În timp
ce în veacul iluminismului ateu, spiritul creştin al culturii europene apusene
este înăbuşit de cel laic, în Ţările Române are loc o renaştere spirituală
datorită activităţii unor înalţi clerici. Prin aceşti “adevăraţi prinţi ai culturii”, spiritul religios biruie pe cel
lumesc. Pe plan politic, bătălia de la Stănileşti (1711) şi tragedia de la Istanbul (1714) încheie
epoca de mare glorie politică şi culturală a voievozilor români şi marchează
începutul domniei turco-fanarioţilor, care vor încerca să ne izoleze politic,
economic şi cultural. Până în anul 1821, Ţările Române traversează o perioadă
de umilinţă politică, Poarta interzicând accesul la tron al principilor
pământeni. La rândul ei, Transilvania continuă a fi sub stăpânire habsburgică,
aceeaşi soartă o vor avea temporar Oltenia şi Banatul între anii 1719-1738.
Activitatea
culturală nu a fost încurajată de fanarioţi şi nici de autoritatea imperială.
Nu erau condiţii favorabile pentru creaţii originale, considerate periculoase
de guvernanţii străini, încât se cultivau formele literare şi artistice
europene, turnate în noi tipare şi cu fond autohton. În a doua jumătate a
veacului al XVIII-lea, Transilvania devine un puternic centru cultural prin
reprezentanţii Şcolii Ardelene, iar în Moldova irupe mişcarea de renaştere
ortodoxă – paisianismul. Animatorul acestui curent deisihasm românesc, care va înrâuri spiritualitatea
bulgară, greacă şi rusă, a fost Paisie Velicikovschi (1722-1794). Ucrainean de
origine, soseşte de tânăr în Ţările Române, de unde pleacă la Muntele Athos.
Revine cu un grup de călugări ruşi, bulgari, români şi se aşază la mânăstirea
Dragomirna (în 1767) până la răpirea nordului Bucovinei de către austrieci
(1775). Se mută apoi la mânăstirea Secu şi de aici la Neamţ , unde organizează
traducerea literaturii patristice în limba română – Filocalia
–, monument al culturii religioase.
După ce cu
ajutorul împăratului Leopold I, iezuiţii maghiari realizează Unirea cu Roma, în
prima jumătatea a veacului al XVIII-lea are loc prigoana românilor, care
culminează în anul 1761, când împărăteasa Maria Theresa trimite pe generalul
Adolf Bukov ca să distrugă prin foc bisericile din lemn şi cu tunurile pe cele
din piatră. Se destramă tradiţia ardeleană a muzicii de strană. Multe
manuscrise şi cărţi religioase au fost distruse şi în timpul pustiirilor
turcilor, tătarilor şi austriecilor. Astfel, la Iaşi , tătarii au ars mitropolia cea veche (în
1627), prădând şi stricând totul în jur. Cronicarul Chesarie Daponte
consemnează faptul că în anul 1737, după prădarea Târgoviştei, turcii au
încărcat mai multe căruţe cu cărţi din biblioteca bisericii.
În veacul
al XVIII-lea, cultura românească este ilustrată de o serie de cărturari, care
dau strălucire vieţii literare, istorice şi religioase. Operele cronicarilor
din veacul trecut sunt continuate de Dimitrie Cantemir, Stolnicul Constantin
Cantacuzino, I. Neculce, R. Popescu, care, împreună cu reprezentanţii Şcolii
Ardelene, S. Micu, P. Maior, Gh. Şincai, Budai Deleanu, vor ţine trează
conştiinţa naţională şi vor cimenta unitatea neamului prin afirmarea
latinităţii limbii noastre şi a continuităţii istorice a românilor.
Totodată, în
această perioadă circulă operele unor filosofi şi scriitori europeni şi rusi.
Şi scrierile religioase ocupă un loc important, mai ales după introducerea
limbii române în biserică. Se înfiinţează instituţii de cultură laică, şcoli şi
tipografii. La “Academia domnească” de la Bucureşti şi Iaşi, cultura era transmisă de
dascăli greci. Pe lângă materiile de bază, în şcolile nou înfiinţate se
cultivau datinile populare, cântarea şi teatrul.
