SANDU ȚURCANU: LEGĂMÂNT CU FIR DE BALADĂ
„Șapte
capete de oi / lin stropesc cu sânge valea, / Unde le-aținuse calea / Lupi cu
ochii ca văpaia... / și-au rămas colo-n zăvoi, / Șapte capete de oi...” (Sandu
Țurcanu)
Am trăit
sentimente de bucurie și admirație citind poemele lui Sandu Țurcanu. Am
descoperit o poezie pe tema iubirii și a destinului artistului: „zile care trec”, „zile care vin”, „clipe
care m-au durut”, „ziua asta”, „unica ta zi”, „omu-și are numai ziua lui”, „ea-ziua”, „cantitatea unor secunde
care s-au născut” („Primul tău sonet”).
Toate poemele
lui Sandu Țurcanu, nu multe la număr, alcătuiesc un mare poem, unul singur,
poemul vieții lui, poem – cântec, poem – sonet, poem – rondel, romanță, doină,
baladă, mit. Sandu Țurcanu rămâne o Legendă a Teatrului „B. P. Hasdeu”, o
legendă nerostită până la capăt. Tocmai de aceea, poezia lui poate completa
viziunea noastră despre Artist, viziunea celor care l-am cunoscut pe actorul
Sandu Țurcanu.
Românescul Dor,
eminesciana Dorință sunt motivele cheie ale creației artistului: „vreau să vină”, „să vină des”, „mi-i dor
de ea (Îmi e atât de dor!)”, doresc să mă trezesc”, „să beau o floare”, „să respir un nor” („Primul tău sonet”).
Gradația este o figură de stil aici, constând în trecerea treptată, ascendentă de la viață, prin creație, la eternitate. Un amalgam de sentimente, dor și durere, regrete și bucurie,
dor și dorință. În „Răstignit de-al meu
destin”, aceeași temă a vieții și a morții pe altarul creației: versul este
clasic, motivul este cel al jertfei și al destinului; laitmotivul căutării, al
cunoașterii; Interogația retorică: „Cine oare m-a răpit, / Răstignit de-al meu
destin / Pe un vis fără sfârșit? / Cine oare m-a plătit?” aprofundează sentimenul durerii și al
neliniștilor. („Răstignit de-al
meu destin”). Cuvinte – oglinzi: destin-divin,
vis (fără sfârșit), răpit, plătit, rănit, rătăcit, pironit.
„Chiar de-o să ningă fluture” este un
poem ludic. Conjunctivele:
„să ningă mituri”, „să ningă mută”, „să ningă-n cute”, „să ningă soare”; „să-mi are gura!”, „să-mi are poezia!”, „să-mi are și arama” amplifică dorul și dorința prin hiperbola - gradație: „să ningă-ningă!”.
Personajul
liric, personajul – mască, „moșul meu de
nea”, este o metamorfozare a sinelui adânc al artistului, actorului –
poet, într-o entitate de basm ce
simbolizează omul bun, puritatea, lumea de dincolo de noi.
„De mor soc”: jocuri de
cuvinte inspirate din teatrul popular sau din folclorul copiilor, dar cu
semnificații adânci cu „fir de baladă”: „De mor soc, - ce-am să morsoc/ cu
flămânda-mi cavitate?... / Poate-o Doină?/ Pate-un Joc? / Sau un Vânt? / O
Briză, poate?.. // Care-atunci / Când o să strige / Peste mine cu noroc, / Oile
s-or strânge / Pe mine m-or plânge, / Cu lacrimi de sânge, / De mor soc.” („De mor soc”)
Socul – cuvânt (simbol) cu
conotații mitice pe tema morții. Moarte alegorică, moarte – joc. „Flămânda-mi
cavitate” – sugerează „setea” de frumos, de cântec, de joc, de natură: „să
morsoc” (mestec) o Doină, un Joc, un Vânt, o Briză.
