Categorii etnoestetice în „Povestea
cu cocoşul roşu” de Vasile Vasilache
Popa Veronica
„Orice mitologie este... o uriaşă simbolică creată şi menţinută de o conştiinţă colectivă într-un răstimp istoric”[1]. (Gabriel Liiceanu )
D un artist à autre l ethnoarte roumaine
oscille entre des archétypes, des catégories ethnoesthétiques traditionelles et
des types préférenciels de ces catégories.
La
base de la conte „Povestea cu cocoşul roşu” („La conte avec le coq rouge”),
comme dans les contes populaires, est constituié par les categories
ethnoesthétiques roumaines qui peuvent être réduites aux: beau – odieux;
symétrique – asymétrique; sobre – hilarant; normal – anormal; limité – infini;
équilibré – deséquilibré; luminieux – sinistre.
Dans
le roman de V. Vasilache sont valorifiés des modèles archétypiques et des images sacres, relevantes; par un language
symbolique et modern. Des modeles comme: le taureau, le loup, la forêt, le
chemin, la source, la maison, le puits, le lait, le violo net d
autres.
De la un artist
la altul etnoarta română pendulează
între arhetipuri, categorii etnoestetice tradiţionale şi tipuri
preferenţiale ale acestor categorii. Rolul dinamic în etnoestetică îl joacă artistul, care se conformează
canoanelor estetice tradiţionale creând, totuşi, în limitele experienţei sale
sau ale colectivităţii, mituri personale.
V.
Vasilache, în „Povestea cu cocoşul roşu”[2], îşi caută prin jocul estetic
adevărata sa fiinţă, recunoscându-se mai mult în lumea sa de om ludens, decât în realitatea pe care o
contestă în numele unei lumi fictive. La el forme ale existenţei reale devin
elemente permutabile într-un scenariu universal ludic şi sacru. Obiecte,
aparent banale, vietăţi, întâmplări, oameni sunt acum „roluri”, care pot fi
„jucate” de câte un principiu etic, etnic, estetic, metafizic, civic, moral: „capul plecat, sabia nu-l taie; înţelepciunea
e răbdare; mângâierea e îmbărbătare”[3].
La
temelia „Poveştii cu cocoşul roşu”, ca şi în creaţiile populare, stau categoriile etnoesteticii române
care pot fi reduse schematic la:
¨
frumos -
hidos,
¨
simetric
- asimetric,
¨
sobru -
ilariant,
¨
normal –
distorsionant,
¨
finit -
nefinit,
¨
echilibrat
- dezechilibrat,
¨
luminos
- sinistru[4].
Printr-un limbaj simbolic
modern, sunt puse în valoare modele
arhetipale şi imagini sacre relevante : taurul
(bourul), lupul, pădurea, drumul, izvorul, casa, cumpăna de la fântână, laptele
matern, vioara...
Din timpurile cele mai vechi,
pădurea (codrul), de pildă, a îndeplinit pe lângă rolul de cetate
vegetală şi rolul de sanctuar natural (nematon). În codru şi pădure, încă din
perioada dacă, daco-romană şi a etnogenezei românilor, călugării rătăcitori, pustnicii
şi sfinţii populari propovăduiau starea de veghe permanentă a apărării fiinţei
spirituale a poporului [5].
Bourul a fost considerat animal sacru la daci. Simbolismul
taurului sau a făpturilor mitice tauromorfe
(mascate cu cap de taur sau cu corp de taur) ţine de o mitologie
indo-mediteraneană de a cărei influenţă nu a fost scutită Dacia preistorică [6].
La daci taurul ca animal sacru, a simbolizat „spiritul masculin şi combativ”,
paralel cu spiritul fecundităţii, şi spiritul puterii naturii dezlănţuite, al
mugetului furtunii, al tropotului tunetului, al ropotului ploilor repezi. Arheologii au descoperit figurine de lut de
bovidee, ca şi capete de bovidee, unele cu rozete în frunte, altele cu cadrane
solare sau cu stea între coarne. Ultima imagine corespunzând celei a bourului
cu stea în frunte din stema veche a Moldovei.
