PORTUL POPULAR. REVELAŢIA SACRULUI
În imagini este reprezentat costumul popular feminin. Sudul Basarabiei. Sfârşitul secolului al XIX-lea începutul secolului XX. Motive geometrice şi florale stilizate, ţesut ales. Costumul este din colecţia doamnei Vasilisa Bostănel, s. Brânza, jud. Cahul.
Ia românească este o
componentă esențială a sentimentului de apartenență la un neam, la un duh, la o
credință, la un concept de frumusețe.
Ia rezumă, dacă știm să o privim, să ne uităm și la ansamblu și la detalii,
o ceremonie, chiar și atunci când este purtată la lucru, sub soarele arzător și
desculți. Femeile sunt foarte frumoase în acest veșmânt pentru că el conține o
forță magică.
Simbolurile perpetuate de - a lungul
mileniilor ne vorbesc despre Soare și stele, despre pământ și flori, despre
etape din existența umană a fiecărui individ sau etape din existența unui popor
întreg, ale societății locale și a stilului său de viață aflat în conexiune cu
mediul înconjurător și divinitate. Din simbolurile purtat de ia românească
descifrăm HORA, ca joc al celor ce sunt frați, descifrăm momente ale vieții,
dar și trecerea spre lumea de dincolo, descifrăm anotimpurile și
cum trebuie să ne raportăm la pământ și
la cer.
Unele dintre simboluri vin din vremuri imemoriale,
vremuri ale primilor sedentari ai Europei, ale primilor meșteșugari și făuritori de așezări
stabile, ale primilor artiști ai ceramicii (Cucuteni, Gumelnița, Hamangia etc.)
În mod cert, dacă ia românească ar prinde viață și glas să povestească, am afla
din spusele ei povestea fascinantă a unui neam și a unui pământ aflate într-o
legătură așa strânsă unul cu celălalt, încât conexiunea dintre acestea poate
defini cel mai bine noțiunea de STATORNICIE. Regăsim, este drept,
motive arhaice și simboluri și pe veșmintele populare ale unor nații din jurul
nostru, însă diferența este că despre toate (bulgari, ruși, maghiari, sârbi
etc.) știm de unde și când au venit în zonă, dar despre români și înaintașii
lor nici măcar inamicii lor nu au putut inventa vreo poveste sau teorie care să
stea în picioare privind apartenența noastră la un cu totul alt spațiu decât
cel carpatic. Așadar, călărețul migrator hun, slav, maghiar a fost cel care a
preluat în cultura sa populară simbolurile autohtone românești și străromânești
și nu viceversa. Noi, cei de azi, mai purtăm încă pe veșminte ce ne-au
transmis cucutenii de acum 7.000 de ani, într-un limbaj doar de noi știut, ce
pare a fi legământul făcut de cei din neolitic cu sutele de generații ce le-au
fost urmași. Este precum informația din codul ADN înscrisă în noi din ADN-ul
părinților, doar că, de data aceasta, este un cod al unui neam întreg. “Costumul tradițional este un adevărat templu la
purtător, o imago mundi care conţine o sumă de simboluri, hierofanii, revelări
ale sacrului care îi dau o poveste şi ne dau în acelaşi timp nouă o identitate
culturală unică, inimitabilă. Ăsta este adevăratul brand românesc, templul
la purtător – costumul popular tradiţional, în care românul ştiut să-şi etaleze
de-a lungul vremii valorile, în momentele-cheie ale existenţei sale. Atunci avea
şi textele explicative, textele de folclor literar, care rezonau cu desenele,
cu hieroglifele de pe costume. Căci pe costum este scris acelaşi lucru – iată o
viziune teologică deja! – anume că omul poate accepta lumea nevăzută pornind de
la simbolurile din lumea văzută şi astfel să-şi taie un drum înspre
Dumnezeu. Un costum nefalsificat trebuie să conțină o narațiune
cosmologică, e o minirecapitulare a cosmosului. Și este mai usor să înțelegi,
dacă te ajuți de textul unei colinde, care capătă astfel, alăturată
simbolurilor de pe costum, un înțeles aparte: "Iată vin colindători/
Printr-înșii și Dumnezeu /Îmbrăcați într-un veșmânt / Lung din cer până-n
pământ/ Scris e-n spate, scris e-n piept/ Scris e-n șale, scris în poale/
De-amandoua părțile scris câmpul cu florile/ Iar prejurul poalelor scrisă-i
marea tulbure/ Pe-ai săi umerei scriși sunt doi luceferi/ Pe umărul de-a
dreapta scrise-s Soarele și Luna/ Pe umărul de-a stanga închipuită-i lumea.” – Prof. Ioan Sorin Apan
Fete din satul Manta, județul Cahul. (foto: Varvara Buzilă, etnograf, Muzeul Național De Etnografie)
“Acum când cunoaştem vechimea, sacralitatea, funcţia
apotropaică (alungarea duhurilor rele) a acestor simboluri, înţelegem cu
adevărat afirmaţia lui Ioan Sorin Apan de mai sus. Informaţia nu ne mai permite
să fim indiferenţi. Nu dispariţia folclorului este pericolul cel mai mare, ci
denaturarea, vulgarizarea, manelizarea lui, din păcate uneori chiar de către
cei care îl promovează: cântăreţi, instructori de dans popular, relizatori de
emisiuni tv etc. Nu cu disperate strigăte de alarmă de genul „ne pierdem
tradiţia!”, „dispare folclorul!” sau „ ne pierdem identitatea!”, trebuie să ne
apropiem de aceste simboluri, ci cu conştiinţa mileniilor pe care le avem în
spate şi mai ales cu multă duioşie.” – Harris Wallmen
POVESTEA IEI ROMÂNESTI
Ia
românească, simbol al identităţii naţionale, are o istorie veche care se
împleteşte cu istoria neamului românesc. Cămaşa tradiţională a ţărăncilor
românce a ajuns piesă de rezistenţă a colecţiilor marilor designeri şi a fost
imortalizată de pictori celebri.