Personalitate
proeminentă, Dimitrie Cantemir – savant, istoric, geograf, etnograf, muzician –
a dat lucrări de valoare europeană, el reprezentând după opinia lui Călinescu
“un bloc în care stau încă nenăscuţi Eminescu şi Creangă, Caragiale şi
Sadoveanu”. În cultura noastră, el se înscrie ca întemeietorul muzicologiei
prin importantele sale contribuţii etnografice, prin muzica orientală scrisă şi
noul ei sistem de notaţie pe care l-a propus. Va fi continuat de Fr. J. Sulzer,
care va aduce valoroase informaţii despre genurile muzicii populare, despre
muzica de la ceremonialul curţii şi viaţa noastră muzicală.
Cantemir ne-a lăsat
un cuprinzător tablou al culturii muzicale româneşti. De la el aflăm despre
ceremonialul care se desfăşura la curtea domnească. În Descrierea
Moldovei(1716) aduce importante date despre genurile folclorice şi
muzica instrumentală, practicate la evenimente importante din viaţa omului:
naştere, nuntă, înmormântare. Consemnează obiceiurile şi datinile noastre
străbune, cântările rituale (Căluşari, Drăgaica), cântecele (Doina) şi jocurile
moldoveneşti (Hora). Descrie şi ceremoniile de la curte şi slujbele religioase,
unde psalţii moldoveni (din strana dreaptă), intonau cu cei greci (în strana
stângă), antifonic, cântarea bisericească după model bizantin.
Diferiţi
demnitari străini sunt angajaţi la curtea domnească. La începutul veacului, în
preajma domnitorului Constantin Brâncoveanu s-a aflat Antonio
Maria del Chiaro, care tipăreşte la Veneţia o lucrare despre
Ţara Românească (1718), în care găsim menţiuni despre folclor, muzica
lăutărească, militară şi psaltică. Tot el remarcă prezenţa formaţiei germane (Alla
tedesca), alături de cea turcă (meterhaneaua).
Altă importantă
lucrare, Istoria Daciei Transalpine (din 1781) de Fr.
J. Sulzer, ne oferă bogate informaţii despre viaţa muzicală de
la curtea domnitorilor şi despre creaţia muzicală populară. Elveţian de origine,
el soseşte la Bucureşti
în timpul domniei lui Alexandru Ipsilanti (1774-1782) şi activează temporar ca
membru al unei formaţii instrumentale de cameră şi apoi în cvartetul de coarde
de la curtea domnească. Călătorind mult în Moldova, Transilvania şi Muntenia,
are ocazia să cunoască mişcarea artistică din toate ţinuturile româneşti.
Căsătorit cu o braşoveancă, el se stabileşte în ţară, unde moare în anul 1797.
Trăind mai mulţi
ani la curtea voievodală, el consemnează desfăşurarea diferitelor ceremonii
oficiale şi particulare, unde exista un amestec de manifestări artistice,
realizate de muzicienii români, turci şi greci, de taraful autohton şi de
instrumentiştii occidentali. Către sfârşitul secolului al XVIII-lea, la curţile
domnitorilor noştri şi în rândul boierilor se observă înlocuirea treptată a
limbii şi a obiceiurilor greco-turce cu limba franceză şi obiceiurile europene.
Ca şi moldoveanul Gheorgachi, Sulzer ne informează despre muzica de ceremonial,
ce urma un anumit protocol: după ce mitropolitul închina în cinstea
domnitorului, oferea binecuvântarea sa şi psalţii intonau diferite cântări, se
auzeau apoi tunurile, muzica germană, lăutarii şi tabulhaneaua.
Remarcă marea
discrepanţă între muzica orientală, cea autohtonă – religioasă şi populară – şi
cea occidentală. Muzica turcă era nelipsită, pentru a cinsti reprezentanţii
Porţii, prezenţi la diferite solemnităţi domneşti. Pe lângă cântăreţii greci şi
instrumentiştii turci, la palatul domnesc cânta şi capela curţii,
“Musikkapelle”, autorul însuşi făcând parte din formaţia de cameră a familiei
princiare. Erau instrumentişti saşi din Braşov, angajaţi pentru a cânta la
curte şi pentru a asigura învăţământul muzical fiilor de boieri.
