îmbinare organică între muzică şi dramă. Deşi deţine încă primatul, supremaţia
Italiei nu mai este atât de copleşitoare la începutul secolului, din cauza
încercărilor de operă naţională în diferite centre europene – Hamburg, Paris,
Londra, Viena. Chiar şi atunci când compozitori ca Händel, Telemann, Hasse,
adaptându-se stilului italian, aduceau în operă elemente simfonizante sau când
Rameau realiza o expresie muzicală mai profundă, stilul facil şi convenţional
al operei napolitane se impunea mai mult publicului. Răspândiţi în toată
Europa, compozitorii italieni circulau în diferite capitale ale continentului.
Parisul
enciclopediştilor va fi teatrul celor mai ascuţite polemici, în timp ce
principalele oraşe italiene – Roma, Veneţia şi Napoli – continuă să cultive
opera seria şi bufă, fără să se atingă probleme estetice. În schimb, la Londra , Paris, Viena şi
Petersburg au loc dispute legate de crearea unor opere naţionale sau a unor
probleme de structură. Se impune o desfăşurare dramatică realistă şi veridică,
realizată cu toate mijloacele muzicale capabile a traduce fidel textul, în
opoziţie cu opera artificială şi schematică. Ea urmărea doar plăcerea sonoră,
virtuozitatea vocală şi frumuseţea melodică, neţinând seama de conţinutul
libretului. Fiind în primul rând teatru, opera va oglindi şi ea frământările
vremii. În istoria acestui gen de muzică dramatică, la mijlocul secolului al
XVIII-lea se creează opera bufă şi comică ca efect al spiritului realist, care
pătrunde în operă. Totodată se afirmă operele naţionale în luptă cu cea
italiană.
Problemele
estetice ale muzicii de operă au cunoscut dezbateri foarte vii, iscându-se
polemici deosebit de violente, la care au luat parte gânditorii şi literaţii
vremii. Sprijiniţi fiind de regi sau de conducători politici, unele polemici
erau efectul unor patimi politice. Lupta dată la Londra între Händel şi
Bononcini n-a fost altceva decât pretextul respingerii densei dramaturgii a lui
Händel, care nu convenea celor care căutau numai o finalitate hedonistă în
spectacolul de operă. Şi polemica dintre lullyşti şi ramişti de la Paris nu a fost atât o
dispută privind apărarea simplităţii şi a melodicii expresive lullyste, cât
opoziţia faţă de noile mijloace de expresie, faţă de care auditoriul era
refractar de la început. Aceste controverse nu abordau probleme de fond ale
operei, care păstra încă teme mitologice. Bogate în conflicte şi pasiuni
general umane, subiectele mitologice erau folosite doar ca pretext pentru o
muzică abundentă şi pentru etalarea virtuozităţii vocale a cântăreţilor.
Concizia
şi originalitatea operei lui Pergolesi – Sluga stăpână – a deschis drumul genului buf,
aducând pe prim plan teme realiste. Opera calicilor a lui Pepusch şi Gay din Anglia şi
celelalte teatre de bâlci din Franţa, cu produsul lor opera
comică, au fost
favorabile unor lucrări, în care muzica şi drama se împleteau în mod armonios.
Opera nu trebuia să fie numai bel canto, ci o
dramă în care exprimarea muzicală să traducă acţiunea dramatică şi chiar confesiunea
lirică, cu o mai mare potenţă decât cuvântul. Pentru aceasta, orchestra nu
trebuia să se rezume la simpla susţinere sonoră a vocii, ci, la rândul ei, să
realizeze bogate şi diversificate linii melodice.
După
eşecul operei naţionale de la
Hamburg , la începutul veacului al XVIII-lea creatorii germani G.
Ph. Telemann (1681-1767), J.
A. Hasse (1688-1783)
şi K. H. Graun(1701-1759) au adoptat
stilul italian în operă. Chiar Händel a scris şi reprezentat la Londra operă italiană. Deşi
germanii au asimilat stilul italienilor, nu s-au desprins întrutotul de
spiritul tradiţional al muzicii germane, de procedeele armonico-polifonice şi
imitative, care adâncesc expresia muzicală în comparaţie cu monodia acompaniată
a italienilor. Ca un efect pozitiv al influenţei operei italiene, atât Telemann
cât şi Mattheson au proclamat principiul expresivităţii. Odată cu cultivarea
unei melodici simple şi expresive, prin evitarea bogatelor combinaţii
polifonice, se scoate din anonimat orchestra, căreia i se conferă bogate comentarii
muzicale. Recitativul acompaniat, ce aduce declamaţia muzicală însoţită de
comentariul muzical al orchestrei, devine unul dintre mijloacele adecvate
stilului dramatic.
Întemeiată
în veacul al XVII-lea de către Lully, tragedia lirică cultiva melodia vocală expresivă de o
nobilă simplitate. Prezentată la curte şi în teatrele publice din oraşe,tragedia lirică oferea un spectacol măreţ, cu subiecte
din mitologia antică, apelând la recitativul dramatic expresiv, apropiat de
declamaţia emfatică a teatrului francez. Adesea, ariile erau asemănătoare
cântecelor, corurile aveau un însemnat rol, iar baletul participa nu numai ca
element figurativ sau ca divertisment, ci era integrat în acţiune, având rol
dramaturgic.
Temele
mitologice erau folosite pentru exprimarea alegorică a unor idei înalte, ca
eroismul, sacrificiul, iubirea, dar existau, uneori, şi alegorii străvezii de
preamărire a monarhului. Deşi operele lui Lully n-au atins dramatismul operelor
lui Monteverdi, pentru că domina rigoarea artei de curte şi spiritul rigid al
canoanelor teatrului clasic francez, totuşi de la Lully a rămas o declamaţie
expresivă, în care muzica se îmbină armonios cu cuvântul, traducând nu numai
accentul vorbirii, ci şi sensul poetic al textului. Ordonarea clasică a desfăşurării muzicale şi
simplitatea mijloacelor asigurau claritatea stilistică. Neavând forţa dramatică a lui Lully, succesorii săi au
cultivat ca epigoni o artă de curte, dând opere lipsite de patos veridic, ceea
ce va atrage acerbe critici ale esteticienilor, care au pus problema dacă limba
franceză este proprie muzicii dramatice.
La
răscrucea secolelor al XVII-lea şi al XVIII-lea, când în Europa se produceau
transformări spectaculoase în domeniul culturii şi al civilizaţiei muzicale,
alături deVivaldi şi Scarlatti în Italia, Bach în Germania, Händel în Anglia, Jean
Philippe Rameau (1683-1764)
reprezintă aportul Franţei în marea epocă a Barocului. Născut la Dijon , Rameau, fiul unui
organist, primeşte primele îndrumări de la tatăl său care, pentru a-i completa
formaţia, îl trimite în Italia. Aici nu a fost dornic să-şi însuşească stilul
italian, revenind în ţară pentru a prelua succesiv postul de organist la Clermont , Avignon, Dijon
şi Lyon. Între timp apar primele sale creaţii, destinate clavecinului. În anul
1723 se mută la Paris
ca organist la “Şcoala iezuiţilor”. Acum i se solicită muzică pentru
aşa-numitele “Théatre des foires” unde se reprezentau piese cu muzică, care vor
constitui germenul viitoarei opere comice franceze. Concomitent cu activitatea
componistică, el s-a preocupat şi de problemele teoretice ale muzicii, acum
cristalizându-se în cultura muzicală europeană coordonatele muzicii tonale.
