Deportări
şi destine în pagini de roman.
„Au reuşit să mă anihileze, să mă depersonalizeze,
încât în primul moment, m-am pomenit, întrebându-mă în ce fel o să-şi mai bată joc de mine?
Scăpasem uşor de nebunia directorului, de obsesia lui cu întâlnirea secretă, şi
iată-mă nimerit în compania altor nebuni, loviţi însă în cealaltă dungă.”
( Augustin Buzura, „Feţele tăcerii”)
„În Grecia preclasică aezii erau purtătorii şi
transmiţătorii din generaţie în generaţie ai memoriei colective, devenită în egală măsură poem şi istorie; în
mitologie Memoria – Mnemosine – era mama muzelor. „Memoria
este scribul sufletului”, spunea Aristotel.
Romanul „Tema
pentru acasă” de Nicolae Dabija
ocupă în viaţa cititorului basarabean locul cărţii
de învăţătură în sensul pe care îl dădeau acestei noţiuni vechii cronicari,
cei care, la rândul lor, erau adevăraţii grefieri
ai memoriei.
Din primele pagini ale romanului „Tema pentru acasă”, aflăm despre lagărul unde se aflau „copiii lui Stalin”, supuşi unui proces monstruos de
dezumanizare şi uniformizare, „amputării” cu orice preţ şi prin cele mai
brutale mijloace a memoriei. Copiii din coloniile staliniste nu aveau nume,
nici nu ştiau că trebuie să-l aibă. Descoperirea de către Mircea a tatuajului
pe partea interioară a braţului său, unicul „act de identitate”, cu numele lui de
„botez”, primit de la părinţi, devine înfricoşătoare taină. Suntem martorii unui diabolic act de
distrugere a memoriei – crimă contra naturii şi contra istoriei, operă "strict
necesară" ca să se poată merge înainte în planurile de creare a unui personaj – robot care să fie supus în
mod integral; (spre deosebire de toate dictaturile şi de toate terorile care au
existat în istoria omenirii – comunismul nu cerea supuşilor lui doar să fie
supuşi, le cerea să fie fericiţi că sunt supuşi, le cerea să fie admirativi şi
recunoscători).
Lagărul, unde se afla Mihai Ulmu devenise
închisoarea elitelor, aici erau academicieni, scriitori, profesori, pictori,
istorici, episcopi. Erau selectaţi, pentru a fi distruşi, pentru că formau
elitele în domeniul politic, intelectual, spiritual. Pentru a îngenunchea o lume, mai întâi trebuia să-i fie distrusă conştiinţa. Dialogurile
dintre Ulmu şi Mendelştam sau dorinţa lui de a învăţa limba ugrină, limbă care ar fi dispărut pentru totdeauna, odată
cu ultimul ei vorbitor aflat în lagăr,
relevă efortul lui Mihai de a rezista din punct de vedere intelectual şi
psihic, întru a nu deveni victima acelei distrugeri programate.
Până la Nicolae
Dabija, Paul Goma, Augustin Buzura, Marin Preda şi alţi distinşi scriitor
români au abordat în romanele sale problema memoriei. Toate cărţile lui Paul
Goma mizează pe resursele memorialistice, care reprezintă o ofensivă împotriva
uitării. Materia epică a romanelor sale se trage din propria biografie, ea
însăşi un serial dramatic de evenimentelor. Autorul recurge la date biografice
cu scopul de a accede şi a transmite autenticitatea faptelor. Ferm convins de
comoditatea ancorării în ficţiune în epoca anomaliilor şi atrocităţilor
totalitarismului, Paul Goma nu se menajează, ci îşi afirmă explicit demersul
autobiografic şi îşi asumă misiunea de a demasca sistemul mincinos, dovedind,
după Monica Lovinescu, un „eroism incomparabil”.
