În
cultura muzicală a veacului al XIX-lea, creaţia wagneriană a surprins toate
aspectele romantice, contribuind la dezvoltarea muzicii şi la evoluţia formelor
dramatice şi simfonice. Wagner reprezintă punctul de culme al muzicii
romantice, dar şi momentul de criză al limbajului tonal, care a dominat creaţia
europeană de la Bach până
la încercările atonaliştilor de la începutul veacului al XX-lea. În viaţa
muzicală a Europei romantice, opera wagneriană a înrâurit nu numai opera şi
simfonia, ci şi muzica de cameră, instrumentală şi vocală. Expansiunea impetuoasă
a wagnerismului în Europa poate fi comparată doar cu năvalnica răspândire a
operei italiene în secolele trecute. Poet, muzician, compozitor, dirijor şi
estetician, Wagner s-a afirmat ca o personalitate viguroasă în cultura
muzicală europeană.
Epoca
în care a trăit a fost pentru Germania o perioadă de mari frământări politice
şi sociale. După mişcarea de eliberare naţională, cauzată de invaziile lui
Napoleon, Germania trece printr-o perioadă de cumplită reacţiune. În urma
măsurilor luate de “Sfânta Alianţă”, revolta creşte şi impulsionează protestul
poporului împotriva monarhiei absolute şi a burgheziei în continuă ascensiune.
Revoluţia din 1848-1849 este punctul culminant al avântului revoluţionar. În
Germania, revoluţia este înfrântă, fapt ce determină un nou val al reacţiunii
şi o frânarea a dezvoltării ţării.
În
perioada anilor 1848-1871 s-au dus lupte pentru unificarea ţării, realizată nu
prin crearea unei mari republici germane, ci în jurul monarhiei prusace. În
tinereţe, Wagner a subscris entuziast la îndrăzneţele lozinci ale “Tinerei
Germanii”, apoi a fost atras succesiv de filosofia lui Feuerbach, de ideile
socialiştilor utopici şi ale anarhiştilor Bakunin, Proudhon. După înfrângerea
revoluţiei, Wagner este influenţat de filosofia pesimistă a lui Arthur
Schopenhauer, care a lăsat urme în unele momente ale Tetralogiei şi mai ales în Tristan
şi Isolda. După
opinia acestuia, lumea este incognoscibilă. Ea nu poate fi cunoscută decât prin
intuiţia artistului, doar muzica putând dezvălui “esenţa lumii”.
Născut
în 1813, la Leipzig , Richard
Wagner a rămas din faşă fără tată. În scurt timp, mama sa
se recăsătoreşte cu Ludwig Geyer, actor, pictor şi impresar. Acesta, primind
postul la Teatrul Liric
din Dresda, face ca familia să se mute în capitala Saxoniei, unde micul Richard
trăieşte în mediul teatral. Aici ascultă şi multe opere, Freischützimpresionându-l
în mod deosebit. După moartea lui Geyer (1821), familia se întoarce la Leipzig , oraş în care
tânărul Wagner frecventează concertele orchestrei “Gewandhaus”, creaţia
simfonică beethoveniană atrăgându-l în mod deosebit. În pofida înclinărilor
sale pentru literatură şi teatru, se dedică muzicii, studiind compoziţia cu Th.
Weinling, cantor la biserica Sf. Toma. Între anii 1828-1832 scrie primele sale
lucrări simfonice şi de cameră, printre care şapte Piese
după Faust şi apoi
uvertura Polonia (1836).
Timp
de un deceniu (1833-1843), activează în diferite centre europene: Würzburg,
Magdeburg, Königsberg, Riga şi Paris. Este o epocă de continue frământări, în
care scrie primele sale opere Zânele şi Dragoste interzisă, cu vădite
influenţe ale lucrărilor dramatice contemporane şi cu vagi conturări ale
procedeelor sale artistice. Se stabileşte, timp de trei ani, la Riga , ca dirijor al
orchestrei Teatrului. Hărţuit de creditori, pleacă pe furiş la Paris cu Minna Planner, o
cântăreaţă de la Teatrul
din Magdeburg cu care se căsătorise în 1836. Ca şi Berlioz, Wagner n-a
găsit în soţia sa un sprijin şi îndemn în activitatea sa creatoare.
Neînţelegând idealurile şi valoarea creaţiei soţului său, Minna i-a sporit
piedicile întâmpinate în cariera sa, încât, după numeroase conflicte, Wagner a
trăit despărţit de ea. Impresiile drumului primejdios de la Riga la Londra, pe o mare
foarte agitată, le va transpune în scena furtunii dezlănţuite din opera Olandezul
zburător.
