Poezia, în conexiune cu ştiinţele şi cu alte arte, din perspectiva inter/transdisciplinară


Veronica POPA, Colegiul „Iulia Hasdeu”, Cahul

Acumulările cognitive din diversele domenii de cunoaştere impun strategii moderne de dimensionare şi de structurare a conţinuturilor. Este nevoie de o modalitate nouă de selecţie a informaţiilor, o descongestionare, noi criterii de organizare, ierarhizare, de creare şi aplicare cât mai potrivite realităţii şi obiectivelor educaţionale  privind realizarea unei viziuni integrative la elevi. Din acest motiv, consider acest proiect necesar şi util nu numai mie ca profesor de limbă şi literatură română, dar, mai ales, elevilor şi părinţilor acestora.
Nevoia de punţi între diferite discipline s-a concretizat prin apariţia, la mijlocul secolului al XX-lea, a pluridisciplinarităţii. Pluridisciplinaritatea se referă la studierea unui obiect dintr-una şi aceeaşi disciplină prin intermediul mai multor discipline deodată.
Psihologia  şi neurologia actuale concep intelectul uman alcătuit din capacităţi complexe sau „molare” (lingvistice, muzicale, spaţiale etc.) funcţionând independent una de alta, corespunzând unor „unităţi funcţionale” sau „sisteme comportamentale” (ca limbajul sau percepţia vizuală), în termeni de conţinuturi psihice particulare (lingvistice, muzicale, vizuale) sau ca „sisteme de producţie” legate fiecare şi activate de conţinuturi informaţionale specifice: „S-a acumulat informaţie copleşitoare pentru existenţa neuronilor specializaţi, răspunzând selectiv la proprietăţi invariante particulare (adesea foarte abstracte) ale input-ului senzorial, ca o trăsătură caracteristică de design a sistemului nervos central” [1]. În „Teoria inteligenţelor multiple”, Howard Gardner, realizează cercetări de psihologia cunoaşterii, psihologia dezvoltării,  ştiinţe comportamentale  şi cognitive.
Pornind de la ideile lui Gardner, simţim nevoia unei noi abordări a demersurilor educaţionale, pentru a crea elevului spaţiu de a se manifesta în plenitudinea forţelor lui creatoare, pregătindu-l pentru viitor.
În sistemul educaţional, într-o societate viitoare, este nevoie de stimularea creativităţii şi acest lucru este posibil numai prin promovarea interdisciplinarităţii.
INTERDISCIPLINARITATEA se referă la transferul metodelor dintr-o disciplină la alta. Ea este o “formă de cooperare între discipline diferite cu privire la o problematică a cărei complexitate nu poate fi surprinsă decât printr-o convergenţă şi o combinare prudentă a mai multor puncte de vedere” [2].
“Educaţia are dificila misiune de a transmite o cultură acumulată de secole, dar şi o pregătire pentru viitor, în bună măsură imprevizibil”, menţionează Jacques Delors. Astfel, şcolii, în cazul nostru, profesorului de limbă şi literatură română, îi revine rolul important de a  forma o atitudine pozitivă faţă de literatură prin descoperirea afinităţilor ei cu istoria, filozofia, muzica, pictura, sculptura ş.a. Aceste atitudini pot fi formate atât la orele de curs prin îmbunătăţirea curriculei, a proiectelor de lungă durată şi a scenariilor didactice, cât şi în cadrul activităţilor extracurs.
La orele de literatură, aplicarea metodelor  interdisciplinare sunt mai mult decât necesare demersurilor de interpretare a unor texte artistice, dat fiind faptul că în cele mai dese cazuri, profesorul/elevii sunt nevoiţi, reieşind din mesajul operei, să facă multiple conexiuni între diferite discipline, „să transfere metode din diverse domenii ale cunoaşterii în cel al literaturii şi să le aplice în vederea interpretării textului artistic” [3]. Astfel, devine mai mult decât necesară apelarea la diverse discipline auxiliare.
Studierea textului artistic, menţionează distinsul cercetător Constantin Şchiopu, presupune utilizarea mai multor metode specifice literaturii (comentariul literar, analiza literară etc.), însă, în cele mai dese cazuri, profesorul apelează la diverse metode specifice altor discipline, „perspectivele filozofică, psihanalitică, semiotică, structuralistă, mitologico-arhetipală, stilistică, matematică şi, ceva mai nou, cea a informaticii”. Aşadar, interdisciplinaritatea se referă tocmai la acest transfer de metode şi procedee de la o disciplină la alta.