Prezenţa Mariei în romanul„Tema pentru acasă” de
Nicolae Dabija, şi numele ei purtător de sensuri biblice, relevă rezistenţa
prin credinţă a omului în faţa terorii istoriei. Semnificativ este „surâsul patristic” al Mariei, care nu o
părăseşte nici în cele mai groaznice chinuri trupeşti şi sufleteşti, la care
este supusă. Sensibilă, firavă, credincioasă, în ciuda dramei pe care o
trăieşte ea, asemeni „omului care râde” din romanul lui Victor Hugo, face să se
nască în jurul ei o poveste. Povestea vieţii nemărturisite. Surâsul
Mariei cu valoare etică şi estetică dezvăluie „bucuria extatică de a trăi
în Dumnezeu”, ea „râde” pentru a-şi spori evlavia faţă de Dumnezeu, gândind că
El este şingura cauză a „harurilor şi a bunătăţilor”. În clipele când riscă să
devină pradă disperării şi căderii, se simte fortificată şi sprijinită de
Dumnezeu. Surâsul de pe chipul ei este semnul de mulţumire Lui . Asemeni
Sarrei, personaj biblic, căreia Atotputernicul îi spune , „vei resimţi, înainte
de orice, bucurie”, Maria nu uită să zâmbească. Mai mult decât atât, de la ea
au învăţat acest lucru toate deţinutele. Zâmbetul ei este aici semnul virtuţii
şi al credinţei, apologia unui „râs
creat de Dumnezeu”, apanaj al înţelepţilor şi al celor desăvârşiţi, un râs
al preaplinului spiritual. Poetica „râsului”
acumulează în timp multiple semnificaţii în cultură şi artă. În lucrarea
sa „Poetica”, Aristotel expunea teoria sa asupra superiorităţii şi valorii
râsului. La fel şi Bergson a fost preocupat de problema râsului. Paolo
Sartancangeli în „Homo ridens” (Leo
S. Alschki Editore, Firenze, 1989, p.299-308) apreciază „ironia şi autoironia”
pentru „puterea de a face suportabile maximalele cerinţe ale vieţii”. Umberto Eco, în romanul „Numele Trandafirului” pune în gura personajului
Jorge înfierarea, plină de obidă şi spaimă, a veseliei şi a surâsului. În surâs
Jorge vede arma aflată la îndemâna oricui, armă prin intermediul căreia fiecare
om ar putea deveni stăpân pe propria-i realitate fizică şi imaginară. Râsul
este acela care a mântuit omul în multe situaţii de restrişte. Care i-a dăruit
puterea de a se ridica din nou, după ce a alunecat, a căzut, ori a fost împins.
„Un om care este în stare să surâdă nu mai poate fi înfrânt de către nici o
putere umană sau supraumană. Omul surâzător se poate elibera de nimicnicia
vieţii cotidiene, poate să reziste torturilor fizice şi opreliştilor de tot
felul şi să extragă tocmai din acestea esenţa şi chintesenţa unei gândiri
superioare şi chiar a fericirii iluminate”. Monsenior Fodor Józef, în „Elita
celor buni” în secolul XX (Oradea, 2004) scrie despre patimile şi despre triumful
spiritual al deţinuţilor religios – politici ai închisorii din Aiud, Dumitru
Stăniloae, Bartolomeu Anania ş.a.
Imagistica creştină abundă în reprezentări de
sfinţi care acceptă zâmbitori martiriul, întrucât ei cred că vor reînvia în
lumea celor drepţi, acolo unde „nu este durere, nici întristare, nici suspin,
acolo unde nu este răutate, nici moarte”. Isaac, de pildă, este numit „surâsul lui Dumnezeu”. Când Dumnezeu le-a
vestit că vor avea un fiu, Abraham şi Sarra au râs. Numele pe care Abraham îl
va da fiului său va fi Isaac, un nume pe care autorul sacru îl interpretează
asfel: „Domnul a râs”.
