TOMIRIS, REGINA GETO - DACILOR
“Acest nume se revărsa peste noi umplând înserarea. Ca şi cum cerul,
grădina şi marea l-ar fi pronunţat, atât era de grav şi de sonor, trist şi
puternic totodată, ca şi acest peisaj pe care-l făurise pe măsura forţelor şi a
gândului său. M-am simţit pătruns de puterea lui, parcă obligat să-l urmez şi
să cred în el.” [1]
Mitologia Daciei eterne este
un tezaur pe măsura capacităţii de creaţie spirituală a strămoşilor noştri,
strălucitoare în sublimitatea ei; ea nu
cunoaşte nici timp, nici moarte, supravieţuind în anamneza poporului român.
În aceste note sumare încercăm să
reconstituim imagini ale unor personalităţi care alcătuiesc lumea fascinantă a strămoşilor noştri, oferind nu numai Antichităţii, dar şi nouă,
urmaşilor, personalităţi emblematice, considerate drept model pentru orice
posibilă istorie universală a moralei războinicilor geto-daci. Se pare,
totuşi, că despre regina Tomiris ştim încă foarte puţin, unii chiar spun că despre ea ar şti mai mult
occidentalii decât românii de astăzi. Din păcate, nici manualele şcolare nu mai
oferă copiilor noştri suficiente repere de moralitate.
Poate că Tomiris, regina masageţilor, ar fi rãmas necunoscutã pentru cultura
europeanã, dacã nu ar fi reuşit sã-l învingã pe Cirus cel Mare, regele perşilor,
în anul 529 î.Hr. sau 530. Cirus se numea Kurus, Kiros sau Keyhusrev, în limba
persanã veche - farsi. El a domnit în perioada 576– - 529 î.Hr. A pus bazele
Imperiului Persan şi a fondat dinastia Achaemenizilor. Ca un Baiazid al perşilor,
el a cucerit Regatul Mezilor, Regatul Lydia şi regatul Noului Babilon. A unit
cele douã regate iraniene. Cirus voia sã cucereascã şi Egiptul, şi poate că
l-ar fi cucerit, dacă nu ar fi existat regina geto-dacilor Tomiris, vestită
prin frumuseţea ei morală, curajul şi credinţa nestrămutată în ideea de
libertate. “După ce a obţinut această victorie şi după ce a luat aşa de multă
pradă de la duşmanii ei, regina Tomiris a trecut spre acea partedin Moesia,
care acum se numeşte Sciţia Minor, un nume care vine de la Sciţia Mare, şi a
construit cetatea Tomis pe ţărmul moesian al Pontului, după numele ei”. Aşa
scrie istoricul Jordanes (Iordanes) pe la anul 551 d. H., în lucrarea “Getica
sau Despre originea şi faptele geţilor”. Pe-atunci era episcop şi locuia – după
opinia unor istorici – undeva pe malul Dunării de Jos din Dacia. Got de
origine, Iordanes era mai aproape de evenimentele evocate, în comparaţie cu
noi, şi avea acces la documente pe care nu le vom mai găsi niciodată. Istoricul
avea la dispozişie multe izvoare dispărute astăzi, printre care şi cele 12
cărţi scrise de Cassiodorus. Mărturia lui este cea mai bună dovadă că regina
Tomiris a pus bazele cetăţii Tomis. [2]
De-a lungul
veacurilor, până în zilele noastre, originea massageţilor a iscat numeroase
controverse. Nu insistăm asupra acestora. Izvoarele spun că massageţii sunt urmaşii tracilor care au
migrat spre răsărit din regiunea carpato-danubiano-balcano-pontică încă din
neolitic.