Personajul - cheie, Serafim
Ponoară, este în căutarea unei divinităţi (boul cel alb), a frumosului „inutil,
dar necesar”, cum îi plăcea şi lui Eugen Ionescu să spună. Lipsit de frumos,
hrană esenţială („De-a folosului multe
erau, da de-a frumosului – nimica: oftează Serafim”.), epuizat, personajul
este redus la starea de „rob al acestor
hămesite dobitoace”.
Serafim este personajul cu implicaţii mitologice, care încearcă să
„deschidă timpul din nou, înnoind lumea, prin spargerea capcanei şi înaintarea
către nepieritoarea legendă cosmică de unde a purces totdeauna omul” (neamul
său)[7].
„Răsare
luna. E o lună mare, roşie şi o muchie de deal o taie în două, ca pe-o pătlăgea
coaptă. Pădurea-i neagră, ierburile
sunt înalte şi în poiana cea albă – boul
cel alb. – Ia uită-te, ia priveşte-l. Ia vezi-l, Zamfiră, cât e de frumos !- şi Serafim îi
împresoară cu braţele mijlocul. – Ei, alta de-acu... Ce te-a lovit? Da Serafim
întreabă sfios, rugător: -- Îi crezi pe oameni, îi asculţi ? Zamfira nu
pricepe. Atunci Serafim: -- Zi şi tu că nu-i frumos ?—Frumos, lasă...
Ei, şi atunci Serafim unde se apucă să-i împletească o coroniţă din ierburile,
ce se leagănă în juru-le.”[8]. În confruntarea sublimului cu derizoriul, sunt
vizibile încă urmele unei conştiinţe sacre. Spaţiul sacru şi timpul sacru,
alcătuiesc acel scenariu fantastic la care aderă, parţial, Serafim Ponoară. El
îşi trăieşte experienţa lui reală, o experienţă
umană sugerată de spaţiul-simbol („ocol”),
însoţită de şirul umilinţelor, drama izolării şi a frustrărilor, „timp răsturnat cu gaidele-n sus”, „Văd
soarele înşelător, dar el pe mine cum mă vede ?”[9]. Totodată, crede într-o
viaţă plenară, mitică, sustrasă timpului istoric. Invazia grotescului, la Vasile Vasilache , corespunde
omniprezenţei banalului, cotidianului. Personajele sunt comice şi tragice, în
acelaşi timp, marcate de o notă melancolică, ironică şi onirică ce reduc toate
dramele contingente la conştiinţa unei nefericiri de marionetă: „Cine eşti... şi încotro ?” Bălan o pironi cu ochii săi mari,
curioşi. „N-ai decât... Eu sunt prinţ, - şi-şi flutură funia din coarne, mugind: - Mama a zis:
„Be strong and play the man”[10]. Dramaticul împletit cu elemente comice sau
ironii fin-aluzive, devin aici forme de accentuare, dar nu de anulare a
tragicului. La nivelul conştiinţei
protagonistului, descoperim, în mod neobişnuit, existenţa unei alte ordini a
lucrurilor.
Ţăranul Serafim Ponoară
(fericitul nefericit), marcat şi de numele său semnificativ, Serafim (înger, lumină, candoare) si Ponoară (prăbuşire, rupere, alunecare)
este într-o căutare perpetuă a valorilor umane, el însuşi fiind un fel de
„căutare de negăsire”( după C. Noica).
Ciocniri, nepotriviri,
„îmbăţoşări” sunt experienţe umane prin care trece Serafim, experienţe care îi sporesc setea de a trăi şi
curiozităţile descifrării lucrurilor neînţelese. Apis (în limbaj mitic) sau Bălan (în limbaj autohton), bouţul lui
Serafim, pare a fi chiar una din ipostazele-voci ale personajului-cheie,
Serafim Ponoară.