„Să nu mai treacă luna” îmi
amintește de eminescianul vers,
„peste vârfuri trece lună”. Nivelul lexico-gramatical este pus în valoare de
verbele „să nu mai treacă”, „crește”, „să
rămână”, „fie dusă”, „s-ar transforma”, „arunca-voi”, „vei regăsi”, „s-ar
ridica”, „am rătăcit”, „ai să mă vezi”; cât și de imaginile-simbol, „lună”, „inima-mi străpunsă” (jertfa), „iarba care crește” (creația),
„ochiu-ți veghetor” (ochiul cunoașterii), „pește” (simbol creștin, jertfa lui Iisus), „aștri”, „stele” (visul),
„ochii mei” (sufletul artistului), „amprente
de idoli și de castre”, „fumul greu din ele s-o ridica la zei” (universul artistului), „an”, „secol”, „clipă sterpă” (motivul „rătăcirii” pe pământ, zădărnicia,
„vanitas vanitatum” - deșertăciunea deșertăciunilor), „viscol”, „groapă” (viață și moarte). Tema
poemului: artistul în confruntare cu timpul, tema vieții și a morții; motivul marii treceri, motivul
nemuririi prin sacrificiu.
„Gânduri autumnale” este un text postmodern în care se împletesc
toposuri bacoviene, dar și matcovschiene – „plouă”, „frig”, „ întuneric”,
„toamnă bolnavă”, „gânduri absurde”, „lumina unui trecut”, „raze demult au
durut”, „mai sângerează”, „stele-aruncate pe cer”, „săbii de fier (în inima
mea)”, „ploaia (streină) răscolitu-mi-a dorul (din șoaptele ei îmi aud
viitorul)” și simboluri mitice („de parcă nunta – acea din baladă”, „fluier de soc mai răsună”, „aștrii
cei mari, ne sprijină cununa”, „destinul supus la-ncercare”, „voci (mă macină
cu-nverșunare)”, „de parcă totul e clar de știut”: naștere, viață și moarte
(fortuna labilis). Livrescul, meditația filozofică, tonul elegiac,
existențialist sunt caracteristicile acestei poezii pe tema singurătății, a
predestinării.
„E
toamnă... Frig... Din ceruri plouă...” relevă tema mamei și a iubirii.
Contopirea turturor iubirilor într-o singură femeie – mama: „Din ceruri plouă”, „coboară îngerii cu troițe – aprinse / cântând,
se-adună-n jurul meu”, „scara sufletelor, plânsă / mai urcă-o umbră (parcă-s
eu)”. „Femeia ce mă plânge” este mama. Această poezie mă duce cu gândul la „Mica baladă” a lui Grigore Vieru: ”Pe mine
/Mă iubeau toate femeile. / Mă simţeam puternic şi sigur./ Ca Meşterul Manole,
/ Am cutezat /Să ridic o construcţie / Care să dăinuie veşnic. / Am început
lucrul / Şi le-am chemat la mine / Pe toate: / Pe Maria, pe Ana, / Pe
Alexandra, pe Ioana / Care întâi va ajunge, / Pe-aceea-n perete o voi zidi. /
Dar din toate femeile / A venit una singură: / Mama. / – Tu nu m-ai strigat, / Fiule?”.
„Arunc” este un poem-descântec. Trei verbe – cheie: „mă sting”, „mor”, „dispar”.
„Arunc / mâinile-n aer”;
„Arunc / mâinile-n apă”;
„Arunc / mâinile-n codru”.
Motivul căutării
liniștii și împăcării („în aer”, „în apă”, „în codru”); în moarte. Eufoniile,
imaginile auditive sunt sursă de expresivitate în poeziile lui Sandu Țurcanu: „și unde?!