Există surse
importante ce “vorbesc” despre personalitatea şi faptele legendarei regine a
massageţilor (massa.geţi/messa.geţi -. Geţii cei mari), care a intrat şi în
mitologia unor naţiuni din Orientul Apropiat şi Mijlociu. “Elevi fiind, am fost învăţaţi să
credem că migraţiile s-au produs numai din Asia spre Europa. Nu am fost
pregătiţi să acceptăm că fenomenul s-a produs şi invers, în timpuri istorice
străvechi. Locuitorii ancestrali din spaţiul carpatin au migrat în toată Europa
şi spre răsărit, până în China. Asemenaa tuturor dacilor, massageţii se
închinau la Soarele Neînvins şi sacrificau cai pe altarele Soarelui. Kazahii
din zilele noastre sunt convinşi că istoria lor începe cu…Tomiris. Autohtonii
din Tadjikistan, Turkmenistan şi Uzbekistan se revendică din massageţi.” [3]
Nu numai importanţi
exegeţi ai istoriei lumii vechi, dar şi artişti de renume: sculptori, pictori,
compozitori, poeţi s-au inspirat din faptele eroice ale reginei Tomiris. Artiştii Renaşterii, de pildă, au imortalizat-o în creaţiile lor; Muzeul
Luvru găzduieşte un frumos portret al reginei Tomiris. Paulus Peter Rubens şi
Mattia Preti au pictat, fiecare, câte un tablou cu Tomiris. Muraev a
scris baletul „Tomiris”.
Faimoasa regină l-a inspirat pe Voltaire şi pe
Shakespeare. Opera poetică a lui Mihai Eminescu este dominată de implicaţii
mitologice şi basmice care apar în două ipostaze: arhaică (dacă, egipteană,
mesopotamiană, indiană) sau arhaizantă personală
ori inventată din necesitatea de a interpola cu materiale inedite, unele goluri
ivite, după dânsul, în epopeea mitică a poporului român. „Ideea epopeii
mitice a poporului român este mereu
reluată şi dezvoltată de Mihai Eminescu. În manuscrisele lui s-a găsit „un plan
al primelor patru cânturi al epopeii Decebal”, despre realizarea căreia
nu avem relatări precise. Mihai Eminescu a scris însă cinci poeme mitice
care pot alcătui o parte dintr-un întreg, legat organic prin conţinut, peronaje
mitice. În acest pentaptic, întrevedem un ciclu mitic cu alte dimensiuni
etnice şi alt suflu epic, mai amplu şi mai patetic, inspirat din viaţa
poporului dac. Din pentapticul mitic fac parte poemele: Gemenii, Nunta lui
Brig-Belu, Sarmis, Rugăciunea unui dac şi Memento mori. În fiecare
din aceste poeme musteşte un aspect mitologic inedit, în care ni se dezvăluie
firea aspră, dar dreaptă, iubitoare de adevăr şi libertate, încrezătoare în
nemurirea sufletului, netemătoare de moarte a dacilor; mitologia unei Dacii
eterne, care nu cunoaşte nici timp, nici moarte.” [4]
Ţinem să menţionăm
aici că în poemul Gemenii de Mihai Eminescu este evocată frumuseţea
morală şi fizică a reginei Tomiris pe
care o vom ilustra prin câteva fragmente
selectate din poem:
„...Cand
iată o femeie mai albă ca omătul, /Ieşind încet
din umbră, o-ntoarce de-a-ndărătul, / Priveşte cum din discul de aur iese fum / Şi zice rar şi rece: — Eşti mulţumit
acum?/ Atuncea el tresare şi ochii
învârteşte./
Cum sta nainte-i naltă, privind o mistuieşte: / — O, vino mai aproape, aproape l-al meu piept, / Odor cu păr de aur şi ochiul înţelept. / Ca zece morţi deodată durerile iubirii-s — / Cu-acele morţi în suflet eu te iubesc, Tomiris. / — Dar lasă-mă — ea strigă. — Ce galben eşti la faţă, / Suflarea ta mă arde şi ochiul tău mă-ngheaţă. / Ce mă priveşti atâta? A ta căutătură / Mă doare, cum mă doare suflarea ta din gură. / Ce ochi urât de negru! Cum e de stins şi mort! / Închide-l, ah, închide-l — privirea ta n-o port / — Dar ma iubeşti, Tomiris — tu mă iubeşti