SANDU ȚURCANU: LEGĂMÂNT CU FIR DE BALADĂ
„Șapte
capete de oi / lin stropesc cu sânge valea, / Unde le-aținuse calea /
Lupi cu ochii ca văpaia... / și-au rămas colo-n zăvoi, / Șapte capete de
oi...” (Sandu Țurcanu)
Am
trăit sentimente de bucurie și admirație citind poemele lui Sandu
Țurcanu. Am descoperit o poezie pe tema iubirii și a destinului
artistului: „zile care trec”, „zile care vin”, „clipe care m-au durut”, „ziua asta”, „unica ta zi”, „omu-și are numai ziua lui”, „ea-ziua”, „cantitatea unor secunde care s-au născut” („Primul tău sonet”).
Toate
poemele lui Sandu Țurcanu, nu multe la număr, alcătuiesc un mare poem,
unul singur, poemul vieții lui, poem – cântec, poem – sonet, poem –
rondel, romanță, doină, baladă, mit. Sandu Țurcanu rămâne o Legendă a
Teatrului „B. P. Hasdeu”, o legendă nerostită până la capăt. Tocmai de
aceea, poezia lui poate completa viziunea noastră despre Artist,
viziunea celor care l-am cunoscut pe actorul Sandu Țurcanu.
Românescul Dor, eminesciana Dorință sunt motivele cheie ale creației artistului: „vreau să vină”, „să vină des”, „mi-i dor de ea (Îmi e atât de dor!)”, doresc să mă trezesc”, „să beau o floare”, „să respir un nor”
(„Primul tău sonet”). Gradația este o figură de stil aici, constând în
trecerea treptată, ascendentă de la viață, prin creație, la eternitate.
Un amalgam de sentimente, dor și durere, regrete și bucurie, dor și
dorință. În „Răstignit de-al meu destin”, aceeași temă a vieții
și a morții pe altarul creației: versul este clasic, motivul este cel al
jertfei și al destinului; laitmotivul căutării, al cunoașterii;
Interogația retorică: „Cine oare m-a răpit, / Răstignit de-al meu destin
/ Pe un vis fără sfârșit? / Cine oare m-a plătit?” aprofundează sentimenul durerii și al neliniștilor. („Răstignit de-al meu destin”). Cuvinte – oglinzi: destin-divin, vis (fără sfârșit), răpit, plătit, rănit, rătăcit, pironit.
„Chiar de-o să ningă fluture” este un poem ludic. Conjunctivele: „să ningă mituri”, „să ningă mută”, „să ningă-n cute”, „să ningă soare”; „să-mi are gura!”, „să-mi are poezia!”, „să-mi are și arama” amplifică dorul și dorința prin hiperbola - gradație: „să ningă-ningă!”.
Personajul liric, personajul – mască, „moșul meu de nea”,este
o metamorfozare a sinelui adânc al artistului într-o entitate de basm
semnificând omul bun, puritatea, lumea de dincolo de noi.
„De mor soc”: jocuri
de cuvinte inspirate din teatrul popular sau din folclorul copiilor,
dar cu semnificații adânci cu „fir de baladă”: „De mor soc, - ce-am să
morsoc/ cu flămânda-mi cavitate?... / Poate-o Doină?/ Pate-un Joc? / Sau
un Vânt? / O Briză, poate?.. // Care-atunci / Când o să strige / Peste
mine cu noroc, / Oile s-or strânge / Pe mine m-or plânge, / Cu lacrimi
de sânge, / De mor soc.” („De mor soc”)
Socul –
cuvânt (simbol) cu conotații mitice pe tema morții. Moarte alegorică,
moarte – joc. „Flămânda-mi cavitate” – sugerează „setea” de frumos, de
cântec, de joc, de natură: „să morsoc” (mestec) o Doină, un Joc, un
Vânt, o Briză.
„Să nu mai treacă luna” îmi amintește de eminescianul vers, „peste vârfuri trece lună”. Nivelul lexico-gramatical este pus în valoare de verbele „să
nu mai treacă”, „crește”, „să rămână”, „fie dusă”, „s-ar transforma”,
„arunca-voi”, „vei regăsi”, „s-ar ridica”, „am rătăcit”, „ai să mă vezi”; cât și de imaginile-simbol, „lună”, „inima-mi străpunsă” (jertfa), „iarba care crește” (creația), „ochiu-ți veghetor”(ochiul cunoașterii), „pește” (simbol creștin, jertfa lui Iisus), „aștri”, „stele” (visul), „ochii mei” (sufletul artistului), „amprente de idoli și de castre”, „fumul greu din ele s-o ridica la zei” (universul artistului), „an”, „secol”, „clipă sterpă” (motivul „rătăcirii” pe pământ, zădărnicia, „vanitas vanitatum” - deșertăciunea deșertăciunilor), „viscol”, „groapă” (viață și moarte). Tema poemului: artistul în confruntare cu timpul, tema vieții și a morții; motivul marii treceri, motivul nemuririi.