Dacă muzica
occidentală începe să se infiltreze în viaţa muzicală, constituind elementul
înnoitor, şi în rândul poporului exista o deschidere spre nou. Impresionat de
marea varietate a muzicii populare, Sulzer descrie cântecele şi jocurile
româneşti, pe care le împarte după regiune (de munte şi de câmpie),
remarcând influenţa muzicii greceşti şi albaneze asupra celor de câmpie.
Constată prezenţa unor jocuri în toate ţinuturile româneşti, cu unele variante,
şi crede că ele aparţin fondului străvechi al muzicii noastre. Jocurile se
desfăşurau în cerc sau solistic cu acompaniament de fluiere, nai, lăută, vioară
şi, uneori, de ţambal. De multe ori ele erau însoţite de strigături, chiote,
bătăi din palme, lovirea pământului cu călcâiul şi talpa opincii cu palma.
Lucrarea este
valoroasă şi pentru faptul că autorul transcrie pentru prima oară în notaţie
apuseană 10 Melodii populare româneşti,
de fapt dansuri româneşti: Căluşarii, Mocăneasca, Cătăneasca, Păstoreasca,
Ţarina, Horă, Brâu şi o Arie, pe care le clasifică şi le prezintă trăsăturile
specifice. Fiind interesat şi de ritualurile şi obiceiurile poporului nostru,
vorbeşte despre colinde, bocete şi doine, pe care le compară cu dainaua slovacă
şi cu cea a popoarelor din sudul Dunării, ele având toate aceeaşi origine
iliro-tracă.
Şi în această
perioadă, muzica noastră populară apare în diferite culegeri. În Transilvania,
în culegerea Hungarica saltus a Dionysio (1730) găsim trei dansuri româneşti,
alături de piese de salon, arii, dansuri apusene, scrise pentru diferite
instrumente. În 1799, J. M. Fischer publică la Viena Descrierea importantelor
sărbători populare, a jocurilor şi dansurilor principalelor naţiuni, în care subliniază asemănarea dintre
dansurile slovace şi româneşti, denumite “mocăneşti” şi “cătăneşti”. De la
începutul secolului datează colecţia Anei Kreszer Szermay, care cuprinde
creaţii muzicale maghiare, slovace, poloneze, dar şi valahe.
Secolul al
XVIII-lea înregistrează bogate manifestări artistice cu muzică populară,
psaltică, europeană şi orientală. Este
epoca fanarioţilor, care nu prea agreau deschiderea noastră spre Occident. Nici
Poarta nu accepta orientarea noastră spre Apus şi nici aservirea Transilvaniei,
Banatului şi Olteniei de către Imperiul habsburgic. Dacă influenţa muzicii
turceşti începuse din veacul al XVI-lea, când domnitorii Ţărilor Române primeau
din partea sultanului o formaţie de muzicanţi, meterhaneaua,
care cânta la ceremoniile de la palat, în timpul fanarioţilor s-a răspândit
mult şi muzica grecească. În a doua jumătate a secolului al XVIII-lea şi
începutul celui următor, muzicanţii turci aveau în repertoriu piese vocale
lirice – manele, bestele, samele –, şi instrumentale, denumite pestrefuri,
nagmele, taksîmuri. Acestea
vor răsuna şi în casele boierilor, alături de cântecele populare româneşti.
După
desfiinţarea Principatului Transilvaniei, care a fost inclus în Imperiul
habsburgic, Alba-Iulia încetează de a mai fi un important centru muzical
european, întrucât guvernanţii Transilvaniei şi-au mutat reşedinţa la Sibiu şi apoi la Cluj. Celelalte
două Principate Române şi-au păstrat autonomia internă.
În Condica
obiceiurilor vechi şi noi (1762),
moldoveanul Gheorgachi, logofătul domnitorului Grigore Callimachi, prezintă
protocolul ceremoniilor laice şi religioase de la curţile voievozilor români.
