Ludicul
- element fundamental în poezia feminină
(Popa Veronica)
„Nicăieri în sfera culturii jocul nu e mai acasă decât în poezie”.
(Ion Pop „Jocul poeziei”) [1].
Omul , afirma Petre Ţuţea în „Lumea ca
teatru”, este creator de spectacol [2].
Într-adevăr,
jocul vădeşte capacitatea de a te dărui sufleteşte, de a-ţi crea o „realitate”
a ta, una visată, cea mai deplină, în care exteriorizezi forţele şi imaginile
ce te domină şi determină. Cu atât mai mult în poezie, pentru că a fi liric
înseamnă a fi „chinuit de o infinitate eternă, şi de o tensiune extremă,
înseamnă a trăi cu atâta intensitate, încât simţi cum mori de atâta viaţă”(
Emil Cioran) ; George Călinescu în „Pagini de estetică”[3] se referă polemic la două noţiuni mult
vehiculate în estetică : gratuitate şi joc.
Exegetul defineşte jocul poetic
prin: „aparentă gratuitate, ritual şi tehnică severă. [...] Poezia este un mod
ceremonial, insuficient de a comunica iraţionalul, este forma goală a activităţii
intelectuale”. Jocul îţi permite a crea o „realitate” a ta, una împlinită, fără a
rămâne numai în ea, pentru că, exprimându – se pe sine, artistul desăvârşit
exprimă o întreagă lume asemănătoare lui. Fiecare însă îşi joacă propriul lui rol. În faptul de a juca „propriul - tău - rol”
rezidă sursa întregii culturi”, mărturiseşte J. Huizinga[4]. Caracteristicile formale ale jocului le
regăsim în marile manifestări ale spiritului obiectiv, afirmă Gabriel Liiceanu:
în riturile justiţiare, războinice, oraculare, în ştiinţă, poezie, filozofie şi
arte în general [5].
Asocierea poeziei cu jocul nu mai poate fi astăzi obiect de
neîncredere şi suspiciune. Spaţiul intim al jocului poeziei ne oferă o „lume –
spectacol”, pentru că poezia nu substituie realitatea, ea este realitatea
însăţi devenită „spectacol”, „predat lumii sale fictive” [6], poetul,
„copilărindu – se”, face din creaţie o activitate de plăcere (sau de durere),
devenind asemeni copilului spontan, inventiv, liber.
Pornind de la reperele generale ale teoriei ludice a artei, ţinem să
subliniem ideea că jocul poeziei se înscrie organic între coordonatele
esenţiale ale ludicului ca atitudine umană fundamentală.
Vom încerca să punem în evidenţă câteva din trăsăturile specifice unei
arii a poeziei feminine dominată de joc. Or, jocul presupune exerciţiul unei ars combinatoria a verbului, supunând
discursul liric unor reguli formale a căror funcţionare trebuie înţeleasă ca
„spectacol al modelării substanţei sonore”[7].
Unele poete văd în cel ce creează drept „un operator al limbajului”. La Angela Marinescu ,
de pildă, „arta este exactitate”, „Să poţi face artă înseamnă să te poţi
apropia de cea mai precisă expresie a limbajului. Precizie în sensul descoperirii
unui spaţiu mistic”[8].
Într – adevăr, în perspectiva istoriei culturii, poezia este o funcţie
vitală socială şi liturgică. „Orice artă poetică veche este la un loc şi în
acelaşi timp: cult, divertisment festiv, joc de societate, iscusinţă, punere la
încercare, sarcină enigmatică, catehism de înţelepciune, magie, proorocire,
întrecere”[9].