„Gânduri autumnale” este un text
postmodern în care se împletesc toposuri bacoviene și matcovschiene –
„plouă”, „frig”, „ întuneric”, „toamnă bolnavă”, „gânduri absurde”,
„lumina unui trecut”, „raze demult au durut”, „mai sângerează”,
„stele-aruncate pe cer”, „săbii de fier (în inima mea)”, „ploaia
(streină) răscolitu-mi-a dorul (din șoaptele ei îmi aud viitorul)” și
simboluri mitice („de parcă nunta – aceea din baladă”, „fluier
de soc mai răsună”, „aștrii cei mari, ne sprijină cununa”, „destinul
supus la-ncercare”, „voci (mă macină cu-nverșunare)”, „de parcă totul e
clar de știut”: naștere, viață și moarte (fortuna labilis). Livrescul,
meditația filozofică, tonul elegiac, existențialist sunt
caracteristicile acestei poezii pe tema singurătății, a predestinării.
„E toamnă... Frig... Din ceruri plouă...” relevă tema mamei și a iubirii. Contopirea turturor iubirilor într-o singură femeie – mama: „Din
ceruri plouă”, „coboară îngerii cu troițe – aprinse / cântând,
se-adună-n jurul meu”, „scara sufletelor, plânsă / mai urcă-o umbră
(parcă-s eu)”. „Femeia ce mă plânge” este mama. Această poezie mă ne
aminteşte de „Mica baladă” a lui Grigore Vieru: ”Pe mine / Mă iubeau
toate femeile. / Mă simţeam puternic şi sigur. / Ca Meşterul Manole, /
Am cutezat / Să ridic o construcţie / Care să dăinuie veşnic. / Am
început lucrul / Şi le-am chemat la mine / Pe toate: / Pe Maria, pe Ana,
/ Pe Alexandra, pe Ioana / Care întâi va ajunge, / Pe-aceea-n perete o
voi zidi. / Dar din toate femeile / A venit una singură: / Mama. / – Tu
nu m-ai strigat, / Fiule?”.
„Arunc” este un poem-descântec. Trei verbe – cheie: „mă sting”, „mor”, „dispar”.
„Arunc / mâinile-n aer”;
„Arunc / mâinile-n apă”;
„Arunc / mâinile-n codru”.
Motivul
căutării liniștii și împăcării („în aer”, „în apă”, „în codru”); în
moarte. Eufoniile sunt sursa de expresivitate în poeziile lui Sandu
Țurcanu: „și unde?! / unde mă cară secundele – dune? / Iubito, sărută-mă / și haide în lume.” („Sunt cel mai mare gelos”); „eu te caut? / lăcrimează-n tomnatic plânset, / Ploaia... / Dar nici mângâierea asta / nu mi-a încălzit / odaia...” („Eu
te caut?”) În poemul „Plouă” muzicalitatea versului sugerează, cu
maximă intensitate, tensiunea trăirii, zbuciumul, neliniștea,
așteptarea:„Plouă... / Ceru-i risipit în două .../ A trecut / De ora
nouă, / Iar tu nu ești! / Spune / Cum se risipesc / În lume, /
Descântându-l, / Al tău nume / Legendar / Cât trei povești?” De
asemenea, în poezia „Arde teiul”, revelator de trăiri intense, autorul
reușește cu puţine cuvinte să redea, poate, întreg universul artistic al
lui Sandu Țurcanu: „Arde teiul. / Tristă toamnă / Prin higeaguri se aruncă. / Iar condeiul... /Arde teiul... / Să-ți dedic ceva / Poruncă-mi... ” - ars poetica, destin construit pe două dimensiuni: ardere și iubire („te – iu”).
„Populară”, poem – bocet, doină de jale: „foaie verde, poamă neagră”. Motivul trecerii timpului („de s-ar face timpul roată”), motivul iubirii („de-o fi lăsat Dumnezeu, / ce iubești să fie-al tău! / Ce iubești, să fie-al tău - / N-ar mai fi pe lume rău...”)
