PROCES VERBAL

Materialul a fost selectat din culegerea de documente din patrimoniul Muzeului Cahul, publicate de colaboratorii muzeului, Lidia Istomin şi Maria Maftei, în 2013


1,2,3 octombrie 1943
În aceste zile am inspectat Gimnaziul Teoretic de Băieți din Cahul, condus de Dl Director Dumitru Mătrescu, și am constatat următoarele:
Școala funcționează cu 4 clase, într-o clădire cu un etaj. La parter sunt adăpostite două săli de clasă (clasa I și II), cancelaria profesorală,  biroul directorului, secretariatul, sala festivă, camera oficială, o mică odaie pentru servitor, spălătorie pentru elevi și pentru rufe. La etaj sunt următoarele săli: două săli de clasă (clasa a III-a și clasa a IV-a), trei săli pentru dormitoarele elevilor interni, laboratorul de fizico-chimie, muzeul, camera pedagogului.
Pe clase are următorul număr de elevi: ! -49, II- 40, III-18, IV – 15, în total 122.
Din acest număr de elevi, 71, deci 58% sunt interni. Numărul elevilor interni, anul trecut, a fost 43, deci aproape s-a dublat. El ar fi și mai mare, dacă ar fi posibilități de adăpostire pentru toți solicitanții.
Scoala e condusă din 25 iulie 1943 de un nou director, Dl profesor Dumitru Mătrescu, numit aici cu ordinul nr. 27. 849 din 23 iulie, 1943 al Directoratului Culturii Naționale și al Cultelor din Basarabia. D-sa este profesor titular definitiv, și a fost detașat la Cahul de la liceul „Matei Basarab” din București, unde își are catedra.
Predarea școlii de la fostul director, Dl Profesor Badiu Leu, s-a făcut destul de anevoios, actualul director dorind a prelua averea liceului după o cercetare minuțioasă.
Mai întâi s-a făcut, la data de 31 iulie 1943, predarea cassei, încheindu-se o situație de casă pe acea zi. Procesul verbal de predare – primire, s-a desenat pe data de 6 septembrie 1943, după ce toate cercetările au fost încheiate.
Predarea s-a făcut în prezența Dlui Neculai Constantinescu, membru al Eforiei Școlare delegat de Eforie și a domnilor Alexandru Ardeleanu și Neculai Spanachi, cenzori.
Procesul verbal încheiat relevă foarte multe lipsuri, a căror valoare, după inventare, se ridică la suma de aproximativ 40-50.000 lei. După o verificare din partea unui inspector contabil, se va putea constata valoarea exactă a tuturor lipsurilor și se vor putea lua măsurile dictate de împrejurări și de regulamente.
Clasele sunt spațioase și întreg localul foarte curat și bine întreținut. Ordinea și gospodăria chibzuită, care domnesc peste tot arată că Dl Dumitru Mătrescu, directorul gimnaziului, se ocupă mult de școală și are chemare de conducător de instituție. În D-Sa gimnaziul teoretic de băieți din Cahul, și-a găsit conducătorul care îi era necesar.
SECRETARIATUL ordonat și bine pus la punct. Actele sunt aranjate conform regulamentului, pe dosare, chiar făcându-se și mai multe subdiviziuni, în 9 grupuri mari, din cari două au câte 3 subdiviziuni. Toate aceste dosare de corespondență sunt în ordine, frumos aranjate și corect clasate.
INTERNATUL . Cum am menționat mai sus, școala are un internat în care sunt găzduiți 71 elevi din 122, deci 58 %, iar dacă împrejurările ar permite, ar fi și mai mulți interni.
Dormitoarele – în număr de trei – sunt adăpostite chiar în clădirea gimnaziului, la etaj. Ele sunt spațioase, curate și bine aerisite.
Singurul lor defect este prea marea varietate a păturilor, încât cu greu ai putea găsi într-un dormitor câteva pături identice ca formă.
Direcțiunea nu-i vinovată cu nimic pentru toate acestea, căci cu multă greutate a putut acapara din diferitele comune din județ vreo 30 de paturi în plus, ca să se poată găzdui acum 71 de elevi.