Apărut
în 1722, “Traité d’armonie selon les lois de la nature” aduce o contribuţie
hotărâtoare la teoretizarea sistemului tonal, prin fundamentarea legilor
armoniei pe principiile rezonanţei naturale. În anul 1733, el intră în
serviciul bogătaşului la
Poupelinière , care întreţinea o orchestră privată. El trebuia
să stabilească repertoriul concertelor, date în saloanele bogatului mecena, şi
să scrie muzica pentru această formaţie. Totodată, el şi-a îndreptat privirea
spre muzica de operă, unde tradiţia lui Lully era încă vie, deşi începuse să
fie contestată.
Antagonismul
dintre muzica franceză şi cea italiană se va canaliza şi în domeniul
conţinutului dramaturgic al muzicii de operă, căci dacă muzica italiană cucerea
prin hedonismul ei, cea franceză era mai reţinută, cu o dramaturgie mai
raţională şi mai bine conturată. Totodată, se urmărea mai strict legătura
dintre text şi muzică atât din punct de vedere prozodic, cât şi expresiv. În
aceste condiţii, opera lui Rameau, cu o dramaturgie închegată şi cu o muzică
mai explicit legată de text, le părea mai greoaie susţinătorilor muzicii
italiene, dar şi publicului. La fel, muzica lui Lully apărea mai uşor
accesibilă faţă de cea a lui Rameau, cu exprimări muzicale mai dense.
Aceeaşi
antinomie va declanşa “războiul bufonilor”. În anul 1752, reprezentarea operei
bufe La serva padrona de Pergolesi a stârnit protestul
criticilor şi al publicului faţă de muzica de operă franceză, ai cărei
susţinători au răspuns nu numai cu scrieri polemice, dar au mijlocit şi acţiuni
de limitare a reprezentării operei bufe. Însuşi regele, adept al muzicii
franceze, lua parte la manifestările publice de la “Teatrul de Operă”. Adepţii
muzicii franceze se grupau în “colţul lojii regelui”, în timp ce susţinătorii
muzicii italiene se adunau în “colţul lojei reginei”, aruncându-şi reciproc
invective şi huiduieli, de aceea “războiul bufonilor” s-a numit şi “războiul
colţurilor”.
La
aceste polemici au luat parte şi enciclopediştii, situaţi de partea
bufoniştilor. În polemica dintre lullyşti şi ramişti, enciclopediştii se situau
de partea lui Rameau, socotind opera sa mai realistă datorită dramaturgiei ei.
În acest sens se va declanşa ulterior polemica dintre gluckişti şi piccinişti,
ivită cu prilejul reprezentării opereiIfigenia
în Aulida de Gluck.
În prefaţa partiturii Alcesta, el îşi enunţă principiile
dezvoltării dramaturgiei muzicale, socotind, ca şi Rameau, că desfăşurarea
muzicală trebuie să urmărească sensul dramatic al textului. Şi în acest caz,
adepţii muzicii italiene, care nu puteau recepta cum se cuvine muzica de
adâncime dramaturgică a lui Gluck, au adus pe italianul N. Piccini pentru a-l
anihila pe Gluck. S-a reeditat, astfel, polemica între apărătorii hedonismului
şi cei ai dramaturgiei mai profunde, care a caracterizat atât polemica de la Londra dintre partizanii
lui Händel şi cei ai lui Bononcini, cât şi cea dintre “lullyşti” şi “ramişti”.
Ca
şi Lully, Rameau respecta cu scrupulozitate ceea ce s-a numit “declamaţia
lirică franceză”, adică crearea unei melodii ce se mula perfect pe prozodia
care, în mod discret, avea unduirile cerute de sensurile textului. Tot ca şi
predecesorul său a păstrat tradiţia în privinţa libretelor de operă, bazate pe
teme mitologice, introducând baletele în operele sale atât cu scopul întregirii
dramaturgiei, cât şi cu caracter de divertisment.
În
afara baletelor incluse în operă, Rameau scrie, ca şi Lully, opere-balet, unde
întreaga desfăşurare muzicală se bizuie pe coregrafie, muzica vocală fiind
incidentală. Realizând o armonie mai consistentă şi o paletă timbrală mai
bogată prin introducerea unor instrumente noi, Rameau a dat mai multă forţă
dramaturgică operelor sale, ceea ce i-a atras unele rezistenţe din partea
publicului.
Din
creaţia sa amintim tragediile lirice Castor şi Pollux (1737), Dardanos (1739) sau operele-balet Indiile
galante (1735), Serbările
Hebei (1735), Pygmalion (1748). În domeniul muzicii de
cameră, Rameau domină muzica franceză a epocii prin numeroase Suite
pentru clavecin şi
piese separate. Ca şi în lucrările pentru clavecin ale lui Couperin, găsim şi la Rameau numeroase portrete,
oglindind caracterul dedicatorului, dar şi piese descriptive. În afara lucrărilor
pentru clavecin, scrieConcerte
en trio (de fapt trio-sonate după model italian), ca La
Poupelinière şi La
Forqueray.
Temeinicia
muzicii sale se datorează şi spiritului său de cercetător al problemelor
teoretice. În afara amintitului Tratat de armonie,
Rameau este autorul unor scrieri teoretice care completează tezele enunţate: Generarea
armoniei (1737),Demonstrarea principiilor
armoniei (1750), Noi
reflecţii asupra demonstrării principiilor armoniei (1752). Ca răspuns la “Scrisoarea
despre muzica franceză” a lui Rousseau, Rameau scrie, în anul 1754, Observaţii
asupra instinctului nostru pentru muzică, încheind astfel polemica
începută de abatele Raguenet.
În
prima jumătate a veacului al XVIII-lea, Rameau adânceşte expresia muzicală prin
armonii mai bogate şi prin zugrăvirea stărilor emoţionale cu ajutorul
elementelor ritmice, melodice şi armonice, apropiind muzica de text. Disputa
dintre lullyşti şi ramişti denotă faptul că Rameau n-a realizat o transformare
viabilă a limbajului muzical dramatic, el fiind socotit doar ca un savant
pedant. Cu toate acestea, el a contribuit la îmbogăţirea limbajului dramatic
prin adâncirea expresiei muzicale, nereuşita sa datorându-se mai mult
caracterului curtean al operei sale. Apar însă genuri noi – opera
comică şi bufă –
în care sunt aduşi oameni din viaţa de toate zilele, în locul personajelor
mitice, pentru a satisface gustul publicului larg.
Opera
comică franceză îşi are rădăcinile în popularul “Theâtre des foires” (Teatru de
bâlci). În teatrele improvizate la bâlciuri se ascultau mici piese de teatru cu
cântece. Pe atunci, dreptul de a reprezenta piese teatrale cu muzica era un
privilegiu, pentru care se plăteau bani grei visteriei regale. “Academia Regală de Muzică”, teatrul
oficial de operă care deţinea în acel timp acest privilegiu, a obţinut interzicerea
acestor manifestări. Reduşi la
pantomimă, actorii teatrelor de bâlci au creat piese mimate, însoţite de
cântece ale căror texte, scrise pe suluri de hârtie, le intona publicul în cor.