/ unde mă cară secundele – dune? / Iubito, sărută-mă / și haide în lume.” („Sunt
cel mai mare gelos”); „eu te caut? / lăcrimează-n tomnatic plânset, / Ploaia... / Dar nici
mângâierea asta / nu mi-a încălzit / odaia...” („Eu te caut?”) Și
în poemul „Plouă” muzicalitatea versului sugerează, cu maximă intensitate,
tensiunea trăirii, zbuciumul, neliniștea, așteptarea: „Plouă... / Ceru-i risipit în două .../ A trecut / De ora nouă, / Iar
tu nu ești! / Spune / Cum se risipesc / În lume, / Descântându-l, / Al tău nume
/ Legendar / Cât trei povești?” De asemenea, în poemul „Arde teiul”,
revelator de trăiri intense, reușește cu minimul de cuvinte să redea, poate,
întreg universul artistic al lui Sandu Țurcanu: „Arde teiul. / Tristă toamnă / Prin higeaguri se aruncă. / Iar condeiul... / Arde
teiul... / Să-ți dedic ceva / Poruncă-mi...
”. Poem pe tema creației și a creatorului, ars poetica, destin construit pe două dimensiuni: ardere și iubire
(„te – iu”).
„Populară”, poem – bocet,
doină de jale: „foaie verde, poamă
neagră”. Motivul
trecerii timpului („de s-ar face
timpul roată”), motivul iubirii („de-o fi lăsat Dumnezeu, / ce iubești să
fie-al tău! / Ce iubești, să fie-al tău - / N-ar mai fi pe lume rău...”)
Interogațiile retorice pe tema
cunoașterii sunt frecvente în poemele lui Sandu Țurcanu: „Ce nume va purta / chiar noaptea ce va cade
peste mine?”
(„Interesant”)
Tema despărțirii, a trecerii, meditații
filozofice pe tema vieții și a destinului regăsim în
majoritatea textelor sale: „Iar ce mai am- / Lua-voi tot cu mine, / Și cântecul – tăcerea din cuvânt, / Și soarta
– existența mea de câine... / Ei, bine, / Și melodia primului meu cânt...” („Adio”); „Apoi, în foi de paparudă, / Fiind pe veci înfășurat, / Ca un asin,
sleit de trudă, / Voi sta cuminte nemișcat”
(„Ca un asin, sleit de trudă”);
„În jurul meu i-atâta scrum, / Ca-ntr-un Bacovia funebru”, „Lacătul alb se face negru” (Rondel
tăcut) cu imagini obsedante, bacoviene: alb-negru.
„Metamorfoză” este o meditație pe tema ars poetica (cuvântul). Cuvântul
– phrană: „bob”, „hrană”; „strop de vorbă”, curgere, devenire,
regenerare, creație. Cuvântul – „colte”, cultivat, șlefuit,
lucrat, gândit de artist. Cuvântul –
„corp celest”, cuvântul- spirit, duh, simțire, trăire, rostire... „Dar Cum?
Când?” – interogația retorică desprinsă din proverbialul „cuvântul potrivit, la
locul potrivit”. Actorul – purtătorul de
cuvânt cu duh, purtător de adâțncă trăire, curată rostire, îngrijitorul de
cuvinte, înroditorul de cuvinte, dăruitorul de emoție cuvintelor. Actorul
se identifică aici cu verbul aducător de viață veșnică: „El e-acel ce nu-l trădează / nici în clipele când moare. //
La-nceput era Cuvântul... / Și cuvântul eram noi...”
În poemul „Exod” descoperim un tablou biblic, în
care se relevă drumul Patimilor. La grecii antici, exodul era partea finală a
unei tragedii, cuprinzând deznodământul și ieșirea din scenă în cortegiu a
actorilor. „Exodul” (ieșirea) mai este și cartea Vechiului Testament” (a doua
din „Pentateuh”), relatând ieșirea (în jurul anului 1250 î. Hr.) din Egipt a
evreilor conduși de Moise către „pământul făgăduinței”, primirea „Legii”,
construirea Cortului Sfânt.