Cea mai reprezentativă piesă a
costumului popular românesc, ia are o istorie veche de milenii care se împleşte
cu istoria poporului român. Prima piesă vestimentară a românilor din vremurile
trecute este în continuare emblema straiului românesc, deşi de-a lungul
timpului a suferit numeroase modificări. De la cămaşa ţărănească purtată de
româncele din veacurile trecute până la piesa vestimentară prezentă, astăzi, pe
podiumurile de modă în prezentările marilor designeri, ia românească a
străbătut un drum lung.
Nu există date clare despre anul apariţiei
iei în istoria poporului român. După etimologia cuvântuli ”ie”, denumirea
cămăşii tradiţionale româneşti se trage din latinescul „tunicae lineae”, ceea
ce însemna tunică subţire purtată direct pe piele. Denumirea de ”camisa” legată
de portul popular românesc apare în documentele istorice încă din secolul al
VI-a lea. Se spune însă că povestea iei este mai veche de atât şi începuturile
cămăşii identificată astăzi cu neamul românesc vin din perioada ceramicii
Cucuteni. Potrivit istoricilor, însemnele culturii Cucuteni, o
cultură veche de şase milenii, amintesc de ia românească şi acest lucru ar
putea fi o dovadă că populaţia care a creat cultura Cucuteni a purtat cămaşa
tradiţională. Însemnele bogat colorate şi în forme variate de pe cămaşa
tradiţională au avut, în trecut, mai mult decât o semnificaţie estetică. Cămaşa
era plină de simboluri magice menite să ferească purtătorul de spiritele rele
sau farmece. Fie că era confecţionată din pânză de in sau de cânepă, din borangic
sau mătase, semnul central al cămăşii a fost întotdeauna crucea. Era croită dintr-o singură bucată de pânză,
având o deschizătură în partea de sus. În trecut, iile făceau parte din
costumul de nuntă al românilor. Cămăşile purtate apoi de femeile măritate se
deosebeau de cele purtate de tinerele necăsătorite. Femeile măritate şi
bătrânele românce din urmă cu secole purtau cămăşi cu însemne cusute în culori
mai închise, în vreme ce fetele tinere purtau ii cusute cu culorile sunt
deschise şi aprinse. Ia de doliu, purtată după moartea cuiva, era cămaşa cusută
cu ornamente negre. Ţesutul şi cusutul iei se moştenea din mamă în fiică. Se
spune că odată cu meşteşugul coaserii iei erau transmise, din generaţie în
generaţie, şi rugăciunile pe care femeile le rosteau la toarcerea lânii sau
cusutul iei.
„Costumul românesc este un monument în sensul propriu al cuvântului. El nu
stă în căsuţa sociologică sau etnografică a îmbrăcămintei, ci în linie cu
piramidele egiptene, cu catedralele franceze şi cu digurile Olandei. El are
acest drept pentru că este o probă adusă la maturitatea existenţei unei
civilizaţii închegate. El este una din mărturiile vizibile şi tangibile ale
civilizaţiei satului de pe pământul nostru. Costumul românesc ne scoate din
domeniul artei şi ne duce în acela al istoriei”, este descrierea făcută iei
româneşti în volumul ”România – Din tezaurul portului popular tradiţional”.
Culori diferite
de la o zonă la alta
Ia românească a fost vreme de secole
cămaşa purtată de ţărăncile românce şi în zile de sărbătoare şi în zilele de
muncă la câmp. Culorile şi însemnele se deosebeau
de la o zonă la alta. Ia din zona Suceava
avea culori sobre: brun, cafeniu, negru, verde inchis. Ia de Vrancea avea o geometrie puternică şi
culori tari precum roşu, negru, albastru, verde sau ocru. În zona Vlaşca şi Ilfov se foloseau culori
calde, mai multe nuanţe de roşu, auriu, ocru.