Erau texte satirice pe melodii cunoscute.
În
1716 se obţine privilegiul de a se prezenta la bâlci spectacole de teatru
amestecate cu muzică, dansuri şi sinfonii, numite opere comice. Ca şi în Beggar’s
Opera a lui Pepusch,
în operele comice ale bâlciurilor sunt satirizate
moravurile societăţii şi ale lumii muzicale. În aceste reprezentaţii populare,
fără muzică savantă, se cântau melodii simple de factură populară. Apoi se
renunţă la melodiile cunoscute şi se solicită compozitorilor muzică special
scrisă pentru acest gen de operă. Cântece pentru teatrele de bâlci au scris
Rameau, Campra, Mouret.
Libretistul
Charles Favart a tradus pentru “Teatrul de bâlci” celebra operă bufă Sluga
stăpână de Pergolesi,
care a dezlănţuit “războiul bufonilor”. J.-J. Rousseau a scris demonstrativ o
mică operă comică Ghicitorul satului,
iar, în 1753, la bâlciul Saint Laurent s-a dat opera comică Schimbătorii (Les troqueurs), pe libret de Vade şi
muzica de Antoine Dauvergne (1715-1797), apreciat
autor de tragedii lirice.
Cu Schimbătorii şi apoi cu Cocheta
înşelată, tot de
Dauvergne, drumul operei comice părăseşte bâlciul şi se instalează pe scenele
teatrelor pariziene. La palatul Trianon, regina Franţei, Marie Antoinette (pe
atunci principesa moştenitoare), interpretează un rol în Vulpea
şi prepeliţa, operă comică a italianului Egidio
Ronaldo Duni (1709-1775).
Ca şi Lully, Duni se stabileşte la
Paris , unde obţine mari succese cu Fata
prea puţin păzită, devenind unul dintre clasicii genului. Fiind
lipsită de recitative interminabile, opera comică a câştigat mare popularitate
datorită ariilor alcătuite pe melodii simple, fără obişnuitele artificii de bel
canto din opera
seria, iar desfăşurarea dramatică se realiza prin dialoguri
vorbite. Realismul subiectelor, conţinutul comic, dramaturgia închegată,
simplitatea şi accesibilitatea muzicii i-au asigurat o mare răspândire.
Cei
mai notorii reprezentanţi ai genului sunt André Duncan Philidor (1726-1795),Pierre Alexandre Monsigny (1729-1817), André
Ernst Modest Grétry (1742-1813)
a cărui opere Richard inimă de leu şi Raoul Barbă Albastră au un limbaj muzical complex.
În perioada de înflorire a operei comice, Gretry şi Nicolas
Dalayrac (1753-1808)
lărgesc tematica şi redau cu ajutorul orchestrei dramatismul şi profilul
psihologic al personajelor. Succesorii lor, Rodolphe Kreutzer, Luigi
Cherubini, Etienne Joseph Méhul apropie opera comică de genul
operei seria, mergând spre împletirea genurilor. În genere, opera comică nu
rezolvă însă problema dramei muzicale, a sintezei cuvânt-muzică, deoarece
pasajele în care se configurează conflictul dramatic sunt vorbite.
În
a doua jumătate a veacului al XVIII-lea, la Paris se reprezentau atât opere italiene, seria
şi bufa, cât şi tragedii lirice sau opere comice franceze. În momentul când
opera seria şi tragedia lirică franceză devin lucrări de artă desuetă, soseşte la ParisChristoph Willibald Gluck (1714-1787), care restituie
drama muzicală aşa cum au imaginat-o florentinii şi cum a realizat-o
Monteverdi. Reforma sa se va afirma pe scenă, cauzând şi ea, la rândul ei,
polemici şi intrigi. Ca şi înaintaşii săi florentini, Gluck îşi va expune
principiile sale estetice prin scris şi va aprinde din nou dezbateri, la care
vor participa cu entuziasm enciclopediştii.
Fiul
unui pădurar din Weidenwang (în apropierea graniţei Boemiei), Gluck s-a născut
în anul 1714. Viaţa în preajma pădurii l-a făcut să iubească natura şi, mai
târziu, să redea veridic tablouri pastorale şi sentimentele omului încântat de
natură. După terminarea şcolii din Neuschloss, la 12 ani urmează “Colegiul
iezuit” din Komotau, unde cântă în cor şi studiază canto, vioara, clavecinul şi
orga.
După
şase ani de studii (1726-1732), pleacă la Praga , unde îşi câştigă existenţa cântând la
vioară în biserică şi în diferite formaţii de cameră. Pe atunci, Praga cunoştea
o bogată activitate în sfera muzicii de casă. Învăţând şi violoncelul cu
Cernokowski, un preot muzician, el concertează cu diferite formaţii atât la Praga , cât şi în alte oraşe
ale Boemiei. Dar viaţa de muzician liber era dură şi plină de riscuri.
În
anul 1736 pleacă la Viena ,
unde climatul muzical era cu totul diferit. Muzica cercurilor oficiale era
aservită stilului italian şi francez, conturându-se şi un început de sinteză şi
întrepătrundere a stilurilor. La sosirea sa, viaţa muzicală era dominată de
compozitorii italieni Antonio Caldara, Conti, Persile,
de germanii italienizaţi Fuxşi Hasse şi de italienii germanizaţi Jomelli,
Duni, Traetta. Admirat de principele Melzi, Gluck este invitat
să meargă în Italia, la Milano ,
unde lucrează cu compozitorulGiovanni
Battista Sammartini (1698-1775).
După patru ani de instruire în arta contrapunctului şi armoniei, debutează la Milano cu opera Artaserse (1741), urmată de alte lucrări
reprezentate în diferite oraşe italiene, încât un “nou sassone” obţine succese
cu opere scrise în stil italian. Păstrează tematica mitologică şi structura
operei seria cu arii de virtuozitate vocală.
Invitat
la Londra
(1745), realizează un succes mediocru cu Cadutta dei Gigantii –
Prăbuşirea titanilor. Aici Händel, dedicat creaţiei de oratorii, îl
previne că trebuie reprezentate opere de mare simplitate. În capitala Angliei,
ascultă opere de Thomas Augustinus Arne (1710-1778), unul dintre puţinele nume
reprezentative ale artei engleze, la care admiră simplitatea, veridicitatea şi
francheţea expresiei muzicale dramatice. În oratoriile lui Händel descoperă
modalitatea de exprimare a grandiosului şi a tensiunii dramatice. Pentru a
atrage atenţia londonezilor, Gluck dă concerte la Harmonika (un instrument
bazat pe sonoritatea unor clopote de sticlă, numite mai târziu Glasharmonika)
şi scrie un pasticcio, pe
libretul Priam şi Tisbeea,
folosind arii din alte creaţii, dar pentru situaţii dramatice diferite.