Poezia Anei Blandiana se vrea o
reordonare a lumii exterioare, un univers lăuntric, altul decât cel exterior,
presupunând o ordine secretă, muzicală sau ritmată a lumii asemeni unui dans
cosmic. Autoarea ne invită, de fapt, la un „joc al lumii”, unul dionisiac,
însoţit de hohote de râs şi plâns (râsul şi plânsul saltimbanc devin
laitmotivele poematicii ei cu caracter ludic). „Ziduri de apă, turnuri lichide,
castele / în clocot / ca şi oraşele călătoare pe cer / Înrudite cu ele / spre
care se-ntind / Şi aproape le-ajung, / spărgându-se lent în explozii / Cu
sfârşitul amânat îndelung, / Răzgândindu-şi durerea, / Din spasme-ntr-un hohot
/ pe care – ntre zori îl auzi / Înmulţit triumfal / De ecouri lucioase ca de
globuri de spaimă...” („Din haos”).
La ea poezia capătă ceva din solemnitatea ritualică:
„Iubiţii mei, priviţi dansul acesta nou, nou, nou, / Noaptea-şi ascunde ca pe-o
patimă vântul în bezne, / Dansului meu i-e vântul ecou” („Dans în ploaie”).
În poeme precum „Glumă”, „Adormi, adormi”, „Hohotul”, „La
cules îngeri”, „Pasărea deschisă” orientează spre aceeaşi concluzie: în jocul
lumii fragmentare – se închipuie acel cântec, acea descifrare: („aşa şi
înţeleasă, / Dacă nu ştii limba în care e scrisă”) transfigurând marile
elemente cosmice şi înşirând gesturi-semne care ar clarifica – revela ordinea
secretă a Universului. Fiinţa care se vrea eul liric al Anei Blandiana pare a
nu fi abandonată în acest joc al lumii, ba, dimpotrivă, participă la
desfăşurarea lui: „Pasărea aceea era atât de deschisă / Peste lume [...] /
Încât o aripă a ei / Acoperea soarele / Şi cealaltă aripă, / Luna, / Iar
oamenii, / Nemaiputând să vadă cerul, / Încercau să-i citească voinţa / În
măruntaiele ei.”
Poemele Anei Blandiana se înscriu în acele ansambluri ale
limbajului liric unde cuvintele trec uşor dintr-un registru în altul, devin
altceva, asemeni recuzitei într-un decor teatral, ea „nu aleargă niciodată după
cuvinte”, tot ce căuta sunt „umbrele lor / Lungi argintii, / Târâte de soare
prin iarbă, / Împinse de lună pe mare” pentru că aşa cum a învăţat ea de la
bătrâni „Nimic nu e mai de preţ / Decât umbra / Şi nu mai au umbră cuvintele
care şi-au vândut sufletul”.
Un titlu de volum „Arhitectura valurilor”, cât şi poeme din
ciclurile precedente: „De-a v-aţi ascunselea”, „Dans”, „Hohotul”, „Ala-bala”,
„Joc”, „Dans în ploaie” etc. obligă la o abordare a acestei creaţii din
perspectiva ludicului: „Şi iată,
bisericile / Pornesc să alunece pe asfalt / Ca nişte corăbii / Încărcate de
spaimă, / Cu turnul catarg / Şi pânze umflate / De vântul bătând mereu din altă
direcţie...” („De-a va-ţi ascunselea”).
Spaţiul şi timpul ludice,
„înscenarea de universuri imaginare şi reconsiderarea sau reflectarea unui
„sistem de reguli”, la ea „totul se schimbă, / s-a schimbat / sau se va
schimba”, „stâncilor le cresc rădăcini / Şi dau muguri”, / Apoi încep să se
mişte încet / După credinţa cuiva”; „Plante cu gheare şi aripi încearcă / Să-şi
salveze seminţele învăţate să treacă / Dintr-o lege într-alta, / Zbor / Lung de
nori prin pământ, / Clorofilă cu puls, / Peşti pe ramuri cântând ...
(„Trecere”).
Înclinaţiile ludice ale poeziei sale apar la diverse nivele
de receptare ale textului poetic al Anei Blandiana. În poemul „Portret cu cireşe la urechi” ludicul este relevat de mărci
stilistice la nivel fonetico-prozodic.