În Gorj,
pe custăturile de la ie se folosea doar negru. În Argeş şi Vâlcea, pe cămaşa tradiţională românească apăreau
compoziţii monocrome, în roşu închis şi vişiniu. Cămăşile au avut şi o croială
specifică fiecărei zone. Iile din Maramureş
au fost încreţite la gât. Femeile erau recunoscute ca fiind din Oaş după cămaşa cu fodor sau platcă.
Vă propunem câteva modele de ie românească din Basarabia (zona de sud). Colecţia aparţine Muzeului Ţinutului Cahul.
Vă propunem câteva modele de ie românească din Basarabia (zona de sud). Colecţia aparţine Muzeului Ţinutului Cahul.
Ia reginelor
României
De-a lungul istoriei României,
piesa de vestimentaţie specifică ţărăncilor din mediul rural a ajuns obiect
vestimentar de gală. Regina Elisabeta, Prinţesă de Neuwied, cea care a fost
prima regină a României, a fost fascinată de ia românească. A îmbrăcat-o la
evenimente oficiale şi şi-a învăţat doamnele de la curte să o poarte cu
mândrie. Tradiţia a fost dusă mai departe de Regina Maria, considerată cea mai
mare promotoare a iei româneşti, Datorită Reginei Maria, ia a devenit un etalon
vestimentar la Curtea
Regală a României, fiind purtată de toate prinţesele românce.
Inspiraţie
pentru pictori
Ia românească a constituit
inspiraţie pentru mari pictori români şi străini. Henri Matisse a pictat în
1940 tabloul “La
Blouse Roumaine ”. Constantin Daniel Rosenthal a pictat-o pe
Maria Rosetti îmbrăcată în ia românească în tabloul “România revoluţionară”,
realizat la Paris ,
în anul 1850. Tabloul a devenit simbol al revoluţiei de la 1848.
Ia pe
coperta Vogue
Nu
doar pictorii au găsit inspiraţie în cămaşa populară românească. În epoca
modernă, ia a ajuns pe podiumurile de modă. Primul creator de modă care a găsit
inspiraţie în ia românească a fost designerul Yves Saint Laurent. Fascinat de
tabloul lui Henri Matisse “La Blouse Roumaine ”, designerul a lansat o colecţie
cu acelaşi nume, în anul 1981. Jean-Paul Gaultier, Oscar de la Renta , Carolina Herrera sau
Agatha Ruiz de la Prada
sunt alţi creatori de modă care au lansat colecţii în anii trecuţi plecând de
la modelul iei româneşti. O creaţie a lui Tom Ford, inspirată de ia românească
din zona Sibiu, a apărut în ediţia americană a revistei ”Vogue”, în martie
2012. Cămaşa tradiţională românească are o zi a ei – 24 iunie, de Sânziene.
Ziua iei româneşti s-a sărbătorit prima dată în 2013. Iniţiativa a aparţinut
comunităţii online „La
Blouse Roumaine ”, care a propus adoptarea iei ca brand de
ţară şi organizarea, pe 24 iunie 2013, a Zilei Universale a Iei.
Autenticitatea este dată de prezența simbolurilor sacre. Propaganda
culturală comunistă a ascuns cel mai important lucru despre aceste simboluri,
că sunt simboluri sacre. Nu sunt decorațiuni.
Sunt simboluri sacre. Din credință. Să-l apere împotriva răului. Să se lege de
cer. Pierderea acestor înțelesuri a dus la vulgarizare, la falsificare, la
manelizare... Iar vechimea lor este uluitoare: cel mai vechi simbol a fost
scrijelit pe os.(...) Fiind pe os, a putut fi datat: 12.650 de ani
Uluitoare, este continuitatean, deoarece vedem același simbol pe un vas de Cucuteni câteva mii de ani mai târziu.
După alte câteva mii de ani, îl vedem pe oală din cultura Gârla Mare. Apoi, după alte trei mii de ani, îl vedem pe un ștergar bihorean, pe o țesătură din Argeș și pe un tipar de gaci din Moldova. Autoarea
Silvia Păun, în atlasul 'Identități europene' a vrut să arate că, în toate
zonele locuite de români, acest simbol a supraviețuit.
Costumul popular românesc este un templu la purtător,' așa cum spunea
etnologul Ioan Sorin Apan, 'un monument în sensul propriu al cuvântului, ce nu
stă în căsuța sociologică sau etnografică a îmbrăcămintei, ci în linie cu
piramidele egiptene, cu catedralele franceze și cu digurile olandeze. El are
acest drept pentru că este o probă adusă la maturitatea existenței unei
civilizații închegate. El este una din mărturiile vizibile și tangibile ale
civilizației satului de pe pâmântul nostru. Costumul românesc ne duce din
domeniul artei și ne duce în cel a istoriei. Pentru mine, el nu se asociază cu
hora satului, cu cimiliturile și cu poveștile populare, el rimează cu perfecta
și armonioasa așezare a comunității libere care a știut să străbată toate intemperiile
istoriei prin neîntrecutul său sistem de autoghidare și adaptare.
Comentarii
Trimiteți un comentariu