Aflăm din această cronică despre grupul de cântăreţi de la curtea domnească,
formaţie alcătuită dintr-un protopsalt, al doilea cântăreţ şipeveţi, ucenicii
acestora. Ne este descrisă şi ceremonia încoronării domnitorului de la biserica
Sfântul Nicolae din Iaşi, unde psalţii intonau cântările bisericeşti tradiţionale,
taraful din faţa bisericii întregind atmosfera festivă cu diferite cântece.
Alaiul domnesc, însoţit de meterhanea, se îndrepta spre palat, unde se derula
ceremonialul îmbrăcării caftanului, după care, tot în sunetele muzicii,
întregul alai era poftit la ospăţul domnesc.
La palatul său,
Constantin Brâncoveanu organiza inedite manifestări artistice, concerte şi
spectacole. Taraful lăutarilor cânta muzică populară, muzica apuseană era
interpretată la harpă şi clavecin, iar cea orientală la tambur, ney şi dairea.
Petrecerile se desfăşurau cu dansuri orientale, susţinute de meterhanea, sau
europene (franceze, italiene, germane, poloneze), acompaniate de formaţia
instrumentiştilor germani. La nunta fiicei sale Ileana cu Scarlat Mavrocordat,
o trupă de balet a executat dansuri turceşti, arabe, chineze, franceze,
spaniole. La festivităţile curţii participau şi cântăreţii de strană şi
instrumentişti din Istanbul, dar şi o formaţie orchestrală germană, care
interpreta muzică de Bach, Händel, Staden ş.a.
Din timpul
domniei sale începe procesul de românire a muzicii psaltice. După afirmaţia
mitropolitului Nifon, în anul 1710
a avut loc la Bucureşti prima liturghie oficiată integral în
limba română. Prin fastul ceremoniilor şi prin bogata viaţă culturală şi artistică,
domnia lui Brâncoveanu a rămas un model pentru urmaşi.
După moartea
martirică a lui Brâncoveanu, domnitorii fanarioţi soseau în ţară cu suita lor,
din care nu lipseau cântăreţii “de sarai şi bisericeşti”. La curtea lor,
alături de psalţii veniţi de la Constantinopol , activau şi cântăreţii localnici
şi taraful lăutarilor. Prezenţa grecilor în Ţările Române n-a putut opri
procesul de românire a cântărilor bisericeşti, deşi ei au răspândit ideea că
limba română n-ar fi aptă pentru traducerile din limba
greacă.
La instalarea
primului fanariot în Moldova (1711), Nicolae Mavrocordat (ctitorul mânăstirii
Văcăreşti), în timpul ospăţului s-au auzit cântece orientale şi româneşti. Tot
el a organizat la Iaşi
“Academia domnească” cu dascăli greci. La rândul lor, tinerii români învaţă în
şcolile înalte din Polonia, Constantinopol sau la Universitatea din
Padova. În 1774, urcă pe tron Alexandru Ipsilanti, care a impulsionat
activitatea muzicală şi teatrală. Între anii 1774 şi 1782, la curtea sa a
angajat o capelă, care cânta la diferite sărbători şi ceremonii. Dacă la curtea
lui Ion Caragea, a cărui fiică, Ralu, a sprijinit manifestările teatrale şi
muzicale, cântau muzicieni maghiari, la curtea domnitorului Constantin
Ipsilanti se găseau instrumentişti germani, printre care şi fraţii Ruzitska din
Viena.
Pe parcursul
acestui veac, la ceremoniile de palat folclorul nostru coexista cu muzica
europeană. La primirea solilor se organizau banchete şi spectacole, unde,
alături de muzica tradiţională, era prezentă şi arta europeană. Astfel, în
1753, domnitorul moldovean Matei Ghica a organizat o reprezentaţie de balet
pentru contele polonez Mniszek.
După anul 1770,
se intensifică răspândirea muzicii europene, ea fiind executată de ansambluri
instrumentale alcătuite din muzicieni germani, maghiari, italieni, polonezi,
care alterna cu vechea muzică de palat – românească şi orientală. Ceremoniile
de stat sau cele familiale se diversifică spre sfârşitul secolului cu obiceiul
apusean al banchetelor, balurilor şi seratelor muzicale, organizate în săli
publice (primele au apărut la
Bucureşti , Cluj, Sibiu), unde formaţiile orchestrale vor
înlocui treptat manifestările artistice ale curţii feudale.