„Crede-mă, altceva nu doresc, decât să fiu liber, fără Kozoroc, fără
coroană de funie.” Aluzia, ironia,
poanta, anecdoticul ascund un univers închis şi absurd: „Dar pe dată hodorogiră zăvoare-prinsoare, cosoare-mosoare-răzoare, şi
i-a răsărit păr lung peste poale scurte, - negreaţă peste albeaţă, în uşa
vizuinei, ce se cheamă casă.”, „Şi
atunci Bălan se apucă de rugumat plăcerile zilei: barosan – ciocan – strujan,
fâneaţă – verdeaţă cu izmă de piaţă mălăiaţă.”[11].
Piaţa, cireada-ogradă, vizuina sunt spaţii - simbol în care îşi
duc viaţa „mai multe vietăţi”, toate
sugerând hidosul, ilariantul, distorsionantul, asimetricul, categorii ale etnoesteticii române
prezente în basme, poveşti, legende etc. Spaţiul şi timpul ludice, devin în roman
universuri imaginare ce reconsideră sau
reflectă un „sistem de reguli”, conturând aici locul intim al jocului-poveste.
„Jugul” din romanul lui V. Vasilache ia
aspect de povară a existenţei, simbol găsit încă în Vechiul Testament, unde „jug”
se referă, de obicei la subjugare socială, sau politică. Isaac îi spune lui
Isav: „Vei fi supus fratelui tău [Iacov]; va veni însă vremea când te vei
ridica şi vei sfărâma jugul de pe grumazul tău” (Facerea, 27.40)
„Atunci
purcelul gemu. / -De ce gemi, frăţine ? Te doare slănina? / -Da tu de ce ragi, ortacule? Te mănâncă
coarnele? / -Eu nu rag... Eu la
cântar trag. / -Păi, şi eu gem, jugul scârţâie. / -Dar scârţâie? / - Păi, scârţâe ! / -Păi, tu,
ori jugul? / - Ştiu eu încotro s-apuc?/ -Păi,
încotro s-a dus! / - Pădurea? /
- Aha, da, pădurea, da... Da ce-i aia? /
- Pădurea?! / - Pădurea
! / Mama
noastră de-a pururea. / - Pădurea?! / - Pădurea! / -Pădurea ? / -Lupul ! / Zimbrul! / Boul!” ; „Luă una peste bot, de văzu nu stele ci chiar o stemă”; „blândă, supusă, ca o văcuţă ce urma să fie”; „obosită de muls, ca boul de jug”; „oile – ia proaste şi acelea! –
tocmai acum îşi găsiră vremea „scaunului”: zuruiau ceva pe trotuar, în acelaşi
timp, stropindu-l. – Frica!.. Vezi ce face frica în oae ? Pe
mama, una două, când o opinteşte cu ghioaga văcarul, numai băligându-se îşi
revine din spaimă”[12]. etc. De
la „cireadă, slănină, cântar, rag, jug,
sineală, bârfeli, claxoane, uruituri, fumăraie, colbăraie, răcnete, tuse,
dumnezei, cruci, ştampile, răstigniri,
care, tarabe cu verdeţuri, nutreţuri, leuştean, haţmaţuchi, hrean,
măcriş, ceapă” autorul trece la un „registru” simbolic, sacralizat „pădure, secure, purure, lup, zimbru”,
coborându-ne în cele mai ascunse şi intime spaţii ale memoriei colective. Cuvintele
trec uşor dintr-un registru în altul, devin altceva, asemeni recuzitei într-un
decor teatral, „simbol”- „simbou”, „Lacul lebedelor” - „Pe
lac...lebedele”, „belomorcanal”-„canalia”, „a doua jumătate a veacului nostru
atât de împopoţonat şi înhăinit, şi hainit”, „PEDERE-pierdere”, „lapte nevăcit”
etc., încheind pe o tonalitate
ludic-sarcastică, „Boul!”.
Creaţia lui
Vasile Vasilache oferă o „lume – spectacol”, textul nu substituie realitatea,
el este realitatea însăşi devenită „spectacol”. Predat lumii sale fictive ,
autorul, „copilărindu – se”[13], face din creaţie o activitate de plăcere (sau
de durere), devenind spontan, inventiv, liber.