La Sandu
Țurcanu, poemul „Exodul” se identifică cu ruga, strigătul interior al
artistului. Inspirat din chiar viața Teatrului de la Cahul, cu artiști devotați
meseriei și publicului spectator, ducându-și cu iubire și smerenie crucea:
„merg încet, actorii, / drum cărând în spate...”. Ruga lor este curată, „sufletul
ca-n palmă”; „s-aibă un-să joace, / s-aibă un să cânte...”
„Mi-am zis, Adio! Și am plecat din mine”
este un poem autobiografic, am putea spune. După premiera spectacolului
„Mi-am zis, Adio! Și-am plecat din mine” de Tudor Popescu, acest poem a fost
dedicat regizorului Victor Ignat și actorilor Ion Furnică, Mariana Gotișanu și
Alina Pascal.
Fiecare rol în
teatru, pe scenă, este o „sublimă pierdere”, o „despărțire„ de sine, o
contopire cu lumea personajului, cu scena, cuvântul, rostirea, trăirea, o
comuniune frumoasă cu partenerii de magie. Intrarea în scenă este o „mare,
sublimă, trecere-plecare din sine”. „Adio!” este un cuvânt celest pe care și-l
rostește în taină fiecare actor autentic: „Ți-ai
zis, Adio! Și-ai plecat din tine, / Așa cum pleacă frunzele în ziua - / În ziua
prevestirilor de bine, / Rupând și haina nudului din tine. / Și-a zis doar un
cuvânt celest: „Adio!”, „Și-au zis adio și-au plecat din ei - / Trei mesageri
de patimă divină, / Trei îngerași, și demoni încă trei / Să ne străpungă
sufletul cât vrei.”
„Copiii noștri”. Tema
poeziei este „lanțul sfânt” care leagă generațiile de părinți și copii: „păsări
albe” (trecutul), „păsări negre” (prezentul), „păsări roz” (viitorul): „Copiii noștri păsări, goi, vor prinde (pasărea,
simbolul amintirilor, al duhului sfânt (dacă este vorba despre porumbel), „Le-or săruta în plisc, / le-or face
cuiburi”. Este un poem – cântec,
închinat iubirii. „Vor înălța din miez de
stânci statuie / Unei iubiri...” („stânca”, „piatra”, simbol al nemuririi,
al rezistenței și al demnității). „Se vor
urca pe creanga de gutuie: / De-acolo păsări albe, / De-acolo păsări negre, /
De-acolo păsări roze vor trimite...”: „creanga
de gutuie”, în lirica română din basarabia este o metaforă a dăinuirii
întru lumină, a casei părintești, a credinței. „Romanul lunii vor citi-mpreună, / vor săruta pământu-mi de pe buze”
(acea imagine a lunii eminesciene „peste vârfuri trece lună”), o revelație a
trecerii și a tainei morții (nemuririi); „cuvinte
dulci în taină o să spună / Cu tot ce am avut mai scump, / Cu tot ce-a fost de
am pierdut, / Cu nostalgia noastră după frunze...”.
„Baladă”: „Șapte
capete de oi / lin stropesc cu sânge valea, / Unde le-aținuse calea / Lupi cu
ochii ca văpaia... / și-au rămas colo-n zăvoi, / Șapte capete de oi...”
Miturile nu
sînt structuri închise.
Ele se schimbă,
pot căpăta semnificaţii
diferite, în funcţie de
individualitatea creatorului. În acest context, poetul Ştefan Augustin Doinaş
menţiona: „Adevărata poezie trebuie, deci, să aibă o anumită sarcină mitică şi
magică, la diverse nivele ale materialului verbal în care se încorporează: la
nivel lexical, ea va acorda preferinţă cuvintelor cu sarcină magică,
sau celor cu sarcină mitică,
sarcina fiind înţeleasă aici ca un fel de forţă, ca un fel de energie
iradiantă, originară; la nivelul imaginilor, ea se va bizui îndeosebi pe metaforele revelatoare; în fine
la nivelul discursului,
ea va practica
formele exorcistice sau cele ale ritualului mitic. De ce aceste
preferinţe spre magic şi mitic?