În
anul 1752 şi-a ales ca reşedinţă permanentă Viena (ca dirijor al Teatrului
Imperial, dar şi al orchestrei prinţului Hildburghausen), după ce activase trei
ani la Dresda
ca şef de orchestră al unei trupe de operă, apoi la Copenhaga. Într-o
călătorie la Paris
ascultă opere de Rameau şi ale creatorilor operei comice, el însuşi scriind
între 1750 şi 1762 opere comice franceze şi baletul Don
Juan.
În
1761, soseşte la Viena
literatul Raniero de Calzabigi (1714-1795) cu libretul săuOrfeu, pe care-l
oferă lui Gluck spre a realiza muzica, cerându-i să renunţe la “passagi,
cadenze e ritornelli” şi la structura tradiţională a operei seria. După
laborioase repetiţii, dirijate de Calzabigi şi Gluck, premiera operei Orfeu (din 1762) lasă publicul nedumerit în
faţa unei opere fără vocalize şi arii de bravură, fără desfăşurări sonore
convenţionale. Dramatismul era realizat cu o declamaţie foarte expresivă, cu
arii de o fermecătoare simplitate, cu efecte orchestrale şi cu un balet bine
motivat în acţiune. Mergând de la încântarea senină până la momente de un
înfricoşător tragism, impactul emoţional era convingător, multe pasaje menţinându-şi
puterea de expresie şi în zilele noastre.
Împreună
cu violonistul şi compozitorul Karl Ditter von Dittersdorf, Gluck a călătorit
în Italia, unde a obţinut succese în diferite oraşe ale peninsulei. În anul
1767, prezintă la Viena
noua sa operă, Alcesta,
considerată de unii “o minune”, neavând balet şi muzică facilă. În schimb,
pentru alţii era o muzică de “înmormântare, la care se varsă lacrimi de
plictiseală”. Sub forma unei scrisori adresată marelui duce de Toscana, căruia
îi dedicase opera, el şi-a enunţat ideile dramatice călăuzitoare, “întărind
muzica prin expresivitatea poeziei şi dramatizând opera” prin renunţarea la
excesele operei italiene. Pentru el uvertura era ca o privire introductivă în
conţinutul operei. Considerând că reuşita dramei depinde de “limbajul inimii,
al pasiunilor puternice, într-un spectacol foarte variat”, el are ca principii
călăuzitoare simplitatea, adevărul şi firescul. În 1770, în prefaţa operei Paris
şi Elena, subliniază
că la nevoie “sacrifică cele mai sublime frumuseţi ale melodiei sau ale
armoniei pentru redarea veridică a subiectului”.
A
fost mâhnit că vienezii nu i-au înţeles muzica, catalogată de unii drept
“barbară, sălbatică şi extravagantă”, şi nemulţumit de atmosfera Vienei,
nefavorabilă dezvoltării sale artistice. Publicul prefera mici piese cu muzică,
influenţate de opera comică franceză sau italiană. Teatrul german, ce dădea
reprezentaţii la “Teatrul Porţii Carintiei”, şi-a încetat activitatea din lipsă
de spectatori, în schimb, foarte gustate erau spectacolele de la “Marele
Amfiteatru”, cu programe alcătuite din luptele animalelor sălbatice. Pentru
a-şi reprezenta operele, el alege Parisul, unde speră să găsească un climat
prielnic pentru afirmarea noilor sale creaţii.
Prezenţa
sa la Paris va
determina o nouă confruntare în domeniul esteticii operei.Tragedia lirică franceză şi opera
seria deveniseră
plicticoase şi seci, croite pe tipare stereotipe, singura atracţie fiind
baletul. În schimb, se bucurau de succes operele comice franceze şi cele bufe italiene.
La “Academia Regală de Muzică”, teatrul oficial de operă, veneau doar snobii
din rândul nobilimii şi al marii burghezii. Cu bogata sa experienţă, Gluck
creează opera eroică, în
care conţinutul adecvat noii spiritualităţi va fi redat prin mijloace mai puţin
convenţionale.
Premiera
operei Ifigenia în Aulida (în 1774), după tragedia lui Racine,
obţine un mare succes, fiind urmată de versiunile franceze ale operelor Orfeu,
Alcesta şi, trei
opere noi: Armida, Ifigenia în Taurida,
Echo şi Narcis. Gluck fusese susţinut de principesa moştenitoare
Maria Antoinette, ale cărei surori fuseseră elevele lui la Viena. Intrigile
de curte, alimentate de rivalitatea dintre contesa du Barry (favorita regelui
Ludovic al XVII-lea) şi Maria Antoinette, au dezlănţuit polemicile referitoare
la muzica sa de operă. Reprezentanţii unui pseudo-clasicism, La Harpe , Marmontel,
d’Alembert, pledau pentru tragedia lirică, şi insipida artă de curte, pe când
susţinătorii lui Gluck (Arnaud, Sueur, Gorancez) subliniau valoarea creaţiei
sale.
Pentru
a lovi în Gluck, partida adversă aduce pe compozitorul italian Niccolo
Piccini(1728-1800), reprezentant de seamă al şcolii
neonapolitane, a cărui operă Roland, va constitui punctul dezlănţuirii
polemicii dintre gluckişti şi piccinişti. Opera lui Gluck,Armida, s-a bucurat de mare interes, datorită
desfăşurării dramatice dense, stărilor sufleteşti diverse şi unor momente de
mare tensiune emoţională. Cu Ifigenia în Taurida Gluck s-a detaşat net, reducând
adversarii la tăcere, opera conţinând o muzică dramatică severă, fără arii
galante ca în vechile opere franceze şi italiene. Sub nivelul operelor sale anterioare a fost opera Echo
şi Narcis. Ca şi Händel,
el a avut un atac trecător de paralizie, fapt care i-a schimbat hotărârea de a
se stabili definitiv la
Paris. Retras la
Viena (1780), el nu a mai compus opere, mărginindu-se la
cantataJudecata de
apoi, pe care a terminat-o elevul său, Antonio Salieri. Trece în
lumea celor veşnice în anul 1787.
Reforma
sa nu este decât sinteza poezie-muzică, preconizată de florentinii cenaclului
Bardi la începutul veacului al XVII-lea şi realizată de Monteverdi. Foarte
depărtate de expresia muzicală a dramei au fost “operele concert” şi
opera-balet, care valorificau tehnica vocală a cântăreţilor sau coregrafia, pe
când tragediile lirice la urmaşii lui Lully erau spectacole monotone, din cauza
tematicii stereotipe, fără legătură cu viaţa. Tehnica muzicală face progrese,
limbajul muzical se îmbogăţeşte cu noi modalităţi de exprimare. Între arta
sincretică a operei, unde primează melopeea vocală, şi muzica instrumentală se
produc permanent întrepătrunderi. Această interinfluenţă între două genuri
muzicale se resimte în clasicismul muzical, când simfonismul pătrunde în operă
şi lirismul vocal în muzica simfonică.
În
istoria muzicii, Gluck se înscrie prin restituirea dramei muzicale, prin
creareaoperei eroice – gen dramatic specific operei clasice
– şi prin consacrarea limbajului clasic în genul muzicii dramatice. În opera Orfeu sintetizează stilurile dramatice,
preluând de la francezi expresivitatea melodică şi veridicitatea dramatică, iar
de la italieni, cantabilitatea, renunţând însă la pasajele de virtuozitate
vocală şi la ariile extinse, ce frânează desfăşurarea dramatică. În aria Amor,
vino să redai liniştea sufletului meu, Orfeu are unele pasaje melismatice
ample, care aparţin stilului instrumental al cantatelor bachiene, dar ele nu
sunt exibiţii tehnice, ci, cu ajutorul lor, amplifică expresivitatea muzicală.