În concluzie, putem menţiona faptul că izolarea obiectului cunoaşterii fragmentează perspectiva şi afectează unitatea cunoaşterii. Stabilirea unor punţi de legătură, a unor canale de comunicare între diferite discipline, pe lângă faptul căre prezintă un obiectiv important al studierii literaturii în şcoală, generează noi dimensiuni de interpretare a textului artistic, îi ajută pe elevi să înţeleagă semnificaţia comunicării artistice prin cuvânt în raport cu celelalte moduri / tipuri de comunicare.
De pildă, Ion Gagim, autor al mai multor studii în domeniul filozofiei muzicii, crede că „Glossa” lui Mihai Eminescu stă alături de „Ciaccona” lui Bach: „Aceeași formă, același limbaj metaverbal, aceeași mișcare esential-fundamentală, aceeași înaintare cosmică, aceleași planuri semantice, aceleași etaje de sens, același tempou, metroritm, construcții armonice, structură polifonică, aceeași pornire, aceeași intenție – același final! „Glossa” nu trebuie citită, ea trebuie auzită, ea este  „simfonie”. În muzicologie există noțiunea de „simfonism”: simfonismul este gândire sonoră supremă, este curgere – înaintare – devenire – dezvoltare muzicală atotcuprinzătoare, „nestăvilită”, complete și definitive.”
De altfel, imaginarul eminescian este plin de unduiri, reprezentări convergente pentru muzică, ritm, armonie: valurile, izvorul, râul, marea, apa, luna, părul femeii etc. „Lună tu, stăpâna mării, pe a lumii boltă luneci (…) / Peste câte mii de valuri stăpânirea ta străbate / Când plutești pe mișcătoarea mărilor singurătate!” ( „Scrisoarea I”). Inflexiunile sale lirice vin parcă de dincolo de timp, amintindu-ne de sunetul unor instrumente musicale vechi (buciumul, cornul, naiul) relevând solemnitatea metafizică.
În poezia marilor romantici, constată Gilbert Durand, muzica este „acea meta- erotica a cărei funcție esențială e de-a împăca contrariile și de-a stăpâni totodată fuga existențială a timpului. [4]
În „Eminescu și poezia populară” (p. 220), Ion Rotaru, sublinia că Eminescu face dintr-un cântec popular o bucată de mare valoare muzicală.
Eminescu cânta. „El nu avea glas tare, dar dulce și melodios și cânta correct căci avea auz bun. (…) Cântecele populare îl încântau și pe acestea le cânta el cu mare plăcere: „Eu sunt Barbu lăutarul, / Starostele și cobzarul, / Ce-am cântat pe la Domnii / Și la mândre cununii…”, „Dragi boieri din lume nouă, / Ziuă bună vă zic vouă, / Eu mă duc, mă prăpădesc, / Ca un cântec bătrânesc; // Ah! Gândiți c-am fost odată / Glasul lumii, desfătată, / Și-nchinați câte-un păhar / Lui biet Barbu lăutar.” (…) Odată, l-am întrebat cine e autorul cântecului și mi-a răspuns: „Ia, un biet tânăr transilvănean, care avea durere de inimă pentru nenorocitul său popor; am auzit că l-a compus, l-a cântat și a murit după ce-l cântase” [5].
Contemporan cu Mihai Eminescu, Ciprian Porumbescu, născut l 14 octombrie 1853 la Șipotele Sucevei, va scoate în anul 1880 colecția de douăzeci de piese corale și cântece la unison, reunite în „Colecțiune de cântece sociale pentru studenții români”.  În anul 1871, la aniversarea a 400 de ani de la zidirea Mănăstirii Putna, la festivități, alături de Mihai Eminescu, Ioan Slavici, A. D. Xenopol, Nicolae Telcu și alții, participă și tânărul Ciprian Porumbescu. După această perioadă, urmează cea mai frumoasă etapă a vieții sale artistice. La 11 martie 1882 are loc premiera operei sale „Crai nou”, piesă în două acte, scrisă pe textul lui Vasile Alecsandri. Ciprian Porumbescu este și autorul celebrelor piese „Rapsodia Română pentru orchestra”, „La malurile Prutului”, „Altarul mănăstirii Putna”, „Inimă de român”, ”Pe-al nostrum steag e scris unire”.
După cum vedem, colaborările artistice între poeți și muzicieni, de-a lungul timpului, au dat naștere celor mai frumoase lucrări îmbogățind astfel patrimoniul culturii române cu opere de valoare.
Din motivele consemnate mai sus, considerăm actual și necesar un astfel de studiu și o abordare, axată pe metoda interdisciplinarității în general și a legăturii literaturii cu muzica, pictura, teatrul, în special.

 Bibliografie:
1.      H. Gardner, „Teoria inteligenţelor multiple”,1993, pp. 282-283;
2.      Constantin Şchiopu, „Revista Limba Română”, nr. 9-10, Anul XXI, 2011;
3.       Constantin Cocoş, “Pedagogie”, Editura Polirom, Iaşi, 1998, pag. 77;
4.        Gheorghe Drăgan, „Poetica eminesciană”, Editura Junimea, Iași, 1989, p. 109;
5.        T. V. Ștefanelli, „Eminescu cântăeț”, în lucrarea lui Constantin Popovici, „Mihai Eminescu      
           în amintirile contemporanilor”, Chișinău, 1958, p. 78;



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Jocul inteligent la orele de limbă şi literatură română