De la „surâsul patristic” au luat naştere mai multe teme şi motive în
lieratura şi arta tuturor timpurilor. La Victor
Hugo , în „Omul care râde”, râsul este o grimasă pe faţa unui copil de origine aristocrată, furat de o
bandă de tâlhari care l-au mutilat, făcându-l să o poarte ca pe o mască
permanentă. Gwynplaine este personajul
romantic prin excelenţă. În literatură „Surâsul
lui Voltaire”, „Surâsul lui Vişnu”, „Surâsul lui Buddha”, „Surâsul Hiroşimei” au devenit metafore
ale unei renaşteri mistice din suferinţă şi moarte.
Personajele lui Nicolae Dabija parcurg „drumul
patimilor” („vita dolores”), întorcându-se „acasă” (chiar şi Maria, împuşcată
şi îngropată în gropile comune ale lagărului se „întoarce” prin fiul ei, Mircea care o
iubea, fără să o ţină minte).
Problema memoriei a fost abordată în literatura
română interbelică şi postbelică in romanele distinşilor scriitori memorialişti
Marin Preda, augustin Buyura, Paul Goma ş.a.
Toate cărţile lui Paul Goma mizează pe
resursele memorialistice, care reprezintă o ofensivă împotriva uitării. Materia epică a romanelor sale se trage din propria
biografie, ea însăşi un serial dramatic de evenimente. Autorul recurge la datele biografice cu
scopul de a accede şi a transmite autenticitatea realităţii. Ferm convins de
comoditatea ancorării în ficţiune în epoca anomaliilor şi atrocităţilor
totalitarismului, Paul Goma nu se menajează, ci îşi afirmă explicit demersul
autobiografic şi îşi asumă misiunea de a demasca sistemul mincios, dovedind,
după Monica Lovinescu, un „eroism incomparabil”. (“Paul GOMA. „ Iniţieri în textul literar”, autor Aliona Grati)
Eugen Ţurcanu, din romanul „Patimile după Piteşti” al lui Paul Goma urmăreşte confecţionarea
artizanală a unei culpabilităţi colective prin delaţiune, autodemascare şi
tortură, ridicându-şi funcţia de reeducator la rang sacerdotal. El vrea să
obţină din deţinuţii politici nişte purificaţi ideologic, invocând criteriul de
recuperare a deşeurilor. Metoda lui ţine de culpabilizarea tuturor,
iniformizîndu-i procustian.
Personajul din romanele lui Paul Goma, exilat şi
el, nu cunoaşte drumul întoarcerii. Drumul lui, ca şi cărţile autorului, nu au
fost încheiate nicicând. Copilul din „Arta refugii” nu ştie că nu se va mai
întoarce la Mana
lui. Rămâne eternul exilat reîntors doar prin memoria cărţilor sale.
Cutremurător de frumoase şi dramatice sunt paginile din „Arta refugii”: „Mama a
făcut de Paştele ăsta, refugiat, cu multă artă, numai 10 ouă. – Nu-i igienic să
consumi mai mult de două ouă tari, a zis mama. Îţi distrugi ficatul... N-am zis
nimic la zisele mamei. La noi, la
Mana , unde eram muuult mai mic şi mai copil, în minus,
nerefugiat, de paşte mâncam o sută de ouă, dintr-un foc. Nu chiar întreagă
suta, dar zece tot erau. Drept, de la al treilea, numai albuşul îl consumam,
gălbenuşul îl aruncam:era înecăcios, uneori cleios, nu-mi plăcea – de asta, nu
de ficat. La noi, la Mana ,
habar naveam că omul are, taman de Paşte, ficat. Aici însă nu suntem la noi, la Mana ; aici, în refugi: te
holticăi şi-ţi pierzi banii – şi de-aceea te doare-n partea dreaptă. La noi, la
biserica ortodoxă, ne-am dus fiecare cu câte două ouă: mama cu-pentru
domnişoara Coban, eu cu-pentru Cristian – restul le-am lăsat în bocăză, să
ciocnim cu tata; eu n-am ciocnit niciodată cu el; de nici un Paşti nu ne-a fost
acasă. Mama zice că am dat Hristos a-nviat de paştele din 40 , înainte de Cedare. Oi fi dat, nu-mi
aduc aminte.”