Înclinaţiile ludice ale
prozei sale apar la diverse nivele de receptare ale textului, inclusiv la cel fonetico-prozodic şi sunt puse în
relaţie cu ansamblul şi cu ideea centrală, cu mesajul global al romanului:
jocul viaţă-moarte, om - lume, trecut-prezent, sublim-grotesc etc. Liricul şi
epicul concurează frumos, accentuînd puterea de sugestie a textului-poveste.
Disonanţele,
tragicul, comicul, atmosfera mitică sunt
relevate de jocul în care viaţa e „carnaval”, „părere”, „bâlci”,
„vânzoleală”. La el, într-un aparent
amestec, „convieţuiesc” „bouţul cu engleza, stelele cu stemele,
muştele, tăunii şi coada cu... simţurile, drumurile şi copitele, cireşele
uscate cu... căcăreaza de oaie”. „Operator
al limbajului”, V. Vasilache se apropie de cea mai precisă expresie a lui.
Precizie în sensul „descoperirii unui spaţiu mistic şi sacru”[14].
Într – adevăr, din perspectiva istoriei culturii, literatura are o
funcţie vitală socială şi liturgică. „Orice artă poetică veche sau nouă este la
un loc şi în acelaşi timp: cult, divertisment festiv, joc de societate,
iscusinţă, punere la încercare, sarcină enigmatică, catehism de înţelepciune,
magie, proorocire, întrecere”[15].
„Povestea...” lui Vasile Vasilache se vrea o reordonare a lumii
exterioare, un univers lăuntric, altul decât cel exterior, presupunând o ordine
secretă, muzicală sau ritmată a lumii. : „-
Acuş, acuş... Nu s-aude nici în cer nici în pământ, prispa- lungă, până-n ziuă o să ne-ajungă...
Aşa rătăci prin curte
Bălan, agale păşind spre poarta cea nouă,
peste dânsa rouă şi gard, cum mai bun de scărpinat,
şi-şi şterse cele corniţe de niscaiva
noiţe şi, când colo, dădu peste doi
pui: un cocoş şi o puică, înnodaţi de un moroşan băguţan./
Cir, cir...
Cir, cir, cir.../ - Драсти ! Da voi ce cereţi ?/-Cerem ?/-Păi, doar aud !/-Păi,
ne-aţi cerut.../-Demult sînteţi în pătul ?/-De asară./-Şi ce faceţi la stăpân ?/-Păi, care şi cum./-Da de
asară e mult timp trecut ?/-Creasta ştie !/ - Roşie ? Bogasie ?/ -
Păi, dulce să fie!../ - Ştire-ştir
?!/ - În bafta porcului gemând.../ - De ce nu şezi locului ?/ - Păi, asta-i
viaţă ? Ne-au legat de-o aţă./ - Da ce
vroiai măi neaţă ? / -Pădure !/ - Cir... şi secure ?/ - Pădure !../ - Las-o mai moale!/ -Da ce, aicea e tare ?/ - Las-o mai
moale !/ - Când om fi oale ulcioare ? / - Şi zamă lungă.../
- Da crezi c-o să-mi ajungă ? / -
Ce-ţi trebuie, cocoş ?/ - O creastă !../ - Da, ţie, nevastă ?/ - O năpastă ! / - Bravo, creastă ! / - Iaca aşa, proastă...
/ - Cir-ştir, cotcodac ! / - Iaca,
de acuma tac !”[16].
Prin opoziţie, pădurea şi ocolul, bourul şi boul relevă conflictul
operei, căutarea adevărului şi frumosului,
respectul pentru valorile spirituale, tradiţie, credinţă, iubire: „Măi, să-l dai de veci pădurii, garantat îl
faci bour !”. Lumea în care acţionează eroul este pregătită
pentru retrăirea momentului mitic. „N-aţi
văzut niciodată doi ochi de vacă bătrână? Trăiesc ceasul mitic.”[17].