Sperase
să găsească condiţii prielnice de afirmare în capitala Franţei, dar aici s-a
lovit de mari dificultăţi. În nuvela sa “Un muzician german la Paris ” (1839) descrie toată
ambianţa artistică pariziană şi decăderea gustului muzical. Deşi dificili, anii
petrecuţi la Paris
au fost necesari formaţiei sale. Aici cunoaşte numeroşi muzicieni de renume ai
timpului, pe Liszt, Chopin, Meyerbeer şi pe Berlioz, a cărui creaţie a
apreciat-o mult. Termină opera Rienzi, lucrare vădit influenţată de
“opera mare” franceză, şi Uvertura Faust. Pentru a
face faţă traiului, tânărul Wagner este nevoit să facă transcripţii şi
aranjamente ale unor arii din operele de succes ale vremii.
Invitat
în 1842 la Dresda ,
unde se monta opera sa Rienzi, el rămâne
aici ca dirijor al Teatrului de Operă până în anul 1849. Din această perioadă
datează trei importante opere: Olandezul zburător, Tannhäuser,
Lohengrin. Deşi încă tributare structurilor tradiţionale, în aceste
opere îşi configurează stilul propriu şi îşi face cunoscute noile sale procedee
dramaturgice muzicale, pe care le va definitiva în următoarele creaţii. La Dresda înnoieşte
repertoriul Teatrului de Operă şi îmbogăţeşte viaţa muzicală a oraşului cu
concerte simfonice şi corale, oferind chiar prima audiţie a Simfoniei
a IX-ade Beethoven.
Izbucnind
revoluţia, Wagner ia parte activă prin articole de presă, prin cuvântări
şi prin participare la luptele de pe baricade. După înfrângerea acesteia, a
fost emis un ordin de arestare împotriva lui, aşa încât a fost nevoit să fugă.
Se refugiază la Weimar ,
de aici la Paris
şi apoi în Elveţia. La Zürich ,
un timp este oaspetele familiei Wesendonck. Puternicul sentiment de iubire,
înfiripat între el şi Mathilde Wesendonck, va genera opera Tristan
şi Isolda, unul dintre cele mai copleşitoare poeme ale zugrăvirii
sentimentului de dragoste. Timp de cinci ani nu mai compune, ci scrie articole
teoretice, adunate ulterior în volumele: Arta şi revoluţia (1849), Opera
de artă a viitorului (1849), Opera
şi drama (1851).
Tot
în acest timp ia contact cu filosofia lui Schopenhauer, importantă în definirea
concepţiei operei Tristan şi Isolda şi în soluţia pe care o dă
problematicii din Inelul Nibelungilor. Cartea acestuia Lumea
ca voinţă şi reprezentare l-a
interesat foarte mult. Schopenhauer neagă posibilitatea transformării lumii şi
cunoaşterea ştiinţifică a realităţii. Pe de altă parte, considerând lumea ca
reprezentare a voinţei originare, el vedea în artă reprezentarea lumii, cu
excepţia muzicii care întruchipa direct voinţa, convins fiind că arta sunetelor
era cea mai înaltă expresie a artei.
Tot
în timpul exilului concepe drama lui Siegfried, pe care o lărgeşte proiectând
întreaga tetralogie Inelul Nibelungilor. Între anii 1853-1862 scrie primele
două opere ale tetralogiei: Aurul Rinului şi Walkiria. Înainte de a termina a treia
operă, Wagner elaborează două dintre cele mai reprezentative opere ale sale: Tristan
şi Isolda şiMaeştrii cântăreţi din Nürnberg. Tetralogia va fi terminată în anul 1874.
Cu
excepţia unor călătorii la
Londra , Paris şi Bordeaux, el îşi petrece exilul la Zürich până în anul 1859,
când obţine amnistia, iar din 1862 dreptul de a se întoarce în Germania. Dacă
la premiera operei Tannhäuser de la Paris (1861), muzica este
rău primită, în schimb în următorii ani Wagner cunoaşte succese atât ca
dirijor, cât şi în calitate de creator, dirijând concerte în multe centre
muzicale, ca Leipzig, Dresda, Londra, Viena, Petersburg ş.a., în programele
cărora include fragmente simfonice şi vocale din operele sale.
Începând
cu anul 1864, se bucură de protecţia şi sprijinul material al lui Ludovic al
II-lea, regele Bavariei. Prodigalităţile tânărului rege, ca şi legătura
nelegitimă a lui Wagner cu Cosima Bülow, soţia lui Bülow şi fiica lui
Liszt, au stârnit protestele violente ale curtenilor, astfel că din nou a luat
calea pribegiei. Se stabileşte cu Cosima la Triebschen , în Elveţia,
unde cunoaşte timp de şase ani o perioadă de mulţumire şi linişte sufletească.
Aici lucrează la Tetralogie. Abia în
anul 1870 s-au căsătorit, an în care Cosima a obţinut divorţul de Bülow. Din
anul 1872, se mută din nou la München. Ludovic al II-lea îi clădeşte la Bayreuth un teatru
special, destinat reprezentării spectacolelor wagneriene, şi o vilă – Wahnfried
– în care va locui. Ultima sa operă,Parsifal,
în care tema principală este biruinţa forţei spirituale asupra ispitelor
lumeşti, este scrisă în 1882. Aflat la Veneţia , Wagner moare în preajma împlinirii
vârstei de 70 de ani.