Dl director este rugat însa a releva acest mare neajuns, de ordin „estetic”, prin repetate adrese, atât directoratului cât și guvernământului până când se va reuși a obține suficiente fonduri pentru remedierea actualei stări ce supără ochiul.
Bucătăria internatului și sufrageria elevilor se găsesc într-o casă peste drum de școală. Ele sunt curate.
Masa elevilor e bună, substanțială și abundentă. Zilnic li se dă: dimineața, cafea cu lapte cu pâine de 3 ori pe săptămână, ceai cu pâine de 2 ori, lapte cu mămăliguță de 2 ori, la prânz 3 feluri de mâncare, al treilea fel, fructe (pepeni verzi, galbeni, prune), carne de 5 ori pe săptămână; seara câte 2 feluri de mâncare, foarte gustoase și variate.
INSPECȚIA DIDACTICĂ  :
Vineri, 1 octombrie 1943; clasa a III-a, Aritmetica – Predă dl. Constantin Romașcu, profesor titular definitiv.
Programa analitică prevede în clasa a III-a, revederea fracțiilor ordinare, astfel că întreaga lecție a fost o lecție de repetiție.
Se revăd astfel: formarea fracțiilor ordinare, citirea și scrierea lor, clasificarea fracțiilor, compararea și proprietățile lor.
Elevii răspund aproape toți foarte bine, ceea ce demonstrează că această parte, atât de dificilă, a fracțiunilorordinare, anul trecut, în clasa a II-a, a fost făcută de Dl Prof. Romașcu, foarte bine.
Lecția a fost foarte bună.
Sâmbătă, 2 octombrie, 1943; clasa a III-a, Fizică – predă Dl Constantin Romașcu, profesor titular definitiv. (D-sa suplinește pe Dl profesor Predescu, care este conentrat).
Lecța veche: Însușirile corpurilor.
Deși Dl Profesor Romașcu, n-a mai predat obiectul fizicei, de peste 5 ani, totuși datorită mintei ce o posedă și tactului său pedagogic, a reușit să explice elevilor materia în așa fel, încât ei la interogarea lecției vechi, răspund cu cea mai mare ușurință.
Lecția nouă: Firul cu plumb. Gravitatea.
Cu aceeași dexteritate pedagogică, împreunată cu o mică experiență executată dibaci ca să deștepte interesul elevilor, Dl Profesor dă elevilor noțiunile cele mai grele, făcându-le foarte ușor inteligibile, încât ei, pe neobservate au trecut la înțelegerea noțiunii de „gravitate”.
Lecția a fost foarte buna.
Sâmbătă 2 oct. 1943, clasa a IV, Geografie – Predă Dl Victor Dumanschi, profesor titular provizor.
Lecția veche: Relieful României, în general.
Elevii dau răspunsuri bune cu privire la cele trei forme importante de relief: munții, câmpii și podișuri din țara noastră și știu să le arate pe tablă.
Lecția nouă: Relieful cel mai ridicat: Munții României.După ce lecția precedentă s-a vorbit despre relieful țării în general, începând din lecția aceasta se studiază acest relief în mod amănunțit, pentru această oră rezervându-se Munții, și anume o parte din Carpații Orientali.
Aici ar fi fost bine dacă contribuția elevilor ar fi fost mai activă. Nu profesorul să le fi arătat pe hartă lanțul de munți sau podișul cutare, ca un lucru demult cunoscut, ci singuri elevii, conduși de profesor să fi încercat acea descifrare, citirea hărții, după semnele și culorile pe care le are.
Dacă elevii înșiși, din citirea hărții, ar fi descoperit ceea ce le dădea gata profesorul, valoarea lecției ar fi fost și mai mare.
Lecția afost bună.
Din acest proces – verbal, se vor înainta copii, astfel:
1)      Ministerului Culturii Naționale și al Cultelor;
2)      Guvernământului Basarabiei;
3)      Directoratului Culturii Naționale și al Cultelor – Chișinău;
4)      3 (trei) copii subsemnatului, pe adresa Directoratului.
Alexandru POP


Inspector Școlar Secundar

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Jocul inteligent la orele de limbă şi literatură română