Muzica europeană
a fost răspândită şi de către ofiţerii ruşi şi austrieci, prezenţi în ţara
noastră în timpul războaielor ruso-turce, ruso-austriece, şi a ocupaţiilor
Ţărilor Române de către ruşi (1711, 1739, 1769-1774, 1778-1779, 1806-1812,
1828-1834, 1848-1851, 1853-1854, 1877-1878), ei contribuind la modernizarea
vieţii de la curte. Asistând la primul bal din Bucureşti (din 1784), francezul
Petty remarca cât de bine erau executate de protipendada noastră contradansul
englez, cadrilul francez şi valsul german. La palatul lui Nicolae Mavrogheni
(1789) şi la cel al lui Constantin Ipsilanti (1802-1806) se practicau dansurile
din saloanele europene, numărul lor crescând mereu. Astfel, contele Lagarde (în
1813), prezent la un bal de la curtea lui Caragea Vodă, va remarca perfecta
însuşire de către cei prezenţi a menuetului, cotilionului francez, polonezei,
mazurcii, cracovianei, toate fiind acompaniate de instrumentişti unguri.
Ofiţerii străini
au organizat în saloanele boierilor, după modelul european, numeroase baluri
unde cântau formaţii instrumentale şi se practicau dansurile europene la modă. La Iaşi , cneazul Potemkin şi-a
adus formaţia instrumentală de la
Petersburg , condusă de G. Sarti, care delecta societatea
ieşeană la petrecerile organizate de cneazul rus. Această formaţie a executat
un Te Deum de Sarti, în anul 1790, pe câmpia
Ţuţorei de lângă Iaşi în cinstea victoriei ruşilor de la Oceakov.
Cultivarea
muzicii europene se datorează şi unor emigranţi, ofiţeri francezi şi italieni,
care devin, spre sfârşitul veacului, preceptori în casele familiilor avute şi
care vor susţine în saloanele boierilor diverse serate muzicale.
Pe parcursul
acestui secol, studiul muzicii bisericeşti rămâne o importantă componentă a
învăţământului românesc. Şcolile de muzică religioasă au fost mereu sprijinite
de principii noştri, întrucât cântarea bizantină, alături de meterhaneaua şi
formaţia instrumentală autohtonă, însoţea principalele ceremonialuri laice şi
religioase: ungerea domnitorului, căftănirea boierilor, nunţile princiare,
primirea solilor sau adunarea divanului.
În a doua
jumătate a veacului, în principalele oraşe apar noi şcoli, unde iscusiţi
dascăli asigurau însuşirea temeinică a muzicii psaltice. La Râmnic (dascălul Lavrentie
Dimitrievici tipăreşte în 1747 un Catavasier), la Câmpulung Muscel
şi la Craiova
(la biserica Sfântul Dumitru, Madona Dudu, Obedeanu) existau şcoli unde se
formau viitorii slujitori ai bisericii, preoţi şi psalţi. Atât de vestită era
“Şcoala episcopală” de la
Curtea de Argeş, încât soseau la studii şi tineri de peste
munţi. În 1796, învaţă aici Gheorghe, fiul de suflet al cunoscutului negustor
Hagi Pop din Sibiu.
În 1728,
domnitorul Gr. Ghica a înfiinţat la
Iaşi o şcoală unde studiul muzicii ocupa un loc important.
Mai târziu, Gr. Al. Ghica reorganizează “Şcoala domnească” de la Sf. Nicolae din Iaşi
(1774), muzica bisericească fiind predată de Evloghie împreună cu fiul său
Gheorghe. Se învăţa această muzică şi la Sf. Trei Ierarhi, Golia, Cetăţuia şi Sf.
Spiridon, unde, în 1789, era protopsalt Şerban. La începutul veacului, şcoala
românească de la Şcheii Braşovului era condusă de Dimitrie Eustatevici, apoi de
Radu Tempea, Gh. Haineş, I. Radu Duma Braşoveanul.