Aranjarea versurilor în strofe, ritmul, rima, măsura, toate sunt puse în
relaţie cu ansamblul şi cu ideea lirică centrală: jocul viaţă-moarte. „Mi se mai coc / Lângă urechi, / Astăzi
perechi, / Mâine deloc / Cireşe dulci / Copilăreşti // Tu încă eşti / Ca şi
atunci // Uşor din umeri / Când te-ndoi / Foi de trifoi / Tu încă numeri // Tu
încă-mi pui / Ca alteori / Cununi de flori / Pe sub gutui // Şi pe sub pruni /
Pe sub caişi, // Cu ochii-nchişi, / Tu încă-aduni // Luni şi cu marţi, / Şi joi
cu vineri / De anii tineri / Să mă desparţi / Cireşe port / Cercei de-o vară /
Ce-mi înconjoară, / Obrazul mort // Şi cât de straniu / Cununi de flori / Maci
şi bujori / Îmi stau pe craniu”. („Portret cu cireşe la urechi”).
Ceea ce se poate observa, la modul cel mai general, chiar
dacă am rămâne doar la aceste repere, este deplina conştiinţă manifestată de
poetă cu privire la convenţiile şi regulile „jocului” său, chiar dacă A.
Blandiana pare a fi poeta din speţa celor „spontani”, a intuitivilor puri.
Poezia ei este însă mai mult un joc al trăirii, al sentimentelor dirijat de cel
al minţii, pentru cap, după cum observă E. Simion [10], poezia ei cu adevărat
dansează, are forţă şi graţie (o graţie a ideilor în primul rând, caută mai
ales, la început, materiile sonore şi transparente, şi lasă impresia unui joc
superior al spiritului) [...].
Şi într-adevăr, printre diftongii, aliteraţiile,
muzicalitatea construită de ritmul şi rima versurilor întrezăreşti, de fapt,
nota gravă a trecerii sugerate de antiteze ca: astăzi perechi – mâine
deloc; adverbe deictice în sintagmele „mi se mai coc”, „tu încă
eşti”, „tu încă numeri”, „tu încă-mi pui”, „tu încă aduni”.
Iar „Cireşele la urechi” sunt imaginea – cheie, devenită aici
simbol al trecerii, al perisabilului, efemerului, al morţii: „Cireşe port /
Cercei de-o vară / Ce-mi înconjoară
/ Obrazul mort”.
Dar, vorbind de moarte, ea „nu-şi reperă o anumită graţie a
jocului”. „Poemele sale sunt trăite în materii pure, graţioase şi fragile ca nişte
balerine pe o scenă vastă” [11].
Astfel, poeta ne „mută” din jocul uşor, muzical, în cel grav,
esenţial, joc care, spune Nicolae Manolescu în „România Literară, 1981 „o
prinde mai bine”: „Ea este acasă în ceremonial şi chiar în mica solemnitate
decât în familiaritate şi comun; cerebralitatea liricii ei cultivă cu mai mult
noroc seriosul decât umoristicul sau ironicul”. Despre poemul „Portret cu
cireşe la urechi”, prin care trece parcă o subţire umbră a lui Emil Botta, N.
Manolescu spune că este admirabil tocmai în măsura în care ea „valorifică liric
jocul; de o stranie, inegalabilă tristeţe. Niciodată, poate, n-a fost A.
Blandiana mai suav şi sfâşietor melancolică, decât în această plângere infantilă de Ofelie”[12].
Jocul poeziei Anei Blandiana este un mod de angajare într-un
joc ritual şi sacru: „Vântul tânăr a
furat hainele copacilor / Şi aleargă cu ele hohotindu-le peste câmp, / Copacii
au rămas cu trupurile goale în ploaie, / Să schelălăie tragic şi tâmp. // [...]
Dar sub mânâierea savantă a ploii, / Satiri vegetali, copacii cu seva-n uncrop
/ Încep să îşi joace pe şolduri inelele anilor, / Zănatici dansând hoola-hop.”.