Temperament
vulcanic, cu un caracter instabil şi o fire dominatoare, după propria sa
expresie el a “cântat totdeauna în fortissimo, pe toate coardele sufletului
său”, tinzând către o expresie muzicală cât mai elocventă şi făurind un nou
limbaj, capabil să redea intensitatea dramatică a luptei şi a zbuciumului său sfâşietor.
Fire entuziastă, animată de înalte idealuri artistice, muzician dominat de
veridicul expresiei muzicale, va făuri imagini de netăgăduită forţă expresivă.
Spre deosebire de Berlioz, ale cărui încercări de dramatizare a simfoniei şi de
simfonizare a operei n-au fost mari izbutiri, Wagner a impus culturii
europene drama muzicală romantică,
prin sinteza operei simfonice cu drama muzicală.
Chiar
dacă contemporanii şi urmaşii săi nu vor adopta total principiile dramaturgiei
wagneriene, ei vor apela la acestea într-o măsură mai mică sau mai mare.
Desfăşurarea simfonică a orchestrei, în ţesătura căreia integrează linia
vocală, va influenţa nu numai creaţia dramatică, ci şi pe cea simfonică a
vremii. Compozitorii din a doua jumătate a veacului al XIX-lea, după oscilările
simfonismului romantic între programatism şi neprogramatism, atunci când vor
relua tradiţia simfonismului beethovenian vor apela la simfonismul wagnerian,
care precede de fapt din cel beethovenian. Disoluţia clasicei echilibrări
tonale, proces desluşit incipient la romanticii primei jumătăţi a secolului al
XIX-lea, se manifestă cu vehemenţă în armonia sa. Ea reprezintă o răspântie
între armonia romantică şi cea modernă, care va nega organizarea tonală.
Cu
excepţia uverturii Faust, a sonatelor
şi simfoniilor scrise în anii tinereţii, aCântecelor pe textele Mathildei Wesendonck şi a
lucrării orchestrale omagiale Idila lui Siegfried închinată Cosimei, creaţia sa este în
întregime dedicată operei. În primele opere nu s-a putut rupe de tradiţie, urmând
modelul operei romantice germane în opera Zânele (1833), compusă pe un libret după Femeia
şarpe de Gozzi.
Fantasticul şi pitorescul, elemente trasate de Weber şi Marschner, vor
rămâne note caracteristice dramaturgiei sale muzicale. Apoi îşi îndreaptă privirea
spre opera italiană, ale cărei influenţe se resimt în Dragoste
interzisă (1836),
lucrare concepută pe un libret alcătuit după piesa Măsură
pentru măsură de
Shakespeare. Ambele opere reprezintă căutarea unui drum propriu, în ele
configurându-se destul de clar trăsăturile stilistice wagneriene de mai târziu.
Pe de o parte, tendinţa de a exprima idealul înălţător, abordând sfera
noţiunilor abstracte, pe de altă parte, tendinţa de a zugrăvi realitatea,
abordând sfera imaginilor concrete şi a trăirilor reale.
A
treia operă de tinereţe este Rienzi (1838-1840), în care stilul său
este tributar “grand-operei”. La
Paris , spectaculoasa operă istorică franceză a lui Spontini,
Auberşi Mayerbeer l-a înrâurit pe tânărul dramaturg. Cu
subiect istoric, personajul central este ultimul tribun roman care luptă
împotriva patricienilor şi pentru renaşterea republicii romane. Operă de mare
spectacol, cu scene grandioase, cu arii ample şi scene de masă, Rienzi are o desfăşurare dramatică destul de
complicată. Deşi sensibil influenţat de “grand-opera”, şi aici îl întrezărim pe
dramaturgul Wagner, prin fluctuaţii melodice de mare tensiune emoţională şi
prin folosirea laitmotivelor, care apar în desfăşurarea muzicală.
Wagner
îşi defineşte concepţia dramaturgică muzicală începând cu opera Olandezul
zburător (1841).
Se afirmă ca artist naţional prin teme ce sunt ilustrate de scene din viaţa
germană şi prin folosirea mitologiei germane. Trăsăturile romantice ale
creaţiei wagneriene se afirmă chiar în tematica operelor de tinereţe. Subiectul
fantastic al operei Zânele şi tema istorică medievală din Rienzi ilustrează concepţia romantică a
compozitorului. Ea se afirmă cu multă tărie în cele trei opere din a doua
perioadă de creaţie (1841-1848): Olandezul zburător, Tannhäuser,
Lohengrin, opere în care legenda fantastică medievală se împleteşte
cu scene din viaţa reală, uneori aducând pe scenă şi personaje istorice. Pentru
romantici, legenda însemna un refugiu în fuga lor de realitate. Pentru Wagner,
legenda constituie o temă de care se foloseşte pentru a ilustra cu eroi şi
fapte simbolice poziţia sa faţă de problematica contemporană. Prefera
personajul legendar celui istoric, întrucât primul întruchipa anumite figuri de
eroi, al doilea având anumite trăsături particulare determinate de circumstanţe
istorice.
Cu Olandezul
zburător abordează
nu numai legenda, ci şi tipul de erou romantic. Olandezul rătăcitor se aseamănă
mult cu ceilalţi eroi ai epocii romantice: Athasverus, Faust, Manfred,
Gynt, Harold, care caută sensul vieţii şi fericirea pe pământ
într-o lume atât de nedreaptă. Căutând izbăvirea prin fidelitatea unei femei,
Olandezul spera să găsească “idealul feminin”, care să-l salveze de blestemul
rătăcirii continue. Căutarea sa faustiană se aseamănă cu cea a lui Manfred, a
cărui fericire va depinde de iertarea Astartei. Wagner zugrăveşte şi tipul
de eroină care se sacrifică din iubire. Senta îşi dăruieşte viaţa pentru
salvarea Olandezului, iar această idee a sacrificiului iubirii curate, a
iubirii puternice care aduce mântuirea, va fi reluată în Tannhäuser şi apoi în Tetralogie.
Deşi
ne aflăm în lumea legendei, atât tipul faustic al Olandezului, cât şi cel al
femeii care se sacrifică din iubire sunt personaje cu trăsături profund umane,
redate prin reuşite analize psihologice şi scene din viaţa reală. În Olandezul
zburător evocă şi
pitorescul naturii în scena furtunii dezlănţuite în mijlocul valurilor, dar şi
momente din viaţa cotidiană, din lirica intimă a Sentei şi universul sufletesc
al eroilor principali. Începând cu această operă, Wagner accentuează folosirea
laitmotivului, renunţă la demarcaţia dintre numerele tradiţionale din cadrul
scenelor şi realizează scene mari, fără delimitări stricte între arii, duete,
ansambluri şi recitative.
O
trăsătură comună celor trei opere din a doua perioadă este prezenţa a două
lumi, fantasticul şi viaţa reală a poporului. Procedeele wagneriene se
configurează mai pregnant în opera Tannhäuser (1845), subintitulată Lupta
cântăreţilor de la Wartburg. În centrul legendei germane se află cavalerul Heinrich Tannhäuser şi
poemul popularÎntrecerea cântăreţilor.
Cavalerul
H. Tannhäuser devine, timp de şapte ani, robul unei vieţi de plăceri. Cuprins
de remuşcări, vrea să se salveze şi cere ajutor Sfintei Fecioare. Salvat,
revine în ţinutul Wartburgului, unde se ţine un concurs de cântece de iubire,
învingătorul primind mâna fiicei landgrafului, pe Elisabeta. Dacă concurenţii
cântă searbăd iubirea, Tannhäuser, înflăcărat, intonează o melodie prin care
aduce elogiul zeiţei Venus. Este condamnat pentru această nelegiuire, aşa încât
se hotărăşte să ducă o viaţă de asceză, ajutat în această intenţie de
Elisabeta. Întrucât voinţa îndreptării este mai slabă decât ispita simţurilor,
eroul pleacă în pelerinaj la
Roma. Întors, îşi sfârşeşte viaţa alături de Elisabeta, iar atunci
când îi înfloreşte cârja de pelerin simte că a fost dezlegat de blestem prin
neclintita credinţă şi prin jertfa Elisabetei.
În
această operă, scenele de ansamblu se integrează perfect în acţiune,
laitmotivele se înmulţesc şi domină declamaţia muzicală. Uvertură conţine laitmotivele principale: corul
pelerinilor care merg la Roma
să ceară iertare papei, urmat de tema căinţei lui Tannhäuser şi scena iubirii,
desfăşurată în împărăţia zeiţei Venus, cu bacanala şi cu elogiul zeiţei.
Diversitatea mijloacelor vocale se îmbină cu simfonismul acompaniamentului, a
cărui unitate este asigurată de prezenţa laitmotivelor. Muzica wagneriană,
exprimând o vastă gamă de sentimente, este realizată cu variate mijloace
muzicale care merg de la cântecul liniştit până la recitativul tumultuos,
dramatice chemări alternând cu clamarea durerii.
În
privinţa tematicii, în această lucrare găsim elemente eterogene aparţinând
temei creştine, mitului antic elin şi legendei istorice germane. Opunând
Fecioarei Maria cultul zeiţei Venus, ca antiteză între dragostea cerească şi
cea trupească, Wagner preia această temă pentru a zugrăvi drama omului
medieval, căzut în păcat şi pornit în pelerinaj pentru obţinerea iertării.
Intransigentul papă îi refuză iertarea lui Tannhäuser, încât numai după
sacrificiul sublim al Elisabetei, care îşi jertfeşte viaţa, va fi salvat omul
iubit. Pe lângă portrete de mare adâncime expresivă, Wagner redă conflictul
dramatic generat de poziţiile antagonice ale eroilor. Profilarea puternică a
imaginilor în monologuri, înseamnă o adâncire a expresivităţii muzicale, dar,
totodată, o stagnare a acţiunii dramatice. Un exemplu în acest sens este
monologul din actul al III-lea, când Tannhäuser povesteşte pelerinajul său la Roma. Opera conţine şi
scene de ansamblu din viaţa reală, redate de autor cu veridicitate şi profundă
analiză psihologică, dar şi portrete de mare adâncime expresivă.
Tendinţa
de înlocuire a fragmentării desfăşurării dramaturgice în scene şi numere,
riguros simetrice, cu o declamaţie muzicală continuă, se resimte şi în opera Lohengrin(1848),
care este cea mai poetică creaţie a libretistului Wagner. Ca şi în Parsifal,
tema operei se referă la cavalerii Graalului, ordin legendar de
călugări-cavaleri, care păzesc pe Montsalvat cupa din care a băut Christos,
răstignit pe cruce. Venit să o salveze pe Elsa de clevetirile răutăcioase,
Lohengrin dezleagă blestemul fratelui ei, dar o părăseşte pentru că aceasta
încercase să afle misterul existenţei sale. Disperată, Elsa nu mai poate
supravieţui. Preludiul operei este construit pe un singur motiv, cel celest şi
pur al Graalului, de unde vine şi se înapoiază Lohengrin. Analiza psihologică a
personajelor se accentuează prin sublinierea detaliată a stărilor sufleteşti şi
a conflictelor interioare ale eroilor, cărora le acordă mai multă atenţie decât
desfăşurării concrete a evenimentelor dramatice.
Opera
sa de căpetenie este tetralogia Inelul Nibelungilor,
alcătuită din patru opere:Aurul
Rinului (1853), Walkiria (1854-1856), Siegfried (1856-1857) şi Amurgul zeilor(1869-1874), create
într-o perioadă mai îndelungată, cu întreruperi, în timpul cărora elaborează
alte două opere semnificative – Tristan şi Isolda şi Maeştrii cântăreţi din Nürnberg (1862-1867). Aceste două opere,
împreună cu Tetralogia, reprezintă epoca de culme a gândirii sale componistice.
Aflat
în exil în Elveţia, a terminat opera Tristan şi Isolda (1857-1859), operă a cărei temă i-a
oferit prilejul zugrăvirii propriilor sale sentimente. Dominat de o
tulburătoare pasiune pentru Mathilde Wesendonck, Wagner redă elocvent
iubirea fără margini şi chinurile sfâşietoare ale acestui sentiment. Influenţat
de filosoful Schopenhauer, opera aceasta are alte semnificaţii decât legenda
medievală, unde “iubirea învinge moartea”, la Wagner chinurile iubirii sfârşesc prin moartea
izbăvitoare.
Acţiunea
legendei se află din dialog, căci opera conţine în cele trei acte sfârşitul
legendei. Reducând acţiunea, în operă precumpăneşte analiza psihologică, iar
muzica operei devine “un gigantic poem vocal-simfonic despre forţa ucigătoare a
pasiunii iubirii”. Pe lângă analiza psihologică, Wagner zugrăveşte şi
comuniunea omului cu natura şi cântă romantismul nopţii, temă îndrăgită de
poeţii romantici, care vedeau în noapte şi simbolul sentimentelor descătuşate
de lanţurile raţiunii.
În
această operă, limbajul muzical devine expresia “spiritului tristanesc”, a
frământărilor lăuntrice, a sentimentelor dezlănţuite şi a pasiunii iubirii. În
speţă armonia are mare intensitate expresivă. Chiar şi laitmotivele sunt
fundamentate, în mare parte, pe armonie. Cromatismul liniilor melodice este
însoţit şi de un cromatism al armoniilor. Acordurile alterate au dezlegări
excepţionale în lanţ, determinând o continuă încordare. Frecventa mişcare a
armoniei, prin oscilarea pe diferite funcţiuni ale tonalităţii, prin dese
incursiuni pe diferite trepte, alternând treptele principale cu cele secundare,
şi prin continua modulare dau un tonus emoţional deosebit de puternic
desfăşurării muzicale. Armonia bogată, ca şi prezenţa polifoniei, conferă
fluxului muzical adâncă expresivitate. În schimb ritmul derulării dramatice
este lent. Magistrale pagini simfonice sunt Preludiul şi Scena morţii Isoldei, încât apar des
în repertoriul obişnuit al concertelor simfonice. Laitmotivul principal, emis
la începutulPreludiului,
are două sensuri: de suferinţă (cu mers descendent) şi de izbăvire (cu mers
ascendent), el fiind germenul muzical al întregii drame muzicale.
Wagner a
alcătuit libretul operei Maeştrii cântăreţi din Nürnberg după Deinhardstein, al cărui “Hans
Sachs” a servit pentru libretul unei opere cu acelaşi nume de Lortzing. A
studiat şi creaţia muzicală a lui H. Sachs, cel mai notoriu Meistersänger al
istoriei germane. În această operă prezintă un episod din viaţa breslelor de
meseriaşi, dintre care cei mai talentaţi erau admişi în celebra corporaţie a
maeştrilor cântăreţi. Înaintea întrecerii cântăreţilor, unde învingătorul
câştiga mâna Evei, fiica unui maestru breslaş, poetul şi muzicianul H. Sachs
îşi dă seama că nobilul cavaler Walther von Stolzing o iubeşte pe Eva. Renunţă
la concurs şi intervine ca să fie admis printre concurenţi Stolzing, care iese
învingător şi poate astfel să se căsătorească cu Eva.
Fiind
vorba de un subiect cu personaje reale, cu scene din viaţa cotidiană, muzica
conţine intonaţii provenite din cântecul popular german. Subiectul cerea scene
de ansamblu, aşa încât Wagner a adus momente corale organic integrate în
desfăşurarea dramatică. Alături de tema iubirii, în această operă se desenează
tema opoziţiei dintre arta sinceră şi cea închistată în tradiţionalism şi
rutină. Opera este o virulentă satiră îndreptată împotriva creatorilor care se
mărginesc să respecte rigidele reguli tehnice şi nu pun preţ pe conţinutul
expresiv al muzicii. Wagner ridiculizează în persoana notarului Beckmesser,
dornic să o câştige drept soţie pe frumoasa Eva, pe toţi criticii care judecau
creaţiile după reguli scolastice.
În
timp ce în opera Tristan, atât tema
în sine, cât şi analiza psihologică exacerbată au făcut ca desfăşurarea
muzicală să încline spre procedee vocal-simfonice, tema realistă şi acţiunea
bogată a libretului Maeştrilor cântăreţi din
Nürnberg au
cerut o mare varietate de mijloace de exprimare. În această lucrare nu se
limitează la evocarea conflictelor dramatice, ci redă o fabulaţie bogată în
evenimente şi personaje. Cu excepţia unor dialoguri mai lungi, opera are
deosebită varietate şi dinamism în acţiune.
Căutările
dramatico-muzicale din Tristan şi Isolda şi Maeştrii cântăreţi din Nürnbergîşi
găsesc o izbutire în Inelul Nibelungilor. Adâncirea expresivă a muzicii,
redarea clocotului vieţii sufleteşti în Tristan şi isolda şi zugrăvirea reală a vieţii din Maeştrii
cântăreţi din Nürnrberg sunt
prezente şi în tetralogie. Wagner şi-a propus să creeze o dramă muzicală cu
subiecte şi personaje din legendele populare. Folosind legendele despre
Nibelungi şi mitul lui Siegfried, el le contopeşte atribuindu-le un nou
conţinut şi o idee directoare unică.
Din
subiecte disparate, Wagner a realizat un poem propriu, de mare varietate
poetică şi cu ascuţite confruntări. Pentru Inelul Nibelungilor,
a folosit eddasuri scandinave, legenda Walsungilor şi, mai puţin, Cântecul
Nibelungilor. Cele patru opere au un profil distinct, contopite
armonios într-o mare epopee, care-şi desfăşoară acţiunea în Wanhalla, lăcaşul
zeilor, pe pământ, unde trăiesc oamenii, şi în împărăţia subpământeană, unde
sunt piticii stăpâni. Zeul suprem este Wotan, Siegfried este eroul neînfricat,
iar nibelungii sunt reprezentaţi de Alberich, Mime şi Hagen.
Tetralogia
se deschide cu opera feerică Aurul Rinului, în
care personajele mitologice precizează desfăşurarea acţiunii şi tema principală
– stăpânirea inelului fermecat, simbolul puterii. Inelul a fost făurit de
Alberich cu aurul furat din comoara sirenelor de pe fundul Rinului. Prin
viclenie, Wotan fură inelul, iar Alberich blestemă zeii, dorindu-le moartea.
Wotan cedează inelul unui neam de uriaşi, drept răsplată pentru că au zidit
Walhalla, lăcaşul zeilor. În drama psihologică Walkiria zugrăveşte puterea iubirii şi egoismul
zeilor, aflaţi în pragul pierii. Acţiunea se desfăşoară în lumea zeilor. Se
iscă o dramă puternică între oamenii care luptă pentru fericirea lor, dar şi
împotriva zeilor.
În
epopeea eroică Siegfried ni se înfăţişează trăsăturile eroului
legendar şi ale luptătorului neînfricat Siegfried. Tânărul Siegfried luptă
împotriva planurilor mârşave ale piticului Minne. Îl ucide pe Fafner şi îi ia
inelul, după care o trezeşte şi o salvează pe Brünnhilde, adormită de zei şi
înconjurată de o vâlvătaie de flăcări. TragediaAmurgul zeilor aduce soluţia mântuirii prin pieirea
lumii banului. Hagen, fiul lui Alberich, îi dă o băutură miraculoasă lui
Siegfried, încât acesta o înşeală pe Brünnhilde. Cu ajutorul acesteia, Hagen îl
ucide pe Siegfried. Când Siegfried este ars, Brünnhilde se aruncă şi ea în foc.
Apele Rinului inundă rugul şi iau cu ele inelul fermecat, iar flăcările cuprind
Walhalla şi mistuie cetatea zeilor.
Contradicţia
dintre omul Siegfried şi zeul Wotan, dintre egoismul lui Wotan sau al
nibelungului Alberich şi altruismul iubirii lui Siegmund, Siegfried, Sieglindei
sau Brunnhildei, ca şi tema blestemului sunt elementele de bază ale tematicii
tetralogiei. Vom găsi personaje realist conturate, imagini ale naturii şi ale
vieţii, conflicte dramatice vii, toate realizate cu mijloace muzicale viguroase.
Găsim şi pagini de analiză sufletească, cu descrierea unor stări sufleteşti. De
o mare plasticitate sunt descrierile pitoreşti-fantastice din Aurul
Rinului, episoadele zugrăvirii iubirii dinWalkiria,
descrierea naturii în Siegfried şi apocaliptica scenă a pieirii
Walhallei dinAmurgul
zeilor. În locul temei viitorului, a pieirii lumii vechi şi a
înlocuirii ei cu alta mai bună, apare soluţia pesimistă a pieirii generale.
Toate aceste patru opere alcătuiesc un vast poem, tetralogia fiind lucrarea sa
de căpetenie şi una dintre marile creaţii ale epocii romantice.
În
această operă, compozitorul înfierează nesăbuita goană după avuţie şi putere a
celor mari din zilele sale şi nelegiuirile săvârşite de aceştia. În vremea
compunerii tetralogiei, Wagner îşi nota următoarele gânduri: ”Dacă ne vom
închipui că în locul inelului fermecat, nibelungul are o taşcă tixită cu efecte
de bursă, vom avea în faţa ochilor portretul înfricoşător al fantomaticului
stăpânitor al lumii.” În tetralogie găsim aceleaşi trăsături specifice operelor
anterioare: personaje viguros conturate, elocvente imagini ale naturii şi ale
vieţii, precum şi conflicte dramatice vii.
Ultima
sa operă, Parsifal (1877-1882), are la bază legenda
medievală despre Cavalerii Graalului, care îşi aveau sediul pe muntele
Montsalvat, unde vegheau asupra cupei din care a băut Iisus Hristos. Neputând
rezista farmecelor vrăjitoarei Kundry, căpetenia cavalerilor Graalului,
Amfortas, îşi calcă jurământul de castitate, încât nu mai poate da cavalerilor
împărtăşania, care le asigura o putere de neînvins. De o mare tărie
sufletească, tânărul Parsifal ajunge în grădina vrăjită a lui Klingsor,
simbolul răului, un mare păcătos care nu a fost primit în rândul cavalerilor
Graalului. Parsifal rezistă frumoasei Kundry şi dărâmă castelul lui Klingsor cu
ajutorul lancei, pierdută de Amfortas. El este ales regele Graalului, în locul
lui Amfortas, şi săvârşeşte prima oară slujba Sfântului Potir la care participă
toţi cavalerii Graalului.
Închinat
luptei dintre puritate şi pasiune, acest poem este un imn al renunţării la
viaţa pământească şi al desăvârşirii umane. Spre deosebire de luptătorul
Siegfried, eroul ultimei opere wagneriene respinge tentaţiile lumeşti, nu-şi
doreşte decât bucurii spirituale şi pacea inimii, el fiind o întruchipare a
concepţiei creştine a compozitorului.
Gândirea
estetică a lui Wagner reiese pregnant şi din opera sa critică. El cerea
artiştilor să oglindească viaţa, dar se opune generalizării şi abstractizării
excesive a muzicii simfonice. Preconiza ca metoda simfonismului să fie folosită
pentru a reda drame omeneşti şi a creiona caractere umane. Dacă simfoniştii din
secolul al XVIII-lea au împrumutat în muzica lor instrumentală procedee şi
teme-imagini din creaţia dramatică, Wagner le restituie operei cu toată bogăţia
acumulată de marii simfonişti clasici şi romantici.
Într-un
articol referitor la compozitorii germani (1834), Wagner afirma despre
aceştia că: “Nu au izbutit să vorbească cu glasul poporului, n-au zugrăvit
viaţa aşa cum este… Trebuie să redăm epoca noastră aşa cum este ea şi să
sesizăm formele noi, pe care ni le dictează însăşi viaţa… Neîndoielnc, noi am
cucerit un anumit domeniu al muzicii şi anume muzica instrumentală. Dar nu avem
încă o operă germană, din acelaşi motiv pentru care nu avem încă o dramă
naţională. Ne-am ridicat în sfere prea înalte,
suntem prea savanţi ca să creăm caractere omeneşti vii.”
În Arta
şi revoluţia, Wagner este convins că revoluţia trebuie să
descătuşeze forţele spirituale ale poporului. Artistul trebuie să educe prin
arta sa poporul şi să-i stimuleze sentimentele nobile, străine societăţii
burgheze, coruptă de puterea aurului.
În
eseurile sale îşi prezintă concepţia despre muzică, despre rolul artei şi
finalitatea ei. El considera muzica o modalitate de exprimare directă, puternică
şi sinceră a tuturor trăirilor omului, de la febra iubirii telurice la celesta
iubire, de la violenţa urii la serafica iertare, de la patosul eroic la
împlinirea prin moarte. Eroii săi exprimă dualitatea spiritului romantic,
Siegfried fiind simbolul atitudinii eroice, iar Tristan simbolul renunţării. La
aceştia se adaugă Parsifal, ca expresie a unui spirit superior, cel creştin,
care planează asupra tuturor.
Deşi
a manifestat un vehement protest împotriva racilelor societăţii capitaliste,
“depravată de puterea banului”, el nu a găsit nici o soluţie de redresare,
consemnând cu tristeţe neîncrederea sa în schimbarea omului: “Care om este în
stare să-şi cufunde privirea o viaţă întreagă, cu inima veselă şi sufletul lui
în adâncurile acestei lumi a hoţiei şi a asasinatului organizat, legiferată de
minciună, de înşelăciune şi de ipocrizie, fără să fie uneori nevoit să-i
întoarcă spatele, înfiorat de scârbă.”
În
răstimpul anilor 1848-1853,
a scris numeroase articole teoretice care i-au dat
impuls creaţiei. În eseurile sale din Arta şi revoluţia, Opera de
artă a viitorului, Opera şi drama, Mesaj către prietenie, fundamentează importanţa artei
ca oglindă a vieţii. El manifestă o deosebită admiraţie pentru arta lumii
antice, pe care o consideră o artă vie, şi dispreţuieşte concepţiile artistice
ale cercurilor influente. În privinţa idealului artistic burghez, Wagner
consemna faptul că: “Adevărata-i esenţă este industria, iar premisa estetică
este distracţia celor plictisiţi.”
În
aceste volume îşi exprimă concepţia sa despre drama muzicală. În privinţa
operei, el optează pentru drama muzicală. Criticând opera contemporană, Wagner
constată că mijlocul de expresie a devenit scop, iar scopul dramei a devenit
mijloc. În nuvela Un muzician german la Paris (1839), persiflează opera franceză la
modă, considerată de el drept “fleacuri poleite cu aur” sau “plictiseală
îndulcită”. Menită a educa poporul şi nu doar a “amuza publicul burghez”, drama
muzicală, prin întruchiparea unor idei forţă şi prin sinteza artelor, este singura
capabilă să exprime exhaustiv teme majore. În privinţa muzicii instrumentale,
el o socotea perimată, căci pentru el “arta viitorului” (Zukunftkunst) era
opera de artă integrală – Gesamtkunstwerk.
Cel mai potrivit mijloc vocal de exprimare din operă este melodia infinită,
având orchestra ca suport simfonic, simfonismul său bazându-se pe dezvoltarea
laitmotivelor.
În
1866 scrie Despre dirijat, o
valoroasă contribuţie la crearea bazei unei arte care atunci se constituia. Iar
autobiografia sa, Viaţa mea, cuprinde, alături de valoroase
mărturisiri, multe aprecieri subiective, şi chiar pătimaşe, despre evenimentele
artistice şi sociale şi despre personalităţile timpului.
În
privinţa limbajului muzical, Wagner a dezvoltat realizările romanticilor şi a
creat premisele înnoirii mijloacelor de exprimare şi a procedeelor de
construcţie. Creaţia sa rămâne un tezaur de preţ al culturii muzicale europene.
El a reliefat în dramele sale marile aspiraţii ale spiritului uman şi
imposibilitatea împlinirii acestora în societatea timpului.
Viaţa
şi creaţia sa au provocat pasionate polemici în viaţa muzicală a Europei,
wagnerismul fiind socotit de unii ca dăunător, de alţii ca generator de mari
idei şi opere. Gruparea antiwagneriană din Germania l-a ales ca portdrapel pe
Brahms, fără voia sa. Filosoful Fr. Nietzsche, care la vârsta de 25 de ani îl
cunoaşte pe Wagner, devine un entuziast wagnerian pentru ca ulterior să treacă
în tabăra adversă, socotind muzica sa o oglindă a decăderii culturii germane şi
un adevărat pericol pentru omenire.
Şi în Franţa lupta dintre wagnerieni şi antiwagnerieni a fost acerbă,
printre admiratorii maestrului de
Comentarii
Trimiteți un comentariu