Şi la Bucureşti apar noi
şcoli: de lângă Biserica Colţea (unde în 1739 era dascăl Duma), de lângă
Biserica Sf. Gheorghe Vechi şi de la Sf. Sava (unde va funcţiona Mihalache Moldoveanu,
autorul unui Anastasimatar). Cea
mai importantă “Şcoală de muzică” din timpul lui Constantin Brâncoveanu este
condusă de Filothei sin Agăi Jipei,
şi apoi de protopsalţii Şărban, Gr. Bunea, Ion sin Radu
Dumea Braşoveanul.
Din anul 1713 datează Psaltichia
românească a
lui Filothei sin Agăi Jipei, ce conţine cântările tuturor slujbelor
bisericeşti. Teolog şi compozitor, el a adaptat textul românesc la melodiile
tradiţionale bizantine, dar a inclus şi cântări proprii, dedicate domnitorului,
mitropolitului, altor demnitari sau ucenicilor săi. Această carte a fost
transcrisă complet şi publicată în patru volume de către bizantinologul S.
Barbu Bucur. După anul 1713 se derulează perioada de românire a cântărilor
bisericeşti, care va atinge apogeul în secolul următor prin strădaniile Ieromonahului
Macarie, Anton Pann(1796-1854) şi Dimitrie
Suceveanu (1816-1898).
Se intensifică
traducerea cărţilor de ritual în limba română, după modelul lui Filothei. La Iaşi , mitropoliţii Iacob
Putneanul (Liturghier,
Psaltirea, Molitfelnic, Penticostar) şi Iacob Stamate (Psaltirea – 1794) au tipărit numeroase
cărţi de slujbă, atât de folositoare preoţilor şi cântăreţilor bisericeşti.
Râmnicul devine
un important centru cultural, mai ales după deschiderea tipografiei (din 1705),
care era mânuită de cărturari brâncoveni. Aici s-au editat numeroase cărţi
religioase, care aveau în prefeţele lor bogate comentarii istorice, argumente
privitoare la originea latină a limbii noastre, dar şi îndemnul dat românilor
de a se afirma pe plan politic. S-au remarcat episcopii Damaschin, Chesarie şi Filaret, iar la Buzău , Mitrofan, care va
conduce apoi tipografia mitropolitană din Bucureşti. DupăPsaltirea din 1694, mitropolitul Antim Ivireanul
(ctitorul Mânăstirii Antim) tipăreşteNoul
Testament (în 1702), Octoihul,
Liturghierul, Moliftelnicul şi vestitele
saleDidahii. În 1751 apare Psaltichia lui Radu Dumea Braşoveanul, un Catavasier (Buzău) în 1768, iar în 1766, Irmologhionul lui N. Râmniceanu.
Alte manifestări
artistice promovează intens muzica europeană instrumentală. În a doua jumătate
a veacului, în multre oraşe (la Timişoara Oradea , Sibiu, Braşov), s-au înfiinţat
cunoscutele formaţii Collegium musicum, care aveau ca angajaţi sau invitaţi şi
muzicieni străini şi care vor răspândi tot mai mult arta europeană. Din 1781,
ia fiinţă la Sibiu Turnerkapelle, care prezenta concerte în fiecare
duminică şi de sărbători.
Timp de un
deceniu (din 1773 până în 1784), în salonul baronului Samuel Bruckenthal din
Sibiu, de două ori pe săptămână aveau loc serate muzicale, la care ansamblul
instrumental angajat de acest nobil interpreta lucrări de Haydn, Gluck, Mozart,
Tartini, Dittersdorf etc. Pe uşa sălii sale de concert erau reprezentate cobza,
naiul, cimpoiul, dar şi clavecinul, fagotul, viola. Şi pictura bizantină de la
“Biserica domnească” din Târgovişte are reprezentări ale instrumentelor de la
nunta din Cana Galileei, un guslar sârb, un trâmbiţaş român, magadis grec,
talgere şi tamburine orientale.