Şi în poemul cu titlul semnificativ „Joc” delimitarea spaţiului de joc
al poeziei e întărită în egală măsură de „jocul” cuvintelor în text, al
contiguităţilor, contaminărilor şi ecourilor sonore, în vederea construirii
unei „unităţi fonice” conturând-o pe cea ideatică, spirituală: „Uite, ploaia coase / Cerul de pământ / Cu
fir de mătase / Răsucit de vânt. // Uite iarba ţese pământul de nori. / M-am
gândit adese - / ori, adeseori: // De la voi se vede / Iarba ca o ploaie / Care
curge verde / Peste cer şi-l moaie, / Iar ploaia o fi / Pe-a norilor cale / O
iarbă mai gri / Sub tălpile tale. // Hai să facem schimb, / Să vezi şi tu cum e
- / Tu îmi dai un nimb, / Eu îţi dau un nume; // iar dacă ne-ntreabă / Care-or
fi din două - / Ploaia-n nori e iarbă, / Iarba-n ceruri plouă; // De ne
ispiteşte / Care-i adevărul - / Ploaia-n nouri creşte, / Iarba spală cerul”.
Jocul „ploii” şi al „ierbii” devine la ea ceremonial al iniţierii în tainele
universului.
Eul liric al Anei Blandiana este pătruns de acea melodie
cosmică, „hohot” de râs, plâns, dans, pocnet, ritm: „în fiecare hohot” ea simte
un „zeu” „cum se dezvăluie umflându-şi
faldurile, / hainei lui largi prin văzduh. / Sunt atâtea feluri de zei / Pe
pământ / Încât nu vom prididi niciodată / Să plângem sau să râdem destul //
Pentru a-i scoate din ascunzători. / De râs sau de plâns, / Nici nu contează: /
Important este hohotul”.
La fel şi poezia ei se vrea o reluare a acelui melos cosmic,
ludic şi tragic în acelaşi timp, pentru că „tragic” îi este „darul”, „asemeni pedepselor vechi”, „tot ce atinge se
preface-n cuvinte / Ca-n legenda regelui Midas” („Darul”).
Ea nu face altceva decât ascultă atent aceste ritmuri,
această muzică şi recunoaşte că „dacă ar
înceta să audă, / lumea i s-ar părea deodată ridicolă / Ca o emisiune căreia i
s-a luat sunetul / La televizor ? / Un Dumnezeu surd / Peste care apele se fac
de lână şi cad, / Iar norii se ciocnesc fără tunet / Ca nişte ghemotoace de
hârtie / În coşul de gunoaie al cerului / Ar da semnalul încetării de sens /
Acestui univers care nu există / decât prin scrîşnetul produs. / Iar palmele
lui mari, / Care-i amplifică uneori / Pavilionul urechii, / Mi s-ar pune pe
umeri, / Întorcându-mă încet / Cu faţa spre munţi” („Cu faţa spre munţi”).
Jocul semnificanţilor, ce „mimează” la diferite nivele
mişcarea imaginarului structurată pe scheme variate ilustrează un demers cu
adevărat preocupat să pună în valoare diversele posibilităţi ale limbajului
poetic.
Desigur „jocul” este la Ana Blandiana una
din componentele
fundamentale, angajând cum s-a observat de atâtea ori – o meditaţie
asupra potenţelor magice ale verbului, a iniţierii dramatice în misterele
universului. La ea ludicul îşi dezvăluie deopotrivă faţa sărbătorească, luminoasă în cireşe, gutui, iarbă, ploaie, dar şi reversul tragic, constituindu-se ca spectacol al morţii, al
degradării: „Doamnă toamnă, iartă-mă că
te întreb, / Cum ţi se par prunele putrezite în ierbi? // Doamnă ţărână, ai
vrea să-mi răspunzi / Ce gust au sâmburii umezi rotunzi? // Doamnă vreme, poate
sunt prea curioasă, / Îţi place obrazul meu prins în plasă? // Doamnă moarte,
tare-aş vrea să îmi spui / Ce simţi înghiţând cuvinte amărui? // Doamnă
veşnicie, doar o întrebare, / Sufletul meu cum ţi se pare?”