În
versiunea primă, dă rolul prim unui sopranin-castrat, în cea pariziană, rolul
lui Orfeu este scris pentru tenor, iar în cea revizuită de Berlioz, rolul
acesta este încredinţat unei contralte, care joacă în travesti. În această
operă nu există o dezvoltare dramatică continuă, ca în operele de mai târziu,
dar revenirile tematice din unele arii dau unitate de conţinut şi de formă.
Orchestra este mai activă decât în operele vremii, accentuând zugrăvirea
dramatică prin diferite efecte orchestrale. Muzica uverturii nu este înrudită
cu restul operei. El păstrează baletul pentru redare locurilor fantastice ale
acţiunii, muzica acestuia fiind foarte elocventă: Dansul
furiilorsau cel al “sufletelor fericite din
Elizeu”.
Dacă
în opera Orfeu, Gluck mai este tributar
vechilor maniere, în Alcesta este consecvent principiilor formulate
în prefaţa operei. Construită mai unitar, această operă are un profil
dramaturgic mai conturat, orchestra este mai dezvoltată şi participarea corului
mai importantă. Uvertura este organic legată de operă, scenele sunt mai puţin
convenţionale, iar contrastele dramatice mai diverse. Gluck realizează sinteza
între planul unitar şi coerent al operei franceze şi succesiunea exprimării
diferitelor momente emoţionale din opera italiană.
În
operele pariziene, el şi-a desăvârşit principiile dramatice, încât dramaturgia
austeră a provocat proteste din partea adepţilor artei hedoniste italiene şi a
tradiţionalei tragedii lirice franceze. Cu un conţinut dramatic mai dezvoltat,
operele pariziene conţin mai multe înfruntări dramatice, o mai mare diversitate
de sentimente şi confruntarea unor idei şi simţăminte contradictorii.
Fantasticul este mai intens în Armida, dar desfăşurarea acestei opere are şi
unele episoade convenţionale şi decorative. Sunt valoroase marile scene
dramatice, în care orchestra joacă un rol de seamă.
Ifigenia în Taurida sintetizează noile sale procedee dramatice. Uvertura,
legată de dramă, are o desfăşurare dramatică mai densă, muzica fiind în
corespondenţă cu textul. Conţinutul
eroic al creaţiilor sale este o trăsătură a epocii clasice. Contemporan cu
enciclopediştii francezi, operele sale aduc pe scenă tragedii cu înalte idei şi
sentimente, subiectele mitologice conţin redări generalizate ale temelor.
Iubirea lui Orfeu, sacrificiul Alcestei şi al Ifigeniei, pasiunea Armidei sunt
teme tratate în mod general, fără particularizări. Această expresie
generalizată a trăirilor omului este proprie şi simfonismului clasic. Cu unele
excepţii, în operele sale primează adevărul dramatic, iar temele mitologice slujesc
zugrăvirii unor trăiri umane veridice. Doar personajele din Armida sunt mai convenţionale, muzica fiind
tributară încă artei vocale de curte.
Subordonând
muzica faţă de dramă prin renunţarea la tiparele convenţionale, la pasajele de
virtuozitate şi coregrafia decorativă, el a integrat corul şi orchestra în
dramaturgia muzicală cu ajutorul unui limbaj mai concentrat şi mai dens.
Totodată, conceperea dramei ca un întreg unitar, apropiat de simfonie, necesita
un limbaj cu înrudiri şi contraste tematice, cu frecvente efecte timbrale, ca
mijloace de caracterizare muzicală şi nu doar cu scop coloristic, pitoresc.
Legătura
cu stilul muzicii instrumentale apare sub forma unor împrumuturi de formule
ritmice, specifice muzicii de dans (giga, siciliana). Simplitatea, claritatea
şi echilibrul mijloacelor, ca şi expresia muzicală concentrată, sunt notele
sale stilistice, încadrate în tiparele specifice clasicismului muzical. Tentat
să scrie o operă cu caracter naţional german, el n-a avut condiţii politice şi
spirituale favorabile unei asemenea creaţii. O va realiza, mai târziu, Weber.
Contemporanii
lui Gluck, Antonio Sacchini (1734-1786) şi Antonio
Salieri (1750-1825),
n-au putut menţine tradiţia sa, căci publicul îşi îndrepta privirea spre opera
comică şi apoi spre grand-opera, care a
îmbinat genul comic cu cel seria. Alţi
continuatori ai săi, Luigi Cherubini (1760-1842) şi Etienne
Nicolas Méhul (1763-1817),
au fructificat tradiţia sa în genul eroic, gen căruia revoluţia burgheză
franceză îi va da un nou impuls.
La
începutul veacului al XVIII-lea, la
Napoli opera ia un mare avânt, încât întunecă renumele
Veneţiei. Dacă autorii veneţieni au străbătut în secolul al XVII-lea toată
Europa, acum napolitanii vor domina cultura muzicală dramatică a continentului.
Reprezentanţii operei neonapolitane s-au stabilit în marile centre europene:
Londra, Dresda, Viena, Praga şi Petersburg, exercitând o sensibilă influenţă
asupra compozitorilor autohtoni. În
opera neonapolitană, muzica deţine primatul, textul fiind cu totul neglijat.
Legătura cu textul o face doar imaginea generalizatoare a întregii piese.
Stilul operei oglindeşte climatul oraşului, în care tradiţia cântecului popular
se împletea cu cele mai diferite curente străine, răspunzând atât cerinţelor
gustului curţii, cât şi publicului mai larg al orăşenilor.
Conservatorul din Neapole şi şcolile de muzică au dat un impuls deosebit
formării artiştilor profesionişti, cu bună pregătire tehnică, ceea ce a permis
o continuă dezvoltare a tehnicii cântului, a bel canto-ului.
Subiectele mitologice ale operelor nu mai serveau, ca la florentini şi
veneţieni, ca mijloc de a reda trăiri, idei, pasiuni, ci ele erau doar scheme
ale unor acţiuni dramatice, pe canavaua cărora se desfăşura o muzică bogată în
ornamentaţii şi pasaje de virtuozitate, menită să placă şi apoi să emoţioneze
prin expresivitatea ei.
Muzica
nu mai urmăreşte pas cu pas sensul textului, ci imaginea ei generalizatoare,
aşa cum o va realiza muzica instrumentală. Abundenţa vocalizelor şi a
ornamentelor făcea cuvântul neinteligibil, căci compozitorii nu se mai
preocupau de corespondenţa dintre text şi muzică, ci de expresivitatea muzicii
în sine. Este o muzică de sine stătătoare, executată vocal. Dezvoltarea
dramaturgică a subiectelor cade în sarcina recitativelor, lipsite de
expresivitate, ariilor revenindu-le rolul de configurare a stărilor sufleteşti
şi de caracterizare a eroilor printr-o imagine generalizatoare.
Ajunsă
la un schematism rigid şi formal, operei italiene i se vor stabili tipuri de
arii: de caracter, de bravură, declamatorică, lirico-sentimentală şi structuri ce
permit etalarea posibilităţilor vocale ale cântăreţilor. Gustul pentru
virtuozitate şi tendinţa spre calofonie au pus pe prim plan cântul.
Compozitorii erau siliţi să introducă anumite arii, indiferent de sensul
textului, pentru a satisface pretenţiile cântăreţilor sau gustul
ascultătorului. Sopranele Francesca Cuzzoni, Faustina Bordoni, tenorii castraţi
Senesino, Farinelli, Caffarelli au rămas nume ilustre ale acestei perioade. În
noianul de arii tipizate pătrund şi cântece populare, melodii de siciliene,
canţonete sau cântece satirice, care vor împrospăta opera dominată de
schematism şi hedonism.
Francesco Provenzale (1627-1704) este primul mare nume al
şcolii, reprezentantul tipic al ei fiind Alessandro Scarlatti (1659-1725), care va fixa tipul
uverturii italiene, deşi nu foloseşte exclusiv acest tipar. În creaţia
urmaşilor săi, conţinutul dramatic al operei scade, devenind un simplu pretext
pentru muzica vocală hedonistă şi de virtuozitate. Nicola
Porpora (1686-1766), Leonardo
Leo (1694-1744), Leonardo
Vinci (1690-1766)
dau pagini admirabile, dar fără interes dramaturgic.
La
mijlocul veacului al XVIII-lea, opera neonapolitană, care cucerise Europa,
cunoaşte o regenerare prin utilizarea unui recitativ acompaniat mai expresiv şi
prin coruri. Reînvierea forţei dramatice se realizează prin Niccolo
Jomelli (1714-1774), Tomasso
Traëtta (1727-1770),
muzicieni care părăsesc stilul “operei concert”, apropiindu-se de concepţia
dramatică a lui Gluck. Alt reprezentant al operei neonapolitane, Giovanni
Battista Pergolesi (1710-1736),
va fructifica încercările predecesorilor de a introduce în opera seria scene
bufe, cu tendinţe satirice. El va dărui istoriei prima operă bufă –Sluga stăpână (1733).
Artiştii
clasici nu se vor mulţumi cu orizontul limitat al zugrăvirii omului izolat ca
în Baroc, ci se vor ridica pe culmile generalizării prin surprinderea vieţii în
cele mai generale aspecte ale ei. Muzica instrumentală,
ale cărei imagini constituiau în trecut doar instantanee ale vieţii, va reda
acum viaţa în mişcarea ei. Desprinsă de cuvânt sau de gest, muzica
instrumentală îşi va găsi forma artistică adecvată exprimării vieţii în
continuă transformare. Se desluşeşte un nou limbaj muzical şi noi structuri,
capabile să sugereze prin abstractizare realitatea vieţii în ceea ce are ea mai
general.
Între
Bach şi Haydn nu există un interval de timp pentru tranziţia de la muzica
trecutului la noul stil. Bach moare în 1750, iar peste nouă ani Haydn va scrie
prima sa simfonie. Unul dintre primii compozitori de simfonii, Jan
Vaclav Stamitz s-a
stins în 1757, cu doi ani înaintea morţii lui Händel. Chiar în timpul vieţii
celor doi uriaşi ai Barocului s-a constituit stilul clasic, simultan cu epoca
de culme a stilului preclasic. Deşi în creaţia lui Bach, Händel şi Rameau
există cu prisosinţă elemente ale noului stil, nu ei pun premisele limbajului
şi formelor clasice, ci pasul hotărâtor îl fac alţi autori, legaţi încă de
muzica de gen şi de divertisment. Fiind tributari muzicii trecutului, ei nu au
avut forţa necesară creării muzicii generalizatoare, deşi lucrările lor conţin
remarcabile frumuseţi. Istoria le recunoaşte meritele, dar muzica lor are mai
mult un interes documentar.
Clasicismul
impune muzica instrumentală, datorită dezvoltării muzicii de cameră (de casă),
lucrările de divertisment prezentând treptat un bogat conţinut de idei. Crearea
şi dezvoltarea unor noi tipuri de instrumente vor înlesni apariţia unor
ansambluri mai mari şi a unor orchestre cu variate posibilităţi timbrale.
Pentru muzica de divertisment a palatului sau a salonului aristocratic nu era
necesar un ansamblu mare, dar pe măsura abordării unei tematici mai vaste şi
mai serioase, în muzica instrumentală era necesar un organism sonor cu mari
potenţe expresive. Dezvoltată mult în operă, orchestra va renunţa la simplul ei
rol de susţinere şi va trece din salon în sala publică, pentru a cânta piese cu
un conţinut mai bogat şi mai variat.
Un
rol hotărâtor în geneza noii muzici clasice l-au avut fondarea concertelor
publice –Colegiile
muzicale – pentru
care numeroşi autori au scris în cele mai diverse genuri. Din 1701, datează
primul “Colegiu muzical” de la
Leipzig , înfiinţat de Telemann şi pentru care scrie apoi mult
Bach. La Viena ,
prima instituţie de concerte publice a fost ”Tonkünstlersozietät”, creată de
compozitorul Florian Gasmann, iar la
Londra au fost renumite “Concertele profesionale Bach-Abel”
(1765). Celebre rămân “Concertele spirituale” de la Paris , create în 1725 de Anne
Danican Philidor (1681-1728).
Rezervate la început muzicii religioase, în programele “Concertelor spirituale”
alternau creaţiile laice cu cele religioase, ulterior rămânând exclusiv doar
cele laice.
La
începutul veacului, în concertele de muzică de cameră se cântau suite pentru
orchestră, alcătuite din piese provenite din muzica de dans, care nu se
deosebeau de cele scrise pentru clavecin sau pentru un grup mic de cameră,
format din 3-5 instrumente. Păstrând formele cunoscute ale suitei, dansuri cu
sau fără double, menuetul, rondoul sau tema cu variaţiuni, aceste suite se
limitau la imagini de gen.
Acelaşi
conţinut îl aveau serenadele, divertismentele şi casaţiunile, nişte suite scrise pentru
delectarea audienţei. Serenadele începeau şi se terminau cu un marş,
iar între ele se cântau piese lirice ce alternau cu menuete. De obicei se
executau ca muzică festivă în cinstea unei personalităţi, la aniversări,
onomastici sau cu alte prilejuri. Fără a avea obligatoriu marşul serenadelor,
divertismentul şi casaţiunea erau tot nişte suite, scrise de unii
autori pentru un grup de instrumente soliste, fiind sortite a fi executate
într-un cadru mai restrâns. Atât timp cât muzica de orchestră era prezentă
numai în saloane, la reşedinţele diferiţilor principi, cardinali sau alţi
oameni avuţi, tematica îmbrăţişată nu atingea înălţimea subiectelor tragediei
clasice sau ale operei. Lărgirea auditoriului prin crearea concertelor publice
a favorizat desprinderea de tradiţia muzicii salonului şi promovarea unei
tematici mai largi.
La
mijlocul veacului s-a creat simfonia, ca gen orchestral, al cărui conţinut
era la început tot de divertisment, apoi din ce în ce mai sobru, mai divers şi
mai adâncit. Pe tiparul ciclului de sonată se constituie simfonia, izvorâtă din
uvertura italiană. Uvertura de operă, care purta titlul de sinfonie,
era o piesă orchestrală menită a pregăti atmosfera dramei. Având puterea de a
trezi interes prin ea însăşi, uvertura trece în muzica instrumentală de concert
devenind simfonie, gen care
prezintă iniţial trei mişcări (repede, rar, repede) după tiparul uverturii
italiene. Adoptând bitematismul în prima parte şi intercalându-se menuetul, ca
o a patra parte, se ajunge la simfonia clasică, a cărei formă şi stil vor fi
consacrate de Haydn. Nu numai simfonia, ca gen al muzicii orchestrale, este un
produs al întrepătrunderii muzicii de operă cu cea de cameră, ci însuşi
limbajul muzicii clasice se datorează acestei interinfluenţe.
Recitativul
acompaniat, cu potenţe expresive frecvent valorificate de Jomelli, Hasse şi
Graun, arată că orchestra poate exprima în acompaniament stări sufleteşti,
tensiuni emoţionale sau chiar imagini pitoreşti. În secţiunea dezvoltării,
unele procedee armonico-polifonice au o deosebită importanţă în făurirea
imaginilor.
În
stilul muzicii instrumentale se resimte o puternică influenţă a melodismului
italian. Dacă melodica pieselor instrumentale polifonice din trecut are o tentă
impersonală, melodia mai caldă şi mai accesibilă a operei italiene poate
traduce elocvent un conţinut de idei şi de sentimente, evocate cu deosebită
austeritate de muzica preclasică polifonică. Melodismul italian îmbinat cu
simfonismul german, dar şi cu vivacitatea ritmică şi simţul echilibrat al artei
franceze, vor da naştere limbajului clasic, o sinteză de diferite elemente
stilistice.
Nu
putem omite aportul muzicii populare germane, cehe şi poloneze, care aduc
simplitatea şi vitalitatea formulelor lor muzicale. Astfel, din piesă de salon,
adesea formală, simfonia devine un gen muzical complex.
S-a
atribuit multă vreme lui Haydn crearea simfoniei, de unde provine şi numele de
“părinte al simfoniei”, deşi în privinţa limbajului el n-a inovat toate
elementele şi nici ciclul simfoniei clasice, ci ele se găsesc în creaţia
compozitorilor înaintaşi. De cele mai multe ori simfoniile predecesorilor săi
nu redau un conţinut adânc şi variat, ele mărginindu-se la speculaţii sonore
adesea formale.
Martorul
acestei epoci de mari transformări în cultura muzicală, istoriograful Charles
Burney relatează despre caracterul convenţional al multor simfonii aparţinând
înaintaşilor lui Haydn: ”Oricât ar fi de frumoase, ele sunt considerate de
persoane de bun gust ca fiind manierate şi plicticoase, atunci când sunt auzite
un timp mai îndelungat, fiind de cele mai multe ori asemănătoare, autorii lor
dedându-se prea mult imitaţiilor”. Cu toate acestea, simfoniile lor nu erau
prea răspândite, căci în al săuDicţionar
de muzică (publicat
în 1767) Rousseau n-a menţionat decât simfonia în accepţiunea unei piese
instrumentale de ansamblu, fără voci.
Pe
măsură ce orchestra părăseşte salonul, cântând simfonii ca piese de concert în
sălile publice, ele pierd aspectul curtean convenţional. “Concertele
profesionale” de la Londra ,
“Concertele spirituale” pariziene şi “Concertele publice” de la Leipzig , numite mai târziu
“Gewandskonzerte”, sunt primele înjghebări adresate publicului larg al
burgheziei oraşelor.
Italia,
leagănul operei, pare a fi şi leagănul simfoniei, datorită lui Giovanni
Battista Sammartini (1698-1775),
ale cărui compoziţii, intitulate sinfonii, au fost executate pe terasa castelului
din Milano “spre marea desfătare a orăşenilor”, realizând democratizarea
genului. Inovările sale au fost ulterior preluate şi fructificate de Haydn.
Biograful lui Sammartini şi admiratorul lui Haydn, Carpani, afirmă că maestrul
italian este primul compozitor în a cărui scriitură orchestrală se găsesc patru
voci reale. Pe lângă inventivitatea ritmică, Sammartini foloseşte mult efectele
specifice instrumentelor de coarde, îmbogăţind mijloacele de exprimare
muzicală.
Mai
puţin cunoscute sunt simfoniile lui Tomasso Albinoni (1674-1745), care aparţin stilului polifonic
instrumental, fiind contemporan cu Bach. El are meritul de a fi introdus în
ciclul celor trei părţi originare din uvertura italiană menuetul,
cea de a patra parte.
Drumul
deschis de Sammartini a fost continuat apoi de Luigi
Boccherini (1643-1705)
şi de cei doi germani: Joh. Christian Bach, (compozitorul curţii engleze, care a
practicat bitematismul, melodica cantabilă şi simetrică de esenţă italiană) şi Ch.
W. Gluck. Ca şi în muzica de operă, Gluck a scris în stilul
cantabil şi expresiv al maeştrilor italieni cele nouă Simfonii sau cele intitulate Furtuna,
Calmul, Bucuria, simfonii
ce s-au bucurat de o preţuire mai mare decât cele ale mannheimienilor. Şi
Dittersdorf (1739-1799) a scris 12 Simfonii cu tendinţe programatice, voind a
ilustra diferite episoade din Metamorfozele de Ovidiu.
Dacă Italia a dat lumii opera şi în domeniul simfoniei razele de lumină
ale melodiei cantabile şi simetrice, simfonia a strălucit în ţările germane. Conduse de diferiţi principi, care imitau
viaţa şi luxul curţii regale franceze, ţările germane aveau o puternică
tradiţie a muzicii de casă. În jurul curţii s-a dezvoltat o bogată activitate
muzicală, prin orchestrele simfonice ce prezentau noul repertoriu simfonic. Ca
şi opera, care începuse a fi prezentă în teatre publice, simfonia nu va fi
exclusiv delectarea aristocraţiei, ci ea va coborî în sălile publice.
În
principalele centre muzicale, Viena, Leipzig, Hamburg şi Frankfurt, concertele
publice sunt semnele unei lărgiri a publicului. Fărămiţarea teritoriului german
într-un număr mare de regate şi domenii senioriale a împiedicat formarea unei
arte naţionale omogene, lăsând loc diferitelor influenţe, muzica franceză şi
italiană dominând toate scenele europene.
Sub
influenţa melodismului operei italiene, precursorii simfonismului german, G.
Ph. Telemann, Johann Christoph Graupner (1683-1760, şi el introduce menuetul
ca a patra parte în simfonie), Johann Friedrich Fasch (1688-1759), acordă în lucrările lor
instrumentale primatul melodiei, opunându-se, ca şi J. Mattheson, polifoniei
încărcate. Ei folosesc recitativul acompaniat din operă, ilustrând cu mijloace
simfonice complexe diferite imagini ale vieţii sufleteşti. Limbajul lor muzical
este încă legat de tradiţia formelor polifonice instrumentale, încât adesea
simfoniile lor nu sunt decât nişte suite ample. Multe simfonii au structura
tripartită, provenită din uvertura italiană.
Elogiată
de Rousseau a fost orchestra curţii din Dresda, unde se cântau multe piese
orchestrale de Hasse, iar în repertoriul celei din Stuttgart se aflau lucrări
instrumentale ale autorilor de operă Jomelli, Hasse şi Galuppi, precum şi
creaţiile germanului Ignaz Holzbauer (1711-1783). La Darmstadt activa
bătrânul Christoph Graupner,
iar la Berlin , Karl
Heinrich Graun (1701-1759),
succedat de Karl Philipp Emanuel Bach (1714-1788). Ca muzician
de curte al regelui Prusiei Friedrich al II-lea, el a fost nevoit să scrie o
muzică pe gustul salonului şi al regelui.
Nemaiputând
suporta servituţile ce i se impuneau ca muzician-valet, pleacă la Hamburg (în 1767), unde a
succedat lui Telemann la “Johanneum” (şcoală de prestigiu, ca vestita
“Thomasschule” din Leipzig sau “Kreuzkantorat” din Dresda), ocupându-se până la
finele vieţii de activitatea muzicală a acestui oraş. În curent cu clocotul
vieţii intelectuale a vremii, Ph. Em. Bach reflectă în stilul său tendinţa
“Sturm un Drang”-ului, împletind melodica expresivă italiană cu stilul galant
al salonului francez şi cu polifonia gravă a vechiului stil, pe care grefează
prospeţimea cântecului popular german.
Lucrările
sale instrumentale conţin îndrăzneli de limbaj, el fiind un promotor al
bitematismului şi al dezvoltării, al unor neprevăzute armonii şi neaşteptate
tranziţii dinamice (de la pp la ff). A fost
apreciat pentru profunzimea ideilor şi tonusul subiectiv puternic, el mânuind
polifonia amplă şi complexă, alternată cu armonii dense şi expresive. “Mi se
pare că, înainte de toate, muzica trebuie să mişte inima, iar un executant nu
poate ajunge la aceasta făcând zgomot şi arpegii”, este o afirmaţie
semnificativă pentru concepţia sa.
Oratoriile
sale în limba germană, Israeliţii în deşert, Învierea şi Înălţarea lui Iisus, bogat
instrumentate şi cu pasaje de un autentic dramatism, au fost foarte apreciate
la vremea lor. Cuvintele lui Mozart: “Philipp Emanuel este tatăl, noi suntem
copiii, dacă unul dintre noi face ceva bun, de la el a învăţat”, ilustrează
marea consideraţie de care se bucura acest compozitor. În domeniul simfoniei,
el aduce un tonus emoţional şi un elan ce conferă lucrărilor sale o vitalitate
ce impresionează şi astăzi. Apreciind sinceritatea inspiraţiei lui K. Ph.
Emanuel, fratele său, Joh. Christian, din Londra, declara: “El trăieşte pentru
a compune, eu compun ca să trăiesc.”
Melodismul
său, ca expresie a participării subiective, implica o nouă tehnică a
clavecinului. Scrie o lucrare de metodica pianului – Încercare
asupra adevăratei arte de a cânta la clavir –, în care revoluţionează tehnica
digitaţiei şi oferă explicaţii amănunţite asupra semnelor şi execuţiei corecte
a ornamenticii muzicale.
Pe
lângă K. Ph. Emanuel Bach, în capela regală de la Berlin îi întâlnim pe
flautistul Johann Quantz şi pe muzicienii Graun, Marburg, Johann
Friedrich Agricola, Johann Philipp Kirnberger (1721-1783). Nu numai viaţa de la
curte era înfloritoare, ci şi cea a oraşului. În anul 1747 se construieşte
“Teatrul de Operă”, unde va activa Joh. Adolf Hasse, iar după doi ani se
înfiinţează Musikabende Gesellschaft, care va organiza concerte
publice. Împreună cu Marpurg, Graun, Ph. Em. Bach formează aşa-numita “şcoală
berlineză”.
Printre
adepţii stilului mannheimez se numără Johann Chr. Schobert (1720-1767), german
stabilit la Paris
(care a scris în acest stil muzică de cameră), italianul Luigi
Boccherini (1743-1805),
cehul Karl Ditter von Dittersdorf (1739-1799), Joh.
Chr. Bach, belgianul François Joseph Gossec (1734-1829), Ignaz
Pleyel (1757-1831).
Academiile de muzică de
Răspândind în Europa
rococo-ul şi stilul galant, Franţa a contribuit în mai mică măsură la
constituirea simfonismului clasic. În
muzica de cameră franceză din prima jumătate a veacului al XVIII-lea, termenul
“simfonie” era întrebuinţat pentru a desemna o piesă scrisă pentru instrumente
sau fragmente instrumentale din operă. Sunt intitulate simfonii diferite
lucrări de cameră de Philidor, Boismortier, Mondonville, Marais, toate aceste
lucrări fiind în genul suitei. De altfel, termenii consacraţi ai muzicii
simfonice clasice nu aveau accepţiunile actuale, ele prezentând ambigue
semnificaţii. Astfel, colecţia de suite ale lui Michel Correte (publicată în
1750) – Concert de simfonii pentru
violino, flaut, oboi, cu basso continuo – are drept primă piesă o “suită op. 15” .Simfoniile lui Simon şi Al. Guillemain
(1746) sunt lucrări de cameră în stil galant, un amestec de polifonie cu
monodie acompaniată şi cu unele intenţii descriptive. Francezii îşi menţin
simfoniile în climatul muzicii de gen şi de divertisment, până ce Stamitz vine la Paris şi face cunoscute
simfoniile sale. După modelul său, vor scrie simfonii francezii Joseph
Gossec şi Ignaz
Pleyel.
La
formarea simfonismului clasic au contribuit şi culturile muzicale poloneze şi
cehe. Clasele conducătoare ale acestor popoare aveau gusturi cosmopolite, aşa
încât muzica lor a fost tributară celei germane şi operei italiene. Dacă
germanii şi italienii au influenţat cultura muzicală a acestor popoare, arta
lor populară a exercitat o sensibilă înrâurire asupra muzicii central europene.
Despre
bogăţia muzicii populare poloneze, G. Fr. Telemann notează următoarele: ”Este
de necrezut ce fantezie extraordinară are cel care şi-ar lua note, în opt zile
el ar putea să facă provizii de idei pentru o viaţă întreagă. Pe scurt, există
foarte multe lucruri bune în această muzică, dacă ştii să te serveşti de ea. Ea
mi-a adus mai târziu servicii, chiar în unele opere serioase. Am scris în acest
stil concerte şi trio-uri, pe care le-am înveşmântat în
haină italiană.” Sonatele metodice şi Mica muzică de cameră ale lui Telemann poartă
amprenta influenţei muzicii poloneze. Şi Hasse califică muzica poloneză drept
“muzică cu adevărat naturală”, adesea tandră şi delicată. Deşi dominată de arta germană, cultura muzicală poloneză a
dat limbajului european note specifice creaţiei sale populare.
Comentarii
Trimiteți un comentariu