“Muzica este o putere spirituală în stare să lege toţi
oamenii între ei.”
Enescu
“Dintr-un popor nu rămâne nimic, decât cultura.”
M. Eliade
Secolul
al XX-lea a cunoscut antiteza între o civilizaţie dusă până la culmile
speranţelor şi ale visurilor umane, pe de o parte, şi catastrofa Revoluţiei
bolşevice, a celor Două Războaie Mondiale şi a celor de pe diferite continente,
declanşate de demonismul fiinţei umane, pe de altă parte. În acest secol
violent, au căzut mari imperii: habsburgic, ţarist, otoman, cele coloniale, iar
la sfârşitul secolului sistemul comunist din Răsăritul european după
desfiinţarea Imperiului sovietic. Toate aceste evenimente politice şi sociale
şi-au pus amprenta asupra artei europene. Cultura modernă desacralizată este
punctul culminant al esteticii iluministe, omul modern luându-şi rolul
luciferic de descoperitor şi creator de noi lumi prin spiritul teribilist al
negării valorilor tradiţionale.
În
secolul al XX-lea, omenirea a realizat un nemaipomenit salt al civilizaţiei
printr-un uluitor progres tehnic şi descoperiri ştiinţifice. Cu posibilităţi
nelimitate, omul poate evolua spre bine sau spre rău, spre echilibru sau
dezordine interioară. Marea explozie informaţională datorată celor patru
tehnologii moderne – telefonul, televizorul,
calculatorul şi satelitul – au multiple efecte asupra
vieţii omului, secătuit sufleteşte de goana nesăbuită după performanţe
tehnico-ştiinţifice. Treptat, ele vor schimba complet şi comunicarea între
oameni.
Absorbit
de noi şi noi investigaţii ale universului, omul înaintează ca un automat, fără
să desluşească sensul acestei goane fără sfârşit. În societatea modernă a
dispărut sistemul de valori perene, distrus de civilizaţia tehnicistă încât
omul, ca reacţie de apărare, s-a retras într-un univers al confortului şi al
plăcerilor imediate. Din nefericire, arta, care ar putea fi “un fir al
Ariadnei” pentru fiecare om, a fost absorbită şi ea de tehnică. Pictura
abstractă, arhitectura geometrică, sculptura mobilă, literatura structuralistă
au destrămat solidele fundamente tradiţionale, artele moderne rămânând
modalităţi de expresie şi bunuri pentru un grup restrâns de iniţiaţi. S-au
derulat diferite curente ale avangardei: dadaismul (T. Tzara, 1916),
suprarealismul (A. Breton, L. Aragon, P. Eluard, J. Prévert), romanul
structural (J.Joyce), cel absurd (Kafka, Becket, E. Ionescu), pictură abstractă
(V. Kandinsky, P. Klee, O. Kokoschka, M. Chagall, S. Dali, G. de Chirico, P.
Picasso, Braque).
În
acest secol au avut loc mari înnoiri în limbajul şi arhitectonica muzicală.
Până în anul 1950 s-au încercat diverse soluţii de înlocuire a limbajului tonal
tradiţional, socotit de unii drept caduc. Ducând la apogeu romantismul,
Wagner a declanşat şi criza romantismului, concomitent cu procesul de
dizolvare a tonalităţii. Acest proces a marcat saturaţia mijloacelor de
exprimare ale romantismului, şi, implicit, căutarea unui nou limbaj. Întrucât
muzica romantică s-a sprijinit pe redări ale stărilor individuale şi exprimarea
particularului, în desfăşurarea muzicală a rezultat o fărâmiţare a expresiei şi
o atenuare a efectelor contrastelor prin însăşi multiplicarea şi ascuţirea lor.
În
muzica romantică, continua varietate şi accentuare a contrastelor au avut un
efect contrar, căci ascultătorul, obosit de atâtea disonanţe şi profuziune
coloristică, căuta din nou claritatea, simplitatea şi echilibrul. Se repeta
istoria din acel moment de tranziţie de la Baroc la clasicism, când proliferarea polifonică
şi complicarea ei a stârnit reacţia monodiei acompaniate şi a asigurat succesul
unei arte a simplităţii şi a echilibrului. Desigur, istoria se repetă, dar nu
în toate aspectele ei, căci condiţiile spirituale şi mijloacele de expresie ale
finelui Barocului sunt diferite de cele de la răspântia secolelor al XIX-lea şi
al XX-lea.
Faţă
de exacerbarea romantismului s-au declanşat reacţii de apărare, în sensul
revenirii la unele principii beethoveniene, la echilibrul clasic şi la
temperarea contrastelor violente. Istoricii au luat în considerare tendinţa
neoclasică a lui Brahms, a cărui material sonor prezenta aspecte romantice,
temperând însă toate ascuţişurile şi violenţele.
Acest
neoclasicism de tip beethovenian a cuprins parţial şi pe Bruckner, dacă ne
referim la transparenţa armoniilor, la linia simplă şi simetrică a melodiilor
sale, la ritmul ordonat şi la dezvoltările fără încleştări tensionate. Rămâne,
desigur, emfaza sonoră a grupului alămurilor, la care adaugă instrumente noi,
tubele, precum şi unele viziuni romantice depresive, care dau unor linii
melodice arcuiri cromatice de neîndoielnică inspiraţie wagneriană. Însuşi
faptul că n-a scris opere, ci s-a mărginit lasimfonii,
misse, cantate, recviem şi Te
Deum, ne face să-i atribuim, mai degrabă, un spirit clasicizant
decât o fervoare romantică.
Aceeaşi
reacţie o găsim la compozitorii pe care istoria i-a etichetat drept academişti.
La germani sunt urmaşii lui Mendelssohn, constituiţi în “Şcoala de la Leipzig ”, la care putem
adăuga pe Max Bruch (cu excepţia romanticului său Concert
pentru vioară şi orchestră), iar la francezi pe cei din fruntea
Conservatorului naţional: A. Thomas, Th. Dubois, precum şi pe teoreticianul
d’Indy, foarte sever în ceea ce priveşte principiile construcţiei muzicale, dar
destul de deschis influenţelor wagneriene în propria sa creaţie.
Un
loc aparte îl ocupă între aceştia C. Saint-Saëns, al cărui eclectism ne
împiedică a-l include într-un curent, dar care, prin ordinea şi construcţia
simfoniilor şi concertelor sale, rămâne un păstrător al tradiţiei clasice. În
schimb, prin poemele sale simfonice este un aderent al programatismului, deşi
limbajul său tinde mai mult către o echilibrare clasică, decât spre răvăşirea
şi fervoarea romantică.
Ca
reacţie împotriva unei tematici istorice sau legendare, la sfârşitul secolului
al XIX-lea se desenează tendinţa realistă, reprezentată de Verdi şi de
continuatorii drumului deschis de el, veriştii, care se folosesc în operele lor de o
muzică de mare tensiune afectivă pentru a ilustra subiecte inspirate din viaţa
cotidiană. După Bizet, în Franţa naturalismul va fi ilustrat de Gustave
Charpentier, cu opera Louise, şi de
romanele muzicale ale lui Alfred Bruneau – Visul şi Messidor după Zola.
În
cartea sa, Die Romantische Harmonik und
ihre Krise in Wagners Tristan (1920),
Ernst Kurth socoteşte că opera Tristan şi Isolda nu este numai momentul de culme, ci şi
de criză. Criza armoniei romantice înseamnă, de fapt, criza tonalităţii, ea
constituind un proces lent de disoluţie a tonalităţii, la care contribuie nu
numai Wagner, ci şi mulţi contemporani şi urmaşi ai săi. De fapt, vectorii
tonalităţii sunt pe rând şubreziţi de anumite practici: cromatizarea continuă,
disonanţele nerezolvate, relaţii de tip modal, etajări bi şi politonale, ce
dizolvă principiile funcţionalismului. Astfel, armonia modală, de sorginte
medievală sau de provenienţă folclorică, slăbeşte eşafodajul tonal. Printre
desele abordări ale aşa numitelor funcţiuni secundare sunt şi momente care nu
ignoră funcţiunile principale, creându-se un echilibru funcţional propriu
modului respectiv. În acest fel, alternanţa dintre modal şi tonal erodează
blocul de granit al tonalităţii. Modalul eclesiastic, fie el de provenienţă
bizantină sau gregoriană, va colora expresia muzicală, aducând un specific de
epocă şi, în consecinţă, va arunca o oarecare umbră asupra organizării tonale.
Şcolile muzicale naţionale,
izvorâte din arta muzicală romantică, vor servi unei noi expresivităţi, ce va
contribui la alterarea trunchiului tonal tradiţional. Solidul fundament tonal,
care a guvernat muzica a patru secole, se va eroda şi prin propriile sale
procedee. Acordurile disonante, a căror ascuţime tot mai mare începe să spargă
stabilitatea tonală, favorizează disoluţia tonală prin modulaţii excesive.
Acestea clatină tonalitatea atât prin distanţele mari parcurse în modulaţiile
brusce, cât şi prin recurgerea la tot mai dese modulaţii. Dacă în cursul a două
sau trei măsuri acordurile disonante produc modulaţii în mai multe tonalităţi,
acestea vor dilua stabilitatea tonală, modulaţiile cele mai eficiente fiind cele
cromatice şi cele enarmonice.
Compozitorii
postwagnerieni, în speţă cei prowagnerieni, ca Bruckner, Strauss,
Mahler, vor folosi din plin modulaţiile pentru a spori dinamismul interior
al discursului muzical. Procedeele armonice, care au dus la exacerbarea
dinamismului funcţional şi a celui modulatoriu, au fost clar cauzele clătinării
tonalităţii. Prin folosirea agregatelor bi şi politonale, impresioniştii şi
epigonii lor au contribuit şi ei la detronarea tonalităţii. Dar nici unul
dintre compozitorii influenţaţi de Debussy şi nici Debussy însuşi n-au
ajuns la atonalism.
Seduşi
de presupusa libertate pe care o oferă atonalismul, compozitorii au fost
dezorientaţi în privinţa modalităţii de organizare a limbajului muzical,
recurgând la diferite sisteme de organizare sonoră. Astfel, pentru a înlocui
centrul tonal, Stravinski imaginează “polaritatea sunetului”, ce părăseşte
circumferinţa cadrului tonal. El susţine că prin acesta nu renunţă la sistemul
gravitaţional, care asigură limbajului muzical o anumită logică. În Poetica
sa muzicală, autorul
afirma: ”Ceea ce ne preocupă este mai puţin tonalitatea propriu-zisă, decât
ceea ce s-ar putea numipolaritatea
sunetului, a unui interval sau chiar a unui complex sonor. Polul
sunetului constituie, într-un anumit fel, axul esenţial al muzicii… Orice
muzică, fiind numai o secvenţă de impulsuri şi de repaus, este uşor să se
conceapă că apropierea sau îndepărtarea polilor de atracţie determină oarecum
respiraţia muzicii. Prin faptul că polii noştri de atracţie nu se mai află în
centrul sistemului închis al sistemului tonal, îi putem întâlni fără să fie
necesar să ne mai supunem protocolului tonalităţii. Căci nu mai credem în
valoarea absolută a sistemului major-minor, fondat pe acea entitate pe care
muzicologii o numesc scara lui do.”
Alţi
compozitori de la începutul secolului caută un acord “trunchi”, a cărui
desfăşurare ar urma să constituie scara de referinţă a organizării melodice.
Aşa de pildă, Skriabin inventează acordul mistic,
compus din şase cvarte care, desfăşurate, ar furniza segmente melodice
specifice. În acest sens, predecesorul său Fr. Klein a propus acordul
mamă (din 12
sunete cu 11 intervale), iar Nicolas Slonimsky acordul bunică.
În
noianul căutărilor privind reînnoirea limbajului muzical modern apar sporadic
şi încercări de anihilare a tuturor parametrilor limbajului muzical, prin
eliminarea conceptului de sunet muzical ca material de construire a sintagmelor
sau prin fărâmiţarea intervalelor dintre sunete, depăşindu-se graniţa
inferioară a sunetului.
Emanaţie
a realismului naturalist, bruitismul futuriştilor neagă folosirea sunetului muzical,
înlocuindu-l cu zgomote reale, cotidiene. Astfel, italianul Luigi Russolo, în
înţelegere cu B. Pratella, experimentează un concert la care prezintă piesa Zgomotele
oraşului, o succesiune de aglomerări ale zgomotelor din diferite
sectoare ale activităţii umane. Muzica acestei piese consta în succesiuni şi
suprapuneri de zgomote, produse de obiecte şi nu de instrumente muzicale:
huruitul motoarelor, scârţâitul căilor ferate, sticle sparte, tinichele lovite,
claxoane, lovituri de ciocane sau în diferte mase materiale. Concertul, care a
avut loc în anul 1913, s-a soldat cu un imens scandal din partea publicului, în
pofida unui “Manifest al artei zgomotelor” al lui Russolo, care se voia
entuziast şi novator.
O
revenire la această aşa-zisă nouă estetică a muzicii datează din anul 1937,
când francezul americanizat Edgar Varèse lansează procedeul numit de el bruitism, având şi acesta o
reverberaţie limitată. Numai că, în urma descoperirii procedeelor electronice
de producere a zgomotelor, teza lui Varèse a fost fecundă pentru promotorii muzicii
concrete, reprezentată de Pierre Schaeffer şi Pierre
Henry în anii ‘50.
Tendinţa
de diluare şi apoi de suprimare a tonalităţii a avut printre factorii
dinamizatori şi încercarea de a lărgi sfera tonalităţii. Dacă
Stravinski înlocuieşte tonalitatea cu polaritatea, Bartók statuează
principiul organizării tonalităţii lărgite pe baza
axelor. Astfel, în ciclul unei tonalităţi distinge două serii de
axe, grupate în trei cercuri: tonica, dominantă, subdominantă. Prin acest
sistem, Bartók realizează legătura directă modulatorie, datorită înrudirii
celor două sunete de la capetele unei axe. În acest chip, distanţele dintre
funcţiunile tonalităţii se modifică, astfel că modulaţiile se vor putea face cu
mult mai multă libertate.
În
acelaşi spirit al lărgirii tonalităţii, Hindemith propune, bazându-se pe
fenomenulrezonanţei
naturale, o altă succesiune de înrudire a tonalităţilor, pe care o
exemplifică în Ludus tonalis,
lucrare ce se pretinde a fi al său Clavecin temperat. Hindemith crede că realizează adevărata
succesiune a înrudirilor, generată de rezonanţa naturală. În acest mod se pot
face translaţii tonale mai directe între tonalităţile care erau foarte îndepărtate
în sistemul clasic. Tot Hindemith aduce o nouă dimensiune a limbajului muzical
“valoarea”, înţelegând prin aceasta gradul de tensiune disonantică, acest
precept neafectând tonalitatea şi limitele ei.
Altă modalitate de schimbare radicală, prin renunţarea la semiton ca
limită inferioară a intervalelor, a fost ceea ce s-a numit microtonie,
fundamentată fie pe îndepărtata tradiţie antică, fie pe diverse culturi
muzicale folclorice. Astfel, în anul 1892, G . A. Behrens Senegalden brevetează
un pian în sferturi de ton, iar englezul J. Foulds scrie în 1898 un cvartet în
care foloseşte intervale de sfert de ton, ei fiind urmaţi de experimentele lui
Richard Stein, Mühldorf şi Vişnegradski.
Problema microtoniei a preocupat şi pe cunoscutul pianist şi compozitor Ferruccio
Busoni (1866-1924), spirit novator cu atitudini
avangardiste în tinereţe, devenit apoi un aprig neoclasic. În privinţa
microtoniei, studiază mijloacele de lărgire ale sistemului de bază, organizat
în tonuri şi semitonuri prin includerea sferturilor, a şesimilor şi a treimilor
de ton.
Preocupat de destinul muzicii secolului nostru, el a presimţit
radicalele schimbări ale limbajului muzical modern, aşa cum constatăm în Entwurf
einer neuen Esthetik der Musik (Schiţa unei noi estetici
muzicale), apărută în 1906: “Tehnica clasică a ajuns la sfârşitul
unei etape, deja parcurgând cea mai mare parte. Unde ne va duce perioada
următoare? După părerea mea, aceasta se îndreaptă spre sonorităţi abstracte, la
o tehnică fără obstacole, la o libertate tonală nelimitată. Trebuie luat totul de la zero, pornind de
la o puritate absolută.”
Arnold
Schönberg încearcă să elibereze limbajul muzical de tirania
major-minorului şi de organizarea tonală, considerând nu gama diatonică drept
bază a construcţiilor acordurilor, ci gama cromatică de 12 sunete, toate având
rol egal. În acest mod, acordurile vor avea o independenţă şi se va desfiinţa
clasica antiteză între consonanţă şi disonanţă. Construirea acordurilor pe
cvarte va contribui mai mult la îndepărtarea sensurilor funcţionale. Pentru ca
nici linia melodică în succesiune ei să nu aducă aminte de vreun centru
funcţional şi să prezinte, totuşi, un criteriu de organizare, el imaginează sistemul
serial. O serie trebuie să cuprindă toate cele 12 sunete cromatice,
pentru ca nu cumva, prin eliminarea unora, să capete un profil melodic apropiat
de vreo tonalitate. De asemenea, seria nu trebuie să fie alcătuită din segmente
cu profil de arpegiu tonal sau segmente care, luate în parte, să poată fi
încadrate tonal.
Creată
de Schönberg, Josef Hauer şi Golemişev, dodecafonia nu a avut răsunetul dorit, în ciuda
unor acţiuni foarte dârze şi copios sprijinite de finanţa vremii. Cu toată
reclama zgomotoasă, făcută de cercurile din Köln, Viena, Berlin, Paris, Roma,
nu s-a impus ca sistem, menit să înlocuiască pe cel tradiţional.
Ca
metodă de construcţie muzicală, serialismul îşi are apologeţi, care i-au
fundamentat teoretic dreptul la viaţă. După opinia teoreticianului Josef Rufer,
dodecafonia s-a impus în practica muzicală ca o necesitate de a înlocui
tonalitatea care, ca principiu ordonator, nu mai făcea faţă “împovăratului câmp
energetic armonic”. Acordurile amplificate până la zece, unsprezece şi chiar la
doisprezece sunete cu greu mai pot fi raportate la un centru tonal.
Cu
toate strădaniile de a justifica existenţa dodecafoniei seriale ca unică metodă
de construcţie muzicală, această modalitate de a concepe desfăşurarea muzicală
n-a devenit predominantă în Europa. În Îndrumare în compoziţie,
Hindemith ia poziţie împotriva acestui principiu, arătând că: “Înrudirea
sunetelor se bazează pe legi ale naturii, pe structura însăşi a materialului
sonor şi a auzului nostru, precum şi pe un raport abstract, matematic, al lor.
Nu putem anula această înrudire a sunetelor, căci oriunde se întâlnesc două
sunete, în mod simultan sau în succesiune, această întâlnire determină automat
un raport calitativ al intervalului. Înlănţuirea unor acorduri sau intervale
produce un raport de diferite grade de intensitate, iar acesta produce în mod
inevitabil relaţii tonale.”
În
scrierea antiserială Muzica în cămaşă de forţă,
Alois Melchior arată că dodecafonia limitează “impulsul creator” şi circumscrie
exprimarea muzicală în cercul strâmt al unor formule artificial determinate.
Vorbind despre îngrădirile impuse creatorului de către regulile dodecafoniei
seriale, Hindemith afirma următoarele: “În materie de construcţie
muzicală, dodecafoniştii sunt robii unui formalism, faţă de care artificiile
flamanzilor timpurii par nevinovate jocuri de copii.”
Întrebat
despre rostul muzicii dodecafonice, Şostakovici sublinia: ”Sunt ferm convins că
în muzică, la fel ca şi în oricare alt domeniu de activitate umană, este
absolut necesar să se caute drumuri noi. Părerea mea este că acei care văd
aceste drumuri noi în dodecafonie greşesc profund. Dogmatismul îngust al
acestui sistem, născut pe cale artificială, încătuşează extrem de mult
imaginaţia creatoare a compozitorului şi depersonalizează individualitatea sa”,
iar cu privire la soarta metodei seriale, el credea că “aceasta nu
numai că nu are viitor, dar nu are nici prezent. Este doar o modă, care a
început să treacă”, iar curentele “cele mai noi” generate de ea, de felulpunctualismului, aleatorismului au trecut cu totul de limitele
muzicii.
Compozitorii moderni valorifică cele mai îndrăzneţe mijloace
pentru a înnoilimbajul
muzical. În istoria muzicii, simetria metro-ritmică a
clasicismului, riguroasa “simetrie pătrată”, a fost fructul ordinii clasice. Ea
a rămas adânc întipărită şi în idiomul muzical al secolului al XIX-lea, deşi
romanticii au căutat să frângă această organizare. Alături de această perfectă
simetrie pătrată, la clasici găsim şi asimetrii care pun în valoare, prin
contrast, valoarea simetriei.
Muzica
romantică, adesea expresie a impulsului subiectiv, va cultiva asimetriile şi va
repudia uniformitatea ritmică. Influenţa reciprocă între genul dramatic şi
simfonic, ca şi pătrunderea lirismului subiectiv în dramaturgia simfonică, va
determina amalgamarea procedeelor ritmice. Libertatea ritmică a recitativului şi,
în general, a liniei vocale generată de vorbire, pătrunde în muzica
instrumentală, unde a dominat mult simetria metro-ritmică.
În
a doua jumătate a veacului al XIX-lea, în afara melosului vocal, la îmbogăţirearitmicii contribuie şi folclorul popoarelor,
valorificat în noile culturi muzicale naţionale. Bogăţia şi varietatea
ritmico-melodică a creaţiei populare din diferite ţări, mai ales din estul
Europei, va constitui o contribuţie extrem de preţioasă şi în veacul al XX-lea.
Structurile ritmico-melodice provenite
din folclorul diferitelor popoare, prezintă o nemaiîntâlnită varietate şi
vitalitate ritmico-melodică. Folclorul
est-european nu aduce numai o mare diversitate de formule ritmice, ci şi
frecvente schimbări de măsură, ceea ce conferă un accentuat caracter stenic
desfăşurării muzicale. Romanticii au repudiat, în bună parte, organizarea
sintactică aproape simetrică a clasicilor, precum şi formulele ritmice
uniforme.
La
postromantici şi expresionişti, ritmica este tot mai variată şi manifestă din
ce în ce mai multă libertate. Şi poliritmia devine un frecvent mijloc de
exprimare, datorită impresioniştilor care apelează la suprapuneri poliritmice,
dar şi a neoclasicilor. Reînviind polifonia preclasicilor, compozitorii
neoclasici dezvoltă poliritmia şi polimetria, aflată incidental în muzica
vechilor maeştrii ai polifoniei. Ostilitatea expresioniştilor faţă de
principiile de ordine şi de simetrie se resimte şi în ritmică. Tinzând la
anihilarea unui curs melodic fluent, ei au recurs la segmentarea sau la întreruperea
mersului melodic cu diferite pauze, procedeu devenit, apoi, sistem înpunctualism.
Dezorganizarea metrică ajunge la apogeu în aleatorism, unde
diferite segmente pot fi cântate la întâmplare de interpreţi, eliminând orice
intenţie de ordine.
În
limbajul muzical modern dispare uniformitatea agogică, metrică şi, uneori, cea
ritmică, prezente în creaţia preclasică şi clasică, clătinate apoi de
romantici. Cu toate acestea, unele efecte expresioniste implică o ostinare
ritmică de tipul celei folosite de Ravel în Bolero. Marea libertate metro-ritmică oferă posibilitatea
redării unui dinamism emoţional stenic, obsedant.
Strâns legată de dezvoltarea ritmicii, melodica din ultimele trei secole a fost
determinată şi de evoluţia armoniei. Dacă în epoca clasică, o melodie evoca şi
armonia ei latentă, în vremurile următoare s-a ajuns la o melodică mai diversă,
al cărei suport armonic nu era atât de lesne intuit. Pe măsură ce armonia
romantică îmbogăţeşte discursul muzical cu frecvente disonanţe, melodica se
diversifică şi îşi pierde din claritatea primară. Favorizând sinteza genurilor
– factura de lied a temelor din simfonie şi pătrunderea simfonismului în operă
– romanticii includ noi mijloace pentru redarea vorbirii, interjecţiei şi teme
muzicale mai generalizante de tip instrumental, realizând un limbaj melodic
mult mai variat şi mai apropiat de stările tensionale.
În a doua jumătate a veacului al XIX-lea, cromatismele dese şi
pătrunderea altor moduri decât clasicul major-minor în limbajul muzical au
îmbogăţit profilul melodicii. Gândite armonic, melodiile capătau aspect necantabil,
cu atât mai mult cu cât s-au creat melodii generate de acorduri mărite,
micşorate, alterate etc. Acest
procedeu, pe care-l găsim la
Liszt sau la
Wagner , îl vor fructifica din plin compozitorii moderni.
Influenţa
muzicii populare se manifestă prin noi intonaţii, datorită modurilor populare,
şi revenirea la monodia cantabilă, fără suport armonic. Începând cu Musorgski,
pe această cale se situează mai toţi compozitorii, care se sprijină în creaţia
lor pe folclorul popoarelor din care fac parte: Bartók, Janaček, de Falla,
Enescu, Szymanowski, Şostakovici, Kodaly.
Cromatismul
wagnerian şi armonia mai complexă a postromanticilor generează o melodică al
cărei sens este adesea greu de descifrat fără complementul armonic (Wolf,
Bruckner). Acest gen de melodie apare şi la compozitorii moderni, unde mersul
melodic este mai puţin cantabil şi mai puţin coerent, datorită folosirii
acordurilor disonante mai aspre (Berg, Webern, Stravinski).
Şi
modurile populare sau arhaice au contribuit la profilul melodiei moderne.
Întâlnim pasaje modale şi la
Berlioz , Chopin, dar mai ales la compozitorii ruşi
(Musorgski, Korsakov), pentru evocarea arhaicului sau a coloritului naţional
specific. Debussy apelează la modurile medievale, la pentatonică sau
hexatonică, încadrând linia melodică în armoniile generate de aceste structuri
sau însoţind melodia cu paralelisme de acorduri de cvintă, septimă sau nonă.
Descătuşată
de tiranica organizăre tonală, melodica obţine o libertate în desfăşurarea ei.
Compozitorii moderni – Enescu, Bartók, Szymanowski, de Falla, Janaček,
Prokofiev, Şostakovici – folosesc modalul, realizând melodii cu un contur cu
totul particular. Adesea axat pe folclorul ţării sale şi al altor popoare, Bartók
a căutat ţesături adecvate structurii melodice: “Este foarte important ca
veşmântul muzicii în care prezentăm melodia să poată fi dedus din caracterul
ei, din trăsăturile muzicii pe care melodia le conţine în mod vizibil sau
latent, astfel ca melodia şi toate adausurile ei să dea impresia unei unităţi
indivizibile.”
Frecventele
disonanţe, prezente la moderni, duc la crearea unei melodici cu sensuri
expresive aride. La Bartók ,
atunci când nu apelează la melosul de sorginte folclorică, structura melodică,
după opinia lui Lendvai, are o organizare interioară bazată pe gama celor 12
sunete, structura intervalică a melodiilor urmând aceleaşi legi ale “secţiunii
de aur” (el considera ca unitate semitonul). În creaţia muzicală a lui Bartók,
muzicologul maghiar Ernö Lendvai desluşeşte, în mare, în ordonarea
perioadelor respectarea raportului matematic al “secţiunii de aur” (sectio aurea),
remarcând că în unele compoziţii dimensionarea unor segmente răspunde legilor
proporţiilor specifice. Dintr-o piesă în două secţiuni inegale, cea mai mare
este media proporţională între întreg şi secţiunea cea mai mică.
Atât
modalul, ale cărui relaţii armonice nu sunt conforme cu organizarea tonală, cât
şi polifonia politonală, slăbesc principiul funcţional şi răpesc melodiei suportul
ei de organizare. Armonia cromatică wagneriană generează formule melodice ce
necesită suport armonic pentru a fi coerente. Cu atât mai mult în suprapunerile
politonale, unde linia melodică îşi pierde sensul funcţional. Pe măsură ce
spiritul tonal se dizolvă şi melodia nu mai are suport armonic, compozitorii
caută alţi piloni de susţinere în locul sistemului gravitaţional. În
structurarea ei se va recurge la aglomerări, diluări sau la crearea unor
pattern-uri drept osatură a serialismului.
S-a
simţit nevoia unui principiu de organizare, compozitorii căutând diferite
sisteme sonore. Cel mai cunoscut este dodecafonismul,
care, negând principiul funcţiunilor, principiu bazat pe fenomenul acustic al
polarităţii sonore, neagă însăşi armonia ca element de exprimare. În acest caz,
exprimarea se va baza pe structura melodică şi pe suprapuneri de linii
melodice. Negându-se armonia, se revine la vechea polifonie cu legile sale.
În
concepţia funcţională lărgită a lui Bartók, sunt create grupuri organizate pe
axe funcţionale, având la bază triada funcţiunilor de tonică, dominantă şi
subdominantă, funcţii ce pot fi substituite prin relative inferioare sau
superioare. În dodecafonia preserială, datorită libertăţii de a alcătui o temă
din sunetele gamei cromatice şi din suprapuneri polifonice, se configurează mai
mult sau mai puţin precis anumite funcţiuni, anumite centre de sprijin. În
sistemul serial, acest lucru nu mai este posibil.
Pentru
a evita orice determinare funcţională, orice polarizare, şi a nu mai cădea iar
în strânsoarea organizării armonico-tonală, Schönberg a născocit sistemul
serial. Inventat de Schönberg, dodecafonismul serial este un sistem ce se bazează pe gama
cromatică de 12 sunete. Această gamă cromatică nu are un sunet de bază, nici nu
presupune un suport funcţional, toate sunetele având egalitate expresivă. În
plus, pentru a evita orice apel la funcţionalitate au fost respinse intervalele
consonante şi, mai ales, succesiunile de terţă care ar reedita acorduri
consonante, dar şi sunetele pe trepte alăturate pentru a nu se realiza anumite
relaţii funcţionale. Astfel, Schönberg recurge mai mult la oprelişti decât la
norme de construcţii.
Pentru
a-şi organiza melodica pe baza unui sistem, el creează conceptul de serie,
o succesiune de 12 sunete ale gamei cromatice, în care nici unul nu este
repetat, evitând gruparea sunetelor ce pot genera acorduri de cvintă, septimă
sau nonă, întrucât acestea sugerează funcţiuni.
Lipsirea
liniei melodice de orice sens funcţional se obţine şi prin interzicerea
suprapunerilor polifonice sau a vreunui agregat acordic, care ar realiza o
organizare funcţională. Seria poate face parte dintr-un şir melodic sau
dintr-un conglomerat armonic. Predomină intervalele mărite şi micşorate şi, în
general, disonanţele, ce aduc o expresie foarte aspră.
În
limbajul muzical modern s-au introdus microintervalele,
sferturile de ton, sub influenţa formulelor folclorice sau a experimentelor de
lărgire a sistemului tradiţional. Alois Haba a militat pentru includerea
sfertului de ton în limbajul muzical, aşa cum a procedat Enescu în Oedip sau în Sonata
a III-a pentru vioară şi pian.
Renunţând
la scriitura polifonă, clasicii au preferat stilul armonic. Deşi au folosit mai
mult monodia acompaniată acordic, ei n-au neglijat polifonia.
Chiar şi atunci când apelează la polifonie, clasicii o stucturează după
jaloanele funcţionale armonice. Un stil polifonic mai liber se poate observa în
creaţia lui Beethoven din ultima perioadă, fără a se detaşa însă sensibil de
dominaţia concepţiei armonice. Romanticii au neglijat polifonia. Alături de
dezvoltarea unei bogate şi complexe armonii, Wagner foloseşte polifonia,
cu atât mai mult cu cât discursul orchestral al operelor sale este o perpetuă
dezvoltare simfonică a laitmotivelor. Nu se fereşte de a combina două sau trei
laitmotive, ca în opera Maeştrii cântăreţi din
Nürnberg, în a cărei
uvertură suprapune cele trei laitmotive principale.
Simfoniştii
neoclasici şi postromantici din a doua jumătate a veacului al XIX-lea
(Bruckner, Mahler, Strauss, Reger, d’Indy, Saint-Saëns) folosesc din nou
împletirile polifonice. La
Brahms şi Bruckner, polifonia este subordonată însă gândirii
vertical-armonice. În pofida unor armonii adesea vădit romantice, ei nu se
sfiesc să folosească din plin polifonia, atât pentru îmbogăţirea dezvoltărilor,
cât şi pentru suprapuneri tematice din expoziţii. Şi la Reger găsim un pronunţat
stil polifonic în creaţia sa.
În
veacul al XX-lea, la neoclasicii italieni (Malipiero, Casella, Respighi,
Petrassi), francezi (Honegger, Milhaud) şi în lucrările de cameră ale lui
Stravinski întâlnim adesea polifonia liniară, ca o reacţie împotriva
armoniei romantice. Prin independenţa vocilor, polifonia liniară este
favorabilă momentelor politonale. La începutul secolului al XX-lea polifonia va
facilita reluarea modalului, iar ca rezultat al destrămării organizării tonale
va uşura bitonalismul şi politonalismul.
Dacă în structura vertical-armonică, politonalismul porneşte de la principiul
funcţiunilor variabile şi de la folosirea acordurilor polifuncţionale, în scriitura
liniar-orizontală tonalităţile simultane sunt mai lesne de realizat. Procedeele
politonale apar la neoclasicii italieni, ele accentuându-se la cei francezi
(Milhaud, Honegger).
Sub
impulsul muzicii populare, polifonia la Bartók , Janaček, Enescu, Szymanowski, Prokofiev,
Şostakovici păstrează modalul specific folclorului lor. Urmaşii marilor
clasici ruşi au cultivat polifonia mai mult decât predecesorii lor. Glazunov şi
Taneev au dat culturii muzicale ruse modele de scriitură polifonică. Axaţi însă
pe tradiţia armonică, ei au conceput polifonia fără a se desprinde de concepţia
verticală. Printre urmaşii lor, Şostakovici tinde către un stil polifonic cu
caracter diatonic.
Emanciparea
scriiturii polifonice de principiile armoniei verticale se remarcă în creaţia
germanilor, mai ales în muzica de cameră a lui Hindemith. Odată cu dezvoltarea
liniarismului, care, implicit, contribuie la slăbirea tonalităţii, se remarcă
şi o evoluţie în acelaşi sens a liniilor melodice. Eliberate de organizarea
tonală, liniile melodice componente prezintă unduiri mai puţin legate de
sensurile funcţionale, fapt ce va favoriza treptat atonalul.
Concomitent
cu diatonismul, cu modalismul arhaizant, în polifonia compozitorilor moderni se
remarcă şi o excesivă cromatizare a liniilor polifonice, care duce la atonalism
şi la noua organizare serială. Desluşim la Honegger cromatizarea frecventă a liniilor
polifonice, iar la Bartók
“acordul cromatic integral” stă la baza unor pasaje polifonice, alături de
“acordul diatonic integral”. În general, în muzica modernă domină polifonia
cromatică, mai ales la compozitorii neoclasici.
Bitonalismul
şi politonalismul sunt procedee ce diluează şi nu desfiinţează principiul
organizării funcţionale. Pentru a nu rămâne la o muzică fără un criteriu logic,
de ordonare, Schönberg imaginează dodecafonismul serial.
Procedeele cvasi-matematice de alcătuire a “seriei” duc la artificiale
exprimări muzicale. “Seria”, care constituie ceea ce am numi în limbaj
tradiţional temă, prezintă expresii tot mai tensionate.
Refuzând
ca mijloc de expresie antiteza consonanţă-disonanţă, polifonia
serialăfoloseşte mijloacele imitative ale vechii polifonii
flamande: inversări, recurenţe, augmentări şi diminuări. Tendinţa spre liniarism a pornit dintr-o
reacţie împotriva exceselor limbajului postromantic şi expresionist. Deşi au
adoptat toate procedeele noi, unii compozitorii moderni n-au renunţat total la
scriitura vertical-armonică, nici la organizarea funcţională, realizând din nou
o sinteză între variate modalităţi de scriitură.
Problema
centrală a limbajului modern este armonia. Dacă în
privinţa metro-ritmicii şi a melosului transformările nu sunt atât de radicale,
în armonie s-au impus noi procedee, negându-se cele tradiţionale.
Transformările din domeniul armoniei, care antrenează şi pe cele ale melodiei,
polifoniei şi chiar ale ritmicii, tind să anuleze contradicţia
consonanţă-disonanţă şi organizarea funcţională.
Conceptul
consonanţă-disonanţă exista chiar în teoria antică elină, considerat însă prin
prisma gândirii monodice. Lupta dintre “canonici” şi “armonici” (din secolul al
IV-lea), ne arată că printre problemele de estetică muzicală, care formau
obiectul polemicii, se afla şi disonanţa, privită ca principiu melodic. În
dezvoltarea culturii muzicale, odată cu apariţia polifoniei şi apoi cu
dezvoltarea scriiturii armonice, raportul consonanţă-disonanţă devine factor
important al limbajului muzical.
Urmărind
în cursul istoriei mersul disonantic, remarcăm folosirea din ce în ce mai
frecventă a coliziunilor disonantice, ca şi continua lor ascuţire. Gradul de
asperitate al disonanţelor variază după epoca istorică. În unele etape se
cultivă în mai mare măsură disonanţele, urmate de perioade în care se revine la
o muzică mai puţin aspră şi în care domină relaţiile consonantice. În general,
întrebuinţarea acordurilor disonante urmează un drum ascendent. În chansonele lui Ockeghem, madrigalele lui
Vicentino sau Gesualdo, muzica de orgă a lui Bach, disonanţa este folosită cu
mai mare îndrăzneală. Chiar dacă urmaşii imediaţi nu vor apela des la
disonanţe, experienţele rămân şi creaţia ulterioară va fructifica înnoirile
limbajului.
De
la disonanţa pregătită cu grijă în stilul sever al polifoniei renascentiste la
acordul de septimă de dominantă fără pregătire al lui Monteverdi, de la disonanţele
lui Bach la cele beethoveniene, de la modulaţiile lui Schubert la armonia
cromatică wagneriană, au crescut şi s-au înăsprit agregările sonore
disonantice, frecvenţa lor mergând până la evitarea consonanţei. Muzica lui
Wagner prezintă numeroase acorduri de septimă, de nonă, de undecimă, acorduri
alterate, prin care realizează tensionări foarte aspre. Desele disonanţe
izbutesc a obişnui ascultătorul cu asprimile lor sonore, astfel că acestea
sfârşesc prin a fi acceptate. Independenţa disonanţei merge până acolo încât în
limbajul modern există acorduri disonante cu roluri de centre funcţionale. Aşa
de pildă, la Skriabin
şi Schönberg acordul de undecimă are rol de tonică.
Muzicienii
postromantici au întrebuinţat des disonanţa, atât în acordurile tradiţionale pe
bază de terţă (septimă, nonă, undecimă), cu note adăugate, alteraţii,
sensibilizări sau note străine, cât şi în acordurile alcătuite prin etajări de
cvarte sau secunde, funciar disonante, dispărând treptat contrastul
consonanţă-disonanţă prin evitarea trisonului, izgonit total în muzica
dodecafonică.
Alt
mijloc de ignorare a antitezei consonanţă-disonanţă este “armonia tematică”,
adică realizarea agregărilor sonore verticale din sunetele melodiei, ceea ce
duce la succesiuni de secunde atunci când linia melodică procedează prin sunete
de grade unite. Izgonirea consonanţei şi evitarea trisonului dizolvă
organizarea funcţională.
Procesul
disoluţiei structurii funcţionale începe cu muzica lui Wagner. Fiindcă
disonanţele nu se rezolvă, centrul rămâne incert, mai ales atunci când fiecare
acord este ambiguu din punct de vedere funcţional. Acordurile alterate, cu
polivalenţe funcţionale, şi desele modulaţii duc la slăbirea sentimentului
unităţii tonale. Incursiunile la diferite trepte şi desele modulaţii slăbesc
considerabil organizarea tonală. Diminuarea coeziunii tonale se accentuează la
compozitorii postromantici. La
R. Strauss , diluarea tonalităţii rezultă din înlănţuirea
acordurilor din tonalităţi foarte îndepărtate, în timp ce la Reger desele modulaţii şi de
scurtă durată diminuează unitatea tonală.
Alt
procedeu care contribuie la clătinarea organizării funcţionale este politonalismul.
O desfăşurare muzicală este politonală atunci când se pot desluşi două sau mai
multe tonalităţi simultane. O secvenţă politonală se poate realiza prin
succesiunea de armonii polifuncţionale sau prin suprapunerea unor linii
melodice aparţinând unor tonalităţi diferite. Momente pasajere de politonalism
găsim chiar în muzica lui Bach (Concertul
brandenburgic nr. 1, partea
a II-a), la Mozart sau Grieg (Zi de nuntă), dar
aceste exemple sunt rare.
Limbajul
muzical modern cunoaşte frecvente pasaje politonale, datorită acordurilor
polifuncţionale de cinci şi şapte sunete, bazate pe gama diatonică sau
cromatică. Aglomerarea sonoră în acorduri cu mai mult de cinci sunete duce,
implicit, la diluarea valorii funcţionale, deci la evitarea unui centru
funcţional. Acelaşi efect îl au şi acordurile bazate pe suprapuneri de cvarte.
Adesea
politonalismul rezultă din succesiuni paralele de acorduri, fie consonante, fie
disonante, care creează linii melodice paralele, aparţinând unor tonalităţi sau
moduri diferite. Fiindcă disonanţele nu-şi găsesc rezolvarea, centrul tonal
este incert, mai ales atunci când fiecare acord în parte este ambiguu din punct
de vedere funcţional. Procedeul “armoniei în panglică”, al acordurilor
paralele, este frecvent la
Debussy , Puccini, Bartók etc. Compozitorii şcolilor
naţionale realizează foarte sugestive efecte, mai ales atunci când îşi
clădesc acordurile în funcţie de structura modală a melodiilor.
Unii
compozitori moderni (Casella, Milhaud, Bartók, Hindemith, Prokofiev) realizează
fragmente politonale prin suprapuneri polifonice, concepute strict liniar şi
mai ales prin ignorarea consonanţei. Procedeul politonal nu neagă tonalitatea.
Exemple de politonalisme găsim la
Strauss (în Simfonia Alpilor),
Skriabin (Sonata
a VI-a), Hindemith (Klaviermusik),
Ravel (Bolero), Bartók (Mikrocosmos), Prokofiev (Alexandru Nevski),
Şostakovici (în Simfonia a XI-a),
Haciaturian (Spartacus),
Stravinski (Ritualul
primăverii). Aceasta nu înseamnă că ei neagă mijloacele clasice de
exprimare muzicală.
Momente
politonale apar sporadic şi foarte rar în unele creaţii polifonice ale
Renaşterii, ca polimodalism. La
Debussy apar dese pasaje politonale datorită “acordurilor în
panglică” cu efecte coloristice. Iar la Stravinski , Casella şi Schönberg, politonalismul
este atât de frecvent încât evoluează spre atonalism. Transfomarea procedeului
în sistem înseamnă începutul distrugerii tonalităţii, iar atonalismul, negarea
tonalităţii, reprezintă sfârşitul acestui drum.
În
dorinţa de a găsi noi căi de exprimare muzicală sau de a inova cu orice preţ,
negând mijloacele tradiţionale, compozitorii moderni au creat un limbaj muzical
în care nu mai guvernează principiul funcţional. Completa independenţă a
sunetelor unele faţă de altele, ca şi abolirea oricărei polarizări duce la
dezorganizare, dacă acest procedeu este folosit unilateral şi se neagă orice
structură bazată pe sensuri funcţionale. Stravinski, care, în marea majoritate
a vieţii sale, a rămas fidel principiului tonal, considera în Poetica
sa muzicală că:
“Muzicienii care neagă tonalitatea nu sunt atonalişti, ci antitonalişti.” Se
ştie că spre sfârşitul vieţii, la vârsta de 71 de ani, Stravinski s-a convertit
şi el la serialism.
Dezagregarea
construcţiei muzicale se manifestă pe toate căile, dar mai ales prin negarea
principiului funciar de organizare – tonalitatea. Este profesat nu numai
atonalismul, o negare a ordinii sau simetriei care ar încorseta pe compozitor,
limitându-i libertatea de a crea, ci şi alte elemente de exprimare. Schönberg,
care porneşte de la cromatizări excesive, tinde spre disoluţia tonalităţii în
ciclul de cânteceCartea
grădinilor suspendate. Ceea ce experimentase parţial în Simfonia
de camerăsau în Cvartetul în fa diez minor devine apoi sistem.
Procesul
de dezagregare a tonalităţii se desfăşoară simultan cu părăsirea tematismului
şi cu crearea melodiei culorii timbrale –
Klangfarbenmelodie. Evitând simetria melodică şi repetările
(progresii sau imitaţii), Schönberg realizează linii melodii ale cărei sunete
componente sunt intonate succesiv de diferite instrumente, interesul constând
în varietatea timbrală a sunetelor componente. În muzica vocală, anihilarea
principiilor de organizare se manifestă prin folosirea aşa numitei
“Sprechmelodie”, o recitare informă muzicalmente. Ajuns la totală dezorganizare
sonoră, Schönberg caută un nou sistem de organizare, sistemul
dodecafonic, mai întâi preserial şi apoi serial.
De-a
lungul istoriei sale, muzica europeană şi-a îmbogăţit continuu paleta
timbrală. Dezvoltarea tehnicii de fabricaţie a instrumentelor a dus
la crearea unor instrumente cu timbruri noi. Îmbogăţirea timbrală se datorează
şi postromanticilor care, alături de alte mijloace de exprimare, au mărit
tensionările prin folosirea timbrurilor noi. S-au valorificat registrele acute,
cu efecte deosebit de dure, şi cele grave, care trimit către funebru,
sarcastic, abisal sau fantastic. Retorica şi emfaza unor postromantici, ca şi
tendinţa spre spectaculos şi masivitate a expresiei muzicale, au generat un
abuz de efecte orchestrale. Mahler şi Strauss au împins până la exces
efectele timbrale, pentru a ilustra elocvent patosul nestăvilit, iar
Respighi pentru a realiza efecte descriptive.
Excesul
coloristic a determinat o reacţie neoclasică, unde sobrietatea excesivă a
mijloacelor a mers până la a se rezuma la formaţiile orchestrale de tip
preclasic şi clasic. Şi impresionismul francez a contribuit mult la dezvoltarea
paletei timbrale, prin rafinata subliniere a efectelor coloristice. Ca şi
postromantismul, expresionismul a fost favorabil dezvoltării paletei timbrale
pentru a face cât mai intensă expresivitatea unei muzici, având ca teme cele
mai insolite manifestări ale vieţii.
Ulterior,
includerea zgomotelor din natură şi din realitatea înconjurătoare ca elemente
de limbaj a dus la denaturarea muzicii, transformând-o în “sonorizarea” din
filme sau în desfăşurări de zgomote, similar efectelor sonore din teatru. Şi
instrumentele electronice vor furniza efecte timbrale interesante şi foarte
sugestive. Marele meşteşug al compozitorilor moderni constă, mai ales, în
amalgamarea timbrurilor ce permit expresii de un rafinament coloristic.
Paralel
cu schimbările limbajului muzical, asistăm şi la cea a conceptului de formă.
În romantism, forma muzicală a cunoscut o mai mare libertate prin lărgirea sau
combinarea a două structuri arhitectonice. Dacă “Şcoala de la Leipzig ” păstra tradiţia
şi cultul formei clasice, cea “de la
Weimar ” profesa înnoirea arhitectonicii muzicale, promovând
libertatea sau îmbinarea tiparelor formale după cerinţele conţinutului. Liszt
şi Wagner au contribuit mult la înnoirea arhitectonicii tradiţionale.
În
acţiunea lor potrivnică romantismului, neoclasicii vor manifesta din nou tendinţa
de respectare a formelor, însă nu în spiritul îngust al academismului. Tendinţa
neoclasică din creaţia lui Brahms, Bruckner sau Reger nu implică o respectare
riguroasă şi îngustă a arhitectonicii clasice. Patosul romantic şi, în general,
trăsăturile romantice se fac simţite în operele lor şi în ceea ce priveşte
forma.
În
muzica modernă, odată cu abolirea tradiţionalei modalităţi de organizare a
limbajului muzical – tonalitatea, simteria metro-ritmică şi sintactică –, se
respinge şi o arhitectonică prestabilită. După experienţa programatismului
romantic, care a înlocuit arhitectonica clasică cu cea sugerată de firul
conducător al programului literar, s-au operat sinteze de forme sau s-au
adaptat tiparele formale la necesităţile programului.
Prin
subiectivismul lor, muzica impresionistă şi expresionistă nu consideră necesară
existenţa formelor tradiţionale, întrucât caracterul lor generalizant este
inadecvat caracterului particular-subiectiv al imaginilor artistice. Debussy se
va întreba dacă forma sonată va mai putea supravieţui.
Atât
forma lărgită, cât şi îmbinarea tiparelor, au fost preluate la începutul
veacului al XX-lea, în măsura în care autorii respectivi mai considerau viabil
conceptul de formă. Având în vedere că mai toate arhitecturile muzicale tradiţionale
se bizuiau pe gândirea tonală, în momentul în care sistemul tonal se clătina
sau se lărgea şi formele arhitectonice au suferit acelaşi proces. Arcul
evolutiv al formelor muzicale porneşte de la îmbogăţirea şi lărgirea tiparelor
tradiţonale până la totala libertate.
În
genul sonatei, creatorii de la răspântia
secolelor au scris lucrări în care tratează forma cu foarte mare libertate şi,
fireşte, realizează noi relaţii şi opoziţii tonale, mai ales atunci când triada
clasică se diluează. Amintim Sonatele lui Reger, riguros construite şi cu
multe linii polifonice în desfăşurările sonore, ale lui Skriabin, de o bogăţie
tonală şi modală, sau cele straussiene, mai apropiate de spiritul tonal.
Debussy atinge mai rar opoziţiile tonale tradiţionale, datorită
politonalismului şi gamei modale-hexatonice. Aceeaşi ambiguitate tonală o găsim
mai temperată la Poulenc.
La rândul său, Hindemith creează aglomerări sonore
aspre, contribuind la destrămarea cadrului sonatei. Şi ruşii Prokofiev şi Şostakovici tratează cu
libertate organizarea tonală în forma sonată.
Forma
de sonată, prezentă în muzica de cameră de unde n-a fost izgonită de romantici,
este frecvent cultivată de compozitorii moderni. Ca şi unii romantici, care au
extins principiul de bază al formei de sonată la întregul ciclu, compozitorii
moderni extind arcul dramaturgic al sonatei la întregul piesei, încadrând cele
patru părţi într-un plan mare de sonată. În Octetul de coarde,
Enescu foloseşte acest procedeu. Alteori, legăturile ciclice de înrudire tematică
sunt mai pregnant realizate sau se folosesc noi procedee, cum ar fi cele din Cvartetul
op. 22 nr. 2 în Sol major de
Enescu, în care tema fiecărei părţi este enunţată la finele părţii precedente.
În plus, revenirea temelor celorlalte părţi în final realizează unitatea
întregului ciclu.
Acelaşi
lucru este valabil şi în privinţa simfoniei, gen
muzical mai dezvoltat şi mai amplu, atât ca proporţii, cât şi ca reverberaţii
în conştiinţa ascultătorului. Compozitorii moderni nu consideră sonata,
implicit şi simfonia, un gen cu forme stricte, imuabile, ci le modelează după
conceptul lor componistic. O mare libertate găsim în simfoniile lui Skriabin şi
Mahler, dar şi în cele ale lui R. Strauss care, prin programatismul lor,
fac necesară depăşirea proporţiilor şi o foarte liberă organizare a formei.
Termenul
de simfonie este atribuit şi altor genuri. Se ştie că Mahler şi-a
intitulat simfonie ciclul de şase lieduri cu orchestră Cântecul
pământului. Ca
şi Mahler, Şostakovici dă numele de Simfonie a XIV-a unui ciclu de lieduri, iar
Hindemith în aşa-zisa Simfonie Mathis
pictorul reuneşte
suita de trei tablouri orchestrale din opera cu acelaşi nume. Şi în simfonia Armonia
lumii, Hindemith
realizează trei tablouri, evocând trei concepte despre muzică ale lui Boetius.
Britten consideră drept simfonie cele trei mişcări din Simfonia
da Requiem, astfel că nemaivând caracterul generalizant al
simfoniei clasice, tendinţa spre poem este evidentă în simfonie. Nu este vorba
de un programatism, căci desfăşurarea muzicală nu este direcţionată de un fir
conducător epic şi nici nu conţine episoade descriptive.
Simfonia di tre re a lui Honegger sau Simfonia în trei părţi de Stravinski nu-şi datorează
numele tiparului formal tradiţional, faţă de care îşi permit libertăţi sau îl
nesocotesc. Termenul de simfonie are accepţiunea de piesă simfonică tripartită,
genul simfoniei neavând tipare artificiale prestabilite. Compozitori ca
Roussel, Britten, Milhaud, Honegger, Enescu, Prokofiev, Şostakovici,
Szymanowski au valorificat toate procedeele simfoniştilor postromantici,
incluzând şi mijloace moderne, pentru a contura elocvent imaginile muzicale.
Concepută ca dramă
muzicală, opera implică folosirea tuturor mijloacelor
de realizare, de la recitativ la aria simetrică, de la melodia susţinută armonic
la declamaţia muzicală, însoţită de o desfăşurare simfonică. Ca o reacţie
împotria convenţionalismului ariilor tradiţionale şi sprijinindu-se pe
experienţa wagneriană, opera modernă deplasează centrul de greutate de pe scenă
în orchestră în ceea ce priveşte expresia muzicală. Lăsând vocii o declamaţie
expresivă, orchestra nu mai are doar rol de comentator, ci contribuie împreună
cu soliştii la realizarea conţinutului dramatic şi la zugrăvirea caracterelor
personajelor. La Debussy ,
declamaţia sa expresivă are rădăcini îndepărtate în tragedia lirică a lui
Lully, pe când la R.
Strauss desluşim patosul unei melodii “continue” de tip
Wagner.
Deşi nu se limitează
exclusiv la declamaţie, Bartók, Enescu, Şostakovici, Prokofiev dau prioritate
acestei modalităţi de exprimare vocală, lăsând orchestrei sarcina de a comenta
şi a contura cu pregnanţă imaginile, menite să zugrăvească desfăşurarea
conflictelor sau trăirile personajelor. În privinţa modalităţilor de exprimare,
compozitorii moderni, care nu alunecă pe panta exagerărilor, contopesc
procedeele simfonismului dramatic wagnerian cu viguroasa declamaţie a lui
Musorgski.
Zeloşi să nu surprindă
în desfăşuarea muzicală vreun germene al organizării funcţionale,
dodecafoniştii vor cultiva declamaţia în dauna melodiei, care, oricât de
necantabilă ar fi ea, ar putea avea un sâmbure funcţional. Folosind o
declamaţie cu intonaţii uneori aproximative, cu interjecţiii, gemete sau
ţipete, se ajunge la reproducerea vorbirii emoţionale şi la un grad de tensiune
proprie unei stări maladive. “Melodia
vorbită” va fi mai degrabă o recitare, însoţită de comentariul muzical al
orchestrei.
În
opera modernă pot exista momente în care asemenea mijloace sunt cerute de
contextul dramatic, însă absolutizarea acestui procedeu înseamnă izgonirea
muzicii din partidele vocale. Măiestria compozitorilor constă în a topi toate
modalităţile de exprimare vocal-dramatică şi a le folosi în funcţie de
cerinţele libretului, fără a elimina complet trăsăturile specifice ale muzicii:
simetria, frumuseţea sonoră, unitatea armonioasă a elementelor de exprimare.
Problema exprimării muzicale vocale se pune şi în genul liedului, unde dimensiunile reduse implică o
mare concentrare a expresiei.
Comentarii
Trimiteți un comentariu