Şi la Braşov , Collegium-ul
(1767-1785), format din profesori şi amatori şi condus de Martin von Seulen,
dădea concerte foarte apreciate de localnici. Prin
bogata lor activitate, formaţiile instrumentale încep să concureze orga, chiar
şi în biserică.
Spre sfârşitul
veacului, înfloresc genurile concertante, stimulate de activitatea
ansamblurilor vocale şi instrumentale, dar şi de trupele de teatru muzical.
Aceste ansambluri vocal-instrumentale executau cantate, oratorii, simfonii,
concerte, suite, trio-sonate, cvartete din repertoriul european curent, dar şi
din cel al autohtonilor. Şi în “colegiile iezuite” din marile oraşe (Oradea,
Alba Iulia, Sibiu, Braşov) aveau loc fastuoase reprezentaţii cu poeme
alegorice, desfăşurate cu cântece şi interludii instrumentale.
Un aport
remarcabil la dinamizarea vieţii muzicale îl au în continuare organiştii:
sibienii Martin Hammer, Peter Schombert (1710-1787), care studiază la Leipzig cu marele Bach, la
fel şi Andreas Stollmann (organistul Bisericii Evanghelice), Michael Tischer,
dar şi braşovenii Martin Schneider, Georg Klees, Johann Knall.
Din
anul 1721 a
funcţionat la Timişoara
o capelă, condusă de Heinrich Janner, iar din 1752, de Heinrich Piringer.
Pentru această formaţie, compozitorul Michael Haydn a scris diferite lucrări: Missa Sf. Cruci, Missa Sf. Chiril şi Metodiu (1758), Te Deum (1760), Salve Regina, iar pentru inaugurarea
catedralei romano-catolice din acest oraşMissa
Trinitatis.
Din
anul 1759, acest muzician a fost angajat în calitate de compozitor al curţii
rezidentului de Oradea, baronul Adam Patachich, un mare iubitor de muzică, care
a impulsionat viaţa muzicală a oraşului. Studiind la Viena şi Roma, unde a fost
membru al Acadmiei Arcadienilor, Patachich a făcut din curtea sa un important
centru cultural. A înfiinţat o “Academie”, unde A. Kurvelli şi J. Fabry au
predat muzica, iar italianul Mariozza era poetul curţii.
Şi la Oradea , s-a cântat de
timpuriu muzică de tip apusean la un nivel tehnic similar cu cel al centrelor
muzicale europene, datorită unei capele instrumentale, înfiinţată la curtea
episcopului-prefect al comitatului Bihor, A. Patachich. Între anii 1757 şi 1769, au răsunat în acest oraş simfonii, concerte,
sonate, oratorii şi misse în cel mai clar stil al clasicismului vienez. Tot la Oradea , în 1766 s-a
construit un mic “Teatru de Operă”, unde timp de trei ani s-au cântat opere în
stil italian sau cu influenţe aleSingspiel-ului
german.
Pătrunderea
muzicii de tip clasic s-a datorat prezenţei a doi compozitori de talent, ale
căror nume s-au înscris în istoria muzicii. Michael Haydn şi Karl
Ditter von Dittersdorf au
fost angajaţi succesiv ca muzicieni de curte şi capelmaiştri la rezidenţa
episcopului. Al treilea, cehul Wenzel Pichl,
compozitor şi prim violonist al capelei, a avut o bogată activitate
concertistică, compunând concomitent numeroase lucrări.
M.
Haydn, fratele marelui J. Haydn, a preluat conducerea orchestrei în anul 1759.
În timpul şederii sale la
Oradea , M. Haydn a dat numeroase concerte şi a scris pentru
formaţiile baronului: Simfonia în Mi bemol major, Concertul
în Si bemol major pentru două viori, Concertul
pentru orgă şi clavecin, Simfonia în Do major.
El a rămas la transparenţa clasicismului timpuriu, la
vivacitatea şi seninătatea moştenite de la italieni şi la caracterul de
divertisment al genurilor sonato-simfonice. Urmând o perioadă de doliu după
moartea mamei baronului (în 1762), când s-au oficiat doar slujbe religioase şi
s-au suspendat manifestările laice, Haydn a fost nevoit să plece la Bratislava ,
stabilindu-se apoi la
Salzburg.