Prozatorul ne „mută” din jocul
uşor, muzical, aparent banal, ironic către cel grav, esenţial : „Neamul
tău a fost întotdeauna răbdător şi prost. Când erai mic, cântai din patru
cimpoaie – mare deştept ! Dar dacă ai crescut... bz-z-z-z-z, spune, mai
cânţi măcar din unul ?! Vai ţie... Funia nu ţi-i coroană, da buric netăiat, gogomane. Şi Apis e numai închipuirea ta sarbădă. Ce te
aşteaptă ? Să ţi se jupoae pielea, ca să înveţi ce este ghicitoarea :
mic-micuţ cântă din patru cimpoaie, bătrân pleşcat e tureatcă de
cibotoae ! Tu n-ai să ştii nici ce-i aceea bucuria, fiindcă, devenind
ciubotă, ai să tropăieşti bezmetic prin pulbere şi noroaie. Ori au să facă din
pielea ta tobă şi ai să hălăduieşti la tot soiul de parade... ” [18].
Jocul
creaţiei lui Vasile Vasilache este un mod de angajare într-un joc ritualic şi
sacru, un drum al căutării
adevărurilor esenţiale : „Oare cum se
simte Dumnezeu, când un om rămâne singur ?...Cred că şi el porneşte pe drumuri, ca mine.[...] Merge el, merge,
da de colo şi cerul se luminează, şi mintea. Zorile se crapă, se desfoae
bujor-pălălae. Iată şi cozorocul soarelui. Dacă şi Serafim din parte-i :
« Mai iată o zi şi-mi place. Scurtă-lungă, da este... C-a fost una şi eri şi
am s-o pomenesc ca pe un dar fără preţ. Dacă nu era aceea, azi n-aş mai fi eu.
Ponoară Serafim. Ceva pe lumea asta este. Este, chiar dacă n-ar fi nici o
poveste... ” [19].
Discursul narativ reflectă
pledoaria personajului pentru o perfecţionare spirituală continuă. Fragmentul
oferă posibilitatea unei investigări a psihologiei totemice şi a mecanismului
mentalităţii arhaice. Autorul trece de la expunerea unei stări psihologice la
relevarea unei trăiri sacre. Printr-un efort spiritual, relevat de monologurile
interioare, personajul Serafim Ponoară reconstituie coerenţa sacră a lumii. La Vasile Vasilache
Moartea nu este niciodată tragică, pentru că apare învăluită într-o atmosferă
de joc-vis, ca şi viaţa. Ea este locul comun a tot ceea ce este pământesc şi
spiritual: „Oare pitpalacul babei nu-i
cumva moartea?” [20]. Moartea este
prezentă şi în descântecul pe care Zamfira i-l punea lui Serafim Ponoară seara
pe piept, „(precum ne punem şi noi
muştarul la răceală) pentru a-l izbăvi de stropşală, suflarea cea grea, strânsoare:
Bouleanule stropşală, / Lăcrămioară, tu de crâng. / Roua-i rouă, cam de ce să
plâng!.../ Ai tu, lună, ai tu soare, / Să vă ţip? Trece mortul printre vii, /
Trece viul printre morţi, / De ce nu-ncape lumea de toţi ? / Noaptea-i neagră,
bou-i albu / . Trupu-i trunchiu, nucu-l batu, / Zi tu, soare, zi tu, lună, / Ce
mi s-a făcut bărbatu !/ Gata-s, mamă, pentru toţi / La cei vii şi la cei morţi.
/ Pe unde merg, ncotro s'apuc, /
Cine-nvinge, care-nşală, / Unde-i partea cea de mamă,/ Bouleanule – stropşală!?”.
„Povestea cu cocoşul roşu” e
numit, pe bună dreptate, primul roman postmodern
în spaţiul dintre Prut şi Nistru. Conceptrul „modern-postmodern” este unul
dintre cele mai ambigue şi contradictorii, presupunând veşnica polemică între
„vechi” şi „nou”.