atât, / Precum pe al meu frate nicicând nu l-ai iubit. / — Da, simt că în puterea ta sunt, că tu mi-eşti domn — / Şi te urmez ca umbra, dar te urmez ca-n somn. / Simt că l-a ta privire voinţele-mi sunt sterpe, / M-atragi precum m-atrage un rece ochi de şerpe, / Fugi, fugi în lumea largă! Mă faci să-nnebunesc, / Căci te urmez şi totusi din suflet te urăsc. / El o cuprinde... Faţa ei alba atuncea piere / Şi gura ei se strânge de-o stranie durere. / Ea ar ţipa şi glasul în gât i se îngaimă. / Ea il sorbea cu ochii, desi murea de spaimă / Şi cum stau mână-n mână tresar, tot mai aproape / Se strâng si peste ochii-i îşi lasă-a ei pleoape. / Din tainiţa adâncă părea c-aud un vaier. / Deasupra ei Brigbelu, nălţând făclia-n aer, / Îi zise: — O, iubito, din nou ţi se năzare. / Iar ea mereu ascultă, s-aude i se pare: / “Se clatin visătorii copaci de chiparos / Cu ramurile negre uitandu-se in jos, / Iar tei cu umbra lată cu flori pân-în pământ / Spre marea-ntunecată se scutură de vânt! [....] Dacă se uită-n mare, ea
Cum sta nainte-i naltă, privind o mistuieşte: / — O, vino mai aproape, aproape l-al meu piept, / Odor cu păr de aur şi ochiul înţelept. / Ca zece morţi deodată durerile iubirii-s — / Cu-acele morţi în suflet eu te iubesc, Tomiris. / — Dar lasă-mă — ea strigă. — Ce galben eşti la faţă, / Suflarea ta mă arde şi ochiul tău mă-ngheaţă. / Ce mă priveşti atâta? A ta căutătură / Mă doare, cum mă doare suflarea ta din gură. / Ce ochi urât de negru! Cum e de stins şi mort! / Închide-l, ah, închide-l — privirea ta n-o port / — Dar ma iubeşti, Tomiris — tu mă iubeşti atât, / Precum pe al meu frate nicicând nu l-ai iubit. / — Da, simt că în puterea ta sunt, că tu mi-eşti domn — / Şi te urmez ca umbra, dar te urmez ca-n somn. / Simt că l-a ta privire voinţele-mi sunt sterpe, / M-atragi precum m-atrage un rece ochi de şerpe, / Fugi, fugi în lumea largă! Mă faci să-nnebunesc, / Căci te urmez şi totusi din suflet te urăsc. / El o cuprinde... Faţa ei alba atuncea piere / Şi gura ei se strânge de-o stranie durere. / Ea ar ţipa şi glasul în gât i se îngaimă. / Ea il sorbea cu ochii, desi murea de spaimă / Şi cum stau mână-n mână tresar, tot mai aproape / Se strâng si peste ochii-i îşi lasă-a ei pleoape. / Din tainiţa adâncă părea c-aud un vaier. / Deasupra ei Brigbelu, nălţând făclia-n aer, / Îi zise: — O, iubito, din nou ţi se năzare. / Iar ea mereu ascultă, s-aude i se pare: / “Se clatin visătorii copaci de chiparos / Cu ramurile negre uitandu-se in jos, / Iar tei cu umbra lată cu flori pân-în pământ / Spre marea-ntunecată se scutură de vânt! [....] Dacă se uită-n mare, ea
tremură şi seacă. / De-şi
pleacă a sa frunte, tot ceru-atunci se pleacă. / Ci-n
evii tăi, Zamolxe, tu n-ai creat vreodata /
Un chip mai blând, mai gingaş decât ăst chip de
fată! / Gândirea ta, divine, abia putu s-adune / Din
mii minuni din lume o singură minune... ”[5](Mihai Eminescu, „Gemenii”).
Încheiem
cu aceste versuri eminesciene notele noastre sumare despre Tomiris, regina
geto-dacilor, fara pretenţia de a spune tot ce se poate rosti despre această
figură legendară a dacilor.
NOTE BIBLIOGRAFICE:
1. Vintilă
Horia, “Dumnezeu s-a născut în exil”, Craiova, 1991, p.27;
2. http://enciclopediagetodacilor.blogspot.com/2011/05/tomirisregina-getilor-intemeiat-cetatea.html;
4. Romulus Vulcănescu, „Mitologie română”, Editura
Academiei Române, Bucureşti, 1987, p. 610;
5. Mihai Eminescu, „Gemenii”.
Număr de pagini: 32, Format: 21x30 cm, ISBN: 2344-3456)
Comentarii
Trimiteți un comentariu