Din anul 1765 s-a
reluat activitatea muzicală la curtea lui Patachich, unde violonistul şi
compozitorul de marcă Karl Ditter von Dittersdorf a condus orchestra camerală a
curţii. Era alcătuită din 34 de instrumentişti, printre ei unii veniţi de la Praga sau Viena,
concertmaistru fiind Wenzel Pichl. În cei cinci ani cât a condus capela, a
mărit numărul membrilor orchestrei, angajând instrumentişti reputaţi din Italia
şi Polonia. “La Teatrul
de Operă” şi-a prezentat lucrările dramatice Amore in musica, D-na Sybila nu
bea. Şi
Dittersdorf compune pentru această formaţie şase Simfonii op. 11, Cantata
panegirică, Simfonia în gustul a cinci naţiuni, oratoriile Isaac şi Esthera şi dă numeroase concerte şi spectacole
cu ansamblul lirico-dramatic. În salonul palatului rezidenţial se dădeau în
fiecare duminică şi marţea seri muzicale, în programul cărora figurau creaţii
orchestrale sau de cameră ale compozitorilor vremii.
Şi trupele lirice
au avut un mare rol în răspândirea repertoriului muzical european. Către
sfârşitul veacului, o vie activitate o au trupele germane şi maghiare din
Transilvania şi Banat, dar şi cele italiene de operă. În anul 1772 se
semnalează la Sibiu
prezenţa trupei lirice a lui Silvio Cinto, care va da spectacole la Timişoara şi la Bucureşti , oraş în care
va veni apoi şi trupa italiană de operă a lui Francesco (1792).
În oraşele din
Transilvania a activat trupa condusă de F. Dürwald (1786); la Timişoara a luat fiinţă
trupa lui Ludwig Seipp (a fost şi la Bucureşti ), prezentă în 1787 la inaugurarea
teatrului din Sibiu; a lui Johann Christian Kuntz, care realizează premiera
operei Răpirea din Serai de Mozart – 1791; a lui Iganz Schiller
şi Franz Xaver Rünner, care a prezentat în premieră opera Flautul
fermecat de
Mozart – 1795. La Cluj
a activat trupa teatrului, condusă de Ioan Patko (1793), iar la Braşov trupa lui Josif
Lippe (1789) şi Franz Xaver Felder (1794). S-au interpretat opere italiene de
Sacchini, Paisiello, Cimarosa (1788), vodeviluri, opere comice franceze şi
Singspieluri vieneze de Mozart, Hiller, Salieri, Schickaneder, Viaceslav Müller
(1797).
O contribuţie la componistica noastră
au avut-o muzicienii ardeleni, dar şi cei doi compozitori, M. Haydn,
Dittersdorf, şi colaboratorul său, violonistul vienez Wenzel Pichel, vremelnic
orădeni. Sibianul Johann Sartorius (1680-1736) a creat forma vocalădicta, prin care
pune baza cantatei de cameră, gen cultivat şi de contemporanii săi:Johann Sartorius-fiul, Johann
Knall, Michal Beer.
Muzică religioasă – motet, cantată,
missă, Te Deum – au scris Michael Beer – douăMisse;
Johann Sartorius-fiul – Cantata funebră (1786); Johann Knall scrie diferite
cantate; A. Hubacek, un Te Deum. Alţi
compozitori au fost atraşi de genul ariei în stil baroc: M. Beer, J. Knall, J.
Sartorius-fiul, Anton Hubacek (Cântece pentru voce şi pian–
1800). Piese pentru orgă, pian sau chitară au scris: Ph.
Caudella, J. Knall, M. Schneider. În 1791, sibianul A. Hubacek
scrie opera Hans rămâne Hans, dar şi Fuga lui Bela.
Un interes deosebit pentru folclorul
nostru au manifestat compozitorii maghiari clujeni: Antal
Csermak a scris o Suită programatică (în 1797), în care a
inclus o melodie valahă în cea de a şaptea parte, Dans
din tabără, iar Ioan
Lavota, lucrarea
programatică Nota insurectionalis Hungarica, în care a apelat şi la melodii valahe
Comentarii
Trimiteți un comentariu