Interogațiile retorice pe tema cunoașterii sunt frecvente în poemele lui Sandu Țurcanu: „Ce nume va purta / chiar noaptea ce va cade peste mine?” („Interesant”).
Despărțirea şi trecerea, viaţa și a destinul sunt temele fundamentale în creaţia sa:
„Iar ce mai am- / Lua-voi tot cu mine, / Și cântecul – tăcerea din
cuvânt, / Și soarta – existența mea de câine... / Ei, bine, / Și melodia
primului meu cânt...” („Adio”); „Apoi, în foi de paparudă, / Fiind pe veci înfășurat, / Ca un asin, sleit de trudă, / Voi sta cuminte nemișcat” („Ca un asin, sleit de trudă”); „În jurul meu i-atâta scrum, / Ca-ntr-un Bacovia funebru”, „Lacătul alb se face negru” (Rondel tăcut); predomină imagini obsedante, bacoviene: alb-negru.
„Metamorfoză” este o meditație pe tema ars poetica. Cuvântul – phrană: „bob”, „hrană”; „strop de vorbă”, curgere, devenire, regenerare, creație. Cuvântul – „colte”, cultivat, șlefuit, lucrat, gândit de artist. Cuvântul – „corp celest”, cuvântul
- spirit, duh, simțire, trăire, rostire... „Dar Cum? Când?” –
interogația retorică desprinsă din proverbialul „cuvântul potrivit, la
locul potrivit”. Actorul este purtătorul de cuvânt cu duh, purtătorul
de adâțncă trăire, curată rostire, îngrijitorul de cuvinte, înroditorul
de cuvinte, dăruitorul de emoție pură. Actorul se identifică aici cu verbul aducător de viață veșnică: „El e-acel ce nu-l trădează / nici în clipele când moare. // La-nceput era Cuvântul... / Și cuvântul eram noi...”
În poemul „Exod” descoperim
un tablou biblic care relevă drumul Patimilor. La grecii antici, exodul
era partea finală a unei tragedii, cuprinzând deznodământul și ieșirea
din scenă în cortegiu a actorilor. „Exodul” (ieșirea) mai este și cartea
Vechiului Testament” (a doua din „Pentateuh”), relatând ieșirea (în
jurul anului 1250 î. Hr.) din Egipt a evreilor conduși de Moise către
„pământul făgăduinței”, primirea „Legii”, construirea Cortului Sfânt.
La
Sandu Țurcanu, poemul „Exodul” se identifică cu ruga, strigătul interior
al artistului. Inspirat din chiar viața Teatrului de la Cahul, cu
artiști devotați meseriei și publicului spectator, ducându-și cu iubire
și smerenie crucea: „merg încet, actorii, / drum cărând în spate...”.
Ruga lor este curată, „sufletul ca-n palmă”; „s-aibă un-să joace, /
s-aibă un să cânte...”
„Mi-am zis, Adio! Și am plecat din mine” este un poem autobiografic. După
premiera spectacolului „Mi-am zis, Adio! Și-am plecat din mine” de
Tudor Popescu, acest poem a fost dedicat regizorului Victor Ignat și
actorilor Ion Furnică, Mariana Gotișanu și Alina Pascal.
Fiecare
rol în teatru este o „sublimă pierdere”, o „despărțire„ de sine, o
contopire cu lumea personajului, cu scena, cuvântul, rostirea, trăirea, o
comuniune frumoasă cu partenerii de magie. Intrarea în scenă este o
„mare, sublimă, trecere - plecare din sine”. „Adio!” este un cuvânt
celest pe care și-l rostește în taină fiecare actor autentic: „Ți-ai
zis, Adio! Și-ai plecat din tine, / Așa cum pleacă frunzele în ziua - /
În ziua prevestirilor de bine, / Rupând și haina nudului din tine. /
Și-a zis doar un cuvânt celest: „Adio!”, „Și-au zis adio și-au plecat
din ei - / Trei mesageri de patimă divină, / Trei îngerași, și demoni
încă trei / Să ne străpungă sufletul cât vrei.”