Pentru că, în felul acesta,
cuvîntul poetului ar întoarce limba actuală, vorbită curent, spre propriile-i obîrşii,
spre inocenţa şi eficienţa iniţiatică şi chiar creatoare ale Cuvântului dintîi,
spre virtuţile lui originare.” (Veronica Popa, „Mit şi remitizare în poezia feminină contemporană”, Revista de
lingvistică şi ştiinţe literare. 2006, Nr 5-6, pp. 19-27)
Sandu Țurcanu
este un explorator al profunzimilor, fiind captivat de universul
haraclitic şi alimentat
de ideea armoniilor
ascunse ale frumosului
şi binelui. În poemele sale aflăm un model de mit personal autentic.
Artistul își construiește o lume a sa, o lume baladescă a metaforei, în care
Binele și Răul, Frumosul și Urâtul, Chemarea și Trădarea devin teme
fundamentale.
Eufoniile „s”, „ș”, „r” („rană”,
„rău”, „mă doare”, „cingătoare”, „crâng”, „răsărit de soare”, „dirept”, „frate”, „mioare”, „țara”, „să înfrunte”)
sunt purtătoare de sensuri, aici. „Șapte capete de oi, lin stropesc cu sânge valea”,
„aținuse calea”, „și-au rămas colo-n zăvoi”, „ciobănaș
făr de mustață, nu fă lacrima să
cadă, cheamă ochii ca să vadă și blestemul ca să ardă”, „că-s împuns la cingătoare, de-un cuțit ce suflet n-are...”, „m-au lovit direpr în
spate, / de-am rămas făr de mioare / la un răsărit
de soare”, „altfel n-aș mai sta în crâng”, „lupi cu stele
false-n frunte”, „și trăiesc și azi în noi / șapte capete de oi”: simțurile
cititorului sunt acutizate, sunetul și durerea sunt aici două stihii complementare.
Imaginile eufonice devin creatoare de melodie cosmică, subtilă sinteză a
poeziei cu muzica; efuziuniile incantatorii capătă tonalităti oraculare. Cifrele „șapte” în poemul „Baladă”, „trei” („trei zaruri” în „Alea iacta
est!”, „ochiul trei” în poemul
„Sunt”: „mai plin”, „mai amplu”, „cu mai mult temei”, de
pildă, simbolizează destinul, pecetea
divină. Simbolul cifrei trei, vamele..., „trei
hotare”, „vame (vamele!) ce chin!” („Primul tău
sonet”)
„Dacică”: „Mușchi de munte
– am rupt în două”, ”Os de munte-am rupt în patru”, „Floarea cea de colț – în
șapte”, „Am șoptit doar trei cuvinte”: sunt semnificative imaginile „munte”, „mare”, „os” și „floare”. Este relevantă interogația
retorică, reluată de trei ori în text: „Dacii nu-s în țara lor?”
„Am fost trezit dis-de-dimineață”: „Noi, ce
din mila sfântului, umbră facem pământului” ar fi spus Eminescu... „Fluturele”,
„aripa transparentă” simbolizează fragilitatea vieții omului... Omul e ca o
trestie, spunea poetul – filozof Lucian Blaga, dar o trestie gânditoare. Omul e
ca un fluture, ar fi spus Sandu Țurcanu. „Fluturele” e un alter ego al artistului – poet – om; vocea lăuntrică, sinele
profund.