La ea contează mult nu numai jocul fonetico – prozodic, lexical
– gramatical, ci fiecare „permutare” a sintaxei,
interogaţii retorice etc. Jocul nu mai este aici pur şi simplu
descris, sau sugerat ci apare inclus în jocul – înscenare, reprezentare,
declanşare.
O altă faţetă a ludicului vom detecta în universul liric al Ilenei Mălăncioiu. Şi anume, îmbinarea
în ţesătura textului poetic al ludicului cu visul. Poezia onirică a Ilenei Mălăncioiu îşi are originea în realitatea modelată
în vis. Vom vorbi şi despre un intens sentiment al tragicului în poezia Ilenei
Mălăncioiu, însă sentimentul fragilităţii fiinţei, al efemerităţii este
contracarat de estetizare, desentimentalizare prin „scufundarea sufletului în
artistic”.
Discursul oniric
al autoarei introduce eul liric în poematic, unde spaimele nu sunt „autentice”,
datorită „jocului” poetic ele capătă
caracter estetic. “Când mă trezesc în
fiecare dimineaţă într-o lume infinit mai stranie şi mai inexplicabilă (şi
totuşi există) decât nocturna forfotă onirică, pentru a-mi reaminti –
hipnapompic chiar – că sunt muritor, bolnav şi ignorant, nu-mi pot stăpâni un
recul faţă de contactul plin de cruzime cu formele reale[...] . Îmi încep de
aceea ziua cântărind tăria maleabilă, dulce chiar, a lumii onirice, faţă de
duritatea asurzitoare a seninului diurn. Şi sunt tentat atunci să exclam , la
început a fost visul !” (Leonid Dimov) [13].
Ca şi Leonid Dimov, Gabriela Melinescu, D.
Ţepeneag, Ana Blandiana, Marin Sorescu ş.a. Ileana Mălăncioiu manifestă o
predilecţie pentru joc, spectacolul
liric se desfăşoară la ea, de obicei, în
piaţa publică : „Întreg oraşul era
plin de morţi, / Ieşiseră pe strada principală, / Aşa-mbrăcaţi în hainele de gală, / pe care cât eşti viu
nu prea le porţi. // Treceau râzând şi nu puteam opri, / Păreau că nu mai
înţeleg deloc / Că sunt prea mulţi şi nu mai este loc / Şi pentru cei care mai
suntem vii. // Ne-nfricoşa grozav fantasticul
delir / Dar stam şi ne uitam uimiţi ca la paradă, / Căci fiecare-aveam pe
cineva pe stradă / Şi n-am fi vrut să fie închis în cimitir.”(„Coşmar”),
sau la spital : „Spitalul se golea, s-a golit, / Din cele zece
fete nici una nu mai este / Şi nu mai sânt nici locuri să intre alte fete, /
dar asta este o altă poveste. // Trec prin faţa acelui salon, / Să intru să nu
intru în el? / Un cărucior aşteaptă la intrare, / Un copil plăpând ca un miel.// Străbate încet coridorul /
proptindu-se în zidul cenuşiu, / Ce ştie el despre toate astea / Şi eu ce mai
pot să ştiu? // N-am mai găsit pe nimeni / numai aceeaşi lipsă de confort, /
Cobor încet cu liftul cu care / Când am urcat cobora un mort.” („Vizită”)
Visătorul şi visatul, în discursul oniric al poetei, se confundă, iar
sentimentul , care produce , într-adevăr , o stare ludică, indiferent cât de „dramatică” ar fi întâmplarea, este că
disonanţele producătoare de absurd se anulează, totul pare firesc. Ileana
Mălăncioiu realizează în „cartea sa de
vise” o jucstapunere a imaginilor, creând o asociere insolită, eliberată de
„reguli”. Axa imaginilor nu se orientează spre o finalitate narativă, deşi
poeta exploatează efectele unei anumite oralităţi, de povestitoare fermecată de
ceea ce vede în propria imaginaţie. Toate „visele” ei transfigurează anumite
stări, sentimente, gânduri care produc imagini. Limbajul liric al ei comunică
ceva din atitudinile fundamentale faţă de sine, lume, evenimente (o atitudine
ironică şi tragică, în acelaşi timp, faţă timpul în care „oraşul era plin de
morţi”, o aluzie la „criza omului” şi „criza culturii”, „depersonalizarea prin
uniformizare” etc.