„Copiii noștri”, „lanțul
sfânt” care leagă generațiile de părinți și copii: „păsări albe”
(trecutul), „păsări negre” (prezentul), „păsări roz” (viitorul): „Copiii noștri păsări, goi, vor prinde (pasărea, simbolul amintirilor, al duhului sfânt, porumbelul, „Le-or săruta în plisc, / le-or face cuiburi”. Este un poem – cântec, închinat iubirii. „Vor înălța din miez de stânci statuie / Unei iubiri...” („stânca”, „piatra”, simbol al nemuririi, al rezistenței și al demnității). „Se vor urca pe creanga de gutuie: / De-acolo păsări albe, / De-acolo păsări negre, / De-acolo păsări roze vor trimite...”: „creanga de gutuie”, în lirica română din basarabia este o metaforă a dăinuirii întru lumină, a casei părintești, a credinței. „Romanul lunii vor citi-mpreună, / vor săruta pământu-mi de pe buze” (acea imagine a lunii eminesciene „peste vârfuri trece lună”), o revelație a trecerii și a tainei morții; „cuvinte
dulci în taină o să spună / Cu tot ce am avut mai scump, / Cu tot ce-a
fost de am pierdut, / Cu nostalgia noastră după frunze...”.
„Baladă”: „Șapte capete
de oi / lin stropesc cu sânge valea, / Unde le-aținuse calea / Lupi cu
ochii ca văpaia... / și-au rămas colo-n zăvoi, / Șapte capete de oi...”
Miturile nu sînt structuri închise. Ele se schimbă, pot căpăta semnificaţii diferite,
în funcţie de individualitatea creatorului. În acest context, poetul
Ştefan Augustin Doinaş menţiona: „Adevărata poezie trebuie să aibă o
anumită sarcină mitică şi magică, la diverse nivele ale materialului
verbal în care se încorporează: la nivel lexical, ea va acorda
preferinţă cuvintelor cu sarcină magică, sau
celor cu sarcină mitică, sarcina fiind înţeleasă aici ca un fel de
forţă, ca un fel de energie iradiantă, originară; la nivelul imaginilor,
ea se va bizui îndeosebi pe metaforele revelatoare; în fine la nivelul discursului, ea va practica formele exorcistice sau cele ale ritualului mitic. De ce aceste preferinţe spre magic şi mitic? Pentru
că, în felul acesta, cuvântul poetului ar întoarce limba actuală,
vorbită curent, spre propriile-i obârşii, spre inocenţa şi eficienţa
iniţiatică şi chiar creatoare ale Cuvântului dintâi, spre virtuţile lui
originare.” (Veronica Popa, „Mit şi remitizare în poezia feminină contemporană”, Revista de lingvistică şi ştiinţe literare. 2006, Nr 5-6, pp. 19-27)
Sandu
Țurcanu este un explorator al profunzimilor, fiind captivat
de universul haraclitic şi alimentat de ideea armoniilor ascunse ale frumosului şi
binelui. În poemele sale aflăm un model de mit personal autentic.
Artistul își construiește o lume a sa, o lume baladescă a metaforei, în
care Binele și Răul, Frumosul și Urâtul, Chemarea și Trădarea devin teme
fundamentale.
Eufoniile „s”, „ș”, „r” („rană”, „rău”, „mă doare”, „cingătoare”, „crâng”, „răsărit de soare”, „dirept”, „frate”, „mioare”, „țara”, „să înfrunte”) sunt purtătoare de sensuri adânci. „Șapte capete de oi, lin stropesc cu sânge valea”, „aținuse calea”, „și-au rămas colo-n zăvoi”, „ciobănaș făr de mustață, nu fă lacrima să cadă, cheamă ochii ca să vadă și blestemul ca să ardă”, „că-s împuns la cingătoare, de-un cuțit ce suflet n-are...”, „m-au lovit dirept înspate, / de-am rămas făr de mioare / la un răsărit de soare”, „altfel n-aș mai sta în crâng”, „lupi cu stele false-n frunte”, „și trăiesc și azi în noi / șapte capete de oi”: simțurile
cititorului sunt acutizate, sunetul și durerea sunt aici două stihii
complementare. Imaginile eufonice devin creatoare de melodie cosmică,
subtilă sinteză a poeziei cu muzica; efuziuniile incantatorii capătă
tonalităti oraculare. Cifrele „șapte” în poemul „Baladă”, „trei” („trei zaruri” în „Alea iacta est!”, „ochiul trei” în poemul „Sunt”: „mai plin”, „mai amplu”, „cu mai mult temei”, simbolizează destinul, pecetea divină. Simbolul cifrei trei, vamele..., „trei hotare”, „vame (vamele!) ce chin!” („Primul tău sonet”)
În „Dacică”: „Mușchi
de munte – am rupt în două”, ”Os de munte-am rupt în patru”, „Floarea
cea de colț – în șapte”, „Am șoptit doar trei cuvinte” sunt
semnificative imaginile „munte”, „mare”, „os” și „floare”. Este relevantă interogația retorică, reluată de trei ori în text: „Dacii nu-s în țara lor?”
„Am fost trezit dis-de-dimineață”: „Fluturele”,
„aripa transparentă” simbolizează fragilitatea vieții omului... Omul e
ca o trestie, spunea poetul – filozof Lucian Blaga, dar o trestie
gânditoare. Omul e ca un fluture, ar fi spus Sandu Țurcanu. „Fluturele” e
un alter ego al artistului – poet – om; vocea lăuntrică, sinele profund.
Onomatopeele „tuc – tuc – tuc” fac versurile să vibreze dinamism, dragoste de viață, teamă de moarte: „-
bună dimineața, fluture, - i-am zis în gând (mi-era frică să nu zboare)
/ - bună dimineața, omule, - mi-a răspuns în gând (îi era frică să nu
zboare). O comuniune intimă om / fluture; om / viață... Poemul se „desfășoară” pe traiectoria unei povești; ce este viața unui artist, dacă nu, bineînțeles, poveste: „zburat-am împreună din floare-n floare, / el îmi arăta pacea lumii lui. // - ce bine, ce bine! – strigarăm noi, - ce bine.”
Pe cât
de fragil, pe atât de solar este personajul liric al lui Sandu Țurcanu.
El se bucură de fiecare clipă trăită, de „floare” și de „pacea lumii”.
Poemul pare a fi un spectacol în două acte. „Actul doi” scoate
personajul din starea apolinică de beatitudine, într-un mod neașteptat,
năprasnic... Adverbul „deodată” este semnificativ la această „răscruce”
dintre „acte”, stări, ipostaze: „deodată, / o umbră acoperi
cerul: / - bu-bu-buh, - urlă umbra, - bu – bu – buh! / fluturele închise
ochii, și nu-i mai deschise. / În van așteptam să-i deschidă. / în
van.” Iată cum, în doar câteva versuri, poetul cuprinde înțelesuri
adânci despre viață și moarte, despre om – „cea mai fragilă trestie
gânditoare”: „oare atât de mică să-i fi fost fericirea? / dacă
dimineața n-aș fi fost trezit eu, / ci umbra ce acoperise cerul, / ea
s-ar fi prefăcut într-un mac roșu / și nu murea fluturele. / nu murea. /
dar asa...” Ce mare este puterea creatoare a unui artist, ea, arta, poate preface „umbra” într-un „mac roșu”.
„Ai măcinat cerul și ai sfărâmat stelele”: e un poem blagian, un poem filozofic, expresionist: „te - ai dus cu sângele serii pe ape / cu - atât mai departe, cu - atât mai aproape”. E un poem – cântec, un poem – bocet, un poem – descântec. Un plâns etern despre un „paradis în destrămare”: „ai
băut fulgere topite-n descântec, / și-ai tors cu amurgul fuioare de
cântec / umbrită de frunze ca ochiul de geană / când arde aleanuri în
piept de codană.” Discursul liric este concentrat pe opoziția întuneric-lumină: „abia ațipești pe umeri de noapte / și zorii te cheamă din stelele coapte. Utilizând
invocația, poemul impresionează prin adresare directă către iubită;
personajul liric retrăind admirația față de femeie, având în minte
imaginea vie a privirii ei, în care se reflectă întreg universul: „și iarăși te-aduni dintre ape și vânt / și macini comoara acestui pământ.” Ochii sunt văzuți de poet ca izvor al nopții universale, care curge tainic asupra lumii. Aici,
iubirea și natura se confundă, între ele stabilindu - se o relație
strânsă, împrumutându - și una alteia elemente specifice: misterul și
natura: „Când toaca bătea cu ținte-nserarea / Haiducii-și ciopleau
din umbre cărarea, / Strunindu-și sirepii aprinși în zăbale / Tăcuți să
se-ascundă sub șoaptele tale. // Și-n hore de inimi cu vârfuri de spadă /
Țeseau legământ cu fir de baladă, / Doar malul de ape îl scutură-n
ierbi / Să ardă sub lună în coarne de cerbi!”
„Vis”, o
poezie existențialistă: tămâia și fumul, iubirea și teama sunt
cuvintele cheie. Vocea poetului este asemeni strigătului din renumitul
tablou al lui Edvard Munch. De altfel, observăm în acest poem predilecția pentru simbolurile lumii artistice, Jan van Eyck (pictor
flamand din perioada târzie a Evului Mediu care a jucat un rol decisiv
în istoria picturii europene, în același timp fiind și un remacabil
inovator, cel care a introdus pictura în ulei, Van Eyck a pictat
numeroase Madone cu pruncul Iisus); Henri de Toulouse-Lautrec(fiul
contelui Alphonse Toulouse-Lautrec-Montfa, care provenea dintr-o veche
familie de aristocrați, trăia în vecinătatea orașului Toulouse din
Franța, începând din secolul al XII-lea. Toulouse-Lautrec și-a trăit
viața repede și cu patimă. În ciuda invalidității sale, n-a vrut să
ceară milă de la oameni. Și-a dedicat viața artei și s-a hotărât să și-o
trăiască fără prea multe rezerve. Rezultatul a fost o creație singulară
care ne umple de admirație și încântare); Ivan Aivazovski, pictor
rus de origine armeană, membru al Academiei de Arte din Sankt
Petersburg, care a trăit și lucrat în Crimeea, renumit pentru peisajele
cu întinderi de apă, acestea constituind mai mult de jumătate din
picturile sale.
”Visul”
poetului Sandu Țurcanu relevă arderea, mistuirea, nevoia de exprimare. E
o răsturnare de idei și de trăiri, ca și în poezia sa „Am fost trezit
dis – de – dimineață”. Pe de o parte, frica, o acumulare de stări,
tensiuni, o refulare a acestora în vis: „și... se făcea că nu mă mai iubești... în jur: miros de ceară și tămâie... și fum...”; și, pe de altă parte, starea de veghe, lumea reală, femeia iubită și pruncii ca în tabloul pictorului flamand Jan
van Eyck, „Madona și pruncul”: „și m-am trezit! / Alături de copii / Tu
mai visai, ascunsă în saltele... / Afară, zorii, aprindeau făclii / Și
totu-n jur mai mirosea a stele...”.
Cine
știe..., poate în personajul liric al lui Sandu Țurcanu își află locul
multiple voci în care regăsim și strigătul lui lui Edvard Munch, și
calmul senin al lui Jan van Eyck, și patima, și singurătatea lui Henri
de Toulouse-Lautrec, și romantismul lui Aivazovski. Toate sunt personaje
- simbol, personaje – măști, personaje – voci, ipostaze ale unui eu
liric, unic, singular, complex.
„Tu și Visul”, poemul e construit pe o geometrie sacră a cercului, destinul artistului, împlinirea. „Albastrul”, „liniști mari”, „șoaptele dragi”, „flori de stele”, „brazi”, „ochiuri blânde de iaz”, ... paradisul, „unde n-ai fost nicicând”, spațiu neatins, dar visat. Motivul ferestrei, al deschiderii sufletului către cunoaștere, inițiere, sugerează o stare de bucurie, o stare de iubire totală: „Te
cuprind, te cuprind, / Șoapte dragi se desprind, / Liniști mari se
trezesc / Peste tot ce iubesc. // Peste mii de-ntrebări / Peste tot ce-a
fost ieri... / Umple cupa cu vin, / Să-mplinim un destin...”
Sandu
Țurcanu este un poet mitic, un poet oniric și ludic. În poemul său de
factură postmodernistă recurge la o îmbinare a narațiunii cu lirismul.
Plin de spontanietate și inspirație, artistul, prin parodie și ironie,
transformă discursul liric în metonimie: „șase picături de cafea” –
semne, ieroglife ale sufletului, „sorbite cu asprime”.
Poezia
de dragoste a lui Sandu Țurcanu ia forma cântecului: „Ard-o focul, lume
rea”, „Toamnă”, ”În regatul De-Cu-Seară”, „Poveste”, „Sărut, iubito,
ochii tăi”, „Iubito, vine toamna”, „Să nu mă-ntrebi”, „Vals”. De altfel,
toată poezia lui Sandu Țurcanu e Muzică, s-o auzi și s-o apreciezi.
Buna Veronica, as vrea a stiu daca tu ai citit Miorita pentru carti audio:
RăspundețiȘtergerehttp://www.cartiaudio.eu/51-+Anonim-Miorita.html
Daca da mi-ar place sa luam lagatura: skype id: catamari2006, mail: catamari2007@gmail.com, Catalin