„La noi, la Mana , Dumnezeu, El suna aşa
de frumos la cor – şi era un sat pră-pă-dit, cu oameni pră-pă-diţi [...], dar
cum mai cântaaau...; ce să mai vorbesc-povestesc ce frumos suna El, Dumnezeu,
prin glasurile măicuţelor de la mănăstirea Tabora – acolo ziceai că-i un stol
de heruvimi, Dumnezeu – iar la
Curchi , la călugări, suna a corul Oastei Arhanghelilor! – mai
cu seamă când se slobozea prin glasul din barba proptită în piept a diaconului
Gurie- de- Aur...[...] Dacă s-ar fi tras şi el cu spatele, încoace, în refugiu,
acum ar sparge şi clopotul bisericii uniţilor, Gurie – de- Aramă al meu!” ;
„Mi-e somn,
dar nu trebuie să dorm: sunt deja mare – m-am mărit eri, 24 august. Acum suntem
după miezul nopţii şi e altă zi:25 august 1944. Cu totul alta. Tata fumează în
pumn. Mama tace. Tăcem în cor. Mereu şi mereu întindem gâturile, căscăm gurile:
ca să auzim mai bine. [...] Când bate turnul saşilor de ora unu, tata aruncă
ţigara, o striveşte, îndelung, temeinic sub călcâi şi zice: - Cu Dumnezeu
înainte, hai şi noi! N-a venit niciunul – Basarabenii iştea, ce neam de...
În timp ce urcăm talazul
spre drumul-mare, tata continuă: - Ce neam de oi, de vite de abator,
Basarabenii noştri! Aşa le trebuie, tu-le mama lor! Aşa ne trebuie, tu-ne mama
noastră!
-Da
tu unde-o apuci ?, întrebă mama, din
urmă.
- Nu se
vede ? Înapoi, în turmă, în cireadă! Acolo mi-i locul! – acum tata strigă de-a
binelea: Turrr-mă! Ascultă comanda la mine! Cireadă, drepţi! Direcţia Abatorul,
în pas de defilare, cu cântec înainteeeeee...
- Bravo, bravo!, zice mama cu ciudă. După ce că tu
ai fost cu ideea fugitului, încolo...
- Dacă tu-mi spui mie şi-mi arăţi cu mâna
încotro-i încolo-ul eu pun la bătaie o balercă de vin ! Pentru toată trupa!
Arată: încotro-i încolo-ul ? Dacă mi-l arăţi, îl mănc!
- Cotro..., face mama, căutând. Dumnezeu ştie
unde-o mai fi, că-i întuneric şi eu nu mă prea orientez în spaţiu. Şi am şi
mâinile ocupate, - dar tu? Bărbat, cap de familie?
- Bărbat, cap de bou!, zice tata.
-Arată tu la ce slujeşte un cap de familie.
-Un cap de... slujeşte la... La asta, nu pot arăta,
am şi eu mâinile ocupate şi nici nu s-arată de faţă cu copiii – ia măi sergent
cutare, basarabean getbeget, dă tonul!
Tonul îl dă tot el, apoi, după ce încearcă mai
multe tonalităţi, găseşte una, o fixează – şi:
-Cu cântec înainteeeee...
-Arş!, răcnesc eu şi mă iau după tata, bătând
pasul în colbul înrourat.”