O enormă sete de joc facilitează frecvente transgresări
de la registrul oniric spre realitate şi invers. Această sete de joc o apropie, pe de o parte, pe Ileana
Mălăncioiu de Tudor Arghezi, Leonid Dimov, Ion Barbu, pe de altă parte, îi
oferă posibilitatea de detaşare şi eliberare prin joc de „chingile” unei
realităţi umilitoare, un fel de „ieşire” din „exil”. Ileana Mălăncioiu nu
povesteşte vise, ci construieşte vise interesată de „regia onirică”. Multe
poeme par a fi elaborate doar în virtutea unei obişnuinţe ludice de a asocia
cuvinte. Onirismul Ilenei Mălăncioiu, integrat firesc unui discurs plurivalent,
se manifestă prin reducţie, nu prin amplificare, de aceea semnele poetice se
integrează logicii interne a imaginii. Poezia ei, ca şi visul, construieşte din
rezidurile amintirii, din proiecţiile unor stări ale intimităţii fiinţei.
Reprezentarea onirică a unei întâmplări traversează adesea absurdul prin
intervenţia deformărilor specifice: „Într-o /noapte întunecoasă pe când stam singură / Pe
coridorul îngust al acestui spital / şi
mă gândeam dacă nu s-a mai inventat vreo pilulă / am auzit deodată un tropot de
cal // Nu ştiu cum să fac să-l opresc / Îngrozită am coborât scările / şi în
aerul rece al nopţii / I-am pipăit botul umed şi nările...” („Calul”)
Ileana Mălăncioiu aşează adesea imaginea într-o zonă inaccesibilă, de aceea
elementele poeticii ei adesea sunt greu de identificat. Ca şi majoritatea
oniricilor, ea vine cu un limbaj modern, ce bruschează obişnuinţele receptării
visului.
Cert este faptul
că aceste poeme au un profund mesaj etic şi civic. Intuim în imaginea „pieţei”
sau a „spitalului” etc. un fel de „închisoare”, sofisticată, prin urmare un
loc, o răscruce unde condiţiile de existenţă a limbajului sunt şi improprii şi
anormale.
Revelaţia unui
alt fel de „joc” vom descoperi în poemele Doinei Antonie. Deşi puţine la număr,
volumele ei de poezie sunt relevante din perspectiva problemei pe care o
urmărim în acest paragraf. Într-un studiu apărut, nu demult, în paginile
revistei „Cronica”, Iaşi, abordam creaţia ei anume din această perspectivă:
„ludică şi gravă în acelaşi timp, poezia ei este o proiectare într-o lume
invizibilă, o căutare a sacrului în profan, ea comunică cu „zeii verdelui şi ai miresmelor”. Poeta
„ascultă” ritmul formelor şi al sunetelor, „pocnetul
surd al bobului”, „tremurul aerului”:
„Roată, clinchet, / Abur cald din nări de
cal. / Zorii se ţin scai de marginea drumului / în vreme ce pleoapele-mi sunt
umede de cuvinte”, sau, altundeva, „oraşul
e o sanie / ce clinchete răstoarnă / privirii / şi amurgul se sparge / pe degete, / în timp ce clepsidrele
îmbătrânesc / în curgerea nisipului tot mai mărunt...” („Ca o sanie,
oraşul”). La ea verdele, albastrul, albul
– roz, sunt şi culori şi sunete revelate de un limbaj ludic original,
punând într-o configuraţie de semne cromatice şi muzicale, lumea senzaţiilor în
slujba viziunii lirice, viziune în care eul său liric se vrea unit cu
universul.”Desculţ, piciorul iarba umedă