„Povestea cu
cocoşul roşu” este o sinteză a
tradiţiei cu modernitatea. Vasile Vasilache „extrage
din modă ceea ce aceasta poate avea poetic în istoricitate”, „culege
eternul din efemer”. La
Vasilache carnavalescul, comicul şi absurdul reprezintă o
sursă poetică şi mistică.
„Proza
fantastică parabolică şi satirică care
a vizat ţinte politice a avut posibilitatea să se afirme , în perioada
comunistă, prin devotamentul deosebit faţă de ideea de libertate a câtorva
scriitori precum Ana Blandiana, Vintilă Ivănceanu, A. E. Baconski” [21]. În
acest context, şi Vasile Vasilache, scriitor român din Basarabia, recurge la un
limbaj esopic, întru a putea rosti adevărul despre perioada postbelică. Din
ultimile mărturisiri ale lui Vasile Vasilache aflăm că pornirea de a scrie
acest roman a fost determinată de o stare de desperare, „eu eram într-o
perioadă de cumpănă atunci şi-mi era a muri...”[22]. Cert este faptul că, pe
măsură ce devine cunoscut, romanul lui Vasile Voiculescu se impune ca model
epic, reprezentînd un amestec de satiră socială şi retorică etnofantastică.
NOTE
BIBLIOGRAFICE :
- Liiceanu, Gabriel, Om şi
simbol (Interpretări ale simbolului în teoria artei )– Bucureşti, Editura Humanitas, 2005,
p.44.
- Vasilache, Vasile, Scrieri
alese – Chişinău, Editura Literatura artistică, 1986, 570p.
- Vasilache, Vasile, Scrieri
alese – Chişinău, Editura Literatura artistică, 1986, p.253.
- Vulcănescu, Romulus, Mitologia română.- Bucureşti,
Editura Academiei Române, 1985, p.605.
- Vulcănescu, Romulus, Mitologia română.- Bucureşti,
Editura Academiei Române, 1985, p.484.
- Vulcănescu, Romulus, Mitologia română.- Bucureşti,
Editura Academiei Române, 1985, p.50 4.
- Răducea, Ioan, Fantasticul în proza românească
actuală – Iaşi, Editura Pan Europe,
2006
- Vasilache, Vasile, Scrieri
alese – Chişinău, Editura Literatura artistică, 1986, p.353.
- Vasilache, Vasile, Scrieri
alese – Chişinău, Editura Literatura artistică, 1986, p.254.
- Vasilache, Vasile, Scrieri
alese – Chişinău, Editura Literatura artistică, 1986, p.255.
- Vasilache, Vasile, Scrieri
alese – Chişinău, Editura Literatura artistică, 1986, p.316.
- Vasilache, Vasile, Scrieri
alese – Chişinău, Editura Literatura artistică, 1986, p.317.
- Pop, Ion
, Jocul poeziei. - Bucureşti, Editura Cartea Românească,1985, p.5.
- Marinescu,
Angela, Clipa Siderală,
nr.2, 2004, p. 15.
- J. Huizinga,
Homo ludens - Bucureşti,
Editura Univers, 1977, p.197.
- Vasilache, Vasile, Scrieri
alese – Chişinău, Editura Literatura artistică, 1986, p.318.
- Vasilache, Vasile, Scrieri
alese – Chişinău, Editura Literatura artistică, 1986, p.252.
- Vasilache, Vasile, Scrieri
alese – Chişinău, Editura Literatura artistică, 1986, p.422.
- Vasilache, Vasile, Scrieri
alese – Chişinău, Editura Literatura artistică, 1986, p.435.
- Vasilache, Vasile, Scrieri
alese – Chişinău, Editura Literatura artistică, 1986, p.448.
- Răducea, Ioan, Fantasticul în proza românească
actuală – Iaşi, Editura Pan Europe,
2006, p.252
- Literatura din Basarabia,
Secolul XX, Roman*3, Selecţie, studiu introductiv şi note bibliografice de Mihai Cimpoi
– Editura Ştiinţa*Arc, 2004, p.6.
Comentarii
Trimiteți un comentariu