Dacă la
Dabija personajele au înfăţişarea unui „homo ridens” împăcat,
personajul central al lui Paul Goma este „omul
– clopot” mereu zbuciumat, şi , se pare, niciodată împăcat, decât cu
propriile lui cărţi. Autorul nu este
biograful nimănui altuia, cum însuşi mărturiseşte: „sunt doar ceea ce este
ultimul dintre scriitori: un autobiograf.” („Basarabia”, Editura FLUX,
Chişinău, 2003, pag.21) „...Ca un clopot... Orice întâmplare basarabeană mă
face să intru în rezonanţă şi mă porneşte la vibrare, chiar înainte ca acea
întâmplare sau purtătorul ei uman să ajungă în dreptul meu.” Paul Goma este
eternul evocator al patriei pierdute: „La urma urmei, eu nu am altă ţară decât
Basarabia cea care nu mai există decât în cărţile mele” , „mă mulţumesc cu ce am şi cu ceea ce nu-mi mai
poate nimeni lua: limba română.” Paul
Goma este scriitorul român care a abordat obsesiv, soljeniţian, tema
represiunii comuniste. Tema Gulagului este abordată în „Gherla”, „Culorile
curcubeului 77”, mai ales „Patimile după Piteşti”, „Ostinato”. În romanele lui
Paul Goma securiştii apar în două ipostaze: ca bufoni onomatopeici (analfabeţi
hâtri) din când în când bătăuşi, apoi ca ofiţeri aroganţi, suspicioşi,
ranchiunoşi. În „Ostinato”( Bucureşti, Editura Univers, 1991) securistul este prostul fudul, medicul
semi-torţionar sau securistul blazat. Una dintre problemele esenţiale pe care
Paul Goma le discută la sfârşitul romanului este aceea a statutului călăului,
dupa ce victima a ieşit din universul concentraţionar. Ce este de facut cu aceşti călăi, pot fi ei
iertaţi? Dacă îi pedepseşti, rişti să îi transformi în eroi, previne un
personaj, întrucât justiţia omenească nu va fi recunoscută, iar călăul pedepsit
poate poza în victimă. Totuşi, ei trebuie pedepsiţi, dar cine să o facă? Actul
punitiv nu trebuie sa-i aparţină nici lui Dumnezeu, nici oamenilor, ci să vină
de la călăii înşişi, clamează personajele lui Paul Goma; dar, după cum e de
presupus, călăul pocăit este o utopie. Singura modalitate de a-i sancţiona pe
membrii aparatului de represiune ramâne aceea de a scrie despre ei, de a-i
imortaliza de a nu-i tăcea cum obişnuieşte Goma să spună.
În romanul « Uşa noastră cea de toate
zilele » (Bucuresti, Editura Cartea Romaneasca, 1992), autorul
portretizează de data aceasta o fostă femeie-comisar, activistă şi agent al
cooperativizării violente, odinioară, care ajunsese inclusiv în ipostaza de
torţionară psihică faţă de unchiul său. Întrebată de fiul unei victime, dacă se
căieşte, fosta comisăreasă admite că şi-ar putea regreta faptele la nivel
omenesc, simţindu-se, însă, împacată la nivel ideologic. În romanul « Arta refugii » (cu o
prefaţă de Marta Petreu, Editura Dacia, Cluj, 1991), cel care are de-a face cu
securiştii de toate calibrele este un adolescent basarabean care-si caută
părinţii sechestraţi. Galeria membrilor aparatului de represiune este variată:
exista securiştii robotizaţi, ca nişte plăci stricate, apoi cei fuduli în
vigilenţa şi omnipotenţa lor, care îl batjocoresc şi agresează oral pe minor,
tocmai fiindcă se simt asediaţi de acesta. Între comandantul Securităţii care este
politicos, dar inflexibil, şi aghiotanţii plebei ai acestuia, adolescentul
descoperă o minimă diferenţă de suprafaţă: altfel, cu toţii sunt niste "animale",
niste jumătăţi de om, fie că sunt pitici, sau, dimpotrivă, bărbaţi bine legati
la trup şi chipeşi.
Memoria, după cum afirmă poeta şi eseista Ana Blandiana
„este un proces natural, interzicerea ei, distrugerea acestei capacităţi a
omului de a se autodefini prin ceea ce este el şi prin ceea ce au fost
înaintaşii lui este un proces împotriva naturii » (Ana Blandiana „La ce foloseşte memoria?”, SCOALA MEMORIEI, Sighet 2002,
Fundaţia Academia Civică 2002, p.265).
Comentarii
Trimiteți un comentariu