o-nţelege / Şi firul răsfăţat alene se îndreaptă. // Verde desime ochiul
adulmecă pe unde trece, // Anină-te gleznă dimineaţa, / şi adu dinspre linia
suavă / ce departe pare, / ce aproape pare / un nimb de cântec alb pe el”
(„Spre ziuă”)
O notă destul de
originală o are universul ludic al Gabrielei Melinescu. Poemul „Părinţii” ni se
pare destul de reprezentativ prin revelarea unui personaj – simbol Pinocchio
aflat în centrul „jocului” de-a părinţii: „Dincolo
de pereţii abia văruiţi, / mama şi tata cum îi ştiu de demult / vorbesc
liniştit sau se ceartă... / Cu faţa pe-obrazul pernei ascult... / aş vrea să
fiu cuim ei m-au visat, / Chipu-n oglinzi legănându-mi-l blând... / -- Cu mine
seamănă mai mult / să spună mama râzând... / Singur Pinocchio pe lume rămas /
să izbucnească în plâns e gata... / N-am mai jucat pe stradă şi am uitat /
jocul de-a mama şi tata.” („Părinţii”, G. Melinescu)
Filozofia
şi densitatea generală a poemului „Părinţii”, este de o melancolie ce trece
într-o ipostază a tragicului: nu ştim să ne iubim părinţii. Aceasta ar fi miza
profundă a textului. În centrul „jocului” este tulburătoarea figură a copilului
revoltat, refractar, neastâmpărat. Eul liric este un Pinocchio „rămas singur”,
„gata să izbucnească în plâns”. Mitul personal şi constelaţia sufletească a
autoarei contribuie la crearea unei imagini dense, complexe, relevante, lăsând
pe gânduri filozoful din noi, psihanalistul, simbologul sau poeticianul.
Omul
şi jocul, omul şi masca este unul din subiectele care i–a preocupat mult pe
marii filozofi ai lumii : Ernst Bertram, Nietzsche, Goethe, Novalis. Ei considerau că jocul ne permite deschiderea
către formele superioare de manifestare a libertăţii spiritului.
În
textele analizate mai sus am încercat să surprindem varietăţi de manifestare a
jocului în limajele unor poete contemporane reprezentative, şi am observat că
ludicul este un element tematic fundamental în creaţiile lor, oferindu-le
posibilitatea de a-şi manifesta plenar libertatea de expresie lirică.
NOTE:
1. Ion Pop , Jocul poeziei. - Bucureşti, Editura Cartea Românească,1985, p.5.
2. Petre Ţuţea, Lumea ca teatru. Teatru seminar.- Bucureşti, Editura Vestala,
Editura Alutus, 1993, p.176.
3. George Călinescu, Pagini de estetică.- Bucureşti, Editura
Albatros, 1990, p. 13.
4. J. Huizinga, Homo ludens.-Bucureşti, Editura Univers, 1977, p.197.
5.Gabriel Liiceanu, Jocul şi teoria culturii // Încercare în politropia
omului şi a culturii.- Bucureşti, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1981,
p.39.
6. Ion Pop, Jocul poeziei, opera citată, p.37.
7. Ibidem, p. 8.
8. Angela Marinescu, Clipa Siderală, nr.2, 2004, p. 15.
9. J. Huizinga, opera citată, p.197.
10. Eugen Simion, Scriitori români de azi.- Bucureşti-Chişinău,
Editura David- Litera, 1998,p.197.
11. E. Simion, opera citată,p..
12.Apud Ana Blandiana, La cules îngeri.- Bucureşti-Chişinău,
Editura „Litera Internaţional”, 2002, p.335.
13. Leonid Dimov, Familia, 2000,
nr.3, pag. 10.
Comentarii
Trimiteți un comentariu