SORIN LAVRIC
Reţeta armoniei lăuntrice
(E. Moutsopoulos, „Muzica
în opera lui Platon”)
Un motiv pentru care merită să-l citeşti pe
Platon este că de la el afli cât de căzută e lumea noastră în raport cu a lui.
[...] Potrivit lui Platon, nu te poţi cultiva armonios decât dacă, cuplându-te
la ordinea universului, intri în legătură cu ritmurile lui. Asta înseamnă două
lucruri:1) Să fii receptacolul pasiv al unor taine pe care le primeşti sub
inspiraţia muzelor; 2) să împărtăşeşti semenilor ceea ce ai primit prin revelaţie
divină. Aşadar, nu e de ajuns ca tu însuţi să te fi echilibrat pe seama
echilibrului cosmic, mai trebuie să-i faci şi pe alţii să se molipseascăî de
binefacerile lui, iar rostul ARTEI este tocmai acela de a răspândi, prin
contaminare sufletească, reţeta armoniei interioare. Pe un astfel de iniţiat
cuplat la ritmurile cosmosului îl recunoşti după cum se manifestă în prezenţa
semenilor, adică după cum ştie să facă uz de cele trei mijloace prin care poate
comunica cu ei – cuvânt, gest şi sunet. Nu avem la îndemână alte căi de a intra
în dialog unii cu alţii decât aceste trei elemente: vorba, trupul şi sunetele
(vocii sau ale instrumentelor muzicale).
Asta
înseamnă că este o greşală să ni-l închipuim pe filozof ca pe mânuitor de
abstracţiuni din a cărui minte ştiinţa poeziei şi arta muzicii au fost şterse
până la desfiinţare. Orice filozof este poet şi deopotrivă muzician. „Ceea ce-i
uneşte pe poet şi pe filozof este, pe de o parte frumosul şi adevărul divin
care le sunt deopotrivă revelate, iar pe de altă parte ( ca fiinţe
privilegiate!) cei doi au puterea de a le transmite oamenilor ceea ce le-a fost
încredinţat.[...] Prin funcţiile lor respective de transmitere a inspiraţiei,
filozofia şi muzica se întâlnesc; de aici decurge importanţa lor în educaţie, al
cărei scop va fi, pentru Platon, de a pregăti întreaga cetate spre a deveni
imaginea celei mai bune şi mai frumoase vieţi.”(p.41)
Potrivit
acestei logici, nu poţi fi un om împlinit decât dacă, stăpânind arta cuvântului
– oratoria, poezia sau orice altă activitate în care cuvântul e materialul de
bază -, stăpâneşti deopotrivă arta muzicii sau a dansului. Nu-ţi poţi cuceri
semenii decât dacă cuvintele sunt puse pe o melodie şi numai dacă melodia este
exăprimată prin cuvinte, ambele petrecându-se pe fundalul însoţitor al mişcării
trupului. Şi astfel, adevăratul filozof e de fapt un poet liric cu virtuţi de
dansator, dar un dansator a cărui ureche muzicală îi poate converti mişcările
trupului. Şi astfel, adevăratul filozof e de fapt un poet liric cu virtuţi de
dansator, dar un dansator a cărui ureche muzicală îi poate converti mişcările
trupului în inflexiuni ale vocii.
Gândim
cu trupul în aceeaşi măsură în care dansăm cu vorbele sau medităm cu sunetele.
Ceea ce au în comun toate este, până la urmă, ritmul, adică numărul prin care
măsurăm relaţia dintre două mişcări...
Muzica
imprimă trupului un ritm a cărui formă de expresie corporală sunt gesturile
săvârşite în timpul dansului. Şi astfel, cine vorbeşte trebuie să cânte, şi
cine cântă trebuie să danseze. Cuvintele dansează, sunetele vorbesc şi
gesturile cântă. Mai mult, gestul interpretează înţelesul cuvintelor, iar
melodia redă ritmul acestui înţeles. Fiecare se prinde de celălalt, şi toate se
regăsesc într-o proporţie pe care o putem numi armonie. Fără armonie dansul ar
deveni bâţâială, sunetul ar fi zgomot, iar peroraţia ar sfârşi în bolboroseală.
Termenul prin care Platon numeşte ipostaza
unirii într-un singur om a celor trei elemente este choré. Purtătorul
de choré este interpretul muzical al
unor cuvinte pe care le poate însufleţi cu gesturile propriului trup. El
reprezintă forma supremă de împlinire umană în materie de expresie artistică,
adică apogeul de armonie sufletească la care poate ajunge cineva.
Numai
că armonia sufletească nu este decât replica la scară mică a celeilalte
armonii: armonia cosmică, căreia grecii îi spuneau şi „muzica sferelor”.
Sintagma aceasta de sorginte pitagoreică străbate întreaga gândire greacă. Cine
intră în contact cu cosmosul, nu se poate să nu-i împrumute muzica, furându-i
ritmul şi transmiţându-l, mai departe, omenirii. Efectul pe care un asemenea om
îl va avea asupra publicului va fi unul de încântare extatică şi de răpire
cvasi-religioasă.
Dar
dacă înrâurirea imediată pe care iniţiatul o va avea asupra semenilor va fi una
de răscolire estetic-religioasă, efectul de lungă durată asupra lor va fi unul
terapeutic. Cine poate să-ţi încânte apropiaţii, înfiorându-i de plăcere, poate
totodată să-i vindece. Iar dacă boala este semnul unui dezechilibru ce apare în
fiinţa celui care nu s-a împărtăşit încă din echilibrul cosmic, atunci ea poate
fi tratată prin meloterapie, prin logoterapie şi prin Kineziterapie. La origine, artiştii au fost tămăduitori cu sau
fără ştiinţa lor, ascultând de un imbold terapeutic pe care nici măcar nu-l
conştientizau. Ei tratau suferinzii molipsindu-i cu cadenţa universului
înconjurător. Iată o formă sui generis de homeoterapie pe baza unor ritmuri
astrale a căror frecvenţă o primim şi o transmitem prin mişcarea cuvintelor, a
sunetelor şi a trupului....
România literară, nr. 12/30, martie, 2007
La
polul opus caracterului frust amintit, şi mult mai bine reprezentat în limba
română, este caracterul ei profund muzical şi poetic, remarcat, printre alţii,
şi de marele poet chilian Pablo Neruda, care
socotea româna ,,prin excelenţă poetică’’. La
baza acestei muzicalităţi stă, desigur, şi fondul latin al românei, care o
apropie de italiană, una din cele mai eufonice limbi ale lumii. Dar nu asupra
acestei muzicalităţi voi insista aici, ci asupra alteia, care dă limbii române
o amprentă originală între limbile indoeuropene, şi anume muzicalitatea
termenilor ei de origine dacă, ce poate fi observată cu uşurinţă, fie chiar şi
numai prin citarea unei liste de termeni. Iată câţiva
dintre ei: ,,plai'', ,,brad'', ,,codru'', ,,pădure'', ,,mugur'', ,,gorun'',
,,deal'', ,,măgură'', ,,genune'', ,,arin'', ,,anin'', ,,zare'', ,,doină'',
,,fluier'', ,,tilincă'', ,,ceaţă'', ,,negură'', ,,abur'', ,,răcoare'',
,,boare'', ,,văpaie'', ,,viscol'', ,,adia'', ,,lan'', ,,claie'', ,,murg'',
,,amurg'', ,,brânduşă'', ,,măceş'', ,,păpădie'', ,,albină'', ,,cinteză'',
,,graur'', ,,şoim'', ,,buburuză'', ,,bibilică'', ,,răsări'', ,,picura'',
,,legăna'', ,,mângâia'', ,,alina'', ,,alinta'', ,,bucura'', ,,privi'',
,,anina'', ,,cutreiera'', ,,îmbia'', ,,dor'', ,,dori'', ,,pleoapă'',
,,comoară'', ,,gingaş'', ,,copil'', ,,clipă'', ,,minune'', ,,minunat'',
,,linişte'', ,,lin'', ,,licări'', ,,lămuri'', ,,duioşie'', ,,gânguri'' ş.a.
Cândva arborii
aveau ochi - Ana Blandiana
Cândva arborii aveau ochi,
Pot să jur,
Ştiu sigur
Că vedeam când eram arbore,
Îmi amintesc că mă mirau
Ciudatele aripi ale păsărilor
Care-mi treceau pe dinainte,
Dar dacă păsările bănuiau
Ochii mei,
Asta nu îmi mai aduc aminte.
Caut zadarnic ochii arborilor acum.
Poate nu-i văd
Pentru că arbore nu mai sunt,
Sau poate-au coborât pe rădăcini
În pământ,
Sau poate,
Cine ştie,
Mi s-a părut numai mie
Şi arborii sunt orbi dintru-nceput…
Dar atunci de ce
Când trec de ei aproape
Simt cum
Mă urmăresc cu privirile,
Într-un fel cunoscut,
De ce, când foşnesc şi clipesc
Din miile lor de pleoape,
Îmi vine să strig -
Ce-aţi văzut?…
Cândva arborii aveau ochi,
Pot să jur,
Ştiu sigur
Că vedeam când eram arbore,
Îmi amintesc că mă mirau
Ciudatele aripi ale păsărilor
Care-mi treceau pe dinainte,
Dar dacă păsările bănuiau
Ochii mei,
Asta nu îmi mai aduc aminte.
Caut zadarnic ochii arborilor acum.
Poate nu-i văd
Pentru că arbore nu mai sunt,
Sau poate-au coborât pe rădăcini
În pământ,
Sau poate,
Cine ştie,
Mi s-a părut numai mie
Şi arborii sunt orbi dintru-nceput…
Dar atunci de ce
Când trec de ei aproape
Simt cum
Mă urmăresc cu privirile,
Într-un fel cunoscut,
De ce, când foşnesc şi clipesc
Din miile lor de pleoape,
Îmi vine să strig -
Ce-aţi văzut?…
Prof. dr.
Iamandescu: „Pe muzică barocă, neuronii capătă un
ritm specific geniilor“
|
|
(Știință)
|
|
Preferinta pentru muzica de calitate nu tine cont
doar de educatie, ci mai ales de inteligenta, iar ascultarea muzicii are
aproape numai efecte benefice. Profesorul Iamandescu a realizat primele
studii de muzicoterapie din Romania, in cadrul catedrei de Psihologie
Medicala si Psihosomatica a UMF „Carol Davila“ din Bucuresti.
|
|
Este adevarat ca muzica ne poate face sa simtim mai putin
durerea?
Muzica joaca un rol mult mai important decat am putea crede. in Antichitate se mergea chiar pana la folosirea flautului
in dreptul zonei afectate de lumbago. Dincolo de asta, muzica si-a
dovedit posibilitati terapeutice in plan psihologic si somatic. De exemplu,
efectul antalgic, de combatere a durerii, a fost evidentiat intr-un mod
spectaculos la femeile care faceau chiuretaj uterin. Cele care au ascultat
numai muzica au simtit mai putin durerea decat cele care au luat calmante.
Muzica se utilizeaza foarte mult in ginecologie, acum si in chirurgie.
Ati studiat efectele muzicii asupra
organismului si ati scris un tratat de muzicoterapie in acest sens.
Am scris primul tratat de
muzicoterapie receptiva, iar peste o saptamana-doua va aparea o noua editie a
acestui tratat, care a fost imbunatatit prin contributia a noua personalitati
din domeniul muzicoterapiei internationale. Aceste personalitati m-au ajutat
sa largesc cadrul acestei abordari si sa incerc sa introduc muzicoterapia la
noi in tara ca specialitate muzicala, lucru care este pe cale sa se realizeze
si cu ajutorul cadrelor didactice de
Este eficienta orice melodie care ne place
sau gusturile se discuta?
Orice muzica este eficienta,
in mod sigur, dar s-a dovedit ca piesele din repertoriul clasic si romantic
activeaza cel mai mult creierul. Chiar daca exista asa-numita muzica
preferata (unul vrea romante, unul vrea rock), exista tomografia cu emisie de
pozitroni care arata cum muzica lui Mozart activeaza 99%-100% din scoarta
cerebrala. Si, in general, muzica simfonica si de camera activeaza creierul
in proportie de 90%, spre deosebire de muzica usoara sau tangoul, de exemplu,
care activeaza creierul in proportie de 50%.
Mai mult, nicio muzica nu
poate depasi pragul pe care il atinge muzica baroca, de exemplu, ale carei
unde sonore au frecvente care se inscriu in zona de activare optima a
activitatii cerebrale. Daca ascultam muzica baroca, neuronii capata un ritm
de activitate ciclica intre 8 si 12 cicli pe secunda, ceea ce se intampla
numai in cazul geniilor! Numai ca geniile il au permanent, in vreme ce omul
care asculta muzica il are doar cat asculta muzica, dar este suficient, pentru
ca imbunatateste memoria.
Inseamna ca ar trebui sa ascultam muzica
in timp ce invatam?
Da, muzica in stil baroc in
special, adica Bach, Telemann, Handel. O doctoranda a mea, psihologul Liliana
Neagu, a dovedit ca persoanele care invata folosind acest fundal sonor obtin
performante cu 40% mai mari la testele de memorie. Poate ca mai tarziu se va
putea ca in salile de clasa sa se puna muzica in surdina ca fundal sonor,
care sa nu distraga atentia, dar care sa favorizeze memoria.
In afara de stimularea memoriei, ce alte
efecte mai are muzica? Si ce tipuri de muzica clasica sunt cele mai indicate?
Muzica baroca are efecte
foarte bune, slava Domnului, si pentru relaxare, si pentru terapie, dar aici,
sigur, ii putem include si pe Mozart, pe Beethoven, pe Wagner. De asemenea,
efectul antalgic este mare si la muzica preferata. in studiile mele, am pus
muzica pe care a vrut-o fiecare, chiar si muzica populara gen „Uhai,
bade". Si aceasta a avut efect antalgic. Dar am pus si muzica clasica si
aceasta a avut mai mult succes! Stiu acest lucru pentru ca am avut un aparat
care te ciupea si provoca durere, iar intensitatea senzatiei era
inregistrata, aparatul spunea cat te doare. Eu va pot spune ca am avut Zona
Zoster, cu dureri mari localizate la ureche, am crezut ca am otita. Am
ascultat la casti „Amurgul zeilor" de Wagner - sase ore, de la ora doua
la opt dimineata. Ma mai durea foarte putin cand am ajuns la medicul
ORL-ist.
In alta ordine de idei, o
cercetare recenta a colectivului nostru a demonstrat o scadere considerabila
a glicemiei pe fondul auditiei muzicii clasice. Toate aceste cercetari nu au
alt rol decat sa convinga marele public, dar si lumea medicala, de valoarea
muzicoterapiei si sa pregateasca atmosfera in tara noastra pentru
introducerea muzicoterapiei ca specialitate complexa, pe care trebuie sa o
practice fie un muzicolog cu pregatire de psihologie, fie un psiholog cu
educatie medicala, fie un medic care sa aiba o cultura muzicala deosebita si
notiuni de psihologie.
Se spune ca plantele cresc mai bine, ca
vacutele dau mai mult lapte pe muzica de Mozart. Este adevarat?
Da. Si nu numai Mozart, muzica
clasica, muzica armonioasa. Pe de alta parte, ascultand un discurs al lui
Hitler, plantele s-au chircit, s-au ofilit.
Difera impactul pe care il are muzica
asupra noastra daca o ascultam in cadrul unui concert
La un concert, efectul este
maxim, deoarece sunt trei factori implicati: in primul rand, concentrarea
este mult mai buna, te duci la concert ca sa asculti muzica. Pe de alta
parte, este vorba de actiunea sunetelor asupra corpului, intregul corp este
invaluit de aceste efluvii sonore la modul direct. Si apoi, conteaza
caracterul emotiei colective. Este vorba de fenomenul de contagiune
emotionala care potenteaza trairile. Si caracterul de eveniment pe care il
are participarea la un concert este important.
Sunt artistii, in general, si persoanele
care canta, in special, mai sanatosi, mai fericiti sau mai putin stresati
decat ceilalti?
Aici este vorba despre
muzicoterapia activa pe care eu nu am analizat-o, deoarece este mult mai
putin la indemana oricui sa cante in casa, sa cante la un instrument chiar,
poate cel mult sa cante intr-un cor. Nu sunt studii foarte exacte in acest
sens, inca nu avem o statistica si in stiinta nu poti sa mergi numai pe
impresii. Dar se pare ca muzicienii traiesc mai mult - cu unele exceptii
regretabile, desigur. Uitati-va la marii zei, Herbert von Karajan, Arthur
Rubinstein, la 94 de ani canta la pian, Pablo Casals. Muzica stimuleaza
imunitatea, iar cine are o imunitate mai buna traieste mai mult. Cel putin
din punctul acesta de vedere se poate spera. Dar ascultand muzica, efectele
sunt cu siguranta benefice.
Sa revenim la gusturile muzicale.
Vreau sa retineti un lucru. Nu
exista obstacol pentru a beneficia de efectele muzicii asa-zise grele. Nu
este valabila ideea ca-ti trebuie neaparat o educatie muzicala. O educatie
muzicala favorizeaza un contact mai usor cu aceasta muzica, dar oamenii care
sunt foarte inteligenti apreciaza un astfel de gen indiferent de cultura lor
muzicala. Dovada stau notele pe care ei le dau pieselor din repertoriul
simfonic si de camera. Cele mai noi cercetari pe care le-am facut pe plan
international sunt in domeniul muzicodiagnosticului, este un concept prin
care reusesc sa imbogatesc examenul psihologic prin felul in care bolnavul
descrie, pe baza impresiilor personale, ce ii sugereaza muzica pe care o
asculta, fara sa stie cine este compozitorul sau cum se numeste piesa. O sa
va dau un exemplu: o femeie de serviciu, cand a ascultat un fragment de
Wagner, „Calatoria lui Siegfried pe Rin", o muzica accesibila, frumoasa,
a fost extrem de impresionata si a descris exact ce a vrut sa spuna Wagner,
dar intr-o forma modificata, adaptata secolului: si-a amintit de o calatorie
a ei nu cu luntrea, ci cu autobuzul, in care vedea locuri frumoase. I-am spus
ca are un nivel de inteligenta ridicat si mi-a zis ca a fost buna la carte,
dar n-a putut sa continue. insa copilul ei este olimpic! Deci avea gena aceasta,
dar nu s-a putut realiza.
''Muzica lui Mozart activeaza aproape 100% din
scoarta cerebrala.''
Ritmul trezeste instinctele, melodia emotiile, iar
armonia inteligenta
Ce le transmiteti tinerilor care asculta
muzica „suparata", zgomotoasa?
Sa nu abandoneze o astfel de
muzica, dar sa nu devina prizonierii ei, sa incerce si altceva. Sa o asculte
la petreceri, mai ales muzica usoara de buna calitate, muzica de film. Si mai
ales, sa cante ei insisi, intr-un cor, la un instrument. Ii dezvolta mult.
Anihileaza efectul stresului si le finiseaza personalitatea. Ii face mai
complecsi.
Dar manele?
Manelele, daca vreti, sunt
foarte bune pentru exacerbarea instinctelor. Si am spus tot. Dar exacerbeaza
si instinctul de agresivitate, nu doar pe cel sexual, care e bun. Muzica
manelelor activeaza toate organele si aparatele „de la buric in jos", ca
sa zic asa, in timp ce muzica cealalta - „de la buric in sus".
De ce se intampla asa?
Manelele inseamna
in primul rand ritm, iar ritmul stimuleaza instinctele. Melodia stimuleaza
afectivitatea, emotiile, le rafineaza, iar armonia sonoritatilor,
orchestratia stimuleaza inteligenta. „Bolero"-ul lui Ravel, dupa parerea
mea, este exemplul de muzica completa: are un ritm obsedant, este melodic si
are o orchestratie care creste progresiv. Acesta este exemplul de muzica in
care gasesti toate cele trei trasaturi.
Risca sa devina oarecum „autisti" cei
care asculta muzica la casti in mijloacele de transport si in toate momentele
in care vor sa evadeze?
Nu inseamna ca muzica ii face
autisti, ci ca aceia care au aceasta inclinatie spre introversie se izoleaza
cu ajutorul muzicii. Unii evadeaza si pe calculator. Si eu zic ca in lumea
muzicii e mai bine decat in cea a calculatorului. Iar muzica poate fi un
ecran foarte folositor pentru studiu, dupa cum spuneam. Revenind insa la
casti, atentie la riscul hipoacuziei! in Germania, o treime din tineri sunt
hipoacuzici, iar Germania nu este o tara din lumea a treia, ca noi.
Aveti un compozitor preferat?
imi place foarte mult Haydn.
Mi se pare un rezervor de optimism extraordinar, o baterie care te incarca.
Preferintele acestea sunt insa si in functie de starea de spirit si de
activitatea pe care o faci. Sigur, si Mozart, si Bach, si Wagner. Beethoven
ramane insa Beethoven. Reprezinta omul cu toate dimensiunile lui, cu toate
calitatile si cu toate defectele lui. Pe langa el, toti ceilalti sunt ingeri.
Iar Bach este... cum sa zic. Bach este infinitul.
''O educatie muzicala favorizeaza un
contact mai usor cu muzica grea, dar oamenii care sunt foarte inteligenti
apreciaza acest gen indiferent de cultura lor muzicala.''
''Manelele exacerbeaza instinctele.
Activeaza toate organele si aparatele «de la buric in jos», ca sa zic asa, in
timp ce muzica cealalta actioneaza «de la buric in sus». ''
Una din doua
- Instrument sau voce? Ce
preferati sa ascultati? Instrument. Dar si opera sau liedul.
- Muzica clasica sau
ambientala? Care ne relaxeaza mai bine? Muzica clasica (pe cei inteligenti!).
- Concert in sala sau la
casti? Ambele, cu preferinta pentru concertul in sala.
- Beethoven sau Mozart? Care
compozitor ne ajuta sa ne concentram mai bine? Bach (rade). Poate si
Mozart.
CV
- Medic si psiholog
- Data si locul nasterii:11
decembrie 1942, Bucuresti
- Studiile si cariera:
- Licentiat in medicina si in
psihologie
- Presedintele Societatii de
Psihosomatica Aplicata si Medicina Comportamentala din Romania
- Seful catedrei de Psihologie
Medicala si Psihosomatica a UMF „Carol Davila" din Bucuresti pana in
martie 2011, actualmente profesor asociat
- Medic primar alergolog
- Autor a 22 de carti in
domeniul psihosomaticii generale si psihoneuroalergologiei
- Autorul monografiei
„Muzicoterapia receptiva"(foto) in 2004, reluata si imbogatita impreuna
cu un colectiv international in 2011
.
|
Comentarii
Trimiteți un comentariu