Onomatopeele „tuc – tuc – tuc” fac versurile să
vibreze dinamism, dragoste de viață, teamă de moarte: „- bună dimineața, fluture, - i-am zis în gând (mi-era frică să nu
zboare) / - bună dimineața, omule, - mi-a răspuns în gând (îi era frică să nu
zboare). O comuniune intimă om /
fluture; om / viață... Poemul se
„desfășoară” pe traiectoria unei povești; ce este viața unui artist, dacă nu,
bineînțeles, poveste: „zburat-am împreună
din floare-n floare, / el îmi arăta pacea lumii lui. // - ce bine, ce bine! –
strigarăm noi, - ce bine.”
Pe cât de
fragil, pe atât de solar este personajul liric al lui Sandu Țurcanu. El se
bucură de fiecare clipă trăită, de „floare” și de „pacea lumii”. Poemul pare a
fi un spectacol în două acte. „Actul doi” scoate personajul din starea
apolinică de beatitudine, într-un mod neașteptat, năprasnic... Adverbul
„deodată” este semnificativ la această „răscruce” dintre „acte”, stări,
ipostaze: „deodată, / o umbră acoperi cerul: / - bu-bu-buh, - urlă umbra, - bu
– bu – buh! / fluturele închise ochii, și nu-i mai deschise. / În van așteptam
să-i deschidă. / în van.” Iată cum, în doar câteva versuri, poetul cuprinde
înțelesuri adânci despre viață și moarte, despre om – „cea mai fragilă trestie
gânditoare”: „oare atât de mică să-i fi fost fericirea? / dacă dimineața n-aș fi
fost trezit eu, / ci umbra ce acoperise cerul, / ea s-ar fi prefăcut într-un
mac roșu / și nu murea fluturele. / nu murea. / dar asa...” Ce mare este
puterea creatoare a unui artist, ea, arta, poate preface „umbra” într-un „mac
roșu”.
„Ai măcinat cerul și ai sfărâmat
stelele”: e un poem blagian, un poem filozofic, expresionist: „te-ai dus cu sângele serii pe ape /
cu-atât mai departe, cu-atât mai aproape”. E un poem – cântec, un poem –
bocet, un poem – descântec. Un plâns etern despre un „paradis în destrămare”: „ai băut fulgere topite-n descântec, / și-ai
tors cu amurgul fuioare de cântec / umbrită de frunze ca ochiul de geană / când
arde aleanuri în piept de codană.”
Discursul liric
este concentrat pe opoziția întuneric-lumină: „abia ațipești pe umeri de noapte
/ și zorii te cheamă din stelele coapte. Utilizând invocația, poetul dă
impresia de adresare directă către iubită, însă adresarea este imaginară,
personajul liric retrăind admirația față de femeie, având în minte imaginea vie
a privirii ei, în care se reflectă întreg universul: „și iarăși te-aduni dintre ape
și vânt / și macini comoara acestui pământ.” Ochii sunt văzuți de poet ca
izvor al nopții universale, care curge tainic asupra lumii. Aici, iubirea și natura se confundă, între ele stabilindu-se o
relație strânsă, împrumutându-și una alteia elemente specifice: misterul și
natura: „Când toaca bătea cu
ținte-nserarea / Haiducii-și ciopleau din umbre cărarea, / Strunindu-și sirepii
aprinși în zăbale / Tăcuți să se-ascundă sub șoaptele tale. // Și-n hore de
inimi cu vârfuri de spadă / Țeseau legământ cu fir de baladă, / Doar malul de
ape îl scutură-n erbi / Să ardă sub lună în coarne de cerbi!”
„Vis”,o poezie
existențialistă: tămâia și fumul, iubirea și teama sunt cuvintele cheie. Vocea poetului este asemeni strigătului din
renumitul tablou al lui Edvard Munch.
De altfel, observăm în acest poem predilecția pentru simbolurile lumii
artistice, Jan van Eyck (pictor flamand din perioada târzie a Evului
Mediu care a jucat un rol decisiv în istoria picturii europene, în același timp
fiind și un remacabil inovator, cel care a introdus pictura în ulei, Van Eyck a
pictat numeroase Madone cu pruncul Iisus); Henri
de Toulouse-Lautrec (fiul contelui Alphonse Toulouse-Lautrec-Montfa, care
provenea dintr-o veche familie de aristocrați, trăia în vecinătatea orașului
Toulouse din Franța, începând din secolul al XII-lea. Toulouse-Lautrec și-a
trăit viața repede și cu patimă. În ciuda invalidității sale, n-a vrut să ceară
milă de la oameni. Și-a dedicat viața artei și s-a hotărât să și-o trăiască
fără prea multe rezerve. Rezultatul a fost o creație singulară care ne umple de
admirație și încântare); Ivan Aivazovski,
pictor rus de origine armeană, membru al Academiei de Arte din Sankt
Petersburg, care a trăit și lucrat în Crimeea, renumit pentru peisajele cu
întinderi de apă, acestea constituind mai mult de jumătate din picturile sale.
”Visul” poetului
Sandu Țurcanu relevă arderea, mistuirea, nevoia de exprimare. E o răsturnare de
idei și de trăiri, ca și în poezia sa „Am fost trezit dis – de – dimineață”. Pe
de o parte, frica, o acumulare de stări, tensiuni, o refulare a acestora în vis:
„și... se făcea că nu mă mai iubești...
în jur: miros de ceară și tămâie... și fum...”; și, pe de altă parte,
starea de veghe, lumea reală, femeia iubită și pruncii ca în tabloul pictorului
flamand Jan van Eyck, „Madona și pruncul”: „și m-am trezit! / Alături
de copii / Tu mai visai, ascunsă în saltele... / Afară, zorii, aprindeau făclii
/ Și totu-n jur mai mirosea a stele...”.
Cine știe..., poate în personajul liric al lui Sandu Țurcanu
își află locul multiple voci în care regăsim și strigătul lui lui Edvard Munch,
și calmul senin al lui Jan van Eyck, și
patima, și singurătatea lui Henri de Toulouse-Lautrec, și romantismul lui Aivazovski.
Toate sunt personaje - simbol, personaje – măști, personaje – voci, ipostaze
ale unui eu liric, unic, singular, complex.
„Tu și Visul”, poemul e
construit pe o geometrie sacră a
cercului, care simbolizează destinul artistului, împlinirea. „Albastrul”, „liniști mari”, „șoaptele
dragi”, „flori de stele”, „brazi”, „ochiuri blânde de iaz”, ... paradisul, „unde n-ai fost nicicând”, spațiu
neatins, dar visat. Motivul ferestrei,
a deschiderii sufletului către cunoaștere, inițiere, sugerează o stare de
bucurie, o stare de iubire totală: „Te
cuprind, te cuprind, / Șoapte dragi se desprind, / Liniști mari se trezesc /
Peste tot ce iubesc. // Peste mii de-ntrebări / Peste tot ce-a fost ieri... /
Umple cupa cu vin, / Să-mplinim un destin...”
Sandu Țurcanu
este un poet oniric și ludic. În poemul său de factură postmodernistă recurge
la o îmbinare a narațiunii cu lirismul. Plin de spontanietate și inspirație,
poetul, prin parodie și ironie, transformă discursul liric într-o metonimie:
„șase picături de cafea” – semne, ieroglife ale sufletului, „sorbite cu asprime”.
Observăm că poezia de dragoste a lui Sandu
Țurcanu ia forma cântecului: „Ard-o focul, lume rea”, „Toamnă”, ”În regatul
De-Cu-Seară”, „Poveste”, „Sărut, iubito, ochii tăi”, „Iubito, vine toamna”, „Să
nu mă-ntrebi”, „Vals”. De altfel, toată poezia lui Sandu Țurcanu e Muzică, s-o
auzi și s-o apreciezi.
Comentarii
Trimiteți un comentariu