Citate Emil Cioran - Lacrimi şi sfinţi
"Absolutul"
este o prezenţă dizolvantă în sânge. Leucemia e grădina în care înfloreşte
Dumnezeu...
Absolutul este o
tonalitate specifică a tristeţii.
Acea servitoare care
spunea că nu crede în Dumnezeu decât când o dor dinţii i-a făcut de râs pe
teologi.
Aş vrea să fiu o
floare pentru a nu şti de Dumnezeu sau Satana pentru a-l dispreţui. Dar să mă
chinui cu ură şi cu iubire în preajma lui, într-un leşin ceresc lipsit de
taină?! Obsesia divină evacuează iubirea terestră, încât Dumnezeu trebuie să
conteze mai mult pe răzbunarea femeilor iubite. Dimpotrivă, cu cât femeia ocupă
inima noastră, cu atât el este aruncat mai spre periferie.
Aş vrea să mă topesc
într-o lacrimă şi-n ea să-şi oprească soarele razele şi să plâng la capătul
luminii...
Asemenea unui castel
scoţian pare viaţa, de câte ori găseşti obiecţii împotriva Creatorului. Fiecare
din ele măreşte singurătatea şi reduc pe Dumnezeu la formele absurde. Dar
despre el nu se poate gândi decât unde paradoxul se neagă pe sine în
absurditate...
Aurora cunoaşte idealuri; amurgul, numai
idei, iar în locul pasiunii apare nevoia distracţiei. Curba descendentă a
soartei unui popor este reperabilă prin variaţiile de intensitate ale
plictiselii. Decadenţa începe. Iremediabilă, sinistră. Căci intoxicarea prin
virusul saturnian este fatală oricărui organism. Popoarele mor fără scăpare, ca
şi individul izolat ce lâncezeşte, savurându-şi buimăcit sau rece agonia.
Când ai în spate o
tradiţie de gândire multiseculară, îndoielile îţi par aştri ai spiritului. O
arhitectură de lipsă de soluţii construieşte atunci scepticismul, iar cinismul
o sfărâmă de un suflet cu tremurătoare palori. Cunoaşterea necruţătoare, implacabilă
cu orice înşelăciuni, nu e posibilă decât cu otravă pe retină.
Când asculţi
pe Bach vezi cum se înfiripă Dumnezeu. Căci muzica lui este generatoare de
Divinitate. O viziune plastică a fiinţei divine ţi se desfăşoară în faţă şi
creşte Dumnezeu sub ochii tăi.
Când crezi în
Dumnezeu eşti nebun fără să înnebuneşti. Este tot aşa, precum poţi fi bolnav
fără să ai vreo boală.
Când se va prăbuşi
această lume, Dumnezeu va fi piatră de mormânt, boltă peste nimicul nostru,
păstor al unei turme îngheţate... Şi dacă încerc să văd prin ce mi-l mai
apropii... un val de milă se ridică spre înălţimile lui părăsite. Ai vrea să
faci ceva pentru acest Dumnezeu stingher şi amărât... să spulberi ceaţa de pe
această Siberie cerească.
Citeşte zi şi noapte,
rătăcind prin spaima veacului, şi nu uita că lectura suplineşte oricând opiul.
Cărţile trebuie înghiţite ca prafurile adormitoare. Nimeni nu citeşte pentru a
şti, ci pentru a uita.
Creştinul se naşte
muritor şi moare nemuritor.
Cu cât îi citesc pe
pesimişti, cu atât iubesc viaţa mai mult. După lectura lui Schopenhauer, îmi
pare rău că nu-s logodnic.
Dacă ar prinde glas
agitaţia surdă din mine, orice gest ar fi o îngenunchiere la un zid al
plângerii. Port un doliu din naştere - doliul acestei lumi.
Dacă femeile n-ar şti
să plângă oricând, dragostea cu ele ar purta numele celei mai mari perversiuni,
sodomia.
Dacă fiecare am
plânge în mâna celuilalt şi legăturile oamenilor ar fi o căinţă duioasă!
Dar tot nu ne putem
înăbuşi un strigăt de revoltă, tunăm şi fulgerăm mai departe, pentru orice şi
pentru nimic: automatism lamentabil, care explică de ce suntem cu toţii nişte
Luceferi de duzină.
De ce-ţi vine să te
sfâşii de câte ori te apucă un acces de dragoste pentru viaţă? De ce atâta
patimă după sânge când ţi se lumină inima? Să nu reziste "celula" la
fericire? Aşa începe crima şi sfinţenia.
De la Baudelaire am învăţat
că viermii n-au nici ochi şi nici urechi. Nu m-am gândit la asta. Nu m-am
gândit că viaţa nu e decât un extaz al viermilor în soare. Fericirea? Un menuet
de viermi.
De-ar fi credinţa un
leagăn cald, s-ar mai naşte vreun exces şi-am mai cunoaşte nebuniile fără nume
ce o însoţesc? A fi înşelat de Dumnezeu! Decepţiile amorului ceresc, trădările
repetate ale Amantului suprem întrec dramele erosului terestru! Aş prefera să
am o mie de inimi de cavaleri medievali nefericiţi în dragoste decât una cu
flăcările lângă indiferenţa Divinităţii. Cruntă răzbunare va răsturna tăriile!
Despre viaţă nu se
poate scrie decât cu un toc muiat în lacrimi.
Dezacordul cu
lucrurile este semnul evident al vitalităţii spirituale.
Dezintoxicarea de
sfinte este lucrul cel mai greu, deoarece, refuzând toate vacuităţile
existenţei lor, nu ne putem sustrage farmecului lor divin. Şi dac-am reuşi să
trecem şi peste acesta, mai rămâne şi atunci un farmec echivoc, de care nu ne
putem dispensa fără să deviem de la pendulaţiile vieţii noastre. Este în
candoarea sfintelor o solemnitate care te îmbie să-ţi răcoreşti inima în
potire, iar zâmbetul lor este învăluit în parfumuri ce ne amintesc de culori
întrezărite în alte vieţi.
Doamne, voi culege
lacrimile de la poarta iadului şi-mi voi face cuib în ele şi-ţi voi aduna
umbrele în amurgurile mele... Doamne, nu mă tem că voi dispărea căci tu rodeşti
în singurătăţi şi pe tulpina ta îmi voi altoi lacrimile!
Dorinţa asta de a
merge la fund de câte ori ne invadează o fericire prea mare... Bucuria extatică
te face un scafandru al trivialităţii şi, după nu importă care cer, aspiri spre
mahala. Îngerii nasc draci în suflet şi zâmbetul sfintelor îţi apropie rânjetul
demonului.
Dumnezeu a exploatat
toate complexele noastre de inferioritate, începând cu incapacitatea de a crede
în propria noastră divinitate.
Dumnezeu este sursa
iniţială a păcatului şi a erorii. Căderea lui Adam este, în primul rând, un
dezastru divin şi numai în al doilea rând unul uman. Dumnezeu şi-a plasat în om
posibilităţile lui de imperfecţiune, tot putregaiul şi toată pierzania.
După toate ideile
mari ar trebui împlântat un semn de exclamaţie, precum scheletul pe
transformatoare electrice. Atâta irealitate mă obligă să simbolizez procesul
universal printr-un "etc." plasat în umbra unui imens
"zero".
Este imposibil ca să
mai suferim altcum decât cu inutilitate şi satanism. Orice poezie din
Baudelaire spune omului modern mai mult decât excesele sublime ale sfinţilor.
Abandonându-ne dezolării ca unui dans sau unei beţii, cum ne-ar mai interesa o
scară a perfecţiunii pin durere? Omul modern nu este la antipodul sfinţilor
prin superficialitate, ci prin incontrolabilul şi irezolvabilul condiţiei sale,
prin complacerea într-un dezmăţ tragic şi prin lunecarea în lumea unor decepţii
veşnic reînnoite.
Eşti sănătos atâta
timp cât crezi în filozofie; când începi însă a gândi apare boala.
Eternitatea este
putregai la înaltă temperatură, iar omul - un hoit, descompus pe cadavrul lui
Dumnezeu.
Extazul - delirul
spiritului.
Extazul este suprema
posibilitate de muzică a omului. Dincolo de el nu mai există nimic. De aceea
este şi fenomenul cel mai rar pe care-l întâlnim la oameni. Până şi la sfinţi
el este o excepţie.
Extazul, în primele
lui avânturi, îşi creează un peisaj divin, o idealitate pastorală, ridicată în
acorduri mistice; dezgustul eleatic al acediei desfigurează peisajul până la
fantomal şi, răpind orice sevă firii, introduce o fadoare în existenţă, din
exces metafizic. O plictiseală plină de venin, pe care numai blestemul nostru
de muritori fără har o mai poate înţelege. Acedia modernă nu mai este
singurătatea mânăstirească – deşi fiecare purtăm o mânăstire în suflet -, ci
vidul şi spaima de ineficienţa unui Dumnezeu părăginit.
Fiecare om este un
călău ratat.
Filosofia este un
corectiv împotriva tristeţii. Şi mai sunt oameni care mai cred în profunzimea
filosofiei...
Filosofii au sângele
rece. Nu există căldură decât în preajma lui Dumnezeu. De aceea tot ce e Siberie
în sufletul nostru îi cere pe sfinţi.
Freamăt funebru în
ţesuturi, horcăit cosmic în oase, păduri care ard în sânge... Doliul inimii e
singurul imbold spre gânduri.
Iadul şi raiul sunt o
interpretare diferită a sănătăţii; numai amestecul lor e boală.
Ideea de Dumnezeu
este cea mai practică şi cea mai periculoasă idee din câte s-au conceput
vreodată. Pe ea se salvează şi pe ea se prăbuşeşte omenirea.
În zadar am încerca
să-i lichidăm total pe sfinţi. Ei ne lasă pe Dumnezeu, ca albina acul. Sau
depun prin mlaştinile conştiinţei toxinele din care se naşte împărăţia
cerurilor...
Iubesc poeţii,
fiindcă nu ajung şi nu vor să ajungă la nimic. Poezia lor nu duce nicăieri.
Atâta inutilitate în armonie! Este un mare blestem a-i înţelege. Înveţi prin ei
că nu mai ai ce pierde.
Lacrimile - muzică
sub forma materiei.
Lacrimile nu sunt
arzătoare decât în singurătate. Singura surpriză a singurătăţii este moartea.
Deşi pentru mine viaţa este un chin, nu pot să renunţ la ea.
Lumea modernă a fost
atinsă până la blestem de blestemul lucrurilor finite.
Lumea se creează în
delir, căci totul în afară de el este o închipuire.
Mă gândesc la om şi
nu văd decât umbre; mă gândesc la umbre şi nu mă văd decât pe mine.
Melancolia - muzica
inconştientă a sufletului.
Mozart mă
face să regret eroarea lui Adam.
Muzica este un
mormânt de delicii; o beatitudine ce ne îngroapă.
Noi am vrea să murim
fără să existe moarte.
Nu există decât o
ratare: a nu mai fi copil.
Nu poţi iubi în
acelaşi timp cu pasiune o femeie şi pe Dumnezeu. Amestecul celor două erotici
ireductibile creează o pendulaţie interminabilă. O femeie ne poate scăpa de
Dumnezeu, precum Dumnezeu ne poate scăpa de toate femeile.
Nu se poate gândi
decât orizontal. Este aproape imposibil să concepi eternitatea în poziţia
verticală. Animalul se va fi ridicat la rangul de om în momentul trecerii de la
orizontal la vertical, dar conştiinţa nu s-a născut decât în clipele de
libertate şi de lene, orizontale prin excelenţă.
Nu se poate iubi
decât o fiinţă care amestecă o delicateţe bolnăvicioasă cu impulsul spre crimă.
Să te rănească o rază şi să te răsfeţi în abator!
Nu sunt atât de
nefericit pentru a fi poet..., dar nici atât de indiferent pentru a fi filozof.
Sunt, însă, destul de lucid ca să fiu condamnat.
Numai bordelul sau o
lacrimă de înger ne pot scăpa vremelnic de teroarea morţii.
Numai Dumnezeu se mai
poate ruga pentru cei ce nu mai au nimic de pierdut.
Nu-mi plac decât
oamenii melancolici şi erudiţi, care ştiu carte în tristeţe şi-şi pot plimba
mâhnirile prin toţi poeţii.
O fiinţă armonioasă
nu poate crede în Dumnezeu. Lepra asta de criminali, de sfinţi şi de săraci
l-au "lansat" pentru uzul amărăciunii lor.
O tristeţe care nu
închide în sine necesitatea mângâierii nu va realiza experienţa religioasă
niciodată. De aceea, muzicienii-poeţi, adică acei ce se satisfac cu tristeţea
în sine, rămân străini de Dumnezeu.
Oare voi ierta
pământului de a mă fi calculat printre posibilităţile lui? Când ştii prea bine
că eşti un intrus în viaţă...
Odată tot se va
prăbuşi şandramaua acestei lumi. În ce fel, nimeni n-o ştie. Şi este, la urma
urmelor, indiferent. Căci din moment ce totul n-are nicio calitate şi viaţa
este o piruetă în vid, începutul ca şi sfârşitul nu dovedesc nimic. O clipă
imensă ca un cavou universal. Şi Dumnezeu? Piatră de mormânt, boltă peste
nimicul nostru sau păstor al unei turme îngheţate.
Orice fel de extaz
suplineşte sexualitatea. Ea n-ar avea niciun sens fără mediocritatea fiinţelor.
Dar cum acestea n-au altă cale de a ieşi din ele însele, sexualitatea le
salvează temporar din animalitate. Actul sexual îşi depăşeşte la orice fiinţă
semnificaţia biologică. El este un triumf asupra animalităţii. Căci
sexualitatea e singura poartă spre cer din toată biologia.
Penru noi, moartea
este o surpriză dureroasă şi înspăimântătoare. De aici, frica şi dramatismul.
Pentru un sărut
vinovat de sfântă, aş accepta ciuma ca un leagăn. Ce Tereză sau Caterină m-ar
îmbrăţişa cu tot cerul?
Regresiunea în
memorie te face metafizician, răsfăţul în începuturile ei, sfânt.
Să-mi fac cuib într-o
inimă de sfântă? Mi-e teamă de incendiul cerului.
Scârba, ce te
invadează la spectacolul devenirii omeneşti, te obligă să renunţi şi să te
purifici de "sentimente". Ele sunt sursa aderenţelor stupide, a
acelui "da!" pe care îl strigă inima realităţii împotriva tuturor
evidenţelor. Furia îţi dă "accese" de sfinţenie laică. Adică o
inaderenţă totală, fără "ieşirea" lui Dumnezeu. Şi în astfel de
"accese" spiritul nu-ţi pare decât strădania de a-ţi concepe propriul
epitaf, început prin întâiul act de gândire şi sfârşit prin ultimul suspin. Să
trăieşti adică toată viaţa ca o variaţiune pe motivul "aici zace"...
Se spune că sfinţilor
nu le miroase cadavrul... O dovadă în plus pentru inaderenţa lor la această
lume. Sfintele chiar ar răspândi parfumuri. Există în aer miresme, care se lasă
pe creier şi care ne transpun ca o agonie de sfântă. Ah, de câte ori n-am
închis pleoape de sfinte!
Senzaţia asta stranie
şi chinuitoare de curgere a vidului în nopţi singure şi nemiloase... Ce teroare
tăcută îmbibă întunericul, îmbracă inima şi paralizează creierul? Sau parcă se
despică în bucăţi imensitatea neagră şi se prăvălesc stânci de întunecime peste
incendiul ascuns al pământului... Fiecare noapte este un univers în doliu, o
măreţie de ireparabil.
Sfinţii nu sunt
asexuali, ci transsexuali. Ei nu mai au nevoie de "revelaţiile"
sexualităţii. A fi sfânt nu înseamnă a ieşi mereu afară din tine? Ce ar mai
putea adăuga atunci sexualitatea? Transporturile extatice ale sfinţilor fac
palide convulsiile sexuale.
Sfinţii trăiesc în
flăcări, înţelepţii alături de ele.
Singurătatea fără
Dumnezeu este nebunie curată.
Slăbiciunile pentru
absolut îţi dau gustul autodistrugerii. Şi atunci îţi apare deodată în minte
imaginea mânăstirii şi a bordelului. "Celule" de-o parte şi de alta.
Femei, tot aşa. Dezgustul de viaţă creşte atât în umbra curvelor, cât şi a
sfintelor.
Spune-mi cum vrei să
te prăbuşeşti, ca să-ţi spun cine eşti.
Stadiu final al
tristeţii: nu mai există deosebire între lacrimi şi pietre. Inima devine
stâncă, iar pe sânge patinează dracii. Doamne! mai ai vreun loc prin paradis?
Ştiinţa nu este decât
o sumă de îndoieli vulgare pentru o prostie cultivată. Nu există ştiinţă decât
la antipodul spiritului.
Sunt ca o mare ce-şi
retrage apele pentru a face loc lui Dumnezeu. Imperialismul divin este refluxul
omului.
Te apuci să crezi în
Dumnezeu din orgoliu. Este – dacă nu plăcut – în tot cazul
"onorabil". De nu te pasionezi de El, trebuie să te ocupi de oameni.
Dar cine poate cădea atât de jos!
Toată devenirea nu
este decât un suspin cosmic. Noi înşine nu suntem decât nişte răni ale firii,
iar Dumnezeu un Toma Necredinciosul.
Toată filosofia e
fară răspuns. Faţă de ea, sfinţenia este o stiinţă exactă.
Tot ce e instituţie
şi teorie nu mai e viaţă.
Tot ce în mine ţipă
după viaţă îmi cere să renunţ la
Dumnezeu. Şi ce nu face omul pentru viaţă...
Tot ce se vede este
demn de a fi urât, de aici pleacă avantajele lui Dumnezeu.
Una din sursele
nefericirii este că înăbuşim prea multe dorinţe criminale. Dacă am da drumul
instinctului distructiv, de câte "complexe" n-am fi scăpaţi! Şi de
câţi indivizi!
Unii oameni îşi mai
pun problema dacă viaţa are sau n-are un sens. În realitate, totul se reduce la
a şti dacă e suportabilă sau nu.
Universul este un
cavou prea mic aspiraţiei muzicale spre moarte.
Va putea duce Dumnezeu
toate lipsurile mele? Va putea el să se urnească sub povara atâtor tristeţi?
Viaţa nu este decât o
absurditate… legală. Permisă. Acceptată.
Vibraţia absolută,
crescută pe un gol, şi extazul pe o disoluţie sunt condiţiile actualizării
paradisului. Şi o inactualitate egală în viaţă.
Vom astâmpăra
vreodată insomnia umbrelor şi adormi-vom cândva întunericul? Neastâmpărul
nopţilor, al tuturor nopţilor - prin care respiră mâhnirea şi cazna - a săpat
şanţuri în care putrezesc hoiturile amintirii.
Mântuirea prin suferinţă (Costin
Tuchilă, Cronici muzicale)
Într-un
interviu din 1935, anul premierei operei O noapte
furtunoasă, care
i-a marcat cariera în tinereţe, Paul Constantinescu îşi definea intenţiile: „În
compoziţie am dibuit aproape singur, însă de la început am simţit nevoia
cântecului popular şi într-o oarecare măsură şi a muzicii psaltice, pe
care din când în când, cu ajutorul vreunui preot, am reuşit întrucâtva să o
descurc; cel puţin ca notaţie.” Acestea sunt caracteristicile fundamentale ale
creaţiei sale, din combinarea elementelor stilistice pe care muzicianul le
indica rezultând un limbaj de o originalitate indubitabilă. Muzica
lui Paul Constantinescu născută dintr-o sinteză la rândul ei originală, se
înscrie
aşadar doar într-o măsură în orizontul componisticii româneşti de la
mijlocul secolului XX. În mod aproape paradoxal, ceea ce îl apropie de creaţia
congenerilor săi (unii ceva mai vârstnici) îl desparte. Paul Constantinescu nu
merge pe căi bătute, atât cât pot fi ele considerate structuri asimilabile
într-un peisaj muzical care nu avea în urmă o tradiţie cultă foarte
îndelungată. Dar, dincolo de asemenea speculaţii, noutatea adusă de muzica lui
Paul Constantinescu constă în „substanţa melodică provenită din filonul muzicii
noastre vechi”, solicitată până atunci „numai în creaţii corale destinate
oficiului bisericesc, de la
Musicescu până la
Kiriac sau Cucu” (Vasile Tomescu, Paul Constantinescu, 1967).
Muzica
psaltică, pe care o cunoştea temeinic, în sens mai cuprinzător, melosul
bizantin şi structurile sale modale sunt valorificate într-un limbaj simfonic
modern. Paul
Constantinescu se delimitează în egală măsură, şi foarte eficient stilistic,
atât de linia folclorică academizantă, cât şi de „direcţia modernizantă”.
Există în partiturile sale un refuz implicit al limbajului postimpresionist,
care era caracteristic unei părţi a creaţiei româneşti din prima jumătate a veacului
XX, dar şi al formulei neoclasice. Aceste particularităţi apar cu suficientă
pregnanţă în lucrări ce ilustrează toate genurile: muzica simfonică, de cameră,
vocal-simfonică, operă, balet, muzică de film. Un Trio de tinereţe (1928) propunea deja studiul
de stil bizantin, care se va împlini mai târziu în cele două Oratorii bizantine, de
Crăciun şi de Paşti. Alături deConcertul pentru orchestră de coarde (1955) şi de opera O noapte furtunoasă, ele
rămân capodoperele muzicii sale.
Comentarii
